Betænkning afgivet af Retsudvalget
den 28. maj 2020
1. Ændringsforslag
Der er stillet 17 ændringsforslag til
lovforslaget, herunder om deling af lovforslaget. Socialistisk
Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag
nr. 1, 5, 7 og 17, Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget har
stillet ændringsforslag nr. 2 og 6, og Nye Borgerliges medlem
af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 3, 4 og 8-16.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af IA og SIU) vil stemme for det
stillede ændringsforslag om deling af lovforslaget.
Et mindretal i
udvalget (V og KF) indstiller det under A nævnte lovforslag
til vedtagelse med det under nr. 2
stillede ændringsforslag. Mindretallet vil stemme imod de
under nr. 3-7 stillede ændringsforslag. Mindretallet
indstiller det under B nævnte lovforslag til vedtagelse med de under nr. 10-14 stillede
ændringsforslag. Mindretallet vil stemme imod de under nr. 8,
9 og 15-17 stillede ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (S og JF) indstiller de under A og B
nævnte lovforslag til vedtagelse
uændret.
Et tredje
mindretal i udvalget (RV, SF og EL) indstiller det under A
nævnte lovforslag til forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for de under nr. 5 og 7
stillede ændringsforslag og vil stemme imod de under nr. 2-4
og 6 stillede ændringsforslag. Mindretallet indstiller det
under B nævnte lovforslag til vedtagelse med det under nr. 17 stillede
ændringsforslag. Mindretallet vil stemme imod de under nr.
8-16 stillede ændringsforslag.
Et fjerde
mindretal i udvalget (DF og NB) indstiller det under A
nævnte lovforslag til vedtagelse
med de under nr. 2-4 og 6 stillede ændringsforslag.
Mindretallet vil stemme imod de under nr. 5 og 7 stillede
ændringsforslag. Mindretallet indstiller det under B
nævnte lovforslag til vedtagelse
med de under nr. 8-16 stillede ændringsforslag. Mindretallet
vil stemme imod det under nr. 17 stillede
ændringsforslag.
Et femte
mindretal i udvalget (IA og SIU) vil stemme hverken for
eller imod de under A og B nævnte lovforslag.
Et sjette
mindretal i udvalget (Sikandar Siddique (UFG)) indstiller
det under A nævnte lovforslag til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de under nr. 5 og 7 stillede ændringsforslag
og vil stemme imod de under nr. 2-4 og 6 stillede
ændringsforslag. Mindretallet vil ved 3. behandling af det
under B nævnte lovforslag redegøre for sin stilling
til lovforslaget. Mindretallet vil stemme for det under nr. 17
stillede ændringsforslag og vil stemme imod de under nr. 8-16
stillede ændringsforslag.
Liberal Alliance, Alternativet og
Sambandsflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske bemærkninger i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
støtter lovforslaget, selv om det ikke er vidtgående
nok. Det er godt, at der nu indføres kontakt- og
opholdsforbud i forlængelse af straf, men det skal ikke kun
kunne gives ved ubetinget dom, hvis vi skal forebygge
radikalisering. Det skal også gælde ved betinget dom.
Man skal heller ikke, 3 år efter man har fået en straf,
kunne gå til domstolene og få fjernet forbuddet. Den
del bør helt udgå af lovforslaget, igen med den
begrundelse, at det skal sikre forebyggelse af radikalisering. Man
skal huske på, at der er tale om terrorister, der har vendt
Danmark ryggen, og som er fjender af Danmark, og derfor skal de
selvfølgelig ikke have den mulighed. Der skønnes at
blive voldsomme merudgifter i kriminalforsorgen på 2-7 mio.
kr., stigende til 9-13 mio. kr. som konsekvens af lovforslaget.
Desuden forventes der ekstraudgifter til tilsynsopgaven hos
politiet. Det er rigtig mange penge, der skal bruges på
relativt få personer, som slet ikke burde være i
Danmark, og derfor er lovforslaget en lappeløsning på
et grundlæggende problem, som ikke er blevet løst.
Dansk Folkeparti støtter lovforslaget, men beklager, at man
ikke en gang for alle har løst problemet; fremmedkrigere
skal ganske enkelt ikke ind i Danmark.
