Betænkning afgivet af Skatteudvalget
den 14. maj 2020
1. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 12
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstilling
Udvalget
indstiller lovforslaget til vedtagelse
med de stillede ændringforslag.
Nye Borgerlige, Alternativet, Inuit
Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og
dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Socialistisk Folkeparti
Socialistisk Folkepartis medlemmer af
udvalget bemærker, at SF ønsker, at skatteministeren
inden for et halvt år efter vedtagelsen af lovforslaget giver
en status for arbejdet med den digitale logbog, herunder
hvornår der forventes en ny ikrafttrædelse.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
1) I
den under nr. 3 foreslåede § 4 c ændres i stk. 3, nr. 1, og stk.
4, nr. 1, »§§ 47, 49-50 a eller 51 eller 51
a« til: »§§ 47, 49-50 a, 51 eller 51
a«.
[Sproglig ændring]
2)
Efter nr. 3 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
10, stk. 2, nr. 1, ændres »jf. § 14, stk.
1, nr. 2, 3. pkt.« til: »jf. § 4 c, stk.
3.««
[Konsekvens af lovforslagets §
1, nr. 3 og 5]
3) I
det under nr. 7 foreslåede § 14 a, stk. 4, ændres »Stk.
1-3« til: »Stk. 1 og 2«.
[Præcisering af
henvisning]
4) I
den under nr. 8 foreslåede § 14 b ændres i stk. 4 »brugte genstande,
kunstgenstande, samlerobjekter og antikviteter eller på
leveringer af brugte transportmidler« til: »brugte
varer, herunder brugte transportmidler, kunstgenstande,
samlerobjekter og antikviteter«.
[Præcisering af
bestemmelsen]
5) To
steder i den under nr. 10
foreslåede § 21 e
ændres i stk. 1, nr. 2,
»end der, hvor leverandøren er etableret« til:
»end der, hvor leverandøren er etableret eller i
mangel af et etableringssted har sin bopæl eller sit
sædvanlige opholdssted«.
[Præcisering af
bestemmelsen]
6) Nr.
37 affattes således:
»37. § 66 g, stk. 1, 4. pkt., affattes
således:
»Afgiftsangivelsen skal indsendes inden
udgangen af den måned, der følger efter udgangen af
den afgiftsperiode, som angivelsen
vedrører.««
[Rettelse af paragrafangivelse og
en sproglig ændring]
7) I
den under nr. 46 foreslåede § 66 q ændres i 1. pkt. »Den afgiftspligtige
person« til: »En afgiftspligtig person, der anvender
importordningen,«.
[Præcisering af
bestemmelsen]
8) Nr.
51 affattes således:
»51. I §
81, stk. 1, nr. 5, ændres »eller § 38, stk.
3, 1. pkt.,« til: »§ 38, stk. 3, 1. pkt., eller
§ 55 c, stk. 1.««
[Lovteknisk ændring]
Til § 5
9)
Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
9 indsættes som stk.
3:
»Stk. 3.
§ 1, nr. 1 og 3, træder i kraft den 1. juli
2020.««
[Præcisering af
ikrafttrædelsestidspunktet for § 1, nr. 1 og 3, i lov
nr. 1430 af 5. december 2018]
Til § 7
10) I
stk. 1 ændres »stk. 2 og
3« til: »stk. 2-4«.
[Konsekvensændring]
11) Stk.
2 affattes således:
»Stk. 2.
§§ 2 og 3 træder i kraft den 1. januar
2021.«
[Ikrafttrædelsestidspunktet
for de foreslåede momsregler for e-handel og den
foreslåede ændring af lov om afgifter af spil
udgår af dette stykke, som indeholder regler, der
foreslås at træde i kraft den 1. januar 2021]
12)
Efter stk. 2 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 3.
Skatteministeren fastsætter tidspunktet for
ikrafttrædelsen af § 1, nr. 1-3, 01 og 4-21, momslovens
§ 55 b som affattet ved denne lovs § 1, nr. 22, og §
1, nr. 23-46 og 49.«
Stk. 3 bliver herefter stk. 4.
