Fremsat den 26. februar 2020 af uddannelses- og forskningsministeren (Ane Halsboe-Jørgensen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om aktiviteter i det
ydre rum
(Begrænsning af ikke-statslige
større raketopsendelser og ikke-statslige opsendelser af
rumgenstande)
§ 1
I lov nr. 409 af 11. maj 2016 om aktiviteter i
det ydre rum foretages følgende ændringer:
1. I
lovens titel indsættes efter
»rum«: »m.v.«.
2. I
§ 1 indsættes som stk. 2:
»Stk. 2.
Formålet med loven er endvidere at fastlægge rammerne
for større raketopsendelser i højder under det ydre
rum.«
3. §
3 affattes således:
Ȥ 3. Ikke-statslige
større raketopsendelser og ikke-statslige opsendelser af
rumgenstande er ikke tilladt i den danske stat.
Stk. 2.
Ikke-statslige større raketopsendelser og ikke-statslige
opsendelser af rumgenstande er endvidere ikke tilladt uden for et
myndighedsområde, når opsendelsen foretages
1) på
dansk fartøj eller indretning eller
2) af danske
operatører.«
4. I
§ 4 indsættes efter nr. 2
som nyt nummer:
»3)
Større raketopsendelse: Opsendelse af raketter, der
planlægges opsendt til højder mellem 4 km over havets
overflade og det ydre rum.«
Nr. 3-6 bliver herefter nr. 4-7.
5. I
§ 4, nr. 3, der bliver nr. 4,
indsættes efter »rumaktiviteter«: »eller
ikke-statslige større raketopsendelser«.
6. I
§ 21, stk. 1, indsættes
efter »lovens«: »§ 3,«.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. juli 2020.
§ 3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland, men kan ved kongelig anordning helt eller
delvist sættes i kraft for Færøerne og
Grønland med de ændringer, som de henholdsvis
færøske og grønlandske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse | 1. | Indledning | 2. | Baggrund | 3. | Lovforslagets hovedpunkter | | 3.1. | Begrænsning af ikke-statslige
større raketopsendelser og ikke-statslige opsendelser af
rumgenstande | | | 3.1.1. Gældende ret | | | 3.1.2. Ministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning | | 3.2. | Straf | | | 3.2.1. Gældende ret | | | 3.2.2. Ministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning | 4. | Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige | 5. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 6. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 7. | Miljømæssige
konsekvenser | 8. | Forholdet til EU-retten | 9. | Hørte myndigheder og organisationer
m.v. | 10. | Sammenfattende skema | | | | |
|
1. Indledning
Lovforslaget fremsættes som et led i opfølgningen
på en rapport fra den tværministerielle arbejdsgruppe
om regulering og myndighedsorganisering af civile raketaktiviteter
fra april 2019.
Ikke-statslig udvikling og opsendelse af raketter i Danmark har
hidtil været koncentreret hos amatørraketforeninger,
der opsender raketter fra militære
øvelsesområder på land eller raketter fra mobile
opsendelsesplatforme på havet.
Dansk geografi, befolkningstæthed og sø- og
lufttrafikken omkring Danmark taler generelt imod større
raketopsendelser over Danmark eller i farvandet omkring Danmark.
Uanset omfanget af aktiviteter vil de mulige skadevirkninger ved
fejlslagne større raketopsendelser kunne være
betydelige.
Med lovforslaget udvides anvendelsesområdet for lov om
aktiviteter i det ydre rum til også at omfatte visse
raketaktiviteter, som finder sted i højder under det ydre
rum. Det foreslås således, at formålet med loven
endvidere er at fastlægge rammerne for større
raketopsendelser i højder under det ydre rum.
Det foreslås, at ikke-statslige større
raketopsendelser og ikke-statslige opsendelser af rumgenstande ikke
skal være tilladt i den danske stat. Forbuddet skal ligeledes
omfatte ikke-statslige større raketopsendelser og
ikke-statslige opsendelser af rumgenstande, der finder sted uden
for et myndighedsområde. Det kunne f.eks. være
opsendelser på det åbne hav, som foretages fra et dansk
fartøj eller indretning eller af danske
operatører.
Større raketopsendelser vil med lovforslaget blive
defineret som opsendelse af raketter, der planlægges opsendt
til højder mellem 4 km over havets overflade og det ydre
rum.
Ved opsendelse af en raket til det ydre rum (over 100 km over
havets overflade) vil raketten efter lov om aktiviteter i det ydre
rum blive betragtet som en rumgenstand. Det foreslåede forbud
omfatter dermed raketopsendelser, som planlægges opsendt til
højder over 4 km over havets overflade, hvad enten raketten
når op i det ydre rum eller ikke.
Det foreslåede forbud retter sig mod alle aktører,
som ikke er statslige, f.eks. private foreninger, men også
universiteter vil være omfattet. Ikke-statslige
aktører vil som hidtil kunne foretage større
raketopsendelser og opsendelser af rumgenstande fra autoriserede
opsendelsesfaciliteter i udlandet.
Det foreslås endvidere, at overtrædelse af forbuddet
mod ikke-statslige større raketopsendelser og ikke-statslige
opsendelser af rumgenstande omfattes af straffebestemmelsen i lov
om aktiviteter i det ydre rum.
Det bemærkes, at lovforslaget alene retter sig imod selve
raketopsendelsen. Andre aktiviteter, som f.eks. udvikling af
raketter eller komponenter dertil, vil ikke være omfattet af
forslaget.
Endelig skal det bemærkes, at der som opfølgning
på rapporten fra den tværministerielle arbejdsgruppe
tillige pågår et arbejde med regulering af henholdsvis
små og mindre ikke-statslige raketter, det vil sige i
højder under 4 km, i Erhvervsministeriets og
Forsvarsministeriets regi.
