Fremsat den 26. februar 2020 af erhvervsministeren (Simon Kollerup)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om
markedsføring
(Forældelsesfrist for vildledende
markedsføring af fast ejendom, kreditaftaler til
finansiering af eller med sikkerhed i fast ejendom samt
løbende kontraktforhold med angivelse af varig pris)
§ 1
I lov nr. 426 af 3. maj 2017 om
markedsføring, som ændret ved § 20 i lov nr. 309
af 25. april 2018 og lov nr. 1309 af 6. december 2019, foretages
følgende ændringer:
1.
Efter kapitel 10 indsættes:
»Kapitel 10 a
Forældelsesfrist
§ 39 a.
Forældelsesfristen er 5 år for overtrædelse af
bestemmelserne i § 5, stk. 1, og § 6, stk. 1, i
forbindelse med vildledende markedsføring af fast ejendom
eller kreditaftaler til finansiering af eller med sikkerhed i fast
ejendom samt vildledende markedsføring af løbende
kontraktforhold med angivelse af en varig pris.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. juli 2020.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Det følger af den gældende lov
nr. 426 af 3. maj 2017 om markedsføring, at
overtrædelser af loven forældes 2 år efter, at de
er ophørt, jf. § 93, stk. 1, og § 94, stk. 1, i
lovbekendtgørelse nr. 976 af 17. september 2019 om
straffeloven. Forældelsesfristen for overtrædelser af
markedsføringsloven regnes fra det tidspunkt, det givne
markedsføringsmateriale ikke længere er i brug, jf.
straffelovens § 94, stk. 1.
Markedsføringsloven indeholder forbud
mod vildledende markedsføring i form af vildledende
handlinger eller vildledende udeladelser, jf. lovens § 5, stk.
1, og § 6, stk. 1. Det følger således af
markedsføringslovens § 5, stk. 1, at en
erhvervsdrivendes handelspraksis ikke må indeholde urigtige
oplysninger eller i kraft af sin fremstillingsform eller på
anden måde vildlede eller kunne forventes at vildlede
gennemsnitsforbrugeren, uanset om oplysningerne er faktuelt
korrekte. Det følger endvidere af
markedsføringslovens § 6, stk. 1, at en
erhvervsdrivendes handelspraksis ikke må vildlede ved at
udelade eller skjule væsentlige oplysninger eller
præsentere væsentlige oplysninger på en uklar,
uforståelig, dobbelttydig eller uhensigtsmæssig
måde. Overtrædelse af vildledningsbestemmelserne
straffes med bøde, medmindre højere straf
følger af anden lovgivning, jf. markedsføringslovens
§ 37, stk. 3.
Forbrugerombudsmanden håndhæver
reglerne i markedsføringsloven. I visse typer af sager, vil
der kunne indtræde forældelse, inden det ulovlige
forhold kan konstateres, idet virkningen af den ulovlige
markedsføring først indtræder længe
efter, at markedsføringen er sket. Dette indebærer, at
Forbrugerombudsmanden reelt ikke har mulighed for at
håndhæve reglerne i denne type sager, inden der
indtræder forældelse. Forældelsesproblematikken
gør sig særligt gældende i tre typer af sager.
Det gælder således for 1) sager om vildledende
markedsføring af fast ejendom, 2) vildledende
markedsføring af kreditaftaler til finansiering af eller med
sikkerhed i fast ejendom og 3) vildledende markedsføring af
løbende kontraktforhold med angivelse af en varig pris.
For at tage højde for den
anførte forældelsesproblematik, foreslås
indført en 5-årig forældelsesfrist for bestemte
overtrædelser af markedsføringsloven. Det
foreslås således, at overtrædelser af
markedsføringslovens § 5, stk. 1, og § 6, stk. 1,
i forbindelse med markedsføring i ovennævnte tre typer
af sager først forældes efter 5 år.
