Betænkning afgivet af Boligudvalget
den 12. december 2019
1. Ændringsforslag
Boligministeren har stillet 1
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, RV, SF, EL og ALT) indstiller lovforslaget til vedtagelse med det stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (V og KF) vil ved 3. behandling af lovforslaget
redegøre for deres stilling til lovforslaget.
Et andet
mindretal i udvalget (DF, NB og LA) indstiller lovforslaget
til forkastelse ved 3. behandling.
Mindretallet vil stemme imod det stillede
ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre og Det Konservative
Folkeparti
Venstres og Det Konservative Folkepartis
medlemmer af udvalget støtter intentionen i lovforslaget.
Lovforslaget handler om at sikre et grønnere Danmark. Det er
derfor nødvendigt at sikre den rette infrastruktur til et
grønnere Danmark, men med respekt for at sikre vækst
og udvikling i det danske samfund.
Partierne er af den holdning, at
lovforslaget skal afspejle en fornuftig implementering af
EU-direktivet, så vi ikke skaber en dårligere
konkurrencesituation for dansk erhvervsliv. Og partierne noterer,
at det ikke er tilfældet med det fremsatte lovforslag.
Partierne er dybt bekymrede for de store
merudgifter, som lovforslaget pålægger både det
offentlige og dansk erhvervsliv. Det foreliggende lovforslag
gør det dyrere at drive virksomhed i Danmark, og det
risikerer at koste vækst og arbejdspladser, som er en
forudsætning for, at vi kan være ambitiøse i
forhold til den grønne omstilling.
Den tidligere borgerlig-liberale regering
nedsatte i starten af 2019 en kommission, der skal levere en
konkret strategi for, hvordan bl.a. målsætningen om, at
alle nye biler fra 2030 er lavemissionsbiler og fra 2035
nulemissionsbiler, bedst kan realiseres. Partierne mener, at de
anbefalinger, som kommissionen ventes at give i løbet af
2020, bør indgå i de fremtidige politiske
drøftelser af den grønne omstilling - herunder
også specifikt i forhold til indretningen af infrastrukturen,
så vi sikrer den grønne omstilling.
Venstre og Det Konservative Folkeparti
mener, at det er mest hensigtsmæssigt, at vi får
implementeret direktivet i dansk lovgivning, så vi
åbner for de undtagelsesmuligheder, direktivet giver os.
Derigennem kan vi sikre, at regningen ikke bliver større end
højst nødvendigt. For når vi gør tingene
klogt, får vi bedre råd til en mere ambitiøs
grøn omstilling. Det ønsker Venstre og Det
Konservative Folkeparti.
Partierne bemærker endvidere, at der
under den igangværende lovbehandling flere gange er givet
ufuldstændige oplysninger om lovforslagets økonomiske
konsekvenser, og at regeringen har givet urigtige oplysninger om,
hvorvidt lovforslaget er en minimumsimplementering af
EU-direktivet, der er baggrunden for lovforslaget.
Partierne vil i forbindelse med 3.
behandling redegøre for deres politiske stillingtagen.
Desuden bemærkes det, at ministeren over for Boligudvalget
har oplyst, at regeringen er villig til at drøfte
ændringer i lovforslaget mellem 2. og 3. behandling.
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget vil
med største glæde medvirke til at gøre Danmark
grønnere og skabe gode muligheder for ladestandere og andre
grønne tiltag. Dansk Folkeparti vil gøre det med
erhvervslivet som medspillere, da det er dem, der skal finansiere
den grønne omstilling i sidste ende. Med lovforslaget
placerer vi erhvervslivet i en ugunstig situation, idet vi
gør det muligt, at en minister kan fastsætte, hvor
mange ladestandere der skal være. Det betyder i praksis, at
når minimumsnormeringerne siger én ladestander,
så kan ministeren fastsætte, der skal være seks,
og dermed har bygherren forringede muligheder for at forhandle sig
frem til en god pris. Hvis man derimod ikke gav ministeren
bemyndigelse til det, ville bygherren selv kunne forhandle med
virksomheden om flere ladestandere og få en god merrabat. I
øvrigt undrer det Dansk Folkeparti, at det, efter det hidtil
har været den, der har tjent pengene, der har haft udgifterne
med at sætte det op, nu bliver en bygherre, der skal have
etableringsudgifterne, og en anden virksomhed, der skal tjene
på det. Generelt skal vi også huske, at hver eneste
gang, vi giver en minister bemyndigelse til at foretage sig noget,
fjerner vi os fra demokratiet, og det er en kedelig udvikling,
Dansk Folkeparti gerne vil forhindre.
