Fremsat den 19. marts 2020 af beskæftigelsesministeren (Peter Hummelgaard)
Forslag
til
Lov om arbejdsgiveres og lønmodtageres
retsstilling ved lønkompensation af virksomheder i
forbindelse med covid-19
§ 1.
Loven har til formål at fastlægge arbejdsgiveres og
lønmodtageres retsstilling, når en virksomhed modtager
lønkompensation i medfør af aktstykke nr. 108 afgjort
den 17. marts 2020 om etablering af en midlertidig
lønkompensationsordning og regler fastsat i medfør
heraf, hvorefter virksomheder kan få delvis kompensation for
lønudgifter til fyringstruede medarbejdere som følge
af covid-19.
§ 2.
En arbejdsgiver, der modtager lønkompensation i
medfør af aktstykke nr. 108 afgjort den 17. marts 2020 om
etablering af en midlertidig lønkompensationsordning og
regler fastsat i medfør heraf, kan uanset bestemmelser i
kollektiv overenskomst, anden lovgivning, eller hvad der i
øvrigt er aftalt mellem arbejdsgiver og lønmodtager,
hjemsende en lønmodtager under de betingelser, som
gælder i medfør af aktstykke nr. 108 afgjort den 17.
marts 2020 om etablering af en midlertidig
lønkompensationsordning og regler fastsat i medfør
heraf. Hjemsendelse kan ske med 1 dags varsel.
§ 3.
En lønmodtager, der er hjemsendt i medfør af §
2, betragtes ikke som opsagt og har ret til den aftalte løn
i hjemsendelsesperioden, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. En
lønmodtager har uanset stk. 1 ikke ret til den aftalte
løn for en periode svarende til i alt 5 arbejdsdage i
hjemsendelsesperioden. Lønmodtageren kan vælge, om de
5 arbejdsdage efter 1. pkt., skal afholdes som opsparet ferie,
afspadsering eller anden opsparet frihed i
ansættelsesforholdet. Lønmodtageren kan endvidere
efter aftale med arbejdsgiveren anvende opsparet frihed, som
lønmodtageren opnår ret til på et senere
tidspunkt i ansættelsesforholdet. Opsparet ferie,
afspadsering, anden opsparet frihed i ansættelsesforholdet og
tjenestefri uden løn, der er afviklet efter den 9. marts
2020, indgår i opgørelsen af de 5 arbejdsdage.
Stk. 3. Har
lønmodtageren ikke opsparet ferie, afspadsering eller anden
frihed i ansættelsesforholdet, kan lønmodtageren
uanset bestemmelser i kollektiv overenskomst, anden lovgivning,
eller hvad der i øvrigt er aftalt mellem arbejdsgiver og
lønmodtager, vælge at holde op til 5 feriedage, som er
opsparet i perioden fra den 1. januar 2019 til den 31. august 2019,
i den del af hjemsendelsesperioden, hvor lønmodtageren ikke
får løn, jf. stk. 2, 1. pkt. Lønmodtageren kan
endvidere vælge at holde tjenestefri uden løn i
perioden.
Stk. 4.
Arbejdsgiveren fastsætter efter forhandling med
lønmodtageren, hvornår den periode, hvor
lønmodtageren ikke modtager løn, jf. stk. 2, skal
afholdes inden for hjemsendelsesperioden. Perioden skal placeres
forholdsmæssigt over hjemsendelsesperioden, og arbejdsgiveren
skal under hensyntagen til virksomhedens forhold så vidt
muligt imødekomme lønmodtagerens ønske
herom.
Stk. 5. Afbrydes
hjemsendelsen i hjemsendelsesperioden, fordi lønmodtageren
genoptager arbejdet eller ophører i
ansættelsesforholdet, genindtræder lønmodtageren
i de ansættelsesvilkår, der var gældende på
tidspunktet for hjemsendelsen.
§ 4.
Loven træder i kraft ved bekendtgørelsen i
Lovtidende.
Stk. 2.
Lovforslaget kan stadfæstes straks efter dets vedtagelse.
§ 5.
Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Den aktuelle omfattende krise som følge af udbredelsen af
covid-19 berører hele det danske samfund. I forhold til de
økonomiske virkninger af krisen er det private arbejdsmarked
særligt ramt på grund af manglende omsætning og
begrænsning af eller stop for produktionen. Der er derfor en
stor og akut risiko for, at en lang række private
virksomheder vil være nødt til at foretage fyringer
for at begrænse deres tab og sikre virksomhedens fortsatte
eksistens.
De private virksomheder er en motor og drivkraft i det danske
samfund og bidrager på afgørende vis til en sund dansk
økonomi med beskæftigelse af mere end 1,9 mio.
lønmodtagere i den private sektor.
For at sikre, at det danske samfund kommer igennem krisen, er
det afgørende, at arbejdsgivere på det private
arbejdsmarked i videst muligt omfang fastholder deres
lønmodtagere i deres ansættelsesforhold.
Derfor er det nødvendigt, at der i en midlertidig periode
træffes en række foranstaltninger, som giver
virksomheder og ansatte mest mulig fleksibilitet i forhold til at
kunne afholde ferie og anden opsparet frihed i
ansættelsesforholdet, uanset hvad der i øvrigt
måtte gælde i ansættelsesforholdet.
Regeringen (Socialdemokratiet) og arbejdsmarkedets parter (FH og
DA) har den 14. marts 2020 indgået en "Trepartsaftale om
midlertidig lønkompensation for lønmodtagere på
det private arbejdsmarked".
Med aftalen er regeringen og arbejdsmarkedets parter enige om,
at der skal etableres en midlertidig ordning med
lønkompensation til de private virksomheder, som ellers
risikerer at skulle afskedige lønmodtagere i perioden,
indtil den ekstraordinære situation på arbejdsmarkedet
er i bedring.
Aftalen betyder, at en privat arbejdsgiver, som står for
at skulle afskedige lønmodtagere, i stedet skal kunne
hjemsende lønmodtagere med løn i en periode og
samtidig få lønkompensation fra staten.