2. Forældelse
2.1. Gældende ret
Som udgangspunkt gælder de almindelige
forældelsesfrister, som følger af straffelovens §
93, stk. 1, medmindre der er indført særregler. Det
følger af straffelovens § 93, stk. 1, nr. 1, at der
gælder en 2-årig forældelsesfrist, hvis
maksimumstraffen er fængsel i 1 år.
Forældelsesfristen beregnes efter det strafmaksimum, der er
foreskrevet for lovovertrædelsen, og således uden
hensyn til den konkrete lovovertrædelse.
Det følger endvidere af straffelovens
§ 94, stk. 1, at forældelsesfristen regnes fra den dag,
da den strafbare virksomhed eller undladelse er ophørt. En
lovovertrædelse kan ikke længere straffes, når
der er indtrådt forældelse efter lovens §§
93-94, jf. straffelovens § 92.
Det fremgår af
markedsføringslovens § 37, hvilke overtrædelser
der er strafbelagte. Det gælder f.eks. for overtrædelse
af markedsføringslovens § 5, stk. 1, § 6, stk. 1,
3 og 4, § 7, stk. 1, §§ 9-11 og forsætlig
overtrædelse af § 22, der straffes med bøde,
medmindre højere straf er forskyldt efter anden lovgivning,
jf. markedsføringslovens § 37, stk. 3. Derudover kan
der efter markedsføringslovens § 37, stk. 6,
pålægges selskaber m.v. (juridiske personer)
strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel om
strafansvar for juridiske personer. Der er ikke fastsat
særregler om forældelse i markedsføringsloven,
hvorfor de overtrædelser af markedsføringsloven, der
er nævnt i lovens § 37, stk. 3, forældes efter 2
år efter straffelovens § 93, stk. 1 nr. 1.
For så vidt angår det civilretlige
ansvar og parternes indbyrdes retlige forhold, gælder der en
forældelsesfrist på 3 år efter
forældelseslovens § 3, stk. 1, medmindre andet
følger af andre bestemmelser. Det følger af
forældelseslovens § 3, stk. 2, at såfremt
fordringshaveren var ubekendt med fordringen eller skyldneren,
regnes forældelsesfristen først fra den dag,
fordringshaveren fik eller burde have fået kendskab hertil,
jf. forældelseslovens § 3, stk. 2. Hvis sagen ikke kan
forfølges strafferetligt på grund af forældelse,
vil en forbruger efter omstændighederne kunne forfølge
sagen civilretligt, hvis forbrugeren kan gøre et
økonomisk krav gældende.
2. Erhvervsministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Som anført under pkt. 1 har det i visse
typer af sager om vildledende markedsføring ikke været
muligt for Forbrugerombudsmanden at håndhæve reglerne
på grund af den 2-årige forældelsesfrist.
Det drejer sig særligt om tre kategorier
af sager.
For det første drejer det sig om sager
om vildledende markedsføring af projektlejligheder. I disse
sager kan forbrugerne først konstatere, at lejlighedens
størrelse ikke svarer til den markedsførte
projektlejlighed, efter at lejligheden er endeligt
opført.
For det andet drejer det sig om sager om
vildledende markedsføring af kreditaftaler til finansiering
af eller med sikkerhed i fast ejendom. Der er i praksis set
eksempel på, at et realkreditlån blev
markedsført som et lån med fast ydelse, selv om
realkreditinstituttet efterfølgende hævede
bidragssatsen.
For det tredje drejer det sig om sager om
vildledende markedsføring af løbende kontraktforhold.
Det kan f.eks. være abonnementer, hvor prisen på
abonnementet bliver markedsført med angivelse af varige
priser, som "for altid" eller på anden vis giver forbrugeren
en berettiget forventning om, at prisen ikke vil blive
ændret, selvom de erhvervsdrivende under specifikke
omstændigheder eventuelt vil kunne hæve priserne
ifølge aftalevilkårene.
Fælles for denne type sager er, at der
er særlig risiko for, at den vildledende markedsføring
er ophørt, længe inden virkningen af
markedsføringen er indtrådt.
