Fremsat den 24. marts 2020 af beskæftigelsesministeren (Peter Hummelgaard)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v.
(Perioder der ses bort fra ved forbrug af
dagpenge m.v.)
§ 1
I lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.,
jf. lovbekendtgørelse nr. 199 af 11. marts 2020, som
ændret ved § 7 i lov nr. 1430 af 5. december 2018 og
§ 1 i lov nr. 701 af 8. juni 2018, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 55 indsættes som stk. 7:
»Stk. 7.
Uanset stk. 1, 1. pkt., og stk. 2, medregnes perioder efter stk. 4,
2. pkt., ikke i opgørelsen af forbruget af
dagpengeperioderne fra og med den 1. marts 2020 til og med den 31.
maj 2020. Stk. 5, nr. 1-3, finder ikke anvendelse i perioderne fra
og med den 1. marts 2020 til og med den 31. maj 2020.«
2. I
§ 56 a indsættes som stk. 9:
»Stk. 9.
Uanset stk. 1, 2. pkt., medregnes perioden fra og med den 1. marts
2020 til og med den 31. maj 2020 ikke i opgørelsen af
4-månedersperioden. Stk. 5, nr. 1-3, finder ikke anvendelse i
perioden fra og med den 1. marts 2020 til og med den 31. maj 2020.
Løntimer, som er indberettet til indkomstregisteret, jf. lov
om et indkomstregister, i perioden fra og med den 1. marts 2020 til
og med den 31. maj 2020 medregnes ved opgørelsen efter stk.
2.«
3. I
§ 60 indsættes som stk. 9:
»Stk. 9.
Uanset stk. 1, 1. pkt., og stk. 3, indgår udbetaling af
supplerende dagpenge i perioden fra og med den 1. marts 2020 til og
med den 31. maj 2020 ikke i opgørelsen af forbrug af retten
til supplerende dagpenge.«
4. I
§ 73 indsættes som stk. 10:
»Stk. 10.
Uanset stk. 2, 1. pkt., og stk. 4, indgår udbetaling af
supplerende dagpenge i perioden fra og med den 1. marts 2020 til og
med den 31. maj 2020 ikke i opgørelsen af forbrug af retten
til supplerende dagpenge.«
5. I
§ 84 indsættes som stk. 11:
»Stk. 11.
Uanset stk. 1, 1. pkt., skal arbejdsgiveren ikke betale
godtgørelse til medlemmer af en arbejdsløshedskasse,
som bliver omfattet af en hjemsendelse eller arbejdsfordeling fra
og med lovens ikrafttræden til og med den 31. maj
2020.«
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende.
Stk. 2. Lovforslaget kan
stadfæstes straks efter dets vedtagelse.
Stk. 3. § 55, stk.
7, § 56 a, stk. 9, § 60, stk. 9, § 73, stk. 10, og
§ 84, stk. 11, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.,
som affattet ved denne lovs § 1, nr. 1-5, ophæves den 1.
marts 2021.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger | | Indholdsfortegnelse | | | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets
hovedpunkter | 2.1. | Indførelse af
perioder der ses bort fra ved udbetaling af
arbejdsløshedsdagpenge | 2.1.1. | Gældende
ret | 2.1.2. | Beskæftigelsesministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning | 2.2. | Indførelse af
perioder der ses bort fra ved karens hver fjerde
måned | 2.2.1. | Gældende
ret | 2.2.2. | Beskæftigelsesministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning | 2.3. | Indførelse af
perioder der ses bort fra ved udbetaling af supplerende
dagpenge | 2.3.1. | Gældende
ret | 2.3.2. | Beskæftigelsesministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning | 2.4. | Midlertidig
suspension af arbejdsgivernes betaling af
dagpengegodtgørelse for 1. og 2. ledighedsdag i
særlige tilfælde | 2.4.1. | Gældende
ret | 2.4.2. | Beskæftigelsesministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning | 3. | Økonomiske
konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige | 4. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 5. | Administrative
konsekvenser for borgerne | 6. | Miljømæssige konsekvenser | 7. | Forholdet til
EU-retten | 8. | Hørte
myndigheder og organisationer m.v. | 9. | Sammenfattende
skema |
|
1. Indledning
Covid-19 situationen betyder, at Danmark
på mange måder er lukket ned. Det har stor betydning
for de dagpengemodtagere, som står til at miste deres
dagpenge. De kan have svært ved at finde jobs, når
mange virksomheder overvejer at opsige medarbejdere fremfor at
ansætte.
Regeringen (Socialdemokratiet), Venstre, Dansk
Folkeparti, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti,
Enhedslisten, Konservative Folkeparti, Nye Borgerlige, Liberal
Alliance og Alternativet er derfor bl.a. enige om, at sætte
lediges dagpengeanciennitet på pause frem til 31. maj
2020.
Det betyder, at perioden fra og med den 1.
marts 2020 til og med den 31. maj 2020 ikke vil tælle med i
den lediges dagpengeanciennitet. Dagpengemodtagere kan derved
modtage dagpenge i op til tre måneder længere. Perioden
betragtes derfor som en såkaldt død periode ved
opgørelsen af forbruget af dagpenge.
Det er en betingelse for at være
omfattet af tiltaget, at borgeren er medlem af en
arbejdsløshedskasse i perioden frem til 31. maj 2020.
De borgere, der har opbrugt deres dagpengeret
siden 1. marts 2020 og eventuelt har meldt sig ud af deres
arbejdsløshedskasse, vil kunne genindmelde sig og herved
opnå ret til dagpenge indtil 31. maj 2020. De skal i så
fald genindmelde sig i arbejdsløshedskassen fra
udmeldelsestidspunktet.
Det foreslås, at arbejdsgivernes
betaling af dagpengegodtgørelse for 1. og 2. ledighedsdag
(G-dage) midlertidigt skal suspenderes for medlemmer af en
arbejdsløshedskasse, som bliver omfattet af en
arbejdsfordeling eller hjemsendelse fra og med lovens
ikrafttræden til og med den 31 maj 2020.
Forslaget vil begrænse virksomhedernes
omkostninger samt administration ved arbejdsfordeling og
hjemsendelse i perioden og betyder at den ledige får udbetalt
arbejdsløshedsdagpenge, hvis de i øvrigt er
berettiget hertil.
Forslaget skal ses i sammenhænge med at
dagpengeperioden er forlænget med 3 måneder for alle
dagpengemodtagere i den politiske aftale om covid-19 initiativer af
11. marts 2020. Dette forslag betyder, at udbetaling af dagpenge i
perioden fra og med den 1. marts 2020 til og med den 31. maj 2020,
ikke forbruger af dagpengeperioden. Konsekvensen af dette er, at
dagpenge, som vil blive udbetalt som følge af suspensionen
af G-dage ved hjemsendelse og arbejdsfordeling ikke vil indgå
i personens dagpengeforbrug i denne periode.
Dagpenge udbetales med en individuel sats og
G-dage med højeste dagpengesats. Derfor kan nogle få
en lavere ydelse for de to første ledighedsdage, end de
kunne have fået, hvis de fik G-dage fra arbejdsgiveren.
Da der er tale om et midlertidigt initiativ
som følge af covid-19 situationen, er der i lovforslaget
indsat en ophørsklausul, hvorefter de midlertidige regler
ophører den 1. marts 2021 svarende til den
ophørsklausul, som er fastsat i den sundhedsmæssige
lovgivning, som har håndteret covid-19 situationen.
2. Lovforslagets
hovedpunkter
2.1. Indførelse af perioder der ses bort fra ved
udbetaling af arbejdsløshedsdagpenge
2.1.1. Gældende ret
Dagpengeperiodens længde er reguleret i
de gældende regler i § 55, stk. 1, i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v., jf. lovbekendtgørelse
nr. 199 af 11. marts 2020. Det følge af bestemmelsen, at et
medlem, der har opnået ret til dagpenge, herunder opfylder et
indkomst- eller beskæftigelseskrav, kan modtage dagpenge i en
periode (dagpengeperioden), der er sammenlagt 2 år
(ydelsesperioden) inden for en periode på 3 år
(referenceperioden). Der opnås ret til påbegyndelse af
en ny dagpengeperiode, hvis medlemmet dokumenterer på ny at
opfylde et indkomst- eller beskæftigelseskrav.
Efter § 55, stk. 2, i loven kan et
medlem, som har ret til at få forlænget
dagpengeperioden på baggrund af løntimer, der er
registreret på beskæftigelseskontoen, efter
udløbet af perioden på 2 år inden for 3
år, modtage dagpenge i højst 1 år
(ydelsesperioden) inden for en periode på 1½ år
(referenceperioden).
I bekendtgørelse nr. 1173 af 26.
september 2018 om dagpengeperioden er der i § 3 fastsat
nærmere regler om, at dagpengeperioden svarer til sammenlagt
3.848 timer for fuldtidsforsikrede og 3.120 timer for
deltidsforsikrede (ydelsesperiode) inden for 36 måneder
(referenceperiode).
