Fremsat den 19. februar 2020 af udlændinge- og integrationsministeren (Mattias Tesfaye)
Forslag
til
Lov om ændring af udlændingeloven
(Udvidelse af etableringskortordningen for
nyuddannede udlændinge)
§ 1
I udlændingeloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1022 af 2. oktober 2019, som senest
ændret ved § 14 i lov nr. 1559 af 27. december 2019,
foretages følgende ændringer:
1. I
§ 9 a, stk. 2, nr. 9,
indsættes før »kandidat- eller
ph.d.-uddannelse«: »bachelor-,
professionsbachelor-,«, og »6 måneder«
ændres til: »1 år«.
2. I
§ 9 a, stk. 5, 1., 3. og 4. pkt., ændres »nr. 1-8, 10 og
11,« til: »nr. 1-11,«.
§ 2
Loven træder i kraft den 15. april
2020.
§ 3
Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig
anordning helt eller delvis sættes i kraft for
Færøerne og Grønland med de ændringer,
som de henholdsvis færøske og grønlandske
forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
I dag kan udlændinge, der har afsluttet en dansk kandidat-
eller ph.d.-grad, søge om et etableringskort med henblik
på at blive i Danmark i op til 2 år for hermed at finde
fodfæste på det danske arbejdsmarked.
Det fremgår af aftale mellem regeringen
(Socialdemokratiet), Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti,
Enhedslisten og Alternativet om finansloven for 2020, at partierne
er enige om at udvide etableringskortordningen, således at
målgruppen, der kan anvende etableringskortordningen, udvides
til også at omfatte udlændinge, der har afsluttet en
bachelor- eller en professionsbachelor. Det fremgår
endvidere, at perioden, hvori der kan indgives ansøgning om
et etableringskort, udvides fra 6 måneder til 1 år, og
at der som noget nyt indføres mulighed for at forlænge
etableringskortet med et ekstra år for udlændinge, som
er ansat i en stilling, der er relevant i forhold til den
afsluttede uddannelse.
Lovforslaget udmønter de forslag, der forudsætter
ændring af udlændingeloven.
2. Udvidelse af etableringskortordningen for
nyuddannede udlændinge
2.1. Gældende ret
Det fremgår af § 9 i, stk. 1, 1. pkt., i
udlændingeloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1022 af 2.
oktober 2019, at der efter ansøgning kan gives
opholdstilladelse til en udlænding med henblik på
uddannelse, hvis den pågældende er optaget på en
uddannelse eller et kursus ved en uddannelsesinstitution her i
landet. Af § 9 i, stk. 2, fremgår det, at der efter
ansøgning kan meddeles opholdstilladelse til en
udlænding, som deltager i en ph.d.-uddannelse her i
landet.
De nærmere regler for meddelelse af
studieopholdstilladelse er reguleret i bekendtgørelse nr.
588 af 7. maj 2019 om meddelelse af opholds- og arbejdstilladelse
til studerende (studiebekendtgørelsen).
En udlænding, der afslutter en videregående
uddannelse eller en ph.d.-uddannelse her i landet, får 6
måneders opholdstilladelse med henblik på
jobsøgning efter endt kandidat- eller ph.d.-uddannelse.
Dette følger af studiebekendtgørelsens § 5.
Ud over et jobsøgningsophold efter
studiebekendtgørelsens § 5 kan der efter
ansøgning gives opholdstilladelse til en udlænding,
der har afsluttet en dansk kandidat- eller ph.d.-uddannelse senest
6 måneder før ansøgningens indgivelse
(etableringskort), jf. udlændingelovens § 9 a, stk. 2,
nr. 9. Der kan søges om et etableringskort både efter
endt kandidatuddannelse og efter endt ph.d.-uddannelse.
Det følger af udlændingelovens § 9 i, stk. 11,
at en udlænding, der har en studieopholdstilladelse, og som
har indgivet ansøgning om et etableringskort, må
arbejde i tiden, indtil der er taget stilling til, om
udlændingen opfylder betingelserne for at få et
etableringskort.
Der gives etableringsophold for en periode på 2 år
uden mulighed for forlængelse, jf. § 16, stk. 9, i
bekendtgørelse nr. 587 af 7. maj 2019 om udlændinges
adgang her til landet (udlændingebekendtgørelsen).
Efter 2 års ophold kan udlændingen f.eks. søge
om opholdstilladelse efter de øvrige regler om
opholdstilladelse med henblik på beskæftigelse, jf.
herved udlændingelovens § 9 a, stk. 2.