Arbejdsgiverens ret til kompensation er betinget af, at de
lønmodtagere, som er omfattet af ordningen, får
løn i perioden med hjemsendelse, dog ikke i en periode
på 5 dage, hvor de omfattede lønmodtagere i stedet
skal afholde ferie, afspadsering, eller anden opsparet frihed i
ansættelsesforholdet. Aftalen betyder endvidere, at i
tilfælde af at en lønmodtager ikke har opsparet ferie,
herunder feriedagpenge, afspadsering eller anden frihed svarende
til 5 dage i ansættelsesforholdet, skal lønmodtageren
i stedet kunne holde feriedage fra det nye ferieår, eller
holde tjene-stefri uden løn.
En ordning med lønkompensation, hvor de berørte
lønmodtagere afholder 5 dages ferie, afspadsering, anden
optjent frihed i ansættelsesforhold eller tjenestefri uden
løn i kompensationsperioden, skal ses som et alternativ til,
at virksomheden foretager fyringer i den aktuelle situation.
Lovforslaget fastlægger retsstillingen mellem
lønmodtagere og arbejdsgivere, når de er omfattet af
den midlertidige statslige lønkompensationsordning på
det private arbejdsmarked, som regeringen foreslår etableret
på baggrund af trepartsaftalen.
Med lovforslaget får en arbejdsgiver, som er omfattet af
den midlertidige statslige lønkompensationsordning, ret til
med 1 dags varsel at hjemsende en lønmodtager under de
betingelser, som gælder i medfør af aktstykke nr. 108
afgjort den 17. marts 2020 om etablering af en midlertidig
lønkompensationsordning og regler fastsat i medfør
heraf. De nærmere betingelser forventes fastsat ved
Erhvervsstyrelsens bekendtgørelse om en midlertidig
lønkompensationsordning til virksomheder i økonomisk
krise som følge af covid-19 -afværgeforanstaltninger.
En hjemsendelse med 1 dags varsel kan ske, uanset hvad der
måtte være fastsat i anden lovgivning, kollektiv
overenskomst eller i øvrigt er aftalt mellem arbejdsgiver og
lønmodtager.
Med lovforslaget foreslås det endvidere, at en
lønmodtager, som er hjemsendt i medfør af
lønkompensationsordningen, ikke betragtes som opsagt, men
har ret til den aftalte løn i den periode, hvor
lønmodtageren er hjemsendt, bortset fra i alt 5 arbejdsdage
i løbet af hjemsendelsesperioden, hvor lønmodtageren
ikke får den aftalte løn, men hvor
lønmodtageren i stedet skal holde ferie, afspadsering eller
anden opsparet frihed i ansættelsesforholdet, uanset hvad der
måtte være fastsat herom i anden lovgivning, kollektiv
overenskomst eller i øvrigt aftalt mellem arbejdsgiver og
lønmodtager.
Det foreslås desuden, at lønmodtagen, såfremt
denne ikke har opsparet ferie, afspadsering eller anden frihed i
ansættelsesforholdet, får mulighed for at vælge
at afholde op til 5 feriedage, som er opsparet i perioden fra den
1. januar 2019 til den 31. august 2019, i den del af
hjemsendelsesperioden, hvor lønmodtageren ikke får
løn. Lønmodtageren kan i denne situation endvidere
vælge at afholde tjenestefri uden løn i denne
periode.
Det foreslås endvidere, at arbejdsgiveren efter
forhandling med lønmodtageren fastsætter,
hvornår den periode, hvor lønmodtageren ikke modtager
løn, skal afholdes inden for hjemsendelsesperioden.
Endelig foreslås det, at såfremt hjemsendelsen
afbrydes, fordi lønmodtageren genoptager arbejdet eller
ophører i ansættelsesforholdet, indtræder
lønmodtageren i de ansættelsesvilkår, der var
gældende på tidspunktet for hjemsendelsen.
2. Lovforslagets hovedindhold
2.1. Gældende ret
Som opfølgning på trepartsaftalen tilsluttede
Folketingets Finansudvalg sig den 17. marts 2020 aktstykke nr. 108
om tilslutning til etablering af en midlertidig
lønkompensationsordning, hvorefter virksomheder kan få
delvis kompensation for lønudgifter til fyringstruede
medarbejdere som følge af covid-19.
Med aktstykket etableres en midlertidig
lønkompensationsordning på 3.800,0 mio. kr. i 2020 for
virksomheder med fyringstruede lønmodtagere. Ordningen
gælder fra 9. marts til og med 9. juni 2020.
Lønkompensationen ydes til private virksomheder for det
antal medarbejdere, virksomheden hjemsender i stedet for at
afskedige som følge af covid-19. Lønkompensation kan
ydes til alle private virksomheder, der lever op til alle
følgende forudsætninger forbundet med ordningen:
•
Lønkompensationsordningen omfatter alle private
virksomheder, som er registreret i Det Centrale Virksomhedsregister
(CVR). Lønkompensationsordningen omfatter ikke organer inden
for den offentlige forvaltning, herunder statslige myndigheder,
statsfinansierede selvejende institutioner, kommuner, regioner,
samt institutioner, hvor statslige, regionale eller kommunale
tilskud til drift udgør over halvdelen - og forventes
vedvarende at dække halvdelen eller mere - af institutionens
ordinære driftsudgifter. Foreninger, fonde og selvejende
institutioner er omfattet af ordningen, hvis de modtager mindre end
halvdelen af institutionernes ordinære driftsudgifter i
offentlige tilskud.
•
Lønkompensationsordningen gælder for alle private
virksomheder, der står overfor herhjemme at skulle varsle
afskedigelser for minimum 30 pct. af medarbejderstaben eller mere
end 50 ansatte.
•
Medarbejderne skal være ansat før d. 9. marts
2020.
•
Lønkompensationen er betinget af, at virksomheden
fravælger eksisterende muligheder for hjemsendelse af
medarbejdere uden løn.
