Betænkning afgivet af Miljø-
og Fødevareudvalget den 6. maj 2020
1. Ændringsforslag
Der er stillet 5 ændringsforslag til
lovforslaget. Miljøministeren har stillet
ændringsforslag nr. 1-4. Enhedslistens medlemmer af udvalget
har stillet ændringsforslag nr. 5.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, DF, RV, KF og LA ) indstiller lovforslaget til
vedtagelse med de af
miljøministeren stillede ændringsforslag. Flertallet
vil stemme imod det af Enhedslisten stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (EL og NB) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (SF og Susanne Zimmer (UFG)) indstiller
lovforslaget til vedtagelse med de
stillede ændringsforslag.
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Nye Borgerlige
Nye Borgerliges medlem af udvalget mener,
at en mere smidig sagsbehandling kan være nødvendig i
staten, regionerne og kommunerne også i forhold til risikoen
ved oversvømmelser og kysterosion. Således kunne
kommunale langsigtede fællesprojekter hurtigere
gennemføres. Nye Borgerlige mener dog ikke, at en
afskæring af klageadgangen er den rette måde at
opnå dette på. Lovforslaget strider imod den danske
tradition for let og økonomisk rimelig adgang til at
prøve myndighedsafgørelser. Dette lovforslag vil
berøre borgere og interesseorganisationer, som ikke kan
få prøvet myndighedernes afgørelser ved en
klageinstans. Lovforslaget medfører, at en klage ikke kan
blive prøvet, medmindre den indbringes for domstolene. Dette
er som bekendt forbundet med store omkostninger for borgere.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af miljøministeren, tiltrådt af
udvalget:
1) Nr. 1
affattes således:
»1. I §
18, stk. 2, ændres »§ 2 a, stk. 3,«
til: »stk. 4, § 2 a, stk. 3,«.«
[Der henvises til § 18, stk.
2, i stedet for stk. 3 samt lovteknisk rettelse]
2)
Efter nr. 3 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
18 b indsættes som stk.
2:
»Stk. 2.
Ved søgsmål om forhold vedrørende
miljøet, der er omfattet af denne lov, skal retten
påse, at omkostningerne ved sagen ikke er uoverkommelig
høje for de berørte parter.««
[Præcisering
vedrørende søgsmål]
Til § 3
3)
Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
62 indsættes som stk.
5:
»Stk. 5.
Ved søgsmål om forhold vedrørende
miljøet, der er omfattet af denne lov, skal retten
påse, at omkostningerne ved sagen ikke er uoverkommelig
høje for de berørte parter.««
[Præcisering
vedrørende søgsmål]
Til § 4
4)
Datoen »1. maj 2020.« ændres til: »22. maj
2020.«
[Udskydelse af lovens
ikrafttræden]
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(SF, NB og Susanne Zimmer (UFG)):
5) Som
stk. 2 indsættes:
»Stk. 2.
Loven ophæves den 1. juli 2022.«
[Udløbsklausul]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås, at lovforslagets §
1, nr. 1, nyaffattes. I § 1, nr. 1, er der i den indledende
tekst ved en fejl henvist til § 18, stk. 3, hvilket herved
ændres til stk. 2. Endvidere indebærer forslaget en
lovteknisk rettelse. Ændringsforslaget indebærer ikke
materielle ændringer.
Til nr. 2 og 3
Det foreslås i kystbeskyttelseslovens
§ 18 b, stk. 2, jf. ændringsforslag nr. 2 til § 1,
og planlovens § 62, stk. 5, jf. ændringsforslag nr. 3
til § 3, at præcisere, at ved søgsmål om
forhold vedrørende miljøet skal retten påse, at
omkostningerne ved sagen ikke er uoverkommelig høje for de
berørte parter. Forpligtelsen påhviler samtlige
retsinstanser. Bestemmelserne har til hensigt at sikre
overholdelsen af kravet i Århuskonventionen og VVM-direktivet
om, at de tilgængelige retsmidler ikke må være
uoverkommeligt dyre. Bestemmelsen skal derfor forstås i
overensstemmelse med konventionen og direktivet, herunder den
praksis fra EU-domstolen, der knytter sig hertil. Jf. herved bl.a.