En udlænding med et etableringskort er fritaget for krav
om arbejdstilladelse, jf. udlændingebekendtgørelsens
§ 24, stk. 1, nr. 8.
Opholdstilladelse efter § 9 a, stk. 2, nr. 9, er betinget
af, at udlændingens forsørgelse og forsørgelsen
af personer, der meddeles opholdstilladelse som medfølgende
familie, er sikret gennem egne midler det første år af
opholdet her i landet. Opholdstilladelse med henblik på et
etableringsophold er endvidere betinget af, at udlændingen
ikke modtager hjælp efter lov om aktiv socialpolitik eller
dimittenddagpenge efter § 54 i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v.
En udlænding, der har et etableringskort, og har
indgået aftale om ansættelse, fået tilbud om
ansættelse eller er påbegyndt ansættelse, kan
efter indgivelse af ansøgning om opholdstilladelse i
medfør af ansættelsen opholde sig her i landet og
arbejde, i tiden indtil der er taget stilling til, om
udlændingen kan meddeles opholdstilladelse. Dette
følger af udlændingelovens § 9 a, stk. 10, 3.
pkt.
2.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
I dag kan udlændinge, der har afsluttet en dansk kandidat-
eller ph.d.-grad, søge om et etableringskort med henblik
på at blive i Danmark i op til 2 år med henblik
på at finde fodfæste på det danske
arbejdsmarked.
Det foreslås at udvide det gældende
anvendelsesområde for etableringskortet, således at
udlændinge, der fra en offentlig anerkendt
uddannelsesinstitution har afsluttet en dansk bachelor- eller
professionsbacheloruddannelse, som er godkendt af en statslig
myndighed, også får mulighed for at søge om et
etableringskort. Det bemærkes, at uddannelser, som ikke er
godkendt af en statslig myndighed, men hvor der alene foreligger en
udtalelse fra Danmarks Evalueringsinstitut (EVA), dermed ikke vil
kunne danne grundlag for et etableringskort.
Med forslaget ønsker aftalepartierne at give
kvalificerede udlændinge med danske uddannelsespapirer bedre
mulighed for at træde ind på det danske
arbejdsmarked.
Der foreslås ikke i øvrigt ændringer af
betingelserne for at kunne opnå et etableringskort, eller
på de rettigheder en etableringskortindehaver har.
Etableringskortindehavere vil således fortsat være
fritaget for krav om arbejdstilladelse, jf.
udlændingebekendtgørelsens § 24, stk. 1, nr. 8.
Et etableringskort giver ret til både at tage arbejde hos en
dansk arbejdsgiver og til at starte selvstændig virksomhed.
Der stilles ikke krav til indholdet af en tilbudt
beskæftigelse, ligesom det ikke er et krav, at der er tale om
fuldtidsbeskæftigelse eller beskæftigelse hos samme
arbejdsgiver. Endvidere stilles der ikke krav til karakteren af den
selvstændige erhvervsvirksomhed. Med et etableringskort er
det ikke nødvendigt at søge om en ny
opholdstilladelse ved jobskifte i den periode, hvor
etableringskortet er gyldigt. Meddelelse af et etableringskort vil
også fortsat blive betinget af, at udlændingens
forsørgelse og forsørgelsen af personer, der meddeles
opholdstilladelse som medfølgende familie, er sikret gennem
egne midler det første år af opholdet her i landet, og
at udlændingen ikke modtager hjælp efter lov om aktiv
socialpolitik eller dimittenddagpenge efter § 54 i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v.
Det bemærkes i øvrigt, at et etableringskort i dag
gives for en periode på højst 2 år uden mulighed
for forlængelse derudover, jf.
udlændingebekendtgørelsens § 16, stk. 9. Det
foreslås, at etableringskortet fremadrettet skal kunne
forlænges med yderligere et år, hvis udlændingen
er ansat i en stilling, der er relevant i forhold til enten den
afsluttede uddannelse, der danner grundlag for etableringskortet,
eller en tidligere afsluttet uddannelse, der også har dannet
grundlag for eller ville have kunnet danne grundlag for udstedelse
af et etableringskort. Udlændingebekendtgørelsen vil
blive ændret i overensstemmelse hermed.
