Fremsat den 26. februar 2020 af justitsministeren (Nick Hækkerup)
Forslag
til
Lov om ændring af straffeloven
(Ophævelse af udløbsklausul for
skærpelse af straffen for utryghedsskabende tiggeri)
§ 1
I lov nr. 753 af 19. juni 2017 om ændring
af straffeloven (Skærpelse af straffen for utryghedsskabende
tiggeri) foretages følgende ændringer:
1. I
§ 2, stk. 1, udgår »,
jf. dog stk. 2«.
2. § 2,
stk. 2, ophæves.
§ 2
Loven træder i kraft den 30. juni
2020.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Folketinget vedtog den 14. juni 2017 lov nr. 753 af 19. juni
2017 om ændring af straffeloven (Skærpelse af straffen
for utryghedsskabende tiggeri).
Med loven blev kravet om forudgående advarsel fra
politiets side som en betingelse for straf for tiggeri afskaffet i
tilfælde, hvor tiggeriet er begået i gågader, ved
stationer, i eller ved supermarkeder eller i offentlige
transportmidler. Derudover blev straffen for tiggeri begået
de nævnte steder skærpet.
Det følger af lovens § 2, stk. 2, at de
ovennævnte ændringer af straffelovens bestemmelse om
tiggeri (betleri) ophæves den 1. juli 2020. Denne
udløbsklausul indebærer, at der efter den 1. juli 2020
igen vil gælde et krav om forudgående advarsel som
betingelse for straf for tiggeri, når forholdet er
begået de nævnte steder, og at strafskærpelsen
for tiggeri, der begås et af de nævnte steder, vil
ophøre den 1. juli 2020. Det betyder, at straffen for
tiggeri, der begås et af de nævnte steder, herefter
igen skal udmåles i henhold til den praksis, som var
gældende, før ændringsloven trådte i
kraft.
Det er Justitsministeriets vurdering, at loven har haft en
positiv effekt i forhold til bekæmpelse af utryghedsskabende
tiggeri, og at en tilbagerulning af lovens ændringer vil
kunne øge omfanget af tiggeri i gågader, ved
stationer, i eller ved supermarkeder eller i offentlige
transportmidler.
Det foreslås derfor at ophæve
udløbsklausulen, således at afskaffelsen af kravet om
forudgående advarsel fra politiets side og
strafskærpelsen opretholdes efter den 1. juli 2020.
2. Lovforslagets indhold
2.1 Gældende ret
Efter straffelovens § 197, stk. 1, 1. og 2. pkt., straffes
den, der imod politiets advarsel gør sig skyldig i betleri,
eller som tillader, at nogen under 18 år, der hører
til hans husstand, betler, med fængsel indtil 6
måneder. Under f?o?r?m?i?l?d?e?n?d?e omstændigheder kan
straffen bortfalde.
Ved lov nr. 753 af den 19. juni 2017 om ændring af
straffeloven (ændringsloven), blev bestemmelsen udvidet med
et stk. 2 og stk. 3.
Efter straffelovens § 197, stk. 2, gælder kravet om
advarsel ikke, når forholdet er begået i gågader,
ved stationer, i eller ved supermarkeder eller i offentlige
transportmidler.
Efter straffelovens § 197, stk. 3, skal det ved straffens
fastsættelse indgå som en skærpende
omstændighed, at f?o?r?h?o?l?d?e?t er begået et af de
steder, der er nævnt i stk. 2. Dette gælder, både
når gerningsmanden er ansvarlig efter § 197, stk. 1, 1.
pkt., 1. led, jf. stk. 2, og når gerningsmanden
t?i?l?l?a?d?e?r, at nogen under 18 år, der hører til
den pågældendes husstand, tigger et af de steder, der
er nævnt i det foreslåede stk. 2.
Det fremgår af de almindelige bemærkninger til
ændringsloven, at der blev lagt op til, at straffen i
førstegangstilfælde som udgangspunkt fastsættes
til ubetinget fængsel i 14 dage, når tiggeri
begås et af de steder, der er nævnt i straffelovens
§ 197, stk. 2, jf. Folketingstidende 2016-17, A, L 215 som
fremsat, side 3.
Endvidere fremgår det af bemærkningerne til
straffelovens § 197, stk. 3, at strafudmålingen fortsat
vil bero på d?o?m?s?t?o?l?e?n?e?s konkrete vurdering i det
enkelte tilfælde af samtlige omstændigheder i sagen, og
at det angivne strafniveau derfor vil kunne fraviges i op- eller
nedadgående retning, hvis der i den konkrete sag foreligger
skærpende eller formildende omstændigheder, jf. herved
de almindelige regler om straffens fastsættelse i
straffelovens kapitel 10, jf. F?o?l?k?e?t?i?n?g?s?t?i?d?e?n?d?e
2016-17, A, L 215 som fremsat, side 4.
