Fremsat den 24. marts 2020 af uddannelses- og forskningsministeren (Ane Halsboe-Jørgensen)
Forslag
til
Lov om ændring af SU-loven
(Udvidede muligheder for studielån og
slutlån som følge af covid-19)
§ 1
I SU-loven, jf. lovbekendtgørelse nr.
1037 af 30. august 2017, som ændret ved § 3 i lov nr.
1565 af 19. december 2017, § 1 i lov nr. 1569 af 18. december
2018 og lov nr. 464 af 29. april 2019, foretages følgende
ændring:
1.
Efter § 10 b indsættes:
Ȥ 10 c.
I marts og april 2020 forhøjes det samlede studielån,
jf. § 9 og § 10 b, stk. 3, og slutlånet, jf. §
10, med 6.388 kr. pr. måned (2020-niveau).
Stk. 2.
Uddannelses- og forskningsministeren kan fastsætte regler om,
at forhøjelsen efter stk. 1 kan ske i andre
måneder.«
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft dagen efter bekendtgørelse i
Lovtidende, jf. dog stk. 3.
Stk. 2. Loven kan
stadfæstes straks efter vedtagelsen.
Stk. 3. § 10 c i
SU-loven som affattet ved denne lovs § 1, nr. 1, ophæves
den 1. marts 2021.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Den 19. marts 2020 indgik
regeringen (Socialdemokratiet) og Folketingets øvrige
partier aftale om covid-19-initiativer. Der er tale om en
omfattende hjælpepakke for at afbøde konsekvenserne af
covid-19 for det danske samfund.
Dette lovforslag følger op
på den del af hjælpepakken, der vedrører
øgede SU-lånemuligheder for elever og studerende.
Elever på ungdomsuddannelser
og studerende på videregående uddannelser kan risikere
at miste deres fritids- og studiejob som følge af
konsekvenserne af covid-19. Derfor foreslås det at udvide
mulighederne for at optage studielån, således at
uddannelsessøgende vil kunne opretholde deres
månedlige disponible indkomst, også hvis de mister
deres arbejde som følge af covid-19.
Med lovforslaget vil
uddannelsessøgende få ret til at få udbetalt,
hvad der svarer til 2 måneders ekstra studielån om
måneden ud over deres SU-stipendier og eksisterende
muligheder for SU-lån. Det indebærer, at elever og
studerende kan få udbetalt op til 6.388 kr. (2020-niveau) om
måneden ud over deres stipendium og eksisterende muligheder
for SU-lån, så de samlet set kan få udbetalt op
til 9.582 kr. om måneden i studielån. Dertil kommer
eventuelt forsørgerlån og forhøjet lån
for uddannelsessøgende, der får
forældreindkomstafhængig SU. Der lægges op til,
at udvidelsen også skal gælde for
uddannelsessøgende ved videregående uddannelser, der
har opbrugt deres SU-klip og modtager slutlån, således
at disse uddannelsessøgendes slutlån på 8.241
kr. kan udvides, så de vil kunne få udbetalt 14.629 kr.
om måneden samt eventuelt forsørgerlån.
Det følger af den politiske
aftale, at forhøjelsen af lånemuligheden som
udgangspunkt skal gælde for marts og april 2020, men at
retten kan forlænges, i den grad situationen kræver
det. Det foreslås på den baggrund, at uddannelses- og
forskningsministeren bemyndiges til at forlænge
ordningen.
2. Udvidede
muligheder for SU-lån
2.1. Gældende
ret
SU gives i form af stipendier og
lån. Studielån kan gives i måneder, hvor den
uddannelsessøgende samtidig modtager stipendium.
Studielånet udgør 3.194 kr. (2020-niveau) og kan
forhøjes med op til 1.721 kr. (2020-niveau) for
uddannelsessøgende, der på grund af forældrenes
indkomst ikke har ret til det fulde tillæg til
grundstipendiet. Slutlån udgør 8.241 kr. (2020-niveau)
om måneden og kan gives til uddannelsessøgende i
videregående uddannelse, når den
uddannelsessøgende har opbrugt sine stipendier til den
pågældende uddannelse. Sammen med stipendium og
studielån, eller sammen med slutlån, kan
uddannelsessøgende, der er forsørgere, optage et
supplerende studielån. Der henvises til kapitel 3 om
støtteformer og støttebeløb i SU-loven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1037 af 30. august 2017.
