Fremsat den 26. februar 2020 af boligministeren (Kaare Dybvad Bek)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om byfornyelse og
udvikling af byer
(Anmeldelsesordning for boliger, der lejes
ud)
§ 1
I lov om byfornyelse og udvikling af byer, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1228 af 3. oktober 2016, som
ændret ved lov nr. 1562 af 19. december 2017, § 3 i lov
nr. 555 af 29. maj 2018, § 34 i lov nr. 1711 af 27. december
2018 og lov nr. 465 af 29. april 2019, foretages følgende
ændringer:
1.
Efter § 80 indsættes før overskriften før
§ 81:
Ȥ 80 a.
Kommunalbestyrelsen kan beslutte, at ejere af ejendomme, der
påtænkes udlejet til beboelse, skal anmelde den
påtænkte udlejning til kommunen senest 30 dage inden
lejekontraktens indgåelse. Det gælder dog ikke
ejendomme, som har været udlejet inden for det seneste
år, og som er opført senest 40 år før
datoen for anmeldelsen. Kommunalbestyrelsens beslutning
offentliggøres 3 måneder før,
anmeldelsesordningen træder i kraft. Kommunalbestyrelsen
fastsætter den nærmere procedure for anmeldelse,
herunder eventuelle formkrav.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen kan foretage besigtigelse af ejendomme, der er
anmeldt til udlejning, efter stk. 1. Kommunalbestyrelsen giver
senest 15 dage efter anmeldelsen af udlejningen ejeren af
ejendommen meddelelse om, hvorvidt der er truffet beslutning om
besigtigelse af ejendommen, eller om der skal indhentes andre
oplysninger om ejendommen.
Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen kan inden for 30 dage efter anmeldelsen af egen
drift indbringe en sag om vedligeholdelsesmangler for
huslejenævnet efter proceduren beskrevet i lejelovens §
106 a, stk. 2, hvis ejendommen ved besigtigelse efter stk. 2
vurderes at være behæftet med væsentlige og
alvorlige vedligeholdelsesmangler, der gør boligen mindre
egnet til beboelse, uden at boligen dog kan kondemneres efter
§ 76.
Stk. 4.
Kommunalbestyrelsen kan, hvis ejendommen kondemneres efter §
76, stk. 1, gennemføre genhusning efter denne lovs kapitel 8
helt eller delvist for ejerens regning, hvis
a) ejeren af en
ejendom, jf. stk. 1, 1. og 2. pkt., har undladt at anmelde en
påtænkt udlejning til kommunalbestyrelsen, jf. stk. 1,
eller
b) ejeren
tillader en lejer at flytte ind i ejendommen, inden det anmeldte
tidspunkt for påtænkt udlejning, jf. stk. 1, er
udløbet.«
2. I
§ 99, stk. 1, ændres
»og § 77, stk. 8,« til: », § 77, stk.
8,«, og efter "nedrivning" indsættes: »og §
80 a, stk. 4, om genhusning, som udføres for ejerens
regning,«.
3. I
§ 107, stk. 1, nr. 7, ændres
»eller« til: »,«.
4. I
§ 107, stk. 1, nr. 8, ændres
»stk. 1.« til: »stk. 1, eller«.
5. I
§ 107, stk. 1, indsættes som
nr. 9:
»9) ejer
en ejendom, omfattet af § 80 a, stk. 1, hvis ejendommen
kondemneres, og ejeren har undladt at anmelde ejendommen til
kommunalbestyrelsen inden udlejning eller har tilladt en lejer at
flytte ind i ejendommen inden det anmeldte tidspunkt for
påtænkt udlejning, jf. § 80 a, stk. 1, er
udløbet.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. juli 2020.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Anmeldelsesordning for boliger til privat
udlejning
2.1.1 Gældende ret
2.1.2. Transport- og Boligministeriets overvejelser
og den foreslåede ordning
2.2. Kommunalbestyrelsens indbringelse af
vedligeholdelsesmangler for huslejenævnet af egen drift
2.2.1. Gældende ret
2.2.2. Transport- og Boligministeriets overvejelser
og den foreslåede ordning
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser
for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Miljømæssige konsekvenser
7. Forholdet til EU-retten
8. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
9. Sammenfattende skema
1. Indledning
Lovforslaget udmønter den politiske
aftale om "Anmeldelsesordning til at modvirke udlejning af
ubeboelige boliger" af 28. december 2018 mellem daværende
regering (Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative
Folkeparti), Socialdemokratiet og Dansk Folkeparti.
En række kommuner, særligt i
landdistrikterne, har udfordringer med, at kondemnable boliger
eller boliger i meget ringe stand udlejes til udsatte borgere og
familier til beboelse. Byfornyelsesloven forpligter i dag
kommunerne til at føre tilsyn med og nedlægge forbud
mod beboelse af boliger, der er sundheds- eller brandfarlige
(kondemnable), samt sikre genhusning af beboere i kondemnerede
boliger. Reglerne i byfornyelsesloven har dog ikke i
tilstrækkelig grad forhindret udlejning af boliger i meget
dårlig stand. Den daværende regering har på den
baggrund indgået aftale med Socialdemokratiet og Dansk
Folkeparti om at indføre en anmeldelsesordning, som vil give
kommunerne bedre mulighed for at modvirke boligspekulanters
udlejning af ubeboelige boliger. Anmeldelsesordningen skal
være frivillig, således at kommunerne selv kan
vælge, om de vil gøre brug af den.
Anmeldelsesordningen vil indebære, at
udlejere af visse ældre boliger skal anmelde til
kommunalbestyrelsen, at boligen skal udlejes. Hensigten med at
indføre en sådan anmeldelsesordning er at øge
kommunernes mulighed for at gennemføre forebyggende
indsatser over for udlejning af dårlige boliger og dermed
sikre, at der ikke skal ske genhusning af lejere, som flytter ind i
kondemnable boliger. Anmeldelsesordningen vil give kommunen
systematisk viden om udlejning af ældre boliger,
således at der kan gribes ind, før der sker udlejning.
På den måde forebygges behovet for genhusning.
Det foreslås, at ordningen kan omfatte
udlejning af boliger, der er opført for mere end 40 år
siden, og som ikke har været udlejet i et år.
2. Lovforslagets
hovedpunkter
2.1. Anmeldelsesordning for boliger til privat
udlejning
2.1.1. Gældende ret
Efter byfornyelseslovens § 75
påhviler det kommunalbestyrelsen at føre tilsyn med
bygninger, som anvendes til bolig eller ophold samt gribe ind i de
tilfælde, hvor lokaliteterne er sundheds- eller brandfarlige.
De gældende regler indebærer, at hvis
kommunalbestyrelsen får en henvendelse eller på anden
måde bliver opmærksom på en begrundet mistanke om
sundheds- eller brandfare ved en bolig eller et opholdsrum, skal
kommunen foretage en nærmere undersøgelse. Der kan
f.eks. være tale om besigtigelse, tekniske
undersøgelser eller anden ekstern ekspertise.
Tilsynet kan foregå ved
gennemførelse af en besigtigelse af den
pågældende ejendom. Besigtigelsen kræver ikke
retskendelse, men reglerne i lovbekendtgørelse nr. 1121 af
12. november 2019 om retssikkerhed ved forvaltningens anvendelse af
tvangsindgreb og oplysningspligter (retssikkerhedsloven) finder
anvendelse, og besigtigelsen må kun foretages mod forevisning
af behørig legitimation. I henhold til retssikkerhedslovens
§ 5 skal kommunalbestyrelsen forud for gennemførelsen
af en beslutning om iværksættelse af en besigtigelse
underrette den berørte part, som udgangspunkt senest 14
dage, inden besigtigelsen gennemføres. Underretningen skal
indeholde oplysninger om tid og sted for besigtigelsen, retten til
at lade sig repræsentere eller bistå af andre,
hovedformålet med indgrebet samt det faktiske og retlige
grundlag for indgrebet. Kravet om varsling kan dog i visse
situationer fraviges. Det vil bl.a. være, hvis besigtigelsens
øjemed forspildes ved forudgående varsel.