2. Baggrund
I de seneste år er der i Danmark set civile ikke-statslige
større raketopsendelser i højder op til ca. 8 km, som
bl.a. har fundet sted fra mobile opsendelsesplatforme i
Østersøen, og én dansk forening har offentligt
tilkendegivet, at ambitionsniveauet er at udvikle en raket, som kan
bringe en person op i det ydre rum.
Et udredningsarbejde mellem relevante ministerier konstaterede i
foråret 2017 bl.a., at raketaktiviteter i Danmark ikke hviler
på et sikkerhedsmæssigt forsvarligt grundlag, og at den
aktuelle regulering er utilstrækkelig og
usammenhængende.
På den baggrund blev der i februar 2018 nedsat en
tværministeriel arbejdsgruppe, som fik til opgave at
afdække den nuværende regulering og
myndighedsorganisering i forhold til civile raketaktiviteter samt
opstille modeller for en fremtidig regulering.
Arbejdsgruppen blev sammensat af repræsentanter for
Beskæftigelsesministeriet, Erhvervsministeriet,
Finansministeriet, Forsvarsministeriet, Justitsministeriet,
Miljø- og Fødevareministeriet, Transport- og
Boligministeriet, Udenrigsministeriet samt Uddannelses- og
Forskningsministeriet.
Den tværministerielle arbejdsgruppes rapport, Civile
raketaktiviteter - Rapport fra den tværministerielle
arbejdsgruppe om regulering og myndighedsorganisering af civile
raketaktiviteter - blev offentliggjort den 24. april 2019.
Arbejdsgruppen har været i dialog med ikke-statslige
interessenter, der er involveret i raketaktiviteter i Danmark, samt
inddraget internationale erfaringer fra en række lande.
I rapporten sondres mellem små, mindre og større
opsendelsesaktiviteter. Det skyldes, at risici forbundet med
raketopsendelser afhænger af f.eks. vægt, materialevalg
og den maksimale opsendelseshøjde for en given raket.
Centralt for arbejdsgruppens vurdering af fremtidige modeller
har også været de begrænsninger, som naturligt
følger af den danske geografi, befolkningstæthed og
sø- og lufttrafikken omkring Danmark.
Opsendelse af større raketter højt op i luftrummet
rejser særlige risici, og en forsvarlig håndtering af
sådanne aktiviteter forudsætter efter arbejdsgruppens
opfattelse en uafhængig sikkerhedsorganisation og
uafhængig myndighedsprøvelse af, om aktiviteten er
forsvarlig.
Arbejdsgruppen har derfor overvejet følgende modeller; en
godkendelsesmodel, hvorefter opsendelse af større raketter
alene kan ske efter forudgående myndighedsgodkendelse eller
en henvisningsmodel, hvorefter opsendelse af større raketter
alene kan ske fra autoriserede opsendelsesfaciliteter.
Med en godkendelsesmodel vil større raketopsendelser
underlægges en samlet reguleringsmæssig ramme og en
entydig placering af myndighedsansvaret for godkendelse af
større civile opsendelsesaktiviteter. Myndigheden vil kunne
forestå koordinering mellem forskellige myndigheder.
Arbejdsgruppen finder, at en godkendelsesmodel vil
forudsætte, at der hos en myndighed opbygges helt nye
kompetencer og højt specialiseret viden om raketbygning- og
opsendelser samt om relevante risici og sikkerhedsforhold.
Befolkningstætheden i Danmark taler generelt imod
større raketopsendelser i Danmark, og arbejdsgruppen har
ikke kunnet pege på noget sted i Danmark, hvor større
opsendelsesaktiviteter kan ske uden at være til gene og
indebære en potentiel fare, herunder for sø-trafikken
og trafikken i luftrummet over Danmark.
Det er derudover arbejdsgruppens vurdering, at en sådan
kapacitetsopbygning hos en central myndighed vil stå i et
misforhold til omfanget af aktiviteter, som tænkes underlagt
myndighedsgodkendelse.
En henvisningsmodel indebærer, at opsendelse af
større raketter kun kan ske fra autoriserede
opsendelsesfaciliteter og under forsvarlige sikkerhedsmæssige
forhold. Der er ingen autoriserede opsendelsesfaciliteter i
Danmark.
De autoriserede opsendelsesfaciliteter, der findes i dag, er
placeret langt fra tæt bebyggelse og i områder, hvor
anden menneskelig aktivitet er minimal. Der er bl.a. etablerede
autoriserede opsendelsesfaciliteter i Norge og Sverige.
Arbejdsgruppen finder, at henvisningsmodellen er den
sikkerhedsmæssigt mest forsvarlige. Indførelse af et
krav om, at større opsendelsesaktiviteter alene kan ske fra
autoriserede opsendelsesfaciliteter, indebærer, at
opsendelser kun kan ske, hvor der eksisterer en uafhængig og
solid sikkerhedsorganisation, og alene vil kunne ske på
geografisk egnede lokaliteter og uden den gene og potentielle fare
for skibs- eller flytrafikken, som er forbundet med opsendelser i
de meget trafikerede områder. Det bemærkes, at
arbejdsgruppen ikke har forholdt sig til eventuelle
raketopsendelsesaktiviteter i Grønland eller på
Færøerne.
At opsendelse alene kan ske fra kendte opsendelsesfaciliteter
vil også kunne medvirke til mindre risiko for
sikkerhedspolitiske misforståelser omkring karakteren af
aktiviteten.
Det bemærkes dog, at omkostningerne og de logistiske
implikationer ved opsendelse af større raketter fra
autoriserede opsendelsesfaciliteter i udlandet vil være
væsentligt større for aktørerne end opsendelse
fra dansk territorium eller fra aktørernes egne havbaserede
opsendelsesplatforme.