I forbindelse med Folketingets 3. behandling af lovforslaget den
14. juni 2017 stillede justitsministeren et ændringsforslag
(ændringsforslag nr. 3), jf. Folketingstidende 2016-17, B, L
215. Med ændringsforslaget blev det foreslået, at der i
§ 2, stk. 2, i lovforslaget blev indsat en
udløbsklausul, således at lovforslagets
foreslåede ændringer af straffelovens bestemmelse om
tiggeri (betleri) automatisk ophæves den 1. juli 2020.
Ændringsforslaget blev vedtaget sammen med lovforslaget.
Udløbsklausulen i § 2, stk. 2, indebærer
således, at der efter den 1. juli 2020 igen vil gælde
et krav om forudgående advarsel som betingelse for straf for
tiggeri, når forholdet er begået i gågader, ved
stationer, i eller ved supermarkeder eller i offentlige
transportmidler, og at strafskærpelsen for tiggeri, der
begås et af de nævnte steder, vil ophøre den 1.
juli 2020. Det betyder, at straffen for tiggeri, der begås et
af de nævnte steder, herefter igen skal udmåles efter
den praksis, som var gældende, før loven trådte
i kraft.
Det bemærkes, at Folketinget siden vedtagelsen af
ændringsloven har behandlet to beslutningsforslag om
tilbagerulning af lovændringen om skærpelse af straffen
for tiggeri, jf. Folketingstidende 2017-18, A, B 33 samt
F?o?l?k?e?t?i?n?g?s?t?i?d?e?n?d?e 2018-19, 1. samling, A, B 92.
Ingen af beslutningsforslagene blev vedtaget.
2.2 Justitsministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Baggrunden for ændringsloven var, at der efter den
daværende regerings (V, LA, KF) opfattelse var behov for at
styrke indsatsen mod udenlandske tilrejsende, som slår lejr
på offentlige steder og skaber utryghed. Der var derfor et
behov for at sætte ind over for utryghedsskabende tiggeri
begået i gågader, ved stationer, i eller ved
supermarkeder eller i offentlige transportmidler.
Det er Rigspolitiets vurdering, at afskaffelsen af kravet om
forudgående advarsel fra politiets side samt
strafskærpelsen har været med til at sikre, at der i
dag er længere imellem, at borgere udsættes for
utryghedsskabende tiggeri. En eventuel ophævelse af
lovændringen fra 2017 vil således kunne have en negativ
effekt på denne udvikling.
Det er på den baggrund Justitsministeriets vurdering, at
politiets mulighed for at gribe ind over for tiggeri på de
nævnte steder uden først at skulle udstede og
registrere en advarsel for derefter at konstatere et nyt
tilfælde af tiggeri bør opretholdes også efter
den 1. juli 2020. Ligeledes bør udgangspunktet om, at
straffen i førstegangstilfælde fastsættes til
ubetinget fængsel i 14 dage, når tiggeri begås et
af de nævnte steder, opretholdes efter den 1. juli 2020.
Det foreslås derfor at ophæve udløbsklausulen
i lov nr. 753 af 19. juni 2017, således at afskaffelsen af
kravet om forudgående advarsel fra politiets side og
strafskærpelsen opretholdes efter den 1. juli 2020.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget viderefører den hidtidige ordning og
medfører derfor ikke økonomiske konsekvenser i
forhold til i dag. Omkostningerne for kriminalforsorgen og
domstolene er også fra den 1. juli 2020 og frem finansieret i
forbindelse med den bevilling, der blev afsat til
strafskærpelsen på finansloven for 2018.
Lovforslaget har ingen implementeringsmæssige konsekvenser
for stat, regioner og kommuner.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet mv.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet mv.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
b?o?r?g?e?r?n?e.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer
mv.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 9. januar 2020
til den 6. februar 2020 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer mv.:
Advokatrådet, Amnesty International, Dansk Detail, Dansk
Erhverv, Dansk Flygtningehjælp, Dansk Røde Kors, Dansk
Socialrådgiverforening, Danske Advokater, Danske Regioner,
Datatilsynet, Den Danske Dommerforening, Det Juridiske Fakultet -
Københavns Universitet, Det Kriminalpræventive
Råd, Digitaliseringsstyrelsen,
Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen, Foreningen af
Kommunale Social-, Sundheds- og Arbejdsmarkedschefer i Danmark,
Foreningen af Offentlige Anklagere, Frederiksberg Kommune,
Gadejuristen, HORESTA, Institut for Menneskerettigheder, Juridisk
Institut - Copenhagen Business School, Juridisk Institut - Syddansk
Universitet, Juridisk Institut - Aalborg Universitet, Juridisk
Institut- Aarhus Universitet, Justitia, KFUK's sociale arbejde, KL,
Københavns Kommune, Landsforeningen af Forsvarsadvokater,
Landsforeningen KRIM, Politidirektørforeningen,
Politiforbundet, Retspolitisk Forening, Rigsadvokaten, Rådet
for Socialt Udsatte, Rigspolitiet, samtlige byretter, SAND, Vestre
Landsret og Østre Landsret.
9. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/Overimplementering
af EU-retlige minimumsforpligtelser | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Det følger af § 2, stk. 1, i lov nr. 753 af 19. juni
2017, at loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende, jf. dog stk. 2.
Som en konsekvens af lovforslagets § 1, nr. 2, hvor det
foreslås, at udløbsklausulen i § 2, stk. 2, i lov
nr. 753 af 19. juni 2017 ophæves, foreslås det, at "jf.
dog stk. 2" udgår af § 2, stk. 1, i lov nr. 753 af 19.
juni 2017.
Det bemærkes, at der således udelukkende er tale om
en konsekvensændring.
Til nr. 2
Det følger af § 2, stk. 2, i lov nr. 753 af 19. juni
2017, at straffelovens § 197, stk. 2 og 3, som affattet ved
§ 1, nr. 1, i lov nr. 753 af 19. juni 2017, ophæves den
1. juli 2020.
Denne udløbsklausul betyder, at lovens ændringer af
straffelovens § 197 om tiggeri (betleri) automatisk
ophæves den 1. juli 2020, medmindre Folketinget forinden har
vedtaget at forlænge gyldigheden af ændringerne i
§ 1, nr. 1, i lov nr. 753 af 19. juni 2017.
Det foreslås at ophæve denne udløbsklausul,
således at lovens ændringer af straffelovens
bestemmelse om tiggeri (betleri) opretholdes efter den 1. juli
2020.
Det indebærer for det første, at kravet i
straffelovens § 197, stk. 1, om forudgående advarsel fra
politiets side som b?e?t?i?n?g?e?l?s?e for straf fortsat ikke vil
gælde efter den 1. juli 2020, når tiggeri (betleri)
begås i gågader, ved stationer, i e?l?l?e?r ved
supermarkeder eller i offentlige transportmidler, jf. § 197,
stk. 2.
For en nærmere definition af gågader, ved stationer,
i eller ved supermarkeder eller i offentlige transportmidler
henvises til bemærkningerne til § 1, nr. 1, i lov nr.
753 af 19. juni 2017, jf. Folketingstidende 2016-17, A, L 215 som
fremsat, side 4, samt til Folketingets Retsudvalgs betænkning
over lovforslaget af 13. juni 2017, side 3, jf. Folketingstidende
2016-17, B, L 215.
For det andet indebærer lovforslaget, at det også
efter den 1. juli 2020 skal indgå som en skærpende
omstændighed ved straffens fastsættelse, at tiggeri
begås et af de steder, der er nævnt i straffelovens
§ 197, stk. 2. Dette gælder, både når
gerningsmanden er ansvarlig efter stk. 1, 1. pkt., 1. led, jf. stk.
2, og når gerningsmanden tillader, at nogen under 18
år, der hører til den pågældendes
husstand, tigger et af de steder, der er nævnt i stk. 2.
Der er herved lagt op til, at straffen i
førstegangstilfælde som udgangspunkt også efter
den 1. juli 2020 skal fastsættes til ubetinget fængsel
i 14 dage, når tiggeri begås et af de nævnte
steder.
Der kan om strafudmålingen i øvrigt henvises til
bemærkningerne til § 1, nr. 1, i lov nr. 753 af 19.
juni, jf. Folketingstidende 2016-17, A, L 215 som fremsat, side
4.
Fastsættelsen af straffen vil fortsat bero på
domstolenes konkrete vurdering i det enkelte tilfælde af
samtlige omstændigheder i sagen, og de angivne strafniveauer
vil kunne fraviges i op- eller nedadgående retning, hvis der
i den konkrete sag foreligger skærpende eller formildende
omstændigheder, jf. herved de almindelige regler om straffens
fastsættelse i straffelovens kapitel 10.
Der er ikke i øvrigt tilsigtet ændringer af den
gældende retstilstand.
Til §
2
Udløbsklausulen i § 2, stk. 2, i lov nr. 753 af 19.
juni 2017 har virkning fra den 1. juli 2020. Den foreslåede
ophævelse af udløbsklausulen bør derfor ske
inden dette tidspunkt.
Det foreslås derfor, at loven træder i kraft den 30.
juni 2020.
Det bemærkes, at loven ikke gælder for
Færøerne og Grønland. Færøerne har
pr. 1. marts 2010 overtaget lovgivningskompetencen på det
strafferetlige område. For Grønland gælder en
særlig kriminallov. Der er derfor ikke foreslået
hjemmel til at sætte lovforslaget i kraft for
Færøerne og Grønland.