Fremsat den 27. februar 2020 af børne- og undervisningsministeren (Pernille Rosenkrantz-Theil)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om folkeskolen
(Gennemførelse af nationale test i
skoleåret 2019/2020)
§ 1
I lov om folkeskolen, jf.
lovbekendtgørelse nr. 823 af 15. august 2019, som
ændret ved § 13 i lov nr. 1746 af 27. december 2016,
§ 1 i lov nr. 209 af 5. marts 2019 og lov nr. 564 af 7. maj
2019, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 13, stk. 1, indsættes som
3. pkt.:
»For test, jf. stk. 3, aflagt i
skoleåret 2019/2020 skal forældrene dog alene
underrettes om resultaterne efter anmodning.«
2. I
§ 13, stk. 3, indsættes
efter 1. pkt. som nye punktummer:
»I skoleåret 2019/2020 kan skolens
leder dog beslutte ikke at afholde og anvende disse test i udvalgte
eller alle fag og klassetrin. Børne- og
undervisningsministeren vælger et antal klasser og skoler,
som uanset 2. pkt. skal afholde disse test.«
3. I
§ 13 a, stk. 1, indsættes
som 2. pkt.:
»For skoleåret 2019/2020
offentliggøres landsresultaterne dog på baggrund af de
test, der er aflagt af klasser efter § 13, stk. 3, 3.
pkt.«
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 14. april 2020.
Stk. 2. Folkeskolelovens
§ 13, stk. 1, 3. pkt., som affattet ved lovens § 1, nr.
1, folkeskolelovens § 13, stk. 3, 2. og 3. pkt., som affattet
ved lovens § 1, nr. 2, og folkeskolelovens § 13 a, stk.
1, 2. pkt., som affattet ved lovens § 1, nr. 3, ophæves
den 31. juli 2020.
Stk. 3. Lovens § 1,
nr. 1, finder anvendelse i forbindelse med underretning af
forældrene om resultaterne af test efter folkeskolelovens
§ 13, stk. 3, som eleven har gennemført i
skoleåret 2019/2020, medmindre skolen har underrettet
forældrene herom inden lovens ikrafttræden.
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Med lovforslaget foreslås enkelte ændringer i
gennemførelsen af de obligatoriske nationale test i
skoleåret 2019/2020.
Den 6. februar 2020 blev Det Nationale Forsknings- og
Analysecenter for Velfærds (VIVE) evaluering af de nationale
test samt anbefalinger fra en rådgivningsgruppe
offentliggjort. Det fremgår heraf, at der er usikkerhed
forbundet med resultaterne i de nationale test på elevniveau.
Omvendt kan resultaterne på aggregeret niveau anvendes til at
følge den faglige udvikling i folkeskolen.
Regeringen har på denne baggrund den 21. februar 2020
indgået aftale med Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale
Venstre, Socialistisk Folkeparti, Det Konservative Folkeparti og
Liberal Alliance om nationale test. Aftalen omfatter en beslutning
om at påbegynde arbejdet med at udvikle et nyt nationalt
evaluerings- og bedømmelsessystem, der ligesom i dag skal
være ens i hele landet, og som også i fremtiden skal
omfatte alle elever på udvalgte klassetrin i
skoleforløbet. Det er aftalt, at der indgås en aftale
herom i forligskredsen inden udgangen af 2020.
Aftalen omfatter også en række initiativer, som skal
finde anvendelse allerede i indeværende skoleår
2019/2020. Det er således aftalt at give den enkelte skole
mulighed for at beslutte ikke at gennemføre de obligatoriske
nationale test i udvalgte eller alle fag og klassetrin.
Testperioden er den 1. marts til den 30. april 2020. Med henblik
på at kunne følge det faglige niveau på
nationalt og kommunalt niveau i skoleåret 2019/2020 vil
Børne- og Undervisningsministeriet skulle udvælge et
repræsentativt udsnit af landets klasser, som fortsat
pålægges at gennemføre de nationale test. Herved
får kommunerne et sammenligningsgrundlag i forhold til
hvilket, kommuner og skoler kan vurderes. Derudover vil de 20 pct.
af landets skoler, som har præsteret ringest i dansk og
matematik ved 9.-klasseprøverne, fortsat skulle
gennemføre op til ti obligatoriske test i overgangsperioden.
Det er endvidere aftalt, at skolerne - på grund af
usikkerheden om resultaterne af nationale test på elevniveau
- ikke skal orientere forældrene om den enkelte elevs
resultat, medmindre forældrene beder skolen herom.
Resultaterne af nationale test vil fortsat kunne indgå
på lige fod med andre test mv. i dialogen med
forældrene, fx ved skole-hjem-samtaler.
Herudover er det aftalt, at Børne- og
Undervisningsministeriet gennemfører mindre forbedringer af
det eksisterende testsystem i løbet af 2020, så de
obligatoriske nationale test kan gennemføres igen fra og med
skoleåret 2020/2021 og frem til, at et nyt evaluerings- og
bedømmelsessystem træder i kraft. Forbedringerne skal
gøre testene mere retvisende på elevniveau, fx ved at
færre profilområder indgår i testene eller ved at
slå profilområder sammen.
Lovforslaget indeholder de initiativer fra aftalen, der
kræver lovændring. Dette gør sig gældende
for de dele af aftalen, der knytter sig til overgangsordningen i
skoleåret 2019/2020, mens de ønskede forbedringer af
systemet med henblik på skoleåret 2020/2021 og frem kan
gennemføres uden lovændring. De ændringer, der
foreslås med nærværende lovforslag, vil
således alene skulle finde anvendelse i skoleåret
2019/2020.
2. Lovforslagets
hovedpunkter
2.1. Frivillighed for skolerne med hensyn til afholdelse af
nationale test
2.1.1. Gældende ret
Afholdelsen af nationale test er reguleret i § 13, stk.
1-4, og § 13 a i lov om folkeskolen (folkeskoleloven), jf.
lovbekendtgørelse nr. 823 af 15. august 2019 med senere
ændringer.
Efter den gældende folkeskolelovs § 13, stk. 1, 1.
pkt., skal eleverne og forældrene, jf. folkeskolelovens
§ 54, regelmæssigt underrettes om lærernes og
eventuelt skolens leders syn på elevernes udbytte af
skolegangen. Efter folkeskolelovens § 13, stk. 1, 2. pkt.,
skal forældrene underrettes skriftligt om resultaterne af de
nationale test, jf. folkeskolelovens § 13, stk. 3.
Det følger endvidere af folkeskolelovens § 13, stk.
2, at der som led i undervisningen løbende skal foretages
evaluering af elevernes udbytte heraf, herunder af elevens
tilegnelse af kundskaber og færdigheder i fag og emner set i
forhold til kompetencemål og opmærksomhedspunkter, jf.
folkeskolelovens § 10. Evalueringen skal danne grundlag for
vejledning af den enkelte elev og for den videre planlægning
og tilrettelæggelse af undervisningen, jf. folkeskolelovens
§ 18, og for underretning af forældrene om elevens
udbytte af undervisningen, jf. folkeskolelovens § 13, stk.
1.
