Tillægsbetænkning afgivet af
Børne- og Undervisningsudvalget den 19. marts 2020
1. Indstillinger
Udvalget
indstiller lovforslaget til vedtagelse
i den affattelse, hvori det foreligger efter 2. behandling.
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved afgivelsen af
tillægsbetænkningen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i tillægsbetænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i
tillægsbetænkningen.
2. Dispensation fra Folketingets
forretningsorden
Udvalget indstiller, at der dispenseres fra
bestemmelsen i Folketingets forretningsorden § 8 a, stk. 2, om
at der skal gå 2 dage fra offentliggørelsen af
tillægsbetænkningen, til lovforslaget kommer til 3.
behandling.
3. Politiske bemærkninger
Udvalget
I betænkningen er der ved en fejl
optrykt en forkert tekst i udvalgets politiske bemærkninger,
som ikke korrekt udtrykker udvalgets holdning. Den rigtige tekst er
følgende:
Udvalget har noteret sig, at børne-
og undervisningsministeren har tilkendegivet, at ministeren vil
etablere en følgegruppe bestående af samtlige
børne- og undervisningsordførere, der løbende
kan drøfte aktuelle spørgsmål i forhold til
håndteringen af covid-19 på børne- og
undervisningsområdet.
I forbindelse med akutte hastesager med
behov for hurtig handling, vil følgegruppen blive inddraget
hurtigst muligt.
Emnerne for drøftelse i
følgegruppen vil afhænge af udviklingen, men udvalget
noterer sig, at børne- og undervisningsministeren hurtigst
muligt vil initiere en drøftelse af konsekvenserne for
afholdelsen af prøver og eksamener, for situationen på
erhvervsuddannelserne og for elever, der opsiges som følge
af krisen og manglende afholdelse af svendeprøver, andre
relevante problemstillinger samt have fokus på, om der er
behov for løbende justeringer af indsatsen for de
særligt sårbare, udsatte og/eller handicappede
børn og unge, herunder de særlige problemer, der kan
være for de unge, der er opstartet på den helt nye
fgu-uddannelse.
Såfremt dagtilbud, SFO og klubtilbud
fortsat er lukkede på grund af covid-19 efter påske,
noterer udvalget sig, at regeringen har forpligtet sig til at
forhandle en løsning på plads vedrørende
forældrebetaling til de nævnte ordninger med
Folketinget.
Udvalget er opmærksom på den
vanskelige situation, som landets efterskoler og højskoler
står i på grund af lukningerne som følge af
covid-19. Efterskolerne og højskolernes problemer
vedrører såvel den aktuelle nedlukning som risiko for
mindreoptag efter sommerferien på grund af usikkerheden.
Udvalget noterer sig, at regeringen har forpligtet sig til at tage
initiativ til drøftelser desangående.
Under udvalgsarbejdet er der blevet rejst
kritik af, at folkehøjskoleområdet og den frie
folkeoplysende virksomhed, der som hjemmehørende under
Kulturministeriets ressort ikke var med i det oprindelige udkast,
ikke var omfattet af udkastet til lovgivning, og det forhold er der
rettet op på, hvorved ministeren imødekommer en
række partiers krav.
Udvalget noterer sig, at ministeren i sine
svar angående muligheden for nødpasning klart har
slået fast, at der ikke skelnes mellem, om forældrene
har beskæftigelse i den private eller den offentlige sektor.
Der findes i begge sektorer jobfunktioner, som er samfundskritiske,
ligesom der findes medarbejdere, som arbejder i en virksomhed, som
ikke er lukket (f.eks. en fødevarevirksomhed), som har brug
for at få passet deres børn. Disse vil være
omfattet af nødpasning, såfremt de ikke kan finde
anden pasning.
Endelig noterer udvalget sig, at
børne- og undervisningsministeren inden udgangen af november
2020 vil fremsætte forslag om revision af loven.
