Fremsat den 13. marts 2020 af beskæftigelsesministeren (Peter Hummelgaard)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om sygedagpenge
(Udvidet ret for arbejdsgiver til refusion
og for selvstændige til sygedagpenge som følge af
covid-19)
§ 1
I lov om sygedagpenge, jf.
lovbekendtgørelse nr. 107 af 2. februar 2020, som
ændret ved § 4 i lov nr. 339 af 2. april 2019 og lov nr.
1555 af 27. december 2019, foretages følgende
ændringer:
1.
Efter § 43 indsættes før overskriften før
§ 44:
Ȥ 43 a. En
selvstændig erhvervsdrivende, som i øvrigt opfylder
lovens betingelser, har ret til sygedagpenge fra kommunen i de
første 2 uger af sygeperioden, hvis den selvstændiges
uarbejdsdygtighed efter § 7 skyldes covid-19.
Stk. 2. En
selvstændig erhvervsdrivende, som ikke efter § 7 er
uarbejdsdygtig, men som i øvrigt opfylder lovens
betingelser, har ret til sygedagpenge fra kommunen i den periode,
hvor den selvstændige ikke kan varetage sit arbejde på
grund af en anbefaling fra sundhedsmyndighederne til bestemte
grupper om hjemmeophold på grund af konkrete forhold i
forbindelse med covid-19.
Stk. 3.
Anmeldelse af fraværet til kommunen efter stk. 1 og 2 skal
ske senest 3 uger efter første fraværsdag ved at
udfylde en blanket, som udleveres af kommunen. Kommunen kan se bort
fra overskridelse af fristen i pkt. 1 af de grunde, som
fremgår af § 43, stk. 5.«
2.
Efter § 53 a indsættes i kapitel
19:
Ȥ 53 b. En arbejdsgiver
har ret til at få refusion fra kommunen i de første 30
kalenderdage af sygefraværet, hvis lønmodtagerens
uarbejdsdygtighed efter § 7 skyldes covid-19, og
lønmodtageren i øvrigt opfylder lovens betingelser.
Refusionen beregnes efter reglerne om sygedagpenge fra kommunen til
lønmodtagere, jf. § 47, stk. 1, 1. pkt. Refusionen kan
dog højst ske med det beløb, som lønmodtageren
har ret til efter § 50, stk. 2.
Stk. 2. For en
lønmodtager, der i øvrigt opfylder lovens
betingelser, har arbejdsgiveren, uanset at lønmodtageren
ikke er uarbejdsdygtig efter § 7, ret til at få refusion
fra kommunen for udbetalt løn for den periode, hvor
lønmodtageren ikke kan varetage sit arbejde på grund
af en anbefaling fra sundhedsmyndighederne til bestemte grupper om
hjemmeophold på grund af konkrete forhold i forbindelse med
covid-19. Refusionen beregnes efter reglerne om sygedagpenge fra
kommunen til lønmodtagere, jf. § 47, stk. 1, 1. pkt.
Refusionen kan dog højst ske med det beløb, som
lønmodtageren ville have ret til efter § 50, stk. 2,
hvis lønmodtageren kunne få sygedagpenge, fordi
lønmodtageren var uarbejdsdygtig efter § 7.
Stk. 3. §
59, stk. 1-8, finder anvendelse for anmeldelse af refusionskrav
efter stk. 1 og 2.«
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende, jf. dog stk. 3.
Stk. 2. Lovforslaget kan
stadfæstes straks efter dets vedtagelse.
Stk. 3. §§ 43
a og 53 b, som affattet ved denne lovs § 1, ophæves den
1. januar 2021.
§ 3
Stk. 1. § 1, nr. 1,
finder anvendelse for selvstændige erhvervsdrivende, hvor
første fraværsdag på grund af covid-19 indtraf
den 27. februar 2020 eller senere. For fravær som
følge af covid-19 med første fraværsdag i
perioden fra den 27. februar 2020 og frem til lovens
ikrafttrædelse kan der indgives anmodning om sygedagpenge
indtil den 15. april 2020.
Stk. 2. § 1, nr. 2,
finder anvendelse for en arbejdsgiver, der søger om
refusion, hvis lønmodtagerens fravær skyldes covid-19,
og første fraværsdag indtraf den 27. februar 2020
eller senere.
Stk. 3. For
fraværsdage før den 1. januar 2021 finder
bestemmelserne i §§ 43 a og 53 b i lov om sygedagpenge,
som affattet ved denne lovs § 1, anvendelse, selv om
ansøgning er indgivet efter lovens ophævelse, eller
hvis ansøgning ikke er færdigbehandlet efter lovens
ophævelse.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Med nærværende lovforslag
foreslås, at arbejdsgivere får en udvidet ret til
refusion for løn eller sygedagpenge, der bliver udbetalt for
lønmodtagere, der er fraværende som følge af
covid-19. Ligeledes får selvstændige erhvervsdrivende
udvidet ret til sygedagpenge for fravær som følge af
covid-19.
Efter gældende regler har arbejdsgivere
som udgangspunkt først ret til sygedagpengerefusion efter de
første 30 kalenderdage (arbejdsgiverperioden).
Selvstændige erhvervsdrivende har som udgangspunkt ikke ret
til sygedagpenge for de første 2 ugers fravær
(egenperioden).
Med lovforslaget foreslås, at
arbejdsgiverne for det første får ret til at få
refusion fra kommunen i arbejdsgiverperioden, hvis
lønmodtagers uarbejdsdygtighed på grund af egen sygdom
skyldes covid-19. For det andet får arbejdsgiverne ret til at
få refusion for den periode, hvor en lønmodtager ikke
kan varetage sit arbejde på grund af en anbefaling fra
sundhedsmyndighederne til bestemte grupper om hjemmeophold på
grund af konkrete forhold i forbindelse med covid-19, selvom
sygedagpengelovens almindelige krav om at være uarbejdsdygtig
på grund af egen sygdom ikke er opfyldt.
For begge grupper er det en betingelse, at
lovens øvrige krav er opfyldt.
