Fremsat den 2. oktober 2019 af boligministeren (Kaare Dybvad Bek)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om almene boliger
m.v.
(Tilsagn til nybyggeri opført i
samarbejde med privat part)
§ 1
I lov om almene boliger m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 119 af 1. februar 2019, som
ændret ved § 1 i lov nr. 1322 af 27. november 2018 og
§ 5 i lov nr. 498 af 1. maj 2019, foretages følgende
ændringer:
1.
Efter § 115 a indsættes:
Ȥ 116. Tilsagn efter
§ 115, stk. 1, nr. 1, stk. 2, nr. 1, stk. 4, nr. 1, stk. 5,
nr. 1, og stk. 6, nr. 1, kan tillige gives til etablering af almene
boliger i et samarbejde mellem tilsagnsmodtager og en privat part,
der opfører de pågældende boliger,
såfremt
1) samarbejdet
er nødvendigt for at etablere boligerne og
2)
tilsagnsmodtageren ikke løber unødige risici.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen kan i særlige tilfælde give tilsagn
efter § 115, stk. 1, nr. 1, stk. 2, nr. 1, stk. 4, nr. 1, stk.
5, nr. 1, og stk. 6, nr. 1, selv om tilsagnsmodtageren ikke har
skøde på ejendommen under boligernes opførelse.
Betingelserne, der er nævnt i stk. 1, nr. 1 og 2, skal
tillige være opfyldt.
Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen skal betinge tilsagn efter stk. 1 og 2 af, at
den private part udfører de aftalte arbejder i henhold til
de udbudsretlige forpligtelser, som påhviler
tilsagnsmodtageren.«
2. I
§ 143, stk. 3, indsættes
efter: »115 a, «: »116,«.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. januar 2020.
Bemærkninger til lovforslaget
| | | | Almindelige
bemærkninger | | | | Indholdsfortegnelse | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets
indhold | | 2.1. | Gældende
ret | | 2.2. | Transport- og
Boligministeriets overvejelser | | 2.3 | Den foreslåede
ordning | 3. | Forholdet til
udbudsretten | 4. | Økonomiske
konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige | 5. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 6. | Administrative
konsekvenser for borgerne | 7. | Miljømæssige konsekvenser | 8. | Forholdet til
EU-retten | 9. | Hørte
myndigheder og organisationer | 10 | Sammenfattende
skema | | | | | |
|
1. Indledning
Etablering af blandede boligområder,
hvor der er boliger med forskellige ejerformer, og hvor der
også er erhverv og offentlige serviceydelser, har været
et både politisk og fagligt funderet mål for den nyere
byudvikling. Hensigten er at opnå en afbalanceret bolig- og
beboersammensætning i det pågældende lokale
område og etablere en sammenhæng med øvrige
bydele.
Når der er tale om private ejerboliger,
udlejningsboliger og andelsboliger samt erhvervslokaler,
foregår etablering af disse i tæt samarbejde mellem
private investorer. Der findes imidlertid visse barrierer i lov om
almene boliger m.v. for etableringen af blandede boligbyggerier
indeholdende almene boliger, da disse alene kan opføres,
når en almen boligorganisation erhverver en ubebygget grund
og herefter opfører almene boliger.
Barriererne betyder, at det er blevet
vanskeligt at opføre almene boliger sammen med andre
boligformer. Dette er uhensigtsmæssigt og gør sig
især gældende i store byer, hvor der er færre og
færre byggegrunde.
Lov om almene boliger m.v. stiller en
række krav, som almene boligorganisationer skal opfylde ved
etablering af nybyggeri, hvor den almene boligorganisation skal
fremstå som bygherre, når nyt almenbyggeri skal
etableres.
Hvis en almen boligorganisation ikke ubetinget
kan erhverve en ubebygget grund, rejses der derfor en række
udfordringer, som en almen boligorganisation skal imødekomme
for at blive i stand til at etablere almene boliger.
I praksis har man prøvet at løse
problemet gennem anvendelse af en række konkret tilpassede
modeller, hvilket viser, at der er behov for at skabe en klar
juridisk ramme for etablering af alment nybyggeri i situationer,
hvor det er nødvendigt for den almene boligorganisation at
etablere et samarbejde med en privat part og i yderste
tilfælde også erhverve nybyggeriet opført af den
private part.
Med lovforslaget ønsker regeringen at
styrke opførelse af blandet boligbyggeri ved at fjerne
barrierer i lov om almene boliger m.v., som forhindrer, at en almen
boligorganisation kan etablere almene boliger med offentlig
støtte også i situationer, hvor etablering af almene
boliger forudsætter, at boligorganisationen samarbejder med
en privat part. Forslaget vil give kommunerne yderligere redskaber
til at sikre en varieret boligmasse og lette private
aktørers samarbejde med almene boligorganisationer i
forbindelse med etablering af almene boliger.
Almene boligorganisationer vil således
få mulighed for at etablere almene boliger i samarbejde med
en privat part. Med forslaget udvides muligheden for, at almene
boligorganisationer kan modtage tilsagn om offentlig støtte,
således at tilsagnet kan meddeles ikke alene i situationer,
hvor en almen boligorganisation som tilsagnsmodtager står som
en selvstændig bygherre, men tillige i situationer, hvor
bygherreopgaven varetages i et samarbejde mellem tilsagnsmodtagere
og en privat part. Der er tale om almene familie-, ungdoms- og
ældreboliger.
Lovforslaget omfatter også andre
tilsagnsmodtagere, som ifølge lov om almene boliger m.v. kan
opføre almene ungdomsboliger og ældreboliger. Der er
bl.a. tale om kommuner, regionsråd og selvejende
institutioner.
Der er tale om en genfremsættelse af
lovforslag nr. L 214 (2018-19 (1. samling)), som blev fremsat for
Folketinget den 27. marts 2019, men som bortfaldt som følge
af folketingsvalget den 5. juni 2019.
2. Lovforslagets
indhold
2.1. Gældende
ret
§ 115 i lov om almene boliger m.v.
gør udtømmende op med, i hvilke situationer og
hvorledes en almen boligorganisation kan etablere almene boliger
med offentlig støtte.
Det følger af § 115, stk. 1, nr.
1, i lov om almene boliger m.v., at kommunalbestyrelsen kan give
tilsagn om ydelsesstøtte til en almen boligorganisation til
etablering af almene boliger ved nybyggeri.
Bestemmelsen indebærer, at offentlig
støtte til etablering af almene boliger ved nybyggeri
forudsætter, at den almene boligorganisation varetager
bygherrerollen. Almene boligorganisationer kan således som
udgangspunkt ikke erhverve eksisterende bygninger med offentlig
støtte.
Tilsvarende regler gælder for etablering
af almene ældreboliger, som etableres af kommuner eller
selvejende institutioner, jf. almenboliglovens § 115, stk. 2,
nr. 1, et regionsråds etablering af almene
ældreboliger, jf. almenboliglovens § 115, stk. 4, nr. 1,
og selvejende institutioners etablering af henholdsvis almene
ungdomsboliger efter almenboliglovens § 115, stk. 5, nr. 1,
eller univsersitetsnære almene ungdomsboliger efter
almenboliglovens § 115, stk. 6, nr. 1.
For så vidt angår erhvervelse af
eksisterende ejendomme med henblik på ombygning til almene
boliger, kan en almen boligorganisation som hovedregel kun
opnå støtte til erhvervelse af en eksisterende
beboelsesejendom, hvis boligorganisationen efter erhvervelsen
gennemfører en ombygning/tilbygning til denne.
Almene boligorganisationer har kun i
følgende situationer mulighed for at erhverve en
eksisterende beboelsesejendom med offentlig støtte:
- ved erhvervelse
af en ejendom med henblik på indretning til de i § 109,
stk. 1, nævnte familieboliger (boliger på over 115 m2
til husstande med mindst 4 medlemmer, hvoraf mindst et
husstandsmedlem er stærkt bevægelseshæmmet), jf.
§ 115, stk. 1, nr. 3, i lov om almene boliger m.v.,
- ved erhvervelse
af eksisterende ejendom, der ikke er opført med offentlig
støtte, såfremt boligerne etableres som almene
familieboliger, der indrettes som bofællesskaber, forudsat,
at der sker en tilvækst af boenheder, jf. § 115, stk. 1,
nr. 4, i lov om almene boliger m.v.,
- ombygning eller
erhvervelse med efterfølgende ombygning af eksisterende
ejendomme, såfremt boligerne etableres som almene
ungdomsboliger, forudsat der sker en tilvækst af boliger, jf.
§ 115, stk. 1, nr. 5, i lov om almene boliger m.v.,
- ombygning eller
erhvervelse med efterfølgende ombygning af eksisterende
ejendomme, såfremt boligerne etableres som almene
ældreboliger, jf. § 115, stk. 1, nr. 7, i lov om almene
boliger m.v.
Tilsvarende kan kommuner eller selvejende
institutioner etablere almene ældreboliger ved ombygning
eller erhvervelse med efterfølgende ombygning af
eksisterende ejendomme, jf. almenboliglovens § 115, stk. 2,
nr. 2.
Efter almenboliglovens § 115, stk. 4, nr.
2, kan et regionsråd etablere almene ældreboliger ved
ombygning eller erhvervelse med efterfølgende ombygning af
eksisterende institutioner, som er etableret efter den tidligere
bistandslovs § 112, § 92 i den tidligere lov om social
service og § 108 i lov om social service.
Selvejende institutioner kan etablere almene
ungdomsboliger ved ombygning eller erhvervelse med
efterfølgende ombygning af eksisterende ejendomme, forudsat
at der sker en tilvækst af boliger, jf. almenboliglovens
§ 115, stk. 5, nr. 2, eller universitetsnære almene
ungdomsboliger ved ombygning eller erhvervelse med
efterfølgende ombygning af eksisterende ejendomme, der ikke
anvendes til beboelse, jf. almenboliglovens § 115, stk. 6, nr.
2.
Lovgivningen vedrørende alment byggeri
forudsætter således, at den almene boligorganisation er
bygherre i forbindelse med etablering af offentligt støttede
byggerier ved nybyggeri. Det forhold, at en almen boligorganisation
er bygherre for et byggeri udelukker ikke, at den almene
boligorganisation overdrager en række af sine funktioner som
bygherre til en fuldmægtig (administrator). Dette
ændrer dog ikke på det faktum, at den almene
boligorganisation fortsat optræder som bygherre.