Venstre, Dansk Folkeparti, Det
Konservative Folkeparti, Nye Borgerlige og Liberal Alliance
Venstres, Dansk Folkepartis, Det
Konservative Folkepartis, Nye Borgerliges og Liberal Alliances
medlemmer af udvalget har i betænkningen udtalt
følgende:
Venstres, Dansk Folkepartis, Det
Konservative Folkepartis, Nye Borgerliges og Liberal Alliances
medlemmer af udvalget bemærker, at Danmark lige nu står
i en alvorlig og ekstraordinær situation, der har
vidtrækkende konsekvenser for alle dele af det danske
samfund. Det gælder også for skoler og
daginstitutioner, som er lukket ned over hele landet for at
begrænse smittespredningen af covid-19.
På anbefaling fra regeringen
gennemfører Folketinget nu hastelovgivning, der har til
formål at afbøde de negative konsekvenser af skole- og
dagtilbudslukningerne for børn og familier. Det drejer sig
navnlig om at sikre elevernes undervisning og faglige udvikling
så godt som muligt med fjern- og nødundervisning. Og
det gælder særlig i forhold til at sikre
nødpasningsmuligheder for de familier, som fortsat skal
gå på arbejde i den offentlige eller private sektor, og
som ikke har andre muligheder for at få passet deres
børn. Partierne er grundlæggende enige i, at der er
behov for at fravige de normale regler på børne- og
undervisningsområdet og iværksætte midlertidige
foranstaltninger, når institutionerne holdes lukket.
Partierne har efter 1. behandling af
lovforslaget stillet en række spørgsmål til
børne- og undervisningsministeren. Derudover giver
lovforslaget anledning til en række
opmærksomhedspunkter.
For det første bemærker
partierne, at ministeren efterspørger meget vidtgående
bemyndigelser med nærværende lovforslag. Også i
en krisetid er der behov for demokrati og parlamentarisk kontrol.
Derfor opfordrer vi til, at de bekendtgørelser, som
ministeren får bemyndigelse til at udstede, skal godkendes af
Folketinget. Konkret henstiller partierne ministeren til at
nedsætte en følgegruppe af ordførere i regi af
Børne- og Undervisningsudvalget, som inkluderes og ikke blot
orienteres, så der sikres demokratisk legitimitet bag de
valg, der skal træffes i denne krisetid.
For det andet opfatter partierne den
nuværende situation med nedlukning af institutioner og
samfund som en krisesituation, hvor alle må træde til.
Derfor kan vi godt bakke op om, at forældrebetalingen grundet
force majeure fortsat opkræves i disse uger. Forlænges
den periode, er situationen dog en anden, og så er det
nødvendigt, at forældrene ikke bliver opkrævet
forældrebetaling for en ydelse, som de ikke modtager. Dette
gælder både i dagtilbud, på efterskoler og i
øvrige pasnings- og skoletilbud. Det er forældrenes
penge. Familiernes økonomi er mange steder presset grundet
covid-19-situationen. Nogle forældre mister deres arbejde,
deres virksomhed går konkurs, eller de oplever, at de som
selvstændige pludselig står uden et egentligt
indtægtsgrundlag. Derfor er det uholdbart, at regeringen med
lovforslaget fastholder, at forældre, på trods af at de
ikke modtager et pasningstilbud, fortsat skal betale
forældrebetaling af deres i forvejen beskattede penge.
Partierne finder det problematisk, at regeringen har valgt at
sætte samfundsøkonomien over forældrenes
økonomi. Ministerens svar på udvalgets
spørgsmål om størrelsen af tilbagebetaling har
vist, at der ikke er tale om en uoverskuelig udgift for staten.
