Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 19. maj 2020
Forslag
til
Lov om ændring af lov om fremme af
vedvarende energi, lov om elforsyning, ligningsloven og
personskatteloven
(Afholdelse af udbud af pristillæg i
2020-2024, ændring af værditabsordning, ophævelse
af køberetsordning og oprettelse af salgsoptionsordning,
VE-bonusordning, grøn puljeordning m.v.)
§ 1
I lov om fremme af vedvarende energi, jf.
lovbekendtgørelse nr. 125 af 7. februar 2020, som
ændret bl.a. ved § 1 i lov nr. 1705 af 23. december
2016, § 1 i lov nr. 504 af 23. maj 2018 og § 1 i lov nr.
1532 af 18. december 2018 og senest ved § 1 i lov nr. 546 af
28. april 2020, foretages følgende ændringer:
1. Overskriften til kapitel 2 affattes
således:
»Kapitel 2
Foranstaltninger
til fremme af udbygningen med vindmøller,
solcelleanlæg, bølgekraftanlæg og
vandkraftværker«.
2. Overskriften før § 6 affattes
således:
»Værditab og salgsoption på
beboelsesejendomme ved opstilling af vindmøller,
solcelleanlæg, bølgekraftanlæg og
vandkraftværker«.3. § 6,
stk. 1, affattes således:
»Opstilleren skal betale for værditab
på en beboelsesejendom, jf. dog stk. 4 og 5, som
forårsages ved opstilling af følgende:
1) En eller
flere vindmøller og tilknyttede lysmarkerin?gsmaster.
2)
Solcelleanlæg, som nettilsluttes på terræn og har
en installeret effekt på 500 kW eller derover.
3)
Solcelleanlæg, som nettilsluttes på terræn og har
en installeret effekt på 50 kW eller derover og under 500 kW,
og som ligger i en afstand på 500 m eller derunder fra et
andet solcelleanlæg på terræn på 50 kW
eller derover, der enten er nettilsluttet eller har opnået en
byggetilladelse, og hvor disse anlæg har en samlet
installeret effekt på 500 kW eller derover.
4)
Solcelleanlæg, som nettilsluttes på taget af bygninger
eller integreret i bygninger, som er opført med henblik
på opsætning af solceller.
5)
Bølgekraftanlæg eller vandkraftværker, der har
vundet ret til pristillæg efter et teknologineutralt udbud
efter § 50 d.
6)
Hybridanlæg.«
4. I
§ 6 indsættes efter stk. 1
som nyt stykke:
»Stk. 2.
Har ejeren af beboelsesejendommen medvirket til værditabet,
kan beløbet nedsættes eller bortfalde.«
Stk. 2-6 bliver herefter stk. 3-7.
5. § 6,
stk. 5 og 6, der bliver stk. 6
og 7, affattes således:
»Stk. 6.
Krav på betaling af værditab efter stk. 1 forfalder til
betaling 8 uger efter taksationsmyndighedens afgørelse, jf.
§ 7, stk. 1.
Stk. 7. Klima-,
energi- og forsyningsministeren kan fastsætte nærmere
regler om værditabsordningen.«
6.
Efter § 6 indsættes:
Ȥ 6 a. Opstillere, der
forårsager et værditab på en beboelsesejendom og
skal betale herfor, jf. § 6, skal tilbyde ejeren af
beboelsesejendommen at købe ejendommen ved salgsoption, jf.
dog stk. 2 og 3. Har ejeren af beboelsesejendommen medvirket til
værditabet, jf. § 6, stk. 2, kan salgsoptionen
beløbsmæssigt nedsættes, eller salgsoptionen kan
bortfalde.
Stk. 2. Retten
til at få tilbudt en salgsoption fra en opstiller omfatter
ejere af følgende beboelsesejendomme:
1)
Beboelsesejendomme, som helt eller delvis er beliggende i en
afstand af op til seks gange vindmøllehøjden fra en
vindmølle, og som i medfør af en afgørelse fra
taksationsmyndigheden om værditab efter § 7, stk. 1, har
fået tilkendt værditabsbetaling på over 1 pct. af
beboelsesejendommens værdi.
2)
Beboelsesejendomme, som helt eller delvis er beliggende i en
afstand af op til 200 m fra et solcelleanlæg,
bølgekraftanlæg eller vandkraftværk, og som i
medfør af en afgørelse fra taksationsmyndigheden om
værditab efter § 7, stk. 1, har fået tilkendt
værditabsbetaling på over 1 pct. af
beboelsesejendommens værdi.
Stk. 3. Stk. 1
omfatter ikke opstillere af vindmøller opstillet på de
nationale testcentre for store vindmøller.