I forhold til de selvstændige
erhvervsdrivende foreslås for det første, at de
får ret til at få sygedagpenge i egenperioden, hvis de
er uarbejdsdygtige på grund af covid-19. For det andet
får de selvstændige erhvervsdrivende ret til at
få sygedagpenge for den periode, hvor de ikke kan varetage
deres arbejde på grund af en anbefaling fra
sundhedsmyndighederne til bestemte grupper om hjemmeophold på
grund af konkrete forhold i forbindelse med covid-19, selvom de
ikke opfylder sygedagpengelovens almindelige krav om at være
uarbejdsdygtig på grund af egen sygdom.
For begge grupper er det en betingelse, at
lovens øvrige krav er opfyldt.
Lovforslaget skal medvirke til at
afbøde de negative økonomiske konsekvenser, som
spredningen af covid-19 allerede har og vil kunne få.
Da der er tale om et midlertidigt initiativ
som følge af covid-19, er der i lovforslaget indsat en
ophørsklausul, hvorefter de midlertidige regler
ophører den 1. januar 2021.
2. Lovforslagets
indhold
2.1. Arbejdsgiverperioden
2.1.1. Gældende ret
Efter § 30, stk. 1, i lov om
sygedagpenge, jf. lovbekendtgørelse nr. 107 af 2. februar
2020, har en lønmodtager, som ikke får udbetalt fuld
løn under sygdom, ret til sygedagpenge fra arbejdsgiveren i
30 kalenderdage fra første fraværsdag.
Retten til sygedagpenge fra arbejdsgiveren er
betinget af, at lønmodtageren på første
fraværsdag opfylder et beskæftigelseskrav, som betyder,
at lønmodtageren på første sygefraværsdag
har været ansat uafbrudt i de seneste 8 uger før
fraværet hos den pågældende arbejdsgiver, og i
denne periode har været beskæftiget hos arbejdsgiveren
i mindst 74 timer, jf. sygedagpengelovens § 30, stk. 2.
Efter sygedagpengelovens § 33, stk. 1,
nr. 2, indtræder retten til sygedagpenge fra kommunen bl.a.,
når retten til sygedagpenge fra arbejdsgiveren eller
udbetaling af løn fra arbejdsgiveren er ophørt. For
at have ret til sygedagpenge fra kommunen skal lønmodtageren
være i beskæftigelse og have været i
beskæftigelse i mindst 240 timer inden for de seneste 6
afsluttede kalendermåneder forud for første
fraværsdag og i mindst 5 af disse måneder have
været beskæftiget i mindst 40 timer i hver måned
samt ikke have ret til sygedagpenge fra arbejdsgiveren for samme
periode.
Retten til sygedagpenge er betinget af, at
lønmodtageren er uarbejdsdygtig på grund af egen
sygdom. Afgørelsen af, hvorvidt lønmodtageren kan
anses for uarbejdsdygtig, skal ske på grundlag af en samlet
vurdering af sygdommen og dens indvirkning på personens
arbejdsevne, jf. sygedagpengelovens § 7, stk. 1. Det betyder,
at personer, som har en sygdom, men som ikke er uarbejdsdygtige
på grund af sygdommen, ikke har ret til sygedagpenge. Der er
således ikke ret til sygedagpenge alene på baggrund af
bestemte diagnoser; det afgørende er, om den sygdom, man
har, betyder at man ikke kan varetage sit arbejde. Efter
gældende praksis omfatter begrebet uarbejdsdygtighed i
sygedagpengelovens forstand blandt andet en række
situationer, hvor den pågældende ikke er egentlig syg,
men fraværende fra arbejdet på grund af
lægeundersøgelser m.v.
En person, der er konstateret smittet med
covid-19, må som udgangspunkt antages at være
uarbejdsdygtig på grund af egen sygdom og dermed have ret til
sygedagpenge.
For en person, der er sat i karantæne
på grund af smitterisiko for covid-19 uden selv at være
konstateret syg, men efter en konkret lægelig vurdering
antages sandsynligvis at (kunne) være smittebærer, og
det efter Sundhedsstyrelsens vurdering er afgørende, at
personen er i karantæne og dermed evt. ikke kan arbejde af
hensyn til bl.a. at modvirke spredning af smitte, kan
karantænen sidestilles med, at personen er uarbejdsdygtig
på grund af egen sygdom. Det forudsættes, at der er
tale om en løbende og aktiv, individuel opfølgning
fra sundhedsmyndighederne af den karantæne-satte person.
Hvis der f.eks. er tale om en person, der er
symptomfri og selv har valgt at gå i karantæne, fordi
personen mener måske at have være udsat for smitte, vil
betingelsen om at være uarbejdsdygtig på grund af egen
sygdom ikke være opfyldt. Det samme gælder en person,
der skal blive hjemme fra arbejde på grund af
Sundhedsstyrelsens anbefaling om, at personer, der har rejst i
særlige risikoområder, bliver hjemme i to uger efter,
at de har forladt området. Personen vil således ikke
kunne modtage sygedagpenge i perioden. Tilsvarende vil en
arbejdsgiver ikke være berettiget til refusion.
Efter sygedagpengelovens § 54 er en
arbejdsgiver, der udbetaler løn under sygefravær fra
arbejdet, berettiget til at få udbetalt de sygedagpenge, som
lønmodtageren ellers ville have ret til fra kommunen
vedrørende samme arbejdsforhold, dog højst med et
beløb svarende til den udbetalte løn for samme
tidsrum.
2.1.2. Ministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
For at afværge store økonomiske
konsekvenser for arbejdsgiverne ved et eventuelt omfattende udbrud
af covid-19 i Danmark foreslås det, at der kan ydes
sygedagpengerefusion for løn eller sygedagpenge, der bliver
udbetalt i arbejdsgiverperioden fra lønmodtagerens
første sygefraværsdag vedrørende
lønmodtagere, der er uarbejdsdygtige som følge af
egen sygdom på grund af covid-19.
Endvidere foreslås det, at en
arbejdsgiver kan opnå ret til refusion vedrørende en
lønmodtager, der i øvrigt opfylder lovens betingelser
bortset fra at være uarbejdsdygtig på grund af egen
sygdom, når der er tale om, at lønmodtageren ikke kan
varetage sit arbejde på grund af en anbefaling fra
sundhedsmyndighederne til bestemte grupper om hjemmeophold på
grund af konkrete forhold i forbindelse med covid-19. Der skal
således være tale om, at lønmodtageren ikke kan
arbejde fra hjemmet.