Reglerne udelukker med andre ord, at almene
boligorganisationer med offentlig støtte erhverver boliger,
som opføres af private bygherrer. Det betyder i praksis, at
almene boliger ikke kan blive opført i boligområder,
hvor byggegrunde ejes af private personer, og hvor etablering af
almene boliger med henblik på at fremme blandet boligbyggeri
kun kan ske i et samarbejde mellem boligorganisationen og den
private part.
Den gældende lovgivning indeholder kun
få muligheder, som de almene boligorganisationer og private
bygherrer kan benytte sig af i forbindelse med det samlede byggeri
af almene og private boliger.
Ifølge § 11, stk. 1, i
bekendtgørelse nr. 451 af 13. april 2015 om sideaktiviteter
i almene boligorganisationer m.v. kan boligorganisationen etablere
og foretage indskud i et selskab, som administrerer
opførelse og drift af private udlejningsboliger,
ejerboliger, private ustøttede andelsboliger samt
erhvervsarealer, der ejes af andre end boligorganisationen eller en
afdeling af denne. Det er en forudsætning, at
boligorganisationen har én eller flere boligafdelinger eller
har fået tilsagn om offentlig støtte til
opførelse af almene boliger i det boligområde, hvor de
nævnte ejendomme er beliggende, og at kommunalbestyrelsen
godkender boligorganisationens disposition.
De almene boligorganisationer kan
således tilbyde en privat grundejer (udvikler), at den almene
boligorganisation gennem et selskab står som
forretningsfører for opførelsen af det samlede
byggeri af almene og private boliger m.v., ligesom parterne kan
aftale, at der gennemføres et fælles udbud af bygge-
og anlægsarbejder og tjenesteydelser i forbindelse med
blandet byggeri. I sådanne tilfælde vil udbuddene, der
vedrører almene boliger formentlig skulle udbydes efter
udbudsloven. Den almene boligorganisation eller en afdeling heraf
må dog på intet tidspunkt eje - eller økonomisk
hæfte for - de dele af byggeriet, der ikke skal indeholde
almene boliger.
Det bemærkes desuden, at det er muligt
for en almen boligafdeling at erhverve private ejendomme uden
offentlig støtte. Efter § 8, stk. 1, i
bekendtgørelse nr. 451 af 13. april 2015 om sideaktiviteter
i almene boligorganisationer m.v. kan en afdeling således
erhverve eksisterende private ejendomme, herunder private og
kommunale udlejningsboliger samt parcelhuse, med henblik på
etablering af boliger, der falder inden for almene
boligorganisationers kerneaktiviteter efter § 6, stk. 1, i
almenboligloven eller etablering af erhvervsarealer i tilknytning
til disse boliger. Erhvervelse forudsætter, at der inden for
maksimalt 10 år fra erhvervelsen kan opnås balance
mellem udgifter og indtægter. Erhvervelsen kan tillige ske i
forbindelse med byfornyelse.
Transport-, bygnings- og boligministeren
fastsætter nærmere regler om de i § 115
nævnte forhold, jf. § 143, stk. 3, i lov om almene
boliger m.v.
De gældende regler indeholder en
række krav, som en tilsagnsmodtager skal opfylde ved
etablering af alment nybyggeri.
Kapitel 8 i lov om almene boliger m.v.
indeholder således almindelige bestemmelser for nybyggeri
m.v.
Kommunalbestyrelsen har således pligt
til at vurdere, om der er behov for nye almene familie- og
ungdomsboliger samt ældreboliger, jf. §§ 104 og 105
i lov om almene boliger m.v.
Ifølge § 106 i lov om almene
boliger m.v. kan tilsagn om støtte kun gives, hvis de
byggearbejder, som omfattes af tilsagnet ikke er
påbegyndt.
§ 107 i lov om almene boliger m.v.
indeholder regler om betaling af et gebyr til staten og kommunen i
forbindelse med etablering af boliger ved nybyggeri.
Almene boligorganisationer kan i forbindelse
med udbud af bygge- og anlægsarbejder og tjenesteydelser
anvende sociale klausuler om uddannelses- og praktikaftaler, jf.
§ 107 a i lov om almene boliger m.v.
Reglerne om de almene boligers udformning og
indretning m.v. findes i §§ 108-110 i lov om almene
boliger m.v.
Ifølge § 108 i lov om almene
boliger m.v. skal almene boliger være udstyret og indrettet
således, at de opfylder de boligsøgendes rimelige krav
til boliger af den pågældende art. Boligerne må
ikke have luksuspræg. Tilsagnsmodtager skal stille
fornødne krav til byggeriets andre parter om den
arkitektoniske bearbejdning af byggeriet, om kvalitetssikring i
forbindelse med gennemførelsen og driften af byggeriet, om
anvendelse af informations- og kommunikationsteknologi samt om
totaløkonomiske vurderinger.
§ 109 i lov om almene boliger m.v.
indeholder nærmere regler om boligernes størrelse,
mens § 110 indeholder nærmere regler om indretning af
ældreboliger.
Efter § 113, stk. 1, fastsætter
transport-, bygnings- og boligministeren nærmere regler om de
i §§ 103, 104, 106, 107 og 108-110 nævnte
forhold.
Det handler om bekendtgørelse nr. 1226
af 14. december 2011 om støtte til almene boliger m.v.
(støttebekendtgørelse), bekendtgørelse nr. 119
af 7. februar 2013 om anvendelse af informations- og
kommunikationsteknologi (IKT) og bekendtgørelse nr. 773 af
27. juni 2011 om kvalitetssikring af byggearbejder i alment byggeri
m.v. og ombygninger efter lov om byfornyelse og udvikling af
byer.
Bestemmelserne i kapitel 8 i lov om almene
boliger m.v. finder tilsvarende anvendelse på almene
ældreboliger, som ejes af en kommune eller en region,
selvejende ældreboliger og selvejende almene ungdomsboliger,
jf. § 114 i lov om almene boliger m.v.
Efter § 150 i lov om almene boliger m.v.
yder Byggeskadefonden støtte til udbedring af skader, som
har deres årsag i forhold ved opførelsen eller
renovering af byggeriet. Fondens formål er yderligere at
forestå eftersyn af byggeriet og bidrage til erfaringer om
byggeprocessen og byggeriet med henblik på at begrænse
byggeskader og medvirke til at fremme kvalitet og effektivitet i
byggeriet.
Byggeskadefonden omfatter bl.a. nybyggeri
efter §§ 115 og 117, jf. § 151, stk. 1, nr. 1, i lov
om almene boliger m.v.
Boligministeren kan fastsætte
nærmere regler for Byggeskadefondens virksomhed, jf. §
160 i lov om almene boliger m.v.
Boligministeren har udnyttet ovennævnte
bemyndigelser og udstedt en række administrative forskrifter
med hjemmel i lov om almene boliger m.v.
Overordnet foregår processen
vedrørende tilsagn om støtte på følgende
måde:
Kommunalbestyrelsens fordeling af
støtte til etablering af almene boliger ske på
baggrund af en samlet vurdering af situationen på det lokale
boligmarked og behovet for nyt støttet boligbyggeri i
kommunen, jf. § 104 i lov om almene boliger m.v. Nærmere
regler om tildeling af tilsagn om støtte findes i kapitel 6
i støttebekendtgørelsen.
Det er tilsagnsmodtageren, dvs. den almene
boligorganisation m.v., der indgiver ansøgning om
støtte (ansøgningsskema A) til kommunalbestyrelsen,
jf. støttebekendtgørelsens § 18, stk. 1, 1.
pkt.
Kommunalbestyrelsen kan i forbindelse med
tilsagn stille vilkår, herunder særlige vilkår,
som det konkrete projekt måtte give anledning til.
Kommunalbestyrelsen skal påse, at de stillede betingelser for
støtte efter lov om almene boliger m.v. og tilhørende
bekendtgørelser samt de særlige vilkår, som
kommunalbestyrelsen har stillet, er overholdt.
Kommunalbestyrelsen meddeler
tilsagnsmodtageren et skriftligt tilsagn på de betingelser,
som følger af lov om almene boliger m.v. og
støttebekendtgørelsen.
Kommunalbestyrelsen skal som udgangspunkt
stille som betingelse, at tilsagnsmodtageren i sine aftaler om
teknisk rådgivning og i sine entrepriseaftaler lægger
Almindelige betingelser for arbejder og leverancer i bygge- og
anlægsvirksomhed (AB 18) og Almindelige betingelser for
rådgivning og bistand i bygge- og anlægsvirksomhed (ABR
18) (i totalentreprise Almindelige betingelser for totalentreprise
i bygge- og anlægsvirksomhed (ABT 18)) til grund uden
fravigelser.
Kommunalbestyrelsen skal endvidere stille som
betingelse for tilsagn efter § 115 i lov om almene boliger
m.v., at tilsagnsmodtageren til brug for Byggeskadefondens eftersyn
af byggeriet afleverer oplysninger om mangler ved byggeriet, der
omfatter en fordeling af manglerne på bygningsdele og en
klassificering af manglerne efter alvor, til fonden i forbindelse
med afleveringen af byggeriet og senest 2 måneder efter
afleveringen.
Kommunalbestyrelsen skal endelig stille som
betingelse for tilsagnet, at bygherren skal vedlægge
beregninger, der efterviser projektets overholdelse af
gældende normer for bærende og stabiliserende
konstruktioner.
Byggearbejderne skal udbydes efter reglerne i
udbudslovgivningen.
Tilsagnsmodtagerens ansøgning om
kommunalbestyrelsens godkendelse af anskaffelsessummen forud for
byggeriets påbegyndelse (ansøgningsskema B) skal
indeholde en totaløkonomisk vurdering baseret på
anvendelsen af Landsbyggefondens totaløkonomimodel.
Tilsagnsmodtageren skal senest 15
måneder efter tilsagnsdatoen digitalt indberette de
oplysninger, som danner grundlag for godkendelse af en
anskaffelsessum før byggeriets påbegyndelse
(ansøgningsskema B) til kommunalbestyrelsen.
Tilsagnsmodtageren har således 15
måneder til at forberede byggearbejderne, herunder
gennemføre udbud af opgaven.
Kommunalbestyrelsen godkender
anskaffelsessummen før byggeriets påbegyndelse
(ansøgningsskema B).
