Fremsat den 24. marts 2020 af beskæftigelsesministeren (Peter Hummelgaard)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om sygedagpenge
(Midlertidig forlængelse af retten til
sygedagpenge)
§ 1
I lov om sygedagpenge, jf.
lovbekendtgørelse nr. 107 af 2. februar 2020, som
ændret ved § 4 i lov nr. 339 af 2. april 2019, lov nr.
1555 af 27. december 2019 og lov nr. 212 af 17. marts 2020,
foretages følgende ændring:
1.
Efter kapitel 8 indsættes:
»Kapitel 8 a
Midlertidig forlængelse af
retten til sygedagpenge
§ 26. Uanset § 24 og
§ 27, stk. 1, træffer kommunen afgørelse om at
forlænge sygedagpengeperioden i 3 måneder for en
person, der har ret til sygedagpenge, og som i perioden fra og med
den 9. marts 2020 til og med den 31. maj 2020 når det
tidspunkt, hvor sygedagpengene skulle ophøre efter §
24. Det gælder, uanset om kommunen har truffet
afgørelse om, at personen ikke kan få forlænget
sygedagpengeperioden efter § 27, stk. 1. Forlængelsen
regnes fra den dato, hvor udbetaling af sygedagpengene skulle
ophøre efter § 24, stk. 1.
Stk. 2. Uanset
§ 24 og § 27, stk. 1, træffer kommunen
afgørelse om at forlænge sygedagpengeperioden i 3
måneder for en person, der har ret til sygedagpenge, og som i
perioden fra og med den 1. juni 2020 til og med den 9. juni 2020
når det tidspunkt, hvor der er udbetalt sygedagpenge,
herunder nedsatte sygedagpenge eller løn under sygdom, i
mere end 22 uger i de 9 forudgående kalendermåneder.
Forlængelsen regnes fra den dato, hvor udbetaling af
sygedagpengene skulle ophøre efter § 24, stk. 1.
Stk. 3. Uanset
§ 24 og § 27, stk. 1, træffer kommunen
afgørelse om at forlænge sygedagpengeperioden i 3
måneder for en person, der inden den 9. marts 2020
nåede tidspunktet i § 24, men hvor der fortsat er ret
til sygedagpenge fra kommunen den 9. marts 2020, fordi kommunen
endnu ikke havde truffet afgørelse i sagen. Det
gælder, uanset om kommunen efterfølgende har truffet
afgørelse om, at personen ikke kan få forlænget
sygedagpengeperioden efter § 27, stk. 1. Forlængelsen
regnes fra den 31. marts 2020 og varer til og med den 30. juni
2020.
Stk. 4. Inden
udløbet af forlængelsesperioden på 3
måneder efter stk. 1-3 træffer kommunen
afgørelse om, hvorvidt personen fortsat har ret til
udbetaling af sygedagpenge efter reglerne i § 24, stk. 1 og 2,
og § 27, stk. 1.
§ 26 a. Uanset § 27, stk.
3, træffer kommunen afgørelse om at forlænge
sygedagpengeperioden i 3 måneder for en person, hvis
sygedagpenge er forlænget efter en bestemmelse i § 27,
stk. 1, og hvor sygedagpengene i medfør af bestemmelsen
skulle ophøre i perioden fra og med den 9. marts 2020 til og
med den 9. juni 2020. Det gælder, uanset om kommunen har
truffet afgørelse om, at personen ikke kan få
forlænget sygedagpengeperioden efter § 27, stk. 1.
Forlængelsen på de 3 måneder regnes fra den dato,
hvor personen ikke længere opfylder betingelserne i den
bestemmelse, der er forlænget efter.
Stk. 2. Inden
ophøret af forlængelsesperioden på 3
måneder efter stk. 1 træffer kommunen afgørelse
om, hvorvidt sygedagpengeperioden kan forlænges efter en af
bestemmelserne i § 27, stk. 1, eller den sygemeldte har ret
til at få et jobafklaringsforløb med
ressourceforløbsydelse efter § 27, stk. 3.
§ 26 b. Uanset § 24 c
træffer kommunen afgørelse om at forlænge
sygedagpengeperioden i 3 måneder for en person, der får
udbetalt sygedagpenge efter § 24 a, stk. 6, eller § 24 b,
stk. 1, og hvor sygedagpengene skulle ophøre i perioden fra
og med den 9. marts 2020 til og med den 9. juni 2020, fordi en
læge har vurderet, at personen ikke længere har en
livstruende, alvorlig sygdom. Det gælder, uanset om kommunen
efter § 24 c har truffet afgørelse om ophør af
udbetalingen af sygedagpenge for personen efter § 24 a, stk.
6, eller § 24 b, stk. 1. Forlængelsen på de 3
måneder regnes fra den dato, hvor lægen har vurderet,
at personen ikke længere har en livstruende, alvorlig
sygdom.
Stk. 2. Inden
ophøret af forlængelsesperioden på 3
måneder efter stk. 1 træffer kommunen afgørelse
om, hvorvidt sygedagpengeperioden kan forlænges efter
reglerne i § 24 a, stk. 6, eller § 24 b, stk. 1, eller
den sygemeldte har ret til at få et
jobafklaringsforløb med ressourceforløbsydelse efter
§ 24 c.«
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft ved bekendtgørelsen i Lovtidende, jf.
dog stk. 3.
Stk. 2. Lovforslaget kan
stadfæstes straks efter dets vedtagelse.
Stk. 3. Kapitel 8 a i
lov om sygedagpenge, som affattet ved denne lovs § 1,
ophæves den 1. januar 2021.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Regeringen (Socialdemokratiet), Venstre, Dansk
Folkeparti, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti,
Enhedslisten, Konservative Folkeparti, Nye Borgerlige, Liberal
Alliance og Alternativet er enige om at afbøde de negative
konsekvenser, som spredningen af covid-19 allerede har og vil kunne
få for sygedagpengemodtagere. Udbruddet af corona-virussen
betyder, at Danmark på mange måder er lukket ned. For
sygedagpengemodtagere betyder suspendering af jobcentrenes indsats
og prioriteringerne i sundhedsvæsenet, at det kan være
vanskeligt at iværksætte opfølgning og få
borgeren afklaret lægeligt.
Med nærværende lovforslag
foreslås, at forlænge retten til sygedagpenge i 3
måneder for personer, der i perioden fra og med 9. marts 2020
til og med 9. juni 2020 har modtaget sygedagpenge i mere end 22
uger i de 9 forudgående kalendermåneder, dvs. for
personer der når revurderingstidspunktet. Det foreslås
endvidere, at retten til sygedagpenge midlertidigt forlænges
for personer, hvis sygedagpenge stopper ved udløb af en
forlængelse i perioden fra og med 9. marts 2020 til og med 9.
juni 2020.
Det er en betingelse for udbetaling af
sygedagpenge i de 3 måneder, at personen opfylder
sygedagpengelovens betingelser, herunder at være
uarbejdsdygtig på grund af egen sygdom.
Da der er tale om et midlertidigt initiativ
som følge af covid-19 situationen, er der i lovforslaget
indsat en ophørsklausul, hvorefter de midlertidige regler
ophører den 1. januar 2021, svarende til den
ophørsklausul, som er fastsat i lov nr. 212 af 17. marts
2020 om ændring af lov om sygedagpenge (Udvidet ret for
arbejdsgiver til refusion og for selvstændige til
sygedagpenge som følge af covid-19).
2. Lovforslagets
indhold
2.1. Midlertidig
forlængelse af retten til sygedagpenge
2.1.1. Gældende ret
Efter § 7 i lov om sygedagpenge, jf.
lovbekendtgørelse nr. 107 af 2. februar 2020, er retten til
sygedagpenge betinget af, at en person er uarbejdsdygtig på
grund af egen sygdom. Denne vurdering sker på grundlag af en
samlet vurdering af sygdommen og dens indvirkning på den
sygemeldtes arbejdsevne.
Sygedagpenge er som udgangspunkt en
korttidsydelse, og der er derfor en tidsmæssig
afgrænsning af udbetalingen heraf.
Efter lovens § 24, stk. 1, ophører
udbetalingen af sygedagpenge efter udløbet af en
kalendermåned, når der er udbetalt sygedagpenge,
herunder nedsatte sygedagpenge eller løn under sygdom, i
mere end 22 uger i de 9 forudgående kalendermåneder
(revurderingstidspunktet). Ved "kalendermåned" forstås
dagene fra og med den første dag og til og med den sidste
dag i en måned.
