Betænkning afgivet af
Transportudvalget den 9. juni 2020
1. Ændringsforslag
Transportministeren har stillet 6
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af EL) indstiller lovforslaget
til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (EL) vil stemme hverken for eller imod lovforslaget ved 3.
behandling. Mindretallet vil stemme for de stillede
ændringsforslag.
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af transportministeren, tiltrådt af udvalget:
1) I
den under nr. 2 foreslåede
affattelse af kapitel 9 a udgår
efter § 126 e, stk. 6, »Stk.
2. Justitsministeren kan efter forhandling med
transportministeren fastsætte bestemmelser om forhold for
politiets anvendelse af droner.«
[Konsekvensændring af teknisk
opsætningsfejl]
2) I
den under nr. 2 foreslåede
affattelse af kapitel 9 a
indsættes i § 126 f som
stk. 2:
»Stk. 2.
Justitsministeren kan efter forhandling med transportministeren
fastsætte bestemmelser om forhold for politiets anvendelse af
droner.«
[Konsekvensændring af teknisk
opsætningsfejl]
3)
Efter nr. 3 indsættes som nyt nummer:
»01. § 149, stk. 17, affattes
således:
»Stk. 17.
Overtrædelse af § 126 e, stk. 1-3, straffes med
bøde. Straffen kan stige til fængsel indtil 1
år, hvis føreren tidligere er dømt efter §
126 e, stk. 1-3.««
[Konsekvensændring på
grund af nyaffattelse af bestemmelse]
4) Nr. 8
affattes således:
»8. I §
150, stk. 15, 1. pkt., ændres »en mindre drone
eller ret til at føre en mindre drone, hvortil der
kræves tilladelse efter § 126 f, stk. 1« til:
»en drone, herunder til at føre en drone, hvortil der
kræves tilladelse efter artikel 5 i Europa-Kommissionens
gennemførelsesforordning 947/2019/EU af 24. maj 2019 om
regler og procedurer for operation af ubemandede
fartøjer«.«
[Konsekvensændring af
ordlydsfejl]
5)
Efter nr. 8 indsættes som nyt nummer:
»02. I §
150, stk. 16, stk. 17, 1. pkt., stk. 19, 1. og 4. pkt., og stk.
20 og 21, ændres »en
mindre drone eller retten til at føre en mindre drone,
hvortil der kræves tilladelse efter § 126 f, stk.
1« til: »en drone, herunder til at føre en
drone, hvortil der kræves tilladelse efter artikel 5 i
Europa-Kommissionens gennemførelsesforordning 947/2019/EU af
24. maj 2019 om regler og procedurer for operation af ubemandede
fartøjer«.«
[Konsekvensændring af
ordlydsfejl]
Til § 2
6)
Paragraffen affattes således:
Ȥ 2
Transportministeren fastsætter tidspunktet
for lovens ikrafttræden. Transportministeren kan herunder
fastsætte, at dele af loven træder i kraft på
forskellige tidspunkter.«
[Ændring af
ikrafttrædelsestidspunkt på grund af
covid-19-krise]
Bemærkninger
Til nr. 1 og 2
Der er alene tale om en
konsekvensændring som følge af en teknisk
opsætningsfejl. Stk. 2, som udgår af § 126 e,
hører oprindelig ikke til i denne bestemmelse og udgår
derfor.
Det nyindsatte stk. 2 i § 126 f, er
identisk med det stk. 2, som udgår af § 126 e. Det
nyindsatte stk. 2 hører oprindelig til i § 126 f, men
er ved en teknisk opsætningsfejl blevet overflyttet til
§ 126 e. Nærværende ændringsforslag
medfører, at den tekniske opsætningsfejl bliver
rettet.
Til nr. 3
Det følger af luftfartslovens §
149, stk. 17, at overtrædelse af § 126 g, stk. 1-3,
straffes med bøde, og i gentagelsestilfælde kan
straffen stige til fængsel i op til 1 år.