Kommunalbestyrelsen skal foretage
besigtigelsen så skånsomt, som omstændighederne
tillader, herunder så vidt muligt uden at forårsage
ødelæggelse eller beskadigelse. Kommunalbestyrelsen
har dog mulighed for at foretage destruktive indgreb, hvis dette er
nødvendigt for at gennemføre en undersøgelse
for sundheds- eller brandfare, jf. byfornyelseslovens § 105,
stk. 3. Kommunalbestyrelsen har pligt til at foretage retablering
efter et indgreb. Dette gælder dog ikke, såfremt
indgrebet efterfølgende medfører, at der skal
udføres arbejder det pågældende sted.
Konstateres der sundhedsfare, har
kommunalbestyrelsen i henhold til byfornyelseslovens § 76,
stk. 1, pligt til at kondemnere, det vil sige nedlægge forbud
mod benyttelse af bygningen eller en del af denne til beboelse
og/eller ophold for mennesker. Samtidig med at kommunalbestyrelsen
nedlægger forbud mod beboelse, skal der fastsættes en
frist for fraflytning. Fristen skal fastsættes i forhold til
den risiko, der er ved fortsat benyttelse af de sundhedsfarlige
lokaliteter.
Når der er nedlagt forbud mod beboelse,
skal kommunalbestyrelsen anvise husstanden en anden bolig.
Erstatningsboligen skal stilles til rådighed senest på
tidspunktet for udløbet af fraflytningsfristen.
Udgifterne til opfyldelse af tilsyns-, handle-
og genhusningsforpligtelsen påhviler kommunen.
Kommuner, som har statslig udgiftsramme efter
byfornyelseslovens § 94, stk. 1 eller 2, kan opnå
statslig refusion til udgifterne. Det bemærkes i den
forbindelse, at der med finansloven 2019 i perioden 2019-2022 alene
er afsat midler på landsbyfornyelsesrammen, jf. § 94,
stk. 2. Kommuner, som er omfattet af rammen til landsbyfornyelse,
jf. § 94, stk. 2, kan således få refunderet 60
pct. af de støtteberettigede udgifter af staten, hvis
boligen er beliggende i en by med færre end 4.000 indbyggere
eller i det åbne land.
2.1.2. Transport-
og Boligministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
En del kommuner, især i
landdistrikterne, har udfordringer med mange boliger i ringe stand.
Boligerne udlejes ofte til udsatte borgere. Ved begrundet mistanke
om sundheds- eller brandfare er kommunalbestyrelsen forpligtet til
at undersøge, om boligen udgør en sundheds- eller
brandfare. Hvis det er tilfældet, skal kommunalbestyrelsen
kondemnere hele eller dele af den omhandlede bygning.
Efter de gældende regler i
byfornyelsesloven skal beboerne genhuses, hvis boligen er sundheds-
eller brandfarlig, hvilket ofte er bekostelig. Kommunerne
efterspørger derfor forebyggende instrumenter, som vil kunne
forhindre, at dårlige boliger udlejes med
efterfølgende genhusningsforpligtelse.
På den baggrund foreslås det, at
en ny hjemmel til en anmeldelsesordning indføres i
byfornyelsesloven, således at kommunalbestyrelsen som led i
sin tilsynsforpligtelse med boliger og opholdsrum kan beslutte, at
udlejere som betingelse for at nyudleje en bolig skal anmelde
udlejningen, forinden udlejningen sker. Kommunalbestyrelsen
får med en sådan ordning forhåndsviden om
potentielt dårlige boliger, inden lejere kan flytte ind.
Dette giver kommunen mulighed for at forbedre og fokusere sin
tilsynsforpligtelse. Besigtigelse af boligen og nedlæggelse
af forbud ved kondemnable forhold vil fortsat ske efter de
gældende regler i byfornyelsesloven. Ligeledes vil kommunen
få mulighed for at indbringe alvorlige og væsentlige
vedligeholdelsesmangler, der gør boligen mindre egnet til
beboelse, men uden at boligen kan kondemneres, for
huslejenævnet.
Den foreslåede anmeldelsesordning
indebærer, at hvis en udlejer ønsker at udleje en
bolig, der er opført mere end 40 år før
anmeldelsen, og som ikke har været udlejet inden for det
seneste år, har udlejeren pligt til at anmelde udlejningen
til kommunalbestyrelsen senest 30 dage, inden lejekontrakten
indgås. De 30 dage giver kommunalbestyrelsen mulighed for at
undersøge, om boligen er sundheds- eller brandfarlig, inden
boligen overtages af en lejer. Hvis det viser sig, at boligen er
sundheds- eller brandfarlig, har kommunalbestyrelsen pligt til at
nedlægge forbud mod beboelse.
For at kommunalbestyrelsen kan vurdere, om en
bolig på grund af væsentlige og alvorlige
vedligeholdelsesmangler, er mindre egnet til beboelse, eller er
kondemnabel, vil det være nødvendigt, at
kommunalbestyrelsen har adgang til at indhente informationer om
ejendommen bl.a. gennem besigtigelse.
Besigtigelsen gennemføres som en del af
kommunalbestyrelsens tilsynsforpligtelse efter byfornyelseslovens
§ 75 og i overensstemmelse med retssikkerhedsloven. Det
foreslås, at kommunalbestyrelsen skal give ejeren besked om,
hvorvidt der er truffet beslutning om besigtigelse eller om der
skal indhentes andre oplysninger om ejendommen, inden for 15 dage
fra anmeldelsens modtagelse.
Hvis boligen viser sig at være
kondemnabel, skal kommunen nedlægge forbud mod beboelse
og/eller ophold. Hvis boligen ikke er kondemnabel, men lider af
væsentlige og alvorlige vedligeholdelsesmangler, kan kommunen
indbringe manglerne for huslejenævnet. Hvis kommunen
indbringer sagen for huslejenævnet inden for de 30 dage, kan
sagen indbringes, uden at der er en lejer.
Undlader en udlejer at underrette
kommunalbestyrelsen om en udlejning i strid med den
foreslåede anmeldelsesordning, og boligen kondemneres,
foreslås det, at dette skal kunne udløse en
bødestraf. Det foreslås således at udvide
byfornyelseslovens bødebestemmelse til dels at gælde
ejerens undladelse af at underrette kommunalbestyrelsen om
udlejning af boligen samt i den situation, hvor ejeren tillader en
lejer at flytte ind i boligen før udløbet af de 30
dage efter anmeldelsen. Det er dog et krav for at ifalde
bødestraf, at boligen ville være blevet kondemneret,
hvis der var sket rettidig anmeldelse.
En lejer, der er indflyttet, uden at
anmeldelsesordningen er overholdt, vil have krav på
genhusning, hvis boligen er kondemnabel. Hvis der skal ske
genhusning på grund af kondemnering, og ejeren ikke har
overholdt bestemmelsen om anmeldelsesordningen, gennemføres
genhusningen helt eller delvist for ejerens regning. Det
beløb, kommunalbestyrelsen har afholdt på ejerens
regning, foreslås at få samme fortrinsret som kommunale
ejendomsskatter, jf. byfornyelseslovens § 99.
Anmeldelsesordningen er frivillig for
kommunerne at anvende. Hvis kommunalbestyrelsen beslutter at
anvende anmeldelsesordningen, skal kommunalbestyrelsen varsle den
nye ordnings indførelse. Det foreslås, at
kommunalbestyrelsens beslutning skal bekendtgøres med en
varslingsperiode på 3 måneder.
