Betænkning afgivet af Uddannelses-
og Forskningsudvalget den 30. marts 2020
1. Dispensation fra Folketingets
forretningsorden
Udvalget indstiller, at der dispenseres fra
bestemmelsen i Folketingets forretningsordens § 8 a, stk. 2,
om, at der skal gå 2 dage fra offentliggørelsen af
betænkningen, til lovforslaget kommer til 2. behandling, fra
bestemmelsen i § 13, stk. 1, således at 3. behandling
kan finde sted tidligere end 2 dage efter 2. behandling, og fra
bestemmelsen i § 13, stk. 1, om, at der skal gå 30 dage
fra lovforslagets fremsættelse, til det kan vedtages ved 3.
behandling.
2. Ændringsforslag
Uddannelses- og forskningsministeren har
stillet 6 ændringsforslag til lovforslaget.
3. Indstillinger
Udvalget
indstiller lovforslaget til vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Udtalelse fra uddannelses- og
forskningsministeren
Som det fremgår af mit svar på
spørgsmål 17, ønsker jeg at tilkendegive
følgende over for udvalget:
Der er indsat en såkaldt
solnedgangsklausul i lovforslagets § 2, stk. 3, der
indebærer, at de foreslåede nye bestemmelser i SU-loven
automatisk bliver ophævet den 1. marts 2021.
Jeg mener derfor som udgangspunkt ikke, at
der er behov for at indsætte en revisionsbestemmelse i
lovforslaget. Jeg er dog meget opmærksom på vigtigheden
af, at Folketingets partier løbende har en tæt dialog
om de særlige lovgivningstiltag, som sættes i
værk med henblik på at afbøde konsekvenserne af
covid-19.
Jeg vil derfor invitere aftalekredsen til
et møde til efteråret med henblik på at
gøre status over de tiltag, der iværksættes med
dette lovforslag.
5. Politiske bemærkninger
Venstre, Dansk
Folkeparti, Det Konservative Folkeparti og Liberal
Alliance
Venstres, Dansk Folkepartis, Det
Konservative Folkepartis og Liberal Alliances medlemmer af udvalget
bemærker, at Danmark lige nu står i en alvorlig og
ekstraordinær situation, der har store konsekvenser for alle
dele af det danske samfund. Uddannelsesinstitutionerne landet over
er lukket ned for at begrænse smitten med covid-19, og det
har konsekvenser for de studerende på de videregående
uddannelser og eleverne på ungdomsuddannelserne. Det er helt
afgørende, at Folketinget holder hånden under det
danske samfund og sikrer afbødning af de store
økonomiske konsekvenser, som nedlukningen af det danske
samfund medfører, og det gælder også på
uddannelses- og forskningsområdet.
Rigtig mange studerende og elever på
ungdomsuddannelser er økonomisk afhængige af et
studie- eller fritidsjob, som de risikerer at miste som
følge af covid-19-pandemien. Dermed mister de studerende en
stor del af deres levegrundlag, og derfor indgår der udvidede
muligheder for studielån og slutlån som følge af
covid-19 i aftalen om en hjælpepakke mellem regeringen og
alle Folketingets partier, »Aftale om COVID-19
initiativer«, der blev indgået den 19. marts 2020.
Partierne noterer med tilfredshed, at
uddannelsessøgende med lovforslaget får ret til at
få udbetalt, hvad der svarer til 2 måneders ekstra
studielån om måneden ud over deres su-stipendier og
eksisterende muligheder for su-lån.
Partierne tilslutter sig, at ordningen i
udgangspunktet omfatter månederne marts og april 2020 med
mulighed for forlængelse. I tilfælde af at en
forlængelse bliver nødvendig, får uddannelses-
og forskningsministeren med lovforslaget bemyndigelse til at
forlænge ordningen. I den sammenhæng hæfter
partierne sig ved, at ministeren i et svar på et
spørgsmål til lovforslaget tilkendegiver, at hun vil
orientere og inddrage Folketingets partier i en sådan
beslutning. Partierne mener helt generelt, at beslutninger, der
træffes i denne alvorlige situation, bør bero på
bredt samarbejde.
Det er afgørende for partierne, at
vi løbende følger udviklingen tæt og
imødegår de problemstillinger, der opstår.