Stk. 4. Krav
på at få tilbudt en salgsoption efter stk. 1
bortfalder, hvis ejeren af beboelsesejendommen indgår aftale
med opstilleren om værditabets størrelse efter §
7, stk. 1.
Stk. 5. Ejeren
skal først meddele opstilleren, om ejeren ønsker at
benytte den tilbudte salgsoption, efter taksationsmyndigheden har
truffet afgørelse om værditabets og salgsoptionens
størrelse efter § 7, dog senest 1 år efter
første producerede kilowatt-time. Tidsfristen er dog for landbrug?se?jendomme
altid mindst 6 måneder og for øvrige ejendomme altid
mindst 3 måneder fra det tidspunkt, hvor
taksationsmyndighedens afgørelse efter § 7
foreligger.
Stk. 6.
Opstilleren og ejeren af beboelsesejendommen aftaler tidspunktet og
vilkårene for indfrielsen af den tilbudte salgsoption,
når ejeren har meddelt opstilleren, at ejeren ønsker
at benytte salgsoptionen, jf. stk. 5. Allerede udbetalt
værditab på beboelsesejendommen fraregnes ved
indfrielse af salgsopti?onen.
Stk. 7. Klima-,
energi- og forsyningsministeren kan fastsætte nærmere
regler om salgsoptionsordningen.«
7. §
7 affattes således:
Ȥ 7.
Taksationsmyndigheden træffer afgørelse om
værditabets og salgsoptionens størrelse på
baggrund af en individuel vurdering heraf. Taksationsmyndigheden
foretager vurderingen og træffer afgørelsen efter
vindmøllerne, solcelleanlægget,
bølgekraftanlægget eller vandkraftværkets
første producerede kilowatt-time. Opstilleren og ejeren af
beboelsesejendommen kan uanset 1. pkt. indgå aftale om
værditabets og salgsoptionens størrelse, jf. § 9,
stk. 10.
Stk. 2.
Opstilleren meddeler taksationsmyndigheden det forventede tidspunkt
for første producerede kilowatt-time og aftaler tidspunktet
for vurderingen efter stk. 1 med taksationsmyndigheden.
Taksationsmyndigheden kan pålægge opstilleren at
fremskaffe det nødvendige materiale til brug for vurderingen
efter stk. 1.
Stk. 3. Ved
opstilling af vindmøller i et område, der i en
VVM-tilladelse er godkendt til opstilling af
prototypevindmøller, skal taksationsmyndigheden i sin
vurdering lægge til grund, at der opstilles det maksimale
antal vindmøller af de maksimale dimensioner, som
VVM-tilladelsen for området giver mulighed for. Dette skal
endvidere fremgå af indkaldelsen og orienteringsmaterialet
efter reglerne i § 9. Opstilling af nye vindmøller
eller ændringer af eksisterende vindmøller inden for
samme område giver kun mulighed for at pålægge
opstilleren yderligere værditabsbetaling og krav om at
tilbyde en salgsoption, hvis ændringerne sker på
baggrund af en ny VVM-tilladelse. Tilsvarende gælder ved
vurdering af værditab og salgsoption for
prototypehavvindmøller, dog således, at det er
etableringstilladelsen efter § 25, som fastsætter
rammerne for opstillingen af vindmøller.
Stk. 4.
Taksationsmyndigheden offentliggør myndighedens
afgørelser om værditab og salgsoption.
Stk. 5.
Taksationsmyndigheden består af 1 formand, der skal have en
juridisk kandidateksamen, og 1 sagkyndig i vurdering af
værdien af ejendomme. I tilfælde af uenighed er
formandens stemme afgørende. Den sagkyndige kan i disse
tilfælde anmode om, at dennes vurdering af ejendommens
værditab og salgsoptionens størrelse fremgår af
afgørelsen. Klima-, energi- og forsyningsministeren
beskikker et antal taksationsformænd og sagkyndige.
Stk. 6. Klima-,
energi- og forsyningsministeren kan fastsætte nærmere
regler om beskikkelse af taksationsformænd og sagkyndige og
taksationsmyndighedens virksomhed og honorering.«
8. § 8,
stk. 2, affattes således:
»Stk. 2.
Klima-, energi- og forsyningsministeren giver vejledning om
værditabsordningen og salgsoptionsordningen, herunder om
fremgangsmåden og det materiale, som skal anvendes til
orientering af ejere, og om muligheden for at opnå betaling
for værditab og få tilbudt salgsoption, jf.