2.2. Kommunalbestyrelsens indbringelse af
vedligeholdelsesmangler for huslejenævnet af egen
drift
2.2.1. Gældende ret
Efter reglerne i lejelovens § 106 a kan
kommunalbestyrelsen indbringe sager for huslejenævnet om
afhjælpning af vedligeholdelsesmangler i dårlige
boliger på vegne af en lejer eller af egen drift, hvis
lejeren ikke ønsker at medvirke.
Ordningen er etableret som et led i indsatsen
imod spekulativ udlejning af dårlige boliger og omfatter
boliger, som udefra vurderes at være behæftet med
væsentlige og alvorlige vedligeholdelsesmangler uden dog at
være kondemnable. Huslejenævnet kan give ejeren
påbud om at afhjælpe de pågældende
vedligeholdelsesmangler inden for en nærmere fastsat frist.
Sker dette ikke, kan kommunalbestyrelsen anmode Grundejernes
Investeringsfond om at udføre arbejderne for ejerens
regning. Nævnet kan endvidere træffe afgørelse
om huslejenedsættelse, indtil manglerne er udbedret.
Ordningen tager udgangspunkt i, at ejeren i
henhold til retsforholdet imellem parterne har pligt til at udbedre
vedligeholdelsesmangler. Det følger således af
lejelovens § 9, at udlejeren i lejeperioden skal sørge
for, at det lejede er i "god og forsvarlig stand". Denne
kvalitetsstandard er huslejenævnet og boligretterne vant til
at håndtere, og den fungerer som det mindstekrav, en lejer
har krav på efter lejeloven. Bestemmelsen kan dog fraviges,
og det kan således aftales i lejeaftalen, at standarden skal
være lavere, hvilket ofte ses udtrykt med betegnelsen
"udlejet som beset".
Adgangen til at fravige kvalitetsstandarden
som fastsat ved lejelovens § 9 er udtryk for, at lejeloven har
tilbagefaldsvirkning, hvilket indebærer, at loven regulerer
de områder, hvor lejeaftalen ikke indeholder vilkår.
Der er således på dette område aftalefrihed.
Aftalefriheden harmonerer med det udgangspunkt, at lejelovens
formål ikke er at fastsætte krav til boligers fysiske
indretning, idet sådanne offentligretlige regler findes i
byggelovgivningen, herunder fx byggelovens § 14 om ejerens
pligt til at holde ejendommen i forsvarlig stand samt i
byfornyelseslovens kapitel 9 om kondemnering.
Ordningen i lejelovens § 106 a giver
alene kommunalbestyrelsen mulighed for at påberåbe sig
den ret til vedligeholdelse, som lejeren har i henhold til
lejeaftalen og lejeloven. Kommunalbestyrelsen kan således
ikke påtale en pligt for ejeren til at vedligeholde boligen,
før boligen er udlejet, idet denne pligt først
opstår, når boligen udlejes.
2.2.2. Transport- og Boligministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Kommunalbestyrelsens mulighed for at indbringe
en sag om vedligeholdelsesmangler for huslejenævnet af egen
drift gælder efter den gældende lejelovs § 106 a,
stk. 2, alene boliger, som er udlejede. Kommunalbestyrelsen vil,
som reglerne er i dag, således kunne bruge ordningen som
præventiv indsats ved at meddele udlejeren, at § 106 a
vil blive bragt i anvendelse, når der er flyttet en lejer ind
i boligen.
Med henblik på at understøtte
kommunernes indsats mod udlejning af boliger med væsentlige
og alvorlige vedligeholdelsesmangler, foreslås det, at
kommunalbestyrelsen som led i den foreslåede
anmeldelsesordning får adgang til at anvende lejelovens
§ 106 a, stk. 2, om indbringelse af spørgsmål om
væsentlige og alvorlige vedligeholdelsesmangler for
huslejenævnet, inden der flytter en lejer ind i boligen.
Indbringelsen vil dog skulle ske inden for anmeldelsesordningens
frist på 30 dage.
Såfremt kommunalbestyrelsen indbringer
en sag om vedligeholdelsesmangler efter anmeldelsesordningen, skal
huslejenævnet vurdere boligen ud fra lejelovens generelle
standard i lejelovens § 9 om god og forsvarlig stand. Som
nævnt ovenfor er denne standard velkendt ved
huslejenævnene. Nævnene må således anvende
den fastsatte praksis på området.
Dette er med til at sikre, at boligstandarden
generelt bliver højnet, samt at en bolig med
væsentlige vedligeholdelsesmangler, der endnu ikke er
kondemnabel, men kan blive det inden for kort tid, ikke udlejes,
uden at der stilles krav til at løse problemerne.
Huslejenævnet kan pålægge
udlejeren inden for en af nævnet nærmere fastsat frist
at udføre bestemte vedligeholdelsesarbejder i
overensstemmelse med lejelovens regler herom. Indbringelse for
huslejenævnet indebærer ikke, at boligen ikke må
tages i brug efter udløbet af de 30 dage.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Staten ventes ikke at få merudgifter,
hvis kommunerne vælger at indføre den foreslåede
anmeldelsesordning.
Det er frivilligt for kommunerne, om de
ønsker at indføre anmeldelsesordningen, og det vil
være op til den enkelte kommune at fastlægge den
ønskede procedure for ejeres anmeldelse af boliger, der
påtænkes udlejet. Alt afhængig af den enkelte
kommunes procedurer, vil der være udgifter til administration
af anmeldelsesordningen. Disse udgifter vurderes dog ikke at
være væsentlige. Det forventes, at ordningen kan spare
kommunerne for udgifter og administration til kondemneringssager og
genhusninger
Der vurderes ikke at være
selvstyremæssige konsekvenser for kommunerne.
Selve anmeldelsen om påtænkt
udlejning af en bolig, der er opført for mere end 40
år siden og ikke har været udlejet inden for det
seneste år, vurderes overordnet at være i
overensstemmelse med principperne om digitaliseringsklar
lovgivning. Det vil dog være op til den enkelte kommune at
fastsætte den nærmere procedure for anmeldelser efter
ordningen.
En anmeldelse vil dog ofte skulle
følges op af en besigtigelse af ejendommen, da det skal
vurderes om ejendommen er kondemnabel eller lider af
væsentlige vedligeholdelsesmangler.
Der vurderes ikke at være
implementeringskonsekvenser for staten. De kommunale
implementeringskonsekvenser vil afhænge af, hvordan den
enkelte kommune vælger at administrere anmeldelsesordningen.
Der vurderes dog ikke at være nævneværdige
implementeringskonsekvenser, såfremt en kommune vælger
at anvende anmeldelsesordningen.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Det gøres muligt for kommunerne at
indføre krav om, at udlejning af boliger, der ikke har
været udlejet i ét år og er opført for
mere end 40 år siden, først kan ske efter anmeldelse
til kommunalbestyrelsen. Anmeldelsens skal ske senest 30 dage inden
lejekontraktens indgåelse. I disse 30 dage kan der dermed
ikke opnås lejeindtægt. I kommuner, som indfører
krav om, at udlejning først kan ske efter anmeldelse, vil en
del af udlejerne derfor kunne opleve et tab i form af tomgangsleje
i denne periode.
Der gøres dog opmærksom på,
at udlejer kan anmelde boligen, så snart udlejer har
besluttet at udleje den. På denne måde kan udlejer
gardere sig imod et lejetab, ved at anmelde i god tid før,
der tages skridt til selve udlejningen. Anmeldelsesordningen
indebærer, at der vil være 1 år fra anmeldelsen
til at finde en lejer, før der skal anmeldes igen.
