Betænkning afgivet af
Beskæftigelsesudvalget den 25. marts 2020
1. Ændringsforslag
Beskæftigelsesministeren har stillet
2 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Dispensation fra Folketingets
forretningsorden
Udvalget indstiller, at der dispenseres fra
bestemmelsen i Folketingets forretningsordens § 13, stk. 1,
om, at der skal gå 30 dage fra lovforslagets
fremsættelse, til det kan vedtages ved 3. behandling.
Udvalget indstiller, at der dispenseres fra
betemmelsen i Folketingets forretningsordens § 8 a, stk. 2,
om, at der skal gå 2 dage fra offentliggørelsen af
betænkningen, til lovforslaget kommer til 2. behandling, og
fra bestemmelsen i § 13, stk. 1, således at 3.
behandling kan finde sted tidligere end 2 dage efter 2.
behandling.
3. Indstillinger
Udvalget
indstiller lovforslaget til vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Politiske bemærkninger
Venstre, Dansk Folkeparti, Det
Konservative Folkeparti og Liberal Alliance
Venstres, Dansk Folkepartis, Det
Konservative Folkepartis og Liberal Alliances medlemmer af udvalget
støtter varmt op om lovforslaget og initiativerne for
mennesker, som er - og i den kommende tid kommer - på
dagpenge. For det er svært at finde job i denne tid,
når mange virksomheder er pressede, og når der på
den korte bane ikke er udsigt til, at danske virksomheder
ansætter nye medarbejdere. Vi skal hjælpe ledige
dagpengemodtagere trygt igennem krisen. Partierne er derfor
især positive over for den pause af dagpengeancienniteten i
op til 3 måneder, som forslaget indeholder, og at det
også gælder mennesker, som bruger supplerende dagpenge,
herunder de selvstændige.
Partierne støtter også
suspenderingen af G-dage ved arbejdsfordeling og hjemsendelser
indtil den 31. maj 2020, men så gerne, at suspenderingen var
generel, da det vil kunne give en hjælpende hånd til de
virksomheder, der ikke finder de eksisterende midlertidige
ordninger aktuelle, og som også kæmper for at komme
igennem coronakrisen.
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget vil gerne
tilkendegive, at V vil holde regeringen fast på »Aftale
om COVID-19-initiativer« af den 19. marts 2020 og ikke mindst
den aftalte formulering i aftalen: »Parterne er enige om at
tage alle nødvendige skridt for at bringe danske
virksomheder og arbejdspladser bedst muligt gennem
COVID-19-epidemien og er villige til om nødvendigt at
prioritere et trecifret milliardbeløb til eventuelle
yderligere initiativer«. V er klar til at tage flere nye
initiativer end dem, vi allerede har aftalt, der kan være med
til at sikre, at vi kommer godt igennem krisen.
For V er det afgørende, at vi som
samfund reagerer så hurtigt og effektivt som muligt for at
begrænse de økonomiske konsekvenser af
coronakrisen.
Enhedslisten
Coronakrisen har en ekstra voldsom
konsekvens for de arbejdsløse, som har sværest ved at
finde et job. De er nu kommet endnu længere bag i køen
og må sandsynligvis se langt efter jobåbninger i lang
tid fremover.
Derfor er det vigtigt, at vi træder
til nu med hjælp, og EL støtter lovforslaget, fordi
det hjælper arbejdsløse på flere måder, og
det glæder EL, at Folketinget er samlet bag tiltagene, for
det er normalt ikke tilfældet, når det gælder
hjælp til arbejdsløse.
Forlængelsen af dagpengeperioden med
3 måneder er meget vigtig, både fordi de
arbejdsløse umuligt kan finde job lige nu og derfor vil
blive straffet urimeligt, hvis de mister retten til dagpenge, og
også fordi hver tredje af dem, der falder ud af
dagpengesystemet, ender med at stå helt uden
forsørgelse på grund af kontanthjælpssystemets
modregningsregler om ægtefælleafhængighed, formue
og pension.