Socialistisk Folkeparti
Socialistisk Folkepartis medlemmer af
udvalget finder, at terror er en alvorlig forbrydelse, som vi har
en forpligtelse til at forebygge. SF finder, at det derfor giver
god mening at kunne sige til radikaliserede personer, at de ikke
må komme steder, hvor man kan radikalisere andre eller blive
fastholdt i sin radikalisering - eller have kontakt til
dømte radikaliserede. Det kan SF bakke op om, og SF noterer
sig, at Aarhus Kommune i sit høringssvar udtaler, at de
faktisk har haft nogle sager, hvor det kunne give mening at forbyde
radikaliserede at opholde sig bestemte steder eller have kontakt
til bestemte andre personer. Derfor bakker SF op om den del af
lovforslaget.
Men SF mener ikke, at politiet skal kunne
gå ind i privatpersoners hjem uden en dommerkendelse. Og som
det ses af flere svar til SF i Retsudvalget, er det et
usædvanligt og nyt skridt, at politiet til enhver tid kan
gå ind i folks private hjem. Det er ikke korrekt, som
ministeren hævdede under debatten, at myndighederne allerede
kan det i sager om Finanstilsynet. Her kan det alene ske, hvis
privatpersoner har lagt virksomhedens forretningslokaler her, og
alene for at kontrollere virksomheden - ikke privatpersonen. Det
andet eksempel, som ministeren har angivet, og som handler om den
mulighed, der i 2013 blev indført for at kontrollere sort
arbejde, gav ligeledes heller ikke myndighederne lov til at
gå ind i det private hjem - det gav alene myndighederne
mulighed for at gå ind på grunden og ikke til at snage
i personlige ejendele og computere m.v. Der er således tale
om et nybrud i retspolitikken, som SF ikke kan støtte.
Retssikkerhed gælder også for dem, vi ikke bryder os
om. SF er således på linje med høringssvaret fra
dommerstanden, der peger på, at dommerkendelser
efterhånden udhules.
Derfor har SF stillet ændringsforslag
om at få dommerkendelsen og mistankekravet ind. Samtidig er
det lykkedes SF at opdele lovforslaget, så SF især kan
stemme for den anden del af forslaget. Dette forslag handler om at
forhøje straffene for terror og terrorrelaterede
forbrydelser, da disse ikke - som for bandekriminalitet - er blevet
justeret. Det er svært at være imod, at så
alvorlige forbrydelser ikke også straffes hårdt. SF
havde dog foretrukket - og det har SF også fået svar om
i Retsudvalget - at Straffelovrådet havde gennemgået
straffene og kommet med et oplæg. Det har ministeren
imidlertid svaret nej til. SF kan på den baggrund
støtte strafskærpelserne.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
a
Ændringsforslag om
deling af lovforslaget
Af et mindretal
(SF), tiltrådt af et flertal (V,
S, DF, RV, EL, KF, NB, JF og Sikandar Siddique (UFG)):
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler og
indhold:
A. »Forslag
til lov om ændring af straffeloven. (Opholds- og
kontaktforbud for terrordømte)« omfattende § 1,
nr. 1 og 20, og § 2.
B. »Forslag
til lov om ændring af straffeloven. (Skærpelse af
straffen for overtrædelse af straffelovens
terrorbestemmelser)« omfattende § 1, nr. 2-19 og 21, og
§ 2.
[Forslag om deling af
lovforslaget]
b
Ændringsforslag til
det under A nævnte forslag
Til § 1
Af et mindretal
(DF), tiltrådt af et mindretal
(V, KF og NB):
2) I
den under nr. 1 foreslåede § 79 b udgår i stk. 1 »ubetinget«.
[Mulighed for idømmelse af
forbud ved betinget fængselsstraf]
Af et mindretal
(NB), tiltrådt af et mindretal
(DF):
3) I
den under nr. 1 foreslåede § 79 b udgår stk. 3, 2. pkt.
[Udvidelse af kontaktforbuddet til
at omfatte nære familiemedlemmer]
4) I
den under nr. 1 foreslåede § 79 b indsættes i stk. 5, 1. pkt., efter »dom«:
»eller indtil videre«.
[Mulighed for at idømme
tidsubegrænsede forbud]
Af et mindretal
(SF), tiltrådt af et mindretal
(RV, EL og Sikandar Siddique (UFG)):
5) I
den under nr. 1 foreslåede § 79 b udgår stk. 6, 2. og 3.
pkt.