Med forslaget gives etableringskortindehavere mulighed for et
samlet ophold på op til 3 år, hvis de er i relevant
beskæftigelse. Det betyder, at ufaglærte stillinger,
herunder som rengøringsassistent, butiksassistent,
køkkenmedarbejder, tjener og avisbud, ikke vil kunne danne
grundlag for forlængelse af etableringskortet. Tilsvarende
gælder faglærte stillinger. Det er en
forudsætning for at kunne få forlænget
etableringskortet med yderligere et år, at
ansættelsesforholdet er påbegyndt på tidspunktet,
hvor forlængelsesansøgningen indgives. Der skal
være tale om en reel ansættelse. Selvstændig
erhvervsvirksomhed kan ikke danne grundlag for forlængelse af
etableringskortet.
Styrelsen for International Rekruttering og Integration vil
skulle foretage en konkret og individuel vurdering af, om
udlændingens ansættelsesforhold er relevant i forhold
til den eller de danske uddannelser, som udlændingen har
afsluttet. For at ansættelsen kan siges at være
relevant, skal den have karakter af hovedbeskæftigelse.
Hovedbeskæftigelsen vil som udgangspunkt indebære
ansættelse minimum 20 timer om ugen.
Etableringskortindehaveren kan supplere hovedbeskæftigelsen
med anden beskæftigelse hos en eller flere arbejdsgivere. Den
supplerende beskæftigelse behøver ikke at være
relevant for udlændingens uddannelse. Styrelsen for
International Rekruttering og Integration vil ved vurderingen af
spørgsmålet om relevans bl.a. kunne lægge
vægt på udlændingens stillingsbetegnelse,
ansættelseskontrakt, herunder lønniveau, samt
arbejdets faktiske indhold. I den forbindelse vil Styrelsen for
International Rekruttering og Integration kunne anmode
ansøger om en udtalelse fra vedkommendes arbejdsgiver om,
hvilke arbejdsopgaver udlændingen udfører.
Forlænges etableringskortet, stilles der ikke yderligere krav
til udlændingens ansættelse frem til etableringskortet
udløber.
Udlændinge, der søger etableringskort og
forlængelse af et etableringskort, vil som i dag skulle
betale et gebyr, jf. udlændingelovens § 9 h, stk. 1, nr.
4. Gebyret er i 2020-niveau fastsat til 1.900 kr., jf. § 5,
stk. 3, nr. 1, i bekendtgørelse nr. 1407 af 13. december
2019 om indbetaling og tilbagebetaling af gebyrer for at indgive
ansøgninger og klager på studie- og
erhvervsområdet m.v.
Når etableringskortet udløber, kan
udlændingen søge om opholdstilladelse med henblik
på beskæftigelse, hvis udlændingen er kommet i
beskæftigelse, der opfylder betingelserne herfor, f.eks.
efter positivlisten eller beløbsordningen. Udlændingen
vil også kunne søge en studieopholdstilladelse
på baggrund af optagelse på en uddannelsesinstitution,
f.eks. hvis udlændingen har afsluttet en bacheloruddannelse
og under perioden med et etableringskort beslutter sig for at
videreuddanne sig på en kandidatuddannelse.
I dag skal ansøgning om et etableringskort indgives
senest 6 måneder efter afslutningen af kandidat- eller
ph.d.-uddannelsen. Det svarer til den jobsøgningsperiode,
som en udlænding, der afslutter en videregående
uddannelse eller en ph.d.-uddannelse, får, jf. herved
studiebekendtgørelsens § 5.
Det foreslås, at perioden, hvori ansøgning om et
etableringskort kan indgives, udvides fra 6 måneder til 1
år. Udvidelsen vil omfatte alle udlændinge, der
søger om et etableringskort. Forslaget indebærer, at
udlændinge, der har afsluttet en bachelor-,
professionsbachelor-, kandidat- eller ph.d.-uddannelse, får
et år til at indgive ansøgning om et etableringskort.
Hermed vil en udlænding, der efter at have afsluttet sin
danske uddannelse og f.eks. rejser tilbage til hjemlandet, kunne
indgive ansøgning om etableringskort op til et år
efter, at uddannelsen er afsluttet.
Ansøgning om et etableringskort skal indgives i
overensstemmelse med de almindelige regler om indgivelse af
ansøgning om opholdstilladelse på baggrund af
beskæftigelse, jf. herved udlændingelovens § 9 a,
stk. 5. Der henvises til bemærkningerne til lovforslagets
§ 1, nr. 2.