Partierne har noteret sig, at et meget stort antal sundhedsfaglige
studerende har meldt sig klar til at indgå i det
samfundskritiske beredskab som følge af covid-19. I den
sammenhæng er de studerende - berettiget - bekymrede for, at
de vil skulle tilbagebetale deres su, hvis de tjener ekstra, som
følge af at de indgår i beredskabet. Venstre
ønskede i den forbindelse et ændringsforslag, der
imødegår denne bekymring ved at hæve
fribeløbsgrænsen for de sundhedsfaglige studerende,
der indgår i beredskabet. Partierne noterer sig med stor
tilfredshed, at ministeren har imødekommet dette
ønske med et ændringsforslag til lovforslaget, der
betyder, at årsfribeløbet eller
uddannelsesfribeløbet for støtteåret 2020 for
uddannelsessøgende, der deltager i samfundskritiske
funktioner i forbindelse med beredskabet i forhold til covid-19,
efter ansøgning kan forhøjes med den indtægt,
som den uddannelsessøgende modtager herfor.
Partierne er meget opmærksomme
på, at mange studerende er bekymrede for deres eksamen og
studieaktivitet og for deres udlandsophold og andre forhold, der
lige nu er omgærdet af usikkerhed som følge af
covid-19. For at imødegå denne usikkerhed er partierne
klar til yderligere tiltag, der fremover måtte blive
nødvendige på uddannelses- og
forskningsområdet.
Venstre, Dansk Folkeparti, Det Konservative
Folkeparti og Liberal Alliance stemmer for samtlige
ændringsforslag og lovforslaget som helhed, herunder
også hastebehandlingen.
Radikale
Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Uffe Elbæk
(UFG)
Radikale Venstres, Socialistisk Folkepartis
og Enhedslistens medlemmer af udvalget og Uffe Elbæk (UFG)
støtter lovforslaget som helhed, da det sikrer en stor
gruppe studerendes økonomi i forbindelse med covid-19.
Partierne og Uffe Elbæk (UFG) bemærker, at ministeren
over for uddannelsesinstitutionerne har italesat, at de skal udvise
fleksibilitet i forbindelse med ansøgning om ekstra su-klip.
Dog er partierne og Uffe Elbæk (UFG) bekymrede for, at der
alligevel vil være studerende, som ikke får tildelt
ekstra su-klip, da alle, der forsinkes af covid-19, efter
partiernes og Uffe Elbæks (UFG) opfattelse bør
få tildelt ekstra su-klip. Partierne og Uffe Elbæk
(UFG) opfordrer derfor ministeren til løbende at
drøfte emnet med uddannelsesinstitutionerne og at orientere
Folketinget herom for at sikre, at studerende, der er forsinkede
på grund af covid-19, får ekstra su-klip.
I forlængelse heraf bemærkes
det, at, at tildeling af ekstra su-klip hænger sammen med den
del af institutionernes resultattilskud, der omhandler
studietidstilskud. Partierne og Uffe Elbæk (UFG) noterer sig,
at ministeren vil drøfte denne problematik med
aftalepartierne på et senere tidspunkt. Samtidig er partierne
og Uffe Elbæk (UFG) dog bekymrede for, at usikkerheden i
universiteternes økonomi vil påvirke deres tildeling
af ekstra su-klip. Det er vigtigt, at covid-19 hverken går ud
over de studerendes eller institutionernes økonomi. Derfor
mener partierne og Uffe Elbæk (UFG), at institutionerne
bør kompenseres for den del af resultattilskuddet, der
handler om studietidstilskud, såfremt institutionerne kan
dokumentere, at studietidsforlængelserne skyldes
covid-19.
Partierne og Uffe Elbæk (UFG)
konstaterer, at studerende, der har opbrugt su-klip og ikke
modtager slutlån, ikke er omfattet af lovforslaget. Selv om
denne gruppe af studerende ifølge ministeren er vanskelig at
definere og administrativt besværlig at håndtere,
så partierne og Uffe Elbæk (UFG) gerne, at denne gruppe
også var omfattet af lovforslaget.
6. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til titlen
Af uddannelses- og
forskningsministeren, tiltrådt af udvalget:
1)
Undertitlen affattes således:
»(Udvidede muligheder for
studielån og slutlån samt forhøjelse af
fribeløb som følge af covid-19)«.
[Justering af lovforslagets
undertitel]
Til § 1
2) I
den under nr. 1 foreslåede § 10 c indsættes efter stk. 1 som
nyt stykke:
»Stk. 2.