Efter folkeskolelovens § 13, stk. 3, 1. pkt., udarbejder
børne- og undervisningsministeren test i udvalgte fag og
på bestemte klassetrin, som skal anvendes som led i den
løbende evaluering, jf. folkeskolelovens § 13, stk. 2.
Det fremgår af forarbejderne til bestemmelsen i
folkeskolelovens § 13, stk. 3, 1. pkt., jf. Folketingstidende
2005-06, tillæg A, side 2960, at testene skal udgøre
et værktøj, der kan medvirke til et godt overblik over
den enkelte elevs faglige niveau og derigennem bidrage til
grundlaget for faglige fremskridt for den enkelte elev ved at
målrette undervisningen til elevens behov og
forudsætninger. Testene anvendes sammen med andre elementer
som led i den løbende evaluering fremadrettet til brug i
vejledningen af den enkelte elev, den videre planlægning af
undervisningen og som led i samarbejdet mellem skole og hjem ved
underretning af forældrene med henblik på at
tilrettelægge en undervisning og et forældresamarbejde,
der understøtter eleven bedst muligt.
Efter folkeskolelovens § 13, stk. 3, 2. pkt.,
fastsætter børne- og undervisningsministeren regler
om, i hvilke fag og på hvilke klassetrin der skal afholdes
test, om afviklingen af disse, om gennemførelse af test
på særlige vilkår for elever med særlige
behov og om, at visse elever kan fritages for at aflægge
test.
Det følger endvidere af folkeskolelovens § 13, stk.
3, 3. pkt., at børne- og undervisningsministeren kan
fastsætte regler om, at skolerne frivilligt kan anvende
testene. Det fremgår af forarbejderne til folkeskolelovens
§ 13, stk. 3, 3. pkt., jf. Folketingstidende 2005-06,
tillæg A, side 2962, at hensigten hermed er, at skolerne ud
over den obligatoriske anvendelse af testene skal kunne bruge
testene løbende som et evalueringsredskab i løbet af
skoleåret. Hver enkelt elev skal således kunne
aflægge testen én eller flere gange, men den
obligatoriske aflæggelse kan kun ske én gang. Denne
bemyndigelse giver således ikke mulighed for at
fastsætte nærmere regler om, at testene alene skal
anvendes frivilligt.
Bemyndigelserne i folkeskolelovens § 13, stk. 3, 2. og 3.
pkt., er udmøntet i bekendtgørelse nr. 742 af 14.
juni 2017 om obligatoriske test i folkeskolen
(testbekendtgørelsen). Det fremgår af
testbekendtgørelsens § 1, at eleverne skal
gennemføre følgende obligatoriske test, jf.
folkeskolelovens § 13, stk. 3:
1) Dansk med fokus
på læsning på 2., 4., 6. og 8. klassetrin.
2) Engelsk på
4. og 7. klassetrin.
3) Matematik
på 3., 6. og 8. klassetrin.
4) Fysik/kemi
på 8. klassetrin.
Før en test tages i brug og ved udskiftning af opgaver,
som indgår i en test, kan børne- og
undervisningsministeren udpege repræsentative grupper af
elever til afprøvning af testenes relevans og
pålidelighed m.v., jf. folkeskolelovens § 13, stk.
4.
2.1.2. Børne- og Undervisningsministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
Alle elever i folkeskolen skal i dag i løbet af deres
skolegang aflægge ti nationale test fordelt på dansk
med fokus på læsning, matematik, engelsk og fysik/kemi.
De nationale test er designet til både at være et
pædagogisk redskab og et styringsredskab. De skal
således både indgå i den løbende
evaluering af elevens udbytte af undervisningen og i lærerens
planlægning af undervisningen, samt i aggregeret form som
styringsredskab for skolelederen, kommunen og staten.
Den 6. februar 2020 blev VIVE's evaluering af de nationale test
offentliggjort. VIVE's evaluering viser, at resultaterne af
nationale test på styringsniveau og som ledelsesinformation
giver pålidelige data. Data kan anvendes på kommune-,
skole- og klasseniveau, men der er usikkerhed forbundet med
resultaterne på elevniveau, og den enkelte elevs resultat
bør tages med forbehold. En rådgivningsgruppe, der var
nedsat i forbindelse med evalueringen af de nationale test, har
endvidere afgivet en række anbefalinger i enighed, med bred
tilslutning eller i mindretal. Også rådgivningsgruppen
har hæftet sig ved usikkerheden af de nationale test på
elevniveau og peget på muligheder for at øge
sikkerheden på elevniveau.
Den statistiske usikkerhed på elevniveau bevirker, at
folkeskoleforligskredsen har fundet det nødvendigt at
forbedre denne frem til, at et nyt evaluerings- og
bedømmelsessystem træder i kraft. Testperioden ligger
fra den 1. marts 2020 til den 30. april 2020, og det er ikke muligt
at gennemføre egentlige forbedringer af de nationale test
inden for denne periode.
Det foreslås derfor, at den enkelte skoles leder skal have
mulighed for at beslutte, at alle eller nogle af de nationale test
ikke afholdes for eleverne på skolen, og at testene - i det
omfang de afholdes - ikke skal indgå i grundlaget for det
undervisende personales planlægning og gennemførelse
af undervisningen.
Evalueringen af nationale test foretaget af VIVE viser, jf.
afsnit 2.2 nedenfor, at resultaterne på aggregeret niveau kan
anvendes til at følge den faglige udvikling i folkeskolen.
Der er derfor et ønske om, at det fortsat skal være
muligt at følge det faglige niveau i folkeskolen også
via resultaterne af de nationale test på aggregeret
niveau.
Det foreslås derfor, at en skole eller bestemte klasser
på en skole vil kunne blive pålagt at afholde udvalgte
eller alle test. Det foreslås således, at der med
henblik på fortsat at kunne følge det faglige niveau
på nationalt og kommunalt niveau via resultaterne af de
nationale test på aggregeret niveau udvælges et
repræsentativt udsnit af landets klasser, som fortsat
pålægges at gennemføre de nationale test. Der
henvises til bemærkningerne i afsnit 2.2. Derudover
foreslås, at de 20 pct. af landets skoler, som har
præsteret ringest i de bundne prøver i dansk og
matematik i 9. klasse, også vil skulle gennemføre op
til ti obligatoriske test i skoleåret 2019/2020.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 2 og 3, samt
bemærkningerne hertil.
2.2. Grundlaget for beregningen af den nationale
præstationsprofil
2.2.1. Gældende ret
Efter den gældende folkeskolelovs § 13 a, stk. 1,
offentliggør børne- og undervisningsministeren
på baggrund af de afholdte test, jf. folkeskolelovens §
13, stk. 3, hvert år landsresultaterne. Efter
folkeskolelovens § 13 a, stk. 2, får kommunalbestyrelsen
og skolelederen oplyst den enkelte skoles testresultater set i
forhold til det samlede landsresultat. Heri skal indgå en
vurdering af skolens testresultater set i forhold til elevernes
sociale baggrund.
Formålet med den nationale præstationsprofil er
bl.a. at give kommunerne og skolerne et værktøj, der
kan bruges i den løbende evaluering, således at
aktørerne får viden om, hvordan elevernes
testresultater er sammenlignet med det samlede landsresultat, jf.
Folketingstidende 2005-06, tillæg A, side 5798.