Der er ikke mulighed for præcist at
forudsige, hvor stort tabet i form af tomgangsleje bliver. Men hvis
det forudsættes, at en fjerdedel af de årligt cirka
7.000 nyudlejninger af boliger, som er mere end 40 år gamle,
og som er beliggende i yderkommuner og landkommuner, forsinkes i
gennemsnit en måned som følge af den foreslåede
anmeldelsesordning, vil de pågældende udlejere
sammenlagt opleve et årligt tab i størrelsesordenen 10
mio. kr. Da en væsentlig del af indflytterne i forvejen bor
til leje, vil der i en stor del af tilfældene være
andre udlejere, som får en merindtægt.
Anmeldelsesordningen er frivillig for
kommunerne, og det forventes ikke, at samtlige kommuner vil
vælge at indføre ordningen.
Udlejernes samlede tab i form af tomgangsleje
vil derfor reelt være lavere end de 10 mio. kr.
Det vurderes, at der for udlejerne ikke vil
være nævneværdige administrative merudgifter
forbundet med anmeldelse til kommunen om påtænkt
udlejning. Udlejerne vil, hvis kommunalbestyrelsen indfører
anmeldelsesordningen, skulle anmelde en udlejning 30 dage inden,
lejekontrakten kan indgås. Den administrative merbelastning,
som anmeldelsespligten giver udlejerne, vurderes at være af
ubetydelig størrelse.
Det er Transport- og Boligministeriets
vurdering, at principperne for agil erhvervsrettet regulering ikke
er relevante for nærværende lovforslag.
5. Administrative
konsekvenser for borgerne
Der vurderes ikke at være administrative
konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Der vurderes ikke at være
miljømæssige konsekvenser af lovændringen.
7. Forholdet til
EU-retten
Der vurderes ikke at være relevante
EU-retlige aspekter.
8. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslaget har i perioden fra
den 20. december 2019 til den 20. januar 2020 været sendt i
høring hos følgende organisationer m.v.:
Advokatsamfundet, Andelsboligernes
Fællesrepræsentation, Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd, Arkitektforeningen, ATP Ejendomme,
BAT-Kartellet, Boligselskabernes Landsforening, BOSAM,
BygningsFredningsForeningen, Byggeskadefonden vedr.
Bygningsfornyelse, Byggesocietetet, Bygherreforeningen, Center for
Boligsocial Udvikling, Danske Arkitektvirksomheder, Danske
Advokater, Danske ARK (Praktiserende Arkitekters Råd), Dansk
Byggeri, Dansk Energi, Dansk Erhverv, Dansk Fjernvarme, Danske
Handicaporganisationer, DI, Danmarks Lejerforeninger, Danske
Lejere, Danske Regioner, Danske Studerendes Fællesråd,
Danske Udlejere, Dansk Ungdoms Fællesråd, Danske
Ældreråd, Det Centrale Handicapråd,
EjendomDanmark, Erhvervslejernes
Landsorganisation, Finans Danmark, Foreningen
af Danske Revisorer, Foreningen af Rådgivende
Ingeniører, Foreningen til fremskaffelse af Boliger til
Ældre og Enlige, Foreningen af Statsautoriserede Revisorer,
Forsikring og Pension, Grundejernes Investeringsfond,
Huslejenævnsforeningen, Håndværksrådet,
Kommunekredit, KL, Kollegiekontorerne i Danmark, Kommunernes
Revision - BDO, Landsbyggefonden, Landdistrikternes
Fællesråd, Landsforeningen Landsbyerne i Danmark,
Landsforeningen Ældre Sagen, Lejernes Landsorganisation i
Danmark, OKFonden, Realdania, Rådet for Etniske Minoriteter,
Rådet for Socialt Udsatte, Selveje Danmark, Statens
Byggeforskningsinstitut/Aalborg Universitet, sbs rådgivning
A/S, Søren Garde Rådgivning og VIVE - Det Nationale
Forsknings- og Analysecenter for Velfærd.
| 9. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Der vil være begrænsede
udgifter forbundet med anmeldelse af udlejning, samt en perioden
på 30 dage, hvor der ikke vil være
lejeindtægter. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering / Går videre
end minimumskrav i EUregulering (sæt X) | Ja | Nej X | | | | | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr.
1
Der findes ikke i gældende ret regler om
anmeldelse af udlejninger til kommunalbestyrelsen og den
foreslåede bestemmelse er derfor ny.
Det foreslås i § 80 a, stk. 1, 1. pkt., at
kommunalbestyrelsen kan beslutte, at ejere af ejendomme, der
påtænkes udlejet til beboelse, skal anmelde den
påtænkte udlejning til kommunen senest 30 dage inden
lejekontraktens indgåelse.
Med forslaget kan kommunalbestyrelsen
vælge at indføre en anmeldelsesordning, hvorefter
ejere som betingelse for udlejning af en bolig skal anmelde den
påtænkte udlejning til kommunen minimum 30 dage inden
lejeaftalens indgåelse.
En lejeaftale kan være både
skriftlig og mundtlig. Det er således ikke afgørende,
hvor formaliseret lejeforholdet er, i bedømmelsen af
hvorvidt der skal ske anmeldelse til kommunen. For at være
omfattet af anmeldelsesordningen, skal ejendommen udlejes til
beboelse. Det betyder, at kortvarige udlejninger til ferie- og
fritidsformål ikke er omfattet. Som eksempel vil udlejning af
et sommerhus til ferie i 2 uger ikke skulle anmeldes til
kommunen.
Den foreslåede anmeldelsesordning, vil
give kommunalbestyrelsen mulighed for inden for 30 dage, at
undersøge boligen for kondemnable forhold. Dette skal
forebygge, at dårlige boliger udlejes, ofte til socialt
udsatte, der senere vil skulle genhuses på grund af sundheds-
eller brandfare. Genhusning er ofte omkostningstungt for kommunen,
især kommunerne i landdistrikterne, der ofte er
økonomisk trængte. Anmeldelsesordningen skal fungere
som et forebyggende indgreb, således at kondemnable boliger
ikke bliver beboet.
Fristen på 30 dage regnes fra den dag,
hvor anmeldelsen er modtaget i kommunen. Sendes anmeldelsen med
postvæsenet, skal der til fristen lægges den normale
postbesørgelsestid. Det forudsættes at kommunen giver
besked til ejeren om modtagelsen af anmeldelsen, så fristen
på de 30 dage er klar for begge parter.
Det foreslås, at lejeaftalen
først kan indgås, når fristen på de 30
dage er udløbet, og kommunen har haft mulighed for at
undersøge boligen. Dette er for at forhindre, at en lejer
kommer i problemer. Hvis lejeaftalen kan indgås, før
kommunen har taget stilling til anmeldelsen af ejendommen, vil der
kunne opstå en situation, hvor kommunen kondemnerer
ejendommen, som lejeren regnede med at kunne flytte ind i. Lejeren
vil have opsagt sin tidligere bolig og betalt depositum for den
nye. Hvis lejeren ikke kan flytte ind på grund af
kondemnering, vil vedkommende stå uden bolig og vil muligvis
få vanskeligt ved at få sit depositum tilbage. Derfor
foreslås det, at der ikke kan indgås en lejeaftale
vedrørende boliger omfattet af anmeldelsesordningen,
før kommunen har taget stilling til anmeldelsen, eller de 30
dage er gået.
Det foreslås i § 80 a, stk. 1, 2. pkt., at
anmeldelsespligten ikke omfatter ejendomme, som har været
udlejet inden for det seneste år, og som er opført
senest 40 år før datoen for anmeldelsen.