•
Lønkompensationen er betinget af, at virksomhederne fortsat
betaler fuld løn til medarbejderne i kompensationsperioden,
selvom de måtte være økonomisk hårdt ramt
af covid-19. De fyringstruede medarbejdere må ikke arbejde,
men hjemsendes i kompensationsperioden med fuld løn.
•
Lønkompensationsperioden starter ved hjemsendelsen af den
første berørte medarbejder og afsluttes fra den dag,
virksomheden varsler eller afskediger medarbejdere som følge
af økonomiske årsager. Virksomhederne kan som
udgangspunkt kun søge om lønkompensation én
gang i perioden 9. marts - 9. juni. Ved behov for yderligere
hjemsendelser end først ansøgt, kan der søges
igen.
•
Lønkompensationen er betinget af, at den enkelte
lønmodtager, som virksomheden søger
lønkompensation til, skal afvikle ferie, og/eller
afspadsering på i alt 5 dage i løbet af
kompensationsperioden. Hvis medarbejderen ikke har ferie,
afspadsering mv. svarende til 5 dage, skal der afholdes tjenestefri
uden løn eller anvendes dage fra det nye ferieår.
Virksomhederne kan ikke modtage lønkompensation for disse 5
dage.
•
Lønkompensationen udgør 75 pct. af de samlede
lønudgifter for de omfattede medarbejderes bruttoløn
månedligt, dog maksimalt 23.000 kr. pr. måned pr.
omfattet fuldtidsansat funktionær. For
ikke-funktionærer kan lønkompensationen udgøre
90 pct., dog maksimalt 26.000 kr. pr. måned pr. omfattet
fuldtidsansat.
•
Virksomhederne kan ikke få dækket de samme omkostninger
fra øvrige støtteordninger indført som
følge af covid-19, f.eks. kompensationsordning for
arrangører af arrangementer med +1.000 deltagere.
I Danmark reguleres forholdet mellem arbejdsgiver og
lønmodtager primært via aftale. Således
fastlægges løn- og ansættelsesvilkår som
udgangspunkt i kollektive overenskomster og individuelle
ansættelsesaftaler.
Der er enkelte ansættelsesretlige love, der regulerer
aftaleforholdet mellem en arbejdsgiver og en lønmodtager,
f.eks. lov om retsforholdet mellem arbejdsgivere og
funktionærer (funktionærloven), som blandt andet
indeholder bestemmelser om varslerne for at foretage
ændringer i ansættelsesforholdet for
funktionærer, og lov om ferie (ferieloven), som blandt andet
indeholder bestemmelser om varslerne for at afholde ferie.
Alle lønmodtagere optjener og afholder ferie efter
reglerne i ferieloven eller efter feriebestemmelser i kollektive
overenskomster. Det fremgår af den gældende ferielovs
§ 48 a, at ferie optjent i perioden fra den 1. januar 2019 til
den 31. august 2019, og ferie overført fra tidligere
ferieår, kan afholdes i perioden fra den 1. maj 2020 til den
31. august 2020 i det såkaldte forkortede ferieår i
overgangen mellem den gamle og den nye ferielov.
Lønmodtageren kan herved have optjent op til 16,64 feriedage
til brug i det forkortede ferieår.
Efter § 15, stk. 1, i den gældende ferielov
fastsætter arbejdsgiveren efter forhandling med
lønmodtageren, hvornår ferien skal holdes.
Arbejdsgiveren skal under hensyntagen til virksomhedens drift
så vidt muligt imødekomme lønmodtagerens
ønske om, hvornår ferien skal holdes, herunder
lønmodtagerens ønske om, at hovedferien holdes i
lønmodtagerens barns skolesommerferie.
Efter ferielovens § 15, stk. 2, skal hovedferie som
udgangspunkt varsles med 3 måneder, og restferie varsles med
1 måned.
Der er ikke i lovgivningen regler om optjening og afholdelse af
anden frihed i ansættelsesforholdet som f.eks. særlige
feriefridage, afspadsering, omsorgsdage m.v. Optjening og
afholdelse af anden frihed i ansættelsesforholdet er derimod
alene reguleret af kollektive overenskomster eller individuelle
aftaler.
Efter gældende regler i § 75 h i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. optjener et medlem af en
arbejdsløshedskasse ret til feriedagpenge på grundlag
af perioder, hvor arbejdsløshedskassen har udbetalt
arbejdsløshedsdagpenge eller feriedagpenge til medlemmet,
samt hvor der er udbetalt dagpenge i henhold til lov om ret til
orlov og dagpenge ved barsel, hvis pågældende ikke har
optjent ret til betalt ferie.
Udbetaling af feriedagpenge forudsætter, at medlemmet
på ferietidspunktet er lønmodtager eller ledig.
Medlemmet skal endvidere være berettiget til
arbejdsløshedsdagpenge i tilfælde af ledighed. Endelig
skal betalt ferie efter ferieloven være afholdt, inden der
kan udbetales feriedagpenge fra arbejdsløshedskassen.
Reglerne om optjening af ret til feriedagpenge følger
optjenings- og ferieåret i lov om ferie. Et
dagpengeberettiget medlem af en a-kasse kan i ferieåret, der
går fra 1. maj 2020 - 31. august 2020 holde i alt 16,7 ferie
med feriepenge efter ferieloven og dage med feriedagpenge.
Et beskæftiget dagpengeberettiget medlem af en a-kasse,
der ikke har ret til feriepenge eller feriedagpenge har under
kollektiv ferielukning ret til at få udbetalt
arbejdsløshedsdagpenge mod at stille sig til rådighed
for arbejdsmarkedet. Det er en betingelse for at få udbetalt
arbejdsløshedsdagpenge, at al betalt ferie efter ferieloven
og dage med ret til feriedagpenge i det aktuelle ferieår er
holdt.
2.2. Beskæftigelsesministeriets
overvejelser
Etableringen af lønkompensationsordningen
forudsætter, at der fastsættes særlige regler for
arbejdsgiveres og lønmodtageres retsstilling, når
arbejdsgiveren modtager lønkompensation i forbindelse med
covid-19.