For uddannelsessøgende, der får
uddannelsesstøtte inden for klippekortet, forhøjes
det samlede studielån, jf. § 9 og § 10 b, stk. 3,
og slutlånet, jf. § 10, der tildeles i den første
måned med uddannelsesstøtte efter en periode med
lønnet praktik, jf. § 5, stk. 2, nr. 3, med 6.388 kr.
(2020-niveau) for hver af månederne marts og april 2020,
såfremt disse måneder er indgået i den netop
afsluttede periode med lønnet praktik.«
Stk. 2 bliver herefter stk. 3.
[Udvidede lånemuligheder for
studielån og slutlån som følge af covid-19 efter
endt periode med lønnet praktik i videregående
uddannelse]
3) I
det under nr. 1 foreslåede § 10 c, stk. 2, der bliver stk. 3,
indsættes efter »stk. 1«: »og 2«.
[Bemyndigelse til, at
forhøjelsen kan ske i andre måneder]
4)
Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
24 indsættes som stk.
12:
»Stk. 12.
Årsfribeløbet eller uddannelsesfribeløbet for
støtteåret 2020 kan for uddannelsessøgende, der
deltager i samfundskritiske funktioner i forbindelse med
beredskabet i forhold til covid-19, efter ansøgning
forhøjes med den indtægt, som den
uddannelsessøgende modtager herfor.««
[Forhøjelse af
fribeløb for uddannelsessøgende, der deltager i
samfundskritiske funktioner i forbindelse med beredskabet i forhold
til covid-19]
Til § 2
5) Stk.
1 affattes således:
»Stk. 1.
Loven træder i kraft ved bekendtgørelsen i
Lovtidende.«
[Ændret
ikrafttrædelsestidspunkt]
6) Som
stk. 4 indsættes:
»Stk. 4.
§ 24, stk. 12, i SU-loven som affattet ved denne lovs §
1, nr. 01, ophæves den 1. januar 2022.«
[Ophævelsesbestemmelse]
Bemærkninger
Til nr. 1
Der er tale om en justering af
lovforslagets undertitel ved indsættelse af »samt
forhøjelse af fribeløb« som konsekvens af
ændringsforslag nr. 4.
Til nr. 2
Statens uddannelsesstøtte (su) gives
til offentligt anerkendt uddannelse indtil kandidatgrad. Private
erhvervsrettede uddannelser kan desuden godkendes som
SU-berettigende på lige fod med offentligt anerkendte
uddannelser. Der henvises til SU-lovens § 3.
Su ydes uden for klippekortet til
uddannelsessøgende i ungdomsuddannelse og inden for
klippekortet til uddannelsessøgende i videregående og
privat uddannelse. Med klippekort henvises til, at su til
videregående og privat uddannelse gives inden for et
begrænset støttesystem (klippekortet), hvor 1
måneds su tæller som et klip og der fastsættes en
øvre ramme for støtten. Der henvises til SU-lovens
§§ 6 og 15.
Su gives i form af stipendier og lån.
Studielån gives i måneder, hvor den
uddannelsessøgende samtidig modtager stipendium.
Studielånet udgør 3.194 kr. (2020-niveau) og kan
forhøjes med op til 1.721 kr. (2020-niveau) for
uddannelsessøgende, der på grund af forældrenes
indkomst ikke har ret til det fulde tillæg til
grundstipendiet. Slutlån udgør 8.241 kr. (2020-niveau)
om måneden og kan gives til uddannelsessøgende i
videregående uddannelse, når den
uddannelsessøgende har opbrugt sine stipendier til den
pågældende uddannelse. Sammen med stipendium og
studielån eller sammen med slutlån kan
uddannelsessøgende, der er forsørgere, optage et
supplerende studielån. Der henvises til kapitel 3 om
støtteformer og støttebeløb i SU-loven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1037 af 30. august 2017.
En uddannelse skal være
ulønnet for at give ret til su. Uddannelses- og
forskningsministeren kan dog fastsætte regler om, at der kan
gives su til uddannelser, der omfatter lønnet praktik,
herunder i hvilke perioder der kan gives støtte. Der
henvises til SU-lovens § 5.
