Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 16. juni 2020
Forslag
til
Lov om ændring af lov om luftfart1)
(Harmonisering af droneområdet)
§ 1
I lov om luftfart, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1149 af 13. oktober 2017, som ændret ved lov nr. 1114 af
29. december 1997, § 5 i lov nr. 542 af 8. juni 2006, lov nr.
731 af 8. juni 2018 og § 35 i lov nr. 1706 af 27. december
2018, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 1 a indsættes efter
»luftfartsområdet«: », herunder
droneområdet«.
2. Kapitel 9
a affattes således:
»Kapitel 9 a
Regulering af dronerDefinition
§ 126 a. Ved en drone
forstås ethvert ubemandet luftfartøj, der opereres
eller er beregnet til at operere autonomt eller blive fjernstyret
uden en pilot ombord.
Geografisk
afgrænsning af brugen af droner
§ 126 b. Flyvning med droner
må alene ske uden for flyvesikkerhedsmæssigt kritiske
områder, sikringsmæssigt kritiske områder og
særlig følsomme naturområder, jf. dog stk. 2-4
og § 126 f.
Stk. 2.
Transportministeren kan efter forhandling med justitsministeren og
forsvarsministeren fastsætte nærmere bestemmelser om
flyvning over sikringsmæssigt kritiske områder.
Stk. 3.
Transportministeren kan efter forhandling med justitsministeren
fastsætte nærmere bestemmelser, der har til
formål at sikre privatlivets fred.
Stk. 4.
Transportministeren kan fastsætte nærmere bestemmelser
om flyvning over flyvesikkerhedsmæssigt kritiske
områder og særlig følsomme
naturområder.
Ansvarsforsikring
§ 126 c. Ejeren af en drone
skal have tegnet ansvarsforsikring i henhold til § 130.
Stk. 2.
Transportministeren fastsætter nærmere bestemmelser om
tegning af ansvarsforsikring, jf. stk. 1, herunder om undtagelser
fra kravet om tegning af ansvarsforsikring.
Bemyndigelse til at
fastsætte bestemmelser om droner for Færøerne og
Grønland
§ 126 d. Transportministeren
kan for Færøerne og Grønland fastsætte
bestemmelser, som svarer til de af Den Europæiske Union
udstedte direktiver og forordninger på droneområdet med
de ændringer, som henholdsvis de færøske og
grønlandske forhold tilsiger.
Flyvning under
påvirkning af spiritus, bevidsthedspåvirkende stoffer,
sygdom m.v.
§ 126 e. Flyvning eller
forsøg på flyvning med droner må ikke finde
sted, hvis føreren af dronen har indtaget spiritus i et
sådant omfang, at
1)
alkoholkoncentrationen i blodet under eller efter flyvningen
overstiger 0,5 promille eller alkoholkoncentrationen i
udåndingsluften under eller efter flyvningen overstiger 0,25
mg pr. liter luft eller
2)
føreren i øvrigt ikke kan føre dronen på
fuldt betryggende måde.
Stk. 2. Flyvning
eller forsøg på flyvning med droner må ikke
finde sted, hvis førerens blod under eller efter flyvningen
indeholder bevidsthedspåvirkende stoffer, som efter regler
fastsat af transportministeren er klassificeret som farlige for
flyvesikkerheden, og som ikke er indtaget i henhold til en lovlig
recept. 1. pkt. gælder tilsvarende for stoffer, som den
pågældende har indtaget i henhold til en lovlig recept,
hvis indtagelsen ikke er sket i overensstemmelse med recepten.
Stk. 3. Flyvning
eller forsøg på flyvning med droner må endvidere
ikke finde sted, hvis føreren af dronen på grund af
sygdom, svækkelse, overanstrengelse, mangel på
søvn, påvirkning af opstemmende eller bedøvende
midler eller af lignende årsager befinder sig i en
sådan tilstand, at denne er ude af stand til at føre
dronen på fuldt betryggende måde.
Stk. 4. Politiet
kan til enhver tid kræve, at føreren af en drone
afgiver udåndings-, spyt- eller svedprøve eller lader
sine øjne besigtige.
Stk. 5. Politiet
kan fremstille en fører af en drone til udtagelse af blod-
og urinprøve, hvis der er grund til at antage, at
vedkommende har overtrådt stk. 1, 2 eller 3, eller
vedkommende nægter at medvirke til en
udåndingsprøve, spytprøve, svedprøve
eller øjenbesigtigelse. Angår mistanken andre forhold
end spirituspåvirkning, kan politiet tillige fremstille den
pågældende til undersøgelse af en læge.
Det samme gælder ved mistanke om spirituspåvirkning,
når særlige omstændigheder taler derfor.
Stk. 6.
Justitsministeren kan fastsætte bestemmelser om de
prøver og undersøgelser, der er nævnt i stk. 4
og 5.
Politi og
redningsberedskab
§ 126 f. Transportministeren
kan efter forhandling med forsvarsministeren fastsætte
bestemmelser om forhold for droner, der anvendes i forbindelse med
redningsberedskabet.
Stk. 2.
Justitsministeren kan efter forhandling med transportministeren
fastsætte bestemmelser om forhold for politiets anvendelse af
droner.