Samlet set betyder det, at udbetalingen af
sygedagpenge standses ved udgangen af måneden, hvis der til
og med den sidste dag i den indeværende måned er
udbetalt sygedagpenge i 22 uger og 1 dag eller mere. Er der kun
udbetalt i 22 uger eller mindre, fortsætter sygedagpengene
endnu en måned.
Ved opgørelsen af
revurderingstidspunktet medregnes perioder, hvor kommunen udbetaler
sygedagpenge, og hvor en arbejdsgiver har udbetalt løn uden
at modtage refusion, f.eks. fordi arbejdsgiveren ikke har overholdt
anmeldelsesreglerne. Der medregnes derimod ikke dage, hvor der er
udbetalt dagpenge eller løn fra enten arbejdsgiveren i de
første 30 kalenderdage af fraværsperioden ved sygdom
eller fra kommunen i de første 30 kalenderdage af
fraværsperioden for lønmodtagere og i de første
2 uger af fraværsperioden for selvstændige
erhvervsdrivende. Der medregnes desuden ikke dage, hvor der er
udbetalt dagpenge eller løn i anledning af graviditet,
barsel eller adoption eller børns alvorlige sygdom efter
barselsloven.
Det er en betingelse for udbetaling af
sygedagpenge ud over revurderingstidspunktet, jf. lovens § 24,
stk. 1, at betingelserne i mindst en af forlængelsesreglerne
i lovens § 27, stk. 1, er opfyldt. Det betyder, at en
sygemeldt, der opfylder betingelserne i en af
forlængelsesreglerne, fortsat vil være berettiget til
sygedagpenge. Det forudsættes dog, at den sygemeldte fortsat
opfylder de grundlæggende betingelser for ret til
sygedagpenge, herunder bestemmelserne i lovens §§ 7 og 21
(om uarbejdsdygtighed og bortfald).
Hvis den sygemeldte ved revurderingen ikke er
omfattet af en af forlængelsesreglerne i lovens § 27,
har pågældende ved fortsat uarbejdsdygtighed på
grund af sygdom ret til at få et jobafklaringsforløb
med ressourceforløbsydelse, jf. kapital 18 i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, jf. sygedagpengelovens § 24, stk.
2.
Efter lovens § 27, stk. 1, træffer
kommunen afgørelse om at forlænge sygedagpengeperioden
for personer, der er omfattet af revurderingstidspunktet i §
24, når
1) det på det
foreliggende grundlag anses for overvejende sandsynligt, at der kan
iværksættes en revalidering, herunder
virksomhedspraktik, der kan føre til, at den sygemeldte kan
vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked,
2) det anses for
nødvendigt at gennemføre virksomhedspraktik eller
andre afklarende foranstaltninger med henblik på at
klarlægge den sygemeldtes arbejdsevne, således at
sygedagpengeperioden forlænges i op til 69 uger,
3) den sygemeldte
er under eller venter på lægebehandling og den
pågældende efter en lægelig vurdering
skønnes at ville kunne genoptage erhvervsmæssig
beskæftigelse inden for 134 uger regnet fra
revurderingstidspunktet,
4) kommunen har
vurderet, at en sag skal behandles i rehabiliteringsteamet, med
henblik på at kommunen hurtigst muligt kan træffe
afgørelse om ressourceforløb, fleksjob eller
førtidspension,
5) en læge
vurderer, at den sygemeldte har en livstruende, alvorlig
sygdom,
6) der er rejst sag
om ret til erstatning efter lov om arbejdsskadesikring eller lov om
sikring mod følger af arbejdsskade, eller
7) der er modtaget
en ansøgning om førtidspension efter § 17, stk.
2, 1. pkt., i lov om social pension, eller når kommunen har
vurderet, at det er helt åbenbart, at en persons arbejdsevne
ikke kan forbedres og sagen derfor ikke skal forelægges
rehabiliteringsteamet, jf. § 18, stk. 2, 2. pkt., i lov om
social pension.
Når kommunen ved revurderingstidspunktet
skal tage stilling til, om perioden med sygedagpenge kan
forlænges, skal kommunen sikre, at der foreligger et
tilstrækkeligt grundlag i sagen til at kunne træffe
afgørelsen. Oplysningerne skal bl.a. beskrive den
sygemeldtes tilstand, som den er på revurderingstidspunktet.
Vurderingen af uarbejdsdygtighed er den samme, uanset om
vurderingen sker på revurderingstidspunktet eller et andet
tidspunkt. En sygemeldt kan derfor kun vurderes uarbejdsdygtig
på revurderingstidspunktet, hvis der foreligger
tilstrækkelige oplysninger, herunder lægelige
oplysninger, som underbygger denne vurdering.
Hvis sagen er tilstrækkeligt oplyst
på revurderingstidspunktet, skal kommunen vurdere, om der er
grundlag for at forlænge sygedagpengeperioden efter lovens
§ 27, stk. 1, eller for at iværksætte
revalidering, ressourceforløb, visitere til fleksjob eller
tilkende førtidspension. Kommunen skal foretage vurderingen
ud fra sagens samlede oplysninger (helhedsvurdering). Der kan ikke
opstilles retningslinjer for, hvilke oplysninger der er
nødvendige at indhente, da det altid beror på en
konkret vurdering. Kommunen kan ved afgørelsen eksempelvis
inddrage lægelige oplysninger, oplysninger fra arbejdsgiver
eller faglig organisation, oplysninger fra praktisk
afprøvning, oplysninger om borgerens sociale forhold og
borgerens egne oplysninger.
Udbetalingen af sygedagpenge kan først
standses ved revurderingstidspunktet eller udløbet af en af
forlængelsesreglerne, når der er truffet en gyldig
afgørelse. Udbetalingen af sygedagpenge standses ikke
automatisk men stopper først på det tidspunkt, hvor
kommunen træffer en afgørelse om, at den skal
stoppe.
Inden kommunen træffer afgørelse,
skal kommunen efter reglerne i forvaltningsloven foretage
partshøring af den sygemeldte. Kommunen har som udgangspunkt
altid pligt til at partshøre over væsentlige nye
oplysninger, som kan medføre, at borgeren får helt
eller delvist afslag på hjælpen, og borgeren skal have
lejlighed til at komme med en udtalelse. Det er f.eks.
tilfældet, hvis kommunen overvejer at træffe
afgørelse om, at den sygemeldte ikke opfylder betingelserne
for at få forlænget sygedagpengeperioden. I sager, hvor
helbredsmæssige forhold har betydning, skal der altid
partshøres over nye speciallægeerklæringer,
også selvom konklusionen i erklæringen støtter
borgerens sag.
Den omstændighed, at kommunen har
forlænget efter en af forlængelsesbestemmelserne,
udelukker ikke, at der senere i sygeforløbet kan ske
forlængelse efter en af de andre bestemmelser, hvis der
kommer nye væsentlige oplysninger til sagen, der kan begrunde
en sådan forlængelse.
Hvis sygedagpengene til en sygemeldt, der har
fået forlænget sine sygedagpenge efter en eller flere
af bestemmelserne i lovens § 27, stk. 1, ikke kan
forlænges yderligere, har pågældende ved fortsat
uarbejdsdygtighed på grund af sygdom ret til at få et
jobafklaringsforløb med ressourceforløbsydelse, jf.
kapitel 18 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, jf.
sygedagpengelovens § 27, stk. 3.
Retten til sygedagpenge er betinget af, at
sygemeldte ikke er omfattet af tidsbegrænsningen på
første fraværsdag. Ved opgørelsen af
tidsbegrænsningen ved et nyt sygeforløb, er
referenceperioden de 9 kalendermåneder, der går forud
for den måned, hvor den nye første fraværsdag
ligger. Det betyder, at for en person, som bliver syg den 15.
november, er referenceperioden februar-oktober måned. Hvis
personen inden for denne periode har modtaget sygedagpenge i mere
end 22 uger, er der ikke ret til sygedagpenge ved det nye
fravær. Opgørelsen af de 22 uger sker efter reglerne i
lovens § 24, stk. 3 og 4. Er den sygemeldte omfattet af
tidsbegrænsningen, og i øvrigt opfylder betingelserne
for sygedagpenge, er der ret til et jobafklaringsforløb.