§§ 9 og 10.«
9. §
9 affattes således:
Ȥ 9. Den, der
ønsker at opstille anlæg omfattet af § 6, stk. 1,
skal afholde et offentligt møde. På mødet
redegør opstilleren for opstillingens konsekvenser for de
omkringliggende beboelsesejendomme, og klima-, energi- og
forsyningsministeren redegør for værditabs-,
salgsoptions- og VE-bonusordningen. Opstilleren aftaler tid og sted
for mødet med klima-, energi- og forsyningsministeren.
Stk. 2.
Mødet skal afholdes inden for følgende frister,
medmindre klima-, energi- og forsyningsministeren dispenserer
herfor:
1) For
vindmøller og solcelleanlæg, der kræver
VVM-tilladelse efter lov om miljøvurdering af planer og
programmer og af konkrete projekter, skal opstilleren afholde
mødet i høringsperioden og inden 4 uger før
udløbet af høringsfristen for
miljøkonsekvensrapporten, jf. dog nr. 4.
2) For
vindmøller og solcelleanlæg, hvor kommunen efter
miljøvurderingsloven træffer afgørelse om, at
projektet ikke kræver VVM-tilladelse, skal opstilleren
afholde mødet, inden 8 uger efter at kommunen har
offentliggjort afgørelsen om, at VVM-tilladelse ikke er
påkrævet.
3) For
solcelleanlæg, der ikke er omfattet af
miljøvurderingsloven, skal opstilleren afholde mødet,
senest 8 uger efter at opstilleren har indgivet ansøgning om
byggetilladelse.
4) For
havvindmøller skal opstilleren afholde mødet senest 8
uger efter udstedelse af etableringstilladelse efter § 25.
5) For
bølgekraftanlæg eller vandkraftværker, der har
vundet ret til pristillæg efter et teknologineutralt udbud
efter § 50 d, skal opstilleren afholde mødet, inden 8
uger efter at der er indgået kontrakt om
pristillæg.
Stk. 3.
Opstilleren indkalder til det offentlige møde, jf. stk. 1,
med rimeligt varsel. Indkaldelsen skal ske, ved at opstilleren ved
brev giver individuel og skriftlig meddelelse om tidspunktet for
afholdelse af mødet og om fristen for anmeldelse af krav,
jf. stk. 7, § 10 og regler udstedt i medfør af §
13, stk. 4. Indkaldelsen skal indeholde de oplysninger, som
fremgår af stk. 7-10, oplysninger om salgsoptionsordningen,
jf. § 6 a, og oplysninger om VE-bonusordningen, jf. §
13.
Stk. 4.
Indkaldelsen skal sendes til ejere og beboere af bygninger på
matrikler, som helt eller delvis er beliggende i
1) nær- og
mellemzonen fra den eller de planlagte
vindmølleplaceringer,
2) en afstand af
op til 1,5 km fra den eller de planlagte placeringer af
solcelleanlæg, bølgekraftanlæg eller
vandkraftværker eller
3) en afstand af
op til 5 km fra de kyststrækninger, der ligger inden for en
afstand af 20 km fra den eller de planlagte
havvindmølleplaceringer.
Stk. 5. Brevet
med den skriftlige meddelelse, jf. stk. 3, sendes af klima-,
energi- og forsyningsministeren til ejere og beboere. Klima-,
energi- og forsyningsministeren videregiver en liste over adresser
på bygninger omfattet af stk. 4, nr. 1-3, til opstilleren.
Klima-, energi- og forsyningsministeren videregiver endvidere en
liste til opstilleren over beboelsesejendomme, som er helt eller
delvis beliggende i en afstand af op til seks gange højden
fra den eller de planlagte vindmølleplaceringer eller i en
afstand af op til 200 m fra den eller de planlagte placeringer af
solcelleanlæg, bølgekraftanlæg eller
vandkraftværker. Opstilleren afholder klima-, energi- og
forsyningsministerens udgifter til udarbejdelse af listerne og
udsendelse af den skriftlige meddelelse.
Stk. 6. Klima-,
energi- og forsyningsministeren skal godkende den skriftlige
meddelelses form og indhold og tidsfristen for indkaldelsen, inden
den skriftlige meddelelse efter stk. 3 udsendes. Klima-, energi- og
forsyningsministeren skal tillige godkende det
orienteringsmateriale om værditabs-, salgsoptions- og
VE-bonusordningen, som opstilleren skal udlevere på det
offentlige møde, jf. stk. 1, og kan pålægge
opstilleren at udarbejde yderligere materiale, herunder
visualiseringer, hvis dette skønnes nødvendigt. Af
orienteringsmaterialet skal fremgå, hvilke beboelsesejendomme
der er beliggende i en afstand af op til seks gange højden
fra den eller de planlagte vindmølleplaceringer eller i en
afstand af op til 200 m fra den eller de planlagte placeringer af
solcelleanlæg, bølgekraftanlæg eller
vandkraftværker, jf. stk. 8.
