Betænkning afgivet af Børne-
og Undervisningsudvalget den 18. marts 2020
1. Ændringsforslag
Børne- og undervisningsministeren
har stillet 1 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af EL og NB) indstiller
lovforslaget til vedtagelse med det
stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (EL og NB) indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret. Mindretallet
stemmer hverken for eller imod det stillede
ændringsforslag.
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Dispensation fra Folketingets
forretningsorden
Udvalget indstiller, at der dispenseres fra
bestemmelsen i Folketingets foretningsorden § 13, stk. 1,
således at 3. behandling kan finde sted tidligere end 2 dage
efter 2. behandling, og fra bestemmelsen i § 13, stk. 1, om,
at der skal gå 30 dage fra lovforslagets fremsættelse,
til det kan vedtages ved 3. behandling.
4. Politiske bemærkninger
Venstre, Dansk Folkeparti, Det
Konservative Folkeparti og Liberal Alliance
Venstres, Dansk Folkepartis, Det
Konservative Folkepartis og Liberal Alliances medlemmer af udvalget
glæder sig over, at et bredt udsnit af Folketingets partier
nu er enige om, at den danske folkeskole også i fremtiden
skal have et nationalt test-, evaluerings- og
bedømmelsessystem.
Partierne konstaterer med beklagelse
på baggrund af VIVEs undersøgelse, at testen er
behæftet med en vis usikkerhed på elevniveau. Partierne
bemærker hertil, at de ser frem til de kommende
forligskredsdrøftelser om testens fremtidige opbygning,
indhold og evalueringsvejledning, der tilsammen skal styrke
signifikans, anvendelighed og gennemsigtighed på netop
individniveau og for lærerne. Videre bemærker
partierne, at testen som styringsmæssigt redskab fungerer
efter hensigten, og partierne bemærker, at det
styringsmæssige princip fastholdes. Partierne hæfter
sig i øvrigt ved vigtigheden af, at de nationale test
fortsættes i indeværende skoleår for et
repræsentativt udtræk og for de 20 pct. ringest
præsterende skoler, alt imens det nuværende system
forbedres til det kommende skoleår, og et helt nyt
iværksættes til videre brug, så kommunerne,
også i indeværende skoleår, kan holdes ansvarlige
for fagligheden blandt landets skoler.
Partierne kan støtte lovforslaget,
som det foreligger. Det har været et vigtigt hensyn for
partierne, at man i overgangen til et nyt testsystem ikke
sætter de nuværende nationale test i bero på
ubestemt tid. I stedet vil man allerede fra næste
skoleår kunne teste alle elever igen nationalt med
udgangspunkt i en forbedret udgave af de nuværende test. Det
kunne f.eks. være ved at samle profilområderne og
derved øge målesikkerheden på elevniveau
betragteligt. Partierne bemærker også med tilfredshed,
at et bredt udsnit af Folketingets partier har lovet, at et nyt
evaluerings- og bedømmelsessystem for den danske folkeskole
skal bygge på de samme principper som de nuværende
nationale test: Testene skal omfatte alle elever på udvalgte
årgange og skal kunne bruges både som pædagogisk
redskab og som styringsredskab. Den store opgave, der venter, er at
udvikle et bedre testsystem, som er mere pædagogisk
anvendeligt, og som måler mere præcist på
individniveau.
Partierne ser frem til det kommende arbejde
med at udvikle et nyt og bedre testsystem sammen med regeringen og
resten af folkeskoleforligskredsen.
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalgt
beklager, at de nati?onale test ikke sættes helt i bero,
indtil der er gennemført en grundig diskussion af et nyt
evalueringssystem i folkeskolen. Det havde efter EL´s
opfattelse været den rigtige beslutning, i betragtning af at
det nu står helt klart, at testresultaterne er behæftet
med meget stor usikkerhed. EL finder det samtidig helt
uforståeligt, at elever på de skoler, der har de
dårligste resultater i dansk og matematik, i foråret
2020 pålægges at gennemføre test, som vurderes
ikke at være anvendelige på landets øvrige
skoler.
Nye
Borgerlige
Nye Borgerliges medlem af udvalget mener,
at det er positivt, at man gør de nationale test frivillige
for skolerne at bruge frem for tvungne. NB bemærker dog, at
der ikke er nogen grund til at beholde de nationale test
overhovedet, heller ikke på frivillig basis. At de nationale
test bliver frivillige at bruge, er dog bedre, end at skolerne er
tvunget til at bruge dem, men de burde afskaffes i sin helhed. Den
enkelte lærer og den enkelte skole er bedst rustet til at
vurdere, hvordan man tester eleverne på en meningsfuld og
brugbar måde, og NB ser udarbejdelse og brugen af en test som
et unødvendigt ressourcespild, som påtvinges skolerne
fra centralt hold.