Markedsovervågning
§ 126 g. Transportministeren
eller den offentlige myndighed, som ministeren bemyndiger hertil,
fører tilsyn med overholdelsen af produktkrav på
droneområdet.
Stk. 2.
Transportministeren eller den offentlige myndighed, som ministeren
bemyndiger hertil efter stk. 1, har til enhver tid mod
behørig legitimation og uden retskendelse adgang til en
virksomheds forretningslokaler, herunder lagerlokaler og
transportmidler, forretningsbøger og dokumenter, der
vedrører produkter, der føres kontrol med, herunder
dokumenter om typegodkendelse, CE-mærkning og lign. i
papirform m.v. og materiale, der opbevares i elektronisk form, med
henblik på at føre tilsyn med overholdelsen af
produktkrav, der er fastsat i de af Den Europæiske Union
udstedte forordninger på droneområdet. Politiet yder om
nødvendigt bistand hertil.
Stk. 3.
Transportministeren eller den offentlige myndighed, som ministeren
bemyndiger hertil efter stk. 1, kan til enhver tid kræve, at
en erhvervsdrivende vederlagsfrit udleverer oplysninger og
dokumenter, der vedrører produkter, der føres tilsyn
med, herunder dokumenter om typegodkendelse, CE-mærkning og
lign. i papirform m.v. og materiale, der opbevares i elektronisk
form, med henblik på at føre tilsyn med overholdelsen
af produktkrav, der er fastsat i de af Den Europæiske Union
udstedte forordninger på droneområdet. Hvis den
erhvervsdrivende ikke er i besiddelse af de pågældende
oplysninger og dokumenter, er den erhvervsdrivende forpligtet til
at indhente disse.
Stk. 4. En
erhvervsdrivende må ikke anvende vildledende eller urigtige
angivelser eller udelade væsentlige informationer om den
lovlige anvendelse af droner. Transportministeren eller den
offentlige myndighed, der er bemyndiget efter stk. 1, kan
påbyde den erhvervsdrivende at ophøre med angivelse af
vildledende eller urigtige informationer i forbindelse med salg og
markedsføring af droner.
Stk. 5.
Transportministeren kan fastsætte nærmere bestemmelser
om gennemførelsen eller anvendelsen af bestemmelser om
produkttilsyn med produktkrav i de af Den Europæiske Union
udstedte direktiver og forordninger på droneområdet,
herunder mærkningskrav på droneområdet.
Transportministeren kan endvidere fastsætte bestemmelser om
udstedelse af påbud og om tilbagekaldelse og
tilbagetrækning af droneprodukter.
Stk. 6.
Transportministeren kan fastsætte bestemmelser om en
gebyrordning til dækning af omkostninger i forbindelse med
udførelsen af markedskontrol omfattet af stk. 2-4 og
forskrifter udstedt i medfør af stk. 5, som udføres
af den offentlige myndighed, der er bemyndiget i medfør af
stk. 1.«
3. § 149,
stk. 16, affattes således:
»Stk. 16.
Overtrædelse af § 126 b, stk. 1, § 126 c, stk. 1,
og § 126 g, stk. 2 og 3, straffes med bøde.«
4. § 149,
stk. 17, affattes således:
»Stk. 17.
Overtrædelse af § 126 e, stk. 1-3, straffes med
bøde. Straffen kan stige til fængsel indtil 1
år, hvis føreren tidligere er dømt efter §
126 e, stk. 1-3.«
5. § 150,
stk. 10, affattes således:
»Stk. 10.
Føreren af en drone skal betinget frakendes retten til at
føre en drone, herunder til at føre en drone, hvortil
der kræves tilladelse efter artikel 5 i Europa-Kommissionens
gennemførelsesforordning 947/2019/EU af 24. maj 2019 om
regler og procedurer for operation af ubemandede fartøjer,
hvis
1)
føreren har gjort sig skyldig i overtrædelse af §
126 e, stk. 1, der ikke er omfattet af stk. 12, nr. 1,
2)
føreren har gjort sig skyldig i overtrædelse af §
126 e, stk. 2, 2. pkt., eller overtrædelse af § 126 e,
stk. 3, der ikke er omfattet af stk. 12, nr. 2, eller
3)
føreren af dronen under tilsidesættelse af
væsentlige hensyn til flyvesikkerheden har voldt skade
på person eller ting eller fremkaldt fare herfor.«
6. To
steder i § 150, stk. 11, 1. pkt.,
udgår »mindre«.
7. § 150,
stk. 12, affattes således:
»Stk. 12.