Personer, hvor en læge har vurderet, at
de har en livstruende, alvorlig sygdom, omfattes af særlige
regler i loven. Efter lovens § 24 a, stk. 6, kan en person,
der på første fraværsdag omfattes af
tidsbegrænsningen i lovens § 24, stk. 1, i stedet for et
jobafklaringsforløb med ressourceforløbsydelse, (jf.
§ 24 a, stk. 1) vælge at modtage sygedagpenge fra
kommunen, hvis en læge vurderer, at personen har en
livstruende, alvorlig sygdom, jf. lovens § 24 a, stk. 6.
Efter lovens § 24 b, stk. 1, kan en
person, der er i jobafklaringsforløb med
ressourceforløbsydelse, jf. kapitel 18 i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, vælge at overgå til at
modtage sygedagpenge fra kommunen, hvis en læge vurderer, at
personen har en livstruende, alvorlig sygdom, og personen opfylder
beskæftigelseskravet for ret til sygedagpenge, jf.
§§ 32, 34 eller 42, på det tidspunkt, hvor det
vurderes, at uarbejdsdygtigheden, jf. § 7, skyldes en
livstruende, alvorlig sygdom.
Kommunen træffer afgørelse om
ophør af udbetaling af sygedagpenge efter § 24 a, stk.
6, eller § 24 b, stk. 1, når en læge har vurderet,
at personen ikke længere har en livstruende, alvorlig sygdom.
Den sygemeldte har ved fortsat uarbejdsdygtighed på grund af
sygdom, der ikke er livstruende og alvorlig, ret til at få et
jobafklaringsforløb med ressourceforløbsydelse, jf.
kapitel 18 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, jf.
lovens § 24 c, stk. 1.
Begrebet "livstruende, alvorligt syge"
omfatter både personer med en livstruende sygdom i
terminalfasen, og personer, der har en livstruende, alvorlig sygdom
i tidligere sygdomsfaser, dvs. personer, for hvem man ikke har
klarhed over, hvilket forløb sygdommen vil få.
Med bekendtgørelse nr. 245 af 20. marts
2020 om delvis suspension af beskæftigelsesindsatsen som
følge af covid-19 er det i § 6 fastsat, at kommunerne
er fritaget for pligten til at tilrettelægge
opfølgningen, herunder ved individuelle samtaler, samt til
at give beskæftigelsesrettede tilbud efter lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats.
Det fremgår endvidere, at kommunerne dog
som udgangspunkt kan vælge at foretage opfølgning
telefonisk eller digitalt. Kommunerne kan eksempelvis vælge
at følge op ved en telefonisk samtale med henblik på
at vurdere den sygemeldtes ret til sygedagpenge, herunder om den
sygemeldte er uarbejdsdygtig på grund af egen sygdom.
Opfølgningen skal fortsat ske under hensyntagen til den
sygemeldtes situation og helbredstilstand.
Med baggrund i den særlige situation med
at forebygge og inddæmme udbredelsen af covid-19 er der behov
for, at kommunerne har øget opmærksomhed på, at
sundhedsmyndighederne belastes mindst muligt med udstedelse af
lægeattester, og derfor som udgangspunkt ikke rekvirerer
lægeattester til brug for sagsbehandlingen.
2.1.2. Ministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
For at afbøde de negative konsekvenser,
som spredningen af covid-19 vil kunne få for
sygedagpengemodtagere, foreslås det, at retten til
sygedagpenge forlænges i 3 måneder for personer, der i
perioden fra og med 9. marts 2020 til og med 9. juni 2020 har
modtaget sygedagpenge i mere end 22 uger i de 9 forudgående
kalendermåneder, dvs. for personer, som når
revurderingstidspunktet.
Endvidere foreslås, at retten til
sygedagpenge forlænges i 3 måneder for personer, hvis
sygedagpenge er forlænget efter en bestemmelse i lovens
§ 27, stk. 1, og hvor sygedagpengene i medfør af
forlængelsesbestemmelsen skulle ophøre i perioden fra
og med 9. marts 2020 til og med 9. juni 2020.
Endelig foreslås, at retten til
sygedagpenge forlænges i 3 måneder for personer, hvor
sygedagpengene skulle ophøre i perioden fra og med 9. marts
2020 til og med 9. juni 2020, som følge af, at en læge
har vurderet, at personen ikke længere har en livstruende,
alvorlig sygdom.
Der vil således i perioden ikke
være personer med ret til sygedagpenge, der vil overgå
til jobafklaringsforløb med
ressourceforløbsydelse.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
3.1. Samlede
økonomiske konsekvenser af lovforslaget
Samlet set skønnes forslaget med
betydelig usikkerhed at medføre offentlige merudgifter
på ca. 24 mio. kr. i 2020 før skat og
tilbageløb, svarende til ca. 11 mio. kr. efter skat og
tilbageløb.
Forslaget skønnes med betydelig
usikkerhed at medføre offentlige merudgifter til
sygedagpengeydelse på ca. 186 mio. kr., og offentlige
mindreudgifter til ressourceforløbsydelse under
jobafklaringsforløb på ca. 161 mio. kr. i 2020. Hertil
skønnes der at være merudgifter til aktivering for
sygedagpengemodtagere på ca. 2 mio. kr. og mindre udgifter
til aktiveringsudgifter for personer i jobafklaring på ca. 4
mio. kr. i 2020. Endeligt skønnes der at være
administrative udgifter for kommunerne på ca. 0,8 mio. kr. i
2020.
De samlede direkte udgifter fordeler sig med 5
mio. kr. vedrørende staten og 19 mio. kr. vedrørende
kommunerne.
Forslaget skønnes med betydelig
usikkerhed at berøre ca. 4.200 personer, der får
forlænget deres sygedagpengeperiode frem for at overgå
til jobafklaringsforløb.
Tabel
1. Samlede økonomiske
konsekvenser af lovforslaget | Merudgifter i
mio. kr. (2020-pl.) | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | I alt statslige
udgifter | 5,0 | 0 | 0 | 0 | Heraf til
sygedagpengeydelse | 52,0 | 0 | 0 | 0 | Heraf til
ressourceforløbsydelse under
jobafklaringsforløb | -44,9 | 0 | 0 | 0 | Heraf til
aktiveringsomkostninger ifbm. jobafklaring | -2,1 | 0 | 0 | 0 | I alt kommunale
udgifter | 18,8 | 0 | 0 | 0 | Heraf til
sygedagpengeydelse | 133,7 | 0 | 0 | 0 | Heraf til
ressourceforløbsydelse under
jobafklaringsforløb | -115,6 | 0 | 0 | 0 | Heraf til
aktiveringsomkostninger ifbm. sygedagpenge | 2,0 | 0 | 0 | 0 | Heraf til
aktiveringsomkostninger ifbm. jobafklaring | -2,1 | 0 | 0 | 0 | Heraf
administration | 0,8 | 0 | 0 | 0 | I alt | 23,8 | 0 | 0 | 0 | Anm. : På grund af den alvorlige
situation med covid-19 antages det, at der ikke vil være
aktiveringsaktiviteter i hele perioden, hvor lovforslaget
gælder. Der er derfor indregnet aktiveringsudgifter for
sygedagpenge og jobafklaring for 1/3 af de berørte
personer. |
|
Forslaget skønnes med betydelig
usikkerhed at medføre, at der udbetales sygedagpenge til ca.
4.200 ekstra personer i tre måneder, og at der samtidigt ikke
udbetales ressourceforløbsydelse under jobafklaring for
samme målgruppe i tre måneder i 2020.
Forslaget skønnes at medføre
samlede merudgifter til sygedagpengeydelse på 186 mio. kr. i
2020, heraf 52 mio. kr. til staten og 134 mio. kr. til kommunerne.
Forslaget skønnes samtidigt at medføre mindreudgifter
til jobafklaringsforløb på 161 mio. kr. i 2020, heraf
45 mio. kr. til staten og 116 mio. kr. til kommunerne.