Det foreslås, at ordningen skal
gælde offentlige og private arbejdsgivere. Da der er tale om
et midlertidigt initiativ som følge af covid-19, er der i
lovforslaget indsat en ophørsklausul, hvorefter de
midlertidige regler foreslås at ophøre den 1. januar
2021.
Lovens almindelige regler om
beskæftigelseskrav m.v. forudsættes opfyldt for, at en
arbejdsgiver skal få ret til den udvidede refusion. Det vil
sige, at en arbejdsgiver ikke får ret til refusion for en
lønmodtager, som ikke opfylder lovens
beskæftigelseskrav over for kommunen.
I forhold til den første gruppe - hvor
der gives refusion i arbejdsgiverperioden vedrørende
lønmodtagere, der er uarbejdsdygtige på grund af
covid-19 - gælder også lovens almindelige betingelse
om, at den pågældende skal være uarbejdsdygtig
på grund af egen sygdom. Der henvises til pkt. 2.1.1. om
vurderingen af uarbejdsdygtighed på grund af egen sygdom som
følge af covid-19, herunder at der ikke er tale om
uarbejdsdygtighed ved frivillig karantæne m.v.
I forhold til den anden gruppe - hvor
arbejdsgiverne får ret til at få refusion for perioden,
hvor en lønmodtageren ikke kan varetage sit arbejde på
grund af en anbefaling fra sundhedsmyndighederne til bestemte
grupper om hjemmeophold på grund af konkrete forhold i
forbindelse med covid-19 - er lovens almindelige betingelse om, at
den pågældende skal være uarbejdsdygtig på
grund af egen sygdom, fraveget.
Beregning og udbetaling af refusionen skal ske
efter de almindelige regler i sygedagpengeloven. Det
bemærkes, at for lønmodtagere, der på
første sygefraværsdag er omfattet af
tidsbegrænsningen i lovens § 24, og har ret til et
jobafklaringsforløb, men hvor arbejdsgiveren i
arbejdsgiverperioden udbetaler løn eller sygedagpenge, vil
arbejdsgiveren være berettiget til refusion af sygedagpenge
fra kommunen i arbejdsgiverperioden. Det gælder også
for den gruppe, der bliver ret til refusion for, selvom de ikke
opfylder lovens almindelige krav om uarbejdsdygtighed.
Er der tale om, at lønmodtageren helt
eller delvist arbejder hjemmefra, vil sygedagpengene helt eller
delvist skulle bortfalde.
Et krav om udstedelse af dokumentation fra en
læge/sundhedsmyndighederne vil kunne medføre en
øget belastning af sundhedsmyndighederne. Endvidere vil der
ikke ske konstatering af covid-19 af alle smittede, men alene
være en formodning for, at en given person er smittet. Den
sygemeldte må derfor som udgangspunkt på tro og love
erklære, at personen har en realistisk formodning om, at der
er/var tale om covid-19.
2.2. Selvstændige erhvervsdrivende
2.2.1. Gældende ret
Efter sygedagpengelovens § 41 har
selvstændige erhvervsdrivende ret til sygedagpenge fra
kommunen fra første fraværsdag efter 2 ugers sygdom.
Er der tegnet en sygedagpengeforsikring, har den selvstændige
ret til sygedagpenge fra første eller tredje
fraværsdag, jf. lovens § 45.
Ud over sygedagpengelovens øvrige
betingelser er det en grundlæggende betingelse for ret til
sygedagpenge, at personen er uarbejdsdygtig på grund af egen
sygdom.
Der gælder de samme regler om
uarbejdsdygtighed som gælder for lønmodtagere, jf.
ovenfor under punkt. 2.1.1.
Det er endvidere en betingelse for ret til
sygedagpenge, at den selvstændige erhvervsdrivende opfylder
et beskæftigelseskrav. Beskæftigelseskravet for
selvstændige fremgår af sygedagpengelovens § 42,
stk. 1, som fastslår, at retten til sygedagpenge er betinget
af, at der inden for de seneste 12 måneder har været
udøvet selvstændig virksomhed i mindst 6
måneder, heraf den seneste måned forud for
sygefraværet. Virksomheden skal have været
udøvet i mindst halvdelen af den normale
overenskomstmæssige tid. Har virksomheden været
udøvet i mindre end 6 måneder, medregnes perioder med
forudgående beskæftigelse som lønmodtager.
2.2.2. Ministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
For at afværge store økonomiske
konsekvenser for selvstændige erhvervsdrivende ved et
eventuelt omfattende udbrud af covid-19 i Danmark foreslås
det, at der kan udbetales sygedagpenge fra første
sygefraværsdag til selvstændige erhvervsdrivende, der
er uarbejdsdygtige på grund af en sygdom som skyldes
covid-19. Da der er tale om et midlertidigt initiativ som
følge af covid-19, er der i lovforslaget indsat en
ophørsklausul, hvorefter de midlertidige regler
foreslås at ophøre den 1. januar 2021.
Endvidere foreslås det, at en
selvstændig erhvervsdrivende, som ikke efter § 7 er
uarbejdsdygtig, men som i øvrigt opfylder lovens
betingelser, kan få sygedagpenge fra kommunen i den periode,
hvor den selvstændige ikke kan varetage sit arbejde på
grund af en anbefaling fra sundhedsmyndighederne til bestemte
grupper om hjemmeophold på grund af konkrete forhold i
forbindelse med covid-19.
Beregning og udbetaling af sygedagpenge skal
ske efter de almindelige regler i sygedagpengeloven, ligesom lovens
almindelige regler om beskæftigelseskrav m.v.
forudsættes opfyldt. Er der tale om, at den
selvstændige helt eller delvist arbejder hjemmefra, vil
sygedagpengene helt eller delvist skulle bortfalde efter lovens
almindelige regler herom.
I forhold til den første gruppe - hvor
der gives ret til sygedagpenge i egenperioden til
selvstændige erhvervsdrivende, der er uarbejdsdygtige
på grund af covid-19 - gælder også lovens
almindelige betingelse om, at den pågældende skal
være uarbejdsdygtig på grund af egen sygdom. Der
henvises til pkt. 2.2.1. om vurderingen af uarbejdsdygtighed
på grund af egen sygdom som følge af covid-19,
herunder at der ikke er tale om uarbejdsdygtighed ved frivillig
karantæne m.v.