Der er videre fastsat regler om, at efter
udløbet af dagpengeperioden kan et medlem, som har ret til
at forlænge dagpengeperioden på baggrund af
løntimer, der er registreret på
beskæftigelseskontoen, modtage dagpenge svarende til
højst 1.924 timer for fuldtidsforsikrede og 1.560 timer for
deltidsforsikrede inden for 18 måneder.
Forbrug af ydelsesperioden er reguleret i de
gældende regler i § 55, stk. 4, i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. Efter denne bestemmelse
opgøres forbruget af perioden på 2 år
(ydelsesperioden) eller på højst 1 år (den
forlængede dagpengeperiode) i timer. Ved forbruget af
perioden medregnes
1) perioder, hvor
medlemmet modtager dagpenge,
2) perioder, hvor
medlemmet deltager i jobrettet uddannelse efter kapitel 9 og tilbud
efter kapitel 11-14 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,
jf. lovbekendtgørelse nr. 598 af 16. maj 2020,
3) perioder, hvor
medlemmet deltager i tilbud om ansættelse med
løntilskud hos offentlige eller private arbejdsgivere efter
kapitel 5 i lov om kompensation til handicappede i erhverv m.v.,
jf. lovbekendtgørelse nr. 108 af 3. februar 2020,
4) perioder, som
ikke er omfattet af nr. 2, hvor et ledigt medlem får udbetalt
ydelser under uddannelse efter regler fastsat af
beskæftigelsesministeren,
5) perioder
på op til 6 uger, hvor medlemmet under ledighed modtager
sygedagpenge efter lov om sygedagpenge, jf.
lovbekendtgørelse nr. 107 af 2. februar 2020 eller dagpenge
under de første 14 dages sygdom, jf. § 62, stk. 3, i
lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.,
6) perioder, hvor
medlemmet modtager efterløn,
7) perioder med
ydelser, der træder i stedet for dagpenge, og
8) perioden efter
udløb af den periode, der er nævnt i § 57 b, stk.
2, nr. 2, og indtil medlemmet dokumenterer, at virksomhedens
ophør er registreret hos Erhvervsstyrelsen, og de
skattemæssige forpligtelser dermed er overdraget eller
afsluttet, jf. § 57 b, stk. 2, nr. 1, i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. inden for medlemmets
dagpengeperiode.
Udtrykket "dagpenge" omfatter også
feriedagpenge, jf. § 75 h i loven.
Indplacering i dagpengesystemet sker altid fra
den første i den måned, hvori personen tilmelder sig
som ledig og starter med at modtage dagpenge. Der kan dog
først udbetales dagpenge fra den dato, hvor personen er
tilmeldt jobcenteret som arbejdssøgende. Forbruget af
ydelsesperioden begynder fra det tidspunkt, hvor der udbetales
dagpenge.
Referenceperioden på 3 år
henholdsvis 1½ år for den forlængede
dagpengeperiode løber fra den 1. i den måned, hvori
personen begynder at modtage arbejdsløshedsdagpenge
(indplacering).
Dagpengeretten anses for opbrugt alt efter,
hvilken dato for udløb af ydelsesperioden eller udløb
af referenceperioden der kommer først. Tilsvarende
gælder for forbrug og udløb af den forlængede
dagpengeperiode efter § 56 i loven.
Forlængelse af referenceperioden sker
efter de gældende regler i § 55, stk. 5, i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. Efter denne bestemmelse
opgøres referenceperioden på 3 år eller
højst 1½ år i hele måneder, og der
medregnes ikke
1)
sammenhængende perioder ud over 6 uger, hvor medlemmet
modtager sygedagpenge efter lov om sygedagpenge eller dagpenge
under de første 14 dages sygdom, jf. § 62, stk. 3, i
loven,
2) perioder, hvor
medlemmet modtager dagpenge efter lov om ret til orlov og dagpenge
ved barsel, jf. lovbekendtgørelse nr. 106 af 2. februar
2020, og
3) perioder med
støtte efter lov om social service, jf.
lovbekendtgørelse nr. 798 af 7. august 2019 til pasning af
handicappet eller alvorligt sygt barn eller af
nærtstående, der ønsker at dø i eget
hjem.
Muligheden for forlængelse af
referenceperioden er et udtryk for, at det ikke skal komme
medlemmet til skade, at personen ikke har haft mulighed for at
gøre brug af dagpengeretten som følge af de
situationer, der er omfattet af forlængelsesmulighederne.
Fleksibel forlængelse af
dagpengeperioden sker efter de gældende regler i § 56,
stk. 1, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. Efter denne
bestemmelse har et medlem, hvis dagpengeperiode er udløbet,
ret til at få forlænget dagpengeperioden på
baggrund af løntimer, som er registreret på
beskæftigelseskontoen, jf. § 55 a i loven.
Efter § 56, stk. 2, i loven, har et
medlem, hvis forlængede dagpengeperiode er udløbet,
ret til at få forlænget dagpengeperioden på
baggrund af løntimer på beskæftigelseskontoen,
som er registreret siden seneste opgørelse af den
forlængede dagpengeperiode.
Efter § 56, stk. 3, i loven giver hver
indberettet løntime ret til at modtage dagpenge i 2 timer
inden for en periode på 3 timer ved opgørelsen af den
forlængede dagpengeperiode.
Efter § 55, stk. 2, i loven kan et medlem
efter udløbet af den ordinære dagpengeperiode, modtage
dagpenge i højst 1 år inden for en periode på
1½ år, hvis personen har ret til at få
forlænget. dagpengeperioden efter § 56, og medlemmet
ikke har genoptjent retten til en ny dagpengeperiode
Det er valgfrit for medlemmet, om personen
ønsker forlængelse eller ej. Medlemmet kan
løbende fremsætte sit ønske om udbetaling af
dagpenge og dermed forlængelse af dagpengeperioden. Dette
sker ved indsendelse af dagpengekortet, hvilket betyder, at
forlængelsen sker for én måned ad gangen.
Indplacering i den forlængede
dagpengeperiode for såvel ydelses- som referenceperioden sker
fra den 1. i den måned, hvor medlemmets ret til dagpenge er
udløbet.
2.1.2. Beskæftigelsesministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Covid-19 situationen betyder, at Danmark
på mange måder er lukket ned. Det har stor betydning
for de dagpengemodtagere, som står til at miste deres
dagpenge. De kan have svært ved at finde jobs, når
mange virksomheder overvejer at opsige medarbejdere fremfor at
ansætte.
Det foreslås derfor, at lediges forbrug
af deres dagpengeperiode på 2 år inden for 3 år
samt eventuelt en forlænget dagpengeperiode på
højst 1 år inden for 1½ år, jf. §
55, stk. 4 og 5, i loven sættes på pause. Dette
omfatter også forbrug som følge af udbetaling af
feriedagpenge.
Forslaget betyder overordnet set, at ledige
vil have den samme ret til dagpenge efter den 31. maj 2020, som
personen havde forud for den 1. marts 2020.
Konkret foreslås det, at udbetaling af
dagpenge i perioden fra og med den 1. marts 2020 til og med den 31.
maj 2020 ikke vil forbruge af hverken ydelses- eller
referenceperioden. Det betyder, at der ikke vil være nogle
indplacerede dagpengemodtagere, som vil kunne opbruge
dagpengeretten i perioden. Periode betragtes derfor som
såkaldt død periode ved opgørelsen af forbruget
af dagpenge.
Hvis personen indplaceres i løbet af
perioden, vil dagpengeudbetaling i perioden ikke blive medregnet i
opgørelsen af dagpengeforbruget, og personen vil den 1. juni
2020 have en dagpengeret på 2 år inden for 3
år.
Det er en generel betingelse for ret til
dagpenge, at personen skal være medlem af en
arbejdsløshedskasse, jf. § 53, stk. 1, i loven. Det er
derfor en betingelse, at personen vil være medlem af
arbejdsløshedskassen i perioden frem til og med den -31.
maj.
Personer, hvis dagpengeret blev opbrugt den 1.
marts 2020 og til lovens ikrafttræden, og eventuelt har meldt
sig ud af deres arbejdsløshedskasse, vil kunne genindmelde
sig.
Det er hensigten, at der administrativt vil
blive fastsat regler således, at genindmeldelse vil kunne ske
i hele den periode, hvor der ikke vil blive forbrugt af dagpengene
- dvs. perioden fra og med den 1. marts til 2020 og med den 31. maj
2020, og at medlemmet skal efterbetale medlemsbidrag for
perioden.
Det betyder, at medlemskabet vil kunne
genoprettes med virkning fra udmeldelsestidspunktet således,
at medlemmet vil opnå ret til dagpenge fra
udmeldelsestidspunktet og frem til og med den 31. maj 2020. Der vil
skulle efterbetales medlemsbidrag for udmeldelsesperioden, og
personen vil fra genindmeldelsestidspunktet ligeledes skulle melde
sig ledig hos jobcenteret, såfremt medlemmet ikke allerede er
det.
Det foreslås, at lovens øvrige
regler vil skulle finde anvendelse for udbetaling af dagpenge i
perioden fra og med den 1. marts 2020 til og med den 31. maj
2020.
Det betyder f.eks.:
- At personen skal
opfylde et indkomst- eller beskæftigelseskrav, hvis personen
overgår til dagpenge i perioden.
- At personen skal
have beregnet en dagpengesats, hvis personen overgår til
dagpenge i perioden.