[Krav om begrundet mistanke og
retskendelse efter retsplejelovens regler om straffeprocessuelle
indgreb]
Af et mindretal
(DF), tiltrådt af et mindretal
(NB):
6) I
den under nr. 1 foreslåede § 79 b udgår stk. 10.
Stk. 11 bliver herefter stk. 10.
[Fjernelse af krav på at
indbringe spørgsmål om opretholdelse af et forbud for
retten]
Ny paragraf
Af et mindretal
(SF), tiltrådt af et mindretal
(RV, EL og Sikandar Siddique (UFG)):
7)
Efter § 2 indsættes som ny paragraf:
Ȥ 01
Justitsministeren fremsætter senest i
folketingsåret 2022-23 forslag om revision af denne
lov.«
[Indsættelse af bestemmelse
om revision af loven]
c
Ændringsforslag til
det under B nævnte forslag
Til titlen
Af et mindretal
(NB), tiltrådt af et mindretal
(DF):
8) I
titlen indsættes efter »straffeloven«: »og
udlændingeloven«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 15]
9) I
titlen indsættes efter »straffeloven«: »og
indfødsretsloven«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 16]
Til § 1
Af et mindretal
(NB), tiltrådt af et mindretal
(V, DF og KF):
10) I
nr. 2 udgår »og stk. 2, 1.
pkt.,«, og »12 år« ændres til:
»16 år«.
[Forhøjelse af
strafferammen]
11)
Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
101 a, stk. 2, 1. pkt., ændres »10
år« til: »12 år«.«
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 10]
12) I
nr. 7 ændres »12
år« til: »16 år«.
[Forhøjelse af
strafferammen]
13) I
nr. 9, 12, 13, 15 og 17-19 ændres »8 år«
til: »10 år«.
[Forhøjelse af
strafferammen]
14) I
nr. 16 og 21 ændres »3 år« til:
»4 år«.
[Forhøjelse af
strafferammen]
Ny paragraf
Af et mindretal
(NB), tiltrådt af et mindretal
(DF):
15)
Efter § 1 indsættes som ny paragraf:
Ȥ 02
I udlændingeloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1022 af 2. oktober 2019, som
ændret ved lov nr. 572 af 31. maj 2010, lov nr. 738 af 8.
juni 2018, § 1 i lov nr. 174 af 27. februar 2019, § 2 i
lov nr. 1057 af 24. oktober 2019, lov nr. 1439 af 17. december 2019
og § 14 i lov nr. 1559 af 27. december 2019, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 26, stk. 2, indsættes
efter »dog«: »stk. 3 og«.
2. I
§ 26 indsættes som stk. 3:
»Stk. 3.
En udlænding, der efter straffelovens § 101 a,
§§ 114-114 j, § 136, stk. 1, for så vidt
angår tilskyndelse til en af de i straffelovens 12. eller 13.
kapitel omhandlede forbrydelser, § 136, stk. 2, eller §
136, stk. 3, for så vidt angår billigelse af handlinger
omfattet af §§ 114-114 j, idømmes ubetinget
fængselsstraf eller anden strafferetlig retsfølge, der
indebærer eller giver mulighed for frihedsberøvelse,
for en lovovertrædelse, der ville have medført en
straf af denne karakter, skal udvises efter § 22, nr. 6,
§ 23, nr. 1, jf. § 22, nr. 6, eller § 24, nr. 1, jf.
§ 22, nr. 6, uanset om dette vil stride mod Danmarks
internationale forpligtelser eller de principper, der efter
EU-reglerne gælder for begrænsning af retten til fri
bevægelighed.«
3. I
§ 26 b indsættes efter
»bevægelighed«: », jf. dog § 26, stk.
3.«
4. I
§ 32, stk. 3, indsættes som
2. og 3.
pkt.:
»Indrejseforbud i forbindelse med udvisning
efter § 22, nr. 6, § 23, nr. 1, jf. § 22, nr. 6,
eller § 24, nr. 1, jf. § 22, nr. 6, meddeles for
bestandig, hvis udlændingen efter straffelovens § 101 a,
§§ 114-114 j, § 136, stk. 1, for så vidt
angår tilskyndelse til en af de i straffelovens 12. eller 13.
kapitel omhandlede forbrydelser, § 136, stk. 2, eller §
136, stk. 3, for så vidt angår billigelse af handlinger
omfattet af §§ 114-114 j, idømmes ubetinget
fængselsstraf eller anden strafferetlig retsfølge, der
indebærer eller giver mulighed for frihedsberøvelse,
for en lovovertrædelse, der ville have medført en
straf af denne karakter. § 32, stk. 5, 3. pkt., og stk. 8,
finder ikke anvendelse.«
5. I
§ 32, stk. 5, 3. pkt.,
indsættes efter »forpligtelser«: », jf. dog
stk. 3, 2. og 3. pkt.«
6. I
§ 32, stk. 8, 1. pkt.,
indsættes efter »derfor«: », jf. dog stk.