2.2.2 Børne- og
Undervisningsministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Evalueringen af nationale test foretaget af VIVE viser, at
resultaterne på aggregeret niveau kan anvendes til at
følge den faglige udvikling i folkeskolen. Der er
ønske om, at det fortsat skal være muligt at kunne
følge det faglige niveau i folkeskolen på nationalt og
kommunalt niveau, selvom det som udgangspunkt gøres
frivilligt for skolerne, om de vil afholde testene i
skoleåret 2019/2020, jf. bemærkningerne i afsnit 2.1
ovenfor.
Der vil blive udtaget en repræsentativ stikprøve
på landsplan, således at der sikres kontinuitet i data
om det faglige niveau i folkeskolen via resultaterne af de
nationale test. For at sikre, at et repræsentativt udsnit af
landets klasser deltager i de nationale test, er det
nødvendigt at pålægge nogle klasser at tage
testene. Det vil herefter blive muligt at oplyse et
landsresultat.
En række tilsyns- og kvalitetssikringsopgaver mv. baserer
sig på resultaterne af de nationale test. Det gør sig
fx gældende for børne- og undervisningsministerens
kvalitetstilsyn, jf. folkeskolelovens § 57 d, og lokalt bl.a.
på baggrund af de kommunale kvalitetsrapporter, jf.
folkeskolelovens § 40 a. Disse tilsyns- og
kvalitetssikringsopgaver vil således skulle
gennemføres med de nødvendige tilpasninger, i det
omfang skolelederne måtte beslutte ikke at afholde
obligatoriske test.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 3, samt
bemærkningerne hertil.
2.3. Underretning af forældrene om resultaterne af
aflagte nationale test
2.3.1. Gældende ret
Efter den gældende folkeskolelovs § 13, stk. 1, 1.
pkt., skal eleverne og forældrene, jf. folkeskolelovens
§ 54, regelmæssigt underrettes om lærernes og
eventuelt skolens leders syn på elevernes udbytte af
skolegangen. Efter folkeskolelovens § 13, stk. 1, 2. pkt.,
skal forældrene underrettes skriftligt om resultaterne af
test, jf. folkeskolelovens § 13, stk. 3.
2.3.2. Børne- og Undervisningsministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
Evaluering af de nationale test foretaget af VIVE har blandt
andet vist, at der er usikkerhed forbundet med resultaterne af
testene på elevniveau. På grund af denne usikkerhed
foreslås det, at resultaterne af testene i skoleåret
2019/2020 kun skal formidles til de forældre, der anmoder
herom.
Den foreslåede ændring vil indebære, at
elevernes forældre ikke som i dag automatisk vil blive
underrettet skriftligt om resultaterne af testene, idet de vil
skulle anmode skolen om dette. Det bemærkes i den
forbindelse, at forældrene fortsat alene vil have ret til
skriftligt at blive underrettet om elevens resultater i form af en
verbal profilbeskrivelse, men ikke indholdet af opgaverne, herunder
de opgaver, der er stillet den enkelte elev og elevens besvarelse
af opgaverne.
Eleverne og forældrene vil uanset lovforslagets § 1,
nr. 1, fortsat have krav på regelmæssigt at blive
underrettet om lærernes og eventuelt skolens leders syn
på elevernes udbytte af skolegangen. I den forbindelse vil
underretningen efter omstændighederne kunne inddrage
resultaterne fra de nationale test på lige fod med andre test
og evalueringer mv., såfremt skolens leder har besluttet, at
testresultaterne skal anvendes som led i den løbende
evaluering, jf. lovforslagets § 1, nr. 2, og det undervisende
personale vurderer, at det er relevant og meningsfyldt at inddrage
i skole-hjem-samarbejdet.
Lovforslaget forventes vedtaget på et tidspunkt, hvor en
del skoler må forventes at have afholdt testene, fordi de
ikke har kunnet nå at indrette sig på de med
nærværende lovforslag foreslåede nye regler,
eller fordi de har valgt at holde fast i at afholde nationale test
frivilligt. Det foreslås på denne baggrund, at de
foreslåede regler om, at forældre underrettes om
resultaterne af test efter anmodning herom, finder anvendelse i
forbindelse med underretning af forældrene om resultaterne af
test, som eleven måtte have gennemført i
skoleåret 2019/2020, medmindre skolen allerede har
underrettet forældrene om elevens resultater inden lovens
ikrafttræden. Skolerne vil således ikke skulle
underrette forældrene om elevens resultater, uanset
hvornår i skoleåret 2019/2020 eleven har aflagt testen,
og uanset om testen er aflagt som obligatorisk eller frivillig
test, medmindre forældrene anmoder herom.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 1, og § 2,
stk. 3, samt bemærkningerne hertil.
2.4. Lovens
gyldighedsperiode
Det er afgørende, at såvel elever, forældre,
ansatte og ledere kan have tillid til de test, der anvendes i
folkeskolen. På baggrund af konklusionerne i evalueringen af
de nationale test foretaget af VIVE om, at der er usikkerhed
forbundet med resultaterne på elevniveau, men at resultaterne
på aggregeret niveau fortsat kan anvendes til at følge
den faglige udvikling i folkeskolen, ønskes testene gjort
frivillige for langt størstedelen af landets folkeskoler i
skoleåret 2019/2020.
Det foreslås derfor, at reglerne alene skal gælde
for skoleåret 2019/2020, og at der indsættes en
solnedgangsklausul, hvorefter lovændringen ophæves den
31. juli 2020. Forslaget vil indebære, at de ændringer
af folkeskoleloven, der gennemføres med lovforslagets §
1, automatisk ophæves, medmindre Folketinget vurderer, at de
foreslåede bestemmelser skal opretholdes, og inden da
vedtager dette ved lov. Herved understreges det, at loven alene
finder anvendelse for de nationale test, der afholdes i
skoleåret 2019/2020.
Ophævelsen af de foreslåede ændringer vil
betyde, at retstilstanden forud for lovændringen
genindtræder. Der er således politisk enighed om, at
der også fremover skal være et nationalt evaluerings-
og bedømmelsessystem, og at der frem mod testperioden i
skoleåret 2020/2021 vil blive foretaget mindre forbedringer
af det eksisterende testsystem, så de obligatoriske nationale
test igen vender tilbage til at kunne gennemføres som en
heldækkende test fra skoleåret 2020/2021 og frem til,
at et nyt nationalt evaluerings- og bedømmelsessystem
træder i kraft. De pågældende forbedringer
kræver ikke lovændring.
Herudover bemærkes, at der efter lovforslagets § 1,
nr. 1, som udgangspunkt ikke vil skulle ske underretning af
forældre om resultaterne af test, som eleven har aflagt i
skoleåret 2019/2020. Skolerne vil således ikke skulle
underrette forældrene om elevens resultater, uanset
hvornår i skoleåret 2019/2020 eleven har aflagt testen,
og uanset om testen er aflagt som obligatorisk eller frivillig
test, medmindre forældrene anmoder herom.
Der henvises til lovforslaget § 2, stk. 1-3.