Styrelsen for Institutioner og
Uddannelsesstøtte (herefter styrelsen) kan godkende, at en
uddannelse, der omfatter både undervisningsperioder og
perioder med lønnet praktik, giver ret til su i
undervisningsperioderne. Styrelsen bestemmer i de tilfælde,
hvilke måneder der indgår i undervisningsperioden, og
hvilke måneder der ikke kan gives su i på grund af
lønnet praktik. Styrelsen kan endvidere bestemme, hvordan
ferieperioder fordeles mellem undervisning og lønnet
praktik. Der henvises til § 17 i bekendtgørelse nr.
1515 af 13. december 2017 om statens uddannelsesstøtte
(SU-bekendtgørelsen).
Uddannelses- og forskningsministeren kan
fastsætte regler om, at der i uddannelser, der omfatter
lønnet praktik, kan udbetales su med dobbelt sats i
måneden før den første periode med
lønnet praktik. Der henvises til § 20 a i SU-loven.
Bemyndigelsen er udmøntet i §
29 i SU-bekendtgørelsen, hvorefter en
uddannelsessøgende i uddannelser, hvor der indgår
måneder med lønnet praktik, efter ansøgning kan
få udbetalt stipendium og studielån med to klip i
måneden før den første måned med
lønnet praktik. Den uddannelsessøgende skal have
mindst to klip tilbage ved begyndelsen af denne måned. Der
kan kun udbetales to klip i måneden før den
første periode i uddannelsen med lønnet praktik. Hvis
den uddannelsessøgende ikke har valgt klip fra eller i
øvrigt sparet klip op, udbetales der ikke støtte i
den første måned efter den sidste periode i
uddannelsen med lønnet praktik.
Uddannelsessøgende, der
ønsker at optage et lån, skal først søge
om at få lånet tildelt. I tildelingen ligger en kontrol
af, om den uddannelsessøgende er optaget på en
su-berettigende uddannelse og i øvrigt opfylder de
almindelige betingelser for ret til SU, jf. SU-lovens kapitel 1 og
2.
Ansøgning om tildeling af
studielån sker via styrelsens selvbetjeningssystem minSU, og
ansøgningen skal være modtaget senest den 5. december
i det støtteår, hvori der søges
studielån. Det vil sige, at ansøgning om
studielån i 2020 skal være indgivet senest den 5.
december 2020. Der kan dog alene søges om studielån
til den uddannelse, som den uddannelsessøgende er i gang med
på ansøgningstidspunktet. Der henvises til § 43,
stk. 2, i SU-bekendtgørelsen, jf. bekendtgørelse nr.
1515 af 13. december 2017.
Ansøgning om tildeling af
slutlån sker ligeledes gennem minSU, og ansøgningen
skal være modtaget inden udgangen af den måned, hvor
den uddannelsessøgende ønsker slutlånet fra,
jf. SU-bekendtgørelsens § 43, stk. 1.
Når lånet er tildelt, skal den
uddannelsessøgende godkende sin låneplan og dermed
indgå en låneaftale med styrelsen om at få
lånet eller dele af lånet udbetalt. Den
uddannelsessøgende har ikke adgang til at godkende
låneplanen i perioder, hvor den uddannelsessøgende har
orlov fra uddannelsen, er erklæret studieinaktiv efter
su-reglerne eller ikke er indskrevet på en su-berettigende
uddannelse, jf. SU-lovens § 38 c, stk. 3, og § 38 d, stk.
2.
I forbindelse med godkendelse af
låneplanen vælger den uddannelsessøgende selv, i
hvilke måneder vedkommende ønsker at få udbetalt
lånet, og, for så vidt angår studielån,
hvilket beløb der ønskes udbetalt i de enkelte
måneder, dog inden for de i SU-loven fastsatte maksimumrammer
for de enkelte typer lån. Slutlån udbetales altid med
det maksimale beløb i de måneder, den
uddannelsessøgende ønsker lånet udbetalt. Der
henvises til SU-lovens §§ 38 c og 38 d.
Den uddannelsessøgende kan på
ethvert tidspunkt inden for et givent støtteår
ændre på låneplanen for det
pågældende støtteår. Ved ændring af
låneplanen indgår den uddannelsessøgende
således en ny revideret låneaftale med styrelsen.
Med det foreslåede § 10 c, stk.