Føreren af en drone skal ubetinget frakendes retten til at
føre en drone, herunder til at føre en drone, hvortil
der kræves tilladelse efter artikel 5 i Europa-Kommissionens
gennemførelsesforordning 2019/947/EU af 24. maj 2019 om
regler og procedurer for operation af ubemandede fartøjer,
for et tidsrum af mellem 2 og 10 år, hvis
1)
føreren har gjort sig skyldig i overtrædelse af §
126 e, stk. 1, med en alkoholkoncentration i blodet under eller
efter flyvningen over 1,20 promille eller en alkoholkoncentration i
udåndingsluften under eller efter flyvningen over 0,60 mg pr.
liter luft,
2)
føreren har gjort sig skyldig i overtrædelse af §
126 e, stk. 2, 1. pkt., eller under skærpende
omstændigheder har gjort sig skyldig i overtrædelse af
§ 126 e, stk. 3,
3)
føreren af dronen forsætligt har voldt skade på
andres person eller ting, forsætligt har fremkaldt
nærliggende fare herfor eller i øvrigt har ført
en drone på særlig hensynsløs måde,
4)
føreren har gjort sig skyldig i flere forhold, der hver for
sig er omfattet af stk. 10,
5)
føreren tidligere er betinget frakendt retten til at
føre en drone og har begået et nyt forhold omfattet af
stk. 10 i prøvetiden eller
6)
føreren tidligere er frakendt retten til at føre en
drone ubetinget og har begået et nyt forhold, der er omfattet
af nr. 1-3 eller stk. 10, inden 2 år efter udløbet af
frakendelsestiden.«
8. § 150,
stk. 14, 1. pkt., affattes således:
»Stk. 14.
Skønner Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, at betingelserne
for ubetinget frakendelse af retten til at føre en drone,
herunder til at føre en drone, hvortil der kræves
tilladelse efter artikel 5 i Europa-Kommissionens
gennemførelsesforordning 947/2019/EU af 24. maj 2019 om
regler og procedurer for operation af ubemandede fartøjer,
foreligger, kan Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen midlertidigt
inddrage retten til at føre en drone.«
9. I
§ 150, stk. 15, 1. pkt.,
ændres »en mindre drone eller ret til at føre en
mindre drone, hvortil der kræves tilladelse efter § 126
f, stk. 1« til: »en drone, herunder til at føre
en drone, hvortil der kræves tilladelse efter artikel 5 i
Europa-Kommissionens gennemførelsesforordning 947/2019/EU af
24. maj 2019 om regler og procedurer for operation af ubemandede
fartøjer«.
10. I
§ 150, stk. 16, stk. 17, 1. pkt., stk.
19, 1. og 4. pkt., og stk. 20 og 21,
ændres »en mindre drone eller retten til at føre
en mindre drone, hvortil der kræves tilladelse efter §
126 f, stk. 1« til: »en drone, herunder til at
føre en drone, hvortil der kræves tilladelse efter
artikel 5 i Europa-Kommissionens gennemførelsesforordning
947/2019/EU af 24. maj 2019 om regler og procedurer for operation
af ubemandede fartøjer«.
11. § 150,
stk. 18, affattes således:
»Stk. 18.
Afsiges der i en sag, hvori retten til at føre en drone,
herunder til at føre en drone, hvortil der kræves
tilladelse efter artikel 5 i Europa-Kommissionens
gennemførelsesforordning 947/2019/EU af 24. maj 2019 om
regler og procedurer for operation af ubemandede fartøjer,
er inddraget efter stk. 14, frifindende dom med hensyn til
spørgsmålet om frakendelse, eller sker frakendelsen
betinget, skal dronebeviset eller tilladelsen efter artikel 5 i
Europa-Kommissionens gennemførelsesforordning 947/2019/EU af
24. maj 2019 om regler og procedurer for operation af ubemandede
fartøjer udleveres, selv om dommen ankes.«
12. § 150,
stk. 22, affattes således:
»Stk. 22.
§ 150, stk. 1-9, og §§ 150 a-150 d finder ikke
anvendelse ved frakendelse af retten til at føre en drone,
herunder til at føre en drone, hvortil der kræves
tilladelse efter artikel 5 i Europa-Kommissionens
gennemførelsesforordning 2019/947/EU af 24. maj 2019 om
regler og procedurer for operation af ubemandede
fartøjer.«
§ 2
Transportministeren fastsætter tidspunktet
for lovens ikrafttræden. Transportministeren kan herunder
fastsætte, at dele af loven træder i kraft på
forskellige tidspunkter.
§ 3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland, men kan ved kongelig anordning helt eller
delvis sættes i kraft for Færøerne og
Grønland med de ændringer, som henholdsvis de
færøske og grønlandske forhold tilsiger.
Officielle noter
1) I
loven er der medtaget visse bestemmelser fra Europa-Parlamentets og
Rådets forordning 1139/2018/EU af 4. juli 2018 om
fælles regler for civil luftfart og oprettelse af Den
Europæiske Unions Luftfartssikkerhedsagentur og om
ændring af forordning (EF) nr. 2111/2005, (EF) nr. 1008/2008,
(EU) nr. 996/2010, (EU) nr. 376/2014 og direktiv 2014/30/EU og
2014/53/EU og om ophævelse af (EF) nr. 552/2004 og (EF) nr.
216/2008 og Rådets forordning (EØF) nr. 3922/91.
Ifølge artikel 288 i EUF-Traktaten gælder en
forordning umiddelbart i hver medlemsstat. Gengivelsen af disse
bestemmelser i loven er således udelukkende begrundet i
praktiske hensyn og berører ikke forordningens umiddelbare
gyldighed i Danmark.