Tilsagnsmodtageren skal dokumentere overfor
kommunalbestyrelsen, at der senest ved byggeriets
påbegyndelse foreligger tinglyst endeligt skøde
på ejendommen, jf. støttebekendtgørelsens
§ 22. Hvis den endelige indførsel af skøde
på den eller de kommende ejerlejligheder i tingbogen alene
afventer ejendommens opdeling i ejerlejligheder, kan fristen
fraviges.
Den anskaffelsessum for projektet, der er
godkendt ved påbegyndelsen, er bindende.
Under byggeriets eller arbejdernes
gennemførelse fører kommunalbestyrelsen tilsyn med,
at betingelserne og de særlige vilkår for
støttetilsagnet overholdes.
Tilsagnsmodtageren indberetter digitalt
byggeregnskabet til kommunalbestyrelsen. Overskrides
maksimumsbeløbet efter kapitel 4, afholdes overskridelsen
tilsagnsmodtageren og dækkes af byggesagshonoraret, evt.
suppleret med tilskud fra boligorganisationens egenkapital.
Det bemærkes i den forbindelse, at
afdelinger under opførelse betaler byggesagshonorar og
bestyrelsesudgifter til tilsagnsmodtageren for
byggesagsadministrationen, jf. § 33, stk.1, i
bekendtgørelse nr. 1226 af 26. december 2018 om drift af
almene boliger m.v.
Tilsagnsmodtageren skal digitalt indberette
den endelige anskaffelsessum (ansøgningsskema C).
2.2. Transport- og
Boligministeriets overvejelser
Efter lov om almene boliger m.v. kan
tilsagnsmodtager være almene boligorganisationer, selvejende
institutioner, kommuner og regionsråd. Loven
forudsætter, at tilsagnsmodtageren er bygherre i forbindelse
med etablering af offentligt støttede byggerier.
Det betyder, at tilsagnsmodtagere ikke kan
modtage tilsagn om ydelsesstøtte til et alment byggeri, som
opføres af en privat bygherre. Dette forhold
indebærer, at tilsagnsmodtageren skal udøve
bygherrerollen og varetage ansvaret for alle byggeriets faser.
Bygherrerollen er ikke nærmere beskrevet
i lov om almene boliger m.v. I bemærkningerne til den nu
ophævede lov nr. 1088 af 17. december 2002 om ændring
af lov om almene boliger samt støttede private andelsboliger
m.v., byggeloven og lov om etablering og fælles udnyttelse af
master til radiokommunikationsformål m.v. (Udvidelse af
bygherrekredsen til alment byggeri og klagebehandling), jf.
Folketingstidende 2002-03, tillæg A, side 1150, blev der dog
anført, at bygherreopgaven omfatter flere elementer, men
hovedopgaven er at være det enkelte byggeris centrale
beslutningstager.
I bygherreopgaven indgår et ansvar over
for de bevilgende myndigheder, samfundet og brugerne for, at den
færdige bygning er tilfredsstillende i arkitektonisk,
brugsmæssig, teknisk, miljømæssig og
økonomisk henseende.
Når tilsagnsmodtager erhverver en
byggegrund med henblik på at etablere almene boliger, bliver
opgaven vedrørende opførsel af byggeriet sendt i
udbud, hvorefter vinderen - en privat entreprenør -
opfører byggeriet på baggrund af en entrepriseaftale
med tilsagnsmodtager.
Almenboliglovens krav om, at det er
tilsagnsmodtager, der selvstændigt skal varetage
bygherrerollen medfører først en række
udfordringer i situationer, hvor tilsagnsmodtager er nødt
til at indgå et samarbejde med en privat part om etablering
af almene boliger.
Barrierene gør sig især
gældende i byområder, hvor der er mangel på
egnede byggegrunde til alment byggeri og hvor det almene byggeri
skal ske i tæt sammenhæng med privat byggeri på
arealer, der er ejet af en eller flere private grundejere
(udviklere). Her kan kravene til ejerlejlighedsopdeling og
tinglyste klausuler skabe et behov for andre former for samarbejde
mellem tilsagnsmodtageren og den private part, som betyder, at den
private part bl.a. skal varetage opgaver, som er en del af
bygherrefunktionen. Denne fleksibilitet mangler i almenboligloven i
dag.
Siden vedtagelsen af lovforslaget om
ændring af lov om planlægning og lov om almene boliger
m.v. (Blandet boligsammensætning) i 2015 har
kommunalbestyrelserne desuden haft mulighed for at fastsætte
krav om, at op til 25 pct. af boligmassen skal være almene
boliger i forbindelse med lokalplanlægningen for nye
boligområder. I disse tilfælde har den private
grundejer pligt til enten at sikre, at 25 pct. af boligerne er
almene boliger eller lade ejendommen forblive ubebygget. Det er i
disse situationer den private grundejer, der vælger, hvordan
kravet om 25 pct. skal opfyldes. Jo mere almene boliger integreres
i byggerierne indeholdende private boliger og/eller erhvervsarealer
jo mere øges behovet for fleksible samarbejdsformer.
Ønsket om at etablere blandet
boligbyggeri indeholdende almene boliger, ejerboliger, private
lejeboliger og/eller erhvervslejemål og endeligt gøre
op med fortidens ideal om isolerede og i mange tilfælde
ø-lignende bebyggelser med borgere, som ikke kan finde en
bolig i andre segmenter af boligmarkedet, hindres således
unødigt.
I praksis har lokale aktører (almene
boligorganisationer, private grundejere/udviklere og kommuner)
søgt at udvikle samarbejdsmodeller, som muliggør
etablering af almene boliger også i ovennævnte
situationer. Der hersker dog en usikkerhed omkring modellernes
lovlighed, som i øvrigt aldrig har været udsat for en
domstolsprøvelse.
Bag præmisserne for de gældende
regler om etablering af almene boliger ved offentlig støtte,
hvorefter bygherrerollen skal varetages af almene
boligorganisationer og andre tilsagnsmodtagere selvstændigt,
ligger tanken om, at formålet med offentlig støtte til
alment boligbyggeri bl.a. er at bidrage til en udvidelse af den
eksisterende boligmasse. Hvis boligerne allerede er opført
af private bygherrer, er der ifølge tanken ingen grund til
at yde offentlig støtte til deres omdannelse til almene
boliger.
Desuden er det væsentligt, at
tilsagnsmodtageren - som skal være driftsherre for byggeriet
i hele dets levetid - har den afgørende indflydelse
på, at forholdet mellem pris og kvalitet svarer til de behov,
som målgruppen for alment byggeri har. Ofte stiller
kommunerne yderligere krav til f.eks. byggeriets
bæredygtighed, indretning, materialer etc. Det er efter
kvalitetssikringsbekendtgørelsen tilsagnsmodtageren, der
sætter kvaliteten for byggeriet, og sikrer, at den valgte
kvalitet føres ud i livet. Denne opgave skal i alle
tilfælde forblive hos tilsagnsmodtageren.
Når en privat part ønsker at
indgå et samarbejde med en tilsagnsmodtager med henblik
på, at der bliver opført almene boliger og afleveret
til tilsagnsmodtageren inden boligerne tages i brug, vil der efter
ministeriets opfattelse ligeledes ske en udvidelse af boligmassen
med boliger, som ikke findes på boligmarkedet, og som ikke
nødvendigvis vil blive opført, hvis
boligorganisationen eller andre tilsagnsmodtagere ikke får
mulighed for at erhverve det med offentlig støtte.
Idet tilsagnsmodtagere også i
situationer, hvor de erhverver en ubebygget grund og herefter
selvstændigt varetager hele bygherrerollen, under alle
omstændigheder skal overlade byggearbejdet til en privat
virksomhed udvalgt igennem en udbudsforretning, findes der i
forhold til ovennævnte præmis om, at støttet
byggeri kun skal opføres, hvis det udvider boligmassen, ikke
at være afgørende forskel mellem den gældende,
traditionelle måde at opføre almene boliger, hvor en
tilsagnsmodtager erhverver en byggegrund og efterfølgende
sender entrepriseopgaven i udbud med henblik på
opførsel af almen boliger, og den situation, hvor den
private part selv opfører boliger og i den forbindelse
overholder de forpligtelser, der ellers påhviler
tilsagnsmodtageren efter almenboligloven, herunder
udbudsforpligtelsen, og afleverer de nyopførte boliger til
tilsagnsmodtager. Boligerne er ikke en del af boligmassen på
tidspunktet, hvor aftalen om erhvervelse af boliger indgås,
og der findes ikke særlige grunde for at forhindre
opførelse af almene boliger af en privat part, så
længe de krav, der påhviler en tilsagnsmodtager efter
lov om almene boliger m.v. bliver opfyldt. Hermed tænkes
bl.a. på almenboliglovens regler om boligernes finansiering,
anskaffelsessum, maksimumsbeløb, indretning, kvalitet,
forsikring og udbudspligt.
For så vidt angår de
gældende regler, som giver mulighed for at opføre
almene boliger sammen med private boliger, jf. pkt. 2.1., har disse
efter ministeriets opfattelse i praksis vist sig at mangle den
tilstrækkelige fleksibilitet i forhold til ovennævnte
situationer, hvor almene boliger skal opføres sammen med
private boliger eller erhverv. Samtidig er der et udtalt behov for
at afklare almene boligorganisationers og andre tilsagnsmodtageres
mulighed for at indgå et samarbejde med en privat part med
henblik på at skabe boligområder med blandede
boligformer og erhverv og hermed fjerne enhver usikkerhed omkring
kommunalbestyrelsens adgang til at meddele tilsagn om
støtte, selv om almene boliger - i yderste tilfælde -
bliver opført af en privat bygherre og afleveret til
tilsagnsmodtager.
2.3. Den
foreslåede ordning
Det foreslås, at kommunalbestyrelsen
under visse nærmere angivne betingelser får mulighed
for at give tilsagn efter almenboliglovens § 115 til
etablering af almene boliger ved nybyggeri, når almene
boliger etableres i et samarbejde mellem tilsagnsmodtageren og en
privat part, der opfører de pågældende boliger,
og afleverer boligerne til tilsagnsmodtager, som herefter tager dem
i drift.
Tilsagnet vil kunne blive givet til
tilsagnsmodtagere, der er nævnt i § 115, stk. 1, 2, 4, 5
og 6, således at tilsagnsmodtagerkredsen ikke vil blive
ændret ved forslaget.