Det skyldes, at arbejdsgiverens opfyldelse af betingelserne for
lønkompensationsordningen, jf. ovenfor, kan forudsætte
en fravigelse af arbejdsgiverens sædvanlige forpligtelser
over for lønmodtageren eller overenskomstparten ved
hjemsendelse i medfør af kollektive overenskomster,
individuelle ansættelsesaftaler eller gældende
ansættelsesretlig lovgivning. Tilsvarende forudsætter
lønmodtagerens ret til løn i hjemsendelsesperioden,
herunder lønmodtagerens egenbetaling af løn i 5
arbejdsdage i løbet af hjemsendelsesperioden, at der
etableres særlige regler herom.
Betingelserne, for at en arbejdsgiver kan blive omfattet af
lønkompensationsordningen, fremgår af aktstykke nr.
108 afgjort den 17. marts 2020 om etablering af en midlertidig
kompensationsordning og regler fastsat i medfør heraf.
Ordningen forudsætter ikke yderligere regelændringer,
hvorfor denne lov alene regulerer arbejdsgiveres og
lønmodtageres retsstilling i den situation, hvor en
lønmodtager hjemsendes som led i arbejdsgiverens
forpligtelser i forhold til lønkompensationsordningen.
2.3. Den
foreslåede ordning
Med lovforslaget sikres det, at arbejdsgivere og
lønmodtagere, som er omfattet af en
lønkompensationsordning, får mest mulig fleksibilitet
i forhold til at kunne afholde ferie og anden opsparet frihed i
ansættelsesforholdet, uanset hvad der i øvrigt
måtte gælde i ansættelsesforholdet. For at kunne
gennemføre trepartsaftalen om midlertidig
lønkompensation er det derfor nødvendigt at sikre
hjemmel til, at arbejdsgiveren i nødvendigt omfang kan
fravige eksisterende forpligtelser i medfør af
gældende ansættelsesretlig lovgivning, kollektive
overenskomster eller individuelle ansættelseskontrakter.
Det foreslås, at arbejdsgivere, som er omfattet af den
midlertidige lønkompensationsordning, kan hjemsende
fyringstruede lønmodtagere med 1 dags varsel under de
betingelser, som gælder for den etablerede
lønkompensationsordning. Arbejdsgiveren skal betale
løn til lønmodtageren i den periode, hvor
lønmodtageren er hjemsendt, og lønmodtageren må
ikke udføre arbejde i den pågældende
periode.
Betingelsen, for at arbejdsgiveren kan få
lønkompensation, er imidlertid, at den hjemsendte
lønmodtager afholder ferie, afspadsering eller anden
opsparet frihed i ansættelsesforholdet i en periode på
5 arbejdsdage i hjemsendelsesperioden.
Det foreslås derfor, at lønmodtageren kan
vælge, om perioden på 5 arbejdsdage skal afholdes som
opsparet ferie, afspadsering eller anden opsparet frihed i
ansættelsesforholdet.
I den situation, hvor lønmodtageren ikke har opsparet
ferie, afspadsering eller anden opsparet frihed i
ansættelsesforholdet, får lønmodtageren mulighed
for at vælge at holde op til 5 feriedage, som er optjent i
perioden fra den 1. januar 2019 til den 31. august 2019, og som
ellers skulle afholdes i det ferieår, som begynder den 1. maj
2020. Endelig foreslås det, at lønmodtageren endvidere
kan vælge at holde tjenestefri uden løn i
perioden.
Nærværende forslag om at give mulighed for at
fremrykke afholdelse af optjent ferie efter ferieloven vil finde
tilsvarende anvendelse for feriedagpenge. Det betyder, at dage med
feriedagpenge, der er optjent til afholdelse i ferieåret 1.
maj 2020 - 31. august 2020 kan afholdes forud for 1. maj 2020.
Betalt ferie efter ferieloven og feriedagpenge, der er udbetalt
før ferieåret, vil indgå i opgørelsen af
retten til ferie med feriedagpenge i ferieåret, der
løber fra 1. maj 2020 - 31. august 2020.
Konsekvensrettelserne vedrørende feriedagpenge og
arbejdsløshedsdagpenge vil blive udmøntet i reglerne
i bekendtgørelse om feriedagpenge og bekendtgørelse
om udbetaling af dagpenge i medfør af §§ 59, 73 og
75 h, i lov om arbejdsløshedsforsikring mv.
3. De
økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for
det offentlige
Forslaget vurderes ikke at medføre offentlige merudgifter
eller implementeringskonsekvenser for det offentlige.
4. De
økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
m.v.
Forslaget vurderes at medføre mindreudgifter for
virksomhederne som følge af medarbejdernes ferieafholdelse
under hjemsendelse.
5. De
administrative konsekvenser for borgere
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
6. De
miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser
7. Forholdet til EU-retten
Forslaget vurderes at kunne gennemføres inden for
EU-rettens rammer. Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2003/88/EF af 4. november 2003 om visse aspekter i forbindelse med
tilrettelæggelsen af arbejdstiden (arbejdstidsdirektivet)
fastsætter i artikel 7, at alle arbejdstagere skal have
mindst 4 ugers årlig betalt ferie, men i Danmark er der ret
til 5 ugers ferie, og det vil derfor ikke være i strid med
direktivet, hvis der anvendes 5 feriedage i overensstemmelse med
den indgåede trepartsaftale og nærværende
lovforslag. Dette gælder også, selvom der er tale om en
overgangsperiode i forbindelse med indførelse af
samtidighedsferie, da der ikke vil være risiko for, at
lønmodtagere ikke kan holde 4 ugers årlig ferie med
betaling. Det er anført i artikel 7 i arbejdstidsdirektivet,
at de 4 ugers årlig betalt ferie skal gives i
overensstemmelse med de kriterier for opnåelse og tildeling
heraf, der er fastsat i national lovgivning og/eller praksis.