3, 2. og 3. pkt.«
[Udvidet mulighed for udvisning og
indrejseforbud]
Ny paragraf
16)
Efter § 1 indsættes som ny paragraf:
Ȥ 03
I lov om dansk indfødsret, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1029 af 10. juli 2018, som
ændret ved § 1 i lov nr. 1735 af 27. december 2018,
§ 2 i lov nr. 173 af 27. februar 2019, § 1 i lov nr. 1057
af 24. oktober 2019 og § 1 i lov nr. 63 af 28. januar 2020,
foretages følgende ændringer:
1. I
§ 8 B, stk. 1, indsættes
efter »kapitel 12 og 13«: »eller straffelovens
§ 136, stk. 1, for så vidt angår tilskyndelse til
en af de i straffelovens 12. eller 13. kapitel omhandlede
forbrydelser, § 136, stk. 2, eller § 136, stk. 3, for
så vidt angår billigelse af handlinger omfattet af
§§ 114-114 j«, og efter
»statsløs« indsættes: », jf. dog
stk. 2«.
2. I
§ 8 B indsættes efter stk. 1
som nyt stykke:
»Stk. 2.
Har en person erhvervet dansk indfødsret ved naturalisation,
skal den pågældende ved dom frakendes sin danske
indfødsret, hvis den pågældende dømmes
for overtrædelse af en af de i stk. 1 nævnte
bestemmelser, uanset om den pågældende derved bliver
statsløs.«
Stk. 2-5 bliver herefter stk.
3-6.«
[Udvidet mulighed for frakendelse
af dansk indfødsret]
Ny paragraf
Af et mindretal
(SF), tiltrådt af et mindretal
(RV, EL og Sikandar Siddique (UFG)):
17)
Efter § 2 indsættes som ny paragraf:
Ȥ 04
Justitsministeren fremsætter senest i
folketingsåret 2022-23 forslag om revision af denne
lov.«
[Indsættelse af bestemmelse
om revision af loven]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås, at lovforslaget deles i
to lovforslag. Den ene del (A) omfatter lovforslagets bestemmelser
om idømmelse af kontaktforbud og opholdsforbud til personer,
som idømmes fængselsstraf efter straffelovens
terrorbestemmelser, samt politiets tilsyn med dømtes
overholdelse af forbuddene m.v., mens den anden del (B) omfatter
lovforslagets bestemmelser om skærpelser af straffen for
overtrædelse af straffelovens terrorbestemmelser.
Til nr. 2
Med ændringsforslaget foreslås
det, at der også kan gives et opholdsforbud og et
kontaktforbud til personer, der idømmes en betinget
fængselsstraf for en overtrædelse, der er omfattet af
straffelovens § 101 a, §§ 114-114 j, § 136,
stk. 1, for så vidt angår tilskyndelse til en af de i
straffelovens 12. eller 13. kapitel omhandlede forbrydelser, §
136, stk. 2, eller § 136, stk. 3, for så vidt
angår billigelse af handlinger omfattet af §§
114-114 j.
Forslaget har herved til formål at
udvide anvendelsesområdet for forbuddene, således at de
også kan idømmes sammen med en helt betinget
fængselsstraf.
Til nr. 3
Med ændringsforslaget udgår det
foreslåede § 79 b, stk. 3, 2. pkt., således at
kontaktforbuddet også kan omfatte den dømtes
nærmeste familiemedlemmer, uanset om dette vil være i
strid med Danmarks internationale forpligtelser, herunder artikel 8
i Den Europæiske Menneskerettighedskonvention (EMRK) om
retten til respekt for bl.a. familielivet. Ved nærmeste
familiemedlemmer forstås normalt personens
ægtefælle, faste samlevende, forældre,
børn og søskende. Dette indebærer, at den
dømte ikke må have nogen som helst kontakt med de
pågældende, såfremt de er dømt for
overtrædelse af straffelovens terrorbestemmelser.