I forhold til den anden gruppe - hvor den
selvstændige får ret til at få sygedagpenge for
perioden, hvor den pågældende ikke kan varetage sit
arbejde på grund af en anbefaling fra sundhedsmyndighederne
til bestemte grupper om hjemmeophold på grund af konkrete
forhold i forbindelse med covid-19 - er lovens almindelige
betingelse om at den pågældende skal være
uarbejdsdygtig på grund af egen sygdom, fraveget.
Et krav om udstedelse af dokumentation fra en
læge/sundhedsmyndighederne vil kunne medføre en
øget belastning af sundhedsmyndighederne. Endvidere vil der
ikke ske konstatering af covid-19 af alle smittede, men alene
være en formodning for, at en given person er smittet. Den
sygemeldte må derfor som udgangspunkt på tro og love
erklære, at personen har en realistisk formodning om, at der
er/var tale om covid-19.
3. Lovforslagets
forhold til databeskyttelsesforordningen og
databeskyttelsesloven
Det foreslås, at arbejdsgiveren skal
anvende det almindelige indberetningssystem, Nemrefusion, til at
søge om refusion, hvis lønmodtagerens fravær
skyldes covid-19.
Det vil i denne situation være
nødvendigt, at arbejdsgiver og kommunen behandler
oplysninger om, at årsagen til, at der søges om
refusion, er covid-19. Hvis det kan udledes af indberetningen af
fravær, at den registrerede er smittet med covid-19, vil der
være tale om en helbredsoplysning, som er omfattet af artikel
9.
I forbindelse med ansøgninger om
refusion vil arbejdsgiver og kommunen således behandle
oplysninger omfattet af databeskyttelsesforordningens artikel 6 og
artikel 9.
Efter artikel 6, stk. 1, litra e, kan der
behandles personoplysninger, hvis det er nødvendigt af
hensyn til udførelse af en opgave i samfundets interesse
eller som henhører under offentlig
myndighedsudøvelse, som den dataansvarlige har fået
pålagt.
Det vurderes, at kommunens behandling af
oplysninger vil kunne finde sted i medfør af artikel 6, stk.
1, litra e, idet kommunens forpligtelse til behandlingen af
oplysninger følger af de foreslåede bestemmelser i
dette lovforslag.
Det er vurderingen, at arbejdsgivers
behandling også kan finde sted i medfør af samme
bestemmelse, idet det er i samfundets interesse, at arbejdsgiver
kan opnå refusion fra første fraværsdag, da det
medvirker til at afbøde de negative økonomiske
konsekvenser, som spredningen af covid-19 allerede har og vil kunne
få.
Derudover skal databeskyttelsesforordningens
artikel 5 være opfyldt ved behandlingen af oplysninger ved
refusion for sygefravær i forbindelse med covid-19. Det
indebærer bl.a., at behandlingen af oplysninger om
fravær skal være rimelig og begrænset til, hvad
der er nødvendigt i forhold til de formål, hvortil de
behandles.
Efter databeskyttelsesforordningens artikel 6,
stk. 3, skal grundlaget for behandling efter artikel 6, stk. 1,
litra e, fremgå af EU-retten eller medlemsstaternes nationale
ret, som den dataansvarlige er underlagt. Den enkelte kommune er
efter § 4 i lov om digital løsning til brug for
anmeldelse af sygefravær og anmodning om refusion af og
tilskud m.v. (Nemrefusion), dataansvarlig efter
databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven for de data i
Nemrefusion, som skal anvendes i kommunens sagsbehandling. Kravene
i databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 3, vurderes dermed
at være opfyldt. Det vurderes endvidere, at behandlingen er
rimelig og nødvendig for at opfylde formålet med
loven, jf. databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 2, da
oplysningerne begrænses til at være en angivelse af
fraværsårsagen (covid-19), men at nærmere
oplysninger ikke skal behandles.
Behandlingen af særlige kategorier af
oplysninger som f.eks. oplysninger om helbred må som
udgangspunkt ikke ske, jf. databeskyttelsesforordningens artikel 9,
stk. 1. Behandling kan dog ske, hvis én af undtagelserne i
artikel 9, stk. 2, gør sig gældende.
Behandling kan efter artikel 9, stk. 2, litra
f, finde sted, hvis behandlingen er nødvendig, for at
retskrav kan fastlægges, gøres gældende eller
forsvares, eller når domstole handler i deres egenskab af
domstol.
Det vurderes, at arbejdsgivernes og
kommunernes behandling af helbredsoplysninger, herunder om
covid-19, som arbejdsgiveren registrerer i Nemrefusion, kan finde
sted i overensstemmelse med denne bestemmelse, da behandlingen er
nødvendig for, at arbejdsgiver kan fastslå et evt.
krav på refusion og efterfølgende gøre sit
retskrav om refusion gældende.
4. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
4.1. Samlede
økonomiske konsekvenser af lovforslaget
De økonomiske konsekvenser af forslaget
er særdeles vanskelige at skønne over, da det
afhænger af udviklingen af covid-19-smittede. Samlet set
skønnes forslaget med betydelig usikkerhed at medføre
offentlige merudgifter på ca. 1.650 mio. kr. i 2020, jf.
tabel 1.
Forslaget skønnes med betydelig
usikkerhed samlet at medføre offentlige merudgifter til
sygedagpenge og refusion på ca. 1.650 mio. kr. i 2020. De
samlede udgifter til sygedagpenge fordeler sig med ca. 1.200 mio.
kr. vedrørende staten og ca. 400 mio. kr. vedrørende
kommunerne.
Herudover skønnes der at være
statslige merudgifter på ca. 0,5 mio. kr. i 2020 i
forbindelse med obligatorisk pension og kommunale merudgifter til
administration på ca. 12 mio. kr.