Tabel
2. Ydelseskonsekvenser af
lovforslaget | Merudgifter i
mio. kr. (2020-pl.) | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | I alt
ydelseskonsekvenser | 25,2 | 0 | 0 | 0 | I alt
sygedagpenge | 185,7 | 0 | 0 | 0 | Heraf
stat | 52,0 | 0 | 0 | 0 | Heraf
kommune | 133,7 | 0 | 0 | 0 | I alt
jobafklaringsforløb | -160,5 | 0 | 0 | 0 | Heraf
stat | -44,9 | 0 | 0 | 0 | Heraf
kommune | -115,6 | 0 | 0 | 0 | Anm. : I beregningerne er det antaget,
at der ikke er afgang fra sygedagpenge blandt de forlængede
personer i de tre måneder hvor sygedagpengeperioden
forlænges. |
|
Forslaget vurderes at have administrative
konsekvenser for kommunerne som følge af, at kommunerne skal
træffe afgørelse om forlængelse af sygedagpenge
for de 4.200 berørte personer.
De administrative udgifter omfatter bl.a., at
kommunerne skal træffe afgørelse om forlængelse
af sygedagpenge i alle sager, hvor borgeren i perioden frem til den
9. juni 2020 planmæssigt skulle have været revurderet i
forhold til forlængelse af sygedagpengeperioden eller
jobafklaringsforløb, eller skulle have taget stilling til
videre forlængelse efter § 27, stk. 1. De nye regler
betyder endvidere, at kommunerne skal genåbne sager, hvor der
frem til lovforslagets ikrafttrædelse er truffet
afgørelse om, at borgeren skulle i
jobafklaringsforløb efter den 9. marts 2020. Disse borgere
vil med den nye lovgivning have ret til at få forlænget
deres sygedagpengeperiode med 3 måneder.
Det skønnes med betydelig usikkerhed,
at kommunerne som følge af lovforslaget, vil have
merudgifter til administration på ca. 0,8 mio. kr. i
2020.
Tabel
3. Administrative konsekvenser af
lovforslaget | Merudgifter i
mio. kr. (2020-pl.) | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | I alt
administration | 0,8 | 0 | 0 | 0 | I alt
administration | 0,8 | 0 | 0 | 0 | Heraf
stat | 0 | 0 | 0 | 0 | Heraf
kommune | 0,8 | 0 | 0 | 0 | Anm: I beregningerne er det lagt til
grund, at kommunerne gennemsnitligt bruger 30 minutter pr.
sag |
|
De økonomiske og administrative
konsekvenser af lovforslaget skal forhandles med de kommunale
parter.
De økonomiske konsekvenser af
lovforslaget bliver indarbejdet på lov om
tillægsbevilling for 2020.
Lovforslaget følger de syv principper
for digitaliseringsklar lovgivning, idet lovforslaget
understøtter, at administrationen af den midlertidige
forlængelse af retten til sygedagpenge kan ske digitalt og
ved brug af de it-systemer, kommunerne allerede har i
anvendelse.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Der vil være begrænsede positive
økonomiske konsekvenser for erhvervslivet som følge
af, at arbejdsgivere, der udbetaler løn under sygdom til en
sygemeldt medarbejder, der vil have ret til sygedagpenge i stedet
for jobafklaringsforløb med ressourceforløbsydelse,
vil modtage refusion svarende til sygedagpenge i stedet for den
mindre ydelse i jobafklaringsforløb.
Forslaget vurderes ikke at have administrative
konsekvenser for virksomhederne. Principperne for agil
erhvervsrettet regulering vurderes på denne baggrund ikke at
være relevante for ændringerne i lovforslaget.
5. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter
8. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har ikke været
sendt i høring, da regeringen ønsker, at reglerne
skal træde i kraft hurtigst muligt. Under hensyntagen til, at
lovforslaget ønskes hastebehandlet, er lovforslaget ikke
sendt i høring i forbindelse med fremsættelse.
9. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/Mindreudgifter (Hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, angive
»Ingen«) | Negative konsekvenser/Merudgifter (Hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, angive
»Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Stat: Lovforslaget skønnes at
medføre merudgifter for: 5 mio. kr. i 2020 Kommuner: Lovforslaget skønnes at
medføre merudgifter for: 19 mio. kr. i 2020 | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Lovforslagets administrative konsekvenser
forventes at medføre merudgifter Kommuner: 0,8 mio. kr. i 2020 | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Der vil være begrænsede
positive økonomiske konsekvenser for erhvervslivet. | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering /Går videre
end minimumskrav i EU-regulering | JA | NEJ | | X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Efter sygedagpengelovens § 24, stk. 1,
ophører udbetalingen af sygedagpenge efter udløbet af
en kalendermåned, når der er udbetalt sygedagpenge,
herunder nedsatte sygedagpenge eller løn under sygdom, i
mere end 22 uger i de 9 forudgående kalendermåneder
(revurderingstidspunktet).
Det fremgår af lovens § 24, stk. 2,
at hvis den sygemeldte ved revurderingen ikke er omfattet af en af
forlængelsesreglerne i lovens § 27, stk. 1, har
pågældende ved fortsat uarbejdsdygtighed på grund
af egen sygdom ret til at få et jobafklaringsforløb
med ressourceforløbsydelse, jf. kapital 18 i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats.
Revurderingstidspunktet indtræder,
når der er udbetalt sygedagpenge i mindst 22 uger og 1 dag i
de 9 forudgående kalendermåneder. Ved
"kalendermåned" forstås dagene fra og med den
første dag og til og med den sidste dag i en måned.
Samlet set betyder det, at udbetalingen af sygedagpenge standses
ved udgangen af måneden, hvis der til og med den sidste dag i
den indeværende måned er udbetalt sygedagpenge i 22
uger og 1 dag eller mere. Er der kun udbetalt i 22 uger eller
mindre, fortsætter sygedagpengene endnu en måned.
Det er en betingelse for udbetaling af
sygedagpenge ud over revurderingstidspunktet, jf. lovens § 24,
stk. 1, at betingelserne i mindst en af forlængelsesreglerne
i lovens § 27, stk. 1, er opfyldt. Det betyder, at en
sygemeldt, der opfylder betingelserne i en af
forlængelsesreglerne, fortsat vil være berettiget til
sygedagpenge. Det forudsættes dog, at den sygemeldte fortsat
opfylder de grundlæggende betingelser for ret til
sygedagpenge, herunder bestemmelserne i lovens § 7 og §
21 om at man skal være uarbejdsdygtig på grund af egen
sygdom og i øvrigt medvirke til kommunens opfølgning
m.v.
Efter lovens § 27, stk. 1, træffer
kommunen afgørelse om at forlænge sygedagpengeperioden
for personer, der er omfattet af revurderingstidspunktet i §
24, når
1) det på det
foreliggende grundlag anses for overvejende sandsynligt, at der kan
iværksættes en revalidering, herunder
virksomhedspraktik, der kan føre til, at den sygemeldte kan
vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked,
2) det anses for
nødvendigt at gennemføre virksomhedspraktik eller
andre afklarende foranstaltninger med henblik på at
klarlægge den sygemeldtes arbejdsevne, således at
sygedagpengeperioden forlænges i op til 69 uger,
3) den sygemeldte
er under eller venter på lægebehandling og den
pågældende efter en lægelig vurdering
skønnes at ville kunne genoptage erhvervsmæssig
beskæftigelse inden for 134 uger regnet fra
revurderingstidspunktet,
4) kommunen har
vurderet, at en sag skal behandles i rehabiliteringsteamet, med
henblik på at kommunen hurtigst muligt kan træffe
afgørelse om ressourceforløb, fleksjob eller
førtidspension,
5) en læge
vurderer, at den sygemeldte har en livstruende, alvorlig
sygdom,
6) der er rejst sag
om ret til erstatning efter lov om arbejdsskadesikring eller lov om
sikring mod følger af arbejdsskade, eller
7) der er modtaget
en ansøgning om førtidspension efter § 17, stk.
2, 1. pkt., i lov om social pension, eller når kommunen har
vurderet, at det er helt åbenbart, at en persons arbejdsevne
ikke kan forbedres og sagen derfor ikke skal forelægges
rehabiliteringsteamet, jf. § 18, stk. 2, 2. pkt., i lov om
social pension.
Det fremgår af lovens § 27, stk. 3,
at hvis sygedagpengene til en sygemeldt, der har fået
forlænget sine sygedagpenge efter en eller flere af
bestemmelserne i stk. 1, ikke kan forlænges yderligere, har
pågældende ved fortsat uarbejdsdygtighed på grund
af sygdom ret til at få et jobafklaringsforløb med
ressourceforløbsydelse, jf. kapitel 18 i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, jf. sygedagpengelovens § 27, stk.