Stk. 7. Ejere,
der vurderer, at en vindmølleopstilling eller opstilling af
solcelleanlæg, bølgekraftanlæg eller
vandkraftværker påfører deres beboelsesejendom
et værditab, skal anmelde et krav på betaling af
værditab og salgsoption til klima-, energi- og
forsyningsministeren inden 8 uger efter afholdelse af det
offentlige møde, jf. stk. 1. Er reglerne om orientering i
stk. 3-6 ikke overholdt, løber anmeldelsesfristen dog
først fra det tidspunkt, hvor kravene i disse regler er
opfyldt.
Stk. 8. Ejere
betaler ikke sagsomkostninger for behandling af krav efter stk. 7
for værditab og salgsoption på beboelsesejendomme, som
helt eller delvis er beliggende i en afstand af op til seks gange
højden fra den eller de planlagte
vindmølleplaceringer eller i en afstand af op til 200 m fra
den eller de planlagte placeringer af solcelleanlæg,
bølgekraftanlæg eller vandkraftværker. Opstilles
flere møller i en gruppe, beregnes afstanden fra den
nærmeste vindmølle. Opstilles flere
solcelleanlæg, bølgekraftanlæg eller
vandkraftværker, beregnes afstanden fra det nærmeste
anlæg. Andre ejere betaler samtidig med anmeldelsen af krav
efter stk. 7 et gebyr på 4.000 kr. pr. beboelsesejendom til
klima-, energi- og forsyningsministeren. Gebyret tilbagebetales,
såfremt der aftales eller tilkendes værditabsbetaling
eller sagen bortfalder.
Stk. 9.
Overskrides fristen i stk. 7, eller indbetales gebyret efter stk. 8
ikke senest efter påkrav, er opstilleren ikke forpligtet til
at betale for værditab eller tilbyde salgsoption efter denne
lov, medmindre der foreligger særlige omstændigheder,
jf. § 10.
Stk. 10.
Indgår opstilleren og ejeren aftale om værditabets og
salgsoptionens størrelse, kan spørgsmål herom
ikke indbringes for taksationsmyndigheden. Ejeren skal anmelde
aftalen til klima-, energi- og forsyningsministeren snarest muligt
efter aftalens indgåelse. En aftale medfører, at
anmeldte krav om betaling af værditab og salgsoption
bortfalder.
Stk. 11. Klima-,
energi- og forsyningsministeren kan fastsætte nærmere
regler om, hvor oplysninger indhentes, og hvilke oplysninger der
videregives til opstilleren.«
10. §
10 affattes således:
Ȥ 10. Ejere, som ikke
har anmeldt krav inden udløbet af fristen angivet i §
9, stk. 7, kan, såfremt særlige omstændigheder
taler herfor, inden 6 uger efter første producerede
kilowatt-time anmode taksationsmyndigheden om dispensation til at
anmelde krav om betaling for værditab og salgsoption.
Stk. 2.
Anmeldelsen af krav på værditabsbetaling og salgsoption
indsendes til klima-, energi- og forsyningsministeren, senest 14
dage efter at ejeren har modtaget dispensationen efter stk. 1. Skal
ejeren indbetale gebyr for anmeldelse af kravet, jf. § 9, stk.
8, skal dette indbetales samtidig med anmeldelse af kravet om
betaling for værditab og salgsoption. Indbetales gebyret ikke
senest efter påkrav, er opstilleren ikke forpligtet til at
betale for værditab eller tilbyde salgsoption efter denne
lov.«
11. I
§ 11, stk. 1, indsættes
efter »værditabsbetaling«: », eller hvor
opstilleren skal tilbyde salgsoption«.
12. I
§ 11, stk. 2, ændres
»§ 9, stk. 5« til: »§ 9, stk.
8«.
13. I
§ 12, stk. 1, ændres
»§ 9, stk. 3« til: »§ 9, stk.
6«.
14. I
§ 12, stk. 2, 2. pkt.,
indsættes efter »værditab«: »eller
indfriet en salgsoption«.
15. I
§ 12, stk. 3, indsættes
efter »værditab«: »eller
salgsoption«.
16. Overskriften før § 13 affattes
således:
»VE-bonus til beboere, der er naboer til
vindmøller, solcelleanlæg,
bølgekraftanlæg og vandkraftværker, grøn
pulje og opstillerens oplysningspligt vedrørende
gennemførelse og evaluering af værditabs-,
salgsoptions- og VE-bonusordningen samt grøn
pulje«.17. §
13 affattes således:
Ȥ 13. Opstilleren skal
tilbyde beboere, der er naboer til anlæg efter nr. 1-4, en
årlig VE-bonus ved opstilling af følgende:
1) En eller
flere vindmøller.