Ud fra en samlet vurdering finder arbejdsgruppen, at
henvisningsmodellen er den sikkerhedsmæssigt mest
forsvarlige.
3. Lovforslagets hovedpunkter
3.1. Begrænsning af ikke-statslige større
raketopsendelser og ikke-statslige opsendelser af
rumgenstande
3.1.1. Gældende ret
Lov om aktiviteter i det ydre rum, jf. lov nr. 409 af 11. maj
2016, udmønter Danmarks folkeretlige forpligtelser efter
fire FN-traktater om det ydre rum, som bl.a. pålægger
staterne at godkende og føre tilsyn med aktiviteter i det
ydre rum. Der henvises til bemærkningerne i afsnit 2, jf.
Folketingstidende 2015-16, A, L 128, som fremsat, side 5.
Det fremgår af lovens § 1, at loven har til
formål at fastlægge rammerne for, at danske aktiviteter
i det ydre rum finder sted på et reguleret og
sikkerhedsmæssigt betryggende grundlag gennem godkendelse af
og tilsyn med aktiviteter i det ydre rum, registrering af
rumgenstande og sikring af klarhed om aktørernes ansvar for
skader forvoldt af rumgenstande.
Lov om aktiviteter i det ydre rum finder anvendelse på
rumaktiviteter, som foretages i den danske stat, og på
rumaktiviteter, som uden for den danske stat foretages på
dansk fartøj eller indretning eller af danske
operatører, jf. lovens § 2.
Begrebet uden for den danske stat omfatter såvel
aktiviteter foretaget inden for fremmed myndighedsområde som
handlinger foretaget uden for et myndighedsområde. Med
fremmed myndighedsområde menes fremmed folkeretligt anerkendt
område, dvs. aktiviteter foretaget inden for en fremmed stats
territorium, herunder dens sø- og luftterritorium. Med uden
for et myndighedsområde menes uden for folkeretligt anerkendt
statsområde, dvs. handlinger foretaget på åbent
hav eller i internationalt luftrum. Der henvises til
bemærkningerne til § 2 i lov nr. 409 af 11. maj 2016,
jf. Folketingstidende 2015-16, A, L 128, som fremsat, side 19.
Begreberne rumaktivitet, rumgenstand, operatør og ydre
rum er nærmere defineret i lovens § 4.
Opsendelse af rumgenstande forudsætter godkendelse fra
uddannelses- og forskningsministeren, og efter sin ordlyd
fastsætter loven principielt ikke en begrænsning i
forhold til godkendelse af rumgenstande, som måtte være
planlagt til opsendelse i Danmark. Dette skal dog ses i lyset af,
at danske aktørers opsendelser af rumgenstande - hvilket
hidtil har været opsendelse af satellitter - er sket fra
autoriserede opsendelsesfaciliteter i udlandet.
Det følger af § 18 i lov om aktiviteter i det ydre
rum, at uddannelses- og forskningsministeren kan meddele
dispensation til statslige ejere eller operatører fra kravet
om godkendelse og tilsyn. Denne mulighed for dispensation af
statslige rumaktiviteter er begrundet i, at artikel IV i FN's
traktat om det ydre rum alene forpligter staten til at godkende og
føre tilsyn med privates rumaktiviteter.
Aktiviteter i underliggende højder er ikke reguleret i
lov om aktiviteter i det ydre rum. Dog følger det af lovens
§ 3, at uddannelses- og forskningsministeren - efter
forhandling med forsvarsministeren og transport- og boligministeren
- kan fastsætte regler om, at dele af loven skal finde
tilsvarende anvendelse, for så vidt angår civile
aktiviteter i højder under det ydre rum. Bemyndigelsen er
ikke udmøntet.
Mens raketter, der planlægges opsendt til over 100 km over
havets overflade, vil være omfattet af lovens bestemmelser om
opsendelse af rumgenstande til det ydre rum, er der ikke i dag en
samlet regulering af raketopsendelser til højder under 100
km.
Godkendelse af raketopsendelser til højder under det ydre
rum sker således i dag ved, at enkeltaspekter af opsendelsen
godkendes hos forskellige offentlige myndigheder i henhold til de
regler, der gælder på de enkelte myndigheders
område. Det drejer sig f.eks. om overholdelse af generelle
regler om miljøbeskyttelse, sikring af sikkerhed til
søs og håndtering af brændstoffer. Der er
således ikke én myndighed, der foretager en samlet
vurdering af de sikkerhedsmæssige konsekvenser af en
raketaktivitet, ligesom der ikke foretages en samlet godkendelse
af, at opsendelsen kan gennemføres.
3.1.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Det fremgår af § 1 i lov om aktiviteter i det ydre
rum, at formålet med loven er at fastlægge rammerne
for, at danske aktiviteter i det ydre rum finder sted på et
reguleret og sikkerhedsmæssigt betryggende grundlag gennem
godkendelse af og tilsyn med aktiviteter i det ydre rum,
registrering af rumgenstande og sikring af klarhed om
aktørernes ansvar for skader forvoldt af rumgenstande.
Med lovforslaget foreslås det at udvide formålet i
lov om aktiviteter i det ydre rum, således at formålet
med loven endvidere er at fastlægge rammerne for
større raketopsendelser i højder under det ydre
rum.
Generelt taler dansk geografi, befolkningstæthed og
sø- og lufttrafikken omkring Danmark imod større
raketopsendelser. Som beskrevet under afsnit 2 vurderer den
tværministerielle arbejdsgruppe i rapport om regulering og
myndighedsorganisering af civile raketaktiviteter, at det ikke er
muligt at identificere et sted i Danmark, hvor opsendelse kan ske
uden at være til gene og potentiel fare for sø- og
lufttrafikken.