3.
Retten til sygedagpenge er betinget af, at
sygemeldte ikke er omfattet af tidsbegrænsningen på
første fraværsdag. Ved opgørelsen af
tidsbegrænsningen ved et nyt sygeforløb, er
referenceperioden de 9 kalendermåneder, der går forud
for den måned, hvor den nye første fraværsdag
ligger. Det betyder, at for en person, som bliver syg den 15.
november, er referenceperioden februar-oktober måned. Hvis
personen inden for denne periode har modtaget sygedagpenge i mere
end 22 uger, er der ikke ret til sygedagpenge ved det nye
fravær. Opgørelsen af de 22 uger sker efter reglerne i
lovens § 24, stk. 3 og 4. Er den sygemeldte omfattet af
tidsbegrænsningen, og i øvrigt opfylder betingelserne
for sygedagpenge, er der ret til et jobafklaringsforløb.
Efter lovens § 24 a, stk. 6, kan en
person, der på første fraværsdag omfattes af
tidsbegrænsningen i lovens § 24, stk. 1, i stedet for et
jobafklaringsforløb med ressourceforløbsydelse, (jf.
§ 24 a, stk. 1) vælge at modtage sygedagpenge fra
kommunen, hvis en læge vurderer, at personen har en
livstruende, alvorlig sygdom, jf. lovens § 24 a, stk. 6.
Efter lovens § 24 b, stk. 1, kan en
person, der er i jobafklaringsforløb med
ressourceforløbsydelse, jf. kapitel 18 i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, vælge at overgå til at
modtage sygedagpenge fra kommunen, hvis en læge vurderer, at
personen har en livstruende, alvorlig sygdom, og personen opfylder
beskæftigelseskravet for ret til sygedagpenge, jf.
§§ 32, 34 eller 42, på det tidspunkt, hvor det
vurderes, at uarbejdsdygtigheden, jf. § 7, skyldes en
livstruende, alvorlig sygdom.
Efter lovens § 24 c, stk. 1,
træffer kommunen afgørelse om ophør af
udbetaling af sygedagpenge efter § 24 a, stk. 6, eller §
24 b, stk. 1, når en læge har vurderet, at personen
ikke længere har en livstruende, alvorlig sygdom. Den
sygemeldte har ved fortsat uarbejdsdygtighed på grund af
sygdom, der ikke er livstruende og alvorlig, ret til at få et
jobafklaringsforløb med ressourceforløbsydelse, jf.
kapitel 18 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Det foreslås, at der efter kapitel 8 i
loven indsættes et nyt kapitel 8 a med overskriften
"Midlertidig forlængelse af retten til sygedagpenge", og med
bestemmelserne §§ 26, 26 a og 26 b.
Det foreslås, at der i § 26, stk. 1, fastsættes regler
om, at kommunen uanset § 24 og § 27, stk. 1,
træffer afgørelse om at forlænge
sygedagpengeperioden i 3 måneder for en person, der har ret
til sygedagpenge, og som i perioden fra og med den 9. marts 2020
til og med den 31. maj 2020 når det tidspunkt, hvor
sygedagpengene skulle ophøre efter § 24. Det
gælder, uanset om kommunen har truffet afgørelse om,
at personen ikke kan få forlænget sygedagpengeperioden
efter § 27, stk. 1. Forlængelsen regnes fra den dato,
hvor sygedagpengene skulle ophøre efter § 24, stk.
1.
Det betyder, at en person, der er eller bliver
sygemeldt senest den 31. maj 2020, og hvor personen når
revurderingstidspunktet i den fastsatte periode, får ret til
at få forlænget sin sygedagpengeperiode med 3
måneder. F.eks. en person, der den 15. april 2020 har
fået udbetalt sygedagpenge i mere end 22 uger inden for 9
kalendermåneder, og hvor udbetalingen derfor som udgangspunkt
skulle ophøre med udgangen af april måned 2020, jf.
lovens § 24, stk. 1. Her skal kommunen træffe
afgørelse om midlertidigt at forlænge sygedagpengene
frem til og med udgangen af juli måned 2020.
Dette gælder også, hvis der er
tale om en person, der f.eks. allerede den 3. marts 2020 havde
fået sygedagpenge i mere end 22 uger inden for 9
kalendermåneder, men som stadig havde ret til sygedagpenge
frem til udgangen af marts, fordi kommunen enten ikke havde truffet
afgørelse endnu, eller havde truffet afgørelse om
overgang til jobafklaringsforløb med
ressourceforløbsydelse. I og med at personen havde ret til
sygedagpenge den 9. marts 2020, er personen omfattet af
målgruppen. Kommunen må derfor genoptage sagen og
træffe afgørelse om midlertidig forlængelse af
sygedagpengene frem til udgangen af juni måned 2020.
Sager, hvor kommunen inden lovens
ikrafttræden har nået at træffe afgørelse
om at forlænge sygedagpengeperioden efter § 27, stk. 1,
skal derimod ikke genoptages. Disse personer fortsætter med
at få sygedagpenge i medfør af den bestemmelse, sagen
er forlænget efter. Hvis personens sygedagpenge i
medfør af bestemmelsen når til at skulle ophøre
inden den 9. juni 2020, træffer kommunen afgørelse om
at forlænge udbetalingen efter § 26 a. Det kan f.eks.
være en sag, hvor der lige inden lovens ikrafttræden er
truffet afgørelse om forlængelse efter § 27, stk.
1, nr. 7, og hvor kommunen i april 2020 træffer
afgørelse om, at der ikke er ret til førtidspension,
jf. nedenfor til § 26 a.
Det er en forudsætning, at personen har
ret til sygedagpenge. En person, der ikke har ret til sygedagpenge
på sin første fraværsdag, får ikke ret til
at få sygedagpengeperioden forlænget. F.eks. en person,
der har været sygemeldt og fået udbetalt sygedagpenge
fra den 30. marts 2019 til den 1. februar 2020. Personen blev syg
igen den 15. marts 2020, og havde således på sin
første nye sygedag allerede fået udbetalt sygedagpenge
i mere end 22 uger inden for de 9 forudgående
kalendermåneder. Derfor var personen på sin
første nye sygedag omfattet af lovens § 24 a, og havde
efter de gældende regler ikke ret til sygedagpenge fra
kommunen, men til et jobafklaringsforløb med
ressourceforløbsydelse. Da personen ikke havde ret til
sygedagpenge fra kommunen, er personen ikke omfattet af den
foreslåede § 26, stk. 1, og vil ikke få ret til 3
måneders midlertidig forlængelse af sygedagpengene. Det
gælder, uanset om personen evt. havde ret til sygedagpenge
fra arbejdsgiver i arbejdsgiverperioden.
I sager efter § 26, stk. 1, skal kommunen
træffe en afgørelse om den midlertidige
forlængelse af sygedagpengeperioden, som den sygemeldte efter
de almindelige regler kan klage over. Kommunen skal ikke tage
stilling til, om sygedagpengene evt. ville kunne forlænges
efter en af bestemmelserne i § 27, stk. 1, men skal
træffe afgørelse efter § 26, stk. 1. Idet der er
tale om en begunstigende afgørelse, og retten til at
få den midlertidige forlængelse af sygedagpenge i 3
måneder ikke afhænger af nye oplysninger, vil der som
udgangspunkt ikke være pligt for kommunen til at foretage
partshøring af den sygemeldte efter reglerne i
forvaltningsloven, inden afgørelsen træffes.
Den midlertidigt forlængede
sygedagpengeperiode skal regnes fra den dato, hvor sygedagpengene
skulle ophøre. Det vil sige, at hvis en person den 17. marts
2020 har fået sygedagpenge i mere end 22 uger inden for 9
kalendermåneder, skulle personens sygedagpenge ophøre
med udgangen af marts måned, og det er herfra,
forlængelsen regnes. Det gælder, uanset om kommunens
afgørelse om forlængelsen på 3 måneder
evt. først bliver truffet efter udgangen af marts
måned. Der regnes i hele måneder, så perioden
bliver ikke forlænget til 1. juli, selvom marts har 31 dage
og juni kun har 30 dage. Den midlertidige forlængelse vil for
denne person dermed blive frem til og med udgangen af juni
måned.