Tilsagnet vil forudsætte, at samarbejdet
mellem tilsagnsmodtageren og den private part er nødvendigt
for at etablere almene boliger. Det vil derfor være
kommunalbestyrelsen opgave at vurdere, om
nødvendighedskravet er opfyldt. Dette krav vil tage
udgangspunkt i lovforslagets overordnede mål om at fremme
blandet boligbyggeri, som skal forstås som byggeri med
forskellige boligformer (almene eller private boliger) og/eller
erhverv.
Desuden vil tilsagnet forudsætte, at
tilsagnsmodtageren, herunder afdeling under opførelse, ikke
løber unødige risici. Derfor foreslås det, at
tilsagnsmodtager i aftalen med den private part skal sikre, at
risici, som tilsagnsmodtager, herunder afdelingen under
opførsel, bærer, er håndteret på en
betryggende måde.
Aftalen skal sikre, at alle krav, som
ifølge almenboligloven skal opfyldes i forbindelse med
etablering af almene boliger bliver opfyldt uanset, hvordan
samarbejdet tilrettelægges. Aftalen skal derfor bl.a.
forpligte den private part til at udbyde tjenesteydelser og bygge-
og anlægsarbejder i henhold til udbudsreglerne gældende
for tilsagnsmodtager. Omfanget af den private parts pligt til at
udbyde opgaven vil svare til tilsagnsmodtagers udbudspligt.
Med forslaget er der således ikke
tiltænkt nogen ændringer af reglerne, som
vedrører tilsagnsmodtagers udbudspligt. Kommunalbestyrelsen
skal derfor betinge tilsagn efter den foreslåede ordning af,
at den private part udfører de aftalte arbejder i henhold
til de udbudsretlige forpligtelser, som påhviler
tilsagnsmodtager.
Selv om ovennævnte betingelser for
etablering af almene boliger i et samarbejde med en privat part
bliver opfyldt, forudsætter det stadigvæk, at der som
udgangspunkt senest ved byggeriets påbegyndelse foreligger
tinglyst endeligt skøde på ejendommen, jf. § 22 i
bekendtgørelse om støtte til almene boliger.
I visse situationer vil etablering af almene
boliger i et samarbejde med en privat part - uanset opfyldelsen af
de foreslåede betingelser - dog kunne gennemføres mere
fleksibelt, hvis den private part beholder skøde på
ejendommen under byggeriets opførelse.
Der er eksempelvis tale om situationer, hvor
der er visse tinglyste klausuler eller byggeriets kompleksitet
kræver det.
Derfor foreslås det, at kravet om, at
tilsagnsmodtager skal have skøde på ejendommen, inden
byggeriet påbegyndes, i særlige tilfælde kan
fraviges, således at tilsagnsmodtager først får
tinglyst skøde på ejendommen i forbindelse med
aflevering af boligerne.
Formålet med forslaget er at sikre
mulighed for at etablere blandet boligbyggeri, selv om den private
part undtagelsesvist beholder skøde på ejendommen
efter byggeriets påbegyndelse, dvs. under
opførelsen.
Uanset om det er tilsagnsmodtager eller den
private part, som har skøde på ejendommen under
opførelsen, vil den foreslåede ordning altid
forudsætte, at formålet med samarbejde med den private
part bl.a. er at fremme opførelse af blandet
boligbyggeri.
Den foreslåede ordning vil derfor give
mulighed for at meddele tilsagn til etablering af almene boliger,
som er en del af et byggeri, som indeholder andre boligtyper
og/eller erhvervslokaler. Almene boliger vil i givet fald
udgøre en selvstændig ejerlejlighed (almen
boligafdeling).
Herudover vil tilsagnet kunne gives i
situationer, hvor der kan være tale om en udmatrikuleret
grund, således at der ikke foreligger samme fysiske og
juridiske barrierer, som gør sig gældende i forhold
til ejerlejlighedskonstruktionen. Almene boliger vil i dette
tilfælde i princippet kunne opføres af
tilsagnsmodtager. Når det alligevel er nødvendigt at
indgå et samarbejde med den private part for at etablere
almene boliger, kan det skyldes det forhold, at alment byggeri er
en del af et større byggeforetagende, som omfatter
opførsel af private boliger, lejeboliger eller
erhvervslokaler. Alment byggeri skal derfor ske i tæt
sammenhæng med privat byggeri på arealer, der er ejet
af en eller flere private grundejere (udviklere). Den
foreslåede ordning vil derfor også kunne anvendes i
dette tilfælde.
Den foreslåede ordning vil ikke kunne
anvendes til at erhverve et eksisterende byggeri, som er taget i
brug. Begrundelsen er, at den offentlige støtte i givet fald
ikke går til at udvide boligmassen, men blot at transformere
et eksisterende byggeri til almene boliger. Et sådan behov
kan imødekommes ved at tilsagnsmodtager erhverver ejendommen
uden offentlig støtte og omdanner det til alment byggeri,
hvilket er nærmere beskrevet ovenfor.
Aftalen, som regulerer samarbejdet mellem
tilsagnsmodtager og den private part, vil kunne have meget
forskelligt indhold beroende på, hvordan parterne konkret
fordeler opgaverne mellem sig. Aftaler, som omfattes af den her
foreslåede ordning, kan bl.a. indebære, at
ejendomsretten til grund og bygning endeligt overdrages til
tilsagnsmodtager på et senere tidspunkt end tidspunktet for
påbegyndelse af byggearbejderne.
For at undgå at tilsagnsmodtageren
løber en unødig risiko, bør betalinger fra
tilsagnsmodtager til den private part forud for at boligerne
afleveres til tilsagnsmodtageren og endeligt skøde på
ejendommen overdrages til tilsagnsmodtageren, kun ske mod fuld
sikkerhed. Ligeledes bør den private part bære
risikoen for overskridelse af den bindende
anskaffelsessum/maksimumsbeløbet. Der vil i
støttebekendtgørelsen blive fastsat nærmere
regler om dette.
Med forslaget vil man ikke ændre
på kommunernes praksis for udmøntning af grundkapital,
når almene boliger opføres på den traditionelle
måde, hvor en tilsagnsmodtager erhverver en ubebygget grund
og herefter selvstændigt etablerer almene boliger. Mange
kommuner udsætter allerede i dag udmøntning af
grundkapital for en konkurrence, men det er ikke hensigten med
lovforslaget at indføre en egentlig bygherrekonkurrence.
Overdragelsessummens enkelte elementer skal
være specificeret og bestå af grundpris, den private
parts honorar og dennes faktiske udgifter til de tjenesteydelser og
byggearbejder, som har været udbudt for at overholde
tilsagnsmodtagers udbudspligt.
Specifikation af grundprisen er
nødvendig, idet det bl.a. vil give grundlag for, at
kommunalbestyrelsen som led i sin tilsynspligt kan vurdere, om den
aftalte grundpris er rimelig. Kommunalbestyrelsens vurdering af
grundprisens rimelighed skal tage udgangspunkt i de lokale
grundpriser, men skal også tage højde for grundprisens
betydning for gennemførsel af projektet. En for høj
grundpris indebærer, at der er færre midler til selve
byggeriet, hvilket negativt kan påvirke konkurrencen,
når byggeopgaven sendes i udbud.
Den private parts honorar vil omfatte vederlag
for udgifter til ydelser, risikohåndtering, finansiering
m.v., dvs. ydelser, som ikke er omfattet af tilsagnsmodtagers
udbudspligt. Kommunalbestyrelsen skal påse, at honoraret
svarer til markedspris.
Bestemmelsen om maksimumbeløb for
anskaffelsessummen for alment byggeri, jf. § 115, stk. 10, 1.
pkt., skal være overholdt. Kommunalbestyrelsen skal
påse, at det fremgår af aftalen med den private part,
at tilsagnsmodtager aldrig kan komme til at betale mere end den til
enhver tid gældende anskaffelsessum for alment byggeri, jf.
§ 115, stk. 10, 1. pkt. Eventuel overskridelse af prisen skal
udredes af den private part.
Idet den samlede pris for byggeriet kan vise
sig at være højere end maksimumsbeløbet, skal
tilsagnsmodtager derfor sikre i samarbejdsaftalen, at forskellen
dækkes af den private part. I det omfang tilsagnsmodtager
bliver nødt til at dække forskellen, vil denne skulle
dækkes af byggesagshonoraret, evt. suppleret med tilskud fra
tilsagnsmodtagers egenkapital.
Kommunalbestyrelsen vil i praksis godkende
skema A på baggrund af en aftale mellem den private part og
tilsagnsmodtager. Når den private part har gennemført
de nødvendige udbudsforretninger og indgået aftalerne,
vil tilsagnsmodtager udfylde skema B. Skema C vil blive indberettet
af tilsagnsmodtager i forbindelse med overtagelsen af
ejendommen.
Nærmere betingelser for
kommunalbestyrelsens tilsagn efter § 115 vil blive fastsat i
administrative forskrifter, herunder
støttebekendtgørelsen.
Det forudsættes, at aftalen mellem
boligorganisation og den private part indgås på
vilkår, der svarer til AB18 aftalesættet.
Den særlige bestemmelse i
bekendtgørelse om drift af almene boliger m.v. om
byggesagshonorar og bestyrelsesudgifter, som afdelinger
opført efter den foreslåede ordning skal betale til
boligorganisationen for byggeadministrationen, vil finde anvendelse
også i forhold til den foreslåede ordning. Det betyder
bl.a., at byggesagshonorarets størrelse skal
fastsættes efter kostægteprincippet. Det er
kommunalbestyrelsens pligt til at påse, om byggesagshonoraret
overholder dette princip.
Almene boliger, som vil blive opført
efter den foreslåede ordning, skal opfylde samme krav om
kvalitetssikring, som gælder for almene boliger opført
på den traditionelle vis, hvor en almen boligorganisation
eller en anden tilsagnsmodtager er bygherre. Tilsagnsmodtager skal
derfor sikre, at de forpligtelser, der påhviler
tilsagnsmodtager, jf. bekendtgørelse nr. 773 af 27. juni
2011 om kvalitetssikring af byggearbejder i alment byggeri m.v. og
ombygninger efter lov om byfornyelse og udvikling af byer, bliver
opfyldt af den private part, som vil forestå
gennemførelsen af byggeriet.
Desuden skal tilsagnsmodtager sikre, at de
forpligtelser, der påhviler tilsagnsmodtager efter
bekendtgørelse om anvendelse af informations- og
kommunikationsteknologi (IKT), bliver opfyldt af den private
part.