- At medlemmet skal
udfylde et månedligt dagpengekort, som danner grundlag for
dagpengeudbetalingen, og at der efterfølgende foretages en
eventuel efterregulering på grundlag af oplysninger om
løntimer i indkomstregisteret, jf. lov om et
indkomstregister.
- At
beskæftigelse i perioden kan medregnes til fleksibel
genoptjening og kan indgå på
beskæftigelseskontoen.
- At alle effektive
karantæner også vil kunne afvikles i dagpenge udbetalt
i perioden fra om med 1. marts 2020 til og med 31. maj 2020. Det
drejer sig om karantæner for personer, der uberettiget har
modtaget dagpenge (svig og uagtsomhed) og ved selvforskyldt
ledighed, f.eks. personer, der selv opsiger deres job.
- At regler, der i
øvrigt gælder for dagpengemodtagere på
beskæftigelsesområdet, dvs. bl.a. indsatsreglerne i lov
om en aktiv beskæftigelsesindsats og de regler, der fraviges
i anledning af covid-19, finder anvendelse.
2.2. Indførelse af perioder der ses bort fra ved
karens hver fjerde måned
2.2.1. Gældende ret
Efter de gældende regler i § 56 a,
stk. 1, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.
nedsættes dagpengene hver 4. måned med et beløb
svarende til én dags dagpenge for medlemmet.
4-månedersperioden regnes fra og med den måned, hvor
medlemmet påbegynder sin dagpengeperiode. Der sker dog ikke
nedsættelse af dagpengene, hvis medlemmet for
4-månedersperioden som lønmodtager har fået
indberettet 148 løntimer til indkomstregisteret, jf. lov om
et indkomstregister som fuldtidsforsikret eller 97 løntimer
som deltidsforsikret lønmodtager, jf. § 56 a, stk. 2, i
lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.
Det følger af § 56 a, stk. 5, i
loven, at perioden på 4 måneder forlænges med
antallet af måneder, hvor medlemmet har modtaget
1) sygedagpenge
efter lov om sygedagpenge,
2) dagpenge efter
lov om ret til orlov og dagpenge ved barsel eller
3) støtte
efter lov om social service til pasning af handicappet eller
alvorligt sygt barn eller af nærtstående, der
ønsker at dø i eget hjem.
Bestemmelsen er udtømmende.
2.2.2. Beskæftigelsesministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Dagpengemodtagere kan miste én dags
dagpenge hver 4. måned (karensdag), hvis de ikke har haft en
vis beskæftigelse i perioden, jf. pkt. 2.2.1.
Det foreslås derfor, at perioden fra og
med den 1. marts 2020 til og med den 31. maj 2020 ikke indgår
i opgørelsen af 4-månedersperioden. Periode betragtes
derfor som en såkaldt død periode ved
opgørelsen af 4-månedersperioden.
Forslaget betyder, at dagpengemodtagere ikke
automatisk vil få en karens som følge af manglende
beskæftigelse i 4-månedersperioden i perioden fra og
med den 1. marts 2020 til og med den 31. maj 2020.
Det foreslås videre, at løntimer,
som vil være indberettet til indkomstregisteret, jf. lov om
et indkomstregister, i perioden fra og med den 1. marts 2020 til og
med den 31. maj 2020 vil blive medregnet ved opgørelsen
efter § 56 a, stk. 2, i loven.
Forslaget betyder, at løntimer
indberettet til indkomstregisteret forud for perioden fra og med
den 1. marts 2020 til og med den 31. maj 2020 samt løntimer
indberettet til indkomstregisteret i perioden, vil kunne medregnes
ved opgørelse af beskæftigelseskravet i bestemmelsens
stk. 2. Dette tyder, at disse løntimer vil kunne medregnes
således, at det ledige medlem vil kunne undgå en
karens.
Efter udløbet af perioden fra og med
den 1. marts 2020 til og med den 31. maj 2020 fortsætter
"forbruget" af 4-månedersperioden, og dagpengemodtagere kan
herefter igen få en karens.
2.3. Indførelse af perioder der ses bort fra ved
udbetaling af supplerende dagpenge
2.3.1. Gældende ret
Efter de gældende regler i § 60,
stk. 1, 1. pkt., for fuldtidsforsikrede og § 73, stk. 2, 1.
pkt., for deltidsforsikrede i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. udløber retten til
supplerende dagpenge, når et medlem har arbejdet på
nedsat tid eller drevet selvstændig virksomhed i sammenlagt
30 uger inden for de seneste 104 uger i måneder, hvor
medlemmet har fået udbetalt supplerende dagpenge.
Et medlem arbejder på nedsat tid i en
uge, når arbejdstiden er kortere end 37 timer for
fuldtidsforsikrede og 30 timer for deltidsforsikrede. En uge
indgår dog ikke i opgørelsen efter 1. pkt., hvis der
er foretaget fradrag i udbetalingen af dagpenge for mindst 37 for
fuldtidsforsikrede og 30 timer for deltidsforsikrede
vedrørende ugen. For et medlem, der driver selvstændig
virksomhed, jf. § 57 a, indgår uger i måneder,
hvor medlemmet har fået udbetalt dagpenge, i
opgørelsen, uanset om der har været fradrag i
dagpengene for den selvstændige virksomhed.
Efter de gældende regler i § 60,
stk. 3, og § 73, stk. 4, i loven for fuldtids- henholdsvis
deltidsforsikrede, har et medlem, hvis ret til supplerende dagpenge
er udløbet, ret til at få forlænget den periode,
hvor medlemmet arbejder på nedsat tid og samtidig får
udbetalt supplerende dagpenge med op til 12 uger, hvis personen har
haft beskæftigelse.
Forlængelsen sker på baggrund
af:
1) Løntimer
og B-indkomst, jf. § 53, stk. 9, nr. 1 og 2, som i de seneste
12 måneder er indberettet til indkomstregisteret i henhold
til lov om et indkomstregister og ikkeindberetningspligtig
B-indkomst som oplyst af medlemmet på tro og love.
B-indkomsten omregnes til timer. Ved opgørelsen af den
forlængede ret til supplerende dagpenge giver en
månedsindberetning, fire ugeindberetninger eller to
14-dagesindberetninger med det antal løntimer, der
fremgår af stk. 7, ret til yderligere 4 uger, hvor medlemmet
arbejder på nedsat tid og samtidig får udbetalt
supplerende dagpenge.
2) Måneder,
hvor et medlem driver selvstændig virksomhed efter § 57
a og ikke har modtaget dagpenge inden for de seneste 12
måneder. Hver måned giver ret til forlængelse af
perioden med supplerende dagpenge med 4 uger. Det er en betingelse,
at virksomheden har været registreret i offentlige registre i
6 måneder på tidspunktet for udløb af perioden i
stk. 1.
2.3.2. Beskæftigelsesministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Som ved udbetaling af ordinære dagpenge
og eventuelle forlængede dagpenge, betyder covid-19
situationen, at Danmark på mange måder er lukket ned.
Det har stor betydning for de dagpengemodtagere, som står til
at miste deres dagpenge, herunder ret til supplerende dagpenge
eller en eventuel ret til en forlænget periode med
supplerende dagpenge.
Dagpengemodtagerne kan have svært ved at
finde jobs, når mange virksomheder overvejer at opsige
medarbejdere fremfor at ansætte. Dette gælder
også for personer, som modtager supplerende dagpenge
Det foreslås derfor, at lediges forbrug
af supplerende dagpenge, herunder eventuelt en forlænget
periode med supplerende dagpenge, sættes på pause.
Konkret foreslås det, at udbetaling af
supplerende dagpenge, herunder en eventuel forlænget periode
med supplerende dagpenge, i perioden fra og med den 1. marts 2020
til og med den 31. maj 2020, ikke vil blive medregnet i
opgørelsen af forbruget af de supplerende dagpenge, herunder
eventuel forlænget periode med supplerende dagpenge. Periode
betragtes derfor som en såkaldt død periode ved
opgørelsen af forbruget af supplerende dagpenge.
Forslaget betyder overordnet set, at ledige
vil have den samme ret til supplerende dagpenge, herunder eventuelt
en forlænget periode med supplerende dagpenge, efter den 31.
maj 2020, som personen havde forud for den 1. marts 2020.
En person, som påbegynder et forbrug af
supplerende dagpenge, herunder eventuelt en forlænget periode
med supplerende dagpenge, vil den 1. juni 2020 have ret til
supplerende dagpenge i 30 uger inden for 104 uger.
2.4. Midlertidig
suspension af arbejdsgivernes betaling af
dagpengegodtgørelse for 1. og 2. ledighedsdag i
særlige tilfælde
2.4.1. Gældende ret
Efter gældende regler i § 84, stk.
1, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. har et medlem af
en arbejdsløshedskasse ret til dagpengegodtgørelse
for 1. og 2. ledighedsdag (G-dage) fra arbejdsgiveren ved
afskedigelse, hjemsendelse, ophør af opgave- og tidsbestemt
akkord og lignende. Seniormedlemmer, jf. § 44 i loven, har
ikke ret til G-dage.