1, foreslås det at give uddannelsessøgende, der i
marts og/eller april 2020 modtager su, mulighed for at søge
om et ekstra su-lån i marts og april 2020 på op til
6.388 kr. pr. måned. Muligheden vil blive en økonomisk
håndsrækning til uddannelsessøgende, der som
følge af konsekvenserne af covid-19 kan risikere at miste
deres fritids- og studiejob. Med forslaget vil de
uddannelsessøgende kunne opretholde deres månedlige
disponible indkomst, også selv om de mister deres arbejde som
følge af konsekvenserne af covid-19.
Uddannelsessøgende, der er i
lønnet praktik i marts og/eller april 2020, kan imidlertid
ikke gøre brug af den udvidede lånemulighed, idet
uddannelsessøgende ikke har mulighed for at få su i
perioder, hvor de er i lønnet praktik.
Med henblik på at give
uddannelsessøgende, der er i lønnet praktik i marts
og/eller april 2020 som led i en uddannelse, der gives su til inden
for klippekortet, en økonomisk håndsrækning,
idet de som følge af konsekvenserne af covid-19 også
risikerer at miste deres fritids- og studiejob, foreslås det
at udvide lånemulighederne for denne gruppe, når de
vender tilbage til den su-berettigende undervisningsperiode efter
praktikperiodens afslutning.
Det foreslås på den baggrund,
at der i den foreslåede § 10 c indsættes et stk.
2, hvoraf følger, at for uddannelsessøgende, der
får uddannelsesstøtte inden for klippekortet,
forhøjes det samlede studielån, jf. § 9 og §
10 b, stk. 3, og slutlånet, jf. § 10, der tildeles i den
første måned med uddannelsesstøtte efter en
periode med lønnet praktik, jf. § 5, stk. 2, nr. 3, med
6.388 kr. (2020-niveau) for hver af månederne marts og april
2020, såfremt disse måneder har indgået i den
netop afsluttede periode med lønnet praktik.
Den foreslåede bestemmelse
medfører, at uddannelsessøgende i uddannelse inden
for klippekortet, der som led i deres uddannelse er i lønnet
praktik i marts og/eller april 2020, vil få ret til at
få udbetalt, hvad der svarer til 4 måneders ekstra
studielån ud over deres su-stipendier og eksisterende
muligheder for su-lån i den første måned med su
efter praktikperiodens afslutning. Det indebærer, at den
uddannelsessøgende i den første måned med su
efter praktikperiodens afslutning vil kunne få udbetalt op
til 12.776 kr. (2020-niveau) ud over deres su-stipendium og
eksisterende muligheder for su-lån. Dertil kommer eventuelt
forsørgerlån og forhøjet lån for
uddannelsessøgende, der får
forældreindkomstafhængig su.
Den første måned med su er den
måned, der ligger umiddelbart efter afslutning af
praktikperioden, hvis den uddannelsessøgende ikke har
fået udbetalt su med dobbelt sats i måneden før
praktikperioden, eller hvis den uddannelsessøgende har
fået udbetalt su med dobbelt sats i måneden før
praktikperioden og har valgt klip fra eller i øvrigt sparet
klip op. For uddannelsessøgende, der har fået udbetalt
su med dobbelt sats i måneden før praktikperioden uden
at have valgt klip fra eller i øvrigt sparet klip op, er den
første måned med su den måned, der ligger 2
måneder efter afslutning af praktikperioden.
Den foreslåede ordning vil -
tidsmæssigt forskudt - svare til den ordning, der med
lovforslaget er foreslået indført for
uddannelsessøgende, der får su i marts og april 2020,
jf. forslaget til § 10 c, stk. 1. En
uddannelsessøgende, der f.eks. færdiggør sin
praktikperiode i juni 2020, og som modtager su fra juli 2020, vil i
juli 2020 kunne søge om ekstra su-lån svarende til to
gange 6.388 kr., hvis praktikperioden har omfattet både marts
og april 2020.
Den forhøjede lånemulighed vil
automatisk blive tildelt til uddannelsessøgende, der
allerede har fået tildelt lån i form af studielån
og eventuelt supplerende studielån til forsørgere
eller slutlån i den første måned med su efter
perioden med lønnet praktik.
For at få lånet udbetalt skal
den uddannelsessøgende på sædvanlig vis godkende
en ny låneplan, når den uddannelsessøgende har
modtaget en støttemeddelelse med den ændrede
tildeling. Det vil således være op til den enkelte
uddannelsessøgende, om pågældende ønsker
at udnytte muligheden for at optage et højere lån.