[Bemyndigelse til skatteministeren
til at fastsætte tidspunktet for ikrafttræden af de
foreslåede momsregler for e-handel]
Bemærkninger
Til nr. 1
I momslovens § 14, stk. 1, nr. 2, 3.
pkt., er der en definition af fjernsalg af varer. Det
fastsættes bl.a., at et salg ikke er omfattet af
fjernsalgsreglerne, hvis køberen er momsregistreret efter
momslovens §§ 47, 49-50 a eller 51 eller 51 a, hvilket
betyder, at alene grænseoverskridende salg til
ikkemomsregistrerede forbrugere er omfattet. Salg mellem
momsregistrerede virksomheder behandles derfor ikke
momsmæssigt efter reglerne om fjernsalg.
I lovforslaget foreslås det at flytte
definitionen af fjernsalg til en ny § 4 c, således at
§ 4 c, stk. 3, kommer til at indeholde definitionen af
fjernsalg af varer inden for EU og § 4 c, stk. 4, kommer til
at indeholde en definition af fjernsalg af varer fra steder uden
for EU. Det er foreslået, at definitionerne fremover
afgrænses ved bl.a. at anvende den samme opremsning af
registreringsbestemmelser som i den gældende § 14, stk.
1, nr. 2, 3. pkt.
Det foreslås at ændre
opremsningen af registreringsbestemmelser således, at den
bliver sprogligt mere korrekt og »eller« ikke
forekommer to gange.
Til nr. 2
Momslovens § 10, stk. 2, nr. 1, som
ændret ved § 4, nr. 9, i lov nr. 1295 af 5. december
2019, indeholder en henvisning til definitionen af fjernsalg inden
for EU i momslovens § 14, stk. 1, nr. 2, 3. pkt.
Som konsekvens af dette lovforslags §
1, nr. 5 og 8, hvor definitionen foreslås at udgå af
§ 14, stk. 2, og i stedet foreslås indsat i et nyt
§ 4 c, stk. 3, foreslås henvisningen i momslovens §
10 ændret til § 4 c, stk. 3.
Til nr. 3
Ved momslovens § 14 a, der blev indsat
ved lov nr. 1295 af 5. december 2019, blev der i overensstemmelse
med vedtagne EU-regler indført en præcisering af
reglerne for leveringssted i forbindelse med kædehandler
mellem virksomheder i EU. I bemærkningerne til lovforslaget
blev det anført, at reglerne ikke skal gælde i
situationer, hvor elektroniske platforme m.v. efter de i EU
vedtagne fælles EU-momsregler for e-handel anses for selv at
have modtaget og leveret de varer, som de sælger gennem deres
platforme.
De fælles EU-momsregler for e-handel
og dermed reglerne for platforme m.v. foreslås implementeret
ved dette lovforslag, hvorfor der i § 1, nr. 7, er
foreslået indsat et nyt stk. 4 i momslovens § 14 a, hvor
det fremgår, at momslovens § 14 a, stk. 1-3, ikke vil
skulle finde anvendelse i situationer, der er omfattet af de
foreslåede § 4 c, stk. 1 og 2, som omhandler reglerne
for platformene.
Da det imidlertid alene er § 14 a,
stk. 1 og 2, der indeholder materielle bestemmelser for
leveringsstedet for kædehandel, mens stk. 3 alene indeholder
en definition af, hvad der forstås ved en mellemhandler,
foreslås henvisningen præciseret til alene at omfatte
stk. 1 og 2.
Til nr. 4
De gældende bestemmelser om
leveringsstedet for varer - det vil sige det sted, hvor momsen af
varesalg skal betales - fremgår alle af momslovens § 14,
herunder også reglerne for fjernsalg af varer inden for EU. I
lovforslagets § 1, nr. 8, foreslås indsat en ny §
14 b i momsloven, hvor hovedreglerne for, hvor moms af fjernsalg
skal betales, samles. I overensstemmelse med EU-reglerne er det i
den foreslåede nye bestemmelses stk. 4 foreslået, at
disse bestemmelser ikke vil skulle gælde for leveringer af
»brugte genstande, kunstgenstande, samlerobjekter og
antikviteter eller leveringer af bruge transportmidler, der
pålægges moms i henhold til særordningen i lovens
kapitel 17«.