Derimod udgør betalingen et væsentligt uddrag fra den
enkelte familie, der samtidig risikerer at stå med en
væsentlig formindsket indkomst grundet covid-19. Vi noterer
os dog med tilfredshed, at ministeren som en del af
udvalgsbehandlingen har imødekommet os på den vis, at
regeringen vil indkalde til økonomiske forhandlinger om at
stoppe forældrebetalingen, hvis vi ser ind i en situation,
hvor daginstitutioner, skoler m.m. fortsat er lukket ned, når
vi kommer på den anden side af påske.
For det tredje er det vigtigt, at
børnenes undervisning og faglige udvikling sikres med den
nødundervisning, der iværksættes som
følge af forslaget. Ministeriet har vurderet, at »det
må forventes, at kvaliteten af nødundervisningen ikke
ville kunne fastholdes på et niveau svarende til den
almindelige undervisning under normale omstændigheder.«
Alt afhængigt af hvordan fjernundervisningen
gennemføres og hvor lang tid det tager at genoprette den
normale tilstand og dermed almindelige undervisning, frygter V, DF,
KF, NB og LA, at der kan blive tale om et betydeligt fagligt
efterslæb for visse elevgrupper, herunder
erhvervsskoleelever, sårbare elever og elever i udskolingen,
som skal indhentes, når normaltilstanden igen
indtræder. Her hæfter partierne sig også ved, at
der lægges op til, at standpunktskarakter vil gøre det
ud for eksamener. Partierne mener, at skriftlige prøver i
henholdsvis udskolingen og gymnasiet bør gennemføres
online, mens standpunktskarakterer bruges i absolut
nødstilfælde som ved praktiskorienterede fag som
idræt og musik, i fald normaltilstanden ikke er indtruffet
inden eksamensafholdelse.
For det fjerde udtrykker partierne en
bekymring for, hvordan ministeren vil sikre, at sprogstimulering og
sprogtest gennemføres i dagtilbuddene, når situationen
normaliseres. Det bemærkes, at dette er af en væsentlig
karakter og fortjener opmærksomhed, så vi ikke taber
sårbare børn.
For det femte konstaterer partierne, at
idet både daginstitutioner, skoler, ungdomsklubber, PPR
(Pædagogisk Psykologisk Rådgivning) og SSP ikke
betragtes som vitale funktioner og dermed holder lukket, er der
mange børn (både socialt udsatte og børn med et
handicap), som med ét bliver overladt til sig selv, og som
ikke længere har hverdagens sædvanlige strukturer at
forlade sig på. Lovforslaget afgrænser ikke, hvilke
målgrupper der er udsatte. Partierne noterer sig, at loven
dermed giver rum til meget forskellig fortolkning af loven i
kommunerne, hvilket kan føre til store forskelle landet
over, i forhold til hvilke målgrupper der får
nødpasning og nødundervisning. Derfor opfordres
børne- og undervisningsministeren til at få defineret
de målgrupper, der bør modtage nødpasning og
nødundervisning, nærmere.
For det sjette finder partierne det
bekymrende, at det fremstår særdeles uklart i
lovteksten, hvordan forældrebetalingen og dermed
indtægtsgrundlaget for private dagtilbud, fri- og
privatskoler samt efterskoler sikres under denne midlertidige
nedlukning. Partierne har klart opfordret ministeren til, at der
sikres ordentlige rammer og klarhed, så vi ikke ender i en
situation, hvor forældrene melder deres børn ud og
skolerne står i en økonomisk helt uholdbar
situation.
For det syvende er partierne tilfredse med,
at ministeren slår fast, at der ikke skelnes mellem, om
forældre er offentligt eller privat ansatte, i vurderingen
af, om deres jobfunktioner er samfundskritiske, ved
fastsættelse af retten til nødpasning.
For det ottende er partierne tilfredse med,
at ministeren har tilkendegivet, at ministeren vil etablere en
ordførerfølgegruppe bestående af samtlige
partiers børne- og undervisningsordførere, der
løbende skal drøfte aktuelle spørgsmål i
forhold til håndteringen af covid-19 på børne-
og undervisningsområdet. Partierne er parate til at bidrage
konstruktivt og forventer at blive inddraget i forbindelse med
akutte hastesager med behov for hurtig handling, og dette hurtigst
muligt. Derudover forventer partierne at blive inddraget i alle
andre sager, som i lighed er affødt af
covid-19-situationen.
