Fremsat den 13. marts 2020 af skatteministeren (Morten Bødskov)
Forslag
til
Lov om midlertidig udskydelse af betalingsfrister
for indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag samt midlertidig
udskydelse af angivelses- og betalingsfrister for moms m.v.
Kapitel 1
Betaling af A-skat og
arbejdsmarkedsbidrag
§ 1.
Den sidste rettidige betalingsdag efter opkrævningslovens
§ 2, stk. 5, for indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag for
månederne april 2020 til og med juni 2020 udskydes til den
10. i den femte måned efter afregningsperioden, jf. dog stk.
2.
Stk. 2. Hvis den
sidste rettidige betalingsdag er en banklukkedag, anses den
førstkommende bankdag som sidste rettidige betalingsdag.
§ 2.
Den sidste rettidige betalingsdag efter opkrævningslovens
§ 2, stk. 6, for indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag for
månederne april 2020 til og med juni 2020 udskydes til sidste
bankdag i den fjerde måned efter den måned, som
indkomsten vedrører.
§ 3.
For indeholdelsespligtige, for hvem skatteministeren i
medfør af kildeskattelovens § 56 har fastsat regler om
fremrykket afregning af indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag,
finder §§ 1 og 2 ikke anvendelse.
Kapitel 2
Angivelse og betaling af moms
§ 4.
Fristen for angivelse af moms i henhold til momslovens § 57,
stk. 2, udskydes for månederne marts 2020 til og med maj 2020
til den 25. i den anden måned efter afgiftsperiodens
udløb.
§ 5.
Beløb, som skal udbetales til en virksomhed efter
opkrævningslovens § 12, stk. 1, kan uanset
opkrævningslovens § 12, stk. 4, ikke tilbageholdes, som
følge af at en angivelse for en afsluttet afregningsperiode
ikke er indgivet, når
1) angivelsen
for afregningsperioden er omfattet af de udskudte angivelsesfrister
i § 4, og
2) den udskudte
angivelsesfrist for afregningsperioden ikke er udløbet.
Kapitel 3
Beløbsgrænse for
skattekontoen
§ 6.
Beløbsgrænsen i opkrævningslovens § 16 c,
stk. 5, 2. pkt., forhøjes til 10 mio. kr. i perioden til og
med den 30. november 2020.
Kapitel 4
Ikrafttræden m.v.
§ 7.
Loven træder i kraft den 22. marts 2020.
Stk. 2. § 6
har virkning fra og med den 25. marts 2020.
§ 8.
Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | | | Indholdsfortegnelse | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets
indhold | | 2.1. | Midlertidig
udskydelse af betalingsfrister for indeholdt A-skat og
arbejdsmarkedsbidrag | | | 2.1.1. | Gældende
ret | | | 2.1.2. | Den foreslåede
ordning | | 2.2. | Midlertidig
udskydelse af fristerne for angivelse og betaling af
moms | | | 2.2.1. | Gældende
ret | | | 2.2.2. | Den foreslåede
ordning | | 2.3. | Midlertidig
forhøjelse af beløbsgrænsen for kreditsaldo
på skattekontoen | | | 2.3.1. | Gældende
ret | | | 2.3.2. | Den foreslåede
ordning | 3. | Økonomiske
konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige | | 3.1. | A-skat og
arbejdsmarkedsbidrag | | 3.2. | Moms | 4. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v. | | 4.1. | A-skat og
arbejdsmarkedsbidrag | | 4.2. | Moms | 5. | Administrative
konsekvenser for borgerne | 6. | Miljømæssige konsekvenser | 7. | Forholdet til
EU-retten | 8. | Hørte
myndigheder og organisationer m.v. | 9. | Sammenfattende
skema |
|
1. Indledning
COVID-19 vil påvirke den globale
økonomi, som er på vej ned i fart. Regeringen
ønsker derfor at holde hånden under dansk erhvervsliv
og danske lønmodtagere, så presset på danske
virksomheders likviditet lettes.
Formålet med lovforslaget er at give
erhvervslivet en likviditetsindsprøjtning ved at udskyde
virksomhedernes betalingsfrister for A-skat, arbejdsmarkedsbidrag
og moms midlertidigt. Herved får virksomhederne mulighed for
at råde over beløbene længere.
Det foreslås, at virksomheders
betalingsfrist for A-skat og arbejdsmarkedsbidrag midlertidigt
forlænges, ligesom betalingsfristen for virksomheder, der
afregner moms månedligt, foreslås udskudt. Det vil
skabe en likviditetsmæssig buffer for virksomhederne. Det er
ved at blive undersøgt, om momsperioderne for små og
mellemstore virksomheder ligeledes kan forlænges.
Herudover foreslås en midlertidig
forhøjelse af loftet for det beløb, som
virksomhederne kan have stående på skattekontoen, uden
at der sker udbetaling. Virksomheder kan i dag højst have
200.000 kr. stående på skattekontoen, uden at der sker
udbetaling til virksomhederne. For at opnå en vis
afbødning af de negative virkninger, som de foreslåede
betalingsfristudskydelser kan udløse i form af negative
renter, ved at virksomhederne kan få større
bankindeståender, foreslås det, at loftet
forhøjes til 10 mio. kr.
Forslaget er udformet som en særskilt
lov, der udskyder de i forslaget omfattede perioder. Forslaget
indebærer, at lovens virkning automatisk ophører,
hvorefter de almindelige regler igen finder anvendelse, svarende
til en ophørsklausul.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Midlertidig udskydelse af betalingsfrister for
indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag
2.1.1. Gældende ret
I kildeskattelovens § 46, stk. 1, er det
bestemt, at i forbindelse med enhver udbetaling af A-indkomst skal
den, for hvis regning udbetalingen foretages, indeholde
foreløbig skat i det udbetalte beløb. Den
foreløbige skat omfatter ifølge § 41, stk. 2, 1.
og 2. pkt., A-skat, der indeholdes efter reglerne i §§
43-49, og arbejdsmarkedsbidrag, der indeholdes efter reglerne i
§§ 49 A-49 D.
Angivelser vedrørende kildeskatteloven
skal ifølge opkrævningslovens § 2, stk. 2, 2.
pkt., indgives til Skatteforvaltningen senest den 10. i den
første måned efter udløbet af
afregningsperioden, jf. dog stk. 6. I januar måned skal disse
angivelser dog indgives senest den 17. januar.
I opkrævningslovens § 4, stk. 1, 1.
pkt., er det bestemt, at hvis Skatteforvaltningen efter
afleveringsfristens udløb ikke har modtaget angivelse for en
afregningsperiode, kan Skatteforvaltningen fastsætte
virksomhedens tilsvar af skatter og afgifter m.v. foreløbigt
til et skønsmæssigt beløb. Det gælder
ifølge 2. pkt. tilsvarende, hvis indkomstregisteret eller
Skatteforvaltningen efter udløbet af fristen for
indberetning for en afregningsperiode ikke har modtaget
indberetning af indeholdte beløb omfattet af § 2, stk.
1, 4. pkt. Tilsvaret skal ifølge § 4, stk. 1, 3. pkt.,
betales senest 14 dage efter påkrav.
Der er i opkrævningslovens § 4 a,
stk. 1, hjemmel til, at Skatteforvaltningen kan give den
indeholdelsespligtige et påbud om at efterleve de i § 2,
stk. 1 og 2, fastsatte bestemmelser og pålægge den
indeholdelsespligtige daglige bøder (tvangsbøder)
efter § 18 a, indtil påbuddet efterleves. Hvis der er
foretaget en foreløbig fastsættelse af tilsvaret
bestående af indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag, kan
disse midler - påbud og tvangsbøder - således
tages i anvendelse for at få den indeholdelsespligtige til at
opfylde sin pligt til at foretage en korrekt indberetning af
indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag.
I opkrævningslovens § 2, stk. 5, er
det bestemt, at indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag, som er
omfattet af stk. 1, 4. pkt., der omhandler indeholdt A-skat og
arbejdsmarkedsbidrag, som skal indberettes til indkomstregisteret,
forfalder til betaling den 1. i den første måned efter
udløbet af afregningsperioden - som er
kalendermåneden, jf. § 2, stk. 1, 1. pkt. - og skal
indbetales senest den 10. i den første måned efter
udløbet af afregningsperioden, jf. dog stk. 6. Ordningen i
§ 2, stk. 5, gælder for virksomheder, der kan betegnes
som små og mellemstore virksomheder, fordi de ikke omfattes
af den nævnte undtagelse i stk. 6 om store virksomheder.
For store virksomheder gælder
således andre regler. I opkrævningslovens § 2,
stk. 6, 1. pkt., er det bestemt, at for indeholdelsespligtige efter
kildeskatteloven, hvor det sammenlagte tilsvar i henhold til
indgivne angivelser, foretagne indberetninger til
indkomstregisteret eller foreløbige fastsættelser, jf.
§ 4, af enten arbejdsmarkedsbidrag eller A-skat i en
forudgående 12-månedersperiode regnet fra og med
oktober 2 år før kalenderåret til og med
september i året før kalenderåret overstiger
250.000 kr. henholdsvis 1 mio. kr., forfalder indeholdt A-skat og
arbejdsmarkedsbidrag i kalenderåret til betaling den sidste
hverdag (bankdag) i den måned, som indkomsten
vedrører. Forfaldstidspunktet for indeholdt A-skat m.v. som
nævnt i 1. pkt. finder ifølge 2. pkt. tilsvarende
anvendelse for indeholdelsespligtige med flere virksomheder, for
hvilke der føres særskilt regnskab, og som har
fået tildelt flere SE-numre. Dette gælder ifølge
3. pkt. dog ikke, hvis den indeholdelsespligtiges samlede tilsvar
ikke overstiger 250.000 kr. henholdsvis 1 mio. kr., jf. 1. pkt.
Sidste rettidige angivelses- og betalingsdag er ifølge 5.
pkt. forfaldsdagen. I 5. pkt. er det bestemt, at 1.-4. pkt. ikke
finder anvendelse på regioner og kommuner.
I kildeskattelovens § 56, stk. 1, er det
bestemt, at skatteministeren for følgende
indeholdelsespligtige kan bestemme en fremrykket afregning af
indeholdt kildeskat efter kildeskatteloven:
1) Ministerier og
institutioner, hvis driftsbudget er optaget på statens
bevillingslove.
2) Institutioner,
foreninger og fonde, hvor vedkommende minister i henhold til §
2, stk. 2, i lov om statens regnskabsvæsen m.v. har bestemt,
at lovens regler om regnskabsvæsen skal finde anvendelse.
