Betænkning afgivet af
Beskæftigelsesudvalget den 23. marts 2020
1. Ændringsforslag
Beskæftigelsesministeren har stillet
5 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Dispensation fra Folketingets
forretningsorden
Udvalget indstiller, at der dispenseres fra
bestemmelsen i Folketingets forretningsordens § 13, stk. 1,
om, at der skal gå 30 dage fra lovforslagets
fremsættelse, til det kan vedtages ved 3. behandling.
Udvalget indstiller, at der dispenseres fra
bestemmelsen i Folketingets forretningsordens § 8 a, stk. 2,
om, at der skal gå 2 dage fra offentliggørelsen af
betænkningen, til lovforslaget kommer til 2. behandling, og
fra bestemmelsen i § 13, stk. 1, således at 3.
behandling kan finde sted tidligere end 2 dage efter 2.
behandling.
3. Indstillinger
Udvalget
indstiller lovforslaget til vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Politiske bemærkninger
Venstre, Dansk
Folkeparti, Det Konservative Folkeparti, Nye Borgerlige og Liberal
Alliance
Venstres, Dansk Folkepartis, Det
Konservative Folkepartis, Nye Borgerliges og Liberal Alliances
medlemmer af udvalget bemærker, at Danmark lige nu står
i en særdeles alvorlig situation, der påvirker
lønmodtagere, selvstændige, freelancere og
virksomheder dybt. Over de sidste uger har mere end 20.000 danskere
meldt sig ledige, og virksomheder i hele landet melder om et
drastisk fald i omsætningen. Derfor er der brug for
initiativer, der holder hånden under beskæftigelsen,
så vi i videst muligt omfang undgår fyringer og
konkurser.
Partierne bemærker, at
trepartsaftalen om midlertidig lønkompensation for
lønmodtagere på det private arbejdsmarked er et
vigtigt initiativ, og at lønkompensationsordningerne er en
nødvendig håndsrækning på et presset
arbejdsmarked. Partierne roser i denne anledning arbejdsmarkedets
parter for at reagere hurtigt og resolut på denne krise og
bemærker ydermere, at den danske model endnu en gang viser
sit værd.
Partierne har efter 1. behandling af
lovforslaget stillet en række spørgsmål til
beskæftigelsesministeren. Derudover giver lovforslaget
anledning til en række opmærksomhedspunkter.
For det første noterer partierne
sig, at lærlinge og elever ikke er omfattet af
lønkompensationsordningen. Lige nu bliver mange elever og
lærlinge på landets restauranter, værksteder og
håndværksvirksomheder fyret eller sendt hjem som
følge af den politisk besluttede nedlukning af samfundet.
Partierne er af den overbevisning, at Danmark har brug for
tømrere, sosu-assistenter, bagere, industriteknikere og
mange andre dygtige unge med en erhvervsfaglig uddannelse, og
opfordrer derfor regeringen til hurtigst muligt at finde en
løsning på denne udfordring.
For det andet noterer partierne sig, at en
lang række grupper på arbejdsmarkedet såsom
selvstændige og freelancere ikke var inkluderet i
trepartsaftalen. Disse grupper udgør en essentiel del af
arbejdsmarkedet, og derfor var det uholdbart, at de stod uden for
aftalens målgruppe. Derfor noterer partierne sig med
tilfredshed, at alle Folketingets partier efterfølgende har
indgået en politisk aftale, der inkluderer disse grupper.
For det tredje bemærker partierne, at
opgaven med at holde hånden under arbejdsmarkedet ikke er
afsluttet. Der er stadig brug for initiativer for at sikre
færrest mulige fyringer og konkurser.
Partierne stemmer for lovforslaget,
herunder hastebehandlingen, på baggrund af
nødvendigheden af disse tiltag.
Radikale
Venstre
Radikale Venstres medlemmer af udvalget
bemærker, at covid-19-krisen først og fremmest er en
alvorlig sundhedskrise. Men krisen har samtidig omfattende
konsekvenser for vores virksomheder og arbejdspladser. Derfor
støtter RV dette lovforslag, som fastlægger
arbejdsgiveres og lønmodtageres retsstilling, når en
virksomhed modtager lønkompensation til fyringstruede
medarbejdere som følge af covid-19.
Det er dog uklart, hvordan og om
lærlinge og elever er omfattet af
lønkompensationsordningen, og derfor opfordrer RV regeringen
til hurtigst muligt at fremlægge en løsning for elever
og lærlinge.
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget
ønsker at tilkendegive, at vi er tilfredse med, at
lovforslaget vil medvirke til at skabe nogle løsninger, der
kan hindre fyringer i forbindelse med covid-19. Det kan betyde en
sikkerhed for mange lønmodtagere, der dermed kan bevare
deres arbejde og deres hidtidige indkomst.