Til nr. 4
Med ændringsforslaget foreslås
det, at opholdsforbud og kontaktforbud efter den foreslåede
bestemmelse i straffelovens § 79 b, stk. 1, gives på tid
fra 1 til 10 år regnet fra endelig dom eller indtil videre.
Forslaget indebærer herved, at forbud også vil kunne
gives tidsubegrænset.
Til nr. 5
Med ændringsforslaget udgår den
foreslåede § 79 b, stk. 6, 2. og 3. pkt. Det
indebærer, at politiet alene vil kunne foretage ransagning,
beslaglæggelse og brevåbning som led i
gennemførelsen af tilsynet med et meddelt kontaktforbud
efter retsplejelovens regler om straffeprocessuelle indgreb. Det
vil således bl.a. være en betingelse, at der foreligger
en konkret mistanke om et strafbart forhold, f.eks. mistanke om, at
den dømte har overtrådt kontaktforbuddet.
Til nr. 6
Med ændringsforslaget udgår den
foreslåede bestemmelse i straffelovens § 79 b, stk. 10,
således at den dømte ikke vil kunne forlange
nødvendigheden af forbuddenes fortsatte opretholdelse
indbragt for retten. Dette indebærer, at den dømte
ikke 3 år efter løsladelsen eller udskrivningen vil
kunne forlange, at anklagemyndigheden indbringer
spørgsmålet om et forbuds opretholdelse for retten.
Ligeledes indebærer det, at den dømte ikke
løbende - dog tidligst efter 2 års forløb - vil
kunne få indbragt spørgsmålet for retten.
Til nr. 7
Med ændringsforslaget foreslås
det, at der senest i folketingsåret 2022-23 foretages en
revision af lovens anvendelse. Justitsministeren skal forinden
oversende en redegørelse med en evaluering af lovens
anvendelse til Folketingets Retsudvalg.
Til nr. 8
Ændringen er en konsekvensrettelse,
hvorved lovens område udvides til også at omfatte en
ændring af udlændingeloven.
Til nr. 9
Ændringen er en konsekvensrettelse,
hvorved lovens område udvides til også at omfatte en
ændring af indfødsretsloven.
Til nr. 10-14
Med ændringsforslaget foreslås
det for det første, at strafferammerne i straffelovens
§ 101 a, stk. 1, 1. pkt., og § 114 b forhøjes til
fængsel indtil 16 år. Dette indebærer, at de
gældende strafferammer på fængsel indtil 10
år forhøjes med 6 år frem for de
foreslåede 2 år i lovforslagets § 1, nr. 1 og
7.
For det andet foreslås det med
ændringsforslaget, at strafferammerne i straffelovens §
114 c, stk. 2 og stk. 3, 1. pkt., § 114 d, stk. 2 og 3, §
114 e, 1. pkt., §§ 114 f, 114 h og 114 i og § 114 j,
stk. 1, forhøjes til fængsel indtil 10 år. Dette
indebærer, at de gældende strafferammer på
fængsel indtil 6 år forhøjes med 4 år frem
for de foreslåede 2 år i lovforslagets § 1, nr. 9,
12, 13, 15 og 17-19.
For det tredje foreslås det med
ændringsforslaget, at strafferammerne i straffelovens §
114 g og § 136, stk. 2, forhøjes til fængsel
indtil 4 år. Dette indebærer, at de gældende
strafferammer på fængsel indtil 2 år
forhøjes med det dobbelte i forhold til de foreslåede
skærpelser i lovforslagets § 1, nr. 16 og 21.
Det bemærkes, at strafferammen i
straffelovens § 114 a ikke foreslås yderligere
forhøjet med ændringsforslaget, idet det med
lovforslagets § 1, nr. 6, allerede foreslås, at
strafferammen forhøjes fra med indtil det halve til indtil
det dobbelte.
Ligeledes foreslås strafferammerne i
straffelovens § 101 a, stk. 2, 1. pkt., § 114 c, stk. 1,
1. pkt., og stk. 3, 2. pkt., § 114 d, stk. 1, 1. pkt., og
§ 114 e, 2. pkt., jf. lovforslagets § 1, nr. 2, 8, 11 og
14, ikke yderligere forhøjet med ændringsforslaget. De
pågældende bestemmelser indeholder således
allerede skærpede sidestrafferammer, der indebærer, at
straffen under særligt skærpende omstændigheder
kan stige til fængsel indtil 16 år. En
forhøjelse af normalstrafferammen fra de foreslåede 12
års fængsel til 16 års fængsel, jf.
ovenfor, ville således overflødiggøre
sidestrafferammerne.