For det niende noterer partierne sig med
tilfredshed, at ministeren har imødekommet vores
ønske om, at der indsættes en revisionsbestemmelse i
loven, så regeringen til november 2020 vil genfremsætte
lovforslaget, således at der kan laves en lovrevision af lov
om midlertidige foranstaltninger på børne- og
undervisningsområdet til forebyggelse og afhjælpning i
forbindelse med covid-19, såfremt det viser sig
nødvendigt at revidere lov om foranstaltninger mod smitsomme
og andre overførbare sygdomme.
For det tiende er partierne yderst
tilfredse med, at ministeren ligeledes har efterkommet vores
ønske om at inkludere højskolerne m.m. i
lovgivningen, så de ikke står uden for en
løsning.
V, DF, KF, NB og LA bakker med
ovenstående bemærkninger op om lovforslaget.
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget har
i betænkningen udtalt følgende:
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
mener, at det er nødvendigt at tage hensyn til de
forældre, der risikerer at blive hårdt ramt
økonomisk af den samfundsøkonomiske situation som
følge af coronakrisen. Derfor ønsker Dansk
Folkeparti, at forældre, der ikke har nødpasning,
bliver kompenseret økonomisk fra den 1. april 2020, og
indtil normal pasning er i orden. På samme måde
ønsker Dansk Folkeparti, at der kompenseres for
forældrebetaling for privat- og efterskoler fra den 1. april
2020, og indtil normal undervisning er på plads igen.
4. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 17. marts
2020 og var til 1. behandling den 17. marts 2020. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Børne- og
Undervisninsgudvalget. Udvalget afgav betænkning over
lovforslaget den 18. marts 2020. Lovforslaget var til 2. behandling
den 19. marts 2020, hvorefter det blev henvist til fornyet
behandling i udvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har, efter lovforslaget blev
henvist til fornyet udvalgsbehandling, behandlet lovforslaget i 1
møde.
Bilag
Efter udvalgets afgivelse af
betænkning er der omdelt 2 bilag på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har efter afgivelsen af
betænkning stillet 4 spørgsmål til børne-
og undervisningsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren
har besvaret, 2 spørgsmål til finansministeren til
skriftlig besvarelse, hvoraf 1 er besvaret, og udvalget forventer
svar på det sidste spørgsmål inden 3.
behandling, og 1 spørgsmål til kulturministeren til
skriftlig besvarelse, som ministeren har besvaret. Udvalgets
spørgsmål 106-112 og ministrenes svar herpå er
optrykt som bilag 1 til tillægsbetænkningen.
Anders Kronborg (S) fmd. Tanja Larsson (S) Jens Joel (S)
Jesper Petersen (S) Julie Skovsby (S) Kasper Sand Kjær (S)
Orla Hav (S) Katrine Robsøe (RV) Anne Sophie Callesen (RV)
Marianne Jelved (RV) Jacob Mark (SF) Anna Brændemose (SF)
Astrid Carøe (SF) Jakob Sølvhøj (EL) Mai
Villadsen (EL) Uffe Elbæk (UFG) Anni Matthiesen (V) Peter
Juel-Jensen (V) Ellen Trane Nørby (V) Christoffer Aagaard
Melson (V) Marlene Ambo-Rasmussen (V) Stén Knuth (V) nfmd. Jens Henrik Thulesen Dahl (DF)
Pernille Bendixen (DF) Marie Krarup (DF) Katarina Ammitzbøll
(KF) Mai Mercado (KF) Mette Thiesen (NB) Henrik Dahl (LA)
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 48 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 42 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Radikale Venstre (RV) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 5 | |
Bilag 1
Udvalgets spørgsmål til
børne- og undervisningsministeren, finansministeren og
kulturministeren og disses svar herpå er optrykt som bilag
til tillægsbetænkningen
Spørgsmål og svar herpå er
optrykt efter ønske fra Venstre
Børne- og undervisningsministeren har besvaret
spørgsmål nr. 106, 107 og 109-111.
Finansministeren har besvaret spørgsmål nr.
108.
Kulturministeren har besvaret spørgsmål nr.
112.
Spørgsmål 106:
»Vil ministeren som opfølgning på svaret
på spørgsmål 105 bekræfte, at ministeren
med de bemyndigelser, der gives med L 140, også vil kunne
beslutte at nedsætte det beløb, der er det i
finansloven fastsatte minimumsbeløb? «
Svar:
Ja, bemyndigelser, der gives med L 140, kan anvendes til at
nedsætte det i finansloven fastsatte
minimumsbeløb.
Spørgsmål 107:
»Vil ministeren oplyse, om sprogundervisning på
integrationsområdet er omfattet af lovforslaget? «
Svar:
Integrationsområdet, herunder uddannelse i dansk som
andetsprog (danskuddannelse), jf. lov om danskuddannelse til voksne
udlændinge m.fl., er ikke omfattet af det fremsætte
lovforslag nr. L 140.
Spørgsmål108:
»Vil ministeren som opfølgning på svar
på spørgsmål 100 oversende udvalget de samme
beregninger, men hvor der tages udgangspunkt i priserne og
forældrebetalingen for en vuggestueplads? «
Svar:
Den månedlige egenbetaling til daginstitutionsbenyttelse
for et typisk par på kontanthjælp med to børn,
hvoraf den yngste går i vuggestue og den ældste i
børnehave, udgør 2.073 kr. Tilsvarende udgør
den månedlige egenbetaling til daginstitutionsbenyttelse
4.232 kr. for et typisk LO-par, funktionærpar og
direktørpar med to børn i samme aldersgruppe som
kontanthjælpsparret, jf. tabel
1.
Se tabel her: https://www.ft.dk/samling/20191/lovforslag/L140/spm/108/svar/1643795/2165565.pdf
Forskellen i familiernes egenbetaling skyldes, at
kontanthjælpsparret får økonomisk
fripladstilskud. Én måneds egenbetaling udgør
mellem 0,4-0,7 pct. af familiernes årlige disponible
indkomst.
Spørgsmål 109:
»Den forudsatte nødundervisning egner sig i mindre
grad til erhvervsuddannelserne sammenlignet med gymnasiale
uddannelser, som er mere praktisk orienterede. Mener ministeren, at
der så vidt muligt, særligt på
grundforløbet, bør gennemføres ekstra
erstatningsundervisning
i form af f.eks. ekstra skoleuger på et senere tidspunkt i
grundforløbet
for at sikre, at eleverne i tilstrækkeligt omfang har et
læringsforløb, der er i overensstemmelse med
uddannelsens læringskrav og formål, og er ministeren
villig til at forlænge uddannelsesaftalen samt udskyde
svendeprøven for erhvervsskoleelever? Hvis ikke bedes
ministeren redegøre for hvorfor.«
Svar:
Det fremgår af bekendtgørelse om
nødundervisning m.v. på børne- og
undervisningsområdet, som ordførerne modtog i udkast
den 15. marts 2020, at erhvervsskoler ligesom andre
uddannelsesinstitutioner skal give nødundervisning. Det
fremgår endvidere, at pligten til at give
nødundervisning ikke omfatter praktisk orienterede
undervisning i fag eller aktiviteter, hvor det vil være
forbundet med uforholdsmæssige faglige, praktiske eller
sikkerhedsmæssige vanskeligheder at gennemføre
undervisningen. Disse aktiviteter skal udskydes til efter
nødundervisningens ophør. Omvendt kan ikke-praktisk
orienteret undervisning rykkes frem.