I forbindelse med lønmodtagernes
pligt til at bruge 5 feriedage er det EL's opfattelse, at det kan
give problemer for en del lønmodtagere, især i
forbindelse med overgangen til den nye ferielov. EL ser frem til
fortsatte overvejelser fra ministerens side om muligheden for at
udbetale indefrosne feriepenge, der allerede er indbetalt til
LD-fonde, til lønmodtagerne til løsning af disse
problemer.
EL er tilfreds med de af ministeren
fremsatte ændringsforslag, der præciserer
lønmodtagernes retsstilling i den forbindelse.
EL er opmærksom på, at nogle
virksomheder på trods af ordningen alligevel vil fyre deres
medarbejdere, og vil opfordre regeringen til sammen med
arbejdsmarkedets parter, relevante organisationer og Folketingets
partier nøje at følge situationen, der allerede nu
har ført til et ekstraordinært højt antal af
nytilmeldte ledige. EL vil især opfordre til, at man
nøje følger udviklingen for dem med usikre
ansættelser og dem uden dagpengeret, som i øjeblikket
udgør ca. 20 pct. af de nytilmeldte ledige.
EL vil opfordre regeringen til at indkalde
til forhandlinger om en hjælpepakke til disse grupper og
dermed skabe parallelitet mellem vilkårene for dem, der er
fyret, og dem, der ifølge den bagvedliggende trepartsaftale
får mulighed for at opretholde deres hidtidige
indtægt.
5. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 3
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af udvalget:
1) Stk.
2 affattes således:
»Stk. 2.
En lønmodtager, der er hjemsendt i 3 måneder i
medfør af § 2, har uanset stk. 1 ikke ret til den
aftalte løn i en periode svarende til i alt 5 arbejdsdage i
hjemsendelsesperioden, jf. dog stk. 01. For en lønmodtager,
der hjemsendes i en kortere periode end 3 måneder,
opgøres perioden uden ret til løn
forholdsmæssigt.«
[Ændring af, hvordan den
periode under hjemsendelsen, som lønmodtageren afholder for
egen regning, opgøres]
2)
Efter stk. 2 indsættes som nye stykker:
»Stk. 01.
Stk. 2 finder ikke anvendelse, når en arbejdsgiver inden
ansøgning til Erhvervsstyrelsen om lønkompensation i
medfør af aktstykke nr. 108 afgjort den 17. marts 2020 om
etablering af en midlertidig lønkompensationsordning og
regler fastsat i medfør heraf har indgået en aftale
med en lønmodtagerrepræsentant eller med et flertal af
de berørte lønmodtagere om lønnedgang på
virksomheden som en konsekvens af covid-19.
Stk. 02. En
lønmodtager kan vælge, om perioden uden ret til
løn efter stk. 2 skal afholdes som opsparet ferie,
afspadsering eller anden opsparet frihed i
ansættelsesforholdet. Lønmodtageren kan endvidere
efter aftale med arbejdsgiveren anvende opsparet frihed, som
lønmodtageren opnår ret til på et senere
tidspunkt i ansættelsesforholdet. Opsparet ferie,
afspadsering, anden opsparet frihed i ansættelsesforholdet og
tjenestefrihed uden løn, der er afviklet efter den 9. marts
2020, indgår i opgørelsen af perioden uden
løn.«
[Ændring af reglerne i
forbindelse med hjemsendelse]
3) I
stk. 3 ændres »stk. 2, 1.
pkt.« til: »stk. 2.«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 1]
4) Stk. 4, 2.
pkt., affattes således:
»Kan lønmodtageren og arbejdsgiveren
ikke blive enige, placerer arbejdsgiveren dagene, men
arbejdsgiveren skal sørge for, at dagene fordeles
forholdsmæssigt over hjemsendelsesperioden.«
[Ændring, hvorefter
arbejdsgiveren ved ensidig placering af perioden uden ret til
løn har pligt til at fordele dagene forholdsmæssigt
over hjemsendelsesperioden]
5) Stk.
5 affattes således:
»Stk. 5.