Lovens almindelige betingelser skal være
opfyldt. Det vil sige, at sygedagpengene f.eks. skal ophøre,
hvis personen ikke længere opfylder den grundlæggende
betingelse om at være uarbejdsdygtig på grund af egen
sygdom, jf. lovens § 7. Endvidere gælder lovens
øvrige bestemmelser, herunder om arbejdsgivers ret til
refusion, klagereglerne, kommunens opfølgningsindsats
m.v.
I forhold til opfølgningsindsatsen skal
det bemærkes, at med bekendtgørelse nr. 245 af 20.
marts 2020 om delvis suspension af beskæftigelsesindsatsen
som følge af covid-19 er visse regler fraveget. Der henvises
til afsnit 2.1.1. i de almindelige bemærkninger.
Det foreslås, at der i § 26, stk. 2, fastsættes regler
om, at kommunen uanset § 24 og § 27, stk. 1,
træffer afgørelse om at forlænge
sygedagpengeperioden i 3 måneder for en person, der har ret
til sygedagpenge, og som i perioden fra og med den 1. juni 2020 til
og med den 9. juni 2020 når det tidspunkt, hvor der er
udbetalt sygedagpenge, herunder nedsatte sygedagpenge eller
løn under sygdom, i mere end 22 uger i de 9
forudgående kalendermåneder. Forlængelsen regnes
fra den dato, hvor udbetaling af sygedagpengene skulle
ophøre efter § 24, stk. 1.
Det betyder, at en person, der i denne periode
når til den dato, hvor personen har fået sygedagpenge i
mere end 22 uger i de 9 forudgående kalendermåneder,
får ret til at få forlænget sin
sygedagpengeperiode med 3 måneder. F.eks. en person, der den
1. juni 2020 har fået udbetalt sygedagpenge i mere end 22
uger inden for 9 kalendermåneder, og hvor udbetalingen derfor
som udgangspunkt skulle ophøre med udgangen af juni
måned 2020, jf. lovens § 24. Her skal kommunen
træffe afgørelse om midlertidigt at forlænge
sygedagpengene.
Det er en forudsætning, at personen har
ret til sygedagpenge inden for perioden 1. til 9. juni 2020. Det
vil sige, at en person, der ikke har ret til sygedagpenge på
sin første fraværsdag, ikke får ret til at
få forlængelsen. Det gælder, uanset om personen
evt. havde ret til sygedagpenge fra arbejdsgiver i
arbejdsgiverperioden.
I sager efter § 26, stk. 2, skal kommunen
træffe en afgørelse om den midlertidige
forlængelse af sygedagpengeperioden, som den sygemeldte efter
de almindelige regler kan klage over. Kommunen skal ikke tage
stilling til, om sygedagpengene evt. ville kunne forlænges
efter en af bestemmelserne i § 27, stk. 1, men skal
træffe afgørelse efter § 26, stk. 1. Idet der er
tale om en begunstigende afgørelse, og retten til at
få den midlertidige forlængelse af sygedagpenge i 3
måneder ikke afhænger af nye oplysninger, vil der som
udgangspunkt ikke være pligt for kommunen til at foretage
partshøring af den sygemeldte efter reglerne i
forvaltningsloven, inden afgørelsen træffes.
Den midlertidigt forlængede
sygedagpengeperiode efter stk. 2 skal regnes fra den dato, hvor
sygedagpengene skulle ophøre efter § 24, stk. 1. Det
vil sige, at hvis en person den 9. juni 2020 har fået
sygedagpenge i mere end 22 uger inden for 9 kalendermåneder,
skulle personens sygedagpenge ophøre med udgangen af juni
måned, og det er herfra, forlængelsen regnes. Den
midlertidige forlængelse vil for denne person dermed blive
frem til og med udgangen af september måned. Det
gælder, uanset om kommunens afgørelse om
forlængelsen på 3 måneder evt. først
bliver truffet efter udgangen af juni måned.
Lovens almindelige betingelser skal være
opfyldt. Det vil sige, at sygedagpengene f.eks. skal ophøre,
hvis personen ikke længere opfylder den grundlæggende
betingelse om at være uarbejdsdygtig på grund af egen
sygdom, jf. lovens § 7. Endvidere gælder lovens
øvrige bestemmelser, herunder om arbejdsgiver har ret til
refusion, kommunens opfølgningsindsats, klagereglerne
m.v.
I forhold til opfølgningsindsatsen skal
det bemærkes, at med bekendtgørelse nr. 245 af 20.
marts 2020 om delvis suspension af beskæftigelsesindsatsen
som følge af covid-19 er visse regler fraveget. Der henvises
til afsnit 2.1.1. i de almindelige bemærkninger.
Det foreslås, at der i § 26, stk. 3, fastsættes regler
om, at kommunen uanset § 24 og § 27, stk. 1,
træffer afgørelse om at forlænge
sygedagpengeperioden i 3 kalendermåneder for en person, der
inden den 9. marts 2020 nåede tidspunktet i § 24, men
hvor der fortsat er ret til sygedagpenge fra kommunen den 9. marts
2020, fordi kommunen endnu ikke havde truffet afgørelse i
sagen. Det gælder, uanset om kommunen efterfølgende
har truffet afgørelse om, at personen ikke kan få
forlænget sygedagpengeperioden efter § 27, stk. 1.
Forlængelsen regnes fra den 31. marts 2020 og varer til og
med den 30. juni 2020.
Det betyder, at hvis kommunen ikke har
nået at træffe en gyldig afgørelse om
ophør af sygedagpengene for en person, der inden den 9.
marts 2020 nåede tidspunktet i § 24, men som den 9.
marts 2020 stadig havde ret til sygedagpenge, får personen
ret til at få forlænget sin sygedagpengeperiode med 3
måneder fra 31. marts 2020, det vil sige til og med den 30.
juni 2020.
Det kan f.eks. være en person, der den
2. februar 2020 havde fået udbetalt sygedagpenge i mere end
22 uger inden for 9 kalendermåneder, men hvor kommunen endnu
ikke havde truffet afgørelse i sagen, f.eks. fordi kommunen
endnu ikke havde modtaget en nødvendig
speciallægeerklæring. Personen havde derfor den 9.
marts 2020 stadig ret til sygedagpenge, da der ikke var truffet
afgørelse i sagen, og dermed ikke var fastsat en dato for
ophør af sygedagpengene - en såkaldt "teknisk
forlængelse".
Det betyder endvidere, at hvis kommunen har
nået at træffe en gyldig afgørelse om
ophør af sygedagpengene for en person, der inden den 9.
marts 2020 nåede tidspunktet i § 24, men personen
fortsat havde ret til sygedagpenge den 9. marts 2020, får
personen ret til at få forlænget sin
sygedagpengeperiode med 3 måneder fra den 31. marts 2020.
F.eks. en person, der den 2. februar 2020
havde fået udbetalt sygedagpenge i mere end 22 uger inden for
9 kalendermåneder, men hvor kommunen ikke nåede at
træffe afgørelse i sagen i februar måned.
Kommunen traf i stedet den 9. marts 2020 afgørelse om, at
sygedagpengene skulle ophøre fra den 10. marts. Personen
havde således den 9. marts 2020 stadig ret til sygedagpenge.
Personen får ret til at få forlænget
sygedagpengeperioden fra udgangen af marts måned 2020 frem
til den 30. juni 2020.
I disse tilfælde skal kommunen
træffe afgørelse om midlertidigt at forlænge
sygedagpengene frem til og med udgangen af juni måned 2020.
Der skal forlænges til udgangen af juni måned 2020,
uanset om kommunens afgørelse om forlængelsen på
3 måneder evt. først bliver truffet efter udgangen af
marts måned 2020. Der regnes i hele måneder, så
perioden bliver ikke forlænget til 1. juli 2020, selvom marts
har 31 dage og juni kun har 30 dage. Den midlertidige
forlængelse vil for denne person dermed blive frem til og med
udgangen af juni måned.