Det følger videre af bestemmelsen, at
dagpengegodtgørelsen fastsættes som
dagpengebeløbet pr. dag opgjort efter § 47, stk. 2, for
fuldtidsforsikrede svarende til 881 kr. (2020 niveau). Ved ledighed
på 4 timer eller derunder betaler arbejdsgiveren en
dagpengegodtgørelse svarende til halvdelen af beløbet
svarende til 441 kr. (2020 niveau). Ved ledighed på over 4
timer betaler arbejdsgiveren fuld dagpengegodtgørelse.
Efter § 84, stk. 2, i loven
indtræder arbejdsgiverens forpligtelse kun, når
medlemmet inden for de sidste 4 uger har været
beskæftiget hos arbejdsgiveren svarende til fuld
overenskomstmæssig arbejdstid i 2 uger, hvilket typisk svarer
til 74 timer. Ved opgørelsen af arbejdskravet medregnes alle
timer, hvor medlemmet faktisk har udført arbejde, herunder
evt. overarbejde.
Efter § 84, stk. 3, i loven bortfalder
arbejdsgiverens forpligtelse til at udbetale
dagpengegodtgørelse,
1) hvis det
godtgøres, at beskæftigelse påbegyndes den
efterfølgende arbejdsdag, eller der modtages sygedagpenge
eller dagpenge under de første 14 dages sygdom, jf. §
62, stk. 3, eller afholdes ferie i tilslutning til
arbejdsophøret,
2) hvis
afskedigelsen væsentligst kan tilregnes medlemmet,
3) hvis
arbejdsophøret skyldes strejke eller lockout på
virksomheden, eller hvis arbejdsophøret er
nødvendiggjort af strejke eller lockout på anden
virksomhed, eller
4) hvis medlemmet
har været i beskæftigelse, hvortil der ydes offentligt
tilskud til lønnen i henhold til lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats.
Det følger videre af § 6, stk. 1,
i den i medføre af § 84, stk. 10, i loven udstedte
bekendtgørelse nr. 400 af 26. april 2017 om
dagpengegodtgørelse for 1. og 2. ledighedsdag (G-dage), at
arbejdsgiveren heller ikke skal betale G-dage, hvis
1) medlemmet inden
ansættelsens ophør afslår et skriftligt tilbud
om fortsat beskæftigelse svarende til
overenskomstmæssige løn- og
ansættelsesvilkår hos samme arbejdsgiver,
2) arbejdsgiveren
er ude af stand til at betale på grund af konkurs eller
rekonstruktion under tilsyn af skifteretten,
3)
afskedigelsen/arbejdsophøret væsentligst skyldes
medlemmet,
4)
arbejdsophøret skyldes force majeure,
5) medlemmet er
tjenestemand og overgår til rådighedsløn,
eller
6) medlemmet er
partsfisker.
Efter § 84, stk. 4, i loven kan
arbejdsgiverens forpligtelse til at udbetale
dagpengegodtgørelse til samme person højst
indtræde 16 gange i løbet af et kalenderår. Ved
opgørelsen heraf tæller en hele og halve G-dage hver
som en gang.
Efter § 84, stk. 5, i loven udbetales
dagpengegodtgørelsen snarest muligt, dog senest ved
virksomhedens 2. lønudbetaling efter medlemmets
arbejdsophør, hjemsendelse m.v., eller efter medlemmets
afgivelse af en erklæring på tro og love om kravet i
stk. 3, nr. 1.
2.4.2. Beskæftigelsesministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Som et led i beredskabet om covid-19
situationen foreslås det, at arbejdsgivernes betaling af
dagpengegodtgørelse for 1. og 2. ledighedsdag (G-dage)
midlertidigt skal suspenderes for medlemmer af en
arbejdsløshedskasse, som bliver omfattet af en
arbejdsfordeling eller hjemsendelse fra og med lovens
ikrafttræden til og med den 31. maj 2020.
Forslaget vil begrænse virksomhedernes
omkostninger samt administration ved arbejdsfordeling og
hjemsendelse i perioden.
Ved en suspendering af G-dage kan den
afskedigede person modtage dagpenge, hvis den
pågældende er dagpengeberettiget.
Ikke-dagpengeberettigede personer vil evt. kunne få
kontanthjælp, såfremt de opfylder betingelserne
herfor.
Forslaget skal ses i sammenhænge med den
politiske aftale om covid-19 initiativer af 11. marts 2020,
hvorefter forbruget af dagpengeperioden er suspenderet i perioden
fra og med den 1. marts 2020 til og med den 31. maj 2020 for alle
dagpengemodtagere.
Det betyder, at udbetaling af dagpenge i
perioden fra og med den 1. marts 2020 til og med den 31. maj 2020,
ikke forbruger af dagpengeperioden. Konsekvensen af dette er, at
dagpenge, som vil blive udbetalt som følge af suspensionen
af G-dage ved hjemsendelse og arbejdsfordeling, ikke vil
indgå i personen dagpengeforbrug i denne periode.
Dagpenge udbetales med en individuel sats og
G-dage med højeste dagpengesats. Derfor kan nogle få
en lavere ydelse for de to første ledighedsdage, end hvis de
ville have fået udbetalt G-dage fra arbejdsgiveren.
Det foreslås, at suspensionen omfatter
arbejdsgivernes betaling af G-dage for medlemmer af en
arbejdsløshedskasse, som bliver omfattet af en hjemsendelse
eller arbejdsfordeling fra og med lovens ikrafttræden til og
med den 31. maj 2020.
Forslaget betyder, at hjemsendelser eller
arbejdsfordelinger, som er startet forud for lovens
ikrafttræden, og hvor de ledige dage ligger efter fra og med
lovens ikrafttræden, ikke bliver omfattet af
suspensionen.
For hjemsendelser/arbejdsfordelinger, der vil
starte forud for den 1. juni 2020, og hvor de ledige dage vil ligge
efter denne dato, vil arbejdsgiveren ikke skulle betale for G-dage,
da pligten til at betale G-dage vil være suspenderet på
det tidspunkt, hvor medlemmet omfattes af
arbejdsfordelingen/hjemsendelse.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Med baggrund i covid-19 situationen, hvor
Danmark på mange måder er lukket ned, og det er
svært at finde jobs, når mange virksomheder overvejer
at opsige medarbejdere fremfor at ansætte foreslås det,
at lediges forbrug af deres dagpengeperiode på 2 år
inden for 3 år samt eventuel forlænget dagpengeperiode
på højst 1 år inden for 1½ år,
sættes på pause.
Forslaget betyder, at ledige vil have den
samme ret til dagpenge efter den 31. maj 2020, som personen havde
forud for den 1. marts 2020.
Konkret foreslås det, at udbetaling af
dagpenge i perioden fra og med den 1. marts 2020 til og med den 31.
maj 2020 ikke vil forbruge af hverken ydelses- eller
referenceperioden. Det betyder, at der ikke vil være nogle
indplacerede dagpengemodtagere, som vil kunne opbruge
dagpengeretten i perioden.
Forslaget vurderes at have konsekvenser i
2020, 2021 og 2022. Samlet set skønnes forslaget at
medføre direkte merudgifter på ca. 380 mio. kr. i hele
perioden før skat og tilbageløb. Forslaget
skønnes at medføre merudgifter på i alt ca. 575
mio. kr. efter skat og tilbageløb af afgifter samt de
adfærdsmæssige konsekvenser. Det er skønnet, at
forslaget medfører en midlertidig reduktion i
beskæftigelsen på 2.200 fuldtidspersoner.
Forslaget medfører merudgifter til
dagpenge, samt merudgifter til aktivering af dagpengemodtagere
efter ydelsesperiodens ophør. Herunder ligeledes merudgifter
til samtaler i perioden efter ydelsens ophør.
Merudgifterne modgås delvist af
mindreudgifter til kontanthjælp, sygedagpenge, og seniorjob,
samt mindreudgifter til aktivering af modtagere af
kontanthjælp og sygedagpenge. Dette er en følge af, at
perioden på dagpenge forlænges, og overgangen til disse
ydelser dermed udskydes.
Der er generelt i beregningen af
aktiveringsudgifter (for alle berørte grupper) forudsat, at
der alene er tale om driftsudgifter. Der er således ikke
regnet med afledt aktivitet på løntilskud som
følge af forslaget.
Det er skønnet, at forslaget fordelt
over årene 2020-2022 medfører ca. 2.400 flere
dagpengemodtagere, samt 150 færre sygedagpengemodtagere, 365
færre kontanthjælpsmodtagere og 80 færre personer
i seniorjob (al aktivitet i fuldtidspersoner).
I nedenstående tabel fremgår de
økonomiske konsekvenser af periodevis "døde" perioder
ved forbrug af dagpenge fordelt på stat og kommuner.