8. Hørte myndigheder og
organisationer
Et udkast til lovforslag har ikke været sendt i
høring, da regeringen ønsker, at reglerne skal
træde i kraft hurtigst muligt. Under hensyntagen til, at
lovforslaget ønskes hastebehandlet, er lovforslaget ikke
sendt i høring i forbindelse med fremsættelse.
| 9. Sammenfattende skema | | | Positive konsekvenser/Mindreudgifter (Hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, angive
»Ingen«) | Negative konsekvenser/Merudgifter (Hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, angive
»Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Forslaget vurderes at medføre
mindreudgifter for virksomhederne som følge af
medarbejdernes ferieafholdelse under hjemsendelse. | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Forslaget vurderes at kunne
gennemføres inden for EU-rettens rammer. Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv 2003/88/EF af 4. november 2003 om visse
aspekter i forbindelse med tilrettelæggelsen af arbejdstiden
(arbejdstidsdirektivet) fastsætter i artikel 7, at alle
arbejdstagere skal have mindst 4 ugers årlig betalt ferie,
men i Danmark er der ret til 5 ugers ferie, og det vil derfor ikke
være i strid med direktivet, hvis der anvendes 5 feriedage i
overensstemmelse med den indgåede trepartsaftale og
nærværende lovforslag. Dette gælder også,
selvom der er tale om en overgangsperiode i forbindelse med
indførelse af samtidighedsferie, da der ikke vil være
risiko for, at lønmodtagere ikke kan holde 4 ugers
årlig ferie med betaling. Det er anført i artikel 7 i
arbejdstidsdirektivet, at de 4 ugers årlig betalt ferie skal
gives i overensstemmelse med de kriterier for opnåelse og
tildeling heraf, der er fastsat i national lovgivning og/eller
praksis. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering /Går videre
end minimumskrav i EU-regulering | | | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Det foreslås i § 1, at
loven har til formål at fastlægge arbejdsgiveres og
lønmodtageres retsstilling, når en virksomhed modtager
lønkompensation i medfør af aktstykke nr. 108 afgjort
den 17. marts 2020 om etablering af en midlertidig
lønkompensationsordning og regler fastsat i medfør
heraf, hvorefter virksomheder kan få delvis kompensation for
lønudgifter til fyringstruede medarbejdere som følge
af covid-19.
I Danmark lovgives der som udgangspunkt ikke om løn- og
ansættelsesvilkår. Der findes dog enkelte
ansættelsesretlige love, der regulerer aftaleforholdet mellem
en arbejdsgiver og en lønmodtager, f.eks. lov om
retsforholdet mellem arbejdsgivere og funktionærer
(funktionærloven) og lov om ferie (ferieloven).
Regeringen og arbejdsmarkedets parter indgik den 14. marts 2020
en trepartsaftale om midlertidig lønkompensation for
lønmodtagere på det private arbejdsmarked med henblik
på at imødegå afskedigelser som følge af
de store økonomiske konsekvenser, der forventes i
forbindelse med covid-19.
Som opfølgning på trepartsaftalen tilsluttede
Folketingets Finansudvalg sig den 17. marts 2020 aktstykke nr. 108
afgjort den 17. marts 2020 om tilslutning til etablering af en
midlertidig lønkompensationsordning, hvorefter virksomheder
kan få delvis kompensation for lønudgifter til
fyringstruede medarbejdere som følge af covid-19.
Med aktstykket etableres en midlertidig
lønkompensationsordning på 3.800,0 mio. kr. i 2020 for
virksomheder med fyringstruede lønmodtagere. Ordningen
gælder fra 9. marts til og med 9. juni 2020.
Lønkompensationen ydes til private virksomheder for det
antal medarbejdere, virksomheden hjemsender i stedet for at
afskedige som følge af covid-19. Lønkompensation kan
ydes til alle private virksomheder, der lever op til alle
følgende forudsætninger forbundet med ordningen:
•
Lønkompensationsordningen omfatter alle private
virksomheder, som er registreret i Det Centrale Virksomhedsregister
(CVR). Lønkompensationsordningen omfatter ikke organer inden
for den offentlige forvaltning, herunder statslige myndigheder,
statsfinansierede selvejende institutioner, kommuner, regioner,
samt institutioner, hvor statslige, regionale eller kommunale
tilskud til drift udgør over halvdelen - og forventes
vedvarende at dække halvdelen eller mere - af institutionens
ordinære driftsudgifter. Foreninger, fonde og selvejende
institutioner er omfattet af ordningen, hvis de modtager mindre end
halvdelen af institutionernes ordinære driftsudgifter i
offentlige tilskud.
•
Lønkompensationsordningen gælder for alle private
virksomheder, der står overfor herhjemme at skulle varsle
afskedigelser for minimum 30 pct. af medarbejderstaben eller mere
end 50 ansatte.
•
Medarbejderne skal være ansat før d. 9. marts
2020.
•
Lønkompensationen er betinget af, at virksomheden
fravælger eksisterende muligheder for hjemsendelse af
medarbejdere uden løn.
•
Lønkompensationen er betinget af, at virksomhederne fortsat
betaler fuld løn til medarbejderne i kompensationsperioden,
selvom de måtte være økonomisk hårdt ramt
af covid-19. De fyringstruede medarbejdere må ikke arbejde,
men hjemsendes i kompensationsperioden med fuld løn.
•
Lønkompensationsperioden starter ved hjemsendelsen af den
første berørte medarbejder og afsluttes fra den dag,
virksomheden varsler eller afskediger medarbejdere som følge
af økonomiske årsager. Virksomhederne kan som
udgangspunkt kun søge om lønkompensation én
gang i perioden 9. marts - 9. juni. Ved behov for yderligere
hjemsendelser end først ansøgt, kan der søges
igen.
•
Lønkompensationen er betinget af, at den enkelte
lønmodtager, som virksomheden søger
lønkompensation til, skal afvikle ferie, og/eller
afspadsering på i alt 5 dage i løbet af
kompensationsperioden. Hvis medarbejderen ikke har ferie,
afspadsering mv. svarende til 5 dage, skal der afholdes tjenestefri
uden løn eller anvendes dage fra det nye ferieår.