I Dansk Folkeparti er vi positive over for
den grønne omstilling. Vi har stor tillid til, at enhver
bygherre med respekt for sig selv vil imødekomme sine
kunders behov, ellers er det begrænset, hvor længe hans
forretning kan køre. Derfor tror Dansk Folkeparti på,
at markedskræfterne selv kan bære, hvor mange
ladestandere der skal være.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af boligministeren,
tiltrådt af et flertal i udvalget
(S, RV, SF, EL og ALT):
1) I
den under nr. 1 foreslåede § 4 D ændres i stk. 2, nr. 1, 2 og 3, »mindst« til: »mere
end«.
[Præcisering i
overensstemmelse med bygningsdirektivets ordlyd]
Bemærkninger
Til nr. 1
Bestemmelsens ordlyd ændres, så
bestemmelsen er i overensstemmelse med ordlyden i artikel 8, stk.
2, stk. 3 og stk. 5, i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2018/844/EU af 30. maj 2018 om ændring af direktiv 2010/31/EU
om bygningers energimæssige ydeevne og direktiv 2012/27/EU om
energieffektivitet (revision af bygningsdirektivet).
I det foreslåede § 4 D, stk. 1,
fremgår det, at boligministeren bemyndiges til at
fastsætte regler om, at der i forbindelse med nybyggeri og
ved bestående bygninger, jf. stk. 2, skal etableres
ladestandere til elektriske køretøjer og foretages
forberedelse til etablering af sådanne ladestandere. I den
foreslåede bestemmelses stk. 2 fremgår det, at reglerne
fastsat efter stk. 1 alene kan omfatte bestående bygninger,
der ikke er beboelsesbygninger, med mindst 20 parkeringspladser og
ombygninger og nybyggeri med mindst 10 parkeringspladser.
Med dette ændringsforslag
ændres angivelsen af henholdsvis mindst 10 eller 20
parkeringspladser til mere end 10 eller 20 parkeringspladser,
således at formuleringen i bemyndigelsesbestemmelsen er i
overensstemmelse med ordlyden af direktivets bestemmelser
herom.
De økonomiske beregninger i den
foreslåede ændring af byggeloven er baseret på,
at det antal parkeringspladser, der udløser kravene om
ladestandere i den foreslåede § 4 D, stk. 2, nr. 1, er
mindst 20 parkeringspladser for bestående bygninger, der ikke
er beboelse, og er mindst 10 for nybyggeri og ombygninger i den
foreslåede § 4 D, stk. 2, nr. 2 og 3.
Ændringen betyder, at vurderingen af
de økonomiske konsekvenser ved fastsættelse af regler
om ladestandere ændres til i alt 430 mio. kr. fra
ikrafttrædelsen den 10. marts 2020 og frem til den 1. januar
2025.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 2. oktober
2019 og var til 1. behandling den 8. oktober 2019. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Boligudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 6
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
transport-, bygnings- og boligministeren sendte den 5. juli 2019
dette udkast til udvalget, jf. TRU alm. del - bilag 10,
folketingsåret 2018-19, 2. samling. Den 2. oktober 2019
sendte boligministeren høringssvarene og et
høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 11
bilag på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
8 spørgsmål til boligministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Samråd
Finansudvalget har stillet
spørgsmål til boligministeren til mundtlig besvarelse,
som denne har besvaret i to åbne samråd med
Finansudvalget henholdsvis den 18. november og den 12. december
2019, hvor Boligudvalget deltog.
Boligministeren har efterfølgende
sendt udvalget det talepapir, der dannede grundlag for ministerens
besvarelse af spørgsmålet den 18. november 2019.
Boligudvalget har stillet 2
spørgsmål til boligministeren til mundtlig besvarelse,
som denne har besvaret i et åbent samråd med udvalget
den 28. november 2019. Boligministeren har efterfølgende
sendt udvalget det talepapir, der dannede grundlag for ministerens
besvarelse af spørgsmålene.
Anders Kronborg (S) Camilla
Fabricius (S) Henrik Møller (S) Jan Johansen (S) Kasper Roug
(S) Kasper Sand Kjær (S) Orla Hav (S) Thomas Jensen (S) Jens
Rohde (RV) Katrine Robsøe (RV) Rasmus Helveg Petersen (RV)
Halime Oguz (SF) Kirsten Normann Andersen (SF) Søren Egge
Rasmussen (EL) fmd. Rosa Lund
(EL) Sikandar Siddique (ALT) Hans Christian Schmidt (V) Hans
Andersen (V) Heidi Bank (V) nfmd.
Kim Valentin (V) Christoffer Aagaard Melson (V) Jane Heitmann (V)
Dennis Flydtkjær (DF) Mette Hjermind Dencker (DF) Hans
Kristian Skibby (DF) Mona Juul (KF) Niels Flemming Hansen (KF) Lars
Boje Mathiesen (NB) Ole Birk Olesen (LA)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 48 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 43 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Radikale Venstre (RV) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 12 | |
Alternativet (ALT) | 5 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 | |