Den foreslåede anmeldelsespligt er
afgrænset til boliger, som er opført mere end 40
år før datoen for anmeldelsen, og som ikke har
været udlejet inden for det seneste år fra
anmeldelsesdatoen. Alle typer boliger er omfattet af den
foreslåede anmeldelsesordning. Det vil sige, at private og
almene lejeboliger samt ejer- og andelsboliger, som opfylder
alderskravet på 40 år, og som ikke har været
udlejet mindst et år før anmeldelsesdatoen, er
omfattet af ordningen. Bestemmelsen sikrer, at anmeldelsesordningen
løbende tilføres de boliger, som falder for 40
års-grænsen.
Hvis der er tale om udlejning af en
tilbygning, vil det være tilbygningens
opførelsesår, der er afgørende for, om der skal
ske anmeldelse. Det afgørende er, hvornår bygningen
eller den del af den, der påtænkes udlejet er
opført. Udlejning af værelser i bygninger,
opført for mere end 40 år siden, er således
også omfattet.
Forslaget indebærer, at boliger, som har
været anmeldt til kommunen, men ikke er blevet udlejet inden
for et år fra det tidspunkt, hvor boligen måtte tages i
brug af en lejer, skal anmeldes til kommunen igen, inden der
må ske indflytning af en lejer.
Forslaget indebærer endvidere, at 40
år gamle boliger, som inden for det seneste år har
været beboet af ejeren, er omfattet af
anmeldelsespligten.
Det foreslås i § 80 a, stk. 1, 3. pkt., at
kommunalbestyrelsens beslutning, jf. 1. pkt., skal
offentliggøres 3 måneder før
anmeldelsesordningen træder i kraft.
Hvis kommunalbestyrelsen vælger at
indføre den foreslåede anmeldelsespligt, skal det
offentliggøres 3 måneder før, pligten kan
træde i kraft. Kravet skyldes, at kommunalbestyrelsens
beslutning om at indføre den foreslåede
anmeldelsesordning har væsentlig betydning for borgere, som
enten påtænker at udleje eller leje en bolig, og der
vil være behov for at sikre nødvendig information til
borgerne. Udlejere og lejere i den pågældende kommune
skal have tid til at omstille sig i forhold til det nye krav om
anmeldelse.
De enkelte kommuner har forskellige strategier
for kommunikation med borgerne og offentliggørelse af
kommunalbestyrelsesbeslutninger, som har betydning for borgerne, og
benytter forskellige kommunikationskanaler, herunder kommunens
hjemmeside. Kommunalbestyrelsen kan således benytte den
offentliggørelsesform, som er sædvanlig i
kommunen.
Det foreslås i § 80 a, stk. 1, 4. pkt., at
kommunalbestyrelsen kan fastsætte den nærmere procedure
for anmeldelse, herunder eventuelle formkrav.
Med forslaget vil det være op til den
enkelte kommune at fastsætte de formkrav, der skal
gælde ved anmeldelse af udlejning af en bolig. Kommunen kan
f.eks. stille krav om skriftlighed, om anvendelse af et
oplysningsskema, o.lign.
Det foreslås i § 80 a, stk. 2, 1. pkt., at
kommunalbestyrelsen kan foretage besigtigelse af ejendomme, der er
anmeldt til udlejning efter stk. 1.
Efter byfornyelseslovens § 75 har
kommunalbestyrelsen pligt til at føre tilsyn med ejendomme,
der benyttes til beboelse og ophold, når det vurderes at
disse ejendomme ved deres beliggenhed, indretning eller andre
forhold kan være sundheds- eller brandfarlige.
Kommunalbestyrelsen fastlægger selv
retningslinjerne for gennemførelse af dette tilsyn.
Tilsyn efter § 75 vil ofte
gennemføres ved en besigtigelse af ejendommen. Ved
besigtigelsen kræves der ikke retskendelse, men reglerne i
retssikkerhedsloven finder anvendelse. Det betyder, at
kommunalbestyrelsen i forbindelse med besigtigelse skal iagttage
reglerne i retssikkerhedsloven om fremgangsmåden ved
tvangsindgreb, det vil sige bl.a. underretning, indsigelsesfrist og
efterfølgende udfærdigelse af besigtigelsesrapport.
Ligeledes finder forvaltningslovens regler om bl.a.
partshøring anvendelse.
I tilfælde, hvor en ejer forhindrer
adgang til ejendommen, må kommunalbestyrelsen anmode om
politiets bistand, jf. byfornyelseslovens § 105, stk. 4,
hvorefter politiet yder kommunalbestyrelsen bistand til at
opnå en i henhold til loven hjemlet adgang til en
ejendom.
Såfremt der ved besigtigelsen findes
kondemnable forhold ved ejendommen, er kommunalbestyrelsen
forpligtet til at nedlægge forbud mod beboelse og/eller
ophold i hele eller dele af bygningen afhængig af omfanget af
de kondemnable forhold, efter byfornyelseslovens § 76. Hvor
kommunens undersøgelser ikke har tilvejebragt et
tilstrækkeligt grundlag for at vurdere, om der skal
træffes afgørelse om kondemnering, kan
kommunalbestyrelsen udstede et såkaldt "§ 80-forbud",
jf. byfornyelseslovens § 80. Et sådant forbud
afskærer ejeren af lokaliteten fra at foretage retlige eller
faktiske ændringer for et tidsrum af indtil 2 år. Det
betyder, at boligen ikke kan udlejes, og at der ikke kan flytte en
beboer ind i boligen, så længe forbuddet
løber.
Kommunalbestyrelsens beslutning om at
nedlægge midlertidigt forbud mod beboelse eller beslutning om
kondemnering kan af ejeren, panthavere eller en eventuel lejer
påklages til byfornyelsesnævnet efter byfornyelsesloven
§ 83. Indbringelse for nævnet har ikke opsættende
virkning, medmindre byfornyelsesnævnet på
begæring af klageren træffer beslutning herom.
Når kommunen har modtaget en anmeldelse
efter den foreslåede anmeldelsesordning, skal kommunen inden
for fristen på 30 dage beslutte om boligen kan udlejes, om
der er væsentlige vedligeholdelsesmangler, der skal
indbringes for huslejenævnet, eller om bygning skal
kondemneres.
Kommunalbestyrelsen skal således vurdere
den anmeldte bolig, herunder er der mulighed for at foretage
besigtigelse af den anmeldte ejendom efter kommunalbestyrelsen
tilsynspligt i § 75, såfremt det findes
nødvendigt.
Hvis det i løbet af de 30 dage ikke er
muligt at afgøre om, der er sundheds- eller brandfare ved
boligen, men det vurderes højst sandsynlig, kan kommunen
udstede et midlertidig forbud efter § 80 i
byfornyelsesloven.
Den foreslåede anmeldelsesordning skal
ses som et led i kommunens tilsynsforpligtelse. Når kommunen
får en anmeldelse ind, hvor det på grund af ejendommens
beliggenhed, indretning eller andre forhold, vurderes at kunne
være sundheds- eller brandfare, foretages der et tilsyn.
Det bemærkes, at kommunalbestyrelsens
beslutning om ikke at besigtige boligen i løbet af de 30
dage, eller beslutning om ikke at nedlægge forbud mod
beboelse eller ophold på grundlag af en gennemført
besigtigelse efter anmeldelsesordningen ikke forhindrer
kommunalbestyrelsen i på et senere tidspunkt, efter at
boligen er taget i brug, at nedlægge forbud mod beboelse
eller ophold i henhold til byfornyelseslovens § 76.
Det foreslås i § 80 a, stk. 2, 2. pkt., at
kommunalbestyrelsen senest 15 dage efter anmeldelsen af
udlejningen, skal give ejeren af ejendommen meddelelse om, hvorvidt
der er truffet beslutning om besigtigelse af ejendommen, eller om
der skal indhentes andre oplysninger om ejendommen.
Kommunen skal således meddele ejeren, om
der skal ske besigtigelse, eller om kommunen skal bruge andre
oplysninger, f.eks. billeder, ejendomsoplysninger mv., til at
vurdere ejendommens egnethed.