3) Ikkestatslige
institutioner, hvor staten yder tilskud til dækning af
institutionens driftsudgifter på halvdelen eller mere.
4) Kommunale
fællesskaber, jf. § 60 i lov om kommunernes styrelse,
hvori der alene deltager kommuner, og hvis regnskab optages i en
kommunes regnskab.
5) Selvejende
institutioner med driftsoverenskomst med en region eller en
kommune.
Bemyndigelsen i kildeskattelovens § 56,
stk. 1, er udmøntet i § 26, stk. 3, i
bekendtgørelse nr. 499 af 27. marts 2015 om kildeskat som
ændret ved bekendtgørelse nr. 796 af 21. juni 2016.
Det er i § 26, stk. 3, bestemt, at § 26, stk. 2,
gælder for de indeholdelsespligtige, der er nævnt i
kildeskattelovens § 56, stk. 1, nr. 1-5.
I kildeskattelovens § 56, stk. 2, er det
bestemt, at for indeholdelsespligtige, der er omfattet af
opkrævningslovens § 2, stk. 6, gælder
kildeskattelovens § 56, stk. 1, alene forudlønnede,
mens kildeskattelovens § 56, stk. 3, bestemmer, at kommuner og
regioner skal afregne indeholdt kildeskat senest den første
hverdag i måneden.
2.1.2. Den
foreslåede ordning
Regeringen ønsker at holde hånden
under dansk økonomi, så presset på danske
virksomheders lettes efter udbruddet af coronavirus (COVID-19).
Derfor foreslås virksomheders
betalingsfrist vedrørende indeholdt A-skat og
arbejdsmarkedsbidrag midlertidigt forlænget, så der med
virkning for månederne april 2020 til og med juni 2020
foreslås at skulle ske en udskydelse af betalingsfristerne
vedrørende indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag,
således at den A-skat og det arbejdsmarkedsbidrag, der er
indeholdt for disse måneder, først skal betales fire
måneder senere end normalt.
Der foreslås ingen ændring i
fristerne for indberetning af indeholdt A-skat og
arbejdsmarkedsbidrag. Det er nødvendigt at fastholde
indberetningsfristerne for at sikre, at oplysningerne i
indkomstregisteret er opdateret med, hvad de ansatte har tjent i de
enkelte måneder. Hermed vil indkomstregisteret fortsat kunne
danne de korrekte elektroniske skattetrækkort, og ordningen
med lønindeholdelse over det elektroniske
skattetrækkort kan tilsvarende afvikles uden ændringer
som følge af forslaget om at udskyde betalingsfristerne for
indeholdt A-skat m.v. For lønmodtagere, som via det
elektroniske skattetrækkort får inddrevet gæld
til det offentlige, vil der således ikke ske nogen
ændring i afviklingen af gælden. De vil fortsat blive
godskrevet det indeholdte beløb, selv om beløbet ikke
er afregnet til staten. Tilsvarende vil staten afregne de
beløb, som ifølge indberetningen er
lønindeholdt, til de respektive offentlige fordringshavere
efter de sædvanlige regler.
Det foreslås, at alene erhvervslivet
omfattes af den foreslåede udskydelse af betalingsfristerne.
For indeholdelsespligtige offentlige institutioner m.v., for hvem
skatteministeren i medfør af kildeskattelovens § 56 har
fastsat regler om fremrykket afregning af indeholdt A-skat og
arbejdsmarkedsbidrag, foreslås der således ikke at
skulle gælde nogen udskydelse. Det gælder bl.a.
ministerier og institutioner, hvis driftsbudget er optaget på
statens bevillingslove. Det gælder også regioner og
kommuner, der som følge af størrelsen af de
indeholdte A-skatter og arbejdsmarkedsbidrag ville have været
omfattet af opkrævningslovens § 2, stk. 6, om store
virksomheder, hvis det ikke havde været for den i § 2,
stk. 6, 5. pkt., bestemte undtagelse, hvorefter 1.-4. pkt. ikke
finder anvendelse på regioner og kommuner.
Reglen i opkrævningslovens § 2,
stk. 3, hvorefter den førstkommende bankdag anses som sidste
rettidige betalingsdag, hvis den sidste rettidige betalingsdag er
en banklukkedag, foreslås opretholdt i forhold til den
foreslåede udskydelse af betalingsfristerne. Dette vil
gælde for de små og mellemstore virksomheders afregning
af indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag.
Der foreslås ingen udskydelse af
betalingsfristen på 14 dage for det foreløbige
beløb, som Skatteforvaltningen i medfør af
opkrævningslovens § 4, stk. 1, skønsmæssigt
har fastsat tilsvaret af indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag
til, hvis den indeholdelsespligtige ikke som foreskrevet har
foretaget en rettidig indberetning af indeholdt A-skat og
arbejdsmarkedsbidrag. En manglende opfyldelse af pligten til
rettidig indberetning af indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag
har som konsekvens, at Skatteforvaltningen i medfør af
opkrævningslovens § 4 a, stk. 1, kan give den
indeholdelsespligtige et påbud og pålægge den
indeholdelsespligtige daglige bøder (tvangsbøder)
efter § 18 a, indtil påbuddet efterleves. En
indeholdelsespligtig virksomhed vil kunne erstatte den
foreløbige fastsættelse, der af Skatteforvaltningen
måtte være foretaget for tilsvaret for april, maj eller
juni 2020, med en indberetning af det korrekte beløb, der
herefter vil skulle betales i overensstemmelse med de udskudte
betalingsfrister, der foreslås for disse måneder, jf.
ovenfor.
Efter lovforslagets § 1 skal der
gælde følgende frister for små og mellemstore
virksomheder, dvs. virksomheder, der ikke er store virksomheder i
henhold til opkrævningslovens § 2, stk. 6:
Afregningsperiode | Indberetningsfrist | Betalingsfrist | April 2020 | 11. maj 2020 | 10. september 2020 | Maj 2020 | 10. juni 2020 | 12. oktober 2020 | Juni 2020 | 10. juli 2020 | 10. november 2020 |
|
For store virksomheder i henhold til
opkrævningslovens § 2, stk. 6, skal der efter
lovforslagets § 2 gælde følgende frister:
Afregningsperiode | Indberetningsfrist | Betalingsfrist | April 2020 | 30. april 2020 | 31. august 2020 | Maj 2020 | 29. maj 2020 | 30. september 2020 | Juni 2020 | 30. juni 2020 | 30. oktober 2020 |
|
2.2. Midlertidig
udskydelse af fristerne for angivelse og betaling af
moms
2.2.1. Gældende ret
I henhold til momslovens § 57, stk. 2,
afregner store virksomheder moms månedligt. Ved store
virksomheder forstås virksomheder, hvis samlede momspligtige
leverancer overstiger 50 mio. kr. årligt. Momsen skal angives
senest den 25. i måneden efter afgiftsperiodens udløb.
Falder den 25. på en banklukkedag, forlænges fristen
til den førstkommende bankdag, jf. opkrævningslovens
§ 2, stk. 3.
I henhold til opkrævningslovens §
2, stk. 4, skal indbetaling af momsen for en afgiftsperiode ske
senest ved angivelsesfristens udløb, hvorfor angivelse og
betaling normalt sker samtidig.
Reglerne betyder, at momsen for eksempelvis
marts 2020 skal angives og afregnes senest den 27. april, idet den
25. april er en lørdag, og fristen derfor er udskudt til den
første efterfølgende bankdag.
Hvis en virksomhed for en momsperiode har et
negativt momstilsvar, udbetales den overskydende moms til
virksomheden, jf. opkrævningslovens § 12, stk. 1.
Udbetalingen sker ved, at virksomheden angiver det negative
momstilsvar til Skatteforvaltningen. I henhold til
opkrævningslovens § 12, stk. 2, udbetaler
Skatteforvaltningen som udgangspunkt det negative tilsvar senest 3
uger efter, at Skatteforvaltningen har modtaget angivelsen. Dog kan
beløbet tilbageholdes og modregnes i en igangværende,
men endnu ikke angivet, afregningsperiodes positive momstilsvar,
jf. opkrævningslovens § 12, stk. 4.
I opkrævningslovens § 4, stk. 1, 1.
pkt., er det bestemt, at hvis Skatteforvaltningen efter
afleveringsfristens udløb ikke har modtaget angivelse for en
afregningsperiode, kan Skatteforvaltningen fastsætte
virksomhedens tilsvar af skatter og afgifter m.v. foreløbigt
til et skønsmæssigt beløb. Det gælder
ifølge 2. pkt. tilsvarende, hvis indkomstregisteret eller
Skatteforvaltningen efter udløbet af fristen for
indberetning for en afregningsperiode ikke har modtaget
indberetning af indeholdte beløb omfattet af § 2, stk.
1, 4. pkt. Tilsvaret skal ifølge § 4, stk. 1, 3. pkt.,
betales senest 14 dage efter påkrav.
Der er i opkrævningslovens § 4 a,
stk. 1, hjemmel til, at Skatteforvaltningen kan give den
afgiftspligtige et påbud om at efterleve de i § 2, stk.
1 og 2, fastsatte bestemmelser og pålægge den
afgiftspligtige daglige bøder (tvangsbøder) efter
§ 18 a, indtil påbuddet efterleves. Hvis der er
foretaget en foreløbig fastsættelse af tilsvaret
bestående af moms, kan disse midler - påbud og
tvangsbøder - således tages i anvendelse for at
få den afgiftspligtige til at opfylde sin pligt til at
foretage en korrekt angivelse af moms.
2.2.2. Den
foreslåede ordning
Det foreslås, at for virksomheder, der
afregner moms månedligt, forlænges afregningsperioden
med en måned, så angivelsesfristen vil blive den 25. i
den anden måned efter afgiftsperiodens udløb for
afgiftsperioderne fra marts 2020 til og med maj 2020.
Efter forslaget vil momsen for marts 2020
senest skulle angives og afregnes den 25. maj 2020 fremfor den 27.
april 2020 efter de gældende regler. Tilsvarende vil momsen
for april efter forslaget blive udskudt til angivelse og afregning
i juni og momsen for maj til angivelse og afregning i juli.
Forslaget om at udskyde angivelsesfristen for
månedsafregnende virksomheder udskyder ikke
Skatteforvaltningens frist for at udbetale negativt momstilsvar til
virksomhederne. En virksomheds momstilsvar er forskellen på
momsen opkrævet af virksomhedens salg (salgsmoms), og den
moms virksomheden har betalt for sine indkøb
(købsmoms), og som er fradragsberettiget. En virksomhed har
et negativt momstilsvar, hvis virksomhedens købsmoms
overstiger salgsmomsen i afgiftsperioden. Er virksomhedens
momstilsvar for afgiftsperioden negativt, kan virksomheden
således, ligesom efter de gældende regler, angive det
negative momstilsvar til Skatteforvaltningen, så snart
afgiftsperioden er udløbet. Herved vil virksomheden få
den overskydende moms tilbage senest 3 uger efter, at
Skatteforvaltningen har modtaget angivelsen, jf.
opkrævningslovens § 12, stk. 2.
Der foreslås ingen udskydelse af
betalingsfristen på 14 dage for det foreløbige
beløb, som Skatteforvaltningen i medfør af
opkrævningslovens § 4, stk. 1, skønsmæssigt
har fastsat tilsvaret af moms til, hvis den afgiftspligtige ikke
som foreskrevet har foretaget en rettidig angivelse af moms. En
manglende opfyldelse af pligten til rettidig angivelse af moms har
som konsekvens, at Skatteforvaltningen i medfør af
opkrævningslovens § 4 a, stk. 1, kan give den
afgiftspligtige et påbud og pålægge den
afgiftspligtige daglige bøder (tvangsbøder) efter
§ 18 a, indtil påbuddet efterleves. En afgiftspligtig
virksomhed vil kunne erstatte den foreløbige
fastsættelse, der af Skatteforvaltningen måtte
være foretaget for tilsvaret for afgiftsperioderne marts,
april eller maj 2020, med en angivelse af det korrekte
beløb, der herefter vil skulle betales i overensstemmelse
med de udskudte betalingsfrister, der foreslås for disse
måneder, jf. ovenfor.
2.3. Midlertidig forhøjelse af
beløbsgrænsen for kreditsaldo på
skattekontoen
2.3.1. Gældende ret
Virksomheders indbetaling af indeholdt A-skat
og arbejdsmarkedsbidrag, moms m.v. skal ske til skattekontoen, jf.
opkrævningslovens § 16, nr. 1. Ind- og udbetalinger af
skatter og afgifter m.v. modregnes automatisk efter et
saldoprincip, jf. § 16 a, stk. 1, 1. pkt.
Hvis den samlede sum af registrerede forfaldne
krav på virksomhedens konto overstiger den samlede sum af
registrerede og forfaldne tilgodehavender til virksomheden,
udgør forskellen (debetsaldoen) det samlede beløb,
som virksomheden skylder Skatteforvaltningen, jf.
opkrævningslovens § 16 a, stk. 2, 1. pkt. Hvis den
samlede sum af registrerede og forfaldne krav på
indbetalinger fra virksomheden derimod er mindre end de
registrerede og forfaldne krav på udbetalinger til
virksomheden, udgør forskellen (kreditsaldoen) virksomhedens
samlede tilgodehavende fra Skatteforvaltningen, jf. 2. pkt.
Krav på ind- og udbetalinger registreres
efter opkrævningslovens § 16 a, stk. 3, på
skattekontoen fra det tidspunkt, hvor der er sket angivelse heraf,
eller hvor kravene med sikkerhed kan opgøres.
Krav på indbetalinger fra virksomheder
påvirker (debiteres) saldoopgørelsen efter stk. 2 fra
den seneste rettidige betalingsdag for beløbet, jf.
opkrævningslovens § 16 a, stk. 4. Indbetalinger fra
virksomheder til opfyldelse af krav efter opkrævningslovens
§ 16 a, stk. 4, påvirker (krediteres)
saldoopgørelsen efter stk. 2 fra indbetalingsdagen uanset
betalingsmetoden, jf. stk. 5.
Tilgodehavender til virksomheder omfattet af
opkrævningslovens kapitel 5 om skattekontoen påvirker
(krediteres) saldoopgørelsen efter opkrævningslovens
§ 16 a, stk. 2, fra det tidspunkt, hvor beløbet kan
opgøres efter § 12 om udbetaling af bl.a. negativ moms,
jf. § 16 a, stk. 6. Udbetalinger til virksomheder til
opfyldelse af krav efter stk. 6 påvirker (debiteres)
saldoopgørelsen efter stk. 2 på det tidspunkt, hvor
der sker udbetaling til virksomheden, jf. stk. 7.
For indbetalinger til skattekontoen
gælder et såkaldt FIFO-princip (»first in, first
out«), jf. opkrævningslovens § 16 a, stk. 8, der
bestemmer, at hvor virksomheders indbetaling helt eller delvist
anvendes til betaling af en debetsaldo, der er sammensat af flere
krav, går betalingen til dækning af det ældst
forfaldne krav først. Der kan således ikke ske en
øremærket indbetaling til skattekontoen.
I opkrævningslovens § 16 c, stk. 1,
er det bestemt, at en debetsaldo forrentes med den rente, der er
fastsat i § 7, stk. 1, jf. stk. 2. Renten beregnes dagligt og
tilskrives månedligt. Renten er ikke fradragsberettiget. En
debetsaldo på 200 kr. eller derunder forrentes ikke efter
registreringen af virksomhedens ophør. For toldskyld
gælder ifølge § 16 c, stk. 2, at en sådan
uanset stk. 1 forrentes med renten fastsat i EU-toldkodeksens
artikel 114. En kreditsaldo forrentes ikke, jf.
opkrævningslovens § 16 c, stk. 3.
Hvis en debetsaldo for en virksomhed
overstiger 5.000 kr., skal hele beløbet indbetales straks,
og Skatteforvaltningen udsender et rykkerbrev herom til
virksomheden, jf. opkrævningslovens § 16 c, stk. 4, 1.
pkt. Skatteforvaltningen udsender ikke rykkerbreve om en debetsaldo
på 5.000 kr. eller derunder, jf. 2. pkt. Rykkerbrev udsendes
dog ifølge 3. pkt. til ophørte virksomheder,
også hvor debetsaldoen er større end 200 kr. og mindre
end 5.000 kr. Betales beløbet ikke inden den frist, der er
fastsat i rykkerbrevet, kan beløbet overgives til
inddrivelse, jf. 4. pkt. Et beløb, der overgives til
inddrivelse, vil fremgå af skattekontoen, jf. 5. pkt. Der
pålægges gebyr efter § 6 ved udsendelse af
rykkerbrev, jf. § 16 c, stk. 4, 6. pkt.
En kreditsaldo udbetales til virksomhedens
Nemkonto, medmindre virksomheden har ønsket en
beløbsgrænse for udbetaling af en kreditsaldo, jf.
opkrævningslovens § 16 c, stk. 5, 1. pkt. En
beløbsgrænse for udbetaling af en kreditsaldo kan
ifølge 2. pkt. højst udgøre 200.000 kr.
Udbetaling af en kreditsaldo kan ikke ske, før der kan
udbetales mindst 200 kr., jf. 3. pkt. Virksomheder kan uanset 3.
pkt. anmode om at få ethvert beløb uanset
størrelse udbetalt, jf. 4. pkt. Udbetaling af en kreditsaldo
kan ifølge 5. pkt. ikke ske, hvis virksomheden mangler at
indsende angivelser for afsluttede perioder eller at give
Skatteforvaltningen oplysninger efter skattekontrollovens § 2,
jf. § 12, stk. 4. En kreditsaldo på 200 kr. eller
derunder tilhørende en ophørt virksomhed bortfalder 3
år efter registreringen af virksomhedens ophør, jf. 6.
pkt. Fristen efter 6. pkt. kan ikke afbrydes eller suspenderes, jf.
7. pkt.
I opkrævningslovens § 16 c, stk. 6,
1. pkt., er det bestemt, at udbetaling af en kreditsaldo afventer
forfaldne skatte- og afgiftskrav, hvis kravet har sidste rettidige
betalingsfrist inden for 5 hverdage fra kreditsaldoens
opståen. Opstår kreditsaldoen, som følge af at
virksomhedens tilsvar for en afregningsperiode er negativt,
udbetales kreditsaldoen ifølge 2. pkt. dog senest efter
fristen i § 12, stk. 2, hvorefter udbetaling af et negativt
tilsvar sker senest 3 uger efter modtagelsen af angivelsen
henholdsvis indberetningen for den pågældende
periode.
2.3.2. Den
foreslåede ordning
En virksomhed, der foretager en indbetaling
til skattekontoen tidligere end 5 hverdage før sidste
rettidige betalingsdag for et skatte- eller afgiftskrav, vil
få udbetalt det beløb, hvormed indbetalingen bringer
kreditsaldoen over den beløbsgrænse, som virksomheden
måtte have fastsat i medfør af opkrævningslovens
§ 16 c, stk. 5, 1. pkt. Denne beløbsgrænse kan
højst udgøre 200.000 kr., jf. 2. pkt.
Hvis virksomhedernes betalingsfrister
vedrørende indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag samt
moms udskydes, som det foreslås i nærværende
lovforslag, vil virksomhederne skulle vente længere tid med
at foretage deres indbetaling af indeholdt A-skat og
arbejdsmarkedsbidrag samt moms til skattekontoen. Dette vil
potentielt kunne udløse negative bankrenter for den periode,
hvor det beløb, der skal betales til skattekontoen, i stedet
måtte skulle stå på en konto hos et
pengeinstitut. For at afbøde en sådan uønsket
negativ konsekvens foreslås det i lovforslagets § 6 at
hæve beløbsgrænsen i opkrævningslovens
§ 16 c, stk. 5, 2. pkt., fra den nuværende grænse
på 200.000 kr. til 10 mio. kr. Det foreslås, at den ny
beløbsgrænse skal gælde til og med den 30.
november 2020. Virksomhederne kan selv på skattekontoen
regulere, hvilket beløb der skal gælde som
beløbsgrænse, men det vil højst kunne
fastsættes til det foreslåede beløb på 10
mio. kr., og det vil tidligst kunne ske den 25. marts 2020, jf.
lovforslagets § 7, stk. 3, hvorefter § 6 skal have
virkning fra og med den 25. marts 2020.
