Skriftlig fremsættelse (24. marts
2020)
Uddannelses- og
forskningsministeren (Ane Halsboe-Jørgensen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
SU-loven (Udvidede muligheder for studielån og slutlån
som følge af covid-19)
(Lovforslag nr. L 144)
Regeringen
(Socialdemokratiet) og Folketingets øvrige partier indgik
den 19. marts 2020 aftale om covid-19-initiativer. Lovforslaget
udmønter den del af aftalen, der omhandler øgede
lånemuligheder for elever og studerende.
Elever
på ungdomsuddannelser og studerende på
videregående uddannelser kan risikere at miste deres fritids-
og studiejob som følge af konsekvenserne af covid-19. Derfor
foreslås det at udvide mulighederne for at optage
studielån, således at uddannelsessøgende vil
kunne opretholde deres månedlige disponible indkomst,
også hvis de mister deres arbejde som følge af
covid-19.
Med
lovforslaget foreslås det, at uddannelsessøgende
får ret til at få udbetalt, hvad der svarer til 2
måneders ekstra studielån om måneden ud over
deres SU-stipendier og eksisterende muligheder for SU-lån.
Det indebærer, at elever og studerende kan få udbetalt
op til 6.388 kr. (2020-niveau) om måneden ud over deres
stipendium og eksisterende muligheder for SU-lån.
Forhøjelsen af lånemuligheden vil som udgangspunkt
gælde for marts og april 2020. Det foreslås, at
uddannelses- og forskningsministeren får bemyndigelse til at
forlænge den udvidede lånemulighed, hvis situationen
kræver det.
Henset til
karakteren af det foreslåede tiltag foreslås det, at
der indsættes en ophørsklausul i den foreslåede
lov. Det betyder, at reglerne automatisk ophæves den 1. marts
2021.
På grund
af den ekstraordinære situation, hvor de alvorlige
konsekvenser af spredningen af covid-19 i det danske samfund skal
afbødes hurtigst muligt, er der behov for, at lovforslaget
hastebehandles. Det forudsætter en række dispensationer
fra reglerne i Folketingets forretningsorden.
Lovforslagets
hastende karakter er også årsagen til, at lovforslaget
ikke har været sendt i høring.
Det
foreslås, at lovforslaget kan stadfæstes straks efter
vedtagelsen. Endeligt foreslås det, at lovforslaget
træder i kraft dagen efter bekendtgørelse i
Lovtidende.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.