Det bemærkes, at Styrelsen for International Rekruttering
og Integrations afslag på etableringskort, afslag på
forlængelse af etableringskort og inddragelse af
etableringskort som i dag vil kunne påklages til
Udlændingenævnet, jf. udlændingelovens § 52
b, stk. 2, nr. 1 og 2.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget forventes samlet set at have ingen eller
begrænsede økonomiske konsekvenser for det offentlige,
eftersom sagsbehandlingen af etableringskortet i Styrelsen for
International Rekruttering og Integration i udgangspunktet er fuldt
gebyrfinansieret. Afslag på ansøgning om
etableringskort kan påklages til
Udlændingenævnet. Det vurderes, at antallet af
klagesager vil være yderst begrænset, og eventuelle
udgifter forbundet med klagesagsbehandlingen afholdes inden for
eksisterende rammer.
Lovforslaget forventes samlet set ikke at have
nævneværdige implementeringskonsekvenser for det
offentlige.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget vurderes ikke at have administrative konsekvenser
for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget har ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 20. december
2019 til den 17. januar 2020 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
ACE Denmark Akkrediteringsinstitutionen, Advokatrådet
(Advokatsamfundet), Amnesty International, Bedsteforældre for
Asyl, Centralorganisationernes Fællesudvalg CFU, Copenhagen
Business Academy, Danes Worldwide, Danmarks Biblioteksforening,
Danmarks Rederiforening, Danmarks Rejsebureau Forening, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Erhverv, Dansk Flygtningehjælp,
DFUNK - Dansk Flygtningehjælp Ungdom, Dansk
Kunstnerråd, Dansk Socialrådgiverforening, Danske
Advokater, Danske Erhvervsakademier, Danske
Professionshøjskoler, Danske Studerendes
Fællesråd, Danske Universiteter, Den Danske Filmskole,
Den Danske Helsinki-Komité for Menneskerettigheder, Den
Danske Scenekunstskole, Den Katolske Kirke i Danmark, Det Kongelige
Danske Kunstakademi, Billedkunstskoler, Det Kongelige Danske
Musikkonservatorium, Det Jyske Musikkonservatorium, Det Rytmiske
Musikkonservatorium, DIGNITY - Dansk Institut Mod Tortur,
Dokumentations- og Rådgivningscentret om Racediskrimination,
Erhvervsakademi Dania, Erhvervsakademiet Lillebælt,
Erhvervsakademi Midtvest, Erhvervsakademi Nordjylland,
Erhvervsakademi Sjælland, Erhvervsakademi Sydvest,
Erhvervsakademi Sydøst, Erhvervsakademi Århus, FH
Fagbevægelsens Hovedorganisation, Finansrådet,
Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Folkehøjskolernes
Forening i Danmark, Foreningen af Udlændingeretsadvokater,
Færøernes Landsstyre, Naalakkersuisut
(Grønlands Selvstyre), HK/Danmark, Indvandrermedicinsk
klinik, Odense Universitetshospital, Indvandrerrådgivningen,
Institut for Menneskerettigheder, Kirkernes Integrationstjeneste,
KL, Knud Vilby (på vegne af Fredsfonden), Kristelig
Arbejdsgiverforening, Kvindernes Internationale Liga for Fred og
Frihed, (Kvindefredsligaen), Københavns Byret,
Københavns Erhvervsakademi, Landsforeningen Adoption &
Samfund, Landsforeningen af Forsvarsadvokater, Mellemfolkeligt
Samvirke, Niels Brock, Plums Fond for fred, økologi og
bæredygtighed (tidl. Fredsfonden),
Professionshøjskolernes Rektorkollegium, PROSA - Forbundet
af It-professionelle, PRO-Vest, Præsidenten for Vestre
Landsret, Præsidenten for Østre Landsret, Refugees
Welcome, Retspolitisk Forening, Retten i Randers, Røde Kors,
Rådet for Etniske Minoriteter, SOS Racisme, Syddansk
Musik-konservatorium, Udlændingenævnet, Work-live-stay
southern Denmark, Ældresagen, Ægteskab uden
grænser, Aarhus Erhverv/International Community og 3F.
9. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget har ikke EU-retlige
aspekter. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/Går videre end
minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Det følger af udlændingelovens § 9 a, stk. 2,
nr. 9, at der efter ansøgning kan gives opholdstilladelse
til en udlænding, der har afsluttet en dansk kandidat- eller
ph.d.-uddannelse senest 6 måneder før
ansøgningens indgivelse (etableringskort).
Det foreslås at udvide den gældende bestemmelse i
§ 9 a, stk. 2, nr. 9,
således at udlændinge, der har afsluttet en dansk
bachelor- eller professionsbacheloruddannelse, også får
mulighed for at søge om et etableringskort.