Forslaget skønnes med betydelig
usikkerhed at berøre ca. 110.000 personer og medføre
en merudgift til ca. 1,6 mio. sygedagpengedage. De faktiske
udgifter afhænger særligt af udviklingen af
covid-19-smittede. Lovforslagets økonomiske konsekvenser kan
således være væsentligt underestimeret som
følge af den særdeles betydelige usikkerhed, der er
forbundet med skønnene for antallet af covid-19 smittede
m.v.
Tabel
1. Samlede økonomiske
konsekvenser af lovforslaget | Merudgifter i
mio. kr. (2020-pl.) | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | I alt statslige
udgifter | 1.223,7 | 0 | 0 | 0 | Heraf til
sygedagpenge | 1.223,2 | 0 | 0 | 0 | Heraf til obligatorisk
pension | 0,5 | 0 | 0 | 0 | I alt kommunale
udgifter | 441,8 | 0 | 0 | 0 | Heraf Reserver og
budgetregulering vedrørende
indkomstoverførelser | 429,8 | 0 | 0 | 0 | Heraf Kommunalt lov-
og cirkulæreprogram (administration) | 12,0 | 0 | 0 | 0 | I alt | 1.665,5 | 0 | 0 | 0 |
|
Forslaget skønnes med betydelig
usikkerhed at medføre, at der udbetales sygedagpenge og
refusion til ca. 110.000 personer, der vil have ret til ydelse, til
i gennemsnit 14 dage, svarende til ca. 1,6 mio. sygedagpengedage.
Forslaget skønnes at medføre samlede merudgifter til
sygedagpenge på ca. 1.650 mio. kr. i 2020, heraf ca. 1.200
mio. kr. til staten og ca. 400 mio. kr. til kommunerne, jf. tabel
2.
Tabel
2. Ydelseskonsekvenser af
lovforslaget | Merudgifter i
mio. kr. (2020-pl.) | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | I alt
ydelseskonsekvenser | 1.653,0 | 0 | 0 | 0 | I alt
sygedagpenge | 1.653,0 | 0 | 0 | 0 | Heraf stat | 1.223,2 | 0 | 0 | 0 | Heraf kommune | 429,8 | 0 | 0 | 0 |
|
Forslaget vurderes at have administrative
konsekvenser for kommunerne. Det vurderes med betydelig usikkerhed,
at kommunerne som følge af øget administration i
forbindelse med udbetalingen af sygedagpenge relateret til
covid-19, vil have merudgifter til administration på 12 mio.
kr. i 2020.
Tabel
3. Administrative konsekvenser af
lovforslaget | Merudgifter i
mio. kr. (2020-pl.) | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | I alt
administration | 12,0 | 0 | 0 | 0 | I alt
administration | 12,0 | 0 | 0 | 0 | Heraf
stat | 0 | 0 | 0 | 0 | Heraf
kommune | 12,0 | 0 | 0 | 0 |
|
De økonomiske og administrative
konsekvenser af lovforslaget skal forhandles med de kommunale
parter.
De økonomiske konsekvenser af
lovforslaget bliver indarbejdet på lov om
tillægsbevilling for 2020.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Forslaget forventer at medføre
betydelige økonomiske lettelser for erhvervslivet.
Forslaget vil have administrative konsekvenser
for erhvervslivet, idet arbejdsgiverne skal anmode om refusion fra
kommunerne. Forslaget forudsætter, at dette kan ske via den
digitale indberetningsløsning Nemrefusion, som
arbejdsgiverne anvender i dag i forbindelse med anmeldelse af
sygefravær og anmodning om refusion.
6. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget vil have administrative
konsekvenser for borgerne, idet en lønmodtager, som er
fraværende på grund af covid-19, vil skulle modtage og
svare på et underretningsbrev som følge af
arbejdsgivers anmodning om refusion fra første
sygefraværsdag.
Selvstændige erhvervsdrivende, som er
fraværende som følge af covid-19, skal anmode kommunen
om en blanket til brug for ansøgning om sygedagpenge fra
første sygefraværsdag.
7. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter
9. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har ikke været
sendt i høring, da regeringen ønsker, at reglerne
skal træde i kraft hurtigst muligt.
10. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/Mindreudgifter (Hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, angive
»Ingen«) | Negative konsekvenser/Merudgifter (Hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, angive
»Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Stat: Lovforslaget skønnes at
medføre merudgifter for: 1.223,7 mio. kr. i 2020 Kommuner: Lovforslaget skønnes at
medføre merudgifter for: 441,8 mio. kr. i 2020 | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Lovforslagets administrative konsekvenser
forventes at medføre følgende merudgifter for hhv.
stat, kommuner og regioner: Stat: 0 mio. kr. i 2020 Kommune: 12,0 mio. kr. i 2020 | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Forslaget forventer at medføre
betydelige økonomiske lettelser for erhvervslivet. | | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Arbejdsgiverne skal anmode om refusion via
Nemrefusion. | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Borgerne skal svare på et
underretningsbrev som følge af arbejdsgiverens anmodning om
refusion. | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering /Går videre
end minimumskrav i EU-regulering | JA | NEJ | | X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Efter sygedagpengelovens § 41 har
selvstændige erhvervsdrivende ret til sygedagpenge fra
kommunen fra første fraværsdag efter 2 ugers sygdom.
Er der tegnet en sygedagpengeforsikring, har den selvstændige
ret til sygedagpenge fra første eller tredje
fraværsdag, jf. lovens § 45.
Ud over sygedagpengelovens øvrige
betingelser - herunder beskæftigelseskravet - er det en
grundlæggende betingelse for ret til sygedagpenge, at
personen er uarbejdsdygtig på grund af egen sygdom.
Det foreslås, at der i § 43 a, stk. 1, fastsættes regler
om, at en selvstændig erhvervsdrivende, som i øvrigt
opfylder lovens betingelser, har ret til sygedagpenge fra kommunen
i de første 2 uger af sygeperioden, hvis den
selvstændiges uarbejdsdygtighed efter § 7 skyldes
covid-19.
Det betyder, at selvstændige vil kunne
få sygedagpenge fra første fraværsdag, hvis
sygefraværet skyldes covid-19.
Lovens almindelige regler om
beskæftigelseskrav m.v. forudsættes opfyldt, og
sygedagpengene beregnes og udbetales efter de almindelige regler i
sygedagpengeloven. Der er f.eks. efter § 53 a ikke ret til
sygedagpenge for søgnehelligdage, så der vil ikke med
hjemmel i § 43 a kunne udbetales sygedagpenge for en
søgnehelligdag.