Det bemærkes i forlængelse
heraf, at de skærpede sidestraffer generelt ikke
forhøjes med lovforslaget, idet §§ 114 c-114 e er
subsidiære i forhold til terrorbestemmelsen i straffelovens
§ 114, der allerede har en strafferamme på fængsel
indtil livstid. For så vidt angår straffelovens §
101 a, stk. 2, 1. pkt., hæves den skærpede
sidestrafferamme i bestemmelsen ikke. Baggrunden er et ønske
om at fastholde sondringen mellem hovedforbrydelsen (stk. 1) og
bistandsforbrydelsen (stk. 2). Med lovforslagets § 1, nr. 10,
foreslås det dog at forhøje den skærpede
sidestrafferamme i straffelovens § 114 c, stk. 3, 2. pkt., fra
fængsel indtil 16 år til fængsel indtil livstid.
Dette skyldes, at den pågældende sidestrafferamme
omhandler deltagelse i kamphandlinger, hvorfor der er fundet behov
for at skærpe yderligere på dette område. Det
bemærkes, at den skærpede sidestrafferamme i
straffelovens § 114 e, 2. pkt., tillige omfatter deltagelse i
kamphandlinger, men at denne bestemmelse er subsidiær i
forhold til straffelovens §§ 114 og 114 c.
Til nr. 15
Det foreslås med
ændringsforslaget, at der indsættes en ny bestemmelse i
udlændingeloven som § 26, stk. 3, hvorefter en
udlænding, der efter straffelovens § 101 a, §§
114-114 j, § 136, stk. 1, for så vidt angår
tilskyndelse til en af de i straffelovens 12. eller 13. kapitel
omhandlede forbrydelser, § 136, stk. 2, eller § 136, stk.
3, for så vidt angår billigelse af handlinger omfattet
af §§ 114-114 j, idømmes ubetinget
fængselsstraf eller anden strafferetlig retsfølge, der
indebærer eller giver mulighed for frihedsberøvelse,
for en lovovertrædelse, der ville have medført en
straf af denne karakter, skal udvises efter udlændingelovens
§ 22, nr. 6, § 23, nr. 1, jf. § 22, nr. 6, eller
§ 24, nr. 1, jf. § 22, nr. 6.
Ændringen indebærer, at
udlændinge, der idømmes en ubetinget frihedsstraf m.v.
for overtrædelse af de i den foreslåede § 79 b,
stk. 1, nævnte terrorbestemmelser, i alle tilfælde skal
udvises fra Danmark. Dette vil bl.a. gælde, uanset om dette
efter en konkret vurdering vil være uforeneligt med Danmarks
internationale forpligtelser.
Det foreslås endvidere med
ændringsforslaget, at der indsættes en ny bestemmelse i
udlændingeloven som § 32, stk. 3, 2. pkt., hvorefter et
indrejseforbud i forbindelse med udvisning efter § 22, nr. 6,
§ 23, nr. 1, jf. § 22, nr. 6, eller § 24, nr. 1, jf.
§ 22, nr. 6, meddeles for bestandig, hvis udlændingen
efter straffelovens § 101 a, §§ 114-114 j, §
136, stk. 1, for så vidt angår tilskyndelse til en af
de i straffelovens 12. eller 13. kapitel omhandlede forbrydelser,
§ 136, stk. 2, eller § 136, stk. 3, for så vidt
angår billigelse af handlinger omfattet af §§
114-114 j, idømmes ubetinget fængselsstraf eller anden
strafferetlig retsfølge, der indebærer eller giver
mulighed for frihedsberøvelse, for en lovovertrædelse,
der ville have medført en straf af denne karakter. Det
foreslås endvidere, at udlændingelovens § 32, stk.
5, 3. pkt., og stk. 8, ikke finder anvendelse i sådanne
sager, jf. den foreslåede § 32, stk. 3, 3. pkt.