3. De økonomiske
konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
3.1. Statslige
konsekvenser
Lovforslaget medfører behov for et forberedende
statistikfagligt arbejde samt efterfølgende administration
af den foreslåede repræsentative stikprøve samt
udtræk af de 20 pct. ringest præsterende skoler, jf.
bemærkningerne i afsnit 2.1 og 2.2, samt lovforslagets §
1, nr. 2, og bemærkningerne hertil. Alt i alt imødeses
omkostninger hertil i størrelsesorden 0,3 mio. kr. i 2020.
Omkostningerne afholdes inden for Børne- og
Undervisningsministeriets eksisterende økonomiske ramme.
3.2. Kommunale
konsekvenser
De nationale tests afvikles som en del af folkeskoleelevernes
undervisningstid. Skoler, der i skoleåret 2019/2020 beslutter
ikke at afvikle nationale test, vil således skulle anvende
tiden fra deltagelse i test til anden undervisning i fagene eller
understøttende undervisning, hvilket vil ske som en del af
den ordinære timeplanlægning. Omprioriteringen skal
foretages inden for de allerede fastsatte tidsmæssige og
ressourcemæssige rammer og vil derfor ikke medføre
økonomiske konsekvenser eller implementeringskonsekvenser
for de skoler, der fravælger de nationale tests i
skoleåret 2019/2020.
Der er fortsat skoler, som vil skulle afvikle de nationale tests
i skoleåret 2019/2020. Det drejer sig om skoler, der
udvælges med henblik på at kunne fastlægge en
national præstationsprofil og derved sikre, at det faglige
niveau fortsat kan følges nationalt og kommunalt, men
også de 20 pct. ringest præsterende skoler. På
disse skoler vil de nationale test skulle afvikles som hidtil, men
dog med den ændring, at forældrene kun bliver
orienteret om testresultaterne, hvis de anmoder om dette. Heraf
følger samtidig, at skolernes hidtidige forpligtigelse til
at orientere alle forældre bortfalder.
Sammenfattende er vurderingen, at lovforslaget ikke
medfører økonomiske konsekvenser eller
implementeringskonsekvenser for skolerne, uanset om de skal afvikle
de nationale test i skoleåret 2019/2020 eller ej. Af den
grund er vurderingen også, at lovforslaget ikke
medfører økonomiske konsekvenser eller
implementeringskonsekvenser for kommunerne.
Lovforslaget opfylder betingelserne for digitaliseringsklar
lovgivning. For lovforslaget er særligt princip nr. 1 (enkle
og klare regler) relevant. Det vurderes, at udtagelsen af en
repræsentativ stikprøve og identifikation af de 20
pct. ringest præsterende skoler ikke vil kunne automatiseres
yderligere.
4. De økonomiske
og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
Lovforslaget har ikke økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet mv.
5. De administrative
konsekvenser for borgere
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for
borgerne.
6. De
miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
8. Hørte
myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslag er ikke forinden fremsættelsen
sendt i høring, da rapporten med evalueringen af de
nationale test først blev modtaget primo februar 2020, og
udarbejdelse af et udkast til lovforslag herefter har afventet
indgåelse af en politisk aftale i folkeskoleforligskredsen.
Det har samtidig været en prioritering at fremsætte
lovforslaget hurtigst muligt, således at det kunne
fremsættes forud for 1. marts 2020, hvor den obligatoriske
testperiode begynder.
Lovforslaget er samtidig med fremsættelsen sendt i
høring med frist den 5. marts 2020 hos følgende
myndigheder og organisationer mv.:
Advokatsamfundet, Akademikerne, Ankestyrelsen, B-SOSU,
Børne- og Kulturchefforeningen, Børne- og
Ungdomspædagogernes Landsforbund (BUPL),
Børnerådet, Børnesagens Fællesråd,
CEPOS, CEVEA, Danmarks Evalueringsinstitut, Danmarks
Idrætsforbund, Danmarks Lærerforening, Danmarks Private
Skoler - grundskoler og gymnasier [tidl. Danmarks
Privatskoleforening], Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk
Blindesamfund, Dansk Center for Undervisningsmiljø, Dansk
Erhverv, Dansk Flygtningehjælp, Dansk Friskoleforening, Dansk
Industri, Dansk Metal, Dansk Psykolog Forening, Dansk
Skoleidræt, Dansk Socialrådgiverforening, Danske
Advokater, Danske Døves Landsforbund, Danske Erhvervsskoler-
og Gymnasier - Bestyrelserne, Danske Erhvervsskoler- og Gymnasier -
Lederne, Danske Gymnasier, Danske Gymnasieelevers Sammenslutning,
Danske Gymnastik- og Idrætsforeninger, Danske
Handicaporganisationer, Danske HF og VUC - Bestyrelserne, Danske HF
og VUC - Lederne, Danske Musik- og Kulturskoler, Danske
Professionshøjskoler, Danske Regioner, Danske Skoleelever,
Danske SOSU-skoler - Bestyrelserne, Danske SOSU-skoler, Danske
Undervisningsorganisationers Samråd, Datatilsynet, De Private
Sociale Tilbud (LOS), Det Centrale Handicapråd, Deutscher
Schul- und Sprachverein für Nordschleswig, Dokumentations- og
Rådgivningscentret om Racediskrimination,
Efterskoleforeningen, Erhvervsskolelederne, Erhvervsskolernes
ElevOrganisation, Erhvervsstyrelsen - Team Effektiv Regulering, Fag
og Arbejde, Fagbevægelsens Hovedorganisation, Foreningen af
Danske Døgninstitutioner, Foreningen af Frie Fagskoler,
Foreningen af Kristne Friskoler, Foreningen af Socialchefer i
Danmark, Foreningen af Tekniske og Administrative
Tjenestemænd (TAT), Foreningen for Forældre til Elever
i Fri- og Privatskoler, Foreningsfællesskabet Ligeværd,
Forsikring og Pension, Frie Skolers Lærerforening,
Friskolerne, Idræts- og Fritidsfaciliteter i Danmark (IFFD),
Institut for Menneskerettigheder, Justitia, Klagenævnet for
Specialundervisning, KL, KRAKA, Landselevbestyrelsen for det
pædagogiske område, Landselevbestyrelsen for social- og
sundhedsområdet, Landsforeningen af 10. klasseskoler i
Danmark, Landsforeningen af Ungdomsskoleledere (LU),
Landssammenslutningen af Handelsskoleelever, Landssamråd for
PPR-chefer, Moderniseringsstyrelsen, OpenDenmark, Private Gymnasier
og Studenterkurser, Rigsrevisionen, Rådet for Børns
Læring, Rådet for de Grundlæggende
Erhvervsrettede Uddannelser, Rådet for Etniske Minoriteter,
Rådet for Socialt Udsatte, Rådet for Voksen og
Efteruddannelse (VEU-Rådet), Skolelederforeningen, Skole og
Forældre, Socialpædagogernes Landsforbund, Styrelsen
for Arbejdsmarked og Rekruttering, Team Danmark,
Uddannelsesforbundet, Ungdommens Uddannelsesvejledning,
Ungdomsringen, Ungdomsskoleforeningen og VUC
Bestyrelsesforeningen.
9. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/ mindreudgifter (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej,
anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/ merudgifter (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej,
anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | 0,3 mio. kr. i statslige merudgifter til
udtagelse og administration af en repræsentativ
stikprøve og af de 20 pct. ringest præsterende skoler
i 2020. Omkostningen afholdes inden for Børne- og
Undervisningsministeriets eksisterende økonomiske
ramme. | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Der skal udtages og administreres en
repræsentativ stikprøve mv. i 2020, jf. ovenfor.