Tabel
1. Perioder der ses bort fra ved
forbrug af dagpenge | Mio.kr. (2020-pl) | 2020 | 2021 | 2022 | Stat | 51,6 | 51,5 | 24,1 | Arbejdsløshedsdagpenge | 67,9 | 67,8 | 33,9 | Aktivering af dagpengemodtagere | 0,0 | 0,0 | 0,0 | Sygedagpenge | -4,7 | -4,7 | -2,3 | Aktivering af sygedagpengemodtagere | 0,0 | 0,0 | 0,0 | Kontanthjælp | -6,8 | -6,8 | -3,4 | Aktivering af
kontanthjælpsmodtagere | 0,0 | 0,0 | 0,0 | Seniorjob | -4,8 | -4,8 | -4,1 | Samtaler | 0,0 | 0,0 | 0,0 | Kommune | 98,9 | 100,2 | 51,7 | Heraf beskæftigelsestilskud | 128,1 | 128,2 | 64,1 | Heraf budgetgaranti | -22,3 | -21,7 | -9,2 | Heraf DUT (øvrige
indkomstoverførsler) | -7,5 | -7,5 | -3,8 | Heraf DUT (administrativ DUT) | 0,6 | 1,2 | 0,6 | I alt (før skat
og tilbageløb) | 150,5 | 151,7 | 75,8 | I alt (efter skat og
tilbageløb) | 229,9 | 230,8 | 115,4 | Der er foretaget afrundinger. |
|
Som led i beredskabet om covid-19 situationen
foreslås endvidere, at arbejdsgivernes betaling af
dagpengegodtgørelse for 1. og 2. ledighedsdag (G-dage)
midlertidigt skal suspenderes for medlemmer af en a-kasse, som
bliver omfattet af en arbejdsfordeling eller hjemsendelse fra og
med lovens ikrafttræden til og med den 31 maj 2020. Forslaget
vil begrænse virksomhedernes omkostninger samt administration
ved arbejdsfordeling og hjemsendelse i perioden.
Det er på baggrund af bl.a. omfanget af
arbejdsfordelinger i 2009 skønnet med betydelig usikkerhed,
at suspendering af G-dage for disse grupper vil medføre
offentlige merudgifter til dagpenge på 75,3 mio. kr. i 2020,
svarende til udbetalinger for ca. 88.200 hele G-dage.
I nedenstående tabel fremgår de
økonomiske konsekvenser af en midlertidig suspension af
arbejdsgivernes betaling af dagpengegodtgørelse for 1. og 2.
ledighedsdag fordelt på stat og kommuner.
Tabel
2. Midlertidig suspension af
arbejdsgivernes betaling af G-dage | Mio.kr. (2020-pl) | 2020 | Stat | 26,1 | Arbejdsløshedsdagpenge
(G-dage) | 26,1 | Kommune | 49,2 | Heraf beskæftigelsestilskud | 49,2 | Heraf budgetgaranti | 0,0 | Heraf DUT | 0,0 | I alt (før skat
og tilbageløb) | 75,3 | Der er foretaget afrundinger. |
|
Samlet set vil lovforslaget medføre
merudgifter for det offentlige (før skat og
tilbageløb) på 225,8 mio. kr. i 2020, 151,7 mio. kr. i
2021 og 75,8 mio. kr. i 2022. Heraf vil staten samlet set have
merudgifter på 77,7 mio. kr. i 2020, 51,5 mio. kr. i 2021 og
24,1 mio. kr. i 2022, og kommunerne vil samlet set have merudgifter
på 148,1 mio. kr. i 2020, 100,2 mio. kr. i 2021 og 51,7 mio.
kr. i 2022. Alle beløb er angivet i 2020-pl.
I nedenstående tabel fremgår de
samlede økonomiske konsekvenser af lovforslaget fordelt
på stat og kommuner.
Tabel
3. Samlet
økonomi | Mio.kr. (2020-pl) | 2020 | 2021 | 2022 | Stat | 77,7 | 51,5 | 24,1 | Arbejdsløshedsdagpenge (herunder
betaling for G-dage vedr. 2020) | 94,0 | 67,8 | 33,9 | Aktivering af dagpengemodtagere | 0,0 | 0,0 | 0,0 | Sygedagpenge | -4,7 | -4,7 | -2,3 | Aktivering af sygedagpengemodtagere | 0,0 | 0,0 | 0,0 | Kontanthjælp | -6,8 | -6,8 | -3,4 | Aktivering af
kontanthjælpsmodtagere | 0,0 | 0,0 | 0,0 | Seniorjob | -4,8 | -4,8 | -4,1 | Samtaler | 0,0 | 0,0 | 0,0 | Kommune | 148,1 | 100,2 | 51,7 | Heraf beskæftigelsestilskud | 177,3 | 128,2 | 64,1 | Heraf budgetgaranti | -22,3 | -21,7 | -9,2 | Heraf DUT (øvrige
indkomstoverførsler) | -7,5 | -7,5 | -3,8 | Heraf DUT (administrativ DUT) | 0,6 | 1,2 | 0,6 | I alt (før skat
og tilbageløb) | 225,8 | 151,7 | 75,8 | I alt (efter skat og
tilbageløb) | 229,9 | 230,8 | 115,4 | Der er foretaget afrundinger. |
|
De økonomiske og administrative
konsekvenser af lovforslaget skal forhandles med de kommunale
parter.
De økonomiske konsekvenser af
lovforslaget for 2020 bliver indarbejdet på lov om
tillægsbevilling for 2020. De økonomiske konsekvenser
for 2021 og 2022 indarbejdes på forslag til finansloven for
2021.
Lovforslaget følger de syv principper
for digitaliseringsklar lovgivning, idet lovforslaget
understøtter, at administrationen af den "døde"
periode samt eventuel genindmeldelse i en
arbejdsløshedskasse som udgangspunkt kan ske digitalt og
under hensyntagen til borgernes retssikkerhed og ved brug af de
it-systemer, som arbejdsløshedskasserne allerede har i
anvendelse.
Tilsvarende understøtter lovforslaget,
at arbejdsløshedskassernes administration af medlemmernes
eventuel ret til dagpenge i forhold til de situationer, hvor
medlemmet ikke længere skal have G-dage udbetalt fra
arbejdsgiverne ved hjemsendelser og arbejdsfordeling, vil ske inden
for rammerne af arbejdsløshedskassernes administrative
systemer, og som udgangspunkt kan dette ske digitalt og under
hensyntagen til borgernes retssikkerhed og ved brug af de
it-systemer, som arbejdsløshedskasserne allerede har i
anvendelse.
Der genbruges data, som allerede er
tilgængelig i arbejdsløshedskasserne om medlemskab af
en arbejdsløshedskasse, og der benyttes allerede
gældende regler ved administrationen af den såkaldte
døde periode og ved eventuel tildeling af dagpenge.
Anvendelse af fællesoffentlig
infrastruktur er ikke relevant i dette lovforslag.
Det vurderes, at arbejdsløshedskasserne
vi få en større meradministration i perioden
marts-juni 2020 som følge af, at
arbejdsløshedskasserne skal sørge for, at udbetalte
dagpenge i perioden fra og med den 1. marts 2020 til og med den 31.
maj 2020 ikke forbruger af retten til dagpenge, herunder
supplerende dagpenge, og at opgørelsen af karens hver 4.
måned ikke gennemføres således, som de
administrative systemer ellers er indrettet til.
Det vurderes, at arbejdsløshedskasserne
vi få en større meradministration i perioden fra og
med den 1. marts 2020 til og med den 31. maj 2020 som følge
af, at arbejdsløshedskasserne skal sørge for, at der
kan udbetaltes dagpenge til medlemmer af en
arbejdsløshedskasse, som ikke længere skal have G-dage
udbetalt fra arbejdsgiverne ved hjemsendelser og
arbejdsfordeling.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Forslaget om, at arbejdsgiverne ikke skal
betale G-dage ved hjemsendelser eller arbejdsfordelinger vurderes
at medføre besparelser for arbejdsgiverne på 77,7 mio.
kr.
Det vurderes videre, at arbejdsgiverene vil
opnår en administrativ mindreudgifter som følge af, at
arbejdsgiverne ikke skal betale G-dage ved hjemsendelser og
arbejdsfordelinger. Det har ikke være muligt at få
udarbejdet en vurdering heraf henset til tidsfaktoren omkring
covid-19 situationen.
Principperne for agil erhvervsrettet
regulering vurderes ikke at være relevante for de konkrete
ændringer i lovforslaget. Det skyldes, at lovforslaget
medfører såvel en økonomisk som administrativ
mindrebelastning, som kan gennemføres uden at påvirke
virksomhedernes forretningsmodeller og anvendelse af nye
teknologier.
5. Administrative
konsekvenser for borgerne
Forslagene om, at udbetalte dagpenge i
perioden i perioden fra og med den 1. marts 2020 til og med den 31.
maj 2020 ikke forbruger af retten til dagpenge, herunder
supplerende dagpenge, og at opgørelsen af karens hver 4.
måned ikke gennemføres, vurderes ikke at
medføre konsekvenser for medlemmerne af en
arbejdsløshedskasse, da arbejdsløshedskasserne
forventes at gennemføre tilpasningen af
arbejdsløshedskassernes administrative systemer på en
måde, så det berører borgerne mindst muligt.
Medlemmerne af en arbejdsløshedskasse
undgår dermed, at retten til dagpenge, herunder supplerende
dagpenge udløber, og de undgår ligeledes at blive
mødt med en karens hver 4. måned i Dagpengeberettigede
medlemmer af en arbejdsløshedskasse vil ikke skulle
opkræve betaling for G-dage, herunder eventuelt med
hjælp fra arbejdsløshedskassen, men alene modtage
dagpenge fra arbejdsløshedskassen. Dette vurderes at
være en mindre administrativ lettelse for medlemmerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Forslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter
8. Hørte
myndigheder og organisationer
Et udkast til lovforslag har ikke været
sendt i høring, da regeringen ønsker, at reglerne
skal træde i kraft hurtigst muligt.
9. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/Mindreudgifter (Hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, angive
»Ingen«) | Negative konsekvenser/Merudgifter (Hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, angive
»Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Stat: 2020; 16,3 2021; 16,3 2022; 9,8 Kommuner; 2020; 23,8 2021; 24,7 2022; 10,7 Regioner; Ingen | Stat: 2020; 94,0 2021; 67,8 2022; 33,9 Kommuner; 2020; 179,4 2021; 132,4 2022; 66,3 Regioner; Ingen | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | 2020; 77,7 | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Det vurderes, at arbejdsgiverne vil
opnå en administrativ mindreudgift som følge af, at
arbejdsgiverne ikke skal betale G-dage ved hjemsendelser og
arbejdsfordelinger. | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering /Går videre
end minimumskrav i EU-regulering | JA | NEJ | | X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Efter de gældende regler i § 55,
stk. 1, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. kan et
medlem, der har opnået ret til dagpenge, modtage dagpenge i
sammenlagt 2 år inden for en periode på 3 år. Der
opnås ret til påbegyndelse af en ny periode, hvis
medlemmet dokumenterer på ny at opfylde et indkomst- eller
beskæftigelseskrav.
Efter de gældende regler i § 55,
stk. 2, i loven kan et medlem, som har ret til at få
forlænget dagpengeperioden på baggrund af
løntimer, der er registreret på
beskæftigelseskontoen, efter udløbet af perioden
på 2 år inden for 3 år, modtage dagpenge i
højst 1 år inden for en periode på 1½
år.
Efter de gældende regler i § 55,
stk. 4, i loven opgøres forbruget af dagpengeperioden
på 2 år (ydelsesperioden) eller på højst 1
år (den forlængede dagpengeperiode) i timer.
Ved forbruget af perioden medregnes
1) perioder, hvor
medlemmet modtager dagpenge,
2) perioder, hvor
medlemmet deltager i jobrettet uddannelse efter kapitel 9 og tilbud
efter kapitel 11-14 i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats,
3) perioder, hvor
medlemmet deltager i tilbud om ansættelse med
løntilskud hos offentlige eller private arbejdsgivere efter
kapitel 5 i lov om kompensation til handicappede i erhverv
m.v.,
4) perioder, som
ikke er omfattet af nr. 2, hvor et ledigt medlem får udbetalt
ydelser under uddannelse efter regler fastsat af
beskæftigelsesministeren,
5) perioder
på op til 6 uger, hvor medlemmet under ledighed modtager
sygedagpenge efter lov om sygedagpenge, jf.
lovbekendtgørelse nr. 107 af 2. februar 2020 eller dagpenge
under de første 14 dages sygdom, jf. § 62, stk. 3, i
lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.,
6) perioder, hvor
medlemmet modtager efterløn,
7) perioder med
ydelser, der træder i stedet for dagpenge, og
8) perioden efter
udløb af den periode, der er nævnt i § 57 b, stk.
2, nr. 2, og indtil medlemmet dokumenterer, at virksomhedens
ophør er registreret hos Erhvervsstyrelsen, og de
skattemæssige forpligtelser dermed er overdraget eller
afsluttet, jf. § 57 b, stk. 2, nr. 1, i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. inden for medlemmets
dagpengeperiode.
Efter de gældende regler i § 55,
stk. 5, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.,
opgøres referenceperioden på 3 år eller
højst 1½ år (den forlængede
dagpengeperiode) i hele måneder, og der medregnes ikke
1)
sammenhængende perioder ud over 6 uger, hvor medlemmet
modtager sygedagpenge efter lov om sygedagpenge eller dagpenge
under de første 14 dages sygdom, jf. § 62, stk. 3, i
loven,
2) perioder, hvor
medlemmet modtager dagpenge efter lov om ret til orlov og dagpenge
ved barsel, og
3) perioder med
støtte efter lov om social service til pasning af
handicappet eller alvorligt sygt barn eller af
nærtstående, der ønsker at dø i eget
hjem.
Efter de gældende regler i § 56,
stk. 1, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. har et
medlem, hvis dagpengeperiode er udløbet, ret til at få
forlænget dagpengeperioden på baggrund af
løntimer, som er registreret på
beskæftigelseskontoen.
Efter § 56, stk. 2, i loven, har et
medlem, hvis forlængede dagpengeperiode er udløbet,
ret til at få forlænget dagpengeperioden på
baggrund af løntimer på beskæftigelseskontoen,
som er registreret siden seneste opgørelse af den
forlængede dagpengeperiode.
Efter § 56, stk. 3, i loven giver hver
indberettet løntime ret til at modtage dagpenge i 2 timer
inden for en periode på 3 timer ved opgørelsen af den
forlængede dagpengeperiode.
Efter § 55, stk. 2, i loven kan et medlem
efter udløbet af den ordinære dagpengeperiode, modtage
dagpenge i højst 1 år inden for en periode på
1½ år, hvis personen har ret til at få
forlænget dagpengeperioden efter § 56, og medlemmet ikke
har genoptjent retten til en ny dagpengeperiode.
For en nærmere gennemgang af
gældende ret henvises til pkt. 2.1.1. i de almindelige
bemærkninger til lovforslaget.
Det foreslås, at der i § 55 som stk. 7, 1.
pkt., indsættes, at uanset stk. 1, 1. pkt. og stk. 2,
vil perioder efter stk. 4, 2. pkt., ikke kunne medregnes i
opgørelsen af forbruget af dagpengeperioderne fra og med den
1. marts 2020 til og med den 31. maj 2020.
Forslaget betyder overordnet set, at ledige
vil have den samme ret til dagpenge efter den 31. maj 2020, som
personen havde forud for den 1. marts 2020.
Forslaget betyder videre, at udbetaling af
dagpenge i perioden fra og med den 1. marts 2020 til og med den 31.
maj 2020 ikke vil forbruge af hverken ydelses- eller
referenceperioden. Der vil således ikke være nogle
indplacerede dagpengemodtagere, som vil kunne opbruge
dagpengeretten i perioden.
Tilsvarende vil det betyde, at for personer,
som indplaceres i dagpengesystemet i løbet af perioden, vil
dagpengeudbetaling ikke blive medregnet i opgørelsen af
dagpengeforbruget. Personen vil den 1. juni 2020 derfor have en
dagpengeret på 2 år inden for 3 år svarende til
den ordinære dagpengeperiode.
Det bemærkes, at udbetaling af
feriedagpenge i forhold til reglerne om forbrug af dagpenge
betragtes som dagpenge, jf. § 55, stk. 4, nr. 1, i loven.
Forslaget omfatter således også udbetaling af
feriedagpenge, hvorefter disse således heller ikke vil
indgå i opgørelsen af forbrug af dagpenge m.v.
Det er en generel betingelse for ret til
dagpenge, at personen er medlem af en arbejdsløshedskasse,
jf. § 53, stk. 1, i loven. Det er derfor en
forudsætning, at personen vil være medlem af
arbejdsløshedskassen i perioden frem til 31. maj 2020.
Personer, hvis dagpengeret blev opbrugt den 1.
marts 2020 og til lovens ikrafttræden, og eventuelt har meldt
sig ud af deres arbejdsløshedskasse, vil kunne genindmelde
sig, og vil herved kunne opnå ret til dagpenge til og med den
31. maj 2020.
Det er hensigten, at der administrativt vil
blive fastsat regler således, at genindmeldelse vil kunne ske
i hele den periode, hvor der ikke vil blive forbrugt af dagpengene
- dvs. perioden fra og med den 1. marts til 2020 og med den 31. maj
2020, og at medlemmet skal efterbetale medlemsbidrag for
perioden.
Det betyder, at medlemskabet vil skulle
genoprettes med virkning fra udmeldelsestidspunktet således,
at medlemmet vil opnå ret til dagpenge fra
udmeldelsestidspunktet og frem til og med den 31. maj 2020.
Der vil skulle efterbetales medlemsbidrag for
udmeldelsesperioden, og personer vil fra genindmeldelsestidspunktet
ligeledes skulle melde sig ledig hos jobcenteret, såfremt
medlemmet ikke allerede er det.
Medlemsskabet vil kunne genoprettes i den
tidligere arbejdsløshedskasse såvel som i en ny
arbejdsløshedskasse.
Der vil med hjemmel i § 41, stk. 7, og
§ 77, stk. 9, i loven blive fastsat nærmere
administrative regler om genindmeldelse i disse situationer
herunder om efterbetaling af medlemsbidrag.
Det forudsættes, at lovens øvrige
regler vil skulle finder anvendelse for udbetaling af dagpenge i
perioden fra og med den 1. marts 2020 til og med den 31. maj 2020,
jf. dog 2. pkt. i bestemmelsen.
Det betyder f.eks.:
- At personen skal
opfylde et indkomst- eller beskæftigelseskrav, hvis personen
overgår til dagpenge i perioden.