Virksomhederne kan ikke modtage lønkompensation for disse 5
dage.
•
Lønkompensationen udgør 75 pct. af de samlede
lønudgifter for de omfattede medarbejderes bruttoløn
månedligt, dog maksimalt 23.000 kr. pr. måned pr.
omfattet fuldtidsansat funktionær. For
ikke-funktionærer kan lønkompensationen udgøre
90 pct., dog maksimalt 26.000 kr. pr. måned pr. omfattet
fuldtidsansat.
•
Virksomhederne kan ikke få dækket de samme omkostninger
fra øvrige støtteordninger indført som
følge af covid-19, f.eks. kompensationsordning for
arrangører af arrangementer med +1.000 deltagere.
Betingelserne forventes fastsat i medfør af aktstykket
ved Erhvervsstyrelsens bekendtgørelse om en midlertidig
lønkompensationsordning til virksomheder i økonomisk
krise som følge af covid-19
-afværgeforanstaltninger.
Lønkompensationsordningen vil blive administreret af
Erhvervsstyrelsen.
En arbejdsgiver, der ønsker at blive omfattet af
lønkompensationsordningen, kan i medfør af
gældende ansættelsesretlig lovgivning, kollektiv
overenskomst eller individuelle ansættelseskontakter
være forpligtet i det konkrete ansættelsesforhold eller
i forhold til en overenskomstpart på en måde, så
det ikke umiddelbart er muligt for arbejdsgiveren at leve op til
betingelserne for lønkompensationsordningen.
Formålet med lovforslaget er dels at etablere lovhjemmel
til, at en arbejdsgiver, der omfattes af
lønkompensationsordningen, kan fravige eksisterende
forpligtelser i medfør af gældende
ansættelsesretlig lovgivning, kollektiv overenskomst eller
individuelle ansættelseskontakter, i det omfang det er
nødvendigt for at leve op til de forudsætninger, der
er fastsat for at blive omfattet af ordningen. Lovforslagets
formål er endvidere at sikre lønmodtagerens
retsstilling, når denne er hjemsendt i medfør af
ordningen.
Reguleringen finder alene anvendelse i forhold til de
arbejdsgivere og lønmodtagere, hvor arbejdsgiverens
anmodning om lønkompensation er imødekommet af
Erhvervsstyrelsen og alene for den periode, hvor
lønmodtageren er hjemsendt som led i
lønkompensationsordningen.
Til § 2
I et ansættelsesforhold er arbejdsgiver i forhold til
lønmodtageren forpligtet af den individuelle
ansættelseskontrakt og af relevant gældende
ansættelsesretlig lovgivning som eksempelvis ferieloven og
funktionærloven. Derudover kan arbejdsgiveren være
forpligtet til at overholde bestemmelser i en kollektiv
overenskomst. Denne forpligtelse gælder i forhold til den
anden overenskomstpart, som typisk vil være en faglig
organisation.
Lønkompensation i medfør af den midlertidige
lønkompensationsordning for fyringstruede medarbejdere som
følge af covid-19 indebærer, at den
lønmodtager, som arbejdsgiveren modtager
lønkompensation for, sendes hjem i den periode, som der
modtages kompensation for, og at lønmodtageren ikke må
arbejde i den pågældende periode.
Lønkompensationen er endvidere betinget af, at den
hjemsendte lønmodtager afholder ferie, afspadsering, eller
tjenestefri uden løn m.v. i en periode på 5 dage i
hjemsendelsesperioden.
En arbejdsgivers adgang til at sende lønmodtageren hjem
samt afholdelse af ferie ud over ferielovens minimum, afspadsering,
eller tjenestefri uden løn m.v. vil som udgangspunkt
være reguleret i lønmodtagerens
ansættelseskontrakt og/eller i den kollektive overenskomst.
Derudover finder funktionærlovens bestemmelser om
opsigelsesvarsler, ret til løn under sygdom m.v. anvendelse
i forhold til de af loven omfattede lønmodtagere.
Efter gældende regler i ferieloven skal feriedage, som
ikke afvikles som hovedferie, varsles med en måned, medmindre
særlige omstændigheder hindrer dette. En kortere frist
kan være acceptabel, hvis der er tale om væsentlige og
upåregnelige driftsmæssige forhold som f.eks. akut
råstofmangel. Muligheden for at fravige varslingsfristerne
antages kun at gælde i forhold til den enkelte virksomheds
driftsmæssige forhold og fravigelsesmuligheden kan derfor
ikke med sikkerhed finde direkte anvendelse i forhold til f.eks.
sundhedsmyndighedernes anbefalinger om helt eller delvist at sende
medarbejdere hjem fra arbejde på grund af smittefare.
I § 2 foreslås det, at en
arbejdsgiver, der modtager lønkompensation i medfør
af aktstykke nr. 108 afgjort den 17. marts 2020 om etablering af en
midlertidig lønkompensationsordning og regler fastsat i
medfør heraf, uanset bestemmelser i kollektiv overenskomst,
anden lovgivning, eller hvad der i øvrigt er aftalt mellem
arbejdsgiver og lønmodtager, kan hjemsende en
lønmodtager under de betingelser, som gælder i
medfør af aktstykke nr. 108 afgjort den 17. marts 2020 om
etablering af en midlertidig lønkompensationsordning og
regler fastsat i medfør heraf. Hjemsendelse kan ske med 1
dags varsel.
Bestemmelsen indebærer, at gældende bestemmelser i
kollektive overenskomster og individuelle
ansættelseskontrakter kan fraviges, i det omfang det er
nødvendigt for, at arbejdsgiveren kan imødekomme sine
forpligtelser i medfør af lønkompensationsordningen,
uden at dette kan betragtes som brud på overenskomsten eller
misligholdelse af ansættelsesforholdet.