Da der kan opstå tvivl om, hvorvidt
det kun er brugte transportmidler, der omfattes af kapitel 17,
foreslås ordlyden i stk. 4 præciseret således, at
det tydeligt fremgår, at bestemmelsen skal omfatte alle
leveringer omfattet af særordningen i kapitel 17, hvilket vil
sige brugte varer, herunder brugte transportmidler, kunstgenstande,
samlerobjekter og antikviteter.
Til nr. 5
Den i lovforslagets § 1
foreslåede nye § 21 e i momsloven indeholder en
særregel for begrænset salg inden for EU af
elektroniske ydelser, teleydelser og radio- og
tv-spredningstjenester og fjernsalg af varer. Særreglen
betyder, at hvis en virksomhed i et EU-land har salg af de
nævnte ydelser og varer til forbrugere i andre EU-lande, der
ikke overstiger 10.000 euro hverken i det foregående eller
indeværende kalenderår, vil den kunne undlade at bruge
hovedreglen om, at moms skal pålægges i forbrugslandet
eller der, hvor transporten afsluttes, og i stedet angive og
pålægge moms efter sit hjemlands regler.
I det foreslåede § 21 e, stk. 1,
nr. 1, foreslås det, at leverandørens hjemland er det
sted, hvor leverandøren er etableret eller i mangel af et
etableringssted har sin bopæl eller sit sædvanlige
opholdssted.
I § 21, stk. 1, nr. 2, foreslås
som yderligere betingelse, at leverancerne skal ske til forbrugere
i andre EU-lande end der, hvor sælgeren er etableret. For at
gøre bestemmelsen tydelig og sikre overensstemmelse med de
bagvedliggende direktivregler foreslås det, at ordlyden
»end der, hvor leverandøren er etableret« to
steder ændres til »end der, hvor leverandøren er
etableret eller i mangel af et etableringssted har sin bopæl
eller sit sædvanlige opholdssted«.
Til nr. 6
I lovforslagets § 1, nr. 37,
foreslås en ændring til momslovens § 66, stk. 1,
4. pkt. Paragrafangivelsen er imidlertid forkert, idet den rettelig
burde være § 66 g, stk. 1, 4. pkt. Dette forslås
ændret.
Herudover foreslås en sproglig
justering af selve den foreslåede ændring til § 66
g, stk. 1, 4. pkt., som ved en nyaffattelse kommer til at lyde:
»Afgiftsangivelsen skal indsendes inden udgangen af den
måned, der følger efter udgangen af den
afgiftsperiode, som angivelsen vedrører.«
Til nr. 7
Momslovens kapitel 16 indeholder
særregler for angivelse og betaling af
grænseoverskridende salg af elektroniske ydelser, teleydelser
og radio- og tv-spredningstjenester til ikkeafgiftspligtige
personer (almindelige forbrugere). Der er tale om den
såkaldte Mini One Stop Shop (MOSS) for EU-virksomheders salg
til forbrugere i andre EU-lande (EU-ordningen) og for
tredjelandsvirksomheders salg til forbrugere i EU
(ikke-EU-ordningen).
Disse særordninger foreslås
udvidet og ved lovforslagets § 1, nr. 46, foreslås der
bl.a. i kapitel 16 indsat en ny særordning for fjernsalg af
varer med en værdi op til 150 euro indført fra steder
uden for EU (importordningen). Under overskriften for denne
særordning hører de foreslåede §§ 66
l-66 u. Anvendes importordningen, kan en virksomhed vælge at
angive og betale alt salg til forbrugere i EU gennem ordningen, men
det er ikke muligt i ordningen at fradrage eventuelle momsudgifter,
som virksomheden har haft ved indkøb i EU. Det
foreslås derfor bl.a. i § 66 q, at den afgiftspligtige
person kan få godtgjort afgift efter reglerne i § 45,
stk. 1, som giver mulighed for, at tredjelandsvirksomheder kan
ansøge om godtgørelse af momsudgifter af
indkøb her i landet.
Selv om § 66 q står under
overskriften for importordningen, er det måske ikke helt
tydeligt, at bestemmelsen kun vedrører afgiftspligtige
personer, der anvender denne særordning. Det foreslås
derfor, at bestemmelsen præciseres ved at ændre
»Den afgiftspligtige person« til »En
afgiftspligtig person, der anvender importordningen,«.