Hvis en virksomhed, der i medfør af den
foreslåede regel har forhøjet
beløbsgrænsen til et højere beløb end
den i dag gældende grænse på 200.000 kr., ikke
inden udløbet af den periode, for hvilken den
forhøjede beløbsgrænse foreslås at skulle
gælde, har valgt en ny beløbsgrænse på
højst 200.000 kr., som efter periodens udløb atter
vil være den maksimale beløbsgrænse, jf.
opkrævningslovens § 16 c, stk. 5, 2. pkt., vil
beløbsgrænsen blive nulstillet. Det indebærer,
at virksomheden vil skulle logge sig på og fastsætte
den ønskede nye udbetalingsgrænse, hvis en sådan
ønskes. Skatteforvaltningen vil oplyse herom i den
information, der udsendes til virksomhederne.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget vurderes at medføre
administrative omkostninger for Skatteforvaltningen på i alt
ca. 12,3 mio. kr., heraf i alt ca. 1 mio. kr. til
systemtilretninger og ca. 11,3 mio. kr. fra 2020-2024 til afledt
sagsbehandling, vejledning og kontrol, hvoraf hovedparten af
udgifterne falder i 2020. Vurderingen er behæftet med
usikkerhed.
Lovforslaget skønnes samlet set at
medføre et umiddelbart mindreprovenu på ca. 190 mio.
kr. og ca. 110 mio. kr. efter tilbageløb og adfærd i
2020 for staten, jf. tabel 1. Der skønnes ingen
økonomiske konsekvenser for regionerne og kommunerne.
| | | Tabel
1. Provenumæssige konsekvenser
ved at udskyde betalingsfrister for A-skat, arbejdsmarkedsbidrag og
moms | Mio. kr. (2020-niveau) | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | Varigt | Finansår 2020 | Umiddelbar provenuvirkning i alt | -190 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | -2 | -190 | - Heraf A-skat og
arbejdsmarkedsbidrag | -150 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | -2 | -150 | - Heraf moms | -40 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | -1 | -40 | Provenuvirkning efter
tilbageløb | -130 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | -2 | - | Provenuvirkning efter tilbageløb og
adfærd | -110 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | -1 | - | Umiddelbar provenuvirkning for
kommunerne | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - |
|
De økonomiske konsekvenser af
lovforslagets enkelte elementer er nærmere beskrevet
nedenfor.
3.1. A-skat og
arbejdsmarkedsbidrag
På finansloven for 2020 er der
budgetteret med samlede A-skatter på ca. 438 mia. kr. og ca.
87 mia. kr. i arbejdsmarkedsbidrag. Af disse ca. 525 mia. kr.
lægges beregningsteknisk til grund, at ca. 350 mia. kr.
vedrører arbejdsgivere m.v., som får udskudt
betalingsfristen. På månedsbasis lægges derved
til grund, at de samlede indbetalinger af A-skat og
arbejdsmarkedsbidrag fra disse arbejdsgivere m.v. i gennemsnit
udgør op til 30 mia. kr. Heraf skønnes ca. 3 mia. kr.
at vedrøre små virksomheder.
Den forslåede midlertidige udskydelse af
betalingsfristerne vedrørende indeholdt A-skat og
arbejdsmarkedsbidrag for månederne april, maj og juni med
fire måneder skønnes at medføre et rentetab for
staten på ca. 150 mio. kr. i 2020 ved en rente på 0,5
pct., svarende til det umiddelbare mindreprovenu i 2020. Denne
rente er en summarisk opgjort rente, der bl.a. afspejler
skøn for rentetab og øget kreditrisiko. Efter
tilbageløb i form af selskabsskat, aktieindkomstskat og moms
og afgifter skønnes mindreprovenuet til ca. 100 mio. kr. i
2020. Mindreprovenuet efter tilbageløb og adfærd
skønnes til ca. 80 mio. kr. i 2020. Der skønnes et
umiddelbart mindreprovenu i finansåret 2020 på ca. 150
mio. kr. Der skønnes ingen økonomiske konsekvenser
for kommunerne.
Tabel
2. Provenumæssige konsekvenser
ved at udskyde betalingsfrister for A-skat og
arbejdsmarkedsbidrag | Mio. kr. (2020-niveau) | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | Varigt | Finansår 2020 | Umiddelbar provenuvirkning i alt | -150 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | -2 | -150 | Provenuvirkning efter
tilbageløb | -100 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | -1 | - | Provenuvirkning efter tilbageløb og
adfærd | -80 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | -1 | - | Umiddelbar provenuvirkning for
kommunerne | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - |
|
3.2. Moms
Store virksomheder med en momspligtig
omsætning over 50 mio. kr. vil med forslaget få
forlænget betalingsfristen og dermed deres gennemsnitlige
kredittid med 30 dage ved afregning af moms i marts, april og maj
2020. Det skønnes, at momsindbetalinger for store
virksomheder med positive momstilsvar i gennemsnit udgør 35
mia. kr. pr. måned i 2020. Statens rentetab ved
forlængelsen af kredittiden for de store virksomheder kan
opgøres til godt 40 mio. kr. (2020-niveau) i 2020.
Længere kredittid vurderes desuden at
kunne medføre et tab på debitorer, dvs. virksomheder
som angiver, men ikke betaler deres moms. Det skyldes, at
mulighederne for kontrol og inddrivelse bliver dårligere,
når der går længere tid mellem, hvornår
evt. snyd begås, og momstilsvaret opgøres, eller der
går længere fra afregningsperiodens afslutning, til
momstilsvaret skal være betalt.
Forslaget skønnes at medføre et
umiddelbart mindreprovenu på ca. 40 mio. kr. som følge
af statens rentetab. Der er ved opgørelse af
tilbageløb og adfærdsvirkninger taget udgangspunkt i
standardforudsætninger for ændringer i
selskabsskattegrundlaget. Mindreprovenuet skønnes at
udgøre 20 mio. kr. efter tilbageløb og
adfærdsvirkninger. Det varige mindreprovenu efter
tilbageløb og adfærd skønnes at udgøre
knap 0,5 mio. kr.
Tabel
3. Provenumæssige konsekvenser
ved at udskyde betalingsfrister for moms | Mio. kr. (2020-niveau) | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | Varigt | Finansår 2020 | Umiddelbar provenuvirkning i alt | -40 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | -1 | -40 | Provenuvirkning efter
tilbageløb | -30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - | Provenuvirkning efter tilbageløb og
adfærd | -20 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - | Umiddelbar provenuvirkning for
kommunerne | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - |
|
Grundlaget for de skønnede
økonomiske konsekvenser er de skønnede
momsindtægter på finansloven for 2020 på i alt
228 mia. kr. før afskrivninger, samt fordeling på
afregningsfrekvens i henhold til indtægtstal for 2018. Det er
forudsat, at det alene er momsafregning fra virksomheder med
positive momstilsvar, dvs. momsindbetalinger, som udskydes. Det
skyldes, at der gives mulighed for, at virksomheder med negative
momstilsvar kan anvende de gældende afregningsperioder, og
derved få udbetalt de negative momstilsvar hurtigere.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Den foreslåede udskydelse af
betalingsfristerne for A-skat, arbejdsmarkedsbidrag og moms vil
primært bidrage til at afhjælpe det likviditetspres,
som mange virksomheder i øjeblikket lider under.
4.1. A-skat og
arbejdsmarkedsbidrag
Det lægges til grund, at forslaget
styrker likviditeten for de store virksomheder m.v. med op til 80
mia. kr. i 4 måneder. For små virksomheder
skønnes forslaget at styrke likviditeten med ca. 10 mia. kr.
i 4 måneder.
For virksomheder, der skal afregne indeholdt
A-skat og arbejdsmarkedsbidrag, udskydes den sidste rettidige
betalingsfrist for månedsafregningerne for april, maj og juni
2020 med fire måneder.
Lovforslaget vil kunne have visse
administrative konsekvenser for erhvervslivet, da der
foreslås midlertidigt at skulle gælde særskilte
frister for henholdsvis indberetning og afregning, hvilket vil
skulle håndteres.
4.2. Moms
Det skønnes med usikkerhed, at
forslaget styrker likviditeten for de store virksomheder med ca. 35
mia. kr. i 3 måneder.
For virksomheder, der afregner moms
månedligt, udskydes den sidste rettidige frist for angivelse
og betaling. Forslaget skønnes ikke at indebære
nævneværdige administrative omkostninger for
erhvervslivet, idet virksomhederne fortsat skal lave det samme
antal angivelser og betalinger.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Momsdirektivets artikel 252 fastsætter
visse rammer for angivelsesfristen og afgiftsperioden.
Angivelsesfristen må højst være på 2
måneder.
Den foreslåede udskydelse af fristen for
betaling af momsen for virksomheder, der afregner moms
månedligt, overholder dette krav, idet angivelsesfristen ikke
forlænges til mere end 2 måneder.
8. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Lovforslaget har ikke været udsendt i
høring på grund af forslagets hastende karakter henset
til udbruddet af coronavirus (COVID-19).
9. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør "Ingen") | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør "Ingen") | Økonomiske konsekvenser for
staten | Ingen | Lovforslaget skønnes samlet set at
medføre et umiddelbart mindreprovenu på ca. 190 mio.
kr. og ca. 110 mio. kr. efter tilbageløb og adfærd i
2020 for staten. | Implementeringskonsekvenser for
staten | Ingen | Lovforslaget vurderes at medføre
administrative omkostninger for Skatteforvaltningen på i alt
ca. 12,3 mio. kr., hvoraf hovedparten af udgifterne falder i
2020. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Forslaget styrker likviditeten for
virksomheder. | Nogle virksomheder vil kunne opleve at
få større bankindeståender og dermed at lide et
rentetab som følge af bankernes negative renter. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Lovforslaget vil kunne have visse
administrative konsekvenser for erhvervslivet. | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget er i overensstemmelse med
momsdirektivet. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/Går videre end
minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til §
1
I kildeskattelovens § 46, stk. 1, er det
bestemt, at i forbindelse med enhver udbetaling af A-indkomst skal
den, for hvis regning udbetalingen foretages, indeholde
foreløbig skat i det udbetalte beløb. Den
foreløbige skat omfatter ifølge § 41, stk. 2, 1.
og 2. pkt., A-skat, der indeholdes efter reglerne i §§
43-49, og arbejdsmarkedsbidrag, der indeholdes efter reglerne i
§§ 49 A-49 D.
Angivelser vedrørende kildeskatteloven
skal ifølge opkrævningslovens § 2, stk. 2, 2.
pkt., indgives til Skatteforvaltningen senest den 10. i den
første måned efter udløbet af
afregningsperioden, jf. dog stk. 6. I januar måned skal disse
angivelser dog indgives senest den 17. januar.
