Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 24. marts 2020
Forslag
til
Lov om arbejdsgiveres og lønmodtageres
retsstilling ved lønkompensation af virksomheder i
forbindelse med covid-19
§ 1.
Loven har til formål at fastlægge arbejdsgiveres og
lønmodtageres retsstilling, når en virksomhed modtager
lønkompensation i medfør af aktstykke nr. 108 afgjort
den 17. marts 2020 om etablering af en midlertidig
lønkompensati?onsordning og regler fastsat i medfør
heraf, hvorefter virksomheder kan få delvis kompensation for
lønudgifter til fyringstruede medarbejdere som følge
af covid-19.
§ 2.
En arbejdsgiver, der modtager lønkompensation i
medfør af aktstykke nr. 108 afgjort den 17. marts 2020 om
etablering af en midlertidig lønkompensationsordning og
regler fastsat i medfør heraf, kan uanset bestemmelser i
kollektiv overenskomst, anden lovgivning, eller hvad der i
øvrigt er aftalt mellem arbejdsgiver og lønmodtager,
hjemsende en lønmodtager under de betingelser, som
gælder i medfør af aktstykke nr. 108 afgjort den 17.
marts 2020 om etablering af en midlertidig
lønkompensationsordning og regler fastsat i medfør
heraf. Hjemsendelse kan ske med 1 dags varsel.
§ 3.
En lønmodtager, der er hjemsendt i medfør af §
2, betragtes ikke som opsagt og har ret til den aftalte løn
i hjemsendelsesperioden, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. En
lønmodtager, der er hjemsendt i 3 måneder i
medfør af § 2, har uanset stk. 1 ikke ret til den
aftalte løn i en periode svarende til i alt 5 arbejdsdage i
hjemsendelsesperioden, jf. dog stk. 3. For en lønmodtager,
der hjemsendes i en kortere periode end 3 måneder,
opgøres perioden uden ret til løn
forholdsmæssigt.
Stk. 3. Stk. 2
finder ikke anvendelse, når en arbejdsgiver inden
ansøgning til Erhvervsstyrelsen om lønkompensation i
medfør af aktstykke nr. 108 afgjort den 17. marts 2020 om
etablering af en midlertidig lønkompensationsordning og
regler fastsat i medfør heraf har indgået en aftale
med en lønmodtagerrepræsentant eller med et flertal af
de berørte lønmodtagere om lønnedgang på
virksomheden som en konsekvens af covid-19.
Stk. 4. En
lønmodtager kan vælge, om perioden uden ret til
løn efter stk. 2 skal afholdes som opsparet ferie,
afspadsering eller anden opsparet frihed i
ansættelsesforholdet. Lønmodtageren kan endvidere
efter aftale med arbejdsgiveren anvende opsparet frihed, som
lønmodtageren opnår ret til på et senere
tidspunkt i ansættelsesforholdet. Opsparet ferie,
afspadsering, anden opsparet frihed i ansættelsesforholdet og
tjenestefrihed uden løn, der er afviklet efter den 9. marts
2020, indgår i opgørelsen af perioden uden
løn.
Stk. 5. Har
lønmodtageren ikke opsparet ferie, afspadsering eller anden
frihed i ansættelsesforholdet, kan lønmodtageren
uanset bestemmelser i kollektiv overenskomst, anden lovgivning,
eller hvad der i øvrigt er aftalt mellem arbejdsgiveren og
lønmodtageren, vælge at holde op til 5 feriedage, som
er opsparet i perioden fra den 1. januar 2019 til den 31. august
2019, i den del af hjemsendelsesperioden, hvor lønmodtageren
ikke får løn, jf. stk. 2. Lønmodtageren kan
endvidere vælge at holde tjenestefri uden løn i
perioden.
Stk. 6.
Arbejdsgiveren fastsætter efter forhandling med
lønmodtageren, hvornår den periode, hvor
lønmodtageren ikke modtager løn, jf. stk. 2, skal
afholdes inden for hjemsendelsesperioden. Kan lønmodtageren
og arbejdsgiveren ikke blive enige, placerer arbejdsgiveren dagene,
men arbejdsgiveren skal sørge for, at dagene fordeles
forholdsmæssigt over hjemsendelsesperioden.
Stk. 7. En
lønmodtager er under hjemsendelsesperioden omfattet af sine
sædvanlige ansættelsesvilkår, men arbejdspligten
er suspenderet. Arbejdsgiveren kan med 1 dags varsel forlange, at
lønmodtageren genindtræder i arbejdspligten, hvorved
lønmodtageren er omfattet af de fulde
ansættelsesvilkår, der var gældende på
hjemsendelsestidspunktet.
§ 4.
Loven træder i kraft ved bekendtgørelsen i
Lovtidende.
Stk. 2.
Lovforslaget kan stadfæstes straks efter dets vedtagelse.
§ 5.
Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland.