Skriftlig fremsættelse (17. marts
2020)
Børne- og
undervisningsministeren (Pernille Rosenkrantz-Theil):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om midlertidige
foranstaltninger på børne- og
undervisningsområdet til forebyggelse og afhjælpning i
forbindelse med COVID-19
(Lovforslag nr. L 140)
Den 12. marts 2020 vedtog Folketinget lov
om ændring af lov om foranstaltninger mod smitsomme og andre
overførbare sygdomme (Udvidelse af foranstaltninger til at
forebygge og inddæmme smitte samt sikring af
kapacitetsmæssige ressourcer m.v.). Loven træder i
kraft ved bekendtgørelse i Lovtidende. Herefter kan
sundheds- og ældreministeren, når det er
nødvendigt for at forebygge eller inddæmme udbredelse
af smitsomme og andre overførbare sygdomme, efter
forhandling med vedkommende minister fastsætte regler om
private og offentlige dagtilbuds, skolers,
uddannelsesinstitutioners og andre institutioners forhold, herunder
om midlertidig lukning. Bemyndigelsen forventes snarest
udmøntet i en bekendtgørelse, som forventes at
indeholde påbud om midlertidig lukning af en række dag-
og uddannelsestilbud med henblik på forebyggelse og
inddæmning af COVID-19 samt om nødpasning.
En midlertidig lukning vil i vidt omfang
indebære, at brugerne ikke kan modtages på de omfattede
tilbud, og at de tilknyttede aktiviteter for brugerne ikke kan
gennemføres på normal vis. Danmark står grundet
spredningen af COVID-19 i en helt ekstraordinær situation,
som vil få samfundsmæssige konsekvenser for alle
danskere.
Nærværende lovforslag har til
formål at sikre rammerne for i videst muligt omfang at
afbøde effekterne af den midlertidige lukning for
børn, unge, elever, kursister og deltagere samt dagtilbud,
skoler og uddannelsesinstitutioner, som måtte blive
berørt af en midlertidig lukning. For så vidt
angår udsatte børn, børn med handicap m.fl.
gennemføres kun de absolut nødvendige ændringer
som følge af de sundhedsmæssige forhold med henblik
på at sikre, at disse grupper af børn og unge
påvirkes mindst muligt.
Det foreslås, at der for tilbud efter
dagtilbudsloven, som er eller har været omfattet af
foranstaltninger iværksat efter regler fastsat i henhold til
epidemiloven, vil kunne fastsættes regler, som supplerer
eller fraviger bestemmelser i dagtilbudsloven og regler fastsat i
medfør heraf. Det foreslås endvidere, at der
indføres hjemmel til, at kommunalbestyrelsen kan
opkræve forældrebetaling for pladser i tilbud efter
dagtilbudsloven og skolefritidsordninger efter folkeskoleloven, der
er omfattet af foranstaltninger iværksat efter regler fastsat
i henhold til epidemiloven.
Det foreslås endvidere, at private og
offentlige skoler, uddannelsesinstitutioner og andre institutioner,
hvor en midlertidig lukning medfører, at elever, kursister
eller deltagere ikke kan modtage den almindelige undervisning, i
videst muligt omfang skal tilbyde nødundervisning i
overensstemmelse med uddannelsens, fagets eller tilbuddets
formål og målene for den pågældende
aktivitet.
Der foreslås i tilknytning hertil en
række bemyndigelser, hvorefter børne- og
undervisningsministeren vil kunne supplere eller fravige
bestemmelser i love på Børne- og
Undervisningsministeriets område og regler fastsat i
medfør heraf med henblik på at gennemføre
justeringer, som anses for nødvendige, med henblik på,
at lukningsberørte tilbud enten kan videreføres i en
tilpasset form, men også i forhold til udbetaling af tilskud
og ydelser.
Henset til karakteren af de
foreslåede tiltag foreslås det, at der indsættes
en ophørsklausul i den foreslåede lov. Det betyder, at
loven automatisk ophæves den 1. marts 2021.
På grund af den ekstraordinære
situation, hvor de alvorlige konsekvenser af spredningen af
COVID-19 i det danske samfund skal inddæmmes og
afbødes hurtigst muligt, er der behov for, at lovforslaget
hastebehandles. Det forudsætter en række dispensationer
fra reglerne i Folketingets forretningsorden. Lovforslagets
hastende karakter er også årsagen til, at lovforslaget
ikke har været sendt i høring, og at det ikke har
været muligt at sikre vedtagelse af lovforslaget senest 4
uger før de fælles ikrafttrædelsesdatoer den 1.
januar eller den 1. juli.
Det foreslås, at lovforslaget kan
stadfæstes straks efter vedtagelsen. Det foreslås, at
loven træder i kraft ved bekendtgørelse i
Lovtidende.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.