EU-Domstolens domme af henholdsvis 11. april 2013 i sag C-260/11,
Edwards og Pallikaropoulos, og 13. februar 2014 i sag C-530/11,
Kommissionen mod Storbritannien.
Den foreslåede bestemmelse skal ses i
sammenhæng med de gældende regler i retsplejeloven.
Udgangspunktet efter retsplejeloven er, at den tabende part
erstatter de udgifter, som den vindende part har afholdt, forudsat
at disse har været fornødne til sagens forsvarlige
udførelse. Udgifter til bistand af advokat m.v. erstattes
med et passende beløb, og de øvrige udgifter
erstattes fuldt ud. I medfør af retsplejelovens § 312,
stk. 3, kan retten dog af egen drift bestemme, at den tabende part
ikke eller kun delvis skal erstatte modparten de
påførte udgifter, hvis særlige grunde taler for
det. Sådanne grunde vil i miljøsager kunne foreligge,
såfremt omkostningerne i modsat fald vurderes at ville
være uoverkommelig høje for den
pågældende, hvor der i henhold til lovgivningen eller
internationale forpligtelser m.v. er et krav om, at de
tilgængelige retsmidler ikke må være
uoverkommelig dyre. Samtidig skal forslaget ses i sammenhæng
med reglerne i retsplejelovens kapitel 31 om bl.a. retshjælp
og fri proces.
Det bemærkes i den forbindelse, at EU
er kontraherende part under Århuskonventionen, og at
konventionen derfor også til dels er gennemført i
EU-retten, jf. herved Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2003/35/EF af 26. maj 2003 om mulighed for offentlig deltagelse i
forbindelse med udarbejdelse af visse planer og programmer på
miljøområdet og om ændring af Rådets
direktiv 85/337/EØF (det tidligere VVM-direktiv) 96/61/EF
for så vidt angår offentlig deltagelse og adgang til
klage og domstolsprøvelse.
Bestemmelsen skal derfor forstås i
overensstemmelse med konventionen og VVM-direktivet samt
EU-Domstolens praksis, der knytter sig hertil.
Til nr. 4
Det foreslås at ændre
ikrafttrædelsestidspunktet fra den 1. maj 2020 til 22. maj
2020. Baggrunden herfor er, at tidsplanen for Folketingets
behandling af lovforslaget er udskudt på grund af covid-19
således, at den foreslåede ikrafttrædelse den 1.
maj 2020 ikke længere er mulig.
Til nr. 5
Med ændringsforslaget foreslås
det, at lovforslaget ophæves automatisk den 1. juli 2022.
Ændringsforslaget indebærer, at kommunalbestyrelsens
mulighed for at ansøge om afskæring af klageadgang
automatisk ophæves den 1. juli 2022.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 12. marts
2020 og var til 1. behandling den 24. april 2020. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Miljø- og
Fødevareudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 1
møde.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
miljøministeren sendte den 20. december 2019 dette udkast
til udvalget, jf. MOF alm. del - bilag 238. Den 13. marts 2020
sendte miljøministeren høringssvarene og et
høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 8 bilag
på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
3 skriftlige henvendelser om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
5 spørgsmål til miljøministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Anders Kronborg (S) Anne Paulin
(S) Bjarne Laustsen (S) Christian Rabjerg Madsen (S) Kasper Roug
(S) nfmd. Malte Larsen (S) Mette
Gjerskov (S) Troels Ravn (S) Zenia Stampe (RV) Rasmus Helveg
Petersen (RV) Carl Valentin (SF) Anne Valentina Berthelsen (SF)
Signe Munk (SF) Søren Egge Rasmussen (EL) Mai Villadsen (EL)
Susanne Zimmer (UFG) Erling Bonnesen (V) Hans Christian Schmidt (V)
Søren Espersen (DF) Torsten Schack Pedersen (V) Anni
Matthiesen (V) Jacob Jensen (V) René Christensen (DF) fmd. Pia Kjærsgaard (DF) Lise
Bech (DF) Mette Abildgaard (KF) Orla Østerby (KF) Peter
Seier Christensen (NB) Henrik Dahl (LA)
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 48 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 42 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Radikale Venstre (RV) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 5 | |