Når pligten til nødundervisning ophører,
tilbyder institutionen og skolen dog i særlige tilfælde
praktisk orienteret undervisning i fag eller aktiviteter, som ikke
har kunnet gennemføres som nødundervisning. Det
forudsætter dog, at eleven, kursisten eller deltageren ikke
har afsluttet det pågældende
undervisningsforløb.
Der er dermed fleksibilitet for erhvervsskolerne til at
tilrettelægge undervisningen bedst muligt givet
situationen.
For så vidt angår svendeprøven, så
forventes der udstedt regler, som gennem øget fleksibilitet
understøtter, at flest mulige svendeprøver kan
afvikles på de planlagte tidspunkter. I det omfang dette ikke
kan lade sig gøre, ser jeg meget gerne, at elev og
arbejdsgiver forlænger uddannelsesaftalen, indtil
prøven kan afvikles.
Spørgsmål 110:
»Vil ministeren bekræfte, at svar på
spørgsmål 51 skal forstås således, at
private dagtilbud ikke er forpligtede til at etablere
nødpasning? «
Svar:
Private tilbud er forpligtet til at varetage nødpasning
for egne børn, der er optaget i tilbuddet, hvis kommunen
vurderer det nødvendigt.
Spørgsmål 111:
»Vil ministeren i forlængelse af svar på
spørgsmål 46 bekræfte, at den eneste betingelse
for udbetaling af driftstilskud til private dagtilbud alene er, at
der er børn indskrevet i tilbuddet? «
Svar:
Ja, privatinstitutioner vil således modtage tilskud for de
børn, der er indskrevet i tilbuddet, uanset lukning på
grund af COVID-19.
Spørgsmål112:
»Vil ministeren i forlængelse af det oversendte
ændringsforslag om institutioner under folkeoplysningsloven
og folkehøjskolerne redegøre for, hvilket
kompensationsniveau skolerne og institutionerne vil modtage,
herunder hvilken dato der fastsættes for at afgøre det
antal elever, der medfører fortsat taxameterudbetaling?
«
Svar:
Kulturministeren bemyndiges i L 140 Forslag til lov om
midlertidige foranstaltninger på børne- og
undervisningsområdet til forebyggelse og afhjælpning i
forbindelse med covid-19 til at fravige folkeoplysningslovens
regler om tilskud på lovens forskellige områder samt
til at fravige lov om folkehøjskolers regler om tilskud til
folkehøjskoler.
Jeg har vurderet, at hjemlerne er relevante for at sikre, at vi
hurtigt kan lave foranstaltninger og evt. fravige
folkeoplysningslovens og lov om folkehøjskolers regler om
tilskud i lyset af covid-19 situationens konsekvenser for de
folkeoplysende foreninger, folkehøjskoler mv. Det er
vigtigt, at den frie folkeoplysende virksomhed, der bygger på
demokrati, grundlæggende friheds- og menneskerettigheder,
fællesskab og de enkelte initiativtageres idégrundlag,
Folkeuniversitetet, der udbreder kendskabet til forskningens
metoder og resultater samt fremme af demokratiforståelse og
aktivt medborgerskab samt folkehøjskolerne, hvis hovedsigte
er livsoplysning, folkelig oplysning og demokratisk dannelse, ikke
lider varig skade som følge af nedlukning i forbindelse med
Covid 19.
Når vi har et overblik over, hvor store de konkrete
udfordringer er for folkehøjskolerne, de folkeoplysende
foreninger mv. og Folkeuniversitetet, kan vi mere præcist
vurdere behovet for, hvordan det kan være relevant at udnytte
hjemlen.
Hvis der er behov for at fravige reglerne om tilskud, vil det
ske i form af en bekendtgørelse og efter inddragelse af de
berørte parter og i samråd med Folketingets
partier.