Ikke desto mindre finder NB, at det er et
skridt i den rigtige retning at gøre de nationale test
frivillige. Det er et skridt i retning af mere lokal
selvbestemmelse og frihed på den enkelte skole til gavn for
både elever og lærere. Derfor støtter NB
forslaget.
Uffe Elbæk (UFG)
Uffe Elbæk konstaterer, at det ville
være ønskeligt helt at afskaffe de nationale test, men
at det er positivt, at der nu trods alt bliver reageret på
den hårde kritik, der har været af den nationale
testmodel. Det betyder, at det bliver muligt for 80 pct. af
skolerne selv at afgøre, om de ønsker at deltage.
5 Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af børne- og
undervisningsministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af EL og
NB):
1) I
det under nr. 2 foreslåede § 13, stk. 3, 3. pkt., ændres
»et antal klasser og skoler« til: »et antal
klasser og et antal skoler«.
[Udvidelse af gruppen af skoler,
der af børne- og undervisningsministeren kan udvælges
til at aflægge nationale test]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med lovforslagets § 1, nr. 2,
indsættes to nye punktummer i folkeskolelovens § 13,
stk. 3, hvor det nye 2. pkt. giver skolens leder mulighed for at
beslutte ikke at afholde og anvende nationale test i udvalgte eller
alle fag og på udvalgte eller alle klassetrin, og det nye 3.
pkt. giver børne- og undervisningsministeren mulighed for at
vælge et antal klasser og et antal skoler, som uanset 2. pkt.
skal afholde disse test.
Ændringsforslaget tilsigter at udvide
gruppen af skoler i det foreslåede nye 3. pkt., således
at børne- og undervisningsministerens kompetence til at
vælge skoler, der skal aflægge nationale test, desuden
anvendes til at udtage de 20 pct. ringest præsterende skoler
uden overbygning, dvs. skoler, der ikke har registreret
prøvekarakterer i 9. klasse, som også vil skulle
aflægge alle obligatoriske test, jf.
testbekendtgørelsens § 1.
Skolerne forventes at blive udtaget
på baggrund af deres resultater i nationale test i dansk,
læsning og matematik i 6. klasse i de seneste 2 år. Det
forventes endvidere, at udtagelsen vil blive baseret på
skolernes testresultater i skoleårene 2017/2018 og 2018/2019.
Derved vil udtagelsen ikke svare fuldstændig til - men basere
sig på - den opgørelsesmetode, der også benyttes
ved identifikationen af risiko for vedvarende dårlig kvalitet
på en folkeskole eller i skolevæsenet i forbindelse med
børne- og undervisningsministerens tilsyn med folkeskolers
kvalitetsudvikling, jf. folkeskolelovens § 57 d. Skoler, hvor
ingen elever har aflagt test i 6. klasse i de to skoleår, vil
ikke kunne udtages. Derudover vil der ikke blive udtrukket skoler,
der udelukkende tilbyder specialundervisning.
Det bemærkes, at testresultater for
den enkelte elev, grupper af elever, hold, klasser, skoler,
kommuner og regioner m.v., bortset fra opgørelser på
landsplan, og testopgaver herudover fortsat er fortrolige, jf.
folkeskolelovens § 55 b.
6. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 27. februar
2020 og var til 1. behandling den 10. marts 2020. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Børne- og
Undervisningsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har samtidig med
fremsættelsen været sendt i høring. Den 9. marts
2020 sendte børne- og undervisningsministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 6 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 3
spørgsmål til børne- og undervisningsministeren
til skriftlig besvarelse, som ministeren har besvaret.
Anders Kronborg (S) fmd. Tanja Larsson (S) Jens Joel (S)
Jesper Petersen (S) Julie Skovsby (S) Kasper Sand Kjær (S)
Orla Hav (S) Katrine Robsøe (RV) Anne Sophie Callesen (RV)
Marianne Jelved (RV) Jacob Mark (SF) Ina Strøjer-Schmidt
(SF) Astrid Carøe (SF) Jakob Sølvhøj (EL) Mai
Villadsen (EL) Uffe Elbæk (UFG) Anni Matthiesen (V) Peter
Juel-Jensen (V) Ellen Trane Nørby (V) Christoffer Aagaard
Melson (V) Marlene Ambo-Rasmussen (V) Stén Knuth (V) nfmd. Jens Henrik Thulesen Dahl (DF)
Pernille Bendixen (DF) Marie Krarup (DF) Katarina Ammitzbøll
(KF) Mai Mercado (KF) Mette Thiesen (NB) Henrik Dahl (LA)
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 48 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 42 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Radikale Venstre (RV) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 5 | |