Til nr. 8
Ved lovforslagets § 1, nr. 51,
foreslås indført mulighed for bødestraf ved
undladelse af at efterkomme et påbud efter momslovens §
55 c, stk. 1, om at benytte et digitalt
salgsregistreringssystem.
Efter gældende ret kan den, der
forsætligt eller groft uagtsomt undlader at efterkomme et
påbud efter momslovens § 29, stk. 2, eller § 38,
stk. 3, 1. pkt., straffes med bøde, jf. momslovens §
81, stk. 1, nr. 5. Ved den foreslåede tilføjelse af,
at man også skal kunne straffes med bøde ved
undladelse af at efterkomme et påbud efter § 55 c, stk.
1, er »eller« før § 38, stk. 3, 1. pkt.,
fejlagtigt ikke foreslået at skulle udgå.
Det foreslås derfor ved dette
ændringsforslag at rette op herpå ved at nyaffatte
bestemmelsen, så opremsningen af de bestemmelser, hvorefter
man skal kunne straffes med bøde for ikke at efterkomme et
påbud, vil komme til at se således ud: »§
29, stk. 2, § 38, stk. 3, 1. pkt., eller § 55 c, stk.
1,«.
Til nr. 9
Ved § 1, nr. 2, og §§ 2, 7
og 8 i lov nr. 1430 af 5. december 2018 blev der indført
bestemmelser, hvorefter Skatteforvaltningen, Styrelsen for
Arbejdsmarked og Rekruttering (STAR) og kommunerne skal kunne
pålægge en arbejdsgiver at foretage daglig digital
registrering af oplysninger (logbog) om de personer, der er
beskæftiget hos den pågældende arbejdsgiver.
§ 1 i lov nr. 1430 af 5. december 2018
indeholder imidlertid også et nr. 1 og 3, som omhandler
pålæg om at benytte en virksomhed, der er registreret
som leverandør af lønadministrationsydelser efter
regler, der er udstedt i medfør af lov om et
indkomstregister, i forbindelse med virksomhedens
lønadministration.
Ved lov nr. 1430 af 5. december 2018 var
det forudsat, at § 1 skulle træde i kraft den 1. juli
2020. Da ikrafttrædelsestidspunktet for denne lovs § 1,
nr. 2, nu foreslås ændret til, at skatteministeren
bemyndiges til at fastsætte ikrafttrædelsestidspunktet,
er der behov for at præcisere, at lovens § 1, nr. 1 og
3, træder i kraft den 1. juli 2020 som forudsat.
Det foreslås således ved dette
ændringsforslag at indsætte et nyt stk. 3 i § 9 i
lov nr. 1430 af 5. december 2018, hvorefter det præciseres,
at § 1, nr. 1 og 3, i lov nr. 1430 af 5. december 2018
træder i kraft den 1. juli 2020.
Til nr. 10
Der er tale om en konsekvensændring
som følge af ændringsforslag nr. 12.
Til nr. 11
Det foreslås i lovforslagets §
7, at loven træder i kraft den 30. juni 2020, da § 5
vedrørende udskydelse af den digitale logbog bør
træde i kraft på dette tidspunkt.
I stk. 2 foreslås bl.a., at de
foreslåede nye momsregler for e-handel træder i kraft
den 1. januar 2021. Da der p.t. drøftes et forslag fra
Europa-Kommissionen om at udskyde EU-reglernes
ikrafttrædelse, jf. bemærkningerne til
ændringsforslagets nr. 11, foreslås det, at
henvisningerne til de foreslåede bestemmelser for de nye
e-handelsregler udgår af stk. 2, således at
ikrafttrædelsestidspunktet ikke er fastsat til den 1. januar
2021.
I lovforslagets § 4 foreslås
det, at en henvisning til en ophævet paragraf i lov om
afgifter af spil udgår. I lovforslagets § 7, stk. 2,
foreslås denne ændring at træde i kraft den 1.
januar 2021. Da der imidlertid ikke er nogen grund til, at denne
ændring af lov om afgifter af spil ikke skal træde i
kraft på det tidligst mulige tidspunkt, foreslås det,
at ændringen træder i kraft ved lovens
ikrafttrædelse den 30. juni 2020. Rent teknisk foreslås
dette at ske ved at fjerne henvisningen til § 4 i
lovforslagets § 7, stk. 2, som nævner de bestemmelser,
der foreslås at træde i kraft den 1. januar 2021.