Fristerne for godkendelse af låneplanen vil følge de
almindelige regler, hvorefter låneplanen kan godkendes,
når som helst den uddannelsessøgende er under
uddannelsen inden for støtteåret, når blot den
uddannelsessøgende ikke har orlov fra uddannelsen eller er
erklæret studieinaktiv efter su-reglerne.
Hvis den uddannelsessøgende ikke
allerede har fået tildelt lån i den første
måned med su efter perioden med lønnet praktik, skal
den uddannelsessøgende søge om tildeling af lån
på sædvanlig vis via selvbetjeningssystemet minSU. Her
gælder de almindelige ansøgningsfrister, således
at ansøgning om studielån eller slutlån,
herunder det supplerende studielån til forsørgere,
skal være modtaget inden for den uddannelse, som der
søges lån til, dog senest den 5. december i
støtteåret. Det vil sige, at ansøgning om
studielån i 2020 skal være indgivet senest den 5.
december 2020. Ansøgning om slutlån skal dog
være modtaget inden udgangen af den måned, hvortil der
søges slutlån. Ved udbetaling af slutlån kan den
uddannelsessøgende vælge mellem at anmode om
udbetaling af den sædvanlige slutlånssats eller den
forhøjede sats.
Forslaget vurderes som udgangspunkt at
være udgiftsneutralt over den samlede låneperiode.
Øget låneoptagelse vil medføre øgede
renteindtægter, og der vil være en andel af
lånene, der misligholdes og i sidste ende må afskrives
med tab. Det er ikke på tidspunktet for lovforslagets
fremsættelse muligt at angive et præcist skøn
for, hvor mange uddannelsessøgende der vil udnytte
muligheden og i hvilken grad.
Til nr. 3
Efter det i lovforslaget foreslåede
§ 10, stk. 2, der med ændringsforslaget bliver stk. 3,
foreslås det, at uddannelses- og forskningsministeren kan
fastsætte regler om, at forhøjelsen af lån i
marts og april 2020 kan ske i andre måneder.
Med ændringsforslagets § 1, nr.
3, foreslås det, at uddannelses- og forskningsministerens
bemyndigelse i det foreslåede § 10, stk. 3, udvides,
så uddannelses- og forskningsministeren også bemyndiges
til at kunne fastsætte regler om, at forhøjelsen i det
foreslåede § 10 c, stk. 2, også skal gælde i
andre måneder.
Det er hensigten, at ministeren med hjemmel
i det foreslåede § 10 c, stk. 3, vil kunne
fastsætte regler i bekendtgørelsen om at
forlænge den udvidede lånemulighed for
uddannelsessøgende, hvis konsekvenserne af covid-19 fortsat
vurderes at nødvendiggøre dette.
Til nr. 4
Det følger af SU-loven, at su
udbetales med foreløbige beløb i
støtteåret. Støtten tildeles med endelige
beløb efter støtteårets afslutning, jf. §
28 i SU-loven. Den endelige tildeling sker efter udgangen af hvert
støtteår i forbindelse med indkomstkontrollen. Her
sammenholder styrelsen den uddannelsessøgendes egenindkomst
i støtteåret, jf. § 23 i SU-loven, med
årsfribeløbet eller uddannelsesfribeløbet, jf.
§ 24. Overskrider egenindkomsten den
uddannelsessøgendes årsfribeløb eller
uddannelsesfribeløb, skal den uddannelsessøgende
tilbagebetale en del af eller hele den modtagne støtte.
Dette følger af SU-lovens kapitel 7.
For uddannelsessøgende, der modtager
su uden for klippekortet, udgør det laveste fribeløb
7.318 kr. (2013-niveau) pr. måned svarende til 8.957 kr.
(2020-niveau) pr. måned og gælder i måneder, hvor
den uddannelsessøgende modtager su, jf. SU-lovens § 24,
stk. 1, nr. 1.
For uddannelsessøgende, der modtager
su inden for klippekortet, udgør det laveste fribeløb
11.543 kr. (2013-niveau) pr. måned svarende til 13.542 kr.
(2020-niveau) pr. måned og gælder i måneder, hvor
den uddannelsessøgende modtager su, jf. SU-lovens § 24,
stk. 1, nr. 2.