Såfremt kommunen ikke vurderer, at det
er nødvendigt med en besigtigelse eller indhente andre
oplysninger, skal kommunen senest 15 dage efter anmeldelsen give
ejeren besked om, at boligen kan udlejes.
Det foreslås i § 80 a, stk. 3, at kommunalbestyrelsen
inden for 30 dage efter anmeldelsen af egen drift skal kunne
indbringe en sag om vedligeholdelsesmangler for huslejenævnet
efter proceduren beskrevet i lejelovens § 106 a, stk. 2, hvis
ejendommen ved besigtigelse efter stk. 2, vurderes at være
behæftet med væsentlige og alvorlige
vedligeholdelsesmangler, der gør boligen mindre egnet til
beboelse, dog uden at være kondemnabel efter § 76.
Bestemmelsen giver kommunalbestyrelsen
yderligere muligheder for at imødegå udlejning af
boliger, der ved anmeldelsen er i meget dårlig stand.
Den gældende lejelovs § 106 a, stk.
2, giver kommunalbestyrelsen mulighed for af egen drift at
indbringe en sag om vedligeholdelsesmangler for
huslejenævnet. Bestemmelsen indebærer, at hvis
kommunalbestyrelsen bliver opmærksom på, at en udlejet
bolig er behæftet med væsentlige og alvorlige
vedligeholdelsesmangler, der gør boligen mindre egnet til
beboelse, uden at boligen dog kan kondemneres efter reglerne i
§ 76 i lov om byfornyelse og udvikling af byer, og lejeren
efter kommunalbestyrelsens opfordring ikke ønsker at give
kommunalbestyrelsen fuldmagt til at indbringe en sag om udbedring
af vedligeholdelsesmanglerne for huslejenævnet, kan
kommunalbestyrelsen selv indbringe en sådan sag.
Lejelovens § 106 a, stk. 2, giver
kommunalbestyrelsen mulighed for at påberåbe sig den
ret til vedligeholdelse, som lejeren har i henhold til lejeaftalen
og lejeloven. Kommunalbestyrelsen kan ikke efter den gældende
bestemmelse påtale en pligt for ejeren til at vedligeholde
boligen, på et tidspunkt, hvor boligen ikke er udlejet, idet
denne pligt først opstår, når boligen udlejes.
Pligten fastlægges efter parternes bestemmelse i lejeaftalen,
idet der er aftalefrihed på området.
Med den foreslåede bestemmelse § 80
a, stk. 3, kan kommunalbestyrelsen, i de 30 dage efter anmeldelsen,
indbringe en sag om vedligeholdelsesmangler for
huslejenævnet, inden der er en lejer. Vurderingen af
vedligeholdelsesmangler vil skulle vurderes ud fra lejelovens
§ 9, og ikke efter den individuelle lejeaftale mellem udlejer
og lejer, da der ikke er en lejer.
En forudsætning for, at
kommunalbestyrelsen efter den foreslåede bestemmelse §
80 a, stk. 3, kan søge sagen rejst ved huslejenævnet,
er, at der er tale om så væsentlige og alvorlige
vedligeholdelsesmangler, at boligen umiddelbart vurderes at
være i mindre velegnet stand til beboelse på grund af
flere og/eller omfattende mangler. Der vil således skulle
være tale om flere og/eller omfattende mangler, herunder
eksempelvis nedslidt tag med synlige utætheder, mangelfuldt
vedligeholdt murværk med revner og afskalning, herunder
sætningsskader, nedslidte vinduer med utætheder og
revnede ruder og træværk med synlige råd- og
svampeangreb samt meget ringe vedligeholdte og tilgroede udenoms-
og adgangsarealer.
Det er væsentligt at understrege, at der
skal være tale om boliger, der samlet set er i en så
dårlig vedligeholdelsestilstand, at de vurderes at være
mindre egnede til beboelse. Der skal dermed være tale om
vedligeholdelsesmangler, der - såfremt de ikke udbedres - vil
medføre, at bygningsdelens funktion vil svigte med den
virkning, at bygningen nedbrydes. Manglerne skal dermed være
så væsentlige, at boligen er i risiko for på
kortere sigt at blive kondemnabel, såfremt
vedligeholdelsesmanglerne ikke afhjælpes.
Det bemærkes, at huslejenævnet
ikke har hjemmel til at kræve adgang til ejendommen for at
besigtige boligen. Nævnets mulighed for at tage stilling til
vedligeholdelsesmanglernes omfang beror således på, om
udlejeren giver huslejenævnet adgang til boligen.
Får huslejenævnet adgang til
boligen, kan nævnet give påbud om såvel udvendige
som indvendige vedligeholdelsesarbejder. Giver udlejeren ikke
huslejenævnet adgang til ejendommen, kan nævnet alene
vurdere mangler, som kan konstateres udefra.
Den gældende lejelov § 9
sætter et krav om, at det lejede skal være i god og
forsvarlig stand. Dette krav er ikke defineret mere præcist,
og det er normalt også muligt for udlejere og lejere at
fravige § 9 ved at aftale en anden stand af lejemålet,
f.eks. at der udlejes "som beset". Da anmeldelsesordningen giver
mulighed for at indbringe sager om vedligeholdelsesmangler inden,
der er en lejer, vil der ikke foreligge en lejekontrakt.
Huslejenævnet må således anvende lejelovens
almindelige bestemmelser om vedligeholdelse ved vurderingen af
boligen. Det er meningen, at anmeldelsesordningen skal være
med til at højne niveauet for udlejningsboliger.
Huslejenævnet er vant til at
håndtere standarden for god og forsvarlig stand i
medfør af § 9, da den fungerer som det mindstekrav, en
lejer har krav på efter lejeloven. Nævnet må
således anvende tidligere praksis på området til
at vurdere om en anmeldt bolig har en god og forsvarlig stand.
Når kommunalbestyrelsen har indbragt en
sag for huslejenævnet, skal nævnet vurdere, om der er
tale om væsentlige og alvorlige vedligeholdelsesmangler,
før nævnet på kommunalbestyrelsens foranledning
kan påbyde udlejeren at udføre
vedligeholdelsesarbejder på ejendommen.
Huslejenævnet kan pålægge
udlejeren at udføre bestemte vedligeholdelsesarbejder og
fastsætte nærmere frister for de enkelte arbejders
fuldførelse.
Når der foreligger en endelig
afgørelse fra huslejenævnet, kan kommunalbestyrelsen
indbringe sagen for boligretten, jf. lejelovens § 106 a, stk.
2.
Det er kommunalbestyrelsen, der er part i
såvel nævns- som retssager rejst efter denne
bestemmelse. Det er derfor kommunalbestyrelsen, der kan indbringe
huslejenævnets afgørelse for boligretten, og herefter
eventuelt anke boligrettens afgørelse efter de almindelige
regler herom. Indbringer udlejeren huslejenævnets
afgørelse for boligretten, er det endvidere alene
kommunalbestyrelsen, der skal indstævnes.
Endvidere kan kommunalbestyrelsen, hvis
udlejeren ikke overholder de frister, der er fastsat i
huslejenævnets afgørelse, for udførelsen af de
vedligeholdelsesarbejder, som udlejeren har fået påbud
om at udføre, gøre huslejenævnet
opmærksom herpå med henblik på, at forholdet
indberettes til Grundejernes Investeringsfond, jf. reglerne i
lejelovens kapitel XVIII A om frakendelse af retten til at
administrere udlejningsejendomme.
Det bemærkes i den forbindelse, at
Grundejernes Investeringsfond administrerer ordningen med
frakendelse af retten til at administrere udlejningsejendomme i
tilfælde, hvor en udlejer ikke iagttager påbud om
vedligeholdelse, som huslejenævnene giver, og sørger
for, at sagen overgives til anklagemyndigheden, når der er
registreret 3 eller flere tilfælde indenfor 10 år, med
det formål, at der rejses sag om frakendelse af
administrationsretten.