Uddannelsessøgende, der
ønsker at optage et lån, skal først søge
om at få lånet tildelt. I tildelingen ligger en kontrol
af, om den uddannelsessøgende er optaget på en
SU-berettigende uddannelse og i øvrigt opfylder de
almindelige betingelser for ret til SU, jf. SU-lovens kapitel 1 og
2.
Ansøgning om tildeling af
studielån sker via Styrelsen for Institutioner og
Uddannelsesstøttes (herefter styrelsen) selvbetjeningssystem
minSU, og ansøgningen skal være modtaget senest den 5.
december i det støtteår, hvori der søges
studielån. Det vil sige, at ansøgning om
studielån i 2020 skal være indgivet senest den 5.
december 2020. Der kan dog alene søges om studielån
til den uddannelse, som den uddannelsessøgende er i gang med
på ansøgningstidspunktet. Der henvises til § 43,
stk. 2, i SU-bekendtgørelsen, jf. bekendtgørelse nr.
1515 af 13. december 2017.
Ansøgning om tildeling af
slutlån sker ligeledes gennem minSU, og ansøgningen
skal være modtaget inden udgangen af den måned, hvor
den uddannelsessøgende ønsker slutlånet fra,
jf. SU-bekendtgørelsens § 43, stk. 1.
Når lånet er tildelt,
skal den uddannelsessøgende godkende sin låneplan og
dermed indgå en låneaftale med styrelsen om at få
lånet eller dele af lånet udbetalt. Den
uddannelsessøgende har ikke adgang til at godkende
låneplanen i perioder, hvor den uddannelsessøgende har
orlov fra uddannelsen, er erklæret studieinaktiv efter
SU-reglerne eller ikke er indskrevet på en SU-berettigende
uddannelse, jf. SU-lovens § 38 c, stk. 3, og § 38 d, stk.
2.
I forbindelse med godkendelsen af
låneplanen vælger den uddannelsessøgende selv i
hvilke måneder, vedkommende ønsker at få
udbetalt lånet, og for så vidt angår
studielån, hvilket beløb der ønskes udbetalt i
de enkelte måneder, dog inden for de i SU-loven fastsatte
maksimumrammer for de enkelte typer lån. Slutlån
udbetales altid med det maksimale beløb i de måneder,
den uddannelsessøgende ønsker lånet udbetalt.
Der henvises til SU-lovens §§ 38 c og 38 d.
Den uddannelsessøgende kan
på ethvert tidspunkt inden for et givent
støtteår ændre på låneplanen for det
pågældende støtteår. Ved ændring af
låneplanen indgår den uddannelsessøgende
således en ny revideret låneaftale med styrelsen.
2.2. Ministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
Med henblik på at bidrage til udmøntning af den
politiske aftale af 19. marts 2020 om en hjælpepakke
foreslås det, at der indsættes en ny bestemmelse i
SU-loven som § 10 c, stk. 1, om, at studielån og
slutlån for marts og april 2020 forhøjes med 6.388 kr.
pr. måned (2020-niveau). Beløbet svarer til 2
måneders ekstra studielån om måneden.
Muligheden tilvejebringes via de digitale
ansøgningssystemer snarest muligt.
Den forhøjede lånemulighed vil automatisk blive
tildelt til uddannelsessøgende, der allerede har fået
tildelt lån i form af studielån og eventuelt
supplerende studielån til forsørgere eller
slutlån. Den uddannelsessøgende skal blot godkende en
ny låneplan for at få lånet udbetalt, når
den uddannelsessøgende har modtaget en
støttemeddelelse med den ændrede tildeling. Det vil
således være op til den enkelte
uddannelsessøgende, om pågældende ønsker
at udnytte muligheden for at optage et højere lån.