Der er derfor behov for at indføre en
5-årig forældelsesfrist for overtrædelse af
markedsføringslovens bestemmelser om vildledning i § 5,
stk. 1, og § 6, stk. 1, i bestemte typer sager. En sådan
udvidet forældelsesfrist skal sikre Forbrugerombudsmandens
håndhævelsesmuligheder i sådanne sager, og dermed
medvirke til en bedre forbrugerbeskyttelse.
Især i forhold til vildledende
markedsføring af fast ejendom eller kreditaftaler til
finansiering af eller med sikkerhed i fast ejendom, vil der ofte
være tale om forhold, der kan få stor økonomisk
betydning for forbrugeren, og hvor forbrugeren ikke uden omkostning
vil kunne frigøre sig af f.eks. en kreditaftale.
Med forslaget fraviges den almindelige
forældelsesfrist på 2 år efter straffelovens
§ 93, stk. 1, nr. 1.
Bestemmelsens anvendelsesområde
foreslås begrænset til vildledende markedsføring
af fast ejendom eller vildledende markedsføring af
kreditaftaler til finansiering af eller med sikkerhed i fast
ejendom samt vildledende markedsføring af løbende
kontraktforhold med angivelse af en varig pris.
Forældelsesfristen vil være knyttet til objektive
kriterier.
Det bemærkes, at en række
særlove indeholder en længere forældelsesfrist og
således fraviger de almindelige forældelsesfrister i
straffeloven. Der gælder bl.a. en 5-årig
forældelse for de strafbelagte bestemmelser, herunder
vildledningsbestemmelser, der er fastsat i lov om finansiel
virksomhed og bekendtgørelser udstedt i medfør heraf,
jf. lov om finansiel virksomhed § 373, stk. 8. Det samme
gælder for strafbelagte bestemmelser i lov om
forbrugslånsvirksomheder eller regler udstedt i medfør
heraf, jf. lov om forbrugslånsvirksomheder § 31, stk. 6.
På den baggrund foreslås indført en 5-årig
forældelse for bestemte overtrædelser af
markedsføringslovens bestemmelser
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget har ikke økonomiske
konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ikke økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
Erhvervsministeriet vurderer, at principperne
for agil erhvervsrettet regulering og digitaliseringsparat
lovgivning ikke er relevant for lovforslaget.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative
konsekvenser for borgerne. Lovforslaget giver borgerne en bedre
klageadgang.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslaget har i perioden 13.
december 2019 til 13. januar 2020 været sendt i høring
hos følgende organisationer og myndigheder m.v.:
3F Fagligt Fælles Forbund,
Advokatsamfundet, Akademikernes centralorganisation, Alkohol og
Samfund, AMGROS, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd,
Arriva Tog, Asfaltindustrien, Autobranchen Danmark, Banedanmark,
Begravelse Danmark, Bilbranchen, Bryggeriforeningen,
Byggesocietetet, Bygherreforeningen, Byretterne, Clean Clothes
Campaign, CO-Industri, Coop, Danmarks Aktive Forbrugere, Danmarks
Almene Boliger, Danmarks Apotekerforening, Danmarks Fotohandler
Forening, Danmarks Fiskeriforening, Danmarks Nationalbank, Danmarks
Rederier, Danmarks Rejsebureau Forening, Danmarks Skohandler
Forening, Danmarks Sportshandler-Forening, Dansk Affaldsforening,
Dansk Annoncørforening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk
Bilbrancheråd, Dansk Byggeri, Dansk Detail, Dansk DLF, Dansk
Ejendomsmæglerforening, Dansk Elbil Alliance, Dansk Energi,
Dansk Energi Gas, Dansk Erhverv, Dansk Energi, Dansk Fjernvarme,
Dansk Industri, Dansk Inkasso Brancheforening, Dansk Kredit