Stikprøverne vurderes alene at have økonomiske
konsekvenser for staten. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering /Går videre
end minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | Ja | Nej | | x |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Efter den gældende folkeskolelovs § 13, stk. 1, 2.
pkt., skal forældrene underrettes skriftligt om resultaterne
af test, jf. folkeskolelovens § 13, stk. 3.
Det foreslås, at folkeskolelovens § 13, stk. 1, ændres
således, at der indsættes et nyt punktum efter 2. pkt.,
hvorefter forældrene alene efter anmodning skal underrettes
om resultaterne af test, jf. folkeskolelovens § 13, stk. 3,
der er aflagt i skoleåret 2019/2020.
Baggrunden for forslaget er, at en evaluering af de nationale
test foretaget af VIVE blandt andet har vist, at der er usikkerhed
forbundet med resultaterne af testene på elevniveau. På
grund af denne usikkerhed skal resultaterne af testene kun
formidles til de forældre, der anmoder herom.
Den foreslåede ændring vil indebære, at
elevernes forældre ikke som i dag automatisk vil blive
underrettet skriftligt om resultaterne af testene, idet de vil
skulle anmode skolen om dette. Det bemærkes i den
forbindelse, at forældrene fortsat alene vil have ret til
skriftligt at blive underrettet om elevens resultater i form af en
verbal profilbeskrivelse, men ikke indholdet af opgaverne, herunder
de opgaver, der er stillet den enkelte elev og elevens besvarelse
af opgaverne.
Eleverne og forældrene vil uanset lovforslagets § 1,
nr. 1, som led i samarbejdet mellem skole og hjem fortsat have krav
på regelmæssigt at blive underrettet om lærernes
og eventuelt skolens leders syn på elevernes udbytte af
skolegangen. I den forbindelse vil underretningen efter
omstændighederne kunne inddrage resultaterne fra de
obligatoriske test på lige fod med andre test og evalueringer
mv., såfremt skolens leder har besluttet, at testresultaterne
skal anvendes som led i den løbende evaluering, jf.
lovforslagets § 1, nr. 2, og det undervisende personale
vurderer, at det er relevant og meningsfyldt at inddrage i
skole-hjem-samarbejdet. På mange skoler afholdes to
årlige skole-hjem-samtaler, men hvordan man lokalt
vælger at organisere samarbejdet og det nærmere omfang
heraf afhænger af lokale prioriteringer, ønsker og
behov. Formålet med samarbejdet mellem skole og hjem er bl.a.
at inddrage forældrene i skolens tilrettelæggelse af
undervisningen, så de på baggrund af skolens vurdering
af elevens udbytte af skolegangen, herunder resultaterne fra de
obligatoriske test m.v., får de bedste muligheder for at
støtte op om deres barns skolegang.
Den foreslåede ordning vil alene skulle finde anvendelse i
skoleåret 2019/2020. Fra og med skoleåret 2020/2021 og
frem til, at et nyt evaluerings- og bedømmelsessystem
træder i kraft, vil der således på ny skulle
gennemføres obligatoriske test i alle fag og på alle
klassetrin omfattet af testbekendtgørelsens § 1 og ske
underretning af forældrene om resultaterne. Der henvises til
lovforslagets § 2, stk. 2, samt bemærkningerne
hertil.
Der henvises i øvrigt til de almindelige
bemærkningers afsnit 2.3.
Til nr. 2
Det følger af den gældende folkeskolelovs §
13, stk. 2, at der som led i undervisningen løbende skal
foretages evaluering af elevernes udbytte heraf, herunder af
elevens tilegnelse af kundskaber og færdigheder i fag og
emner set i forhold til kompetencemål og
opmærksomhedspunkter, jf. folkeskolelovens § 10.
Evalueringen skal danne grundlag for vejledning af den enkelte elev
og for den videre planlægning og tilrettelæggelse af
undervisningen, jf. folkeskolelovens § 18, og for underretning
af forældrene om elevens udbytte af undervisningen, jf.
folkeskolelovens § 13, stk. 1.
Efter folkeskolelovens § 13, stk. 3, 1. pkt., udarbejder
børne- og undervisningsministeren test i udvalgte fag og
på bestemte klassetrin, som skal anvendes som led i den
løbende evaluering, jf. bestemmelsens stk. 2. Det
fremgår af forarbejderne til bestemmelsen i folkeskolelovens
§ 13, stk. 3, 1. pkt., jf. Folketingstidende 2005-06,
tillæg A, side 2960, at testene skal udgøre et
værktøj, der kan medvirke til et godt overblik over
den enkelte elevs faglige niveau og derigennem bidrage til
grundlaget for faglige fremskridt for den enkelte elev ved at
målrette undervisningen til elevens behov og
forudsætninger. Testene anvendes sammen med andre elementer
som led i den løbende evaluering fremadrettet til brug i
vejledningen af den enkelte elev, den videre planlægning af
undervisningen og som led i samarbejdet mellem skole og hjem ved
underretning af forældrene med henblik på at
tilrettelægge en undervisning og et forældresamarbejde,
der understøtter eleven bedst muligt.
Efter folkeskolelovens § 13, stk. 3, 2. pkt.,
fastsætter børne- og undervisningsministeren regler
om, i hvilke fag og på hvilke klassetrin der skal afholdes
test, om afviklingen af disse, om gennemførelse af test
på særlige vilkår for elever med særlige
behov og om, at visse elever kan fritages for at aflægge
test.
Det følger endvidere af folkeskolelovens § 13, stk.
3, 3. pkt., at børne- og undervisningsministeren kan
fastsætte regler om, at skolerne frivilligt kan anvende
testene. Det fremgår af forarbejderne til folkeskolelovens
§ 13, stk. 3, 3. pkt., jf. Folketingstidende 2005-06,
tillæg A, side 2962, at hensigten hermed er, at skolerne ud
over den obligatoriske anvendelse af testene skal kunne bruge
testene løbende som et evalueringsredskab i løbet af
skoleåret. Hver enkelt elev skal således kunne
aflægge testen én eller flere gange, men den
obligatoriske aflæggelse kan kun ske én gang. Denne
bemyndigelse giver således ikke mulighed for at
fastsætte nærmere regler om, at testene alene skal
anvendes frivilligt.
Bemyndigelserne i folkeskolelovens § 13, stk. 3, 2. og 3.
pkt., er udmøntet i bekendtgørelse nr. 742 af 14.
juni 2017 om obligatoriske test i folkeskolen
(testbekendtgørelsen). Det fremgår af
testbekendtgørelsens § 1, at eleverne skal
gennemføre følgende obligatoriske test, jf.
folkeskolelovens § 13, stk. 3:
1) Dansk med fokus
på læsning på 2., 4., 6. og 8. klassetrin.
2) Engelsk på
4. og 7. klassetrin.
3) Matematik
på 3., 6. og 8. klassetrin.
4) Fysik/kemi
på 8. klassetrin.