Er der tale om, at den selvstændige
erhvervsdrivende helt eller delvist arbejder hjemmefra, vil
sygedagpengene helt eller delvist skulle bortfalde efter lovens
almindelige regler herom.
Det foreslås, at der i § 43 a, stk. 2, fastsættes regler
om, at en selvstændig erhvervsdrivende, som ikke efter §
7 er uarbejdsdygtig, men som i øvrigt opfylder lovens
betingelser, har ret til sygedagpenge fra kommunen i den periode,
hvor den selvstændige ikke kan varetage sit arbejde på
grund af en anbefaling fra sundhedsmyndighederne til bestemte
grupper om hjemmeophold på grund af konkrete forhold i
forbindelse med covid-19.
Det er således en betingelse, at der er
tale om, at den selvstændige tilhører en af de
grupper, hvor sundhedsmyndighederne anbefaler hjemmeophold på
grund af covid-19. Det kan f.eks. være på grund af
rejse i bestemte områder, hvor sundhedsmyndighederne i en
periode anbefalede hjemmeophold, eller personen har opholdt sig
på et bestemt sted et bestemt tidspunkt.
Det er også en betingelse, at den
selvstændige ikke kan varetage sit arbejde på grund af
hjemmeopholdet.
Det betyder, at selvstændige vil kunne
få sygedagpenge, hvis fraværet skyldes covid-19, selvom
der ikke er tale om uarbejdsdygtighed i sygedagpengelovens
forstand. Er der tale om, at den selvstændige
erhvervsdrivende helt eller delvist arbejder hjemmefra, vil
sygedagpengene helt eller delvist skulle bortfalde efter lovens
almindelige regler herom.
Bortset fra kravet om uarbejdsdygtighed skal
lovens almindelige regler om beskæftigelseskrav m.v.
være opfyldt, og sygedagpengene beregnes og udbetales efter
de almindelige regler i sygedagpengeloven. Der er f.eks. efter
§ 53 a ikke ret til sygedagpenge for søgnehelligdage,
så der vil ikke med hjemmel i § 43 a, stk. 2, kunne
udbetales sygedagpenge for en søgnehelligdag.
Det foreslås, at der i § 43 a, stk. 3, fastsættes regler
om, at anmeldelse af fraværet til kommunen efter stk. 1 og 2
skal ske senest 3 uger efter første fraværsdag ved at
udfylde en blanket, som udleveres af kommunen. Kommunen kan se bort
fra overskridelse af fristen i pkt. 1 af de grunde, som
fremgår af § 43, stk. 5.
Det betyder, at de selvstændige skal
ansøge om de særlige covid-19-sygedagpenge manuelt i
kommunen, og at disse ansøgninger behandles manuelt. Den
selvstændige kan f.eks. via telefon eller en e-mail til
kommunen anmode kommunen om at sende blanketten. I forbindelse med
ansøgning skal den selvstændige på tro og love
skrive under på, at fraværet skyldes covid-19. Den
selvstændiges frist på 3 uger efter første
fraværsdag skal ses i lyset af denne manuelle procedure.
Proceduren skyldes, at det ikke er muligt for
alle selvstændige at søge om at få sygedagpenge
fra første sygefraværsdag ved hjælp af det
almindelige indberetningssystem Nemrefusion i forbindelse med
anmodning om sygedagpenge fra første fraværsdag
på grund af covid-19, idet det kun er muligt for forsikrede selvstændige at søge
om sygedagpenge tidligere end efter 14 dages sygdom.
Efter sygedagpengelovens § 43, stk. 5,
kan kommunen udbetale sygedagpenge for tiden før
anmodningsdagen, når den selvstændige på grund af
hospitalsophold eller ophold i udlandet har været forhindret
i at anmelde rettidigt, eller når andre særligt
undskyldende forhold har bevirket, at anmeldelse ikke er sket
rettidigt. Anmodningsfristen kan dog ikke fraviges, når
anmodningen er indgivet mere end 6 måneder efter sygdommens
indtræden.
Da der er tale om et midlertidigt initiativ
som følge af covid-19, er der i lovforslaget indsat en
ophørsklausul, hvorefter de midlertidige regler
foreslås at ophøre den 1. januar 2021.
Til nr. 2
Efter sygedagpengelovens § 30 har en
lønmodtager, som ikke får udbetalt fuld løn
under sygdom, ret til sygedagpenge fra arbejdsgiveren i 30
kalenderdage fra første fraværsdag.
Efter sygedagpengelovens § 33, stk. 1,
nr. 2, indtræder retten til sygedagpenge fra kommunen fra
lønmodtagerens første fraværsdag efter, at
retten til sygedagpenge fra arbejdsgiveren efter kapitel 10 eller
udbetaling af løn fra arbejdsgiveren er ophørt.
Efter sygedagpengelovens § 54 er en
arbejdsgiver, der udbetaler løn under sygefravær fra
arbejdet, berettiget til at få udbetalt de sygedagpenge, som
lønmodtageren ellers ville have ret til fra kommunen
vedrørende samme arbejdsforhold, dog højst med et
beløb svarende til den udbetalte løn for samme
tidsrum.
Det foreslås, at der i § 53 b, stk. 1, fastsættes regler
om, at en arbejdsgiver har ret til at få refusion fra
kommunen i de første 30 kalenderdage af sygefraværet,
hvis lønmodtagerens uarbejdsdygtighed efter § 7 skyldes
covid-19 og lønmodtageren i øvrigt opfylder lovens
betingelser. Refusionen beregnes efter reglerne om sygedagpenge fra
kommunen til lønmodtagere, jf. § 47, stk. 1, 1. pkt.
Refusionen kan dog højst ske med det beløb, som
lønmodtageren har ret til efter § 50, stk. 2.
Det betyder, at arbejdsgiver vil få
udbetalt sygedagpengerefusion fra første
sygefraværsdag for så vidt angår
lønmodtagere, hvis lønmodtagerens sygefravær
skyldes covid-19.