Med forslaget vil udlændinge, der fra en offentlig
anerkendt uddannelsesinstitution har afsluttet en dansk bachelor-
eller professionsbacheloruddannelse, som er godkendt af en statslig
myndighed, også få mulighed for at søge om et
etableringskort. Det bemærkes, at uddannelser, som ikke er
godkendt af en statslig myndighed men alene er godkendt af Danmarks
Evalueringsinstitut (EVA), dermed ikke vil kunne danne grundlag for
et etableringskort.
I dag skal ansøgning om et etableringskort indgives
senest 6 måneder efter afslutningen af kandidat- eller
ph.d.-uddannelsen. Det svarer til den jobsøgningsperiode,
som en udlænding, der afslutter en videregående
uddannelse eller en ph.d.-uddannelse, får, jf. herved
studiebekendtgørelsens § 5.
Med den foreslåede udvidelse af § 9 a, stk. 2, nr. 9, foreslås det
også, at perioden, hvori ansøgning om et
etableringskort kan indgives, ændres fra 6 måneder til
1 år. Ændringen vil omfatte alle udlændinge, der
søger om et etableringskort.
Forslaget vil indebære, at udlændinge, der har
afsluttet en bachelor-, professionsbachelor-, kandidat- eller
ph.d.-uddannelse, får et år til at indgive
ansøgning om et etableringskort. Hermed vil en
udlænding, der efter at have afsluttet sin danske uddannelse
og f.eks. rejser tilbage til hjemlandet, kunne indgive
ansøgning om etableringskort op til et år efter, at
uddannelsen er færdigafsluttet.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Indgivelse af opholdstilladelse på baggrund af
beskæftigelse hos en stedfæstet arbejdsgiver eller
på baggrund af selvstændig erhvervsvirksomhed efter
udlændingelovens § 9 a, stk. 2, nr. 1-8, 10 og 11, er
reguleret i udlændingelovens § 9 a, stk. 5.
Ansøgning om opholdstilladelse efter de nævnte
bestemmelser kan således kun indgives her i landet, hvis
udlændingen har lovligt ophold, jf. § 9 a, stk. 5, 1.
pkt., medmindre opholdet skyldes omstændigheder, der ikke kan
lægges udlændingen til last, eller hvis der foreligger
undskyldelige omstændigheder, og afvisning af
ansøgningen vil få uforholdsmæssige konsekvenser
for udlændingen eller udlændingens herboende familie,
eller hvis der foreligger ganske særlige grunde, herunder
hvis Danmarks internationale forpligtelser kan tilsige det, jf.
§ 9 a, stk. 5, 3. pkt. Hvis udlændingen har fået
fastsat en udrejsefrist, kan ansøgning om opholdstilladelse
efter stk. 2, nr. 1-8, 10 og 11, ikke indgives her i landet,
medmindre Danmarks internationale forpligtelser kan tilsige
det.
I dag skal ansøgning om et etableringskort efter § 9
a, stk. 2, nr. 9, indgives senest 6 måneder efter
afslutningen af kandidat- eller ph.d.-uddannelsen. Det svarer til
den jobsøgningsperiode, som en udlænding, der
afslutter en videregående uddannelse eller en
ph.d.-uddannelse, får, jf. herved
studiebekendtgørelsens § 5. Udlændingen har
således i dag lovligt ophold, når ansøgningen om
etableringskort indgives.
Med lovforslagets § 1, nr. 1, foreslås det, at
perioden, hvori ansøgning om et etableringskort kan
indgives, udvides fra 6 måneder til 1 år.
Jobsøgningsperioden udvides ikke tilsvarende, og
udlændinge, der søger om et etableringskort, vil
dermed fremadrettet kunne indgive ansøgning om
opholdstilladelse uden at have lovligt ophold i Danmark.
Med forslaget om at indsætte en henvisning til § 9 a,
stk. 2, nr. 9, i § 9 a, stk. 5, 1.,
3. og 4. pkt., foreslås
det, at en ansøgning om et etableringskort omfattes af de
almindelige regler om indgivelse af ansøgning om
opholdstilladelse på baggrund af beskæftigelse eller
på baggrund af selvstændig erhvervsvirksomhed.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
§
2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 15. april
2020.
Forslaget indebærer, at udlændinge, der har
afsluttet en dansk bachelor- eller professionsbacheloruddannelse,
inden for et år fra den 15. april 2020 vil kunne søge
om et