Frakendelse af retten til at administrere
ejendomme kan blandt andet også ske, hvor en ejer ikke har
efterlevet tre eller flere endelige
huslejenævnsafgørelser inden for en periode på 2
år.
Frakendelsesordningen gælder for ejere
af mindst to enfamilieshuse.
Samtidig kan kommunalbestyrelsen i henhold til
boligreguleringslovens § 60 på en senere lejers vegne
anmode Grundejernes Investeringsfond om at udføre de
påbudte vedligeholdelsesarbejder for ejerens regning,
når den af huslejenævnet fastsatte frist er
udløbet, og arbejderne ikke er udført. Grundejernes
Investeringsfond kan under henvisning til ejendommens særlige
forhold afvise at udføre de pågældende arbejder.
Sådanne særlige forhold vil efter
omstændighederne kunne være, at der ikke er rimelig
sammenhæng imellem udgifterne til vedligeholdelsesarbejderne
og ejendommens anslåede værdi i øvrigt. I
så fald skal huslejenævnet beslutte, at ejendommen skal
under tvangsadministration i henhold til
tvangsadministrationsloven.
Det bemærkes, at indsigelser over
kommunalbestyrelsens afgørelser om kondemnering og
genhusning efter byfornyelsesloven, skal indbringes for
byfornyelsesnævnet. Skulle der opstå en situation, hvor
en sag om vedligeholdelsesmangler verserer ved huslejenævnet,
og en sag verserer ved byfornyelsesnævnet, må
kommunalbestyrelsen give huslejenævnet besked om at udskyde
sagen. Dette skyldes, at hvis byfornyelsesnævnet finder
boligen kondemnabel, vil det som udgangspunkt veje tungere end
vedligeholdelsesmangler. Situationen kunne f.eks. være, at en
indflyttet lejer klager over kommunalbestyrelsens beslutning om
ikke at kondemnere boligen, mens kommunen har indbragt
vedligeholdelsesmangler for huslejenævnet.
Efter udløbet af de 30 dage har
udlejeren ret til at lade en lejer indflytte i boligen, selv om
kommunalbestyrelsen har indbragt spørgsmålet om
vedligeholdelsesmangler for huslejenævnet. Hvis
kommunalbestyrelsen ikke har indbragt sag om
vedligeholdelsesmangler inden for de 30 dag, men først
senere, er det lejelovens almindelig regler, der gælder.
Det foreslås i § 80 a, stk. 4, at kommunalbestyrelsen,
hvis ejendommen kondemneres efter § 76, stk. 1, skal kunne
gennemføre en genhusning efter byfornyelseslovens kapitel 8
helt eller delvist for ejerens regning, hvis ejeren af ejendommen
har undladt at anmelde en påtænkt udlejning til
kommunalbestyrelsen, eller hvis ejeren tillader en lejer at flytte
ind, inden det anmeldte tidspunkt for påtænkt udlejning
er udløbet, jf. stk. 1,
Hvis en ejer undlader at underrette
kommunalbestyrelsen om udlejning eller tillader en lejer at flytte
ind før udløbet af de 30 dage, jf. den
foreslåede § 80 a, stk. 1, kan kommunalbestyrelsen
gennemføre genhusning af lejeren, hvis dette er
nødvendigt på grund af kondemnering, jf. § 76,
stk. 1, for ejerens regning.
En lejer, som er indflyttet i en bolig, uden
at anmeldelsesordningen er overholdt, har krav på at blive
genhuset efter de gældende regler i byfornyelseslovens
kapitel 8, hvis boligen viser sig at være kondemnabel. Efter
de gældende regler skal kommunalbestyrelsen afholde
udgifterne i forbindelse med genhusningen.
Med henblik på at undgå, at
kommunalbestyrelsen kommer til at afholde udgifter til genhusning
som følge af, at en ejer ikke har overholdt
anmeldelsesordningen, foreslås det, at genhusning, som
kommunalbestyrelsen gennemfører efter byfornyelseslovens
kapitel 8, på grund af kondemnering efter § 76, stk. 1,
som følge af, at ejeren har undladt at underrette
kommunalbestyrelsen om udlejning, eller har tilladt en lejer at
flytte ind før udløbet af de 30 dage, kan
gennemføres af kommunalbestyrelsen på ejerens
regning.
For at kommunen kan foretage genhusning for
ejerens regning, skal kondemneringen være begrundet i
forhold, der var tilstede på det tidspunkt, hvor anmeldelsen
skulle være sket. Opstår der kondemnable forhold efter
anmeldelsestidspunktet, der resulterer i genhusning af beboerne,
afholder kommunen udgifterne hertil.
Efter byfornyelseslovens kapitel 8 er der
bl.a. udgifter til tilvejebringelse af genhusningsboligen, og
støtte i form af indfasningsstøtte og
godtgørelse af flytteudgifter.
Det vil være op til den enkelte kommune
at fastsætte en praksis for, hvilke udgifter til genhusning,
der foretages på ejerens regning.
Det kan f.eks. overvejes om den administrative
byrde med at gennemføre indfasningsstøtte på
ejerens regning, står mål med det endelige
resultat.
Til nr.
2
Efter gældende regler i
byfornyelseslovens § 99, stk. 1, har beløb, som
kommunalbestyrelsen har udredt forskudsvis efter lovens § 75
a, stk. 4, nr. 1, om påbudte foranstaltninger, § 76,
stk. 10, om ryddeliggørelse af kondemnerede boliger eller
opholdsrum og § 77, stk. 8, om bl.a. nedrivning, samme
fortrinsret som ejendomsskatter.
Det foreslås, at ændre § 99, stk. 1, så den
foreslåede § 80 a, stk. 4, om genhusning, som
udføres for ejerens regning, får samme fortrinsret som
ejendomsskatter.
Med den foreslåede ændring af
§ 99, stk. 1, får beløb, som kommunalbestyrelsen
har udredt forskudsvis til genhusning for ejerens regning, jf.
forslagets § 80 a, stk. 4, samme fortrinsret som kommunale
ejendomsskatter. Kommunalbestyrelsen har udpantningsret for
beløb, som kommunalbestyrelsen har udredt forskudsvis i
forbindelse med genhusning efter den foreslåede bestemmelse,
jf. lov om inddrivelse af gæld til det offentlige.
I henhold til byfornyelseslovens § 99,
stk. 2, skal der tinglyses en kort meddelelse på ejendommen,
når kommunalbestyrelsen har udpantningsret for afholdte
udgifter. Kommunalbestyrelsen skal lade meddelelsen tinglyse,
når den har truffet beslutning om at lade genhusningen
udføre.
Det foreslås, at kommunale udgifter til
at foretage genhusning efter den foreslåede bestemmelse for
ejerens regning kan medtages til statslig refusion, når det
er konstateret, at udgiften ikke kan inddrives hos ejeren.
Forslaget svarer til gældende ret for så vidt
angår øvrige kommunale udgifter, som
kommunalbestyrelsen afholder på ejerens vegne efter denne
lov. Der vil i bekendtgørelse om statsrefusion af kommunale
udgifter efter lov om byfornyelse og udvikling af byer blive indsat
hjemmel hertil. Det bemærkes i den forbindelse, at alene
kommuner, som har statslig udgiftsramme efter byfornyelseslovens
§ 94, stk. 1 eller 2, kan opnå refusion.
Til nr. 3
og 4.
Det fremgår af den gældende §
107, stk. 1, hvilke situationer der kan pålægges
bødestraf for manglende overholdelse af
byfornyelsesloven.