- At personen skal
have beregnet en dagpengesats, hvis personen overgår til
dagpenge i perioden.
- At medlemmet skal
udfylde et månedligt dagpengekort, som danner grundlag for
dagpengeudbetalingen, og at der efterfølgende foretages en
eventuel efterregulering på grundlag af oplysninger om
løntimer i indkomstregisteret, jf. lov om et
indkomstregister.
- At
beskæftigelse i perioden kan medregnes til fleksibel
genoptjening og kan indgå på
beskæftigelseskontoen.
- At alle effektive
karantæner også vil kunne afvikles i dagpenge udbetalt
i perioden fra om med 1. marts 2020 til og med 31. maj 2020. Det
drejer sig om karantæner for personer, der uberettiget har
modtaget dagpenge (svig og uagtsomhed), og ved selvforskyldt
ledighed, f.eks. personer, der selv opsiger sit job.
- At regler, der i
øvrigt gælder for dagpengemodtagere på
beskæftigelsesområdet, dvs. bl.a. indsatsreglerne i lov
om en aktiv beskæftigelsesindsats og de regler, der fraviges
i anledning af covid-19, finder anvendelse.
Det foreslås, at der i § 55 som stk.
7, 2. pkt., indsættes, at
stk. 5, nr. 1-3, ikke vil finde anvendelse i perioderne fra og med
den 1. marts 2020 til og med den 31. maj 2020.
Forslaget betyder, at § 55, stk. 5, nr.
1-3, i loven, hvor der er fastsat regler om, at visse forhold ikke
medregnes i opgørelsen af forbrug af referenceperioden for
udbetaling af dagpenge i perioden fra og med 1. marts 2020 til og
med 31. maj 2020, ikke vil finde anvendelse ved opgørelsen
af forbruget af dagpenge i perioden.
Det drejer sig om følgende forhold:
1)
Sammenhængende perioder ud over 6 uger, hvor medlemmet
modtager sygedagpenge efter lov om sygedagpenge eller dagpenge
under de første 14 dages sygdom, jf. § 62, stk. 3, i
loven.
2) Perioder, hvor
medlemmet modtager dagpenge efter lov om ret til orlov og dagpenge
ved barsel.
3) Perioder med
støtte efter lov om social service til pasning af
handicappet eller alvorligt sygt barn eller af
nærtstående, der ønsker at dø i eget
hjem.
Muligheden for forlængelse af
referenceperioden er et udtryk for, at det ikke skal komme
medlemmet til skade, at personen ikke har haft mulighed for at
gøre brug af dagpengeretten som følge af de
situationer, der er omfattet af forlængelsesmulighederne.
Baggrunden for nærværende forslag
er, at det fremsatte forslag til § 55, stk. 7, gælder
for en tidsmæssig afgrænset periode. Hvis § 55,
stk. 5, nr. 1-3, skulle være gældende, ville
konsekvensen være, at forslaget til § 55, stk. 7, ikke
længere ville være tidsmæssigt
afgrænset.
§ 55, stk. 5, som handler om, at
referenceperioden opgøres i måneder, vil fortsat
skulle finde anvendelse.
Til nr. 2
Efter de gældende regler i § 56 a,
stk. 1, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. kan
dagpengemodtagere miste, hvad der svarer til værdien af
én dags dagpenge hver 4 måned (karensdag), hvis de
ikke har haft en vis beskæftigelse i perioden.
For en nærmere gennemgang af
gældende ret henvises til pkt. 2.2. i de almindelige
bemærkninger til lovforslaget.
Der foreslås, at der i 56 a som stk. 9, 1.
pkt., indsættes, at uanset stk. 1, 2. pkt. om at
4-månedersperioden regnes fra og med den måned, hvor
medlemmet påbegynder dagpengeperioden, vil perioden fra og
med den 1. marts 2020 til og med den 31. maj 2020 ikke medregnes i
opgørelsen af 4-månedersperioden.
Forslaget betyder, at dagpengemodtagere ikke
automatisk vil få en karens som følge af manglende
beskæftigelse i 4-månedersperioden i perioden fra og
med den 1. marts 2020 til og med den 31. maj 2020.
Der vil således i perioden fra og med
den 1. marts 2020 til og med den 31. maj 2020 ikke være nogen
dagpengemodtagere, som får en karens.
Efter udløbet af perioden fra og med
den 1. marts 2020 til og med den 31. maj 2020 fortsætter
"forbruget" af 4-månedersperioden, og dagpengemodtagere vil
herefter igen kunne få en karens.
Det foreslås i stk.
9, 2. pkt., at stk. 5, nr. 1-3, ikke vil finde anvendelse i
perioderne fra og med den 1. marts 2020 til og med den 31. maj
2020.
Forslaget betyder, at § 56 a, stk. 5, nr.
1-3 i loven, hvor der er fastsat regler om, at visse forhold, ikke
vil blive medregnet i opgørelsen af forbrug af
referenceperioden for udbetaling af dagpenge i perioden fra og med
1. marts 2020 til og med 31. maj 2020, ikke vil finde
anvendelse.
Det drejer sig om
1) sygedagpenge
efter lov om sygedagpenge
2) dagpenge efter
lov om ret til orlov og dagpenge ved barsel, eller
3) støtte
efter lov om social service til pasning af handicappet eller
alvorligt sygt barn eller af nærtstående, der
ønsker at dø i eget hjem.
Muligheden for forlængelse af
4-månedersperioden er et udtryk for, at det ikke skal komme
medlemmet til skade, at personen ikke har haft mulighed for at
opnå beskæftigelse som lønmodtager, som kunne
medregnes til beskæftigelseskravet i stk. 2 således, at
personen ikke skulle have en karens.
Baggrunden for forslaget er, at forslaget til
§ 55, stk. 7, jf. lovforslags § 1, nr. 1, vil gælde
for en tidsmæssig afgrænset periode. Hvis § 56 a,
stk. 5, nr. 1-3, skulle være gældende, ville
konsekvensen være, at forslaget til § 55, stk. 7, ikke
længere ville være tidsmæssigt
afgrænset.
Det foreslås, at der i 56 a som stk. 9, 3.
pkt., indsættes, at løntimer, som vil
være indberettet til indkomstregisteret, jf. lov om et
indkomstregister, i perioden fra og med den 1. marts 2020 til og
med den 31. maj 2020 vil blive medregnet ved opgørelsen
efter § 56 a, stk. 2, i loven.
Forslaget betyder, at løntimer
indberettet til indkomstregisteret forud for perioden fra og med
den 1. marts 2020 til og med den 31. maj 2020 samt løntimer
indberettet til indkomstregisteret i perioden, vil kunne medregnes
ved opgørelse af beskæftigelseskravet i bestemmelsens
stk. 2. Dette tyder, at disse løntimer vil kunne medregnes
således, at det ledige medlem vil kunne undgå en
karens.
Til nr. 3
Efter de gældende regler i § 60,
stk. 1, 1. pkt., i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.
udløber retten til supplerende dagpenge, når et medlem
har arbejdet på nedsat tid eller drevet selvstændig
virksomhed i sammenlagt 30 uger inden for de seneste 104 uger i
måneder, hvor medlemmet har fået udbetalt supplerende
dagpenge. Bestemmelsen gælder for et fuldtidsforsikret medlem
af en arbejdsløshedskasse.
Efter de gældende regler i § 60,
stk. 3, i loven har et medlem, hvis ret til supplerende dagpenge er
udløbet, jf. stk. 1, ret til at få forlænget den
periode, hvor medlemmet arbejder på nedsat tid og samtidig
får udbetalt supplerende dagpenge med op til 12 uger, hvis
personen har haft beskæftigelse i et vist omfang.
For en nærmere gennemgang af
gældende ret henvises til pkt. 2.3. i de almindelige
bemærkninger til lovforslaget.
Det foreslås, at der i § 60 som stk.
9, indsættes, at uanset stk. 1, 1. pkt., om ret til
supplerende dagpenge i 30 uger inden for 104 uger og eventuelt en
forlænget ret til supplerende dagpenge med op til 12 uger,
jf. stk. 3, vil udbetaling af supplerende dagpenge i perioden fra
og med den 1. marts 2020 til og med den 31. maj 2020, ikke
indgå i opgørelsen af forbrug af retten til
supplerende dagpenge.
Forslaget betyder, at ledige vil have den
samme ret til supplerende dagpenge herunder eventuelt en
forlænget periode med supplerende dagpenge efter den 31. maj
2020, som personen havde forud for den 1. marts 2020.
En person, som påbegynder et forbrug af
supplerende dagpenge herunder eventuelt en forlænget periode
med supplerende dagpenge, i perioden fra og med den 1. marts 2020
til og med den 31. maj 2020 vil den 1. juni 2020 have ret til
supplerende dagpenge i 30 uger inden for 104 uger.
Til nr. 4
Efter de gældende regler i § 73,
stk. 2, 1. pkt., i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.
udløber retten til supplerende dagpenge, når et medlem
har arbejdet på nedsat tid eller drevet selvstændig
virksomhed i sammenlagt 30 uger inden for de seneste 104 uger i
måneder, hvor medlemmet har fået udbetalt supplerende
dagpenge. Bestemmelsen gælder for et deltidsforsikret medlem
af en arbejdsløshedskasse.