Råd, Dansk Kørelærer-Union, Dansk
Landbrugsrådgivning, Dansk Markedsføring, Dansk
Retursystem, Dansk Skovforening, Dansk Tandplejerforening, Dansk
Taxi Råd, Dansk Tekstil & Beklædning, Danske
Advokater, Danske Arkitektvirksomheder, Danske Bedemænd,
Danske Biludlejere, Danske Busvognmænd, Danske Malermestre,
Danske Medier, Danske Regioner, Danske Reklame- og
Relationsbureauers Brancheforening, Danske Revisorer, Danske Spil,
De Danske Bilimportører, De Lokale Ugeaviser A/S, Den Danske
Dommerforening, Den Danske Dyrlægeforening, Den Danske
Fondsmæglerforening, DSK - De Samvirkende
Købmænd, Det Økologiske Råd, DSB, DTL -
Danske Vognmænd, Ecolabel, Eksportrådet, Energi- og
Olieforum, Fair Trade, Falck, FDM - Forenede Danske Motorejere,
FEHA - Foreningen af Producenter og Importører af
Elektriske, Husholdningsapparater, Feriehusudlejernes
Brancheforening, Finans og Leasing, Finans Danmark, Finanstilsynet,
Forbrugerombudsmanden, Forbrugerrådet TÆNK, Foreningen
af Advokater og Advokatfuldmægtige, Foreningen af Danske
Inkassoadvokater, FDIM - Foreningen af Danske Interaktive Medier,
Foreningen af Offentlige Anklagere, Foreningen af Registrerede
Revisorer/Foreningen af Statsautoriserede Revisorer, FDIH -
Foreningen for Distance- og Internethandel, Forsikring og Pension,
HORESTA, Huset Markedsføring,
Håndværksrådet, I/S Amager Ressourcecenter,
Ingeniørforeningen, Investeringsfondsbranchen,
IT-Brancheforeningen, ITEK, Justitsministeriet, Kreativitet og
Kommunikation, Kommunernes Landsforening, Kvinderådet,
Landbrug & Fødevarer, Landsforeningen af
Forsvarsadvokater, Landsorganisationen i Danmark, Lederne, Liberale
Erhvervs Råd, Lokale Pengeinstitutter, Lægeforeningen,
Metroselskabet, Midttrafik, Nærbutikkernes Landsforening,
Patrade Legal ApS, Parcelhusejernes Landsforening, Praktiserende
Tandlægers Organisation, Radio- og tv-nævnet,
Rigsadvokaten, Rigspolitichefen, Rådet for Samfundsansvar,
Sex og Samfund, Statens og Kommunernes Indkøbsservice,
Sydtrafik, Søsportens Brancheforening,
Tandlægeforeningen, Teleindustrien, TEKNIQ, Transport-,
Bygge- og Boligministeriet, TV 2 DANMARK A/S, Vestre Landsret, Vin
og Spiritus Organisationen I Danmark (V. S. O. D.), Ørsted
og Østre Landsret.
9. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej,
anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej,
anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Implementeringsmæssige konsekvenser
for stat, kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for Borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Ingen | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering. | Ja | Nej X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Markedsføringsloven indeholder ingen
regler om forældelse. Disse findes i straffeloven.
Det følger af straffelovens § 93,
stk. 1, nr. 1, at forældelsesfristen er 2 år, når
der ikke er hjemlet højere straf end fængsel i 1
år for overtrædelsen. Forældelsesfristen regnes
fra den dag, da den strafbare virksomhed eller undladelse er
ophørt, jf. straffelovens § 94, stk. 1.
Ifølge markedsføringslovens
§ 37, stk. 3, straffes overtrædelse af bestemmelserne i
markedsføringslovens § 5, stk. 1, og § 6, stk. 1,
med bøde, medmindre højere straf er forskyldt efter
anden lovgivning. Der er ikke fastsat særregler om
forældelse i markedsføringsloven, hvorfor
overtrædelser af markedsføringsloven er omfattet af
den almindelige forældelsesfrist i straffelovens § 93,
stk. 1, nr. 1.