I opkrævningslovens § 4, stk. 1, 1.
pkt., er det bestemt, at hvis Skatteforvaltningen efter
afleveringsfristens udløb ikke har modtaget angivelse for en
afregningsperiode, kan Skatteforvaltningen fastsætte
virksomhedens tilsvar af skatter og afgifter m.v. foreløbigt
til et skønsmæssigt beløb. Det gælder
ifølge 2. pkt. tilsvarende, hvis indkomstregisteret eller
Skatteforvaltningen efter udløbet af fristen for
indberetning for en afregningsperiode ikke har modtaget
indberetning af indeholdte beløb omfattet af § 2, stk.
1, 4. pkt. Tilsvaret skal ifølge § 4, stk. 1, 3. pkt.,
betales senest 14 dage efter påkrav.
Der er i opkrævningslovens § 4 a,
stk. 1, hjemmel til, at Skatteforvaltningen kan give den
indeholdelsespligtige et påbud om at efterleve de i § 2,
stk. 1 og 2, fastsatte bestemmelser og pålægge den
indeholdelsespligtige daglige bøder (tvangsbøder)
efter § 18 a, indtil påbuddet efterleves. Hvis der er
foretaget en foreløbig fastsættelse af tilsvaret
bestående af indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag, kan
disse midler - påbud og tvangsbøder - således
tages i anvendelse for at få den indeholdelsespligtige til at
opfylde sin pligt til at foretage en korrekt indberetning af
indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag.
I opkrævningslovens § 2, stk. 5, er
det bestemt, at indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag, som er
omfattet af stk. 1, 4. pkt., der omhandler indeholdt A-skat og
arbejdsmarkedsbidrag, som skal indberettes til indkomstregisteret,
forfalder til betaling den 1. i den første måned efter
udløbet af afregningsperioden - som er
kalendermåneden, jf. § 2, stk. 1, 1. pkt. - og skal
indbetales senest den 10. i den første måned efter
udløbet af afregningsperioden, jf. dog stk. 6. Ordningen i
§ 2, stk. 5, gælder for virksomheder, der kan betegnes
som små og mellemstore virksomheder, fordi de ikke omfattes
af den nævnte undtagelse i stk. 6 om store virksomheder. For
store virksomheder gælder i stedet opkrævningslovens
§ 2, stk. 6, jf. bemærkningerne til lovforslagets §
2.
I opkrævningslovens § 4, stk. 1, 1.
pkt., er det bestemt, at hvis Skatteforvaltningen efter
afleveringsfristens udløb ikke har modtaget angivelse for en
afregningsperiode, kan Skatteforvaltningen fastsætte
virksomhedens tilsvar af skatter og afgifter m.v. foreløbigt
til et skønsmæssigt beløb. Det gælder
ifølge 2. pkt. tilsvarende, hvis indkomstregisteret eller
Skatteforvaltningen efter udløbet af fristen for
indberetning for en afregningsperiode ikke har modtaget
indberetning af indeholdte beløb omfattet af § 2, stk.
1, 4. pkt. Tilsvaret skal ifølge § 4, stk. 1, 3. pkt.,
betales senest 14 dage efter påkrav.
Det foreslås i § 1, stk. 1, at den sidste rettidige
betalingsdag efter opkrævningslovens § 2, stk. 5, for
indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag for månederne april
2020 til og med juni 2020 udskydes til den 10. i den femte
måned efter afregningsperioden, jf. dog stk. 2.
I § 1, stk.
2, foreslås, at hvis den sidste rettidige betalingsdag
er en banklukkedag, anses den førstkommende bankdag som
sidste rettidige betalingsdag.
Efter den foreslåede § 1 skal der
for små og mellemstore virksomheder, der ikke er store
virksomheder i henhold til opkrævningslovens § 2, stk.
6, således gælde følgende frister:
Afregningsperiode | Indberetningsfrist | Betalingsfrist | April 2020 | 11. maj 2020 | 10. september 2020 | Maj 2020 | 10. juni 2020 | 12. oktober 2020 | Juni 2020 | 10. juli 2020 | 10. november 2020 |
|
Der foreslås ingen ændring i
fristerne for indberetning af indeholdt A-skat og
arbejdsmarkedsbidrag. Det er nødvendigt at fastholde
indberetningsfristerne for at sikre, at oplysningerne i
indkomstregisteret er opdateret med, hvad de ansatte har tjent i de
enkelte måneder. Hermed vil indkomstregisteret fortsat kunne
danne de korrekte elektroniske skattetrækkort, og ordningen
med lønindeholdelse over det elektroniske
skattetrækkort kan tilsvarende afvikles uden ændringer
som følge af forslaget om at udskyde betalingsfristerne
for indeholdt A-skat m.v. For lønmodtagere, som via det
elektroniske skattetrækkort får inddrevet gæld
til det offentlige, vil der således ikke ske nogen
ændring i afviklingen af gælden. De vil fortsat blive
godskrevet det indeholdte beløb, selv om beløbet ikke
er afregnet til staten. Tilsvarende vil staten afregne de
beløb, som ifølge indberetningen er
lønindeholdt, til de respektive offentlige fordringshavere
efter de sædvanlige regler.
Der foreslås ingen udskydelse af
betalingsfristen på 14 dage for det foreløbige
beløb, som Skatteforvaltningen i medfør af
opkrævningslovens § 4, stk. 1, skønsmæssigt
har fastsat tilsvaret af indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag
til, hvis den indeholdelsespligtige ikke som foreskrevet har
foretaget en rettidig indberetning af indeholdt A-skat og
arbejdsmarkedsbidrag. En manglende opfyldelse af pligten til
rettidig indberetning af indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag
har som konsekvens, at Skatteforvaltningen i medfør af
opkrævningslovens § 4 a, stk. 1, kan give den
indeholdelsespligtige et påbud og pålægge den
indeholdelsespligtige daglige bøder (tvangsbøder)
efter § 18 a, indtil påbuddet efterleves. En
indeholdelsespligtig virksomhed vil kunne erstatte den
foreløbige fastsættelse, der af Skatteforvaltningen
måtte være foretaget for tilsvaret for april, maj eller
juni 2020, med en indberetning af det korrekte beløb, der
herefter vil skulle betales i overensstemmelse med de udskudte
betalingsfrister, der foreslås for disse måneder, jf.
ovenfor.
Den foreslåede udskydelse af
betalingsfristerne vil ikke gælde for offentlige
institutioner m.v., jf. bemærkningerne til §§ 2 og
3.
Forslaget har sin baggrund i, at regeringen
ønsker at holde hånden under dansk økonomi,
så presset på danske virksomheders lettes efter
udbruddet af coronavirus (COVID-19).
Der henvises til de almindelige
bemærkninger, afsnit 2.1.
Til §
2
I kildeskattelovens § 46, stk. 1, er det
bestemt, at i forbindelse med enhver udbetaling af A-indkomst skal
den, for hvis regning udbetalingen foretages, indeholde
foreløbig skat i det udbetalte beløb. Den
foreløbige skat omfatter ifølge § 41, stk. 2, 1.
og 2. pkt., A-skat, der indeholdes efter reglerne i §§
43-49, og arbejdsmarkedsbidrag, der indeholdes efter reglerne i
§§ 49 A-49 D.
Angivelser vedrørende kildeskatteloven
skal ifølge opkrævningslovens § 2, stk. 2, 2.
pkt., indgives til Skatteforvaltningen senest den 10. i den
første måned efter udløbet af
afregningsperioden, jf. dog stk. 6. I januar måned skal disse
angivelser dog indgives senest den 17. januar.
I opkrævningslovens § 4, stk. 1, 1.
pkt., er det bestemt, at hvis Skatteforvaltningen efter
afleveringsfristens udløb ikke har modtaget angivelse for en
afregningsperiode, kan Skatteforvaltningen fastsætte
virksomhedens tilsvar af skatter og afgifter m.v. foreløbigt
til et skønsmæssigt beløb. Det gælder
ifølge 2. pkt. tilsvarende, hvis indkomstregisteret eller
Skatteforvaltningen efter udløbet af fristen for
indberetning for en afregningsperiode ikke har modtaget
indberetning af indeholdte beløb omfattet af § 2, stk.
1, 4. pkt. Tilsvaret skal ifølge § 4, stk. 1, 3. pkt.,
betales senest 14 dage efter påkrav.
Der er i opkrævningslovens § 4 a,
stk. 1, hjemmel til, at Skatteforvaltningen kan give den
indeholdelsespligtige et påbud om at efterleve de i § 2,
stk. 1 og 2, fastsatte bestemmelser og pålægge den
indeholdelsespligtige daglige bøder (tvangsbøder)
efter § 18 a, indtil påbuddet efterleves. Hvis der er
foretaget en foreløbig fastsættelse af tilsvaret
bestående af indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag, kan
disse midler - påbud og tvangsbøder - således
tages i anvendelse for at få den indeholdelsespligtige til at
opfylde sin pligt til at foretage en korrekt indberetning af
indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag.
For store virksomheder gælder
opkrævningslovens § 2, stk. 6. I opkrævningslovens
§ 2, stk. 6, 1. pkt., er det bestemt, at for
indeholdelsespligtige efter kildeskatteloven, hvor det sammenlagte
tilsvar i henhold til indgivne angivelser, foretagne indberetninger
til indkomstregisteret eller foreløbige fastsættelser,
jf. § 4, af enten arbejdsmarkedsbidrag eller A-skat i en
forudgående 12-månedersperiode regnet fra og med
oktober 2 år før kalenderåret til og med
september i året før kalenderåret overstiger
250.000 kr. henholdsvis 1 mio. kr., forfalder indeholdt A-skat og
arbejdsmarkedsbidrag i kalenderåret til betaling den sidste
hverdag (bankdag) i den måned, som indkomsten
vedrører. Forfaldstidspunktet for indeholdt A-skat m.v. som
nævnt i 1. pkt. finder ifølge 2. pkt. tilsvarende
anvendelse for indeholdelsespligtige med flere virksomheder, for
hvilke der føres særskilt regnskab, og som har
fået tildelt flere SE-numre. Dette gælder ifølge
3. pkt. dog ikke, hvis den indeholdelsespligtiges samlede tilsvar
ikke overstiger 250.000 kr. henholdsvis 1 mio. kr., jf. 1. pkt.
Sidste rettidige angivelses- og betalingsdag er ifølge 5.
pkt. forfaldsdagen. I 5. pkt. er det bestemt, at 1.-4. pkt. ikke
finder anvendelse på regioner og kommuner.
