Skriftlig fremsættelse (13. marts
2020)
Skatteministeren
(Morten Bødskov):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om midlertidig udskydelse
af betalingsfrister for indeholdt A-skat og
arbejdsmarkedsbidrag samt midlertidig udskydelse af angivelses- og
betalingsfrister for moms m.v.
(Lovforslag nr. L 134)
COVID-19 vil påvirke den globale
økonomi, som er på vej ned i fart. Derfor skal vi
holde hånden under dansk erhvervsliv og danske
lønmodtagere, så presset på danske virksomheders
likviditet lettes. Det foreslås derfor at forlænge
virksomheders betalingsfrist for indeholdt A-skat og AM-bidrag samt
moms midlertidigt. Det vil skabe en likviditetsmæssig buffer
for virksomhederne.
Det foreslås således, at
virksomhedernes betalingsfrister for indeholdt A-skat og AM-bidrag
forlænges for 3 månedlige rater (betalinger for april,
maj og juni) med 4 måneder. Det skønnes med usikkerhed
at styrke likviditeten i virksomheder m.v. med op til 90 mia. kr. i
4 måneder.
Herudover foreslås det, at
betalingsfristen for store virksomheders momsbetaling
forlænges for 3 månedlige rater (betalinger for marts,
april og maj) med 30 dage. Det skønnes med usikkerhed at
styrke likviditeten for de store virksomheder med ca. 35 mia. kr. i
3 måneder. Det er ved at blive undersøgt, om
momsperioderne for små og mellemstore virksomheder ligeledes
kan forlænges.
Herudover foreslås en midlertidig
forhøjelse af loftet for det beløb, som
virksomhederne kan have stående på skattekontoen, uden
at der sker udbetaling. Virksomheder kan i dag højst have
200.000 kr. stående på skattekontoen, uden at der sker
udbetaling til virksomhederne. For at opnå en vis
afbødning af de negative virkninger, som de foreslåede
betalingsfristudskydelser kan udløse i form af negative
renter, ved at virksomhederne kan få større
bankindeståender, foreslås det, at loftet
forhøjes til 10 mio. kr.
Forslaget er udformet som en særskilt
lov, der udskyder de i forslaget omfattede perioder. Forslaget
indebærer, at lovens virkning automatisk ophører,
hvorefter de almindelige regler igen finder anvendelse, svarende
til en ophørsklausul.
Lovforslaget har ikke været i
høring forud for fremsættelsen som følge af
lovforslagets hastende karakter, og det har derfor heller ikke
været muligt at sikre vedtagelse af lovforslaget senest 4
uger før den 1. januar eller den 1. juli.
Lovforslaget foreslås at træde
i kraft den 22. marts 2020.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings (hurtige og)
velvillige behandling.