Endelig skal tilsagnsmodtager sikre, at kravet
fra § 108, 3. pkt., om totaløkonomiske vurderinger, som
nærmere fremgår af § 37, stk. 1, i
bekendtgørelse nr. 1226 af 14. december 2011 om
støtte til almene boliger m.v., ligeledes bliver opfyldt af
den private part.
Som en vigtig del af den traditionelle
måde at opføre almene boliger på, indgår
ordningen vedrørende Byggeskadefonden. Byggeskadefonden
dækker op til 95 pct. af udgifterne til udbedring af
byggeskader, når der foreligger et revisorattesteret
byggeregnskab, jf. § 155, stk. 1, 1. pkt., i lov om almene
boliger m.v.
Det foreslås, at den foreslåede
ordning bliver omfattet af Byggeskadefonden. Samtidig vil det
indebære, at der skal indbetales et bidrag på 1 pct. af
den anskaffelsessum, som senest er godkendt inden byggeriets
påbegyndelse, jf. § 156 a, stk. 1, 1. pkt.
Det er en betingelse for Byggeskadefondens
dækning, at tilsagnsmodtageren bl.a. overholder
kvalitetssikringsbekendtgørelsen.
Det er hensigten, at administrative
forskrifter gældende for etablering af almene boliger ved
nybyggeri, når tilsagnsmodtageren selv fremstår som
bygherre, vil gælde for etablering af alment nybyggeri, som
opføres efter den foreslåede ordning.
3. Forholdet til
udbudsretten
En afgrænsning af situationer, hvor
nybyggeri i privat regi vil kunne tillades, forudsætter en
nærmere stillingtagen til udbudsretlige udfordringer, som
nødvendigvis rejser sig i forbindelse med
byggearbejderne.
Reglerne om udbud er nærmere fastsat i
Udbudsloven, jf. lov nr. 1564 af 15. december 2015, der
gennemfører Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2014/24/EU af 26. februar 2014 om offentlige udbud og om
ophævelse af direktiv 2004/18/EF (EØS-relevant tekst),
EU-Tidende 2014, nr. L 94, side 65, og derfor ikke kan indeholde
regler, som strider mod direktivet.
Almene boligorganisationer opfattes som
ordregivere i Udbudslovens forstand og skal derfor udbyde opgaver i
henhold til lovens regler.
Udbudsloven, lov om indhentning af tilbud
på visse offentlige og offentligt støttede kontrakter
og støttebekendtgørelsen indeholder ingen regler om
adgangen til at delegere udbudsforretningen til private, og der
findes ikke øvrige EU-regler af generel karakter herom.
Dansk ret er heller ikke til hinder for, at det overlades til en
privat bygherre at forestå udbudsforretningen. Det vil dog
altid ske på ordregivers ansvar.
I EU-Domstolens praksis findes der visse domme
vedrørende muligheden for at tilpligte en privat grundejer
til at opfylde de forpligtelser, som ifølge udbudsreglerne
påhviler en offentlig ordregiver. Den mest relevante er
Ordine-dommen, hvor man i dommen bl.a. har udtalt, at det ikke
nødvendigvis er den ordregivende myndighed selv, der skal
anvende de i dette direktiv fastsatte fremgangsmåder med
hensyn til indgåelse.
"Direktivets effektive virkning tilgodeses
fuldt ud ligeså godt, hvis den nationale lovgivning
gør det muligt for kommunalforvaltningen at forpligte den
grundejer, der er indehaver af tilladelsen, til, ved de aftaler,
den indgår med grundejeren at udføre de aftalte
arbejder under anvendelse af de i direktivet fastsatte
fremgangsmåder, hvilket sker for at opfylde de forpligtelser,
der påhviler kommunalforvaltningen i henhold til direktivet.
I dette tilfælde skal grundejeren således i henhold til
de med kommunen indgåede aftaler, der som modydelse for
udførelsen af et offentligt infra- og servicestrukturarbejde
fritager ham fra bidraget til infra- og servicestrukturudgifterne,
anses for indehaver af en fuldmagt udstedt af kommunen til brug for
dette arbejdes udførelse." (Præmis 100 i EF-Domstolens
dom af 12. juli 2001 i sagen C-399/98 (Ordine degli Architetti
m.fl. mod Commune di Milano m.fl.))
Udbudspligten kan således søges
opfyldt, så det i kontrakten sikres, at overdrageren
gennemfører de nødvendige udbudsforretninger,
herunder at disse gennemføres på tilsagnsmodtagers
vegne.
Tilsagnsmodtager skal i samarbejdsaftalen om
etablering af almene boliger indgået med en privat part
forpligte den pågældende til at udføre de
aftalte arbejder under anvendelse af de i udbudsloven fastsatte
fremgangsmåder med henblik på at opfylde de
forpligtelser, der påhviler tilsagnsmodtager i henhold til
udbudsloven.
Omfanget af den private parts forpligtelser
vil afhænge af den konkrete situation. Afgørende for
vurderingen er det tidspunkt, hvor tilsagnsmodtagers behov for
byggeriet opstår. Behovet kan ikke opstå, før
kommunalbestyrelsen har vurderet, at der er behov for almene
boliger i det konkrete byggeri.
Hvis købesummen ligger under
Udbudslovens tærskelværdier, skal aftalens
udbudsretlige konsekvenser vurderes efter Lov om indhentning af
tilbud på visse offentlige og offentligt støttede
kontrakter, jf. lovbekendtgørelse nr. 1410 af 7. december
2007.
Efter § 1, stk. 5, i Lov om indhentning
af tilbud på visse offentlige og offentligt støttede
kontrakter forstås ved »bygge- og
anlægsarbejder« i overensstemmelse med udbudsdirektivet
og forsyningsvirksomhedsdirektivet resultatet af et sæt
bygge- og anlægsaktiviteter bestemt til i sig selv at udfylde
en økonomisk eller teknisk funktion. Bestemmelsen fortolkes
i praksis således, at byggerier opført efter
køberens nærmere anvisninger som udgangspunkt falder
inden for udbudsloven. I praksis kan den valgte fremgangsmåde
med hensyn til en almen boligorganisations anskaffelse af en ny
ejendom indebære, at anskaffelsen skal ske gennem en
licitation.
Det fremgår endvidere af § 33, stk.
1, i bekendtgørelse nr. 1226 af 14. december 2011 om
støtte til almene boliger m.v., at byggearbejderne
vedrørende etablering af almene familieboliger,
ungdomsboliger og ældreboliger i henhold til § 115 i lov
om almene boliger m.v., skal udbydes efter reglerne i lov om
indhentning af tilbud på visse offentlige og offentligt
støttede kontrakter eller Udbudsloven.
Tilsagnsmodtageren har således pligt til
at udbyde opgaver efter de gældende udbudsregler.
Byggearbejderne kan således ikke udføres af
tilsagnsmodtager i eget regi.
Med forslaget ændres der således
ikke på tilsagnsmodtagernes udbudsretlige forpligtelser. Det
er således et ufravigeligt vilkår for
kommunalbestyrelsens tilsagn, at reglerne om udbud overholdes. Det
er ikke hensigten med lovforslaget at ændre på det
forhold.
Kommunalbestyrelsen skal således
kontrollere, om udbudsreglerne er overholdt.
4. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekven-ser for det offentlige
Med lovforslaget fastlægges rammer for
fremadrettet at lade private aktører varetage
bygherreopgaven ved nybyggeri af almene boliger som led i blandede
byggeprojekter. Forslaget skønnes ikke at påvirke
kommunernes vurdering af det lokale behov for nyt alment
boligbyggeri, men at sikre bedre muligheder for at opnå en
hensigtsmæssig "blandet" byudvikling i kommunen. På den
baggrund vurderes lovforslaget ikke at have økonomiske
konsekvenser for de offentlige udgifter til støtte til
alment byggeri.
Lovforslaget skønnes at medføre
begrænsede statslige udgifter til tilretning af Trafik-,
Bygge- og Boligstyrelsens administrationssystem for almene boliger
(BOSSINF-STB). Disse udgifter vil blive afholdt inden for
Transport- og Boligministeriets eksisterende rammer. Forslaget
vurderes herudover ikke at have implementeringskonsekvenser for
staten.
Lovforslaget sikrer klare rammer for aftalerne
mellem tilsagnsansøger (almen boligorganisation mv.) og den
private part, som kommunerne skal vurdere i forbindelse med
meddelelse om støttetilsagn (skema A) til fx en almen
boligorganisation. Herudover påvirker forslaget ikke den
kommunale støttesagsbehandling. På den baggrund
vurderes lovforslaget ikke at have implementeringskonsekvenser for
kommunerne.
De kommunaløkonomiske konsekvenser af
lovforslaget skal forhandles med KL.
Lovforslaget vurderes ikke at have
økonomiske og implementeringsmæssige konsekvenser for
regionerne.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervs-livet m.v.
Lovforslaget forventes at skabe større
gennemsigtighed omkring risici og administrative byrder for alle
aktører, såvel den private part, den almene aftalepart
og andre, der deltager i et byggeprojekt med såvel private
som almene boliger, og hvor en privat aktør fremadrettet
varetager bygherrerollen for de almene boliger. Herudover vurderes
lovforslaget ikke at medføre økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Det er Transport- og Boligministeriets
vurdering, at principperne for agil erhvervsrettet regulering ikke
er relevante for de konkrete ændringer i lovforslaget.
6. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget skønnes ikke at have
administrative konsekvenser for borgerne.
7. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget skønnes ikke at have
miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet til
EU-retten
Almene boligorganisationer anses for at
være omfattet af Kommissionens afgørelse af 20.
december 2011 om anvendelse af bestemmelserne i artikel 106, stk.
2, i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde
på statsstøtte i form af kompensation for offentlig
tjeneste ydet til visse virksomheder, der har fået overdraget
at udføre tjenesteydelser af almindelig økonomisk
interesse 2012/21/EU (EUT L 7 af 11.1.2012, s. 3).
Afgørelsen fastsætter, på
hvilke betingelser statsstøtte ydet i form for kompensation
for en tjenesteydelse af almindelig økonomisk interesse ikke
er underlagt forhåndsanmeldelsespligten efter traktatens
artikel 108, stk. 3, da den kan anses for at være forenelig
med traktatens artikel 106, stk. 2.