I opkrævningslovens § 4, stk. 1, 1.
pkt., er det bestemt, at hvis Skatteforvaltningen efter
afleveringsfristens udløb ikke har modtaget angivelse for en
afregningsperiode, kan Skatteforvaltningen fastsætte
virksomhedens tilsvar af skatter og afgifter m.v. foreløbigt
til et skønsmæssigt beløb. Det gælder
ifølge 2. pkt. tilsvarende, hvis indkomstregisteret eller
Skatteforvaltningen efter udløbet af fristen for
indberetning for en afregningsperiode ikke har modtaget
indberetning af indeholdte beløb omfattet af § 2, stk.
1, 4. pkt. Tilsvaret skal ifølge § 4, stk. 1, 3. pkt.,
betales senest 14 dage efter påkrav.
I § 2
foreslås, at den sidste rettidige betalingsdag efter
opkrævningslovens § 2, stk. 6, for indeholdt A-skat og
arbejdsmarkedsbidrag for månederne april 2020 til og med juni
2020 udskydes til sidste bankdag i den fjerde måned efter den
måned, som indkomsten vedrører.
For store virksomheder i henhold til
opkrævningslovens § 2, stk. 6, skal der således
efter den foreslåede § 2 gælde følgende
frister:
Afregningsperiode | Indberetningsfrist | Betalingsfrist | April 2020 | 30. april 2020 | 31. august 2020 | Maj 2020 | 29. maj 2020 | 30. september 2020 | Juni 2020 | 30. juni 2020 | 30. oktober 2020 |
|
Der foreslås ingen ændring i
fristerne for indberetning af indeholdt A-skat og
arbejdsmarkedsbidrag. Det er nødvendigt at fastholde
indberetningsfristerne for at sikre, at oplysningerne i
indkomstregisteret er opdateret med, hvad de ansatte har tjent i de
enkelte måneder. Hermed vil indkomstregisteret fortsat kunne
danne de korrekte elektroniske skattetrækkort, og ordningen
med lønindeholdelse over det elektroniske
skattetrækkort kan tilsvarende afvikles uden ændringer
som følge af forslaget om at udskyde betalingsfristerne
for indeholdt A-skat m.v. For lønmodtagere, som via det
elektroniske skattetrækkort får inddrevet gæld
til det offentlige, vil der således ikke ske nogen
ændring i afviklingen af gælden. De vil fortsat blive
godskrevet det indeholdte beløb, selv om beløbet ikke
er afregnet til staten. Tilsvarende vil staten afregne de
beløb, som ifølge indberetningen er
lønindeholdt, til de respektive offentlige fordringshavere
efter de sædvanlige regler.
Der foreslås ingen udskydelse af
betalingsfristen på 14 dage for det foreløbige
beløb, som Skatteforvaltningen i medfør af
opkrævningslovens § 4, stk. 1, skønsmæssigt
har fastsat tilsvaret af indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag
til, hvis den indeholdelsespligtige ikke som foreskrevet har
foretaget en rettidig indberetning af indeholdt A-skat og
arbejdsmarkedsbidrag. En manglende opfyldelse af pligten til
rettidig indberetning af indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag
har som konsekvens, at Skatteforvaltningen i medfør af
opkrævningslovens § 4 a, stk. 1, kan give den
indeholdelsespligtige et påbud og pålægge den
indeholdelsespligtige daglige bøder (tvangsbøder)
efter § 18 a, indtil påbuddet efterleves. En
indeholdelsespligtig virksomhed vil kunne erstatte den
foreløbige fastsættelse, der af Skatteforvaltningen
måtte være foretaget for tilsvaret for april, maj eller
juni 2020, med en indberetning af det korrekte beløb, der
herefter vil skulle betales i overensstemmelse med de udskudte
betalingsfrister, der foreslås for disse måneder, jf.
ovenfor.
Den foreslåede udskydelse af
betalingsfristerne vil ikke gælde for offentlige
institutioner m.v. For regioner og kommuner, der ville være
omfattet af opkrævningslovens § 2, stk. 6, om store
virksomheder, hvis der udelukkende skulle ses på
størrelsen af de indeholdte A-skatter og
arbejdsmarkedsbidrag, skyldes dette den i § 2, stk. 6, 5.
pkt., bestemte undtagelse, hvorefter 1.-4. pkt. ikke finder
anvendelse på regioner og kommuner. Derudover foreslås
i lovforslagets § 3 den afgrænsning, at for
indeholdelsespligtige, for hvem skatteministeren i medfør af
kildeskattelovens § 56 har fastsat regler om fremrykket
afregning af indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag, skal de
bestemmelser, der foreslås i lovforslagets §§ 1 og
2, ikke finde anvendelse.
Forslaget har sin baggrund i, at regeringen
ønsker at holde hånden under dansk økonomi,
så presset på danske virksomheders lettes efter
udbruddet af coronavirus (COVID-19).
Der henvises til de almindelige
bemærkninger, afsnit 2.1.
Til §
3
I kildeskattelovens § 46, stk. 1, er det
bestemt, at i forbindelse med enhver udbetaling af A-indkomst skal
den, for hvis regning udbetalingen foretages, indeholde
foreløbig skat i det udbetalte beløb. Den
foreløbige skat omfatter ifølge § 41, stk. 2, 1.
og 2. pkt., A-skat, der indeholdes efter reglerne i §§
43-49, og arbejdsmarkedsbidrag, der indeholdes efter reglerne i
§§ 49 A-49 D.
Angivelser vedrørende kildeskatteloven
skal ifølge opkrævningslovens § 2, stk. 2, 2.
pkt., indgives til Skatteforvaltningen senest den 10. i den
første måned efter udløbet af
afregningsperioden, jf. dog stk. 6. I januar måned skal disse
angivelser dog indgives senest den 17. januar.
I opkrævningslovens § 2, stk. 5, er
det bestemt, at indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag, som er
omfattet af stk. 1, 4. pkt., der omhandler indeholdt A-skat og
arbejdsmarkedsbidrag, som skal indberettes til indkomstregisteret,
forfalder til betaling den 1. i den første måned efter
udløbet af afregningsperioden - som er
kalendermåneden, jf. § 2, stk. 1, 1. pkt. - og skal
indbetales senest den 10. i den første måned efter
udløbet af afregningsperioden, jf. dog stk. 6. Ordningen i
§ 2, stk. 5, gælder for virksomheder, der kan betegnes
som små og mellemstore virksomheder, fordi de ikke omfattes
af den nævnte undtagelse i stk. 6 om store virksomheder.
For store virksomheder gælder
således andre regler. I opkrævningslovens § 2,
stk. 6, 1. pkt., er det bestemt, at for indeholdelsespligtige efter
kildeskatteloven, hvor det sammenlagte tilsvar i henhold til
indgivne angivelser, foretagne indberetninger til
indkomstregisteret eller foreløbige fastsættelser, jf.
§ 4, af enten arbejdsmarkedsbidrag eller A-skat i en
forudgående 12-månedersperiode regnet fra og med
oktober 2 år før kalenderåret til og med
september i året før kalenderåret overstiger
250.000 kr. henholdsvis 1 mio. kr., forfalder indeholdt A-skat og
arbejdsmarkedsbidrag i kalenderåret til betaling den sidste
hverdag (bankdag) i den måned, som indkomsten
vedrører. Forfaldstidspunktet for indeholdt A-skat m.v. som
nævnt i 1. pkt. finder ifølge 2. pkt. tilsvarende
anvendelse for indeholdelsespligtige med flere virksomheder, for
hvilke der føres særskilt regnskab, og som har
fået tildelt flere SE-numre. Dette gælder ifølge
3. pkt. dog ikke, hvis den indeholdelsespligtiges samlede tilsvar
ikke overstiger 250.000 kr. henholdsvis 1 mio. kr., jf. 1. pkt.
Sidste rettidige angivelses- og betalingsdag er ifølge 5.
pkt. forfaldsdagen. I 5. pkt. er det bestemt, at 1.-4. pkt. ikke
finder anvendelse på regioner og kommuner.
I kildeskattelovens § 56, stk. 1, er det
bestemt, at skatteministeren for følgende
indeholdelsespligtige kan bestemme en fremrykket afregning af
indeholdt kildeskat efter kildeskatteloven:
1) Ministerier og
institutioner, hvis driftsbudget er optaget på statens
bevillingslove.
2) Institutioner,
foreninger og fonde, hvor vedkommende minister i henhold til §
2, stk. 2, i lov om statens regnskabsvæsen m.v. har bestemt,
at lovens regler om regnskabsvæsen skal finde anvendelse.
3) Ikkestatslige
institutioner, hvor staten yder tilskud til dækning af
institutionens driftsudgifter på halvdelen eller mere.
4) Kommunale
fællesskaber, jf. § 60 i lov om kommunernes styrelse,
hvori der alene deltager kommuner, og hvis regnskab optages i en
kommunes regnskab.
5) Selvejende
institutioner med driftsoverenskomst med en region eller en
kommune.
Bemyndigelsen i kildeskattelovens § 56,
stk. 1, er udmøntet i § 26, stk. 3, i
bekendtgørelse nr. 499 af 27. marts 2015 om kildeskat som
ændret ved bekendtgørelse nr. 796 af 21. juni 2016.
Det er i § 26, stk. 3, bestemt, at § 26, stk. 2,
gælder for de indeholdelsespligtige, der er nævnt i
kildeskattelovens § 56, stk. 1, nr. 1-5.
I kildeskattelovens § 56, stk. 2, er det
bestemt, at for indeholdelsespligtige, der er omfattet af
opkrævningslovens § 2, stk. 6, gælder
kildeskattelovens § 56, stk. 1, alene forudlønnede,
mens kildeskattelovens § 56, stk. 3, bestemmer, at kommuner og
regioner skal afregne indeholdt kildeskat senest den første
hverdag i måneden.
Det foreslås i § 3, at for indeholdelsespligtige, for
hvem skatteministeren i medfør af kildeskattelovens §
56 har fastsat regler om fremrykket afregning af indeholdt A-skat
og arbejdsmarkedsbidrag, skal de bestemmelser, der foreslås i
§§ 1 og 2, ikke finde anvendelse.
De foreslåede regler i §§ 1 og
2 foreslås derfor ikke at skulle finde anvendelse på de
indeholdelsespligtige, der nævnes i § 26, stk. 3, i
bekendtgørelse nr. 499 af 27. marts 2015 om kildeskat som
ændret ved bekendtgørelse nr. 796 af 21. juni
2016.