2)
Solcelleanlæg omfattet af § 6, stk. 1, nr. 2-4.
3)
Bølgekraftanlæg og vandkraftværker, der har
vundet ret til pristillæg i et teknologineutralt udbud efter
§ 50 d.
4)
Hybridanlæg.
Stk. 2. Stk. 1,
nr. 1, omfatter ikke vindmøller på under 25 m,
vindmøller opstillet på de nationale testcentre for
store vindmøller og havvindmøller, der etableres
efter udbud i et område, som er udpeget til store
havvindmølleparker, jf. § 22, stk. 3, nr. 1, og §
23.
Stk. 3.
VE-bonus, som er udbetalt eller udbetales af opstilleren efter
regler fastsat i medfør af stk. 4, indgår ikke ved
vurdering af, om en person har ret til ydelser fra det offentlige,
og medfører ikke reduktion af sådanne ydelser.
Stk. 4. Klima-,
energi- og forsyningsministeren fastsætter regler om, hvem
der er omfattet af pligten til at tilbyde VE-bonus, herunder om
kredsen af berettigede modtagere, beregningsgrundlaget og
størrelsen af VE-bonus, udbetalingstidspunkt,
fastsættelse af sanktion, udbetalingsperiode, frister og
renter.«
18. §
14 affattes således:
Ȥ 14. Opstilleren skal
senest 14 hverdage efter første producerede kilowatt-time
indbetale et beløb efter stk. 4 til en kommunal grøn
pulje ved opstilling af følgende:
1) En eller
flere vindmøller.
2)
Solcelleanlæg omfattet af § 6, stk. 1, nr. 2-4.
3)
Vandkraftværker, der har vundet ret til pristillæg i et
teknologineutralt udbud efter § 50 d.
4)
Hybridanlæg.
Stk. 2. Hvis et
anlæg er opstillet i flere kommuner, skal beløbet
efter stk. 4 fordeles forholdsmæssigt mellem kommunerne i
forhold til den kapacitet i megawatt, der opstilles i hver enkelt
kommune.
Stk. 3. Stk. 1,
nr. 1, finder tilsvarende anvendelse på havvindmøller,
hvor en kommunalbestyrelse kan gøre indsigelse efter §
22 b. Stk. 1, nr. 1, omfatter ikke vindmøller på under
25 m, vindmøller opstillet på de nationale testcentre
for store vindmøller og havvindmøller, der etableres
efter udbud i et område, som er udpeget til store
havvindmølleparker, jf. § 22, stk. 3, nr. 1, og §
23. Kan flere kommunalbestyrelser gøre indsigelse efter
§ 22 b, skal opstilleren fordele og indbetale beløbet
efter stk. 4 ligeligt mellem de berettigede kommuner. Der skal
betales et beløb efter stk. 4 svarende til de VE-teknologier
omfattet af stk. 1-3, som er omfattet af hybridanlægget efter
stk. 1, nr. 4.
Stk. 4.
Opstillere omfattet af stk. 1-3 skal betale et beløb, som
svarer til
1) 88.000 kr.
pr. MW ved landvindmøller,
2) 115.000 kr.
pr. MW ved havvindmøller,
3) 30.000 kr.
pr. MW ved solcelleanlæg og
4) 67.000 kr.
pr. MW ved vandkraftværker.
Stk. 5.
Kommunalbestyrelsen yder tilskud fra grøn pulje. Er midlerne
i grøn pulje ikke allokeret til projekter 3 år efter
indbetaling, skal kommunalbestyrelsen overføre det af
opstilleren indbetalte beløb til statskassen.
Stk. 6. Klima-,
energi- og forsyningsministeren fastsætter nærmere
regler om grøn pulje, herunder om følgende:
1)
Kommunalbestyrelsens oprettelse og administration af grøn
pulje.
2)
Ansøgningsprocedure for tilskud fra grøn pulje.
3) Kredsen af
ansøgningsberettigede.
4) Tildeling af
midler i prioriteret rækkefølge.
5)
Bagatelgrænse for overførsel til
statskassen.«
19. § 14
a affattes således:
Ȥ 14 a. Opstillere af
vindmøller, solcelleanlæg,
bølgekraftanlæg og vandkraftværker skal efter
anmodning meddele klima-, energi- og forsyningsministeren de
oplysninger, der er nødvendige for
1)
administration af og tilsyn med værditabs-, salgsopti?ons- og
VE-bonusordningens gennemførelse og
2) evaluering af
værditabs-, salgsoptions- og VE-bonusordningen samt
grøn pulje.