Det vurderes, at den foreslåede
bestemmelse er i overensstemmelse med Kommissionens
afgørelse. Med forslaget ændres ikke på den
gældende model for finansiering af almene boliger. Reglerne
om kommunernes grundkapital samt statens ydelsesstøtte m.v.
vil således finde anvendelse på samme måde som
reglerne gælder, når almene boligorganisationer
opfører almene boliger på den traditionelle
måde, dvs. køb af en ubebygget grund med
følgende entreprise.
9. Hørte
myndigheder og organisationer
Der er tale om en genfremsættelse af
lovforslag nr. L 214 (2018-19 (1. samling)), som blev fremsat for
Folketinget den 27. marts 2019, men som bortfaldt som følge
af folketingsvalget den 5. juni 2019. Et udkast til det oprindelige
lovforslag har i perioden den 15. november 2018 til den 16.
december 2018 og fra den 25. februar 2019 til den 4. marts 2019
været sendt i høring hos følgende myndigheder
og organisationer m.v.:
Advokatsamfundet, Akademisk Arkitektforening,
Alzheimerforeningen, Andelsboligforeningernes
Fællesrepræsentation, Ankestyrelsen,
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, ATP-ejendomme,
BAT-Kartellet, Bedre Psykiatri, BL - Danmarks Almene Boliger,
BOSAM, Byggeskadefonden, Byggeskadefonden vedr. Bygningsfornyelse,
Byggesocietetet, Bygherreforeningen i Danmark, Center for
Boligsocial Udvikling, Danmarks Lejerforeninger, Dansk Byggeri,
Dansk Energi, Dansk Erhverv, Dansk Fjernvarme, Dansk
Socialrådgiverforening, Dansk Ungdoms Fællesråd,
Danske Advokater, Danske arkitektvirksomheder, Danske
Handicaporganisationer, Danske Lejere, Danske Regioner, Danske
Studerendes Fællesråd, Danske Udlejere, Danske
Ældreråd, Datatilsynet, Den Danske Dommerforening, Det
Centrale Handicapråd, DI, Digitaliseringsstyrelsen,
EjendomDanmark, Ejerlejlighedernes Landsforening,
Erhvervsstyrelsen, Finans Danmark, Foreningen af Rådgivende
Ingeniører FRI, Foreningen af Statsautoriserede Revisorer,
Foreningen Danske Revisorer, Foreningen til fremskaffelse af
boliger for ældre og enlige, Forsikring og Pension,
Frivilligrådet, Husleje- og Beboerklagenævnsforeningen,
Håndværksrådet, Institut for Menneskerettigheder,
KL, Kollegiekontorerne i Danmark, KommuneKredit, Kommunernes
Revision - BDO, Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen,
Landsbyggefonden, Lejernes Landsorganisation i Danmark, LOS,
OK-Fonden, Psykiatrifonden, Rådet for Etniske Minoriteter,
Rådet for Socialt Udsatte, SAND De hjemløses
Landsorganisation, SBi/AAU (Statens Byggeforskningsinstitut under
Aalborg Universitet), Selveje Danmark, SFI - Det Nationale
Forskningscenter for Velfærd, Sind, Socialchefforeningen,
Socialpædagogernes Landsforbund, TEKNIQ, Udbetaling Danmark
og Ældre Sagen.
| | | 10. Sammenfattende skema | | | | | | | Positive konsekvenser/mindre
udgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | | (hvis ja, angiv omfang) | (hvis ja, angiv omfang) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Implementeringkonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Større gennemsigtighed omkring
blandede private og almene byggerier | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Almene boligorganisationer anses for at
være omfattet af Kommissionens afgørelse af 20.
december 2011 om anvendelse af bestemmelserne i artikel 106, stk.
2, i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde
på statsstøtte i form af kompensation for offentlig
tjeneste ydet til visse virksomheder, der har fået overdraget
at udføre tjenesteydelser af almindelig økonomisk
interesse. Afgørelsen fastsætter,
på hvilke betingelser statsstøtte ydet i form for
kompensation for en tjenesteydelse af almindelig økonomisk
interesse ikke er underlagt forhåndsanmeldelsespligten efter
traktatens artikel 108, stk. 3, da den kan anses for at være
forenelig med traktatens artikel 106, stk. 2. Det vurderes, at den foreslåede
bestemmelse er i overensstemmelse med Kommissionens
afgørelse. Med forslaget ændres ikke på den
gældende model for finansiering af almene boliger. Reglerne
om kommunernes grundkapital samt statens ydelsesstøtte m.v.
vil således findes anvendelse på samme måde, som
reglerne gælder, når almene boligorganisationer
opfører almene boliger på den traditionelle
måde, dvs. køb af en ubebygget grund med
følgende entreprise. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU- regulering/Går videre
end minimumskrav i EU-regulering | JA | NEJ X | | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr.
1
Kommunalbestyrelsen kan ifølge §
115, stk. 1, nr. 1, i lov om almene boliger m.v. give tilsagn om
ydelsesstøtte til en almen boligorganisation til etablering
af almene boliger ved nybyggeri. Bestemmelsen gør
således udtømmende op med, i hvilke situationer og
hvorledes en almen boligorganisation kan etablere almene boliger
ved nybyggeri med offentlig støtte.
Efter § 115, stk. 2, nr. 1, i lov om
almene boliger m.v., kan kommunalbestyrelsen i den kommune, hvor
boligerne agtes etableret, på statens vegne give tilsagn om
ydelsesstøtte til kommunale almene ældreboliger og til
selvejende institutioner til etablering af almene
ældreboliger, herunder almene ældreboliger, der
indrettes særligt med henblik på at betjene personer
med betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne,
der etableres ved nybyggeri.
Efter § 115, stk. 4, nr. 1, i lov om
almene boliger m.v., kan kommunalbestyrelsen i den kommune, hvor et
regionsråd på grundlag af den årlige rammeaftale
med regionens kommuner skal etablere almene ældreboliger, der
indrettes særligt med henblik på at betjene personer
med betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne,
kan på statens vegne give tilsagn om ydelsesstøtte til
disses etablering ved nybyggeri.
Efter § 115, stk. 5, nr. 1, i lov om
almene boliger m.v., kan kommunalbestyrelsen i den kommune, hvor
boligerne agtes etableret, på statens vegne give tilsagn om
ydelsesstøtte til selvejende institutioner til etablering af
almene ungdomsboliger, der etableres ved nybyggeri.
Efter § 115, stk. 6, nr. 1, i lov om
almene boliger m.v., kan kommunalbestyrelsen i den kommune, hvor
boligerne agtes etableret, på statens vegne give tilsagn om
ydelsesstøtte til selvejende institutioner til etablering af
universitetsnære almene ungdomsboliger, der støttes af
en fond, jf. § 10, stk. 2, i lov om offentlige
forskningsinstitutioners kommercielle aktiviteter og samarbejde med
fonde, og som etableres ved nybyggeri.
Det foreslås i § 116, stk. 1, at tilsagn efter §
115, stk. 1, nr. 1, stk. 2, nr. 1, stk. 4, nr. 1, stk. 5, nr. 1, og
stk. 6, nr. 1, tillige kan gives til etablering af almene boliger i
et samarbejde mellem en tilsagnsmodtager og en privat part, der
opfører de pågældende boliger, såfremt
1) samarbejdet er nødvendigt for at fremme
blandet boligbyggeri og
2) tilsagnsmodtager ikke løber
unødige risici.
Med forslaget får kommunalbestyrelsen
mulighed for at give tilsagn om ydelsesstøtte efter §
115, stk. 1, nr. 1, stk. 2, nr. 1, stk. 4, nr. 1, stk. 5, nr. 1, og
stk. 6, nr. 1, til etablering af almene boliger (familieboliger,
ældreboliger og ungdomsboliger, herunder
universitetsnære ungdomsboliger) ved nybyggeri i et
samarbejde mellem tilsagnsmodtager og en privat part, der skal
opføre almene boliger og aflevere det til
tilsagnsmodtager.
Tilsagnsmodtagere kan således være
en almen boligorganisation (etablering af almene familie-, ungdoms-
og ældreboliger), jf. § 115, stk. 1, kommuner og
selvejende institutioner (almene ældreboliger), jf. §
115, stk. 2, et regionsråd (almene ældreboliger), jf.
§ 115, stk. 4, og selvejende institutioner (almene
ungdomsboliger og universitetsnære almene ungdomsboliger),
jf. § 115, stk. 5 og 6.
Efter den gældende § 106 i lov om
almene boliger m.v. kan tilsagn om støtte kun gives, hvis de
byggearbejder, som omfattes af tilsagnet, ikke er påbegyndt.
Bestemmelsen afspejler almenboliglovens hovedprincip
vedrørende støtte til opførelse af nye
støttede boliger, som forudsætter, at byggearbejder
omfattet af tilsagnet ikke må være påbegyndt. Det
foreslås, at hovedprincippet fastlagt i § 106 også
skal gælde for byggeri, som opføres efter den
foreslåede § 116, stk. 1.
Det betyder, at kommunalbestyrelsen kun vil
kunne meddele tilsagn om ydelsesstøtte, hvis de
byggearbejder, som omfattes af tilsagnet, ikke er påbegyndt.
Samarbejdsmodeller, hvor den private bygherre allerede har
opført dele af byggeriet, før en aftale med
tilsagnsmodtageren om færdiggørelse og overdragelse af
byggeriet indgås, vil således ikke være omfattet
af den foreslåede ordning.
Samarbejde skal forstås som et
aftaleretligt forhold mellem tilsagnsmodtager og privat part, som
nærmere regulerer parternes rettigheder og pligter i
forbindelse med byggeriets opførelse.
Det foreslåede § 116, stk. 1, nr. 1, indebærer,
at kommunalbestyrelsens tilsagn forudsætter, at samarbejdet
mellem tilsagnsmodtager og den private part er nødvendigt
for at etablere almene boliger med henblik på at fremme
blandet boligbyggeri.
Bestemmelsen indebærer, at
kommunalbestyrelsen skal vurdere, at der et behov for at etablere
almene boliger med henblik på at fremme blandet boligbyggeri,
og at dette behov ikke kan opfyldes uden den private parts
medvirken.
Hvis der findes andre muligheder for at
opføre almene boliger, som kommunalbestyrelsen finder
egnede, f.eks. byggegrunde, hvis ejere er villige til at
sælge grunden til en almen boligorganisation, og som kan
fremme blandet boligbyggeri, vil den foreslåede ordning som
udgangspunkt være unødvendig. Derfor vil det
også indgå i vurderingen, hvor stor andel almene
boliger udgør i boligområdet eller bydelen. Et
boligområde eller en bydel kan ikke defineres ud fra
indbyggertal eller antal boliger. Det overlades til
kommunalbestyrelsen til at vurdere, hvordan og i hvilket omfang
almene boliger skal "blandes" med andre boligtyper.