En lønmodtager er under hjemsendelsesperioden omfattet af
sine sædvanlige ansættelsesvilkår, men
arbejdspligten er suspenderet. Arbejdsgiveren kan med 1 dags varsel
forlange, at lønmodtageren genindtræder i
arbejdspligten, hvorved lønmodtageren er omfattet af de
fulde ansættelsesvilkår, der var gældende
på hjemsendelsestidspunktet.«
[Præcisering af, at
lønmodtageren under hjemsendelsen er omfattet af sine
sædvanlige ansættelsesvilkår, og supplerende
bestemmelse i 2. pkt. om, at arbejdsgiveren med 1 dags varsel kan
afbryde hjemsendelsen]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med ændringsforslaget ændres
§ 3, stk. 2, 1. pkt., således, at det nu fremgår
af bestemmelsen, at en lønmodtager, der er hjemsendt i 3
måneder i medfør af § 2, uanset stk. 1 ikke har
ret til den aftalte løn i en periode svarende til i alt 5
arbejdsdage i hjemsendelsesperioden, jf. dog stk. 01. Det
fremgår endvidere af bestemmelsen, at for en
lønmodtager, der hjemsendes i en kortere periode end 3
måneder, opgøres perioden uden ret til løn
forholdsmæssigt.
Ændringsforslaget indebærer, at
antallet af arbejdsdage i løbet af hjemsendelsesperioden,
som lønmodtageren selv skal afholde udgiften for i form af
ferie eller anden opsparet frihed, opgøres
forholdsmæssigt i forhold til hjemsendelsesperiodens
længde. Er lønmodtageren hjemsendt i 3 måneder
fra den 9. marts 2020 til den 9. juni 2020, udgør perioden,
hvor lønmodtageren ikke har ret til løn, 5
arbejdsdage. Er lønmodtageren derimod alene hjemsendt i 1
måned, udgør perioden uden ret til løn en
tredjedel af 5 arbejdsdage, det vil sige 1,67 arbejdsdage.
Lovforslagets § 3, stk. 2, 2.-4. pkt.,
udskilles herefter i et nyt stykke.
Til nr. 2
Ændringsforslaget følger af,
at FH og DA i tilknytning til den af Folketingets Finansudvalgs
vedtagne lønkompensati?onsordning, der etableres på
baggrund af trepartsaftalen om midlertidig lønkompensation
for lønmodtagere på det private arbejdsmarked, har
indgået en aftale om muligheden for at kombinere
lønkompensation med aftaler om lønnedgang.
FH og DA er enige om, at udgangspunktet er,
at medarbejderne skal have deres fulde løn fra før
covid-19-situationen, men FH og DA er tillige enige om, at
ordningen med lønkompensation kan kombineres med aftalt
lønnedgang under forudsætning af, at
lønnedgangen indføres på den enkelte virksomhed
ved aftale.
Det er endvidere aftalt mellem FH og DA, at
virksomheder med aftalt lønnedgang modtager
lønkompensation i hele den lønkompenserende periode,
og at der ikke skal fratrækkes 5 dage i denne periode.
Medarbejderne skal således ikke afholde 5 feriedage m.v.
eller anden frihed for egen regning i den lønkompenserende
periode.
Det foreslås, at der indsættes
et nyt stk. 01, hvorefter stk. 2 om lønmodtagerens
egenbetalte arbejdsdage i hjemsendelsesperioden ikke finder
anvendelse, når en arbejdsgiver inden ansøgning til
Erhvervsstyrelsen om lønkompensation i medfør af
aktstykke nr. 108 afgjort den 17. marts 2020 om etablering af en
midlertidig lønkompensationsordning og regler fastsat i
medfør heraf har indgået en aftale med en
lønmodtagerrepræsentant eller med et flertal af de
berørte lønmodtagere om lønnedgang på
virksomheden som en konsekvens af covid-19.
Ændringsforslaget adresserer den
situation, hvor virksomheden inden ansøgning om
lønkompensation har indgået en aftale om
lønnedgang på virksomheden som en konsekvens af
covid-19 med en lønmodtagerrepræsentant eller med et
flertal af de berørte lønmodtagere om
lønnedgang på virksomheden. Ved
lønmodtagerrepræsentant forstås fortrinsvis en
tillidsrepræsentant eller en anden sædvanlig
repræsentant for lønmodtagerne på en virksomhed.
I de tilfælde, hvor der på en virksomhed ikke findes en
tillidsrepræsentant eller en anden sædvanlig
repræsentant for lønmodtagerne på virksomheden,
vil en aftale om lønnedgang skulle være indgået
af et flertal af de berørte lønmodtagere for at
være omfattet af forslaget. Det forudsættes, at de
almindelige regler for indgåelse af aftaler om
lønnedgang er fulgt.
I denne situation vil en virksomhed fortsat
kunne indgå i lønkompensationsordningen, forudsat at
der ikke indgås yderligere aftaler om lønnedgang
før den 9. juni 2020. Virksomheder, der har indgået
lønnedgangsaftaler efter den 9. marts 2020 vil også
være omfattet af bestemmelsen, såfremt aftalen lever op
til kriterierne ovenfor, herunder at aftaletid?spunktet skal ligge
inden ansøgningstidspunktet.
