Betænkning afgivet af
Beskæftigelsesudvalget den 16. marts 2020
1. Dispensation fra Folketingets
forretningsorden
Udvalget indstiller, at der dispenseres fra
bestemmelsen i Folketingets forretningsordens § 13, stk.1, om,
at der skal gå 30 dage fra lovforslagets fremsættelse,
til det kan vedtages ved 3. behandling.
Udvalget indstiller, at der dispenseres fra
bestemmelsen i Folketingets forretningsordens § 8 a, stk. 2,
om, at der skal gå 2 dage fra offentliggørelsen af
betænkningen, til lovforslaget kommer til 2. behandling, fra
bestemmelsen i § 12, stk. 1, således at 2. behandling
kan finde sted tidligere end 2 dage efter 1. behandling og fra
bestemmelsen i § 13, stk. 1, således at 3. behandling
kan finde sted tidligere end 2 dage efter 2. behandling.
2. Indstillinger
Udvalget
indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Udvalget
Udvalget anerkender, at den såkaldte
risikogruppe (ældre, gravide og folk med kroniske sygdomme)
ikke i sig selv er en del af målgruppen for dette lovforslag.
Dog opfordrer udvalget til, at regeringen følger
risikogruppen tæt for at sikre, at vi ikke oplever
ekstraordinært mange afskedigelser af mennesker i denne
gruppe. Udvalget opfordrer ydermere regeringen til at være
særlig opmærksom på mennesker i risikogruppen,
der ikke er omfattet af aftaler indgået i henhold til
sygedagpengelovens § 56.
Venstre, Dansk
Folkeparti, Det Konservative Folkeparti, Nye Borgerlige og Liberal
Alliance
Venstres, Dansk Folkepartis, Det
Konservative Folkepartis, Nye Borgerliges og Liberal Alliances
medlemmer af udvalget bemærker, at Danmark lige nu står
i en alvorlig og ekstraordinær situation, der påvirker
alle dele af det danske samfund. Således er også det
danske arbejdsmarked under et usædvanligt pres, og derfor er
der brug for, at vi holder hånden under danske arbejdspladser
og under danske virksomheder, så vi i videst muligt omfang
undgår fyringer og konkurser.
I lyset af den alvorlige situation
gennemfører Folketinget nu på anbefaling fra
regeringen hastelovgivning, der skal sikre midlertidige
ændringer i sygedagpengesystemet. Ændringerne har til
formål at mindske virksomhedernes udgifter ved medarbejderes
sygdom eller karantæne som en direkte konsekvens af
covid-19.
V, DF, KF, NB og LA har efter 1. behandling
af lovforslaget stillet en række spørgsmål til
beskæftigelsesministeren. Derudover giver lovforslaget
anledning til en række opmærksomhedspunkter.
For det første noterer V, DF, KF, NB
og LA, at ændringerne i sygedagpengereglerne kun gælder
til den 1. januar 2021. Det står i kontrast til
ændringerne vedtaget i forslag til lov om ændring af
lov om foranstaltninger mod smitsomme og andre overførbare
sygdomme, der gælder indtil den 1. marts 2021. Dette sker
efter regeringens egenhændige skøn. V, DF, KF, NB og
LA vil følge dette tæt.
For det andet konstaterer V, DF, KF, NB og
LA, at lovforslaget ikke fyldestgørende forholder sig til de
udfordringer på arbejdsmarkedet, som er en direkte konsekvens
af politiske tiltag for at dæmme op for covid-19.
Således hjælper lovforslaget ikke de
lønmodtagere, selvstændige og virksomheder, der
oplever kraftig nedgang, selv om de ikke selv er smittet med
covid-19 eller er i karantæne. Lovforslaget løser
dermed kun udfordringerne på en lille del af det danske
arbejdsmarked. En lang række virksomheder, store som
små, samt tusindvis af lønmodtagere og
selvstændige vil dermed ikke blive hjulpet af
regelændringerne. Det er fuldstændig afgørende
for V, DF, KF, NB og LA, at staten og Folketinget bidrager til at
holde hånden under de lønmodtagere, virksomheder og
selvstændige, der oplever massive udfordringer grundet den
hastige udbredelse af covid-19 og de tiltag, der politisk er taget
for at dæmme op for smitten.
For det tredje konstaterer V, DF, KF, NB og
LA, at lovforslaget ikke tager højde for de udfordringer,
lønmodtagere i særligt hårdt ramte brancher
oplever. Særlig lønmodtagerne og selvstændige i
den danske turist-, oplevelses- og rejsebranche oplever i disse
dage utryghed. For V, DF, KF, NB og LA er det essentielt, at der
tages særlige initiativer for at forhindre yderligere
konkurser samt massefyringer blandt denne gruppe
lønmodtagere.
V, DF, KF, NB og LA stemmer for
lovforslaget, herunder hastebehandlingen, på baggrund af
nødvendigheden af disse tiltag. Men V, DF, KF, NB og LA
mener samtidig, at der er brug for yderligere hjælpepakker
til virksomheder, selvstændige og lønmodtagere
så hurtigt som muligt.
Socialistisk
Folkeparti, Enhedslisten og Alternativet
Socialistisk Folkepartis, Enhedslistens og
Alternativets medlemmer af udvalget roser regeringen for rettidig
omhu og for hurtigt at sikre nogle løsninger, der skaber en
tryghed og sikkerhed hos mange lønmodtagere. SF, EL og ALT
opfordrer regeringen til sammen med arbejdsmarkedets parter,
relevante organisationer og Folketingets partier at følge
situationen for dem i usikre ansættelser, der f.eks. er
løst ansatte og ikke lever op til
beskæftigelseskravene for ret til sygedagpenge.
4. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 13. marts
2020 og var til 1. behandling den 13. marts 2020. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i
Beskæftigelsesudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget er ikke forinden
fremsættelsen sendt i høring. Under hensyn til at
lovforslaget hastebehandles, er lovforslaget heller ikke sendt i
høring samtidig med fremsættelsen.
Teknisk gennemgang
Beskæftigelsesministeren og
medarbejdere fra Beskæftigelsesministeriet har den 16. marts
2020 foretaget en teknisk gennemgang af lovforslaget i
udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 5 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
15 spørgsmål til beskæftigelsesministeren til
skriftlig besvarelse, som ministeren har besvaret.
Bjørn Brandenborg (S)
Bjarne Laustsen (S) Jan Johansen (S) Jens Joel (S) Jeppe Bruus (S)
Kasper Sand Kjær (S) fmd.
Leif Lahn Jensen (S) Lennart Damsbo-Andersen (S) Samira Nawa (RV)
Kathrine Olldag (RV) Karsten Hønge (SF) Halime Oguz (SF)
Jette Gottlieb (EL) Victoria Velasquez (EL) Christian Juhl (EL)
Torsten Gejl (ALT) Hans Andersen (V) Anne Honoré
Østergaard (V) Carsten Kissmeyer (V) Morten Dahlin (V) nfmd. Anni Matthiesen (V) Ulla
Tørnæs (V) Bent Bøgsted (DF) Jens Henrik
Thulesen Dahl (DF) Dennis Flydtkjær (DF) Naser Khader (KF)
Birgitte Bergman (KF) Lars Boje Mathiesen (NB) Alex Vanopslagh
(LA)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 48 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 42 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Radikale Venstre (RV) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 5 | |