Det foreslås, at luftfartslovens
§ 149, stk. 17, nyaffattes, og at det i bestemmelsen
fastsættes, at overtrædelse af den foreslåede
§ 126 e, stk. 1-3, om flyvning med droner under
påvirkning af spiritus, bevidsthedspåvirkende stoffer
eller bevidsthedspåvirkende sygdom, kan straffes med
bøde. I de tilfælde, hvor droneføreren allerede
er dømt efter den foreslåede § 126 e, stk. 1-3,
kan straffen stige til fængsel i op til 1 år.
Til nr. 4
Ordlyden af § 150, stk. 15, 1. pkt.,
er ikke eksakt som gengivet i lovforslaget, hvorfor denne
bestemmelse ikke kan ændres med den foreslåede bundtede
rettelse af § 150. Ændringsforslaget medfører, at
§ 150, stk. 15, 1. pkt., ændres separat i forhold til
§ 150, stk. 16, stk. 17, 1. pkt., stk. 19, 1. og 4. pkt., og
stk. 20 og 21.
Til nr. 5
Som konsekvens af, at § 150, stk. 15,
1. pkt., ændres separat i forhold til de resterende stykker,
indsættes et nyt nummer i lovforslaget, hvori der foretages
en bundtet rettelse af § 150, stk. 16, stk. 17, 1. pkt., stk.
19, 1. og 4. pkt., og stk. 20 og 21. Der er alene tale om en
konsekvensændring, som følge af at § 150, stk.
15, 1. pkt., ikke kunne ændres med den samme bundtede
rettelse, som de andre stykker.
Til nr. 6
Den pågående covid-19-krise har
medført, at Europa-Kommissionen påtænker at
udskyde anvendelsestidspunktet for en række forordninger
på luftfartsområdet, herunder også
forordningerne, som vedrører droner.
Det fremsatte lovforslag ophæver fra
og med den 1. juli 2020 størstedelen af de nationale
droneregler, eftersom droneområdet efter den 1. juli 2020 vil
blive reguleret af forordningerne på droneområdet.
Såfremt lovforslaget vedtages og anvendelsen af
forordningerne efterfølgende udskydes, vil konsekvensen
være, at der opstår et retligt tomrum for droneflyvning
i Danmark.
På den baggrund foreslås det,
at transportministeren bemyndiges til at fastsætte,
hvornår den foreslåede lovændring træder i
kraft, således at dette kan ske synkront med
anvendelsestidspunktet for forordningerne på
droneområdet.
4. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 26. februar
2020 og var til 1. behandling den 30. april 2020. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Transportudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
transportministeren sendte den 8. november 2019 dette udkast til
udvalget, jf. TRU alm. del - bilag 56. Den 27. januar 2020 sendte
transportministeren et nyt udkast til lovforslag i supplerende
høring, som også blev sendt til udvalget, jf. TRU alm.
del - bilag 194. Den 26. februar 2020 sendte transportministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 6 bilag
på lovforslaget.
Henrik Møller (S) Jan
Johansen (S) Jeppe Bruus (S) fmd.
Jesper Petersen (S) Lennart Damsbo-Andersen (S) Malte Larsen (S)
Orla Hav (S) Thomas Jensen (S) Andreas Steenberg (RV) Jens Rohde
(RV) Rasmus Helveg Petersen (RV) Anne Valentina Berthelsen (SF)
Karsten Hønge (SF) Henning Hyllested (EL) Eva Flyvholm (EL)
Susanne Zimmer (UFG) Kristian Pihl Lorentzen (V) Hans Andersen (V)
Hans Christian Schmidt (V) nfmd.
Ellen Trane Nørby (V) Heidi Bank (V) Martin Geertsen (V)
Dennis Flydtkjær (DF) Mette Hjermind Dencker (DF) Hans
Kristian Skibby (DF) Niels Flemming Hansen (KF) Mona Juul (KF)
Mette Thiesen (NB) Ole Birk Olesen (LA)
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 48 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 42 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Radikale Venstre (RV) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 4 | |