Arbejdsgiver får ikke ret til refusion,
hvis lønmodtager ikke har ret til sygedagpenge, f.eks. fordi
lønmodtager ikke opfylder lovens beskæftigelseskrav
over for kommunen. Ligeledes vil arbejdsgiver ikke få ret til
refusion, hvis lønmodtager af anden grund ikke har ret til
sygedagpenge. Der er f.eks. ikke ret til sygedagpenge for
søgnehelligdage, så arbejdsgiver kan tilsvarende ikke
få refusion for disse dage. For lønmodtagere, der
på første sygefraværsdag er omfattet af
tidsbegrænsningen i lovens § 24, og dermed har ret til
et jobafklaringsforløb i stedet for sygedagpenge, og hvor
arbejdsgiveren i arbejdsgiverperioden udbetaler løn eller
sygedagpenge, vil arbejdsgiveren være berettiget til refusion
fra kommunen i arbejdsgiverperioden, jf. således
Ankestyrelsens principmeddelelse 15-15.
Refusionen beregnes og udbetales efter de
almindelige regler i sygedagpengeloven, ligesom lovens almindelige
regler om beskæftigelseskrav m.v. forudsættes opfyldt.
Er der tale om, at personen helt eller delvist arbejder hjemmefra,
vil sygedagpengene helt eller delvist skulle bortfalde.
Det foreslås, at der i § 53 b, stk. 2, fastsættes regler
om, at for en lønmodtager, der i øvrigt opfylder
lovens betingelser, har arbejdsgiveren, uanset at
lønmodtageren ikke er uarbejdsdygtig efter § 7, ret til
at få refusion fra kommunen for udbetalt løn for den
periode, hvor lønmodtageren ikke kan varetage sit arbejde
på grund af en anbefaling fra sundhedsmyndighederne til
bestemte grupper om hjemmeophold på grund af konkrete forhold
i forbindelse med covid-19. Refusionen beregnes efter reglerne om
sygedagpenge fra kommunen til lønmodtagere, jf. § 47,
stk. 1, 1. pkt. Refusionen kan dog højst ske med det
beløb, som lønmodtageren ville have til efter §
50, stk. 2, hvis lønmodtageren kunne få sygedagpenge,
fordi lønmodtageren var uarbejdsdygtig efter § 7.
Det er således en betingelse, at der er
tale om, at lønmodtageren tilhører en af de grupper,
hvor sundhedsmyndighederne anbefaler hjemmeophold på grund af
covid-19. Det kan f.eks. være på grund af rejse i
bestemte områder, hvor sundhedsmyndighederne i en periode
anbefalede hjemmeophold, eller personen har opholdt sig på et
bestemt sted på et bestemt tidspunkt. Bestemmelsen er ikke
opfyldt, hvis arbejdsgiver f.eks. sender lønmodtageren hjem
på grund af svigtende ordretilgang, eller vælger at
sende sine ansatte hjem, fordi arbejdsgiver selv mener, at der er
tale om smittefare. Det er også en betingelse, at
lønmodtageren ikke kan varetage sit arbejde på grund
af hjemmeopholdet.
Det betyder, at arbejdsgiver vil kunne
få refusion, hvis fraværet skyldes covid-19, selvom der
ikke er tale om uarbejdsdygtighed i sygedagpengelovens forstand. Er
der tale om, at lønmodtageren helt eller delvist arbejder
hjemmefra, vil refusionen helt eller delvist skulle bortfalde efter
lovens almindelige regler herom.
Bortset fra kravet om uarbejdsdygtighed skal
lovens almindelige regler om beskæftigelseskrav m.v.
være opfyldt, og refusionen beregnes og udbetales efter de
almindelige regler i sygedagpengeloven, som hvis
lønmodtageren opfyldte kravet om at være
uarbejdsdygtig efter § 7.
Arbejdsgiveren skal anvende det almindelige
indberetningssystem Nemrefusion i forbindelse med anmodning om
refusion for covid-19, så sagerne kan blive oprettet
automatisk i kommunerne. Arbejdsgiveren skal ved anmodningen om
refusion fra første dag angive "anden årsag" og med
fritekst angive, at årsagen er covid-19. På denne
måde vil det digitale flow kunne gennemføres i disse
sager. Lønmodtageren vil modtage et underretningsbrev om
arbejdsgiverens anmodning, hvoraf oplysningerne afgivet af
arbejdsgiveren vil fremgå. Lønmodtageren har pligt til
at give besked til kommunen, hvis lønmodtageren ikke er enig
i de oplysninger, arbejdsgiveren har afgivet.
Det foreslås, at der i § 53 b, stk. 3, fastsættes regler
om, at § 59, stk. 1-8, finder anvendelse for anmeldelse af
refusionskrav efter stk. 1 og 2.
Det vil betyde, at lovens almindelige regler
om anmeldelse af refusionskrav også skal finde anvendelse for
så vidt angår ordningen om refusion til en
arbejdsgiver, hvis lønmodtagerens fravær skyldes
covid-19.
Det betyder blandt andet, at hvis
fraværet er afsluttet inden for 30 kalenderdage fra
første fraværsdag, kan der ydes refusion for tidsrum,
der ligger indtil 3 måneder forud for fremsættelsen af
kravet, jf. § 59, stk. 4.
Da der er tale om et midlertidigt initiativ
som følge af covid-19, er der i lovforslaget indsat en
ophørsklausul, hvorefter den foreslåede regel
foreslås at ophøre den 1. januar 2021.
Til §
2
Det foreslås i stk.
1, at loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelse i Lovtidende, da der ønskes så
tidlig en ikrafttræden, som Folketingsbehandlingen
muliggør.
Det foreslås i stk.
2, at lovforslaget kan stadfæstes straks efter dets
vedtagelse. Ifølge grundlovens § 42, stk. 7, kan et
lovforslag, som kan undergives folkeafstemning, i særdeles
påtrængende tilfælde stadfæstes straks
efter dets vedtagelse, når forslaget indeholder bestemmelse
herom. I den forbindelse bemærkes, at forslaget skal medvirke
til at afbøde de negative økonomiske konsekvenser,
som spredningen af covid-19 allerede har og vil kunne få, og
at det er afgørende at dette sker snarest, idet udbetaling
af refusion til arbejdsgiveren efter den foreslåede § 53
b og udbetaling af sygedagpenge til en selvstændig
erhvervsdrivende efter § 43 a tidligst kan finde sted efter
lovens ikrafttrædelse.