Stk. 2. Klima-,
energi- og forsyningsministeren kan fastsætte nærmere
regler om oplysningspligtens omfang og opfyldelse.«
20. §§ 15-17 ophæves.
21. I
§ 21 indsættes som stk. 6:
»Stk. 6.
Stk. 1-5 gælder også for bølgekrafts- og
vandkraftslav, som ikke er tilsluttet i egen forbrugsinstallation.
Opstilles flere bølgekraftanlæg, beregnes afstanden
fra nærmeste bølgekraftanlæg.«
22. I
§ 30, stk. 1, ændres
»vindmøllers og solcelleanlægs« til:
»vindmøllers, solcelleanlægs,
bølgekraftanlægs og
vandkraftsværkers«.
23. I
§ 30, stk. 1, nr. 1,
indsættes efter »fra havvindmølleparker«:
»og bølgekraftanlæg«, og efter
»solcelleejeren«: »,
bølgekraftanlægsejeren,
vandkraftværksejeren«.
24. I
§ 30, stk. 1, nr. 2,
indsættes efter »vindmølleejerens«:
»og bølgekraftanlægsejerens«.
25. I
§ 30, stk. 1, nr. 3,
indsættes efter »solcelleejeren«: »,
bølgekraftanlægsejeren,
vandkraftværksejeren«.
26. I
§ 33, stk. 1, 2. pkt.,
indsættes efter »om«: »suspension
og«.
27. § 33,
stk. 2, affattes således:
»Stk. 2.
Klima-, energi- og forsyningsministeren kan fastsætte
nærmere regler om, at vindmølleejeren efter
påbud fra ministeren har pligt til at standse og sikre
vindmøllen, hvis denne er ulovligt opstillet eller ikke har
fået udført vedligeholdelse og service, eller hvis
vindmøllen vurderes farlig, herunder på grund af
dårligt vedligehold eller skade, og regler om, at
vindmølleejeren har pligt til at være
ansvarsforsikret.«
28. I
§ 41, stk. 5, indsættes som
3.-5. pkt.:
»For tilsagn ydet i 2016 og 2017 er
det en betingelse for udbetaling af pristillæg efter stk. 4,
at klima-, energi- og forsyningsministeren har modtaget
ansøgning om udbetaling af pristillæg senest den 30.
september 2020. For tilsagn ydet i 2018 er det en betingelse for
udbetaling af pristillæg efter stk. 4, at klima-, energi- og
forsyningsministeren har modtaget ansøgning om udbetaling af
pristillæg senest den 30. september 2021. For tilsagn ydet i
2019 er det en betingelse for udbetaling af pristillæg efter
stk. 4, at klima-, energi- og forsyningsministeren har modtaget
ansøgning om udbetaling af pristillæg senest den 30.
september 2022.«
29. I
§ 47, stk. 8, indsættes
efter 2. pkt.:
»Udbetaling af pristillæg efter
stk. 7 er betinget af, at klima-, energi- og forsyningsministeren
har modtaget ansøgning om udbetaling af pristillæg
senest den 30. september 2020.«
30.
Efter § 50 c indsættes før overskriften
før § 51:
Ȥ 50 d. Denne
bestemmelse omhandler udbud af pristillæg for elektricitet
produceret på havvindmøller omfattet af § 25, jf.
§ 23, stk. 4, landvindmøller, solcelleanlæg,
bølgekraftanlæg og vandkraftværker bortset fra
anlæg, som er tilsluttet i egen forbrugsinstallation.
Stk. 2. Klima-,
energi- og forsyningsministeren kan afholde udbud i perioden
2020-2024.«
31. § 54,
stk. 1, affattes således:
»For vindmøller omfattet af
værditabs- og salgsoptionsordningen i §§ 6-12 og
VE-bonusordningen i § 13 kan udbetaling af pristillæg
eller andre ydelser efter denne lov kun finde sted, hvis
1) klima-,
energi- og forsyningsministeren har godkendt den skriftlige
meddelelse og materialet til brug for det offentlige møde om
værditabs-, salgsoptions- og VE-bonusordningen efter §
9, stk. 6, og
2) opstilleren
har gennemført det offentlige møde om
værditabs-, salgsoptions- og VE-bonusordningen, jf. § 9,
stk. 1.«
32. § 54,
stk. 3, ophæves.
33. I
§ 60 indsættes efter stk. 1
som nyt stykke:
»Stk. 2.
Klima-, energi- og forsyningsministeren kan fastsætte regler
om, at internationale vedtagelser og tekniske specifikationer efter
stk. 1 skal være gældende, selv om de ikke foreligger
på dansk.«
Stk. 2 bliver herefter stk. 3.