Forslaget indebærer, at
udlændinge, der idømmes en ubetinget frihedsstraf m.v.
for overtrædelse af de i den foreslåede § 79 b,
stk. 1, nævnte terrorbestemmelser, i alle tilfælde skal
meddeles et indrejseforbud for bestandig i forbindelse med
udvisning efter udlændingelovens § 22, nr. 6, § 23,
nr. 1, jf. § 22, nr. 6, eller § 24, nr. 1, jf. § 22,
nr. 6, uanset om dette er foreneligt med Danmarks internationale
forpligtelser. Endvidere vil et indrejseforbud til en
udlænding, der er omfattet af EU-reglerne, ikke kunne
ophæves, uanset om særlige grunde måtte tale
herfor. Som konsekvens heraf foreslås det endvidere, at der i
udlændingelovens § 32, stk. 5, 3. pkt., og stk. 8, 1.
pkt., tilføjes en henvisning til den foreslåede
bestemmelse i § 32, stk. 3, 3. pkt.
Til nr. 16
Med ændringsforslaget foreslås
det, at indfødsretslovens § 8 B, stk. 1, udvides,
således at bestemmelsen også omfatter personer, der
dømmes for overtrædelse af straffelovens § 136,
stk. 1, for så vidt angår tilskyndelse til en af de i
straffelovens 12. eller 13. kapitel omhandlede forbrydelser, §
136, stk. 2, eller § 136, stk. 3, for så vidt
angår billigelse af handlinger omfattet af §§
114-114 j. Dette indebærer, at en person, der dømmes
for tilskyndelse til eller billigelse af terrorisme m.v. ved dom,
kan frakendes sin danske indfødsret, medmindre den
pågældende derved bliver statsløs.
Det foreslås endvidere, at der
indsættes en ny bestemmelse i indfødsretsloven som
§ 8 B, stk. 2, hvorved der indføres hjemmel til, at en
person, der har erhvervet dansk indfødsret ved
naturalisation i henhold til grundloven, ved dom skal frakendes sin
danske indfødsret, hvis den pågældende
dømmes for overtrædelse af straffelovens 12. eller 13.
kapitel, straffelovens § 136, stk. 1, for så vidt
angår tilskyndelse til en af de i straffelovens 12. eller 13.
kapitel omhandlede forbrydelser, § 136, stk. 2, eller §
136, stk. 3, for så vidt angår billigelse af handlinger
omfattet af §§ 114-114 j, uanset om den
pågældende derved bliver statsløs.
Ændringen indebærer, at en
person, som har opnået dansk indfødsret ved
naturalisation, i alle tilfælde skal frakendes sin danske
indfødsret, hvis den pågældende dømmes
for overtrædelse af straffelovens terrorbestemmelser. Dette
gælder også i sager, hvor den pågældende
ikke er statsborger i et andet land og således bliver
statsløs ved frakendelsen.
Til nr. 17
Med ændringsforslaget foreslås
det, at der senest i folketingsåret 2022-23 foretages en
revision af lovens anvendelse. Justitsministeren skal forinden
oversende en redegørelse med en evaluering af lovens
anvendelse til Folketingets Retsudvalg.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 11. marts
2020 og var til 1. behandling den 24. april 2020. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Retsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
justitsministeren sendte den 21. januar 2020 dette udkast til
udvalget, jf. REU alm. del - bilag 202. Den 10. marts 2020 sendte
jusittsministeren høringssvarene og et høringsnotat
til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 4 bilag
på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
1 skriftlig henvendelse om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
38 spørgsmål til justitsministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Flemming Møller Mortensen
(S) Jeppe Bruus (S) Julie Skovsby (S) Kasper Roug (S) Rasmus
Stoklund (S) Lars Aslan Rasmussen (S) Kristian Hegaard (RV) nfmd. Nils Sjøberg (RV) Karina
Lorentzen Dehnhardt (SF) Theresa Berg Andersen (SF) Rosa Lund (EL)
Søren Søndergaard (EL) Sikandar Siddique (UFG) Aaja
Chemnitz Larsen (IA) Aki-Matilda Høegh-Dam (SIU)
Sjúrður Skaale (JF) Preben Bang Henriksen (V) fmd. Jan E. Jørgensen (V) Britt
Bager (V) Inger Støjberg (V) Morten Dahlin (V) Michael
Aastrup Jensen (V) Karsten Lauritzen (V) Peter Skaarup (DF)
Pernille Bendixen (DF) Karina Adsbøl (DF) Naser Khader (KF)
Mai Mercado (KF) Pernille Vermund (NB)
Liberal Alliance, Alternativet og
Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 48 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 42 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Radikale Venstre (RV) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 4 | |