Til nr. 12
Momsreglerne for e-handel skal i henhold
til Rådets direktiver (EU) 2017/2455 og (EU) 2019/1995
træde i kraft den 1. januar 2021. Europa-Kommissionen har
imidlertid den 8. maj 2020 fremsat forslag til en
rådsbeslutning om at udskyde tidspunktet for
ikrafttrædelse af de nye momsregler for e-handel med 6
måneder til den 1. juli 2021. Europa-Kommissionen begrunder
forslaget om udskydelse med, at flere EU-lande og post- og
kurerbranchen på grund af hjemsendelser m.v. under
coronakrisen har anmodet om ekstra tid til at
færdiggøre de it-systemer, der er nødvendige
til understøttelse af de nye regler.
Det er derfor muligt, at det på
EU-niveau besluttes at udsætte datoen for reglernes
ikrafttrædelse. Da forslaget imidlertid fortsat er under
behandling og det endelige ikrafttrædelsestidspunkt derfor er
usikkert, foreslås det, at skatteministeren bemyndiges til at
sætte reglerne i kraft i overensstemmelse med det eventuelt
udskudte ikrafttrædelsestidspunkt i EU-reglerne, som
EU-medlemslandene bliver enige om.
Det er hensigten, at skatteministeren vil
udstede en ikrafttrædelsesbekendtgørelse, så
hurtigt som muligt efter at der i Økofinrådet er taget
endelig stilling til Europa-Kommissionens forslag om
udsættelse.
Provenuvirkning
Som anført i lovforslagets afsnit
4.1 er det med betydelig usikkerhed skønnet, at de nye
momsregler for e-handel vil medføre et årligt
merprovenu på ca. 335 mio. kr. umiddelbart og på ca.
300 mio. kr. efter tilbageløb og adfærd (2020-niveau).
En udsættelse af reglernes ikrafttrædelse
skønnes at nedsætte merprovenuet med en 1/12 pr.
måneds udskydelse. Det vil sige, at udskydes
ikrafttrædelsen 6 måneder, skønnes merprovenuet
i 2021 at falde til ca. 165 mio. kr. umiddelbart og ca. 150 mio.
kr. efter tilbageløb og adfærd.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 17. marts
2020 og var til 1. behandling den 23. april 2020. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 1
møde.
Høringssvar
Et udkast til lovforslag om modernisering
af momsreglerne for e-handel har været sendt i høring
forud for fremsættelsen. Et udkast til lovforslag om
håndtering af A-skat m.v. i forbindelse med udbetaling fra
feriegarantiordninger m.v. og udskydelse af
ikrafttrædelsestidspunktet for den digitale logbog har
været sendt i høring forud for fremsættelsen.
Forslaget om justering i lov om afgifter af spil har ikke
været sendt i høring.
Den 19. marts 2020 sendte skatteministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 7 bilag
på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
1 skriftlig henvendelse om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
5 spørgsmål til skatteministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Birgitte Vind (S) Bjørn
Brandenborg (S) fmd. Jens Joel
(S) Jeppe Bruus (S) Jesper Petersen (S) Kasper Sand Kjær (S)
Malte Larsen (S) Thomas Jensen (S) Troels Ravn (S) Kathrine Olldag
(RV) Katrine Robsøe (RV) Carl Valentin (SF) Theresa Berg
Andersen (SF) Rune Lund (EL) Victoria Velasquez (EL) Rasmus
Nordqvist (SF) Louise Schack Elholm (V) Karsten Lauritzen (V)
Kristian Pihl Lorentzen (V) Lars Christian Lilleholt (V) nfmd. Torsten Schack Pedersen (V) Marie
Bjerre (V) Morten Dahlin (V) Dennis Flydtkjær (DF) Hans
Kristian Skibby (DF) René Christensen (DF) Hanne
Bjørn-Klausen (KF) Mona Juul (KF) Ole Birk Olesen (LA)
Nye Borgerlige, Alternativet, Inuit
Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 48 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 42 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Radikale Venstre (RV) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 4 | |