Kommunalbestyrelsen skal i sin vurdering
således primært lægge vægt på, om der
er behov for at etablere almene boliger med henblik på at
sikre blandet boligbyggeri.
Desuden skal kommunalbestyrelsen i vurderingen
inddrage årsagen til, at tilsagnsmodtager ikke kan erhverve
en ubebygget grund.
Endvidere skal det indgå i vurderingen,
om boligerne opføres som led i en lokalplans krav om at 25
pct. af boligmassen skal være almene boliger.
Kommunalbestyrelsen skal også vurdere,
om der foreligger noget omgåelseshensyn, som taler imod
meddelelse af tilsagnet. Der kan eksempelvis tale om, at
tilsagnsmodtageren har afhændet en ubebygget grund til en
privat part og i den forbindelse indgår en samarbejdsaftale
om etablering af almene boliger.
Det forudsættes, at samarbejdet mellem
tilsagnsmodtager og den private part baseres på en
samarbejdsaftale, der sikrer overholdelse af denne lovs regler for
etablering af almene boliger.
Kommunalbestyrelsens tilsagn vil således
altid forudsætte, at boligerne opfylder alle krav, som
gælder for etablering af almene boliger.
Det handler bl.a. om § 107 i lov om
almene boliger m.v., som indeholder regler om betaling af et gebyr
til staten og kommunen i forbindelse med etablering af boliger ved
nybyggeri. Denne vil således også omfatte
opførsel af boliger efter den foreslåede ordning.
Ligesom i dag vil tilsagnsmodtager endvidere i
aftalen kunne stille krav om, at den private part i forbindelse med
udbud af bygge- og anlægsarbejder og tjenesteydelser anvender
sociale klausuler om uddannelses- og praktikaftaler, jf. § 107
a i lov om almene boliger m.v.
De gældende regler om de almene boligers
udformning og indretning m.v. i §§ 108-110 i lov om
almene boliger m.v. vil ligeledes finde anvendelse.
Det samme gælder for administrative
forskrifter fastsat af transport-, bygnings- og boligministeren
efter § 113, stk. 1.
Det bemærkes, at bestemmelserne i
kapitel 8 i lov om almene boliger m.v. finder tilsvarende
anvendelse på almene ældreboliger, som ejes af en
kommune eller en region, selvejende ældreboliger og
selvejende almene ungdomsboliger, jf. § 114 i lov om almene
boliger m.v.
De krav, som fremgår af de af
transport-, bygnings- og boligministerens fastsatte nærmere
regler, jf. bl.a. bekendtgørelse om støtte til almene
boliger m.v., bekendtgørelse om anvendelse af informations-
og kommunikationsteknologi (IKT) og bekendtgørelse om
kvalitetssikring af byggearbejder i alment byggeri m.v. og
ombygninger efter lov om byfornyelse og udvikling af byer, skal
også opfyldes, når nybyggeriet opføres efter den
foreslåede ordning.
Kommunalbestyrelsen fordeling af støtte
til almene boliger skal stadigvæk ske på baggrund af en
samlet vurdering af situationen på det lokale boligmarked og
behovet for nyt støttet boligbyggeri i kommunen, jf. §
104 i lov om almene boliger m.v. Nærmere regler om tildeling
af tilsagn om støtte findes i kapitel 6 i
støttebekendtgørelsen.
Det er tilsagnsmodtager, der skal indgive
ansøgning om støtte (ansøgningsskema A) til
kommunalbestyrelsen, jf. støttebekendtgørelsens
§ 18, stk. 1, 1. pkt.
Kommunalbestyrelsen kan i forbindelse med
tilsagn stille vilkår, herunder særlige vilkår,
som det konkrete projekt måtte give anledning til.
Kommunalbestyrelsen skal påse, at de stillede betingelser for
støtte efter lov om almene boliger m.v. og tilhørende
bekendtgørelser samt de særlige vilkår, som
kommunalbestyrelsen har stillet, er overholdt.
Kommunalbestyrelsen kan herefter meddele
tilsagnsmodtager et skriftligt tilsagn på de betingelser, som
følger af lov om almene boliger m.v. og
støttebekendtgørelsen.
Byggeskadefonden vil også omfatte
nybyggeri efter den foreslåede ordning. Tilsagnsmodtager skal
sikre, at de krav, som Byggeskadefonden stiller i forhold til
etablering af almene boliger, når disse etableres af almene
boligorganisationer m.v., bliver opfyldt, uanset hvilken
samarbejdsform der er valgt.
Kommunalbestyrelsen skal stille som betingelse
for tilsagn efter § 115 i lov om almene boliger m.v., at
samarbejdsaftalen sikrer, at den private part til brug for
Byggeskadefondens eftersyn og den efterfølgende drift af
byggeriet afleverer al projekt- og kvalitetssikringsmateriale samt
drifts- og vedligeholdelsesplaner og øvrig dokumentation i
forbindelse med opførelsen, herunder tilsyns- og
afleveringsprotokoller til tilsagnsmodtageren i forbindelse med
afleveringen af byggeriet og senest 2 måneder efter
afleveringen.
Kommunalbestyrelsen skal endelig stille som
betingelse for tilsagnet, at aftalen sikrer, at den private part
skal vedlægge beregninger, der efterviser projektets
overholdelse af gældende normer for bærende og
stabiliserende konstruktioner.
Tilsagnsmodtagers ansøgning om
kommunalbestyrelsens godkendelse af anskaffelsessummen forud for
byggeriets påbegyndelse (ansøgningsskema B) skal
fortsat indeholde en totaløkonomisk vurdering baseret
på anvendelsen af Landsbyggefondens
totaløkonomimodel.
Tilsagnsmodtageren skal i overensstemmelse med
de gældende regler senest 15 måneder efter
tilsagnsdatoen digitalt indberette de oplysninger, som danner
grundlag for godkendelse af en anskaffelsessum
(ansøgningsskema B) til kommunalbestyrelsen.
Tilsagnsmodtageren skal dokumentere overfor
kommunalbestyrelsen, at der senest ved byggeriets
påbegyndelse foreligger tinglyst endeligt skøde
på ejendommen, jf. støttebekendtgørelsens
§ 22. Hvis tinglysningen alene er betinget af
udstykningsmyndighedernes samtykke og forudsat, at
tilsagnsmodtageren på tidspunktet for byggeriets
påbegyndelse kan dokumentere, at der er opnået
forhåndsgodkendelse fra disse myndigheder af, at udstykning
vil kunne gennemføres, kan fristen udskydes. Det samme
gælder, hvis den endelige indførsel af skøde
på den eller de kommende ejerlejligheder i tingbogen alene
afventer ejendommens opdeling i ejerlejligheder, kan fristen
fraviges.
Under byggeriets eller arbejdernes
gennemførelse fører kommunalbestyrelsen
sædvanligt tilsyn med, at betingelserne og de særlige
vilkår for støttetilsagnet overholdes.
Tilsagnsmodtageren skal indberette digitalt
byggeregnskabet til kommunalbestyrelsen. Tilsagnsmodtager skal
sikre, at en overskridelse af maksimumsbeløbet efter kapitel
4, afholdes af den private part.
Det bemærkes i den forbindelse, at
afdelinger under opførelse betaler byggesagshonorar og
bestyrelsesudgifter til boligorganisationen for
byggesagsadministrationen, jf. § 33, stk.1, i
bekendtgørelse nr. 1226 af 26. december 2018 om drift af
almene boliger m.v.
Tilsagnsmodtageren skal digitalt indberette
den endelige anskaffelsessum (ansøgningsskema C).
Tilsagnsmodtager skal i samarbejdsaftalen
sikre, at den private part gør tilsagnsmodtager skadefri i
tilfælde af, at tilsagnsmodtager ifalder ansvaret for den
private parts manglende opfyldelse af udbudspligten.
Kommunalbestyrelsen vil kunne stille de
betingelser, som kommunalbestyrelsen allerede i dag kan stille,
når den tager stilling til ansøgning om tilsagn til
etablering af almene boliger ved nybyggeri, jf. §§ 30-32
i bekendtgørelse nr. 1226 af 14. december 2011 om
støtte til almene boliger m.v.
Det vil stadigvæk være
kommunalbestyrelsens pligt at påse, at de forpligtelser, der
efter denne lov påhviler en tilsagnsmodtager i forbindelse
med etablering af almene boliger ved nybyggeri bliver opfyldt. Selv
om byggeriet opføres i et samarbejde med et privat part,
skal det således sikres i samarbejdsaftalen, at de
forpligtelser, som tilsagnsmodtager efter reglerne for etablering
af almene boliger har, bliver opfyldt af den private part.
Købesummens enkelte elementer skal
være specificeret med henblik på at give
kommunalbestyrelsen det tilstrækkelige beslutningsgrundlag,
når kommunalbestyrelsen skal tage stilling til tilsagnet.
Derfor skal købesummen specificeres og bestå af
grundpris, den private parts honorar og den private parts faktiske
udgifter til de tjenesteydelser og byggearbejder, som har
været udbudt.
Prisen for byggeriet skal således
fastsættes som bestående af tre dele:
- Grundpris.
- Betaling til den private part for udvikling
m.v.
- Resultater for udbudte arbejder samt
udgiften til ikke-udbudte arbejder.
Bestemmelsen om maksimumbeløb for
anskaffelsessummen for alment byggeri, jf. § 115, stk. 10, 1.
pkt., skal være overholdt. Dette gælder også for
opfyldelse af kravene, som gælder for opførsel af
almene boliger. De skal ligeledes være sikret.
Det foreslåede § 116, stk. 1, nr. 2, indebærer,
at tilsagnsmodtageren ikke skal løbe unødige risici.
Dette gælder for hele processen vedrørende etablering
af de pågældende boliger. Bestemmelsen fastsætter
ikke nogen tidsmæssig grænse for risikovurderingen. Der
vil altid være om en konkret vurdering, hvilke risici
tilsagnsmodtageren skal påtage sig og hvordan disse risici
skal håndteres. Bestemmelsen antager, at etablering af almene
boliger i samarbejde med privat part er et mere kompleks
byggeforetagende, da det typisk handler om samtidig eller successiv
opførelse af flere boligformer med flere investorer, hvilket
kan øge byggerisici.