I sager efter § 26, stk. 3, skal kommunen
træffe en afgørelse om den midlertidige
forlængelse, som den sygemeldte efter de almindelige regler
kan klage over. Kommunen skal ikke tage stilling til, om
sygedagpengene evt. ville kunne forlænges efter en af
bestemmelserne i § 27, stk. 1, men skal træffe
afgørelse efter § 26, stk. 1. Idet der er tale om en
begunstigende afgørelse, og retten til at få den
midlertidige forlængelse af sygedagpenge i 3 måneder
ikke afhænger af nye oplysninger, vil der som udgangspunkt
ikke være pligt for kommunen til at foretage
partshøring af den sygemeldte efter reglerne i
forvaltningsloven, inden afgørelsen træffes.
Lovens almindelige betingelser skal være
opfyldt. Det vil sige, at sygedagpengene f.eks. skal ophøre,
hvis personen ikke længere opfylder den grundlæggende
betingelse om at være uarbejdsdygtig på grund af egen
sygdom, jf. lovens § 7. Endvidere gælder lovens
øvrige bestemmelser, herunder om arbejdsgivers ret til
refusion, kommunens opfølgningsindsats, klagereglerne
m.v.
I forhold til opfølgningsindsatsen skal
det bemærkes, at med bekendtgørelse nr. 245 af 20.
marts 2020 om delvis suspension af beskæftigelsesindsatsen
som følge af covid-19 er visse regler fraveget. Der henvises
til afsnit 2.1.1. i de almindelige bemærkninger.
Det foreslås, at der i § 26, stk. 4, fastsættes regler
om, at kommunen inden udløbet af forlængelsesperioden
på 3 måneder efter stk. 1-3 træffer
afgørelse om, hvorvidt personen fortsat har ret til
udbetaling af sygedagpenge efter reglerne i § 24, stk. 1 og 2,
og § 27, stk. 1.
Det betyder, at kommunen ikke bare kan standse
sygedagpengene efter udløbet af forlængelsesperioden
på 3 måneder, men ligesom efter udløbet af den
almindelige sygedagpengeperiode på 22 uger inden for 9
kalendermåneder skal kommunen foretage en revurdering af
sygedagpengemodtagerens situation og herunder tage stilling til, om
sygedagpengene kan forlænges efter en af bestemmelserne i
§ 27, stk. 1. Hvis sygedagpengene ikke kan forlænges, og
personen fortsat er uarbejdsdygtig på grund af egen sygdom,
er der ret til et jobafklaringsforløb med
ressourceforløbsydelse efter § 24, stk. 2.
Det foreslås, at der i § 26 a, stk. 1, fastsættes regler
om, at kommunen uanset § 27, stk. 3, træffer
afgørelse om at forlænge sygedagpengeperioden i 3
måneder for en person, hvis sygedagpenge er forlænget
efter en bestemmelse i § 27, stk. 1, og hvor sygedagpengene i
medfør af bestemmelsen skulle ophøre i perioden fra
og med den 9. marts 2020 til og med den 9. juni 2020. Det
gælder, uanset om kommunen har truffet afgørelse om,
at personen ikke kan få forlænget sygedagpengeperioden
efter § 27, stk. 1. Forlængelsen på de 3
måneder regnes fra den dato, hvor personen ikke længere
opfylder betingelserne i den bestemmelse, der er forlænget
efter.
Det betyder, at en person, der har fået
forlænget sygedagpengeperioden efter § 27, og hvor
personen i den fastsatte periode fra og med den 9. marts 2020 til
og med den 9. juni 2020 når til udløbet af den
forlængelsesperiode, der er fastsat i § 27, stk. 1, nr.
2 eller 3, eller ikke længere opfylder betingelserne for at
være omfattet af den regel, sygedagpengene er forlænget
efter, har ret til at få forlænget sin
sygedagpengeudbetaling med 3 måneder fra den dato, hvor
sygedagpengene skulle ophøre. Det gælder også,
hvis kommunen i perioden fra den 9. marts og indtil lovens
ikrafttræden har nået at træffe en
afgørelse om, at personen ikke længere opfylder
bestemmelserne i en forlængelsesregel, og at personen i
stedet havde ret til et jobafklaringsforløb med
ressourceforløbsydelse. Kommunen må i så fald
genoptage sagen og træffe afgørelse om midlertidig
forlængelse af sygedagpengene med 3 måneder fra den 31.
marts 2020. Retten til midlertidig forlængelse af
sygedagpengeudbetalingen giver ikke ret til
dobbeltforsørgelse, og gælder således ikke, hvis
personen f.eks. får tilkendt ret til førtidspension,
fleksjob eller ressourceforløb. Her ophører
sygedagpengene efter de almindelige regler.
Det kan f.eks. være en person, hvor
sygedagpengene er forlænget i 69 uger, fordi personens
arbejdsevne skal klarlægges, jf. § 27, stk. 1, nr. 2.
Hvis personen i perioden fra og med den 9. marts 2020 til og med
den 9. juni 2020 når til det tidspunkt, hvor sygedagpengene
har været forlænget i 69 uger, vil personen få
ret til at få forlænget sin sygedagpengeudbetaling med
3 måneder fra den dato, hvor de 69 uger er nået. Det
gælder, uanset om kommunens afgørelse om
forlængelsen på 3 måneder evt. først
bliver truffet efter de 69 uger er nået.
Det betyder også, at hvis en person i
perioden fra og med den 9. marts 2020 til og med den 9. juni 2020
ikke længere opfylder bestemmelserne i en
forlængelsesregel, og sygedagpengene derfor skulle
ophøre efter forlængelsesreglen, har personen ret til
at få forlænget sin sygedagpengeudbetaling med 3
måneder fra den dato, hvor sygedagpengene skulle
ophøre.
F.eks. en person, hvis sygedagpenge er
forlænget efter § 27, stk. 1, nr. 7, fordi personen har
søgt om førtidspension. Hvis kommunen i perioden fra
og med den 9. marts 2020 til og med den 9. juni 2020 træffer
afgørelse om, at personen ikke har ret til
førtidspension, skal kommunen ikke undersøge, om
personen evt. opfylder betingelserne i en af de andre
forlængelsesregler og - hvis dette ikke er tilfældet -
træffe afgørelse om ophør af sygedagpengene. I
medfør af den foreslåede § 26 a, stk. 1, skal
kommunen i stedet træffe afgørelse om at
forlænge personens sygedagpenge i 3 måneder.
Forlængelsen regnes fra den dato, hvor personen ikke
længere opfylder betingelserne i
forlængelsesbestemmelsen, dvs. fra dagen efter den dato, der
er truffet afgørelse om, at der ikke er ret til
førtidspension. Det gælder, uanset om kommunens
afgørelse om forlængelsen på 3 måneder
evt. først bliver truffet efterfølgende.
Træffes der derimod afgørelse om,
at personen er berettiget til førtidspension, vil retten til
sygedagpenge ophøre efter de almindelige regler. Der vil
således i dette tilfælde ikke skulle træffes
afgørelse om ret til sygedagpenge i yderligere 3
måneder.
Den foreslåede § 26 a, stk. 1,
omhandler tilfælde, hvor retten til sygedagpenge skal
ophøre i den fastsatte periode, fordi betingelserne i
forlængelsesbestemmelsen ikke længere er opfyldt. Hvis
det er andre betingelser i loven, der ikke længere er
opfyldte, f.eks. at personen ikke længere er uarbejdsdygtig
på grund af egen sygdom, er § 26 a, stk. 1, ikke til
hinder for, at der træffes afgørelse om ophør
af sygedagpengene, jf. ovenfor. Hvis sygedagpengene i en
forlængelsesperiode skal ophøre af andre grunde, end
fordi forlængelsen "udløber", er det ikke en
situation, der er omfattet af bestemmelsen i § 26 a, stk. 1.
F.eks. skal sygedagpengene ikke forlænges efter § 26 a,
stk. 1, hvis en person, hvis sygedagpenge er forlænget efter
§ 27, stk. 1, bliver rask i perioden fra og med den 9. marts
2020 til og med den 9. juni 2020, og derved ikke opfylder den
grundlæggende betingelse om at være uarbejdsdygtig
på grund af egen sygdom i lovens § 7.
Det er ikke hensigten med bestemmelsen, at
kommunen skal iværksætte en særlig
opfølgning af, om en person, hvis sygedagpenge f.eks. er
forlænget efter § 27, stk. 1, nr. 2, (om afklarende
foranstaltninger med henblik på at klarlægge
arbejdsevnen) fortsat kan antages at få klarlagt sin
arbejdsevne inden 69 uger. Personens sygedagpenge kan fortsat
være forlænget efter § 27, stk. 1, nr. 2, selvom
afklaringen for tiden er sat i stå, hvis det er realistisk,
at der kan ske den fornødne afklaring inden for 69 uger.