Det foreslås, at der efter lovens
kapitel 10, der handler om henlæggelsesbeføjelser,
indsættes et nyt kapitel 10 a med overskriften:
"Forældelsesfrist", samt en ny § 39 a.
Det foreslås i § 39 a at
indføre en 5-årig forældelse for
overtrædelser af markedsføringslovens § 5, stk.
1, og § 6, stk. 1, i forbindelse med vildledende
markedsføring af fast ejendom eller kreditaftaler til
finansiering af eller med sikkerhed i fast ejendom, samt
vildledende markedsføring af løbende kontraktforhold
med angivelse af en varig pris.
Forslaget omfatter vildledende
markedsføring af fast ejendom, som f.eks. sager om
projektsalg af lejligheder, hvor der ofte først er mulighed
for at konstatere, om markedsføringen af
projektlejlighederne har været vildledende, efter at
lejlighederne er blevet opført. Det kan f.eks. dreje sig om
vildledende markedsføring af lejlighedernes størrelse
eller inventar.
Forslaget omfatter også vildledende
markedsføring af kreditaftaler til finansiering af eller med
sikkerhed i fast ejendom. Det kan f.eks. være i sager om
forhøjelse af bidragssatser på boliglån, hvor et
realkreditinstitut markedsfører sig med, at forbrugeren vil
kende prisen på lånet i hele lånets
løbetid, men hvor realkreditinstituttet har mulighed for at
hæve bidragssatserne.
Endelig omfatter forslaget også
vildledende markedsføring i løbende kontraktforhold,
hvor den erhvervsdrivende markedsfører sig med varige priser
på f.eks. mobilabonnementer, men hvor aftalevilkårene
giver mulighed for at hæve prisen.
Lovforslaget tilsigter at forlænge
forældelsesfristen i sager om markedsføring af
løbende kontraktforhold, hvor der angives varige priser,
såsom "prisen er for altid" eller lignende, der er egnet til
at give forbrugeren en berettiget forventning om, at prisen ikke
vil blive ændret, selvom det fremgår af
aftalevilkårene, at den erhvervsdrivende under specifikke
omstændigheder har mulighed herfor. Det forhold, at den
erhvervsdrivende i aftalevilkårene har bestemmelser om, at
prisen ensidigt vil kunne ændres grundet konkrete
omstændigheder, vil ikke i sig selv gøre en given
markedsføring vildledende, såfremt dette er angivet
med tilstrækkelig tydelighed, og den erhvervsdrivende ikke
samtidig markedsfører prisen som varig. Det beror på
en vurdering af de konkrete markedsføringstiltag, om der er
tale om vildledning.
Med forslaget fraviges den almindelige
forældelsesfrist på 2 år efter straffelovens
§ 93, stk. 1, nr. 1. For overtrædelser af lovens
øvrige strafbelagte bestemmelser gælder fortsat en
2-årig forældelsesfrist.
Til §
2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juli
2020.
Loven finder anvendelse på handlinger,
der er ophørt efter lovens ikrafttræden.
Markedsføringsloven gælder ikke
for Færøerne og Grønland, jf.
markedsføringslovens § 41. Derfor gælder
nærværende ændringslov heller ikke for
Færøerne og Grønland, og kan derfor ikke
sættes i kraft på Færøerne og
Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | Kapitel 10 | | | Henlæggelsesbeføjelser | | | . . . | | 1. Efter kapitel 10
indsættes: | | | »Kapitel 10 a | | | Forældelsesfrist | | | § 39 a.
Forældelsesfristen er 5 år for overtrædelse af
bestemmelserne i § 5, stk. 1, og § 6, stk. 1, i
forbindelse med vildledende markedsføring af fast ejendom
eller kreditaftaler til finansiering af eller med sikkerhed i fast
ejendom samt vildledende markedsføring af løbende
kontraktforhold med angivelse af en varig pris.« | | | |
|