For at undgå, at tilsagnsmodtageren
løber en unødig risiko bør betalinger fra
tilsagnsmodtager til den private part forud for boligerne afleveres
til tilsagnsmodtageren og endeligt skøde på ejendommen
overdrages til tilsagnsmodtageren kun ske mod fuld sikkerhed.
Eksempelvis vil en deludbetaling, som ikke modsvares af modtagelsen
af (del)leverancer, garantier eller anden sikkerhed, kunne
indebære en unødig risiko. Tilsvarende vil kunne
gøre sig gældende, hvis tilsagnsmodtageren
påtager sig en risiko for gennemførelsen af den
ikke-almene del af byggeriet, der består af almene og private
boliger.
Det foreslås i § 116, stk. 2, 1. pkt., at
kommunalbestyrelsen i særlige tilfælde kan give tilsagn
efter § 115, stk. 1, nr. 1, stk. 2, nr. 1, stk. 4, nr. 1, stk.
5, nr. 1, og stk. 6, nr. 1, selv om tilsagnsmodtager ikke har
skøde på ejendommen under boligernes
opførelse.
Efter de gældende regler skal
tilsagnsmodtageren have skøde på ejendommen og
stå som debitor for de lån, som optages til
finansiering af byggeriet, jf. i § 22 i bekendtgørelse
om støtte til almene boliger. Det skal dokumenteres overfor
kommunalbestyrelsen, at der senest ved byggeriets
påbegyndelse foreligger tinglyst endeligt skøde
på ejendommen. Denne frist kan udskydes, hvis tinglysningen
alene er betinget af udstykningsmyndighedernes samtykke og
forudsat, at tilsagnsmodtageren på tidspunktet for byggeriets
påbegyndelse kan dokumentere, at der er opnået
forhåndsgodkendelse fra disse myndigheder af, at udstykning
vil kunne gennemføres. Desuden kan fristen tillige udskydes,
hvis tilsagnsmodtageren på tidspunktet for byggeriets
påbegyndelse kan dokumentere, at den endelige
indførsel af skøde på den eller de kommende
ejerlejligheder i tingbogen alene afventer ejendommens opdeling i
ejerlejligheder.
Den foreslåede bestemmelse
indebærer, at kravet om, at tilsagnsmodtager skal have
skøde på ejendommen, inden byggeriet påbegyndes,
i særlige tilfælde kan fraviges, således at
tilsagnsmodtager først får tinglyst skøde
på ejendommen i forbindelse med aflevering af boligerne.
Hermed åbnes mulighed for at etablere
almene boliger i situationer, hvor det almene byggeri
opføres af den private part i henhold til en aftale med
tilsagnsmodtager og afleveres til tilsagnsmodtager efter
opførelsen, selv om den private part har skøde
på ejendommen efter byggeriets påbegyndelse, dvs. under
opførelsen.
Som særlige tilfælde skal
forstås situationer, hvor de krav, som fremgår af det
foreslåede § 116, stk. 1, er opfyldt, men hvor tilsagnet
kan ikke meddeles, idet tilsagnsmodtager ikke kan få
skøde på ejendommen inden byggeriets
påbegyndelse. Det kan eksempelvis være på grund
af tinglyste klausuler, eller situationer, hvor byggeriets
kompleksitet, herunder integration med de private boliger og
erhverv, indebærer, at den private part har skøde
på hele byggeriet under opførelsen.
Det foreslås i § 116, stk. 2, 2. pkt., at
betingelserne, der er nævnt i stk. 1, nr. 1 og 2, skal
være opfyldt, når der i særlige tilfælde
gives tilsagn efter § 115, stk. 1, nr. 1, stk. 2, nr. 1, stk.
4, nr. 1, stk. 5, nr. 1, og stk. 6, nr. 1, selv om tilsagnsmodtager
ikke har skøde på ejendommen under boligernes
opførelse. Det skal således være
nødvendigt at indgå samarbejde med privat part med
henblik på at fremme blandet boligbyggeri og tilsagnsmodtager
skal ikke løbe unødige risici.
Bestemmelsen forudsætter, at
samarbejdsaftalen sikrer overholdelse af denne lovs regler for
etablering af almene boliger.
Tilsagnsmodtager vil stadigvæk
være ansvarlig for overholdelse af de forpligtelser, som
påhviler en tilsagnsmodtager, når denne etablerer
almene boliger ved nybyggeri. Det handler bl.a. om almenboliglovens
regler om finansiering, anskaffelsessum, maksimumsbeløb,
indretning, kvalitet, forsikring og udbudspligt.
Tilsagnsmodtager vil således være
ansvarlig over for kommunalbestyrelsen i forhold til opfyldelse af
de krav vedrørende etablering af almene boliger, som enten
fremgår af lov om almene boliger m.v. eller er stillet af
kommunalbestyrelsen i forbindelse med meddelelse af tilsagnet.
Når kravet om skøde fraviges, vil
grundlaget for risikostyring og risikohåndtering
ændres, især i forhold til finansiering af byggeriet.
Enhver betaling inden byggeriet er afleveret og tinglyst
skøde på ejendommen skal sikres på en forsvarlig
måde, f.eks. ved uigenkaldelig bankgaranti. Det vil
være den private part, der som udgangspunkt bærer
ansvaret for finansierings- og opførelsesrisici.
Der henvises i øvrigt til
bemærkningerne til det foreslåede § 116, stk.
1.
Det foreslås i § 116, stk. 3, at kommunalbestyrelsen
skal betinge de tilsagn, der er nævnt i de foreslåede
stk. 1 og 2, af, at den private part forpligter sig til at
udføre de aftalte arbejder i henhold til de udbudsretlige
forpligtelser, som påhviler tilsagnsmodtageren.
Samarbejdsaftalen skal således forpligte den private part til
at udbyde alle tjenesteydelser og bygge- og anlægsarbejder i
henhold til udbudsreglerne gældende for tilsagnsmodtageren.
Kommunalbestyrelsen skal derfor stille som et ufravigeligt krav, at
aftalen forpligter den private part til at opfylde de udbudsretlige
forpligtelser, der efter reglerne i denne lov,
støttebekendtgørelsen og udbudslovgivningen
påhviler tilsagnsmodtager.
Den private parts udbudspligt vil
afhænge af den konkrete situation og kan derfor variere fra
sag til sag. Med forslaget er der således ikke tiltænkt
nogen ændringer af reglerne, som vedrører
tilsagnsmodtagers udbudspligt. Tilsagnsmodtager skal således
enten selv opfylde sin udbudspligt eller sikre, at den private part
gør det på vegne af tilsagnsmodtager. Det
bemærkes, at en privat parts varetagelse af
udbudsforretningen sker på tilsagnsmodtagers vegne og derfor
vil udbudsforretningen altid ske på tilsagnsmodtageres
ansvar. Tilsagnsmodtager skal derfor sikre i samarbejdsaftalen, at
den private part holder tilsagnsmodtager skadefrit i tilfælde
af, at der bliver rejst krav mod tilsagnsmodtager som ordregiver
på grund af manglende overholdelse af udbudsreglerne.
Det forventes, at forslaget vil øge
mulighederne for etablering af blandet boligbyggeri bestående
både af private og almene boliger samt erhverv.
Til nr.
2
Efter den gældende bestemmelse i §
143, stk. 3, fastsætter transport-, bygnings- og
boligministeren nærmere regler om de i §§ 115, 115
a, 117, 128 a, 130, stk. 2, 131, 136, 137, 140, 142 og 142 b
nævnte forhold.
Det foreslås, at bestemmelsen udvides,
således at denne også omfatter den foreslåede
§ 116.
Bemyndigelsen vil blive udmøntet til at
tilpasse reglerne i administrative forskrifter, herunder
bekendtgørelse om støtte til almene boliger m.v.
Ministeren vil i
støttebekendtgørelsen fastsætte regler om, at
kravet om skøde på ejendommen kan fraviges i
forbindelse med anvendelse af den foreslåede ordning. De
regler for etablering af almene boliger, som i
støttebekendtgørelsen gælder for etablering af
almene boliger ved nybyggeri, vil udvides til at omfatte
situationer, hvor etablering af almene boliger sker i et samarbejde
med en privat part. Det handler om reglerne om finansiering,
anskaffelsessum, maksimumsbeløb, indretning, kvalitet,
forsikring og udbudspligt samt betingelser for tilsagn om
støtte.
Til §
2
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. januar 2020.
Det foreslås, loven ikke gælder
for Færøerne og Grønland, da lov om almene
boliger m.v. ikke gælder for Færøerne og
Grønland.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om almene boliger m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 119 af 1. februar 2019, som
ændret ved § 1 i lov nr. 1322 af 27. november 2018 og
§ 5 i lov nr. 498 af 1. maj 2019, foretages følgende
ændringer: | | | | | | 1. Efter
§ 115 a indsættes: »§ 116.
Tilsagn efter stk. 1, nr. 1, stk. 2, nr. 1, stk. 4, nr. 1, stk. 5,
nr. 1, og stk. 6, nr. 1, kan tillige gives til etablering af almene
boliger i et samarbejde mellem tilsagnsmodtager og en privat part,
der opfører de pågældende boliger,
såfremt 1) samarbejdet er nødvendigt for at
etablere boligerne og 2) tilsagnsmodtageren ikke løber
unødige risici. Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen kan i særlige tilfælde give tilsagn
efter stk. 1, nr. 1, stk. 2, nr. 1, stk. 4, nr. 1, stk. 5, nr. 1,
og stk. 6, nr. 1, selv om tilsagnsmodtageren ikke har skøde
på ejendommen under boligernes opførelse.
Betingelserne, der er nævnt i stk. 1, nr. 1 og 2, skal
være opfyldt. Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen skal betinge tilsagn efter stk. 1 og 2 af, at
den private part udfører de aftalte arbejder i henhold til
de udbudsretlige forpligtelser, som påhviler
tilsagnsmodtageren.« | | | | | | § 143. . .
. Stk. 2.
… Stk. 3.
Transport-, bygnings- og boligministeren fastsætter
nærmere regler om de i §§ 115, 115 a, 117, 128 a,
130, stk. 2, 131, 136, 137, 140, 142 og 142 b nævnte
forhold. | | 2. I § 143, stk. 3, indsættes efter:
»115 a,«: »116,«. | | | | | | |
|