Er der indgået en aftale om
lønnedgang, har lønmodtageren, der er hjemsendt i
medfør af lønkompensati?onsordningen, krav på
den aftalte løn i hele perioden, og der skal således
ikke fratrækkes egenbetalte arbejdsdage.
Med ændringsforslaget udskilles
lovforslagets § 3, stk. 2, 2.-4. pkt. endvidere i et
særskilt nyt stykke og konsekvensrettes.
Til nr. 3
Ændringsforslaget er en
konsekvensrettelse af ændringsforslag nr. 1.
Til nr. 4
Ændringsforslaget er en nyaffattelse
af lovforslagets § 3, stk. 4, 2. pkt., om placeringen af den
periode i løbet af hjemsendelsesperioden, hvor
lønmodtageren ikke har ret til løn, jf. lovforslagets
§ 3, stk. 2.
Det fremgår således af
ændringsforslaget, at arbejdsgiveren efter forhandling med
lønmodtageren fastsætter, hvornår den periode,
hvor lønmodtageren ikke modtager løn, jf. stk. 2,
skal afholdes inden for hjemsendelsesperioden. Kan
lønmodtageren og arbejdsgiveren ikke blive enige, placerer
arbejdsgiveren dagene, men skal sørge for, at dagene
fordeles forholdsmæssigt over hjemsendelsesperioden.
Såfremt lønmodtageren
ønsker at holde flere ferie-/fridage på et bestemt
tidspunkt i hjemsendelsesperioden, er ordningen ikke til hinder
herfor. Den enkelte lønmodtager og arbejdsgiver kan
således aftale, at der afholdes yderligere feriedage eller
anden frihed. Ændringsforslaget tager højde for den
situation, hvor lønmodtageren ønsker at holde
længere ferie i hjemsendelsesperioden uden at skulle risikere
at blive kaldt tilbage på arbejde med 1 dags varsel.
Til nr. 5
Ændringsforslaget er en nyaffattelse
af lovforslagets § 3, stk. 5, og vedrører
lønmodtagerens øvrige ansættelsesvilkår
under hjemsendelsesperioden og den situation, hvor
hjemsendelsesperioden ophører.
Det præciseres således, at
lønmodtageren under hjemsendelsesperioden er omfattet af
sine sædvanlige ansættelsesvilkår, men
arbejdspligten er suspenderet. Hjemsendelsesperioden tæller
således bl.a. med i medarbejderens anciennitet, og
lønmodtageren kan selv opsige sin stilling i
hjemsendelsesperioden med sædvanligt varsel og vil fortsat
være omfattet af hjemsendelsen, medmindre arbejdsgiveren
udnytter den i 2. pkt. beskrevne mulighed for at forlange, at
lønmodtageren genindtræder i arbejdspligten.
Det foreslås endvidere, at
arbejdsgiveren med 1 dags varsel kan forlange, at
lønmodtageren genindtræder i arbejdspligten, hvorved
lønmodtageren er omfattet af de fulde
ansættelsesvilkår, der var gældende på
hjemsendelsestidspunktet. I den situation, hvor arbejdsgiveren
ønsker at afbryde hjemsendelsesperioden, mens
lønmodtageren afvikler ferie eller anden opsparet frihed,
finder de almindelige regler for afbrydelse af ferie m.v.
anvendelse.
6. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 19. marts
2020 og var til 1. behandling den 19. marts 2020. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i
Beskæftigelsesudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 1
møde.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget er ikke forinden
fremsættelsen sendt i høring. Under hensyn til at
lovforslaget hastebehandles, er lovforslaget heller ikke sendt i
høring samtidig med fremsættelsen.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 4 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
33 spørgsmål til beskæftigelsesministeren til
skriftlig besvarelse, som ministeren har besvaret.
Bjørn Brandenborg (S)
Bjarne Laustsen (S) Jan Johansen (S) Jens Joel (S) Jeppe Bruus (S)
Kasper Sand Kjær (S) fmd.
Leif Lahn Jensen (S) Lennart Damsbo-Andersen (S) Samira Nawa (RV)
Kathrine Olldag (RV) Karsten Hønge (SF) Halime Oguz (SF)
Jette Gottlieb (EL) Victoria Velasquez (EL) Christian Juhl (EL)
Torsten Gejl (ALT) Hans Andersen (V) Anne Honoré
Østergaard (V) Carsten Kissmeyer (V) Morten Dahlin (V) nfmd. Anni Matthiesen (V) Ulla
Tørnæs (V) Bent Bøgsted (DF) Jens Henrik
Thulesen Dahl (DF) Dennis Flydtkjær (DF) Naser Khader (KF)
Birgitte Bergman (KF) Lars Boje Mathiesen (NB) Alex Vanopslagh
(LA)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 48 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 42 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Radikale Venstre (RV) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 5 | |