Det vil således alene være
erhvervslivet, der skal omfattes af den foreslåede udskydelse
af betalingsfristerne. For indeholdelsespligtige, for hvem
skatteministeren i medfør af kildeskattelovens § 56 har
fastsat regler om fremrykket afregning af indeholdt A-skat og
arbejdsmarkedsbidrag, foreslås der således ikke at
skulle gælde nogen udskydelse. Det gælder bl.a.
ministerier og institutioner, hvis driftsbudget er optaget på
statens bevillingslove.
Forslaget har sin baggrund i, at regeringen
ønsker at holde hånden under dansk økonomi,
så presset på danske virksomheders lettes efter
udbruddet af coronavirus (COVID-19).
Der henvises til de almindelige
bemærkninger, afsnit 2.1.
Til §
4
I henhold til momslovens § 57, stk. 2, er
afgiftsperioden kalendermåneden for virksomheder, hvis
samlede afgiftspligtige leverancer overstiger 50 mio. kr.
årligt. Virksomheder, der anvender kvartalet som
afgiftsperiode efter § 57, stk. 3, eller halvåret som
afgiftsperiode efter § 57, stk. 4, kan anmode
Skatteforvaltningen om at anvende kalendermåneden som
afgiftsperiode, jf. momslovens § 57, stk. 7.
Nyregistrerede virksomheder registreres som
udgangspunkt med kvartalet som afgiftsperiode. Nyregistrerede
virksomheder med en forventet årlig momspligtig
omsætning på over 55 mio. kr. registreres dog med
kalendermåneden som afgiftsperiode, jf. momslovens § 47,
stk. 5.
Skatteforvaltningen kan under visse
omstændigheder pålægge virksomheder forkortet
afgiftsperiode, jf. momslovens § 62. Virksomheder, der er
pålagt forkortet afgiftsperiode, skal angive og indbetale
momsen efter reglerne i opkrævningslovens § 2, dvs. at
afgiftsperioden er kalendermåneden.
Angivelsesfristen for virksomheder med
kalendermåneden som afgiftsperiode er den 25. i måneden
efter afgiftsperiodens udløb. Såfremt
angivelsesfristen falder på en banklukkedag, anses den
førstkommende bankdag som sidste rettidige angivelsesdag,
jf. opkrævningslovens § 2, stk. 3. Eksempelvis falder
angivelsesfristen for månedsafregnende virksomheder i april
2020 på en lørdag, hvorfor sidste rettidige
angivelsesfrist er den først kommende mandag.
Momsen forfalder til betaling den 1. i den
måned, hvor angivelsen skal indgives, og skal senest
indbetales ved angivelsesfristens udløb, jf.
opkrævningslovens § 2, stk. 4.
I opkrævningslovens § 4, stk. 1, 1.
pkt., er det bestemt, at hvis Skatteforvaltningen efter
afleveringsfristens udløb ikke har modtaget angivelse for en
afregningsperiode, kan Skatteforvaltningen fastsætte
virksomhedens tilsvar af skatter og afgifter m.v. foreløbigt
til et skønsmæssigt beløb. Det gælder
ifølge 2. pkt. tilsvarende, hvis indkomstregisteret eller
Skatteforvaltningen efter udløbet af fristen for
indberetning for en afregningsperiode ikke har modtaget
indberetning af indeholdte beløb omfattet af § 2, stk.
1, 4. pkt. Tilsvaret skal ifølge § 4, stk. 1, 3. pkt.,
betales senest 14 dage efter påkrav.
Der er i opkrævningslovens § 4 a,
stk. 1, hjemmel til, at Skatteforvaltningen kan give den
afgiftspligtige et påbud om at efterleve de i § 2, stk.
1 og 2, fastsatte bestemmelser og pålægge den
afgiftspligtige daglige bøder (tvangsbøder) efter
§ 18 a, indtil påbuddet efterleves. Hvis der er
foretaget en foreløbig fastsættelse af tilsvaret
bestående af moms, kan disse midler - påbud og
tvangsbøder - således tages i anvendelse for at
få den afgiftspligtige til at opfylde sin pligt til at
foretage en korrekt angivelse af moms.
Det foreslås i § 4, at fristen for angivelse af moms i
henhold til momslovens § 57, stk. 2, udskydes for
månederne marts 2020 til og med maj 2020 til den 25. i den
anden måned efter afgiftsperiodens udløb. Herved
udskydes angivelsesfristen med en måned for virksomheder, som
har kalendermåneden som afgiftsperiode efter momslovens
§ 57, stk. 2. Angivelsesfristen foreslås udskudt for
afgiftsperioderne marts 2020 til og med maj 2020. Udskydelsen af
angivelsesfristen fører til, at betalingsfristen for momsen
for de pågældende måneder ligeledes udskydes med
en måned. Sammenhængen mellem angivelsesfristen og
betalingsfristen opretholdes således.
Konkret foreslås følgende
forfaldstidspunkter og betalingsfrister:
Afgiftsperiode | Forfaldstidspunkt | Angivelses- og betalingsfrist | Marts 2020 | 1. maj 2020 | 25. maj 2020 | April 2020 | 1. juni 2020 | 25. juni 2020 | Maj 2020 | 1. juli 2020 | 27. juli 2020 |
|
For afgiftsperioden juni 2020 og fremefter vil
de normale angivelsesfrister efter momslovens § 57, stk. 2
samt forfaldstidspunkter og betalingsfrister efter
opkrævningslovens § 2, igen finde anvendelse. Dette
indebærer, at momsangivelsen for juni 2020 skal indgives den
17. august 2020, idet angivelsesfristen for juni måned efter
de gældende regler er forlænget til en måned og
17 dage, jf. momslovens § 57, stk. 2.
Den foreslåede bestemmelse er udformet
som en udskydelse af angivelsesfristerne efter momslovens §
57, stk. 2, og som konsekvens heraf vil bestemmelsen således
omfatte virksomheder med en årlig momspligtig omsætning
over 50 mio. kr., virksomheder, som efter anmodning anvender
kalendermåneden som afgiftsperiode, og nyregistrerede
virksomheder med en forventet årlig momspligtig
omsætning over 55 mio. kr. Den foreslåede bestemmelse
vil ikke omfatte virksomheder, der er pålagt forkortet
afgiftsperiode i henhold til momslovens § 62, idet disse ikke
anvender den i momslovens § 57, stk. 2, fastsatte
afgiftsperiode, men angiver og afregner i henhold til
opkrævningslovens § 2.
Efter den foreslåede bestemmelse vil
forfaldstidspunkterne og betalingsfristerne efter
opkrævningslovens § 2, stk. 4, tilsvarende skulle
udskydes. Det er således de udskudte angivelsesfrister,
forfaldstidspunkter og betalingsfrister, der skal danne grundlag
for afgørelser efter momsloven og opkrævningsloven om,
hvorvidt en angivelse eller betaling er rettidig, og dermed for
afgørelser om konsekvenserne af forsinket betaling. Dette
gælder således f.eks. i forhold til, om virksomheder
skal pålægges forkortet afgiftsperiode efter momslovens
§ 62, jf. opkrævningslovens § 11, og
opkrævningslovens § 4 om foreløbig
fastsættelse ved manglende rettidig angivelse.
Der foreslås ingen udskydelse af
betalingsfristen på 14 dage for det foreløbige
beløb, som Skatteforvaltningen i medfør af
opkrævningslovens § 4, stk. 1, skønsmæssigt
har fastsat tilsvaret af moms til, hvis den afgiftspligtige ikke
som foreskrevet har foretaget en rettidig angivelse af moms. En
manglende opfyldelse af pligten til rettidig angivelse af moms har
som konsekvens, at Skatteforvaltningen i medfør af
opkrævningslovens § 4 a, stk. 1, kan give den
afgiftspligtige et påbud og pålægge den
afgiftspligtige daglige bøder (tvangsbøder) efter
§ 18 a, indtil påbuddet efterleves. En afgiftspligtig
virksomhed vil kunne erstatte den foreløbige
fastsættelse, der af Skatteforvaltningen måtte
være foretaget for tilsvaret for afgiftsperioderne marts,
april eller maj 2020, med en angivelse af det korrekte
beløb, der herefter vil skulle betales i overensstemmelse
med de udskudte betalingsfrister, der foreslås for disse
måneder, jf. ovenfor.
Der henvises til de almindelige
bemærkninger, afsnit 2.2.
Til §
5
I henhold til opkrævningslovens §
12, stk. 4, kan Skatteforvaltningen tilbageholde udbetaling af
negative momstilsvar samt godtgørelser af for meget betalte
skatter og afgifter, hvis angivelser eller indberetninger til
indkomstregisteret vedrørende afsluttede afregningsperioder
ikke er indgivet.
Det foreslås i § 5, at tilbageholdelse efter
opkrævningslovens § 12, stk. 4, ikke skal kunne ske som
følge af manglende angivelse vedrørende moms for en
afsluttet måned, hvis følgende er tilfældet:
- angivelsesfristen
for momsen for den afsluttede måned, der ikke er angivet for,
er omfattet af udskydelsen af angivelsesfristen for virksomheder
med kalendermåneden som afregningsperiode, jf. lovforslagets
§ 4, og
- den udskudte
angivelsesfrist for den pågældende måned ikke er
udløbet.
Efter lovforslagets § 4 foreslås
det at udskyde angivelsesfristen for moms for afgiftsperioderne
marts, april og maj 2020 for virksomheder med kalendermåneden
som afgiftsperiode. Udskydelsen er som udgangspunkt på en
måned. Dette fører til, at angivelsen for en
afgiftsperiode på en måned rettidigt kan indgives efter
udløbet af den næste månedlige afgiftsperiode.
Hvis en virksomhed har et negativt momstilsvar f.eks. for marts
2020 og angiver dette den 25. maj 2020, vil Skatteforvaltningen
efter opkrævningslovens § 12, stk. 4, kunne tilbageholde
det negative momstilsvar, hvis virksomheden ikke har indgivet
momsangivelse for april 2020. Fristen for momsangivelsen for april
måned 2020 foreslås, jf. forslagets § 4,
først at være den 25. juni. Medmindre angivelsen for
april måned 2020 indgives før udløbet af den
udskudte angivelsesfrist, vil Skatteforvaltningen efter
opkrævningslovens § 12, stk. 4, have mulighed for at
tilbageholde udbetalingen af det negative momstilsvar for marts
2020. Denne problemstilling vil ikke blive aktuel for virksomheder,
som angiver moms, inden angivelsesfristen er udløbet, og
inden den efterfølgende afgiftsperiode er
udløbet.
Det er hensigten med den foreslåede
bestemmelse, at udskydelsen af angivelsesfristerne for moms ikke
fører til, at Skatteforvaltningen i videre udstrækning
end i dag får mulighed for at tilbageholde udbetalinger af
negativ moms.