Dette ændres ikke med § 26 a.
I sager efter § 26 a, stk. 1, skal
kommunen træffe en afgørelse om den midlertidige
forlængelse, som den pågældende efter de
almindelige regler kan klage over. Kommunen skal ikke tage stilling
til, om sygedagpengene evt. ville kunne forlænges efter en af
de øvrige bestemmelser i § 27, stk. 1, men skal bare
træffe afgørelse efter § 26 a. Idet der er tale
om en begunstigende afgørelse, og retten til at få den
midlertidige forlængelse af sygedagpenge i 3 måneder
ikke afhænger af nye oplysninger, vil der som udgangspunkt
ikke være pligt for kommunen til at foretage
partshøring af den sygemeldte efter reglerne i
forvaltningsloven, inden afgørelsen træffes.
Lovens almindelige betingelser skal være
opfyldt i 3 måneders perioden. Det vil sige, at
sygedagpengene skal ophøre, hvis personen ikke længere
er uarbejdsdygtig efter § 7 og personen skal i det omfang, det
er muligt, medvirke til sagens opfølgning. Endvidere
gælder lovens øvrige bestemmelser, herunder om
arbejdsgiver har ret til refusion, kommunens
opfølgningsindsats, klagereglerne m.v.
I forhold til opfølgningsindsatsen skal
det bemærkes, at med bekendtgørelse nr. 245 af 20.
marts 2020 om delvis suspension af beskæftigelsesindsatsen
som følge af covid-19 er visse regler fraveget. Der henvises
til afsnit 2.1.1. i de almindelige bemærkninger.
Det foreslås i § 26 a, stk. 2, at kommunen inden
ophøret af forlængelsesperioden på 3
måneder efter stk. 1 træffer afgørelse om,
hvorvidt sygedagpengeperioden kan forlænges efter en af
bestemmelserne i § 27, stk. 1, eller den sygemeldte har ret
til at få et jobafklaringsforløb med
ressourceforløbsydelse efter § 27, stk. 3.
Det betyder, at kommunen inden udløbet
af forlængelsesperioden skal foretage en vurdering af og
træffe afgørelse om, hvorvidt personen opfylder
betingelserne for at fortsætte med at modtage sygedagpenge,
dvs. opfylder en af forlængelsesreglerne i § 27, stk. 1,
eller om personen har ret til et jobafklaringsforløb med
ressourceforløbsydelse.
Det foreslås i § 26, b, stk. 1, at kommunen uanset
§ 24 c træffer afgørelse om at forlænge
sygedagpengeperioden i 3 måneder for en person, der får
udbetalt sygedagpenge efter § 24 a, stk. 6, eller § 24 b,
stk. 1, og hvor sygedagpengene skulle ophøre i perioden fra
og med den 9. marts 2020 til og med den 9. juni 2020, fordi en
læge har vurderet, at personen ikke længere har en
livstruende, alvorlig sygdom. Det gælder, uanset om kommunen
efter § 24 c har truffet afgørelse om ophør af
udbetaling af sygedagpenge for personer efter § 24 a, stk. 6,
eller § 24 b, stk. 1. Forlængelsen på de 3
måneder regnes fra den dato, hvor lægen har vurderet,
at personen ikke længere har en livstruende, alvorlig
sygdom.
Det betyder, at hvis en person på grund
af livstruende, alvorlig sygdom har fået ret til sygedagpenge
efter reglerne i § 24 a, stk. 6, eller § 24 b, stk. 1, og
personen i perioden fra og med 9. marts 2020 til og med 9. juni
2020 egentlig skulle ophøre med sygedagpenge, fordi personen
ikke længere har en livstruende, alvorlig sygdom, får
personen ret til at få forlænget sygedagpengene i 3
måneder. Det gælder også, hvis kommunen i
perioden fra den 9. marts og indtil lovens ikrafttræden har
nået at træffe en afgørelse om, at personen ikke
længere opfylder bestemmelserne i § 24 a, stk. 6, eller
§ 24 b, stk. 1, og at personen i stedet havde ret til et
jobafklaringsforløb med ressourceforløbsydelse.
Kommunen må i så fald genoptage sagen og træffe
afgørelse om midlertidig forlængelse af sygedagpengene
med 3 måneder.
Forlængelsen regnes fra den dato, hvor
lægen har vurderet, at personen ikke længere har en
livstruende, alvorlig sygdom. Det gælder, uanset at kommunens
afgørelse om forlængelsen på 3 måneder
først bliver truffet efterfølgende.
I sager efter § 26 b, stk. 1, skal
kommunen træffe en afgørelse om den midlertidige
forlængelse, som den pågældende efter de
almindelige regler kan klage over. Idet der er tale om en
begunstigende afgørelse, og retten til at få den
midlertidige forlængelse af sygedagpenge i 3 måneder
ikke afhænger af nye oplysninger, vil der som udgangspunkt
ikke være pligt for kommunen til at foretage
partshøring af den sygemeldte efter reglerne i
forvaltningsloven, inden afgørelsen træffes.
Lovens almindelige betingelser skal være
opfyldt i 3 måneders perioden. Det vil sige, at
sygedagpengene skal ophøre, hvis personen ikke længere
er uarbejdsdygtig efter § 7 og at personen i det omfang, det
er muligt, skal medvirke til sagens opfølgning. Endvidere
gælder lovens øvrige bestemmelser, herunder om
arbejdsgivers ret til refusion, kommunens
opfølgningsindsats, klagereglerne m.v.
I forhold til opfølgningsindsatsen skal
det bemærkes, at med bekendtgørelse nr. 245 af 20.
marts 2020 om delvis suspension af beskæftigelsesindsatsen
som følge af covid-19 er visse regler fraveget. Der henvises
til afsnit 2.1.1. i de almindelige bemærkninger.
Det foreslås i § 26 b, stk. 2, at kommunen inden
ophøret af forlængelsesperioden på 3
måneder efter stk. 1 træffer afgørelse om,
hvorvidt sygedagpengeperioden kan forlænges efter reglerne i
§ 24 a, stk. 6, eller § 24 b, stk. 1, eller den
sygemeldte har ret til at få et jobafklaringsforløb
med ressourceforløbsydelse efter § 24 c.
Det betyder, at kommunen inden udløbet
af forlængelsesperioden skal træffe afgørelse
om, hvorvidt personen opfylder betingelserne for at fortsætte
med at modtage sygedagpenge, dvs. fortsat har en livstruende,
alvorlig sygdom, eller om personen har ret til et
jobafklaringsforløb med ressourceforløbsydelse.
Til §
2
Det foreslås i stk.
1, at loven træder i kraft ved bekendtgørelse i
Lovtidende, da der ønskes så tidlig en
ikrafttræden, som folketingsbehandlingen muliggør.
Det foreslås i stk.
2, at lovforslaget kan stadfæstes straks efter dets
vedtagelse. Ifølge grundlovens § 42, stk. 7, kan et
lovforslag, som kan undergives folkeafstemning, i særdeles
påtrængende tilfælde stadfæstes straks
efter dets vedtagelse, når forslaget indeholder bestemmelse
herom. I den forbindelse bemærkes, at forslaget skal medvirke
til at afbøde de negative konsekvenser, som spredningen af
covid-19 allerede har og vil kunne få. Det er således
afgørende, at de sygemeldte, hvis sygeopfølgning,
herunder indsats og evt. lægelige behandling bliver
vanskeliggjort eller suspenderet, får en hurtig afklaring i
forhold til deres forsørgelsesgrundlag.
Det foreslås i stk.
3, at kapitel 8 a i lov om sygedagpenge, som affattet ved
denne lovs § 1, ophæves den 1. januar 2021. Forslaget
indebærer, at kapitel 8 a som indeholder §§ 26, 26
a og 26 b om midlertidig forlængelse af retten til
sygedagpenge, der indføres med lovforslaget, automatisk
ophæves, medmindre Folketinget forinden beslutter at
forlænge reglernes gyldighedsperiode.
Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland, idet det bemærkes,
at lov om sygedagpenge i øvrigt ikke finder anvendelse for
Færøerne og Grønland, jf. § 83 i
loven.