Herudover gælder det mellemste
fribeløb på 18.278 kr. (2013-niveau) pr. måned
svarende til 19.840 kr. (2020-niveau) pr. måned i de
måneder, hvor den uddannelsessøgende har fravalgt
uddannelsesstøtte, har orlov fra uddannelsen, er i
lønnet praktik som en del af uddannelsen eller er
erklæret studieinaktiv. Det højeste fribeløb
på 35.180 kr. (2013-niveau) pr. måned svarende til
38.187 kr. (2020-niveau) pr. måned gælder i
måneder, hvor den uddannelsessøgende er uden for
uddannelse, ikke har flere klip til en videregående
uddannelse og ikke modtager slutlån eller ikke opfylder de
grundlæggende betingelser for retten til
uddannelsesstøtte, herunder aldersbetingelsen m.v. Det
følger af SU-lovens § 24, stk. 2 og 3.
Årsfriløbet eller
uddannelsesfribeløbet kan i nogle tilfælde
forhøjes. Således fremgår det af eksempelvis
SU-lovens § 24, stk. 8, at årsfribeløbet eller
uddannelsesfribeløbet for uddannelsessøgende ved
politiets grunduddannelse efter ansøgning kan
forhøjes med den indtægt, som den
uddannelsessøgende modtager ved udførelse af
særlige politiopgaver.
Der findes således i gældende
ret mulighed for, at elever på politiets grunduddannelse kan
søge om forhøjelse af fribeløbet for den
indtægt, som de modtager ved udførelse af
særlige politiopgaver. Det gælder f.eks., når
politiet i visse situationer er nødsaget til at
iværksætte et særligt beredskab, hvor også
de uddannelsessøgende ved politiets grunduddannelse benyttes
til udførelse af særlige politiopgaver, f.eks. i
forbindelse med katastrofesituationer.
Med øget pres på
samfundskritiske funktioner i forbindelse med covid-19 kan der
være større efterspørgsel på
uddannelsessøgende, der kan deltage i beredskabet i forhold
til covid-19. Med beredskab i forhold til covid-19 menes bl.a.
borgere med en sundhedsfaglig eller pædagogisk baggrund, der
bliver anmodet om at træde til som ekstra assistance i
samfundskritiske funktioner, og hvor dette arbejde ikke
udføres som en del af borgerens almindelige arbejde. Den
højere indkomst, som de uddannelsessøgende, der tager
del i dette beredskab, kan få i denne periode, kan
føre til, at de overskrider grænsen for den indkomst,
de må have ved siden af deres su (årsfribeløbet
eller uddannelsesfribeløbet).
For at undgå, at de
uddannelsessøgende, som måtte få en særlig
høj indkomst på grund af deltagelse i
covid-19-beredskabet, får et krav om tilbagebetaling af for
meget udbetalt støtte på grund af indkomster i
forbindelse med deres deltagelse i beredskabet, vil de
uddannelsessøgende efter de gældende regler være
nødt til at fravælge måneder med su for at
øge årsfribeløbet eller
uddannelsesfribeløbet.
Med ændringsforslaget indsættes
et nyt stk. 12 i SU-lovens § 24, hvorefter
årsfribeløbet eller uddannelsesfribeløbet for
støtteåret 2020 for uddannelsessøgende, der
deltager i samfundskritiske funktioner i forbindelse med
beredskabet i forhold til covid-19, efter ansøgning kan
forhøjes med den indtægt, som den
uddannelsessøgende modtager herfor.
Ændringsforslaget medfører, at
alle uddannelsessøgende, der i 2020 deltager i
samfundskritiske funktioner i forbindelse med beredskabet i forhold
til covid-19, vil få mulighed for at søge om
forhøjelse af årsfribeløbet eller
uddannelsesfribeløbet for den indtægt, som de modtager
for deltagelse i samfundskritiske funktioner i forbindelse med
covid-19-beredskabet.
Det forventes, at det særlig vil
være medicin- og sygeplejerskestuderende til ekstravagter
(FADL-vagter) og sosu-elever, der vil være stor
efterspørgsel på til at deltage i
covid-19-beredskabet.
Årsfribeløbet eller
uddannelsesfribeløbet for støttåret 2020 vil
med ændringsforslaget blive forhøjet med den
indtægt, som er optjent ved deltagelse i
covid-19-beredskabet. Hermed sikres det, at de
uddannelsessøgende, som under uddannelsen deltager i
beredskabet, ikke vil komme i en situation, hvor de - grundet
deltagelsen - bliver stillet over for et krav om at tilbagebetale
su eller fravælge su for at undgå at komme i denne
situation.