Forslaget påvirker ikke
Skatteforvaltningens mulighed for at tilbageholde udbetalingen af
et negativt momstilsvar, som følge af at Skatteforvaltningen
ikke kan foretage kontrol af angivelsen på grund af
virksomhedens forhold, jf. opkrævningslovens § 12, stk.
3.
Der henvises til de almindelige
bemærkninger, afsnit 2.2.
Til §
6
Virksomheders indbetaling af indeholdt A-skat
og arbejdsmarkedsbidrag, moms m.v. skal ske til skattekontoen, jf.
opkrævningslovens § 16, nr. 1. Ind- og udbetalinger af
skatter og afgifter m.v. modregnes automatisk efter et
saldoprincip, jf. § 16 a, stk. 1, 1. pkt.
Hvis den samlede sum af registrerede forfaldne
krav på virksomhedens konto overstiger den samlede sum af
registrerede og forfaldne tilgodehavender til virksomheden,
udgør forskellen (debetsaldoen) det samlede beløb,
som virksomheden skylder Skatteforvaltningen, jf.
opkrævningslovens § 16 a, stk. 2, 1. pkt. Hvis den
samlede sum af registrerede og forfaldne krav på
indbetalinger fra virksomheden derimod er mindre end de
registrerede og forfaldne krav på udbetalinger til
virksomheden, udgør forskellen (kreditsaldoen) virksomhedens
samlede tilgodehavende fra Skatteforvaltningen, jf. 2. pkt.
Krav på ind- og udbetalinger registreres
efter opkrævningslovens § 16 a, stk. 3, på
skattekontoen fra det tidspunkt, hvor der er sket angivelse heraf,
eller hvor kravene med sikkerhed kan opgøres.
Krav på indbetalinger fra virksomheder
påvirker (debiteres) saldoopgørelsen efter stk. 2 fra
den seneste rettidige betalingsdag for beløbet, jf.
opkrævningslovens § 16 a, stk. 4. Indbetalinger fra
virksomheder til opfyldelse af krav efter opkrævningslovens
§ 16 a, stk. 4, påvirker (krediteres)
saldoopgørelsen efter stk. 2 fra indbetalingsdagen uanset
betalingsmetoden, jf. stk. 5.
Tilgodehavender til virksomheder omfattet af
opkrævningslovens kapitel 5 om skattekontoen påvirker
(krediteres) saldoopgørelsen efter opkrævningslovens
§ 16 a, stk. 2, fra det tidspunkt, hvor beløbet kan
opgøres efter § 12 om udbetaling af bl.a. negativ moms,
jf. § 16 a, stk. 6. Udbetalinger til virksomheder til
opfyldelse af krav efter stk. 6 påvirker (debiteres)
saldoopgørelsen efter stk. 2 på det tidspunkt, hvor
der sker udbetaling til virksomheden, jf. stk. 7.
For indbetalinger til skattekontoen
gælder et såkaldt FIFO-princip (»first in, first
out«), jf. opkrævningslovens § 16 a, stk. 8, der
bestemmer, at hvor virksomheders indbetaling helt eller delvist
anvendes til betaling af en debetsaldo, der er sammensat af flere
krav, går betalingen til dækning af det ældst
forfaldne krav først. Der kan således ikke ske en
øremærket indbetaling til skattekontoen.
I opkrævningslovens § 16 c, stk. 1,
er det bestemt, at en debetsaldo forrentes med den rente, der er
fastsat i § 7, stk. 1, jf. stk. 2. Renten beregnes dagligt og
tilskrives månedligt. Renten er ikke fradragsberettiget. En
debetsaldo på 200 kr. eller derunder forrentes ikke efter
registreringen af virksomhedens ophør. For toldskyld
gælder ifølge § 16 c, stk. 2, at en sådan
uanset stk. 1 forrentes med renten fastsat i EU-toldkodeksens
artikel 114. En kreditsaldo forrentes ikke, jf.
opkrævningslovens § 16 c, stk. 3.
Hvis en debetsaldo for en virksomhed
overstiger 5.000 kr., skal hele beløbet indbetales straks,
og Skatteforvaltningen udsender et rykkerbrev herom til
virksomheden, jf. opkrævningslovens § 16 c, stk. 4, 1.
pkt. Skatteforvaltningen udsender ikke rykkerbreve om en debetsaldo
på 5.000 kr. eller derunder, jf. 2. pkt. Rykkerbrev udsendes
dog ifølge 3. pkt. til ophørte virksomheder,
også hvor debetsaldoen er større end 200 kr. og mindre
end 5.000 kr. Betales beløbet ikke inden den frist, der er
fastsat i rykkerbrevet, kan beløbet overgives til
inddrivelse, jf. 4. pkt. Et beløb, der overgives til
inddrivelse, vil fremgå af skattekontoen, jf. 5. pkt. Der
pålægges gebyr efter § 6 ved udsendelse af
rykkerbrev, jf. § 16 c, stk. 4, 6. pkt.
En kreditsaldo udbetales til virksomhedens
Nemkonto, medmindre virksomheden har ønsket en
beløbsgrænse for udbetaling af en kreditsaldo, jf.
opkrævningslovens § 16 c, stk. 5, 1. pkt. En
beløbsgrænse for udbetaling af en kreditsaldo kan
ifølge 2. pkt. højst udgøre 200.000 kr.
Udbetaling af en kreditsaldo kan ikke ske, før der kan
udbetales mindst 200 kr., jf. 3. pkt. Virksomheder kan uanset 3.
pkt. anmode om at få ethvert beløb uanset
størrelse udbetalt, jf. 4. pkt. Udbetaling af en kreditsaldo
kan ifølge 5. pkt. ikke ske, hvis virksomheden mangler at
indsende angivelser for afsluttede perioder eller at give
Skatteforvaltningen oplysninger efter skattekontrollovens § 2,
jf. § 12, stk. 4. En kreditsaldo på 200 kr. eller
derunder tilhørende en ophørt virksomhed bortfalder 3
år efter registreringen af virksomhedens ophør, jf. 6.
pkt. Fristen efter 6. pkt. kan ikke afbrydes eller suspenderes, jf.
7. pkt.
I opkrævningslovens § 16 c, stk. 6,
1. pkt., er det bestemt, at udbetaling af en kreditsaldo afventer
forfaldne skatte- og afgiftskrav, hvis kravet har sidste rettidige
betalingsfrist inden for 5 hverdage fra kreditsaldoens
opståen. Opstår kreditsaldoen, som følge af at
virksomhedens tilsvar for en afregningsperiode er negativt,
udbetales kreditsaldoen ifølge 2. pkt. dog senest efter
fristen i § 12, stk. 2, hvorefter udbetaling af et negativt
tilsvar sker senest 3 uger efter modtagelsen af angivelsen
henholdsvis indberetningen for den pågældende
periode.
Det foreslås i § 6, at beløbsgrænsen i
opkrævningslovens § 16 c, stk. 5, 2. pkt.,
forhøjes til 10 mio. kr. i perioden til og med den 30.
november 2020. Det foreslås i § 7, stk. 3, at
bestemmelsen i § 6 skal have virkning fra og med den 25. marts
2020.
En virksomhed, der foretager en indbetaling
til skattekontoen tidligere end 5 hverdage før sidste
rettidige betalingsdag for et skatte- eller afgiftskrav, vil
få udbetalt det beløb, hvormed indbetalingen bringer
kreditsaldoen over den beløbsgrænse, som virksomheden
måtte have fastsat i medfør af opkrævningslovens
§ 16 c, stk. 5, 1. pkt. Denne beløbsgrænse kan
højst udgøre 200.000 kr., jf. 2. pkt.
En virksomhed, der måtte vælge at
forhøje beløbsgrænsen i overensstemmelse med
den foreslåede regel, vil derfor efter forslaget til
skattekontoen kunne betale et beløb, der - så
længe den forhøjede beløbsgrænse ikke
overskrides - ikke vil føre til tilbagebetaling af det
overskydende beløb.
Virksomhederne kan selv på skattekontoen
regulere, hvilket beløb der skal gælde som
beløbsgrænse, men det vil højst kunne
fastsættes til det foreslåede beløb på 10
mio. kr.
Hvis en virksomhed, der i medfør af den
foreslåede regel har forhøjet
beløbsgrænsen til et højere beløb end
den i dag gældende grænse på 200.000 kr., ikke
inden udløbet af den periode, for hvilken den
forhøjede beløbsgrænse foreslås at skulle
gælde, har valgt en ny beløbsgrænse på
højst 200.000 kr., som efter periodens udløb atter
vil være den maksimale beløbsgrænse, jf.
opkrævningslovens § 16 c, stk. 5, 2. pkt., vil
beløbsgrænsen blive nulstillet. Det indebærer,
at virksomheden vil skulle logge sig på og fastsætte
den ønskede nye udbetalingsgrænse, hvis en sådan
ønskes. Skatteforvaltningen vil oplyse herom i den
information, der udsendes til virksomhederne.
Hvis virksomhedernes betalingsfrister
vedrørende indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag samt
moms udskydes, som det foreslås i nærværende
lovforslag, vil virksomhederne skulle vente længere tid med
at foretage deres indbetaling af indeholdt A-skat og
arbejdsmarkedsbidrag samt moms til skattekontoen. Dette vil
potentielt kunne udløse negative bankrenter for den periode,
hvor det beløb, der skal betales til skattekontoen, i stedet
måtte skulle stå på en konto hos et
pengeinstitut. Den foreslåede regel har til formål at
afbøde en sådan uønsket negativ konsekvens.
Til §
7
Det foreslås i stk.
1, at loven skal træde i kraft den 22. marts 2020.
Det foreslås i stk.
2, at § 6 skal have virkning fra og med den 25. marts
2020. Hermed tages højde for, at Skatteforvaltningen efter
lovens ikrafttræden skal foretage en systemmæssig
tilretning af skattekontoen for at kunne forhøje
beløbsgrænsen for kreditsaldoen til det
foreslåede beløb på 10 mio. kr.
Til §
8
Det foreslås i § 8, at loven ikke skal gælde for
Færøerne og Grønland.
Lovforslaget indeholder forslag om fravigelse
af bestemmelser i opkrævningsloven og momsloven.
Opkrævningsloven gælder ifølge sin § 21
ikke for Færøerne og Grønland, mens momslovens
§ 2, stk. 1, fastslår, at det afgiftsområde, som
momsloven indeholder regler for, ikke omfatter
Færøerne og Grønland.