Efter testbekendtgørelsens § 3 finder
gennemførelse af test sted i perioden fra den 1. marts til
den 30. april i det skoleår, hvori testen er placeret. Det
følger af testbekendtgørelsens § 3, stk. 2, at
der forud for afviklingen af en test skal reserveres et tidsrum for
gennemførelsen heraf i test-systemet. Efter
testbekendtgørelsens § 3, stk. 3, kan hver elev kun
gennemføre den obligatoriske test én gang, bortset
fra elever der undervises på det samme klassetrin i to
år.
Det foreslås, at kravet i folkeskolelovens § 13, stk.
3, 1. pkt., om, at test skal anvendes som led i den løbende
evaluering, suppleres med to yderligere punktummer. Det
foreslås således, at der tilføjes et nyt 2. pkt. om, at skolens leder i
skoleåret 2019/2020 dog kan beslutte ikke at afholde og
anvende nationale test i udvalgte eller alle fag og klassetrin.
Den foreslåede ændring vil indebære, at de
obligatoriske test fortsat som udgangspunkt skal afholdes og
anvendes som led i den løbende evaluering, men at skolens
leder får mulighed for at beslutte, at skolen undlader at
afholde nogle eller alle testene.
Skolelederen vil således kunne beslutte, at der slet ikke
afholdes test på skolen, at der alene afholdes test på
fx 6.-8. klassetrin, at der alene afholdes test i fx dansk med
fokus på læsning og matematik eller at der alene
afholdes test i fx dansk med fokus på læsning og
matematik på 6. og 8. klassetrin. Hvis skolelederen undlader
at træffe beslutning om, at der ikke afholdes test, skal
skolen afholde alle obligatoriske test efter
testbekendtgørelsens § 1.
Skolen eller bestemte klasser heri vil dog efter forslaget til
et nyt 3. pkt. kunne blive pålagt at afholde udvalgte eller
alle test, jf. nedenfor.
Beslutningen foreslås henlagt til skolens leder henset til
beslutningens hastende karakter. Fra tidspunktet for lovens
foreslåede ikrafttræden (den 14. april 2020) til det
tidspunkt, hvor de obligatoriske test skal være afholdt (den
30. april 2020) er der således ikke som udgangspunkt den
fornødne tid til rådighed til at indkalde enten
kommunalbestyrelsen eller skolebestyrelsen til et møde,
hvori disse organer ville kunne tage stilling til
spørgsmålet.
Den foreslåede ændring vil endvidere indebære,
at i det omfang, der afholdes test, vil skolens leder endvidere
skulle beslutte, i hvilket omfang og hvordan resultaterne heraf
skal anvendes som led i den løbende evaluering af elevernes
udbytte af undervisningen. Det vil fx være tilfældet,
hvor skolen eller enkelte klasser på skolen er udtaget i
stikprøven, jf. nedenfor, eller hvis det besluttes at
afholde test med henblik på at tilvejebringe et
styringsgrundlag for kommunen eller skolelederen, men hvor skolens
leder ikke vurderer, at det vil være hensigtsmæssigt at
benytte testresultaterne på elevniveau.
I det omfang en elev har gennemført en test, vil
skolelederen således skulle beslutte, om og på hvilken
måde resultatet heraf skal anvendes sammen med andre
elementer som led i den løbende evaluering til brug i
vejledningen af den enkelte elev, den videre planlægning af
undervisningen og underretning af forældrene med henblik
på at tilrettelægge en undervisning og et
forældresamarbejde, der understøtter eleven bedst
muligt. Skolelederen vil kunne delegere denne beslutning til det
undervisende personale.
Kommunalbestyrelsen fastlægger mål og rammer for
skolernes virksomhed, jf. folkeskolelovens § 40, stk. 2, 1.
pkt. Herudover refererer skolelederen til kommunalbestyrelsen og
indgår i den kommunale organisation på samme måde
som andre kommunale ledere. Der er således intet til hinder
for, at kommunalbestyrelsen som led i fastlæggelsen af
mål og rammer for skolens virksomhed træffer beslutning
om, at skolerne i kommunen ikke afholder obligatoriske test,
medmindre de bliver det pålagt, jf. nedenfor. Ligeledes vil
kommunalbestyrelsen kunne træffe beslutning om, at skolerne i
kommunen skal afholde obligatoriske test også uden for de
tilfælde, hvor det er blevet dem pålagt, jf. nedenfor.
Skolelederne på skolerne i kommunen vil herefter tjenstligt
være forpligtede til at føre kommunalbestyrelsens
beslutning ud i livet på skolerne.
Skolebestyrelsen udøver sin virksomhed inden for de
mål og rammer, som kommunalbestyrelsen fastsætter, jf.
folkeskolelovens § 44, stk. 1, 1. pkt., 1. led.
Skolebestyrelsen fastsætter efter folkeskolelovens § 44,
stk. 2, principper for skolens virksomhed. Der er således
heller ikke noget til hinder for, at skolebestyrelsen inden for de
mål og rammer, som kommunalbestyrelsen måtte have
fastsat, fastsætter principper for fx udvælgelsen af
klasser på skolen, der ikke afholdes test for.
Den foreslåede ordning forventes at træde i kraft
den 14. april 2020. Indtil da vil skolerne skulle handle i
overensstemmelse med de gældende regler. Skoleledere, som
ønsker at benytte sig af muligheden for ikke at afholde
test, hvis lovforslaget vedtages, vil derfor skulle sikre sig, at
deres elever ikke er tilmeldt test i test-systemet på en dato
før ikrafttrædelsen, således at det efter
ikrafttrædelsen vil være muligt at afmelde testen
igen.
Skolelederen vil kunne orientere forældrene og det
undervisende personale om beslutningen om, hvorvidt der afholdes
nationale test, på sædvanlig vis, fx via AULA.
Den foreslåede ordning vil alene skulle finde anvendelse i
skoleåret 2019/2020. Fra og med skoleåret 2020/2021 og
frem til, at et nyt evaluerings- og bedømmelsessystem
træder i kraft, vil der således på ny skulle
gennemføres obligatoriske test i alle fag og på alle
klassetrin omfattet af testbekendtgørelsens § 1. Der
henvises til lovforslagets § 2, stk. 2, samt
bemærkningerne hertil.
Det foreslås endvidere, at der efter folkeskolelovens
§ 13, stk. 3, 1. pkt., yderligere indsættes et nyt 3. pkt., hvorefter børne- og
undervisningsministeren vælger et antal klasser og skoler,
som skal afholde test efter folkeskolelovens § 13, stk. 3, 1.
pkt.
Det foreslåede bestemmelse skal ses i sammenhæng med
forslaget til et nyt 2. pkt., jf. ovenfor, hvorefter skolelederen
får mulighed for at beslutte ikke at afholde nationale test i
udvalgte eller alle fag og klassetrin. For at sikre en vis
kontinuitet i data om nationale test, og for at sikre en fortsat
tæt opfølgning på landets ringest
præsterende skoler, vil børne- og
undervisningsministeren således skulle udvælge et antal
klasser og skoler, som skal afholde nationale test, uanset
skolelederens beslutning herom.
Testperioden ligger fra den 1. marts til den 30. april 2020.