Efter de gældende regler i § 73,
stk. 4, i loven har et medlem, hvis ret til supplerende dagpenge er
udløbet, jf. stk. 2, ret til at få forlænget den
periode, hvor medlemmet arbejder på nedsat tid og samtidig
får udbetalt supplerende dagpenge med op til 12 uger, hvis
personen har haft beskæftigelse i et vist omfang.
For en nærmere gennemgang af
gældende ret henvises til pkt. 2.3. i de almindelige
bemærkninger til lovforslaget.
Det foreslås, at der i § 73 som stk.10, indsættes, at uanset stk. 2, 1.
pkt., om ret til supplerende dagpenge i 30 uger inden for 104 uger
og eventuel forlænget ret til supplerende dagpenge med op til
12 uger, jf. stk. 4, vil udbetaling af supplerende dagpenge i
perioden fra og med den 1. marts 2020 til og med den 31. maj 2020,
ikke indgå i opgørelsen af forbrug af retten til
supplerende dagpenge.
Forslaget betyder, at ledige vil have den
samme ret til supplerende dagpenge, herunder eventuel
forlænget periode med supplerende dagpenge efter den 31. maj
2020, som personen havde forud for den 1. marts 2020.
En person, som påbegynder et forbrug af
supplerende dagpenge herunder eventuelt en forlænget periode
med supplerende dagpenge, i perioden fra og med den 1. marts 2020
til og med den 31. maj 2020 vil den 1. juni 2020 have ret til
supplerende dagpenge i 30 uger inden for 104 uger henholdsvis op
til 12 uger for en eventuelt forlænget periode med
supplerende dagpenge.
Til nr. 5
Efter gældende regler i § 84, stk.
1, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. har et medlem af
en arbejdsløshedskasse ret til dagpengegodtgørelse
for 1. og 2. ledighedsdag (G-dage) fra arbejdsgiveren ved
afskedigelse, hjemsendelse, ophør af opgave- og tidsbestemt
akkord og lignende. Seniormedlemmer, jf. § 44 i loven, har
ikke ret til G-dage.
Det følger videre af bestemmelsen, at
dagpengegodtgørelsen fastsættes som
dagpengebeløbet pr. dag opgjort efter § 47, stk. 2, for
fuldtidsforsikrede svarende til 881 kr. (2020 niveau). Ved ledighed
på 4 timer eller derunder betaler arbejdsgiveren en
dagpengegodtgørelse svarende til halvdelen af beløbet
svarende til 441 kr. (2020 niveau). Ved ledighed på over 4
timer betaler arbejdsgiveren fuld dagpengegodtgørelse.
Det foreslås, at der i § 84 som stk.
11, indsættes, at uanset stk. 1, 1. pkt., om
arbejdsgiverens pligt til at betale dagpengegodtgørelse for
1. og 2. ledighedsdag vil arbejdsgiveren ikke skulle betale
godtgørelse til medlemmer af en arbejdsløshedskasse,
som vil blive omfattet af en hjemsendelse eller arbejdsfordeling
fra og med lovens ikrafttræden til og med den 31. maj
2020.
Ved hjemsendelse henholdsvis arbejdsfordeling
forstås i denne forbindelse:
- Ved hjemsendelse
forstås, at en arbejdsgiver i henhold til overenskomst, eller
anden aftale mellem overenskomstens parter eller faglig kutyme
"suspenderer" eller ophæver ansættelsesforholdet med
lønfrigørende virkning og uden overholdelse af de
opsigelsesvarsler, de ansatte ellers har krav på.
Hjemsendelsen skal være begrundet i et eller flere forhold,
som fremgår af overenskomsten eller kutymen, f.eks. på
grund af vejrmæssige forhold eller materialemangel m.v.
- Ved
arbejdsfordeling forstås at en arbejdsgiver i henhold til
overenskomst, faglig kutyme eller kollektiv aftale midlertidigt
nedsætter arbejdstiden uden overholdelse af de
opsigelsesvarsler, de ansatte ellers har krav på, og
således at der kun skal betales løn for den tid, de
ansatte udfører arbejde. Desuden skal følgende
være opfyldt:
- Ret til dagpenge
under en arbejdsfordeling fremgår af § 47 i
bekendtgørelse nr. 1588 af 18. december 2018 om udbetaling
af dagpenge, som ændret ved bekendtgørelse nr. 192 af
12. marts 2020, betinget af:
-
Arbejdsfordelingen skal være aftalt ved kollektiv
overenskomst eller ved anden kollektiv aftale om midlertidig
nedsættelse af arbejdstiden for at undgå
afskedigelser.
-
Arbejdsfordelingen skal anmeldes til jobcenteret senest samtidig
med, den træder i kraft.
- Arbejdstiden skal
enten være nedsat med mindst 2 hele dage pr. uge eller med 1
uges arbejde på fuld tid fulgt af 1 uges ledighed.
Fordelingen kan dog også være tilrettelagt med 2 ugers
arbejde på fuld tid fulgt af 1 uges ledighed eller med 2
ugers arbejde på fuld tid fulgt af 2 ugers ledighed. Det er
muligt at skifte til en anden af de anførte mulige
tilrettelæggelser af en arbejdsfordeling, når en cyklus
i en arbejdsfordeling er afsluttet.
-
Arbejdsfordelingen skal omfatte enten en virksomhed som helhed, en
virksomhedsafdeling eller en bestemt produktionsenhed i
virksomheden.
-
Arbejdsfordelingen skal indeholde en frigørelsesmulighed for
de medlemmer, der er omfattet af ordningen, så det enkelte
medlem uden varsel kan sige op for at overtage andet arbejde med en
længere arbejdstid.
Forslaget betyder, at
arbejdsfordelinger/hjemsendelser, som er startet forud for lovens
ikrafttræden, og hvor de ledige dage vil ligge efter lovens
ikrafttræden, ikke vil blive omfattet af suspensionen.
For hjemsendelser/arbejdsfordelinger, der vil
starte forud for den 1. juni 2020, og hvor de ledige dage vil ligge
efter denne dato, vil arbejdsgiveren ikke skulle betale for G-dage,
da pligten til at betale G-dage vil være suspenderet på
det tidspunkt, hvor medlemmet omfattes af
arbejdsfordelingen/hjemsendelse.
I de tilfælde, hvor en arbejdsgiver
endnu ikke har betalt G-dage ved suspensionsordningens
ikrafttræden, vil betalingspligten ikke bortfalde, og
reglerne i § 84 i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.
vil finde anvendelse, hvorefter arbejdsløshedskassen kan
bistå medlemmet med inddrivelsen af beløbet, herunder
at arbejdsløshedskassen kan udlægge beløbet
på arbejdsgiverens vegne.
Til §
2
Det foreslås i stk.
1, at loven vil træde i kraft dagen efter
bekendtgørelse i Lovtidende, da der ønskes så
tidlig en ikrafttræden, som Folketingsbehandlingen
muliggør.
Det foreslås i stk.
2, at lovforslaget vil kunne stadfæstes straks efter
dets vedtagelse.
Ifølge grundlovens § 42, stk. 7,
kan et lovforslag, som kan undergives folkeafstemning, i
særdeles påtrængende tilfælde
stadfæstes straks efter dets vedtagelse, når forslaget
indeholder bestemmelse herom.
I den forbindelse bemærkes, at forslaget
vil skulle medvirke til at afbøde de negative
økonomiske konsekvenser, som spredningen af covid-19
allerede har og vil kunne få, og at det er afgørende,
at dette vil ske snarest. Det skyldes, at indførelse af
såkaldte døde periode ved udbetaling af
arbejdsløshedsdagpenge, indførelse af døde
periode ved karens hver fjerde måned, indførelse af
døde periode ved udbetaling af supplerende dagpenge og
suspension af arbejdsgivernes betaling af G-dage i forbindelse med
hjemsendelser og arbejdsfordelinger, tidligst vil kunne finde sted
efter lovens ikrafttrædelse.
Det foreslås i stk.
3, at § 55, stk. 7, § 56 a, stk. 9, § 60,
stk. 9, § 73, stk. 10, og § 84, stk. 11, som affattet ved
denne lovs § 1, nr. 1-5, vil blive ophævet den 1. marts
2021.
Forslaget betyder, at forslagene om
indførelse af såkaldte døde perioder ved
udbetaling af arbejdsløshedsdagpenge, indførelse af
døde perioder ved karens hver fjerde måned,
indførelse af døde perioder ved udbetaling af
supplerende dagpenge og suspensionen af arbejdsgivernes betaling af
G-dage i forbindelse med hjemsendelser og arbejdsfordelinger,
automatisk vil blive ophævet, medmindre Folketinget forinden
vil beslutte at forlænge reglernes gyldighedsperiode.
Det bemærkes, at virkningstidspunkt for
ophørsklausulen svarer til virkningstidspunktet for de
tilsvarende ophørsklausuler, som er en del af de
ændringer af sundhedslovgivningen, som er gennemført
som følge af covid-19 situationen.
Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland, idet det bemærkes,
at lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. i øvrigt ikke
finder anvendelse for Færøerne og Grønland, jf.
§ 105 i loven.