Betænkning afgivet af Klima-,
Energi- og Forsyningsudvalget den 14. maj 2020
1. Ændringsforslag
Klima-, energi- og forsyningsministeren har
stillet 4 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af NB) indstiller lovforslaget
til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (NB) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Nye
Borgerlige
Nye Borgerliges medlem af udvalget
bemærker, at lovforslaget indeholder tiltag, som er
både fornuftige og rimelige. De nye ordninger, som
fremgår af lovforslaget, sikrer et rimeligt hensyn til
naboer, som påvirkes af byggeri af vedvarende
energianlæg. Og dem, der ønsker at sælge deres
bolig som en konsekvens af energiprojekter, får også
mulighed for det. Derudover er den skattefrie årlige bonus
til visse naboer til energiprojekter også en god ordning.
Lovforslaget skaber dog også grundlag
for, at der kan afholdes udbud af pristillæg for elektricitet
produceret af VE for 4,2 mia. kr. Dette kan Nye Borgerlige ikke
støtte. Nye Borgerlige kan derfor ikke stemme for
lovforslaget.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af klima-, energi- og
forsyningsministeren, tiltrådt af udvalget:
1) I
den under nr. 3 foreslåede
affattelse af § 6, stk. 1,
indsættes efter »opstilling af«:
»følgende«.
[Lovteknisk ændring og
ændring i bemærkningerne om hegn omkring
solcelleanlæg]
2) I
den under nr. 6 foreslåede § 6 a ændres i stk. 2, nr. 1 og 2, »tildelt et krav på betaling
af værditab« til: »tilkendt
værditabsbetaling«.
[Tydeliggørelse]
3) I
den under nr. 6 foreslåede § 6 a affattes stk.
5, 2. pkt., således:
»Tidsfristen er dog for
landbrugsejendomme altid mindst 6 måneder og for
øvrige ejendomme altid mindst 3 måneder fra det
tidspunkt, hvor taksationsmyndighedens afgørelse efter
§ 7 foreligger.«
[Tydeliggørelse af, at ejere
af landbrugsejendommes betænkningstid altid er mindst 6
måneder ved tilbud om salgsoption]
Til § 5
4) I
stk. 1 ændres »stk.
2-11« til: »stk. 2 og 3«.
[Lovteknisk ændring]
Bemærkninger
Til nr. 1
Der er tale om
en nødvendig lovteknisk ændring, der dog samtidig
anvendes til at ændre bemærkningerne vedrørende,
hvilke accessoriske anlæg til et solcelleanlæg der kan
betragtes som en del af solcelleanlægget, der kan
påføre beboelsesejendomme værditab.
Ændringen vedrørende de accessoriske anlæg sker
på baggrund af en henvendelse fra taksationsmyndigheden.
I
bemærkningerne til den foreslåede affattelse af §
6, stk. 1, i det fremsatte lovforslag er det anført:
»For så vidt angår solcelleanlæg i
forslaget til § 6, stk. 1, nr.
2-4, omfattes også paneler, stativer, invertere og
transformere af værditabsordningen. Hvis inverter og
transformer er placeret i en teknikbygning, vil denne udgøre
en del af anlægget, for så vidt angår dette
lovforslag. Omgivende hegn vil til gengæld ikke kunne regnes
som en del af anlægget.«
Taksationsmyndigheden har efter fremsættelsen af lovforslaget
gjort Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet opmærksom
på, at taksationsmyndigheden i forbindelse med konkrete
besigtigelser har konstateret, at hegn og afskærmning
etableret af en opstiller omkring et solcelleanlæg, herunder
beplantningsbælter, i visse tilfælde i sig selv kan
indebære en visuel dominans og en visuel gene, der kan
medføre værditab, og derfor bør disse betragtes
som en del af solcelleanlægget, der er omfattet af
værditabsordningen.
Bemærkningerne ændres derfor, for så vidt
angår omgivende hegn omkring solcelleanlæg. Hegn og
afskærmning, herunder beplantningsbælter, som
opstilleren etablerer i forbindelse med et solcelleanlæg,
skal også kunne regnes som en del af solcelleanlægget,
der kan påføre beboelsesejendomme værditab.
Til nr. 2
Med
ændringen ensrettes terminologien i de foreslåede
§ 6 a, stk. 2, nr. 1 og 2, med terminologien i den
foreslåede affattelse af § 9, stk. 8, sidste pkt.
Det har ikke
været hensigten, at der skal være forskel ved brugen af
ordene »tildelt et krav på betaling af
værditab« i de foreslåede § 6 a, stk. 2, nr.
1 og 2, og ordene »tilkendes værditabsbetaling« i
den foreslåede affattelse af § 9, stk. 8, sidste pkt.
Der menes i begge tilfælde, at værditabsbetaling er
tilkendt eller tilkendes af taksationsmyndigheden. For at
tydeliggøre dette foreslås ordene »tildelt et
krav på betaling af værditab« i § 6 a, stk.
2, nr. 1 og 2, ændret til »tilkendt
værditabsbetaling«.
Til nr. 3
Med ændringen tydeliggøres, at
ejere af landbrugsejendomme altid skal have mindst 6 måneder
til at tage stilling til, om de vil benytte en tilbudt
salgsoption.
Tydeliggørelsen er nødvendig,
fordi den i lovforslaget foreslåede tekst i § 6 a, stk.
5, 2. pkt., kunne give anledning til den misforståelse, at
ejere af landbrugsejendomme kun ville have mindst 6 måneders
betænkningstid, hvis taksa?ti?onsmyndighedens
afgørelse efter § 7 forelå efter 9 måneder
efter første producerede kilowatt-time, men ikke hvis
afgørelsen f.eks. forelå efter 7 måneder efter
første producerede kilowatt-time.
Til nr. 4
Med
ændringen henvises der i stk. 1 kun til stk. 2 og 3, som
også indeholder regler om lovens ikrafttræden. Stk.
4-11 indeholder kun overgangsregler og ikke nogen regler om lovens
ikrafttræden. Der skal derfor i stk. 1 kun være en
henvisning til stk. 2. og 3 og ikke til stk. 4-11.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 26. februar
2020 og var til 1. behandling den 23. april 2020. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Klima-, Energi- og
Forsyningsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 1
møde.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og klima-,
energi- og forsyningsministeren sendte den 3. december 2019 dette
udkast til udvalget, jf. KEF alm. del - bilag 113. Den 26. februar
2020 sendte klima-, energi- og forsyningsministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 9 bilag
på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
3 skriftlige henvendelser om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
6 spørgsmål til klima-, energi- og
forsyningsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har
besvaret.
Anders Kronborg (S) Anne Paulin
(S) Bjarne Laustsen (S) Tanja Larsson (S) Henrik Møller (S)
Jesper Petersen (S) Jens Joel (S) Orla Hav (S) Ruben Kidde (RV)
Zenia Stampe (RV) Rasmus Helveg Petersen (RV) fmd. Signe Munk (SF) Carl Valentin (SF)
Søren Egge Rasmussen (EL) Mai Villadsen (EL) Rasmus
Nordqvist (SF) Gitte Willumsen (V) Christoffer Aagaard Melson (V)
Lars Christian Lilleholt (V) Marie Bjerre (V) Tommy Ahlers (V)
Carsten Kissmeyer (V) nfmd.
Morten Messerschmidt (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Mette
Abildgaard (KF) Orla Østerby (KF) Katarina Ammitzbøll
(KF) Peter Seier Christensen (NB) Alex Vanopslagh (LA)
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 48 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 42 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Radikale Venstre (RV) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 4 | |