Test aflagt af disse klasser eller skoler inden for testperioden,
men forud for lovens ikrafttræden, vil blive anset som
fornøden deltagelse i obligatoriske test. Derved vil
eleverne i overensstemmelse med testbekendtgørelsens §
3, stk. 3, ikke skulle aflægge obligatoriske test mere end
én gang i testperioden.
Skoler, for hvem nogle eller alle klasser vil blive udtaget til
obligatoriske test, og som derfor skal aflægge obligatoriske
test, uanset om nærværende lovforslag bliver vedtaget,
vil blive orienteret herom hurtigst muligt efter lovforslagets
fremsættelse, således at skolerne har mulighed for at
planlægge undervisningen, herunder deltagelsen i de nationale
test, inden for testperioden. Det vil således blive muligt
for skolerne at booke tid til afvikling af test i test-systemet
på et hvilket som helst tidspunkt inden for testperioden,
idet afholdelsen af test for disse skoler eller klasser vil
være obligatorisk i hele perioden, uanset om
nærværende lovforslag vedtages.
Det foreslåede nye 3. pkt. vil som det ene give mulighed
for, at børne- og undervisningsministeren udtager en
repræsentativ stikprøve blandt landets skoleklasser
med henblik på at kunne danne en national
præstationsprofil for skoleåret 2019/2020.
Der forventes udtaget en repræsentativ stikprøve
blandt landets klasser på alle klassetrin, hvorpå der
afholdes obligatoriske test, jf. testbekendtgørelsens §
1, dvs. på 2., 3., 4., 6., 7. og 8. klassetrin. På 4.,
6., og 8. klassetrin er der henholdsvis to og tre obligatoriske
test. For disse klassetrin forventes alene udtrukket én
stikprøve af klasser, som herefter vil skulle tage alle
test. Der forventes at skulle udtages ca. 5.000 elever pr.
klassetrin, dvs. omtrentligt 1.200 klasser på landsplan.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 3, samt
bemærkningerne hertil.
Det foreslåede nye 3. pkt. vil som det andet give mulighed
for, at børne- og undervisningsministeren udtager de 20 pct.
ringest præsterende skoler i folkeskolens
9.-klasseprøver, som også vil skulle aflægge
alle obligatoriske test, jf. testbekendtgørelsens §
1.
Skolerne forventes at blive udtaget på baggrund af deres
resultater ved de bundne prøver i dansk og matematik i de
seneste to år. De bundne prøver gennemføres
på 9. klassetrin og omfatter i dansk og matematik; skriftlig
dansk, mundtlig dansk og skriftlig matematik. Ved at foretage
udtagningen på baggrund af resultaterne ved de bundne
prøver, vil det kunne sikres, at de anvendte data er fuldt
ud sammenlignelige på tværs af skolerne.
Det forventes endvidere, at udtagelsen vil blive baseret
på skolernes prøveresultater i skoleårene
2017/2018 og 2018/2019. Derved vil udtagelsen ikke svare
fuldstændig til - men basere sig på - den
opgørelsesmetode, der også benyttes ved
identifikationen af risiko for vedvarende dårlig kvalitet
på en folkeskole eller i skolevæsenet i forbindelse med
børne- og undervisningsministerens tilsyn med folkeskolers
kvalitetsudvikling, jf. folkeskolelovens § 57 d. Skoler, hvor
ingen elever har aflagt prøver i de to skoleår, vil
ikke kunne udtages. Det gælder fx skoler, der ikke har
undervisning på 9. klassetrin. Derudover vil der ikke bliver
udtrukket skoler, der udelukkende tilbyder specialundervisning.
Den foreslåede ordning vil alene skulle finde anvendelse i
skoleåret 2019/2020. Fra og med skoleåret 2020/2021 og
frem til, at et nyt evaluerings- og bedømmelsessystem
træder i kraft, vil der således på ny skulle
gennemføres obligatoriske test i alle fag og på alle
klassetrin omfattet af testbekendtgørelsens § 1. Der
henvises til lovforslagets § 2, stk. 2, samt
bemærkningerne hertil.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets almindelige
bemærkninger, afsnit 2.2, samt til lovforslagets § 1,
nr. 3, og bemærkningerne hertil.
Til nr. 3
Efter den gældende folkeskolelovs § 13 a, stk. 1,
offentliggør børne- og undervisningsministeren
på baggrund af de afholdte test, jf. folkeskolelovens §
13, stk. 3, hvert år landsresultaterne. Efter
folkeskolelovens § 13 a, stk. 2, får kommunalbestyrelsen
og skolelederen oplyst den enkelte skoles testresultater set i
forhold til det samlede landsresultat. Heri skal indgå en
vurdering af skolens testresultater set i forhold til elevernes
sociale baggrund.
Det fremgår af forarbejderne til bestemmelsen i
folkeskolelovens § 13 a, stk. 1, jf. Folketingstidende
2005-06, tillæg A, side 5805f, at præstationsprofilen
skal vise, hvordan eleverne på landsplan - i de forskellige
fag og på de forskellige klassetrin - fordeler sig inddelt
efter relevante resultatkategorier, der hver især beskriver
graden af, hvad eleverne har tilegnet sig i forhold til de aktuelle
trinmål. Det fremgår endvidere, at baggrunden for at
offentliggøre en national præstationsprofil er dels at
informere offentligheden, herunder forældrene, om, hvad
eleverne rent faktisk har tilegnet sig på nationalt plan,
dels at belyse en udvikling over årene. Derudover kan
præstationsprofilen fungere som et pejlemærke for
kommunalbestyrelsen og den enkelte skoles indsats i forhold til at
forbedre elevernes faglige resultater.
Det foreslås, at der i § 13 a,
stk. 1, tilføjes et nyt 2. pkt., hvorefter
landsresultaterne for skoleåret 2019/2020 dog
offentliggøres på baggrund af de test, der er aflagt
af klasser efter § 13, stk. 3, 3. pkt., som affattet ved
lovforslagets § 1, nr. 2.
Den foreslåede ændring vil indebære, at
landsresultaterne i skoleåret 2019/2020 vil basere sig
på den repræsentative stikprøve, der udtages
blandt landets skoleklasser med henblik på at kunne danne en
national præstationsprofil for skoleåret 2019/2020,
fremfor på et gennemsnit beregnet på grundlag af alle
aflagte obligatoriske test. Offentliggørelse forventes at
finde sted inden sommerferien.
Det bemærkes i denne forbindelse, at der i testperioden
forventes aflagt test af de udtagne klasser til brug for
stikprøven og af de 20 pct. ringest præsterende
skoler, samt et antal frivillige test, jf. lovforslaget § 1,
nr. 2, og bemærkningerne hertil. Test aflagt af elever fra de
20 pct. ringest præsterende skoler og frivilligt aflagte test
vil ikke indgå i grundlaget for beregningen af
landsgennemsnittet.
Dermed vil det blive muligt at sammenligne resultaterne ved de
nationale test på landsplan over tid. Det vil derimod ikke
blive muligt at foretage en tilsvarende sammenligning over tid
på lokalt niveau, herunder for den enkelte kommune, skole
eller klasse, på baggrund af stikprøven.