Bestemmelsen indebærer endvidere, at ferielovens
sædvanlige varslingsbestemmelse for øvrige feriedage
og anden ansættelsesretlig lovgivning, herunder
funktionærloven, kan fraviges i det omfang, at det er
nødvendigt for, at arbejdsgiveren som led i
lønkompensationsordningen kan sende lønmodtageren
hjem med 1 dags varsel og undlade at betale løn til
lønmodtageren i en periode på 5 arbejdsdage i
hjemsendelsesperioden. Arbejdsgiverens anvendelse af et forkortet
varsel ved hjemsendelse i forbindelse med
lønkompensationsordningen anses ikke i denne
sammenhæng for en væsentlig vilkårsændring,
som kan sidestilles med en opsigelse.
Til § 3
Efter gældende ret har en lønmodtager ret til
løn som fastsat i den individuelle
ansættelseskontrakt, der er indgået mellem
lønmodtageren og arbejdsgiveren, eller i en kollektiv
overenskomst, der omfatter det pågældende
ansættelsesforhold. Til gengæld har
lønmodtageren en forpligtelse til at arbejde i det omfang,
det tilsvarende er fastsat i ansættelseskontrakten eller den
kollektive overenskomst.
Lønkompensation i medfør af den midlertidige
lønkompensationsordning for fyringstruede medarbejdere som
følge af covid-19 indebærer, at den
lønmodtager, som arbejdsgiveren modtager
lønkompensation for, sendes hjem i den periode, som der
modtages kompensation for, og at lønmodtageren ikke må
arbejde i den pågældende periode. Lønmodtageren
har ret til den aftalte løn i hjemsendelsesperioden, dog med
undtagelse af en periode på 5 dage.
Det fremgår af den gældende ferielovs § 48 a,
at ferie optjent i perioden fra den 1. januar 2019 til den 31.
august 2019, og ferie overført fra tidligere ferieår,
kan afholdes i perioden fra den 1. maj 2020 til den 31. august 2020
i det såkaldte forkortede ferieår i overgangen mellem
den gamle og den nye ferielov. Lønmodtageren kan herved have
optjent op til 16,64 feriedage til brug i det forkortede
ferieår.
Efter § 15, stk. 1, i den gældende ferielov
fastsætter arbejdsgiveren efter forhandling med
lønmodtageren, hvornår ferien skal holdes.
Arbejdsgiveren skal under hensyntagen til virksomhedens drift
så vidt muligt imødekomme lønmodtagerens
ønske om, hvornår ferien skal holdes, herunder
lønmodtagerens ønske om, at hovedferien holdes i
lønmodtagerens barns skolesommerferie. Det følger af
§ 15, stk. 2, at arbejdsgiveren så tidligt som muligt
skal meddele lønmodtageren, hvornår ferien skal
holdes. Arbejdsgiveren skal give meddelelsen senest 3 måneder
før hovedferien begynder, og senest en måned
før ferien begynder for øvrige feriedage, medmindre
særlige omstændigheder hindrer dette.
I § 3, stk. 1, foreslås
det, at en lønmodtager, der er hjemsendt i medfør af
§ 2 ikke betragtes som opsagt og har ret til den aftalte
løn i hjemsendelsesperioden, jf. dog stk. 2.
Hjemsendelsesperioden er den periode, der påbegyndes,
når arbejdsgiveren hjemsender lønmodtageren i
medfør af den foreslåede § 2, og som afsluttes,
når lønmodtageren enten genoptager arbejdet, opsiges
eller selv siger op. På dette tidspunkt indtræder
lønmodtageren i de ansættelsesvilkår, der var
gældende på tidspunktet for hjemsendelsen, jf. den
foreslåede § 3, stk. 5. I den situation hvor
lønmodtageren fortsat er hjemsendt på et andet
grundlag, f.eks. i medfør af hjemsendelsesbestemmelser i en
kollektiv overenskomst, og hvor virksomheden ikke længere
modtager lønkompensation, anses lønmodtageren
også som indtrådt i de ansættelsesvilkår,
der var gældende på tidspunktet for hjemsendelsen.
I § 3, stk. 2, foreslås
det, at en lønmodtager uanset det foreslåede stk. 1
ikke har ret til den aftalte løn for en periode svarende til
i alt 5 arbejdsdage i hjemsendelsesperioden. Lønmodtageren
kan vælge, om de 5 arbejdsdage, skal afholdes som opsparet
ferie, afspadsering eller anden opsparet frihed i
ansættelsesforholdet. Lønmodtageren kan endvidere
efter aftale med arbejdsgiveren anvende opsparet frihed, som
lønmodtageren opnår ret til på et senere
tidspunkt i ansættelsesforholdet. Dette kan f.eks. være
særlige feriefridage eller omsorgsdage, som
lønmodtageren opnår ret på et senere tidspunkt i
ansættelsesforholdet.
Lønkompensationsordningen gælder fra den 9. marts
til den 9. juni 2020, og opsparet ferie, afspadsering, eller anden
opsparet frihed i ansættelsesforholdet, der er afviklet i
denne periode, tæller med i opgørelsen af de 5
arbejdsdage. Det betyder, at i tilfælde, hvor arbejdsgiveren
søger lønkompensation for en periode forud for denne
lovs ikrafttræden, og hvor lønmodtageren efter aftale
med arbejdsgiver helt eller delvist i denne periode har
afspadseret, brugt opsparet ferie eller lignende i forbindelse med
hjemsendelse, indgår disse dage i kvoten på 5
arbejdsdage, som således helt eller delvist vil kunne
placeres på dage forud for denne lovs ikrafttræden.
I § 3, stk. 3, foreslås
det, at har lønmodtageren ikke opsparet ferie, afspadsering
eller anden frihed i ansættelsesforholdet, kan
lønmodtageren uanset bestemmelser i kollektiv overenskomst,
anden lovgivning, eller hvad der i øvrigt er aftalt mellem
arbejdsgiver og lønmodtager, vælge at holde op til 5
feriedage, som er opsparet i perioden fra den 1. januar 2019 til
den 31. august 2019, i den del af hjemsendelsesperioden, hvor
lønmodtageren ikke får løn, jf. stk. 2, 1.
pkt.