34. § 72,
nr. 1-4, ophæves, og i stedet indsættes:
»1)
undlader at betale for værditab efter § 6, stk. 1, jf.
stk. 6,
2) undlader at
tilbyde salgsoption efter § 6 a, stk. 1,
3) undlader at
afholde møde efter § 9, stk. 1,«.
Nr. 5-9 bliver herefter nr. 4-8.
35. I
§ 72, nr. 6, der bliver nr. 5,
udgår »2, 4 eller«, og »5«
ændres til: »4«.
§ 2
I lov om elforsyning, jf.
lovbekendtgørelse nr. 119 af 6. februar 2020, som
ændret ved § 1 i lov nr. 466 af 18. maj 2011 og § 1
i lov nr. 704 af 8. juni 2018, foretages følgende
ændring:
1. I
§ 67, stk. 3, ændres
»vindmøller og solcelleanlæg« til:
»vindmøller, solcelleanlæg,
bølgekraftanlæg og vandkraftværker«.
§ 3
I ligningsloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 806 af 8. august 2019, som ændret senest ved § 14 i
lov nr. 572 af 5. maj 2020, foretages følgende
ændringer:
1.
Efter § 7 Q indsættes:
Ȥ 7 R. Udbetaling af
VE-bonus fastsat i regler udstedt i medfør af § 13,
stk. 4, i lov om fremme af vedvarende energi medregnes ikke ved
opgørelsen af den skattepligtige indkomst.«
2. I
§ 8 P, stk. 1, 1. og 2. pkt., udgår »eller andele i
vedvarende energi-anlæg«.
3. I
§ 8 P, stk. 1, 5. pkt.,
udgår »og andele i vedvarende
energi-anlæg«.
4. I
§ 8 P, stk. 4, udgår
»eller andelene i det vedvarende
energi-anlæg«.
5. § 8 P,
stk. 5 og 6, affattes
således:
»Stk. 5.
Bestemmelserne i stk. 1-4 omfatter vedvarende energi-anlæg,
der er knyttet til en husstand, og som ikke har et
erhvervsmæssigt formål.
Stk. 6. Ejere af
andele i vedvarende energi-anlæg, der er udbudt til og med
den 1. juni 2020, og hvor den skattepligtige indkomst for
indkomståret 2020 er opgjort efter stk. 2, skal fortsat
opgøre den skattepligtige indkomst efter stk. 2 i resten af
det vedvarende energi-anlægs levetid. I det omfang de i 1.
pkt. nævnte andele sælges videre til nye ejere, kan
også disse ejere vælge at anvende den skematiske
ordning efter stk. 2 ved indkomstopgørelsen.«
6. § 8 P,
stk. 7 og 8, ophæves.
Stk. 9 bliver herefter stk. 7.
7. I
§ 8 P, stk. 9, 1. pkt., der bliver
stk. 7, 1. pkt., ændres »stk. 1-8« til:
»stk. 1-6«.
8. I
§ 29, stk. 4, udgår
»eller andele i vedvarende energi-anlæg«.
§ 4
I personskatteloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 799 af 7. august 2019, som
ændret ved § 19 i lov nr. 551 af 7. maj 2019, § 5 i
lov nr. 1576 af 27. december 2019, § 6 i lov nr. 1583 af 27.
december 2019 og lov nr. 94 af 31. januar 2020, foretages
følgende ændring:
1. I
§ 4, stk. 9, udgår
»eller andele i vedvarende energi-anlæg«.
§ 5
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juni 2020, jf. dog stk. 2 og 3.
Stk. 2. § 1, nr.
21-29 og 33, og § 2 træder i kraft den 1. juli 2020.
Stk. 3. Klima-, energi-
og forsyningsministeren fastsætter tidspunktet for
ikrafttræden af § 1, nr. 30.
Stk. 4. De projekter,
der på tidspunktet for lovens ikrafttrædelse er
nået så langt i planlægningsprocessen, at
projek?topstilleren ikke kan overholde fristerne for afholdelse af
offentligt møde i § 1, nr. 9, skal afholde det
offentlige møde senest 5 uger inden nettilslutning.
Stk. 5. § 1, nr.
22-25, og § 2 finder ikke anvendelse for
bølgekraftanlæg og vandkraftværker, hvor der er
indgået en aftale om nettilslutning inden den 1. juli 2020.
For sådanne anlæg finder de hidtil gældende
regler anvendelse.
Stk. 6. § 1, nr.