Fristerne for godkendelse af låneplanen vil følge de
almindelige regler, hvorefter låneplanen kan godkendes
når som helst, den uddannelsessøgende er under
uddannelsen inden for støtteåret, når blot den
uddannelsessøgende ikke har orlov fra uddannelsen eller er
erklæret studieinaktiv efter SU-reglerne.
Hvis den uddannelsessøgende
ikke allerede har fået tildelt lån i marts eller april,
skal den uddannelsessøgende søge om tildeling af
lån på sædvanligvis vis via
selvbetjeningssystemet minSU. Her gælder de almindelige
ansøgningsfrister, således at ansøgning om
studielån eller slutlån, herunder det supplerende
studielån til forsørgere, skal være modtaget
inden for den uddannelse, som der søges lån til, dog
senest den 5. december i støtteåret. Det vil sige, at
ansøgning om studielån i 2020 skal være indgivet
senest den 5. december 2020. Ansøgning om slutlån skal
dog være modtaget inden udgangen af den måned, hvortil
der søges slutlån, hvilket vil sige, at
ansøgning om slutlån for marts 2020 skal indgives
inden udgangen af marts 2020. Ved udbetaling af slutlån kan
den uddannelsessøgende vælge mellem at anmode om
udbetaling af den sædvanlige slutlånssats eller den
forhøjede sats.
Det foreslås endvidere, at
uddannelses- og forskningsministeren efter det foreslåede
§ 10 c, stk. 2, får bemyndigelse til at fastsætte
regler om, at forhøjelsen af studielånet og
slutlånet kan ske i andre måneder.
Det er hensigten, at ministeren med
hjemmel i denne bestemmelse vil kunne fastsætte regler i
bekendtgørelse om at forlænge den udvidede
lånemulighed for uddannelsessøgende, hvis
konsekvenserne af covid-19 fortsat vurderes at
nødvendiggøre dette.
Med henblik på, at de
foreslåede ændringer kan få virkning så
hurtigt som muligt, foreslås det derudover, at loven skal
træde i kraft dagen efter bekendtgørelse i Lovtidende,
og at loven stadfæstes straks efter vedtagelsen, jf.
lovforslagets § 2, stk. 1 og 2.
Henset til karakteren af det
foreslåede tiltag foreslås det endeligt med
lovforslagets § 2, stk. 3, at den foreslåede bestemmelse
i SU-lovens § 10 c ophæves den 1. marts 2021.
Det vil indebære, at de nye
regler om forhøjelse af lånemulighederne for
uddannelsessøgende som følge af covid-19, der
gennemføres med lovforslaget, automatisk ophæves,
medmindre Folketinget forinden beslutter at forlænge
reglernes gyldighedsperiode.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Forslaget vurderes som udgangspunkt
at være udgiftsneutralt over den samlede låneperiode.
Øget låneoptagelse vil medføre øgede
renteindtægter, og der vil være en andel af
lånene, der misligholdes og i sidste ende må afskrives
med tab. Det er ikke på tidspunktet for lovforslagets
fremsættelse muligt at angive et præcist skøn
for, hvor mange uddannelsessøgende, der vil udnytte
muligheden og i hvilken grad.
Lovforslaget har ingen
implementeringskonsekvenser for det offentlige.
Lovforslaget følger
principperne for digitaliseringsklar lovgivning. Ansøgning
om forhøjet studielån vil ske ved brug af den
eksisterende digitale selvbetjeningsløsning minSU.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen
økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
5. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen
administrative konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen
EU-retlige aspekter.
8. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har ikke været sendt i
høring, da de nye regler skal træde i kraft hurtigst
muligt med henblik på, at elever og studerende, der mister
deres fritids- og studiejob som følge af konsekvenserne af
covid-19, får mulighed for at gøre brug af de
forhøjede lånemuligheder med henblik på at kunne
opretholde deres disponible indkomst. Dette vil forudsætte,
at loven kan træde i kraft hurtigst muligt.
9. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej,
anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej,
anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering / Går videre
end minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Efter de gældende regler
gives SU i form af stipendier og lån, jf. SU-lovens § 7,
stk. 1, jf. lovbekendtgørelse nr. 1037 af 30. august 2017.
Studielån kan gives i måneder, hvor den
uddannelsessøgende samtidig modtager stipendium.
Studielånet udgør 3.194 kr. (2020-niveau) og kan
forhøjes med op til 1.721 kr. (2020-niveau) for
uddannelsessøgende, der på grund af forældrenes
indkomst ikke har ret til det fulde tillæg til
grundstipendiet. Slutlån udgør 8.241 kr. (2020-niveau)
og kan gives til uddannelsessøgende i videregående
uddannelse, når den uddannelsessøgende har opbrugt
sine stipendier til den pågældende uddannelse. Sammen
med stipendium og studielån, eller sammen med slutlån,
kan uddannelsessøgende, der er forsørgere, optage et
supplerende studielån på op til 1.598 kr.
(2020-niveau). Der henvises til kapitel 3 om støtteformer og
støttebeløb i SU-loven.
Med lovforslagets § 1, nr. 1, foreslås det at
indsætte en ny § 10 c i SU-loven.
Med det foreslåede § 10 c, stk. 1, foreslås
det, at studielån og slutlån for marts og april 2020
forhøjes med 6.388 kr. pr. måned (2020-niveau).
Beløbet svarer til 2 måneders ekstra studielån
om måneden. Der vil således alene blive givet én
forhøjelse på 6.388 kr. pr. måned af det samlede
studielån, uanset om den uddannelsessøgende både
får studielån og forhøjet eller supplerende
lån eller får dobbelt støtte i forbindelse med
fødsel eller adoption, jf. SU-lovens § 14 og 19, eller
dobbelt støtte i måneden før den første
måned med lønnet praktik eller projektorienteret
forløb med løn i udlandet, jf.
SU-bekendtgørelsens § 29.
Den forhøjede lånemulighed vil automatisk blive
tildelt til uddannelsessøgende, der allerede har fået
tildelt lån i form af studielån og eventuelt
supplerende studielån til forsørgere eller
slutlån. Den uddannelsessøgende vil blot skulle
godkende en ny låneplan for at få lånet udbetalt,
når den uddannelsessøgende har modtaget en
støttemeddelelse med den ændrede tildeling. Det vil
således være op til den enkelte
uddannelsessøgende, om pågældende ønsker
at udnytte muligheden for at optage et højere lån.
Fristerne for godkendelse af låneplanen vil følge de
almindelige regler, hvorefter låneplanen kan godkendes
når som helst, den uddannelsessøgende er under
uddannelsen inden for støtteåret, når blot den
uddannelsessøgende ikke har orlov fra uddannelsen eller er
erklæret studieinaktiv efter SU-reglerne.
Hvis den uddannelsessøgende
ikke allerede har fået tildelt lån i marts eller april,
skal den uddannelsessøgende søge om tildeling af
lån på sædvanligvis vis via
selvbetjeningssystemet minSU. Her gælder de almindelige
ansøgningsfrister, således at ansøgning om
studielån eller slutlån, herunder det supplerende
studielån til forsørgere, skal være modtaget
inden for den uddannelse, som der søges lån til, dog
senest den 5. december i støtteåret. Ansøgning
om slutlån skal dog være modtaget inden udgangen af den
måned, hvortil der søges slutlån, hvilket vil
sige, at ansøgning om slutlån for marts 2020 skal
indgives inden udgangen af marts 2020.
Når den
uddannelsessøgende har modtaget en støttemeddelelse
med den ændrede tildeling af studielån eller
slutlån, skal den uddannelsessøgende via
selvbetjeningssystemet minSU godkende sin låneplan med det
forhøjede lån, før lånet kan
udbetales.