Det foreslås i dette lovforslag §
1, nr. 4, at tilføje et nyt nr. 9, som omhandler manglende
overholdelse af den foreslåede anmeldelsesordning.
Forslaget om i § 107, stk. 1, nr. 7, at
ændre "eller" til et komma, og i § 107, stk. 1, nr. 8,
at ændre det sidste punktum til "eller", skal ses i
sammenhæng medforslaget i § 1, nr. 5. Se
bemærkningerne til § 1, nr. 5.
Til nr.
5.
Det foreslås i § 107 stk. 1, at indsætte et nyt
nr. 9, hvorefter ejeren af en ejendom, hvis ejendommen kondemneres,
der er omfattet af den foreslåede § 80 a, stk. 1,
straffes med bøde, hvis ejeren har undladt at anmelde
ejendommen til kommunalbestyrelsen inden udlejning, eller hvis
ejeren tillader en lejer at flytte ind i ejendommen inden det
anmeldte tidspunkt for påtænkt udlejning, jf. § 80
a, stk. 1, er udløbet.
Der foreslås indført
bødestraf, hvis den foreslåede anmeldelsesordning ikke
overholdes af en udlejer, og boligen er kondemnabel.
Det foreslås, at ejeren, der kan
være både en fysisk eller juridisk person, kan blive
idømt bøde, hvis ejeren undlader at anmelde sin
ejendom til kommunalbestyrelsen inden, der sker udlejning, og
boligen findes kondemnabel.
Ligeledes foreslås der bødestraf,
hvis ejeren af ejendommen tillader en lejer at flytte ind i boligen
inden udløbet af de 30 dage, og ejendommen viser sig at
være kondemnabel.
En ejendom er kondemnabel, hvis det er
forbundet med sundheds- eller brandfare at bebo eller opholde sig
boligen. Det kan være f.eks. være på grund af
skimmelsvamp. Hvis kommunalbestyrelsen finder, at en bolig er
sundheds- eller brandfarlig, skal boligen kondemneres, hvilket
betyder, at der nedlægges forbud mod beboelse og/eller ophold
i boligen.
Bødestraffen er betinget af, at boligen
ville være blevet kondemneret, hvis der var sket rettidig
anmeldelse. Hvis kondemneringen skyldes forhold opstået efter
det påkrævede anmeldelsestidspunkt, vil ejeren ikke
kunne idømmes bøde.
Det er hensigten, at bødeniveauet for
overtrædelse af bestemmelserne, hvorefter den som undlader at
underrette kommunalbestyrelsen om udlejning og den som tillader en
lejer at flytte ind i boligen før udløbet af 30 dages
fristen, skal ligge i størrelsesordenen 10.000 kr.
Fastsættelsen af straffen vil dog fortsat bero på
domstolenes konkrete vurdering i det enkelte tilfælde af
samtlige omstændigheder i sagen, og det angivne strafniveau
vil kunne fraviges i op- og nedadgående retning, hvis der i
den konkrete sag foreligger skærpende eller formildende
omstændigheder.
En skærpende omstændighed kan
være gentagne overtrædelser af anmeldelsesordningens
regler.
Til §
2
Det foreslås i stk.
1, at loven træder i kraft den 1. juli 2020.
Da lov om byfornyelse og udvikling af byer,
der ændres med dette lovforslag, ikke gælder for
Færøerne og Grønland, jf. § 110 i
lovbekendtgørelse nr. 1228 af 3. oktober 2016, vil de
foreslåede ændringer heller ikke finde anvendelse for
Færøerne og Grønland.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om byfornyelse og udvikling af byer,
jf. lovbekendtgørelse nr. 1228 af 3. oktober 2016, som
ændret ved lov nr. 1562 af 19. december 2017, § 3 i lov
nr. 555 af 29. maj 2018, § 34 i lov nr. 1711 af 27. december
2018 og lov nr. 465 af 29. april 2019, foretages følgende
ændringer: | | | | | | 1. Efter
§ 80 indsættes før overskriften før §
81: Ȥ 80
a. Kommunalbestyrelsen kan beslutte, at ejere af ejendomme,
der påtænkes udlejet til beboelse, skal anmelde den
påtænkte udlejning til kommunen senest 30 dage inden
lejekontraktens indgåelse. Det gælder dog ikke
ejendomme, som har været udlejet inden for det seneste
år, og som er opført senest 40 år før
datoen for anmeldelsen. Kommunalbestyrelsens beslutning
offentliggøres 3 måneder før,
anmeldelsesordningen træder i kraft. Kommunalbestyrelsen
fastsætter den nærmere procedure for anmeldelse,
herunder eventuelle formkrav. Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen kan foretage besigtigelse af ejendomme, der er
anmeldt til udlejning, efter stk. 1. Kommunalbestyrelsen giver
senest 15 dage efter anmeldelsen af udlejningen ejeren af
ejendommen meddelelse om, hvorvidt der er truffet beslutning om
besigtigelse af ejendommen, eller om der skal indhentes andre
oplysninger om ejendommen. Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen kan inden for 30 dage efter anmeldelsen af egen
drift indbringe en sag om vedligeholdelsesmangler for
huslejenævnet efter proceduren beskrevet i lejelovens §
106 a, stk. 2, hvis ejendommen ved besigtigelse efter stk. 2
vurderes at være behæftet med væsentlige og
alvorlige vedligeholdelsesmangler, der gør boligen mindre
egnet til beboelse, uden at boligen dog kan kondemneres efter
§ 76. Stk. 4.
Kommunalbestyrelsen kan, hvis ejendommen kondemneres efter §
76, stk. 1, gennemføre genhusning efter denne lovs kapitel 8
helt eller delvist for ejerens regning, hvis a) ejeren af en ejendom, jf. stk. 1, 1. og 2.
pkt., har undladt at anmelde en påtænkt udlejning til
kommunalbestyrelsen, jf. stk. 1, eller b) ejeren tillader en lejer at flytte ind i
ejendommen, inden det anmeldte tidspunkt for påtænkt
udlejning, jf. stk. 1, er udløbet.« | | | | § 99.
Beløb, som kommunalbestyrelsen har udredt forskudsvis i
henhold til § 75 a, stk. 4, nr. 1, om påbudte
foranstaltninger, der udføres for ejerens regning, §
76, stk. 10, om ryddeliggørelse af kondemnerede boliger
eller opholdsrum og § 77, stk. 8, om påbud om
afspærring, nødvendige foranstaltninger til at sikre,
at ejendommen ikke tages i besiddelse af uvedkommende, eller
nedrivning har samme fortrinsret som kommunale
ejendomsskatter. Stk. 2. . .
. | | 2. I § 99, stk. 1, ændres »og
§ 77, stk. 8,« til: », § 77, stk. 8,«,
og efter "nedrivning" indsættes: »og § 80 a, stk.
4, om genhusning, som udføres for ejerens
regning,«. | | | | § 107. Med
bøde straffes den, som 1-6) . . . 7) overtræder en i medfør af §
79, stk. 4, tinglyst deklaration eller 8) undlader at afgive begærede oplysninger,
jf. § 105, stk. 1. Stk. 2.-6. . .
. | | | | | | 3. I § 107, stk. 1, nr. 7, ændres
»eller« til: »,«. | | | | 4. I § 107, stk. 1, nr. 8, ændres
»stk. 1.« til: »stk. 1, eller«. | | | | 5. I § 107, stk. 1, indsættes som nr. 9: »9) ejer en ejendom, omfattet af § 80
a, stk. 1, hvis ejendommen kondemneres, og ejeren har undladt at
anmelde ejendommen til kommunalbestyrelsen inden udlejning eller
har tilladt en lejer at flytte ind i ejendommen inden det anmeldte
tidspunkt for påtænkt udlejning, jf. § 80 a, stk.
1, er udløbet.« |
|