1-20, 31, 32, 34 og 35, om den reviderede værditabsordning,
ophævelse af køberetsordning, salgsopti??onsordning,
VE-bonusordning og grøn pulje finder ikke anvendelse for
projekter, hvor den pågældende kommune har udstedt en
byggetilladelse efter byggeloven før den 1. juni 2020 eller
for havvindmølleprojekter i et område udpeget til
kystnære havvindmølleparker, jf. § 22, stk. 3,
nr. 2, i lov om fremme af vedvarende energi, eller
havvindmøller uden for udbud efter § 23, stk. 4, i lov
om fremme af vedvarende energi, hvis Energistyrelsen har udstedt en
forunders?øgelsestilladelse efter § 23, stk. 1, eller
§ 23, stk. 4, før den 1. juni 2020. For sådanne
projekter finder de hidtil gældende regler om værditab
og køberet i lov om fremme af vedvarende energi, jf.
lovbekendtgørelse nr. 125 af 7. februar 2020, anvendelse,
jf. dog stk. 8.
Stk. 7. § 1, nr.
1-20, 31, 32, 34 og 35, om den reviderede værditabsordning,
ophævelse af køberetsordning, salgsopti?onsordning,
VE-bonusordning og grøn pulje finder ikke anvendelse for
projekter, der har opnået tilsagn om pristillæg i 2018
og 2019, jf. § 35 d i lov om fremme af vedvarende energi, og
projekter, der har vundet ret til pristillæg efter
solcelleudbud i 2018, jf. § 50 b i lov om fremme af vedvarende
energi, og efter teknologineutrale udbud i 2018 og 2019, jf. §
50 c i lov om fremme af vedvarende energi, jf.
lovbekendtgørelse nr. 125 af 7. februar 2020. For
sådanne projekter finder de hidtil gældende regler i
lov om fremme af vedvarende energi, jf. lovbekendtgørelse
nr. 125 af 7. februar 2020, anvendelse.
Stk. 8. Projekter, der
efter stk. 6 er omfattet af de hidtil gældende regler om
værditab og køberet i lov om fremme af vedvarende
energi, jf. lovbekendtgørelse nr. 125 af 7. februar 2020, og
som vinder ret til pristillæg efter teknologineutrale udbud i
2020-2024, jf. § 1, nr. 30, er også omfattet af denne
lovs § 1, nr. 1, 2, 6-20, 31, 34 og 35, om salgsoption,
VE-bonus og grøn pulje. Opstillere af disse projekter, der
på tidspunktet for lovens ikrafttrædelse er nået
så langt i planlægningsprocessen, at projektopstilleren
ikke kan overholde fristerne for afholdelse af offentligt
møde i § 1, nr. 9, for salgsoption og VE-bonus, skal
afholde det offentlige møde senest 5 uger inden
nettilslutning.
Stk. 9. § 1, nr.
1-5 og 7-15, om den reviderede værditabsordning finder ikke
anvendelse for projekter, hvor taksati?onsmyndigheden har truffet
afgørelse om værditab efter §§ 6-12 i lov om
fremme af vedvarende energi, jf. lovbekendtgørelse nr. 125
af 7. februar 2020, før den 1. juni 2020, eller hvor
projektopstilleren og ejeren af beboelsesejendommen har
indgået aftale om beløbets størrelse før
den 1. juni 2020, og hvor den pågældende kommune har
udstedt en byggetilladelse efter byggeloven den 1. juni 2020 eller
senere, eller hvor Energistyrelsen har udstedt en
etableringstilladelse den 1. juni 2020 eller senere. For
sådanne projekter finder de hidtil gældende regler om
værditab i lov om fremme af vedvarende energi, jf.
lovbekendtgørelse nr. 125 af 7. februar 2020, anvendelse.
For sådanne projekter finder § 1, nr. 1, 2, 6-20, 31,
32, 34 og 35, om salgsoption, dog ikke hvis der er indgået
aftale om beløbets størrelse før den 1. juni
2020, ophævelse af køberetsordning, VE-bonus og
grøn pulje også anvendelse.
Stk. 10. § 3, nr.
2-9, og § 4 har virkning for andele i vedvarende
energi-anlæg, der udbydes den 1. juni 2020 eller senere.
Dette gælder dog ikke projekter, der efter stk. 7 og 8 er
omfattet af ordning om køberet efter §§ 13-17 i
lov om fremme af vedvarende energi, jf. lovbekendtgørelse
nr. 125 af 7. februar 2020.
Stk. 11. Regler fastsat
i medfør af § 7, stk. 5, og §§ 33 og 60 i lov
om fremme af vedvarende energi, jf. lovbekendtgørelse nr.
125 af 7. februar 2020, forbliver i kraft, indtil de ophæves
eller afløses af forskrifter udstedt i medfør af
§ 7, stk. 5, og §§ 33 og 60 i lov om fremme af
vedvarende energi.