Det er også vigtigt, at der kommer 3
måneders pause på anciennitet for dagpenge og
supplerende dagpenge. Det vil sikre, at coronakrisen ikke
yderligere belaster de lønmodtagere, der i forvejen har mest
brug for vores dagpengesystem, fordi deres ansættelser er
korte eller midlertidige, eller fordi de sendes på yderligere
nedsat tid under krisen.
Forslagene peger på nogle generelle
svagheder ved vores dagpengesystem, som vi ser frem til at arbejde
videre med i en kommende periode.
5. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til titlen
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af udvalget:
1)
Efter »lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.«
indsættes: »og lov om arbejdsgiveres og
lønmodtageres retsstilling ved lønkompensation af
virksomheder i forbindelse med covid-19«.
[Titlen omfatter også
ændring af lov om arbejdsgiveres og lønmodtageres
retsstilling ved lønkompensation]
Ny paragraf
2)
Efter § 1 indsættes:
Ȥ 01
I lov nr. 264 af 24. marts 2020 om
arbejdsgiveres og lønmodtageres retsstilling ved
lønkompensation af virksomheder i forbindelse med covid-19
foretages følgende ændring:
1.
Overalt i loven udgår »nr. 108 afgjort den 17. marts
2020«.«
[Nummer og dato på aktstykke
om lønkompensationsordningen udgår]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med forslaget ændres lovforslagets
titel således, at den nu også omfatter lov nr. 264 af
24. marts 2020 om arbejdsgiveres og lønmodtageres
retsstilling ved lønkompensation af virksomheder i
forbindelse med covid-19.
Til nr. 2
Idet der udstedes et nyt og opdateret
aktstykke om etablering af en midlertidig
lønkompensationsordning, er det nødvendigt at
ændre henvisningen hertil i lov nr. 264 af 24. marts 2020 om
arbejdsgiveres og lønmodtageres retsstilling ved
lønkompensation af virksomheder i forbindelse med covid-19,
således at loven henviser til det til enhver tid
gældende aktstykke om etablering af en midlertidig
lønkompensationsordning.
Med forslaget udgår henvisningen
overalt i loven til aktstykkets nummer og dato.
Lovændringen træder i kraft
dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende, jf. lovforslagets
§ 2.
6. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 24. marts
2020 og var til 1. behandling samme dag. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i
Beskæftigelsesudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 1
møde.
Høring
Et udkast til lovforslaget er ikke forinden
fremsættelsen sendt i høring. Under hensyn til at
lovforslaget hastebehandles, er lovforslaget heller ikke sendt i
høring samtidig med fremsættelsen.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 3 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
7 spørgsmål til beskæftigelsesministeren til
skriftlig besvarelse, som ministeren har besvaret med undtagelse af
spørgsmål 7, som forventes besvaret inden 2.
behandling.
Bjørn Brandenborg (S)
Bjarne Laustsen (S) Jan Johansen (S) Jens Joel (S) Jeppe Bruus (S)
Kasper Sand Kjær (S) fmd.
Leif Lahn Jensen (S) Lennart Damsbo-Andersen (S) Samira Nawa (RV)
Kathrine Olldag (RV) Karsten Hønge (SF) Halime Oguz (SF)
Jette Gottlieb (EL) Victoria Velasquez (EL) Christian Juhl (EL)
Torsten Gejl (ALT) Hans Andersen (V) Anne Honoré
Østergaard (V) Carsten Kissmeyer (V) Morten Dahlin (V) nfmd. Anni Matthiesen (V) Ulla
Tørnæs (V) Bent Bøgsted (DF) Jens Henrik
Thulesen Dahl (DF) Dennis Flydtkjær (DF) Naser Khader (KF)
Birgitte Bergman (KF) Lars Boje Mathiesen (NB) Alex Vanopslagh
(LA)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 48 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 42 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Radikale Venstre (RV) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 5 | |