Det betyder bl.a., såfremt lønmodtageren ikke har
opsparet ferie, afspadsering eller anden frihed i
ansættelsesforholdet, kan lønmodtageren uanset §
48 a, stk. 1, i lov om ferie, jf. lovbekendtgørelse nr. 1025
af 4. oktober 2019, vælge at holde op til 5 feriedage, som er
opsparet i perioden fra den 1. januar 2019 til den 31. august 2019
i den del af lønkompensationsperioden, hvor
lønmodtageren ikke får løn, jf. stk. 2, 1.
pkt.
Det foreslås endvidere, at lønmodtageren, hvor der
ikke er opsparet ferie, afspadsering eller anden frihed i
ansættelsesforholdet, kan vælge at holde tjenestefri
uden løn i perioden.
Forslaget giver mulighed for, at lønmodtageren kan holde
op til 5 feriedage før 1. maj 2020, som ellers var
tiltænkt afholdt i det forkortede ferieår fra 1. maj
2020 til den 31. august 2020. Det er en betingelse, at
lønmodtageren ikke kan få dækket løntabet
ved optjent ferie til brug i dette ferieår, afspadsering
eller anden betalt frihed. Ferien skal holdes på en eller
flere af de 5 arbejdsdage, hvor lønmodtageren skal holde
tjenestefri uden løn. Det er op til den enkelte
lønmodtager at gøre brug af retten. Bestemmelsen er
en undtagelse til § 15, stk. 1, i den gældende ferielov,
hvorefter det er arbejdsgiveren, som i sidste ende fastsætter
ferien, idet det netop i denne konkrete situation er
lønmodtageren, der vælger at holde ferien for at
dække en periode uden ret til løn.
Der vil ved bekendtgørelse i medfør af lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. blive fastsat regler om, at de
foreslåede regler om muligheden for at fremrykke afholdelse
af optjent ferie efter ferieloven i forbindelse med ordningen om
lønkompensation finder tilsvarende anvendelse for
feriedagpenge. Det betyder, at dage med feriedagpenge, der er
optjent til afholdelse i ferieåret 1. maj 2020 - 31. august
2020 kan afholdes inden 1. maj 2020.
I tilfælde af, at lønmodtageren ikke i samtlige 5
dage har mulighed for at afholde allerede opsparet frihed eller
opsparet frihed, som tildeles senere i ansættelsesforholdet,
er det forudsat i lønkompensationsordningen, at
lønmodtagen må holde tjenestefri uden løn i de
resterende dage.
For at undgå enhver tvivl om hvilke regler, der
gælder, får bestemmelsen forrang for modsatrettede
bestemmelser i kollektive og individuelle aftaler samt andre
fastsatte regler.
I § 3, stk. 4, foreslås
det, at arbejdsgiveren efter forhandling med lønmodtageren
fastsætter, hvornår den periode, hvor
lønmodtageren ikke modtager løn, jf. stk. 2, skal
afholdes. Perioden skal placeres forholdsmæssigt over
hjemsendelsesperioden, og arbejdsgiveren skal under hensyntagen til
virksomhedens forhold så vidt muligt imødekomme
lønmodtagerens ønske herom.
Bestemmelsen indebærer, at den endelige beslutning om,
hvornår perioden på 5 dage uden løn placeres, er
arbejdsgiveren, men at dagene skal placeres forholdsmæssigt.
Det betyder fx, at såfremt lønmodtageren er hjemsendt
i 3 måneder, skal de 5 dage placeres jævnt over
perioden. Det kan fx ske ved, at 2 af dagene placeres i den
første måned, 2 dage placeres i den anden måned,
og 1 dag placeres i den sidste måned af
hjemsendelsesperioden. Arbejdsgiveren har en forpligtelse til at
imødekomme lønmodtagerens ønske i videst
muligt omfang.
I § 3, stk. 5, foreslås det, at såfremt
hjemsendelsen afbrydes, fordi lønmodtageren genoptager
arbejdet eller ophører i ansættelsesforholdet,
indtræder lønmodtageren i de
ansættelsesvilkår, der var gældende på
tidspunktet for hjemsendelsen. Det betyder blandt andet, at
lønmodtageren fra tidspunktet for genoptagelsen af arbejdet
eller opsigelsen har krav på løn og
ansættelsesvilkår, herunder opsigelsesvarsler, i
overensstemmelse med det ansættelsesgrundlag, der var
gældende på hjemsendelsestidspunktet. Det betyder
også, at feriedage og anden opsparet frihed i
ansættelsesforholdet, der ikke er afholdt på
tidspunktet for genoptagelsen af arbejdet eller afskedigelsen, ikke
anses for afviklet. I den situation hvor lønmodtageren
afskediges, siger op eller hvor virksomheden går konkurs i
hjemsendelsesperioden og de 5 dage er afviklet, vil
lønmodtageren vil ikke blive kompenseret herfor. Det
gælder heller ikke i den situation, hvor lønmodtageren
har holdt tjenestefri uden løn.
Til §
4
Det foreslås i § 4, stk.
1, at loven træder i kraft ved bekendtgørelsen
i Lovtidende, da det er absolut påkrævet, at loven
træder i kraft så tidligt som muligt, således at
retsstillingen er afklaret for de arbejdsgivere og
lønmodtagere, som bliver omfattet af
lønkompensationsordningen.
Det foreslås i § 4, stk.
2, at lovforslaget kan stadfæstes straks efter dets
vedtagelse. Ifølge grundlovens § 42, stk. 7, kan et
lovforslag, som kan undergives folkeafstemning, i særdeles
påtrængende tilfælde stadfæstes straks
efter dets vedtagelse, når forslaget indeholder bestemmelse
herom. I den forbindelse bemærkes, at forslaget skal medvirke
til at afbøde de negative økonomiske konsekvenser,
som spredningen af covid-19 allerede har og vil kunne få, og
at det er afgørende, at den statslige
lønkompensationsordning etableres snarest muligt efter
lovens ikrafttrædelse.
Til §
5
Det foreslås i § 5, at
loven ikke gælder for Færøerne og
Grønland.