Det foreslås i stk.
3, at §§ 43 a og 53 b, som affattet ved denne lovs
§ 1, ophæves den 1. januar 2021. Forslaget
indebærer, at de nye regler om arbejdsgivers ret til refusion
og selvstændiges ret til sygedagpenge som følge af
covid-19, der gennemføres med lovforslaget, automatisk
ophæves, medmindre Folketinget forinden beslutter at
forlænge reglernes gyldighedsperiode.
Det betyder, at en arbejdsgiver for perioder
fra den 1. januar 2021 ikke vil kunne opnå ret til refusion i
arbejdsgiverperioden for en lønmodtagers uarbejdsdygtighed
efter § 7 der skyldes covid-19, eller til refusion for
udbetalt løn til en lønmodtager, som efter § 7
ikke er uarbejdsdygtig, selvom lønmodtageren er i
hjemmeophold på grund af konkrete forhold i forbindelse med
covid-19, jf. den foreslåede bestemmelse i § 1, nr. 2.
Tilsvarende vil en selvstændig erhvervsdrivende ikke kunne
opnå ret til sygedagpenge fra kommunen i de første 2
uger af sygeperioden for perioder fra den 1. januar 2021, hvis den
selvstændiges uarbejdsdygtighed på grund af egen sygdom
skyldes covid-19 eller sygedagpenge, selvom den selvstændige
er i hjemmeophold på grund af konkrete forhold i forbindelse
med covid-19, jf. den foreslåede bestemmelse i § 1, nr.
1.
Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland, idet det bemærkes,
at lov om sygedagpenge i øvrigt ikke finder anvendelse for
Færøerne og Grønland, jf. § 83 i
loven.
Til §
3
Det foreslås i stk.
1, at § 43 a i lov om sygedagpenge, som affattet ved
denne lovs § 1, nr. 1, finder anvendelse for
selvstændige erhvervsdrivende, som har været eller
bliver uarbejdsdygtige efter § 7 skyldes covid-19, og hvor
første sygefraværsdag er den 27. februar 2020 eller
senere. For fravær som følge af covid-19 med
første fraværsdag i perioden fra den 27. februar 2020
og frem til lovens ikrafttrædelse, kan der indgives anmodning
om sygedagpenge indtil den 15. april 2020. Derved sikres, at
selvstændige har en rimelig frist til at anmode om
sygedagpenge for fravær før lovens
ikrafttrædelse.
Det medfører, at en selvstændig
erhvervsdrivende kan få efterbetalt sygedagpenge for perioden
27. februar 2020 og frem til lovens ikrafttrædelse, hvis den
selvstændige har været uarbejdsdygtig efter § 7
som følge af covid-19. Selvstændige erhvervsdrivende
får således ret til sygedagpenge i egenperioden
på 14 dage, i de tilfælde, hvor sygefraværet
skyldes covid-19. Der er således tale om en begunstigende
regel, som indføres med tilbagevirkende kraft fra 27.
februar 2020, som er dagen, hvor det første tilfælde
af covid-19 blev konstateret i Danmark.
Det foreslås, at § 43 a
ophæves den 1. januar 2021, jf. lovforslagets § 2, stk.
3. Det betyder, at der alene vil kunne udbetales sygedagpenge efter
§ 43 a til en selvstændig erhvervsdrivende for
fravær til og med den 31. december 2020. Det betyder, at hvis
f.eks. en selvstændig erhvervsdrivende den 20. december 2020
har fravær efter § 43 a som følge af covid-19,
vil der alene kunne udbetales sygedagpenge efter den
foreslåede bestemmelse i lovforslagets § 1, nr. 1, frem
til og med den 31. december 2020, selv om den selvstændiges
sygefraværsperiode går ud over denne dato.
Det foreslås i stk.
2, at § 53 b i lov om sygedagpenge, som affattet ved
denne lovs § 1, nr. 2, finder anvendelse for en arbejdsgiver,
der søger om refusion for de første 30 kalenderdage
af sygefraværet, hvis lønmodtagerens fravær
skyldes covid-19 og første sygefraværsdag er den 27.
februar 2020 eller senere.
Det medfører, at en arbejdsgiver kan
få efterbetalt refusionen for udbetalt løn eller
sygedagpenge for perioden 27. februar 2020 og frem til lovens
ikrafttrædelse. Arbejdsgiveren får således en
udvidet ret til refusion af sygedagpenge i de tilfælde, hvor
lønmodtagerens sygefravær for denne periode skyldtes
uarbejdsdygtighed på grund af egen sygdom som følge af
covid-19. Der er således tale om en begunstigende regel, som
indføres med tilbagevirkende kraft fra 27. februar 2020, som
er dagen, hvor det første tilfælde af covid-19 blev
konstateret i Danmark.
Det foreslås, at § 53 b
ophæves den 1. januar 2021, jf. lovforslagets § 2, stk.
2. Det betyder, at en arbejdsgiver alene kan opnå ret til
refusion efter § 53 b på grund af covid-19, for
fravær til og med den 31. december 2020. Det betyder, at hvis
f.eks. en lønmodtager den 20. december 2020 har fravær
efter § 53 b, stk. 2, som følge af covid-19, vil der
alene kunne udbetaltes refusion efter den foreslåede
bestemmelse i lovforslagets § 1, nr. 2, frem til og med den
31. december 2020, selv om lønmodtagerens
fraværsperiode går ud over denne dato.
Det foreslås i stk.
3, at for fraværsdage før den 1. januar 2021
finder bestemmelserne i §§ 43 a og 53 b i lov om
sygedagpenge, som affattet ved denne lovs § 1, anvendelse,
selv om ansøgning er indgivet efter lovens ophævelse,
eller hvis ansøgning ikke er færdigbehandlet efter
lovens ophævelse. Det betyder f.eks. at hvis en
selvstændig erhvervsdrivende har fravær omfattet af
§ 43 a i perioden fra den 25. december 2020 til den 3. januar
2021, vil den selvstændige også efter 1. januar 2021
kunne anmode om og få sygedagpenge for perioden fra den 25.
december til og med 31. december 2020.