Ved udbetaling af studielån,
herunder supplerende tillæg til forsørgere, vil den
uddannelsessøgende fortsat have mulighed for alene at anmode
om udbetaling af en del af det tildelte studielån. Ved
udbetaling af slutlån kan den uddannelsessøgende
vælge mellem at anmode om udbetaling af den sædvanlige
slutlånssats eller den forhøjede sats. SU-modtageren
kan selv vælge, om låneplanen godkendes nu eller senere
og dermed udskyde udbetalingen til et senere tidspunkt.
Udbetalingen af det
forhøjede studielån eller slutlån vil ske efter,
at låneplanen er godkendt.
Tilbagebetaling af forhøjet
SU-lån og forhøjet slutlån vil følge de
almindelige betingelser herfor, jf. SU-bekendtgørelsens
kapitel 17. Det vil således også være muligt at
tilbagebetale lån med det samme, hvis den studerende
fortryder det forhøjede lån. Den
uddannelsessøgende kan også blot fravælge
SU-lån eller slutlån i en af de følgende
måneder, jf. SU-bekendtgørelsens § 46.
Med det foreslåede § 10
c, stk. 2, foreslås det, at det uddannelses- og
forskningsministeren får bemyndigelse til at fastsætte
regler om, at forhøjelsen af studielånet og
slutlånet kan ske i andre måneder.
Det er hensigten, at ministeren med
hjemmel i denne bestemmelse vil kunne fastsætte regler i
bekendtgørelse om at forlænge den udvidede
lånemulighed for uddannelsessøgende, hvis
konsekvenserne af covid-19 vurderes at nødvendiggøre
dette.
Til §
2
Det foreslås med stk. 1, at loven skal træde i kraft
dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende, da der
ønskes så tidlig en ikrafttræden, som
folketingsbehandlingen muliggør.
Det foreslås i stk. 2, at lovforslaget kan stadfæstes
straks efter dets vedtagelse. Ifølge grundlovens § 42,
stk. 7, kan et lovforslag, som kan undergives folkeafstemning, i
særdeles påtrængende tilfælde
stadfæstes straks efter dets vedtagelse, når forslaget
indeholder bestemmelse herom. I den forbindelse bemærkes, at
forslaget skal medvirke til at afbøde de negative
økonomiske konsekvenser, som spredningen af covid-19 vil
få for uddannelsessøgende, der mister deres fritids-
eller studiejob som følge af konsekvenserne af covid-19. Det
er på den baggrund afgørende, at stadfæstelse
sker hurtigst muligt efter vedtagelsen, idet den foreslåede
udvidede lånemulighed for uddannelsessøgende, jf.
lovforslagets § 1, nr. 1, tidligst kan finde anvendelse efter
lovens ikrafttrædelse.
Det foreslås i stk. 3, at § 10 c som affattet ved
lovforslagets § 1, nr. 1, ophæves den 1. marts 2021.
Forslaget indebærer, at de nye regler om forhøjelse af
lånemulighederne for uddannelsessøgende som
følge af covid-19, der gennemføres med lovforslaget,
automatisk ophæves, medmindre Folketinget forinden beslutter
at forlænge reglernes gyldighedsperiode.
Loven gælder hverken for
Færøerne eller Grønland, fordi den lov, som
foreslås ændret, ikke gælder for
Færøerne eller Grønland og ikke indeholder en
hjemmel til at sætte loven i kraft for Færøerne
eller Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | § 1 | | | I SU-loven, jf. lovbekendtgørelse nr.
1037 af 30. august 2017, som ændret ved § 3 i lov nr.
1565 af 19. december 2017, § 1 i lov nr. 1569 af 18. december
2018 og lov nr. 464 af 29. april 2019, foretages følgende
ændring: 1. Efter
§ 10 b indsættes: »10 c. I
marts og april 2020 forhøjes det samlede studielån,
jf. § 9 og § 10 b, stk. 3, og slutlånet, jf. §
10, med 6.388 kr. pr. måned (2020-niveau). Stk. 2.
Uddannelses- og forskningsministeren kan fastsætte regler om,
at forhøjelsen efter stk. 1 kan ske i andre
måneder.« |
|