Det bemærkes i denne forbindelse, at fraværet af et
sammenligningsgrundlag på lokalt niveau, vil kunne få
betydning for de tilsyns- og kvalitetssikringsopgaver mv., der
baserer sig på resultaterne af de nationale test. Det
gør sig fx gældende for kvalitetstilsynet, jf.
folkeskolelovens § 57 d, og de kommunale kvalitetsrapporter,
jf. folkeskolelovens § 40 a. Disse tilsyns- og
kvalitetssikringsopgaver vil således skulle
gennemføres med de nødvendige tilpasninger, i det
omfang skolelederne måtte beslutte ikke at afholde
obligatoriske test.
Den foreslåede ordning vil alene skulle finde anvendelse i
skoleåret 2019/2020. Fra og med skoleåret 2020/2021 og
frem til, at et nyt evaluerings- og bedømmelsessystem
træder i kraft, vil der således på ny skulle
gennemføres obligatoriske test i alle fag og på alle
klassetrin omfattet af testbekendtgørelsens § 1. Der
henvises til lovforslagets § 2, stk. 2, samt
bemærkningerne hertil.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets almindelige
bemærkninger, afsnit 2.2, samt til lovforslagets § 1,
nr. 2, samt bemærkningerne hertil.
Til §
2
Det foreslås i § 2, stk.
1, at loven vil skulle træde i kraft den 14. april
2020.
Det foreslåede ikrafttrædelsestidspunkt vil
indebære, at lovforslaget vil skulle træde i kraft for
testperioden i skoleåret 2019/2020, som ligger i perioden fra
den 1. marts til den 30. april, jf. § 3 i
bekendtgørelse nr. 742 af 14. juni 2017 om obligatoriske
test i folkeskolen (testbekendtgørelsen).
Det foreslås endvidere i § 2,
stk. 2, at folkeskolelovens § 13, stk. 1, 3. pkt., som
affattet ved lovforslagets § 1, nr. 1, folkeskolelovens §
13, stk. 3, 2. og 3. pkt., som affattet ved lovforslagets § 1,
nr. 2, og folkeskolelovens § 13 a, stk. 1, 2. pkt., som
affattet ved lovforslagets § 1, nr. 3, ophæves den 31.
juli 2020.
Det foreslåede vil indebære, at de ændringer
af folkeskoleloven, der gennemføres med lovforslagets §
1, automatisk ophæves, medmindre Folketinget vurderer, at de
foreslåede bestemmelser skal opretholdes, og inden da
vedtager dette ved lov. Herved understreges det, at loven alene vil
finde anvendelse for de nationale test, der afholdes i
skoleåret 2019/2020.
Ophævelsen af de foreslåede ændringer vil
således indebære, at retstilstanden forud for
lovændringen genindtræder fra og med skoleåret
2020/2021. Det betyder, at alle de obligatoriske test vil skulle
afholdes i alle de fag og på alle de klassetrin, der
følger af testbekendtgørelsens § 1, fra og med
skoleåret 2020/2021 og frem til, at et nyt evaluerings- og
bedømmelsessystem træder i kraft. Det betyder
endvidere, at skolen vil skulle orientere forældrene
skriftligt om resultaterne af test aflagt fra og med
skoleåret 2020/2021 og frem til, at et nyt evaluerings- og
bedømmelsessystem træder i kraft, jf. hertil
lovforslagets § 2, stk. 3, og bemærkningerne hertil.
Det foreslås i § 2, stk.
3, at lovens § 1, nr. 1, finder anvendelse i
forbindelse med underretning af forældrene om resultaterne af
test, som eleven har gennemført i skoleåret 2019/2020,
medmindre skolen har underrettet forældrene om elevens
resultater inden lovens ikrafttræden.
Det foreslåede vil indebære, at lovforslagets §
1, nr. 1, vil skulle omfatte underretning af forældre om
resultaterne af test, som eleven har aflagt i skoleåret
2019/2020. Skolerne vil således ikke skulle underrette
forældrene om elevens resultater, uanset hvornår i
skoleåret 2019/2020 eleven har aflagt testen, og uanset om
testen er aflagt som obligatorisk eller frivillig test.
Det foreslåede vil således også finde
anvendelse i forhold til test, som eleven måtte have aflagt
inden lovens ikrafttrædelsestidspunkt, såfremt skolen
ikke på lovens ikrafttrædelsestidspunkt allerede har
underrettet forældrene om elevens resultater. Lovforslaget
vil dermed få betydning for skolers skriftlige underretning
af forældre om resultaterne af test, uanset om testene har
været aflagt forud for lovforslagets
ikrafttrædelsestidspunkt eller efter dette tidspunkt.
Det foreslåede vil endvidere indebære, at skolen
ikke vil være forpligtet til at underrette forældrene
skriftligt om resultater af test aflagt i skoleåret
2019/2020, selvom bestemmelsen i lovforslagets § 1, nr. 1,
måtte blive ophævet, jf. lovforslagets § 2, stk.
2.
Det bemærkes, at folkeskoleloven ikke gælder for
Færøerne og Grønland, jf. dennes § 61.
Loven kan heller ikke sættes i kraft ved kongelig
anordning.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om folkeskolen, jf.
lovbekendtgørelse nr. 823 af 15. august 2019, som
ændret ved § 13 i lov nr. 1746 af 27. december 2016,
§ 1 i lov nr. 209 af 5. marts 2019 og lov nr. 564 af 7. maj
2019, foretages følgende ændringer: | | | | § 13.
Eleverne og forældrene, jf. § 54, skal
regelmæssigt underrettes om lærernes og eventuelt
skolens leders syn på elevernes udbytte af skolegangen.
Forældrene skal underrettes skriftligt om resultaterne af
test, jf. stk. 3. Stk. 2.
--- | | 1. I § 13, stk. 1, indsættes som 3. pkt.: »For test, jf. stk. 3, aflagt i
skoleåret 2019/2020 skal forældrene dog alene
underrettes om resultaterne efter anmodning.« | | | | Stk. 3.
Børne- og undervisningsministeren udarbejder test i udvalgte
fag og på bestemte klassetrin, som skal anvendes som led i
den løbende evaluering, jf. stk. 2. Børne- og
undervisningsministeren fastsætter regler om, i hvilke fag og
på hvilke klassetrin der skal afholdes test, om afviklingen
af disse, om gennemførelse af test på særlige
vilkår for elever med særlige behov og om, visse elever
kan fritages for at aflægge test. Børne- og
undervisningsministeren kan fastsætte regler om, at skolerne
frivilligt kan anvende testene. Stk. 4-10.
--- | | 2. I § 13, stk. 3, indsættes efter 1.
pkt. som nye punktummer: »I skoleåret 2019/2020 kan
skolens leder dog beslutte ikke at afholde og anvende disse test i
udvalgte eller alle fag og klassetrin. Børne- og
undervisningsministeren vælger et antal klasser og skoler,
som uanset 2. pkt. skal afholde disse test.« | | | | § 13 a.
Børne- og undervisningsministeren offentliggør
på baggrund af de afholdte test, jf. § 13, stk. 3, hvert
år landsresultaterne. Stk. 2.
--- | | 3. I § 13 a, stk. 1, indsættes som
2. pkt.: »For skoleåret 2019/2020
offentliggøres landsresultaterne dog på baggrund af de
test, der er aflagt af klasser efter § 13, stk. 3, 3.
pkt.« | | | |
|