For så vidt angår større raketopsendelser
finder arbejdsgruppen derfor, at opsendelse alene bør kunne
ske fra autoriserede opsendelsesfaciliteter, som er kendetegnet ved
at være placeret langt fra bebyggelse og i områder med
minimal menneskelig aktivitet. Sådanne autoriserede
opsendelsesfaciliteter findes alene i udlandet.
Uddannelses- og Forskningsministeriet vurderer, at
skadevirkninger ved en fejlslagen opsendelse i større
højder vil kunne være betydelige, hvad enten
raketopsendelsen sker til højder under eller over det ydre
rum. Det er derfor ministeriets vurdering, at de
begrænsninger, der foreslås i forhold til
ikke-statslige større raketopsendelser, tillige skal omfatte
opsendelse af ikke-statslige rumgenstande.
Det foreslås på den baggrund at nyaffatte lovens
§ 3, således at ikke-statslige større
raketopsendelser og ikke-statslige opsendelser af rumgenstande ikke
er tilladt i den danske stat. Det foreslås endvidere, at
ikke-statslige større raketopsendelser og ikke-statslige
opsendelser af rumgenstande ikke er tilladt uden for et
myndighedsområde, når opsendelsen foretages på
dansk fartøj eller indretning eller af danske
operatører.
Ved opsendelse af en raket til det ydre rum, det vil sige over
100 km over havets overflade, vil raketten efter § 4, nr. 2, i
lov om aktiviteter i det ydre rum blive betragtet som en
rumgenstand. Det foreslåede forbud omfatter dermed
ikke-statslige større raketopsendelser, hvad enten raketten
når op i det ydre rum eller ikke.
Forslaget om, at ikke-statslige opsendelser af rumgenstande i
Danmark - og uden for et myndighedsområde - skal omfattes af
forbuddet, indebærer dermed også, at ikke-statslige
operatører ikke vil kunne få en forudgående
godkendelse efter lovens § 5 til en rumaktivitet, som
indebærer en sådan opsendelse.
Det foreslåede forbud retter sig mod alle aktører,
som ikke er statslige. Det vil sige f.eks. private virksomheder og
private foreninger.
Også universiteter vil med lovforslaget være
omfattet af forbuddet. Universiteter er statsfinansierede
selvejende institutioner inden for den offentlige forvaltning under
tilsyn af uddannelses- og forskningsministeren. At universiteterne
er statsfinansierede selvejende institutioner indebærer
bl.a., at universiteterne ledes af en selvstændig bestyrelse,
som er universitetets øverste myndighed, og at
universiteterne kun kan reguleres ved lov eller regler fastsat i
medfør af lov. Universiteterne betragtes som omfattet af
begrebet ikke-statslig i lovforslagets forstand.
Statslige myndigheder vil ikke være omfattet af den
foreslåede bestemmelse, der nyaffatter § 3 i lov om
aktiviteter i det ydre rum. Statslige opsendelser af rumgenstande
vil som hidtil være underlagt bestemmelserne i lov om
aktiviteter i det ydre rum om godkendelse af rumaktiviteter.
Den foreslåede geografiske afgrænsning, hvorefter
ikke-statslige større raketopsendelser og opsendelser af
rumgenstande ikke er tilladt i den danske stat, indebærer, at
der ikke vil kunne ske større ikke-statslige opsendelser fra
Danmark.
Ikke-statslige større raketopsendelser og ikke-statslige
opsendelser af rumgenstande vil med forslaget endvidere ikke
være tilladt uden for et myndighedsområde, når
opsendelsen foretages på dansk fartøj eller indretning
eller af danske operatører. Med uden for et
myndighedsområde menes uden for folkeretligt anerkendt
statsområde, det vil sige f.eks. handlinger foretaget
på åbent hav eller i internationalt luftrum. Danske
operatører vil således fortsat kunne foretage
større raketopsendelser m.v. inden for andre landes
myndighedsområde (lovgivning).
Med dansk fartøj menes såvel skibe som
luftfartøjer, mens der med indretning menes faciliteter som
eksempelvis boreplatforme og havbaserede mobile
opsendelsesplatforme.
Med lovforslaget foreslås der indsat en definition af,
hvad der forstås ved større raketopsendelser. Med
forslaget vil begrebet en større raketopsendelse omfatte
opsendelse af raketter, der planlægges opsendt til
højder mellem 4 km over havets overflade og det ydre
rum.
Rationalet for at vælge opsendelseshøjde som
parameter er bl.a., at jo højere en raket flyver, jo
længere væk fra opsendelsesstedet vil raketten kunne
falde ned. Dette uanset om opsendelsen er vellykket eller ej.
Ved fastsættelse af den foreslåede definitionen af
større raketopsendelser er der ud over
sikkerhedsmæssige grunde lagt vægt på erfaringer
og regulering af større raketopsendelser i andre lande,
herunder lande med geografi og befolkningstæthed
sammenlignelig med den danske.
Det bemærkes f.eks., at det fremgår af rapporten, at
i Tyskland vil raketaktiviteter i 3-5 km's højde efter det
oplyste i praksis typisk være begrænset til at
foregå fra militære områder. Der gives i
almindelighed ikke tilladelse til opsendelse i højder over 5
km, hvorfor universitetsraketter opsendes fra autoriserede
opsendelsesfaciliteter, f.eks. Esrange Space Center i Sverige.
Centralt for i lovforslaget alene at anvende
opsendelseshøjden til afgrænsningen er derudover, at
der hermed fastlægges en klar og entydig afgrænsning
mellem de større raketopsendelser, som omfattes af det
foreslåede forbud, og de mindre raketopsendelser, som efter
arbejdsgruppens forslag alene skal kunne foretages af akkrediterede
foreninger eller efter validering af sikkerhedsmæssigt
forsvarligt match mellem område og aktivitetens omfang,
herunder rakettens karakteristika. Med afgrænsningen tages
der således ikke stilling til, i hvilket omfang det skal
være muligt at opsende raketter til højder under 4 km.
Som det fremgår under pkt. 1, pågår der et
arbejde med regulering af henholdsvis små og mindre
ikke-statslige raketter i Erhvervsministeriets og
Forsvarsministeriets regi.
Endelig foreslås det, at definitionen af begrebet
operatør, jf. § 4, nr. 3, i lov om aktiviteter i det
ydre rum udvides, således at det også omfatter en
fysisk eller juridisk person, der udfører eller
påtager sig at udføre ikke-statslige større
raketopsendelser. Dermed omfattes personer, der udfører
eller påtager sig at udføre ikke-statslige
større raketopsendelser, af lovens §§ 16 og 17 om
tilsyn. Lovens øvrige krav til operatører finder
fortsat kun anvendelse i forhold til rumaktiviteter.
Ikke-statslige større raketopsendelser vil fortsat kunne
finde sted fra autoriserede opsendelsesfaciliteter i udlandet.
Ikke-statslige operatører, som måtte ønske
at opsende rumgenstande, vil ligeledes som hidtil efter
ansøgning kunne godkendes til opsendelse af rumgenstande fra
autoriserede opsendelsesfaciliteter i udlandet efter reglerne i lov
om aktiviteter i det ydre rum.
Det bemærkes endelig, at lovforslaget alene regulerer
opsendelsesaktiviteter. Lovforslaget forhindrer således
f.eks. ikke, at danske virksomheder kan arbejde med udvikling af
raketter eller komponenter dertil, herunder statiske tests af
raketmotorer m.v.
Det foreslåede forbud vil som udgangspunkt ikke
gælde for Færøerne og Grønland. Forbuddet
kan sættes i kraft med de ændringer, som de henholdsvis
færøske og grønlandske forhold tilsiger, jf.
lovforslagets § 3.
3.2. Straf
3.2.1. Gældende ret
Efter § 21, stk. 1, i lov om aktiviteter i det ydre rum
straffes overtrædelse af visse af lovens bestemmelser med
bøde eller fængsel indtil 4 måneder, medmindre
højere straf er forskyldt efter den øvrige
lovgivning.
Det fremgår af § 21, stk. 2, at straffen ved
forsætlige overtrædelser og under særlig
skærpende omstændigheder kan stige til fængsel
indtil 2 år. Som særlig skærpende
omstændigheder anses navnlig tilfælde, hvor andres liv
eller legeme udsættes for fare, eller hvor der er tale om
overtrædelser af mere systematisk karakter.
Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer)
strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel, jf. lovens
§ 21, stk. 4.
Både forsætlige og uagtsomme handlinger kan straffes
efter loven og regler fastsat i medfør af denne. Der
henvises til straffelovens § 19. Endvidere finder
straffelovens 10. kapitel anvendelse ved straffens
fastsættelse.
3.2.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Større raketopsendelser og opsendelser af rumgenstande
kan indebære risiko for andres liv, helbred og ejendom, og
fejlslagne opsendelser kan medføre store
skadevirkninger.
Med lovforslaget foreslås det derfor, at
overtrædelse af det foreslåede forbud mod
ikke-statslige større raketopsendelser og ikke-statslige
opsendelser af rumgenstande i den danske stat eller opsendelse uden
for et myndighedsområde, når opsendelsen foretages
på dansk fartøj eller indretning eller af danske
operatører, omfattes af straffebestemmelsen i § 21 i
lov om aktiviteter i det ydre rum.
Forslaget indebærer, at overtrædelse af forbuddet
mod ikke-statslige større raketopsendelser og ikke-statslige
opsendelser af rumgenstande vil kunne straffes med bøde
eller fængsel indtil 4 måneder. Ved forsætlige
overtrædelser og under særligt skærpende
omstændigheder kan straffen stige til fængsel indtil 2
år.
4. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget har ikke økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget indebærer, at
ikke-statslige større raketopsendelser og ikke-statslige
opsendelser af rumgenstande ikke vil være tilladt i den
danske stat eller uden for et myndighedsområde, når
opsendelsen foretages på dansk fartøj eller indretning
eller af danske operatører. Det vurderes på den
baggrund, at lovforslaget potentielt fraviger det første af
de fem principper for agil erhvervsrettet regulering; princippet om
at muliggøre anvendelsen af nye forretningsmodeller. Det
kunne f.eks. være muligheden for kommercielt at drive
raketopsendelsesvirksomhed. En sådan fravigelse vurderes dog
nødvendig af hensyn til lovens overordnede formål og
beskyttelseshensyn.
Det bemærkes, at den
tværministerielle arbejdsgruppe har været i dialog med
aktører i Danmark, der er involveret i kommercielle
raketaktiviteter. I forhold til ikke-statslige raketaktiviteter er
der ikke kendskab til, at der aktuelt skulle være danske
virksomheder, som planlægger at skabe en forretningsmodel
omkring raketopsendelser i Danmark, eller hvis aktuelle
udviklingsaktiviteter i øvrigt vil blive berørt af
forslaget.
Lovforslaget har i øvrigt ikke økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for
borgerne.
7. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljømæssige
konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 3. december 2019
til den 7. januar 2020 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatsamfundet, Akademiet for de Tekniske Videnskaber,
Akademikerne, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd,
Copenhagen Business School - Handelshøjskolen, Copenhagen
Suborbitals, Danish Space Challenge (DSC), Danmarks
Erhvervsforskningsakademi, Danmarks Forsknings- og
Innovationspolitiske Råd, Danmarks Frie Forskningsfond,
Danmarks Grundforskningsfond, Danmarks Innovationsfond, Danmarks
Jurist- og Økonomforbund, Danmarks Meteorologiske Institut,
Danmarks Naturfredningsforening, Danmarks Tekniske Universitet,
Danmarks Vækstråd, Dansk Amatør Raket Klub
(DARK), Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Byggeri, Dansk Center for
Forskningsanalyse, Dansk Erhverv, Danske Erhvervsakademier, Danske
Professionshøjskoler, Danske Regioner, Danske Studerendes
Fællesråd, Danske Universiteter, DANstar, Datatilsynet,
DI, DM - Dansk Magisterforening, Fagbevægelsens
Hovedorganisation, Fonden Teknologirådet, Force Technology,
Foreningen af Rådgivende Ingeniører, Forsikring &
Pension, Forsvarsakademiet, Friluftsrådet,
Færøernes landsstyre, Godkendt Teknologisk Service,
GomSpace, Det Informationsvidenskabelige Akademi,
Ingeniørforeningen i Danmark, IT-Universitetet i
København, KL, Det Kongelige Danske Videnskabernes Selskab,
Københavns Universitet, Naalakkersuisut i Grønland,
Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø, Orbex,
Rigsrevisionen, Roskilde Universitet, Space Inventor, Syddansk
Universitet, Teknologisk Institut, Terma, Aalborg Universitet og
Aarhus Universitet.
10. Sammenfattende skema.
| Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej,
anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej,
anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering / Går videre
end minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Efter § 1 i lov om aktiviteter i det ydre rum, jf. lov nr.
409 af 11. maj 2016, har loven til formål at fastlægge
rammerne for, at danske aktiviteter i det ydre rum finder sted
på et reguleret og sikkerhedsmæssigt betryggende
grundlag gennem godkendelse af og tilsyn med aktiviteter i det ydre
rum, registrering af rumgenstande og sikring af klarhed om
aktørernes ansvar for skader forvoldt af rumgenstande. Det
ydre rum er i lovens § 4, nr. 4, defineret som den del af
rummet, der ligger over 100 km over havets overflade.
Med henblik på at udvide anvendelsesområdet for lov
om aktiviteter i det ydre rum til også at omfatte visse
raketaktiviteter, som finder sted i højder under det ydre
rum, jf. lovforslagets § 1, nr. 2, foreslås det, at
lovens titel ændres til lov om aktiviteter i det ydre rum
m.v.
Til nr. 2
Efter § 1 i lov om aktiviteter i det ydre rum er
formålet med loven at fastlægge rammerne for, at danske
aktiviteter i det ydre rum finder sted på et reguleret og
sikkerhedsmæssigt betryggende grundlag gennem godkendelse af
og tilsyn med aktiviteter i det ydre rum, registrering af
rumgenstande og sikring af klarhed om aktørernes ansvar for
skader forvoldt af rumgenstande.
Det foreslås, at der i § 1 i lov om aktiviteter i det
ydre rum indsættes et nyt stk. 2,
hvorefter formålet med loven endvidere er at fastlægge
rammerne for større raketopsendelser i højder under
det ydre rum.
Ved "større raketopsendelse" forstås opsendelse af
raketter, der planlægges opsendt til højder mellem 4
km over havets overflade og det ydre rum, jf. lovforslagets §
1, nr. 4.
Med det foreslåede stk. 2 vil formålsbestemmelsen i
lov om aktiviteter i det ydre rum blive udvidet, således at
formålet med loven endvidere er at regulere visse
raketaktiviteter i højder under det ydre rum.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 3 og 4, og
bemærkningerne hertil.
Til nr. 3
Det fremgår af § 2 i lov om aktiviteter i det ydre
rum, at loven finder anvendelse på rumaktiviteter, som
foretages i den danske stat. Loven finder endvidere anvendelse
på rumaktiviteter, som uden for den danske stat foretages
på dansk fartøj eller indretning eller af danske
operatører.
Det fremgår endvidere af § 3, at uddannelses- og
forskningsministeren efter forhandling med forsvarsministeren og
transport- og bygningsministeren kan fastsætte regler om, at
§§ 5-9 og 11-21 og regler udstedt i medfør heraf
skal finde tilsvarende anvendelse for så vidt angår
civile aktiviteter i højder under det ydre rum, som ikke er
omfattet af definitionerne i § 4, nr. 1 og 2.
De bestemmelser, som efter lovens § 3 kan sættes i
kraft for aktiviteter i højder under 100 km over havets
overflade, vedrører bl.a. krav til godkendelser,
forsikring og tilsyn, som gælder for danske aktiviteter i det
ydre rum. Bemyndigelsen er ikke udmøntet.
Det foreslås at nyaffatte §
3 i lov om aktiviteter i det ydre rum.
Efter det foreslåede stk. 1 er
ikke-statslige større raketopsendelser og ikke-statslige
opsendelser af rumgenstande ikke tilladt i den danske stat.
Større raketopsendelser er med lovforslagets § 1,
nr. 4, defineret som opsendelse af raketter, der planlægges
opsendt til højder mellem 4 km over havets overflade og det
ydre rum. Der henvises til bemærkningerne til § 1, nr.
4.
Ved opsendelse af en raket til det ydre rum (over 100 km over
havets overflade) vil raketten efter lov om aktiviteter i det ydre
rum blive betragtet som en rumgenstand. Det foreslåede forbud
omfatter dermed raketopsendelser til højder over 4 km over
havets overflade, hvad enten raketten når op i det ydre rum
eller ikke.
Det foreslåede forbud retter sig mod alle aktører,
som ikke er statslige. Det vil sige f.eks. private virksomheder og
private foreninger.
Også universiteter vil med lovforslaget være
omfattet af forbuddet. Universiteter er statsfinansierede
selvejende institutioner inden for den offentlige forvaltning under
tilsyn af uddannelses- og forskningsministeren. At universiteterne
er statsfinansierede selvejende institutioner indebærer
bl.a., at universiteterne ledes af en selvstændig bestyrelse,
som er universitetets øverste myndighed, og at
universiteterne kun kan reguleres ved lov eller regler fastsat i
medfør af lov. Universiteterne betragtes som omfattet af
begrebet ikke-statslig i lovforslagets forstand.
Statslige myndigheder vil ikke være omfattet af
forslaget.
Det foreslåede forbud omfatter ikke-statslige
større raketopsendelser og ikke-statslige opsendelser af
rumgenstande i den danske stat, hvilket vil sige inden for dansk
land-, sø- og luftterritorium.
Efter det foreslåede stk. 2 er
ikke-statslige større raketopsendelser og ikke-statslige
opsendelser af rumgenstande endvidere ikke tilladt uden for et
myndighedsområde, når opsendelsen foretages 1) på
dansk fartøj eller indretning eller 2) af danske
operatører.
Med "uden for et myndighedsområde" menes uden for
folkeretligt anerkendt statsområde, det vil sige f.eks.
handlinger foretaget på åbent hav eller i
internationalt luftrum.
Danske operatører vil således fortsat kunne
foretage større raketopsendelser m.v. inden for andre landes
myndighedsområde (lovgivning).
Med "dansk fartøj" menes såvel skibe som
luftfartøjer, mens der med "indretning" menes faciliteter
som eksempelvis boreplatforme og havbaserede mobile
opsendelsesplatforme.
Det foreslåede forbud retter sig alene imod opsendelse af
ikke-statslige større raketter eller rumgenstande. Andre
aktiviteter, som f.eks. udvikling af raketter eller komponenter
dertil, vil ikke være omfattet af forslaget.
Den foreslåede bestemmelse medfører ikke
ændringer i ikke-statslige aktørers mulighed for som
hidtil at kunne foretage større raketopsendelser og
opsendelser af rumgenstande fra autoriserede opsendelsesfaciliteter
i udlandet.
Den foreslåede nyaffattelse af § 3 medfører,
at det fremover ikke vil være muligt administrativt at
fastsætte regler om, at visse bestemmelser i lov om
aktiviteter i det ydre rum skal finde tilsvarende anvendelse for
andre aktiviteter i højder under det ydre rum.
Der henvises til de almindelige bemærkninger, pkt.
3.1.
Til nr. 4
En række af de centrale begreber, som afgrænser
anvendelsesområdet for lov om aktiviteter i det ydre rum, er
defineret i lovens § 4 og er alene rettet mod rumaktiviteter
og ikke aktiviteter til eller i højder under det ydre
rum.
En rumaktivitet er defineret som opsendelse af rumgenstande til
det ydre rum, drift, styring af og tilbagevenden af rumgenstande
til jorden samt andre aktiviteter, som er væsentlige i
forbindelse hermed, jf. lovens § 4, nr. 1.
En rumgenstand er defineret som enhver genstand, der er opsendt
eller planlægges opsendt til det ydre rum, herunder dens
enkelte dele, og enhver anordning, der er anvendt eller
planlægges anvendt til at opsende en genstand til det ydre
rum, jf. lovens § 4, nr. 2.
Med forslaget foreslås det, at der indsættes et nyt
nr. 3 i § 4 i lov om aktiviteter i
det ydre rum, hvorefter en større raketopsendelse defineres
som opsendelse af raketter, der planlægges opsendt til
højder mellem 4 km over havets overflade og det ydre
rum.
For så vidt angår definitionen bemærkes, at
opsendelse af raketter også omfatter forsøg på
opsendelse af raketter til højder mellem 4 km over havets
overflade og det ydre rum, hvad enten opsendelsen lykkes eller
ej.
Ved opsendelse af en raket til det ydre rum (over 100 km over
havets overflade), vil raketten efter lov om aktiviteter i det ydre
rum blive betragtet som en rumgenstand.
Der henvises til de almindelige bemærkninger, pkt.
3.1.
Til nr. 5
Det fremgår af § 4, nr. 3, i lov om aktiviteter i det
ydre rum, at i denne lov forstås ved operatør: En
fysisk eller juridisk person, der udfører eller
påtager sig at udføre rumaktiviteter.
Der er i lov om aktiviteter i det ydre rum fastsat en
række bestemmelser, hvori der stilles en række krav til
operatører, der udfører eller påtager sig at
udføre rumaktiviteter, f.eks. i forbindelse med
ansøgninger om godkendelser af rumaktiviteter efter lovens
§§ 5 og 6 eller ansvar for erstatning af skade forvoldt
af en rumgenstand, jf. lovens § 11.
Uddannelses- og forskningsministeren fører efter
bestemmelserne i lovens § 16 tilsyn med, at loven og regler
fastsat i medfør af loven overholdes. Ejere og
operatører skal efter lovens § 16, stk. 2, på
anmodning fra uddannelses- og forskningsministeren afgive enhver
oplysning, som er nødvendig for udøvelsen af
tilsynsforpligtelsen.
Det følger endvidere af lovens § 17, at uddannelses-
og forskningsministeren eller den, ministeren bemyndiger dertil,
til enhver tid mod behørig legitimation og uden retskendelse
har adgang til operatørens anlæg, virksomhed eller
øvrige lokaliteter for at tilvejebringe oplysninger til brug
for gennemførelse af tilsyn efter § 16.
Med lovforslagets § 1, nr. 5, foreslås det, at der i
lov om aktiviteter i det ydre rum § 4,
nr. 3, der bliver nr. 4, efter rumaktiviteter
indsættes "eller ikke-statslige større
raketopsendelser".
Med lovforslaget udvides begrebet "operatør" til
også at omfatte en fysisk eller juridisk person, der
udfører eller påtager sig at udføre
ikke-statslige større raketopsendelser.
Virkningen af at lade begrebet operatør i lovens §
4, nr. 3, der bliver nr. 4, omfatte en fysisk eller juridisk
person, der udfører eller påtager sig at udføre
ikke-statslige større raketopsendelser vil være, at
disse personer omfattes af lovens §§ 16 og 17 om
tilsyn.
Der henvises til de almindelige bemærkninger, pkt.
3.1.
Til nr. 6
Efter § 21, stk. 1, i lov om aktiviteter i det ydre rum
straffes overtrædelse af visse af lovens bestemmelser med
bøde eller fængsel indtil 4 måneder, medmindre
højere straf er forskyldt efter den øvrige
lovgivning.
Det fremgår af lovens § 21, stk. 2, at straffen ved
forsætlige overtrædelser og under særlig
skærpende omstændigheder kan stige til fængsel
indtil 2 år. Som særlig skærpende
omstændigheder anses navnlig tilfælde, hvor andres liv
eller legeme udsættes for fare, eller hvor der er tale om
overtrædelser af mere systematisk karakter.
Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer)
strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel, jf. lovens
§ 21, stk. 4.
Både forsætlige og uagtsomme handlinger kan straffes
efter loven og efter regler, som udfærdiges i medfør
af loven. Der henvises til straffelovens § 19. Endvidere
finder straffelovens 10. kapitel anvendelse ved straffens
fastsættelse.
Med lovforslagets § 1, nr. 3, vil ikke-statslige
større raketopsendelser og ikke-statslige opsendelser af
rumgenstande ikke være tilladt i den danske stat, ligesom
ikke-statslige større raketopsendelser og ikke-statslige
opsendelser af rumgenstande ikke vil være tilladt uden for et
myndighedsområde, når opsendelsen foretages på
dansk fartøj eller indretning eller af danske
operatører.
Det foreslås derfor, at der i §
21, stk. 1, i lov om aktiviteter i det ydre rum efter
"lovens" indsættes "§ 3".
Med den foreslåede ændring af § 21, stk. 1, vil
overtrædelse af det foreslåede forbud mod
ikke-statslige større raketopsendelser og ikke-statslige
opsendelser af rumgenstande i den danske stat eller opsendelse uden
for et myndighedsområde, når opsendelsen foretages
på dansk fartøj eller indretning eller af danske
operatører, blive omfattet af straffebestemmelsen i §
21 i lov om aktiviteter i det ydre rum.
Overtrædelse af forbuddet mod ikke-statslige større
raketopsendelser og ikke-statslige opsendelser af rumgenstande vil
efter forslaget således kunne straffes med bøde eller
fængsel indtil 4 måneder. Ved forsætlige
overtrædelser og under særligt skærpende
omstændigheder vil straffen kunne stige til fængsel
indtil 2 år.
Der henvises til de almindelige bemærkninger, pkt.
3.2.
Til §
2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juli
2020.
Til §
3
Bestemmelsen fastlægger lovens territoriale gyldighed. Det
foreslås, at loven ikke gælder for
Færøerne og Grønland. Loven kan dog ved
kongelig anordning sættes helt eller delvist i kraft for
Færøerne og Grønland med de ændringer,
som de henholdsvis færøske og grønlandske
forhold tilsiger.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I lov nr. 409 af 11. maj 2016 om
aktiviteter i det ydre rum foretages følgende
ændringer: | | | | Lov om aktiviteter i det ydre rum | | 1. I lovens titel indsættes efter
»rum«: »m.v.«. | | | | §
1. --- | | 2. I § 1 indsættes som stk. 2: »Stk. 2. Formålet med loven er endvidere
at fastlægge rammerne for større raketopsendelser i
højder under det ydre rum.« | | | | § 3.
Uddannelses- og forskningsministeren kan efter forhandling med
forsvarsministeren og transport- og bygningsministeren
fastsætte regler om, at §§ 5-9 og 11-21 og regler
udstedt i medfør heraf skal finde tilsvarende anvendelse,
for så vidt angår civile aktiviteter i højder
under det ydre rum, som ikke er omfattet af definitionerne i §
4, nr. 1 og 2. | | 3. § 3 affattes således: »§ 3.
Ikke-statslige større raketopsendelser og ikke-statslige
opsendelser af rumgenstande er ikke tilladt i den danske
stat. Stk. 2.
Ikke-statslige større raketopsendelser og ikke-statslige
opsendelser af rumgenstande er endvidere ikke tilladt uden for et
myndighedsområde, når opsendelsen foretages 1) på dansk fartøj eller
indretning eller 2) af danske
operatører.« | | | | § 4. I denne
lov forstås ved: 1)-2) --- | | 4. I § 4 indsættes efter nr. 2 som nyt
nummer: »3) Større raketopsendelse:
Opsendelse af raketter, der planlægges opsendt til
højder mellem 4 km over havets overflade og det ydre
rum.« | 3) Operatør: En fysisk eller juridisk
person, der udfører eller påtager sig at udføre
rumaktiviteter. 4) Ydre rum: Den del af rummet, der
ligger over 100 km over havets overflade. 5)-6) --- | | 5. I § 4, nr. 3, der bliver nr. 4,
indsættes efter »rumaktiviteter«: »eller
ikke-statslige større raketopsendelser«. | | | | § 21.
Overtrædelse af lovens § 5, § 8, § 9, stk. 2,
2. pkt., § 15, stk. 1, eller § 16, stk. 2, og manglende
overholdelse af krav om forsikringsdækning eller anden
tilsvarende sikkerhedsstillelse, jf. § 13, stk. 1, 1. pkt.,
straffes med bøde eller fængsel indtil 4
måneder, medmindre højere straf er forskyldt efter den
øvrige lovgivning. Stk.
2-4. --- | | 6. I § 21, stk. 1, indsættes efter
»lovens«: »§ 3,«. |
|