Skriftlig fremsættelse (26. februar
2020)
Erhvervsministeren
(Simon Kollerup):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om håndhævelse
af Europa-Parlamentets og Rådets forordning 2019/1150/EU af
20. juni 2019 om fremme af retfærdighed og gennemsigtighed
for brugere af onlineformidlingstjenester (lov om
håndhævelse af P2B-forordningen)
(Lovforslag nr. L 124)
Formålet
med lovforslaget er for det første at fastsætte
regler, der skal sikre en tilstrækkelig og effektiv
håndhævelse af P2B-forordningen. P2B-forordningen har
til formål at forbedre rammevilkårene for de
virksomheder, der sælger varer eller tjenester på
digitale platforme. Det sker ved dels at fastsætte en
række krav, som skal sikre gennemsigtighed i platformenes
handelsbetingelser, dels ved at skabe effektive klagemuligheder for
erhvervsbrugerne.
Digitale
platforme kan være afgørende for den kommercielle
succes for danske virksomheder, som anvender sådanne
platforme for at kunne nå ud til forbrugerne. Dette er
navnlig vigtigt i en åben og digitaliseringsparat
økonomi med mange små og mellemstore virksomheder som
den danske. For at kunne udnytte fordelene ved
onlineplatformsøkonomien til fulde er det derfor vigtigt, at
danske virksomheder kan have tillid til de digitale platforme, som
de indgår forretningsforhold med.
Med
lovforslaget kan Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
håndhæve P2B-forordningen. Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen får en række muligheder for at
undersøge og gribe ind over for digitale platforme, som er
omfattet af forordningen. Det omfatter blandt andet, at styrelsen
kan indhente oplysninger, herunder platformenes algoritmer,
udarbejde sektorundersøgelser og give påbud til
digitale platforme. Det foreslås videre, at det skal
være muligt at afslutte en sag med bindende tilsagn afgivet
af virksomheden, og at en overtrædelse af et påbud
eller tilsagn kan medføre straf i form af en
bøde.
Lovforslaget indeholder derudover en
ændring af årsregnskabsloven, som indebærer, at
de største danske virksomheder skal redegøre for
deres politik for dataetik i ledelsesberetningen. Kravet er
formuleret med baggrund i det såkaldte
"følg-eller-forklar-princip", som også gælder
for virksomheders rapportering om samfundsansvar. Formålet
med ændringen er at styrke de største virksomheders
arbejde med dataetik.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.