Når årsopgørelsen for
2020 foreligger, hvilket for de fleste støttemodtagere sker
i foråret 2021, foretager styrelsen indkomstkontrollen for
støtteåret, hvor den uddannelsessøgendes
egenindkomst i støtteåret 2020 sammenholdes med
årsfribeløbet eller uddannelsesfribeløbet for
støtteåret.
I de tilfælde, hvor de
uddannelsessøgende under en uddannelsesperiode yder
assistance i samfundskritiske funktioner som en del af
covid-19-beredskabet, vil indtægten forbundet hermed altid
kunne medføre forhøjelse af
årsfribeløbet eller uddannelsesfribeløbet.
I forbindelse med ansøgning om
forhøjelse af årsfribeløbet eller
uddannelsesfribeløbet for støtteåret 2020 vil
den uddannelsessøgende skulle godtgøre, at
beløbet er optjent i forbindelse med deltagelse i
samfundskritiske funktioner i forbindelse med
covid-19-beredskabet.
De økonomiske konsekvenser ved
forslaget skønnes at være 1,6 mio. kr. i 2020 i
færre indtægter i forbindelse med færre rejste
indkomstkontrolkrav. Skønnet er behæftet med
usikkerhed.
Til nr. 5
Det fremgår af lovforslagets §
2, stk. 1, at loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende, jf. dog stk. 3.
Det foreslås at nyaffatte
ikrafttrædelsesbestemmelsen, så
ikrafttrædelsestidspunktet ændres til tidspunktet for
bekendtgørelse i Lovtidende. Baggrunden for nyaffattelsen er
nødvendigheden af at kunne iværksætte de
foreslåede forhøjelser af de udvidede
lånemuligheder hurtigst muligt
Til nr. 6
Det fremgår af lovforslagets §
2, stk. 3, at lovforslagets § 10 c ophæves den 1. marts
2021.
Med ændringsforslaget foreslås
det, at § 24, stk. 12, i SU-loven, som indsættes ved
ændringsforslag nr. 4, ophæves den 1. januar 2022. Det
foreslåede ophævelsestidspunkt tager højde for,
at indkomstkontrollen for støtteåret 2020 foretages i
løbet af kalenderåret 2021. Uddannelsessøgende
skal således søge om forhøjelsen af
fribeløbet inden udgangen af 2021.
Bestemmelsen vil indebære, at de nye
regler om forhøjelse af fribeløb gældende for
støtteåret 2020 for uddannelsessøgende, der
deltager i samfundskritiske funktioner i forbindelse med
beredskabet i forhold til covid-19, der gennemføres med
ændringsforslaget, automatisk ophæves, medmindre
Folketinget forinden beslutter at forlænge reglernes
gyldighedsperiode.
7. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 24. marts
2020 og var til 1. behandling den 24. marts 2020. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Uddannelses- og
Forskningsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget er ikke forinden
fremsættelsen sendt i høring. Under hensyn til at
lovforslaget hastebehandles, er lovforslaget heller ikke sendt i
høring samtidig med fremsættelsen.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 7 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
22 spørgsmål til uddannelses- og forskningsministeren
til skriftlig besvarelse, som ministeren har besvaret.
Bjørn Brandenborg (S) fmd. Jens Joel (S) Julie Skovsby (S)
Kasper Roug (S) Kasper Sand Kjær (S) Rasmus Horn Langhoff (S)
Rasmus Stoklund (S) Mette Gjerskov (S) Troels Ravn (S) Stinus
Lindgreen (RV) Katrine Robsøe (RV) Jacob Mark (SF) Astrid
Carøe (SF) Mai Villadsen (EL) Rosa Lund (EL) Uffe
Elbæk (UFG) Marie Bjerre (V) Anne Honoré
Østergaard (V) nfmd.
Carsten Kissmeyer (V) Mads Fuglede (V) Tommy Ahlers (V) Ulla
Tørnæs (V) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Marie Krarup
(DF) Pernille Bendixen (DF) Katarina Ammitzbøll (KF)
Birgitte Bergman (KF) Peter Seier Christensen (NB) Henrik Dahl
(LA)
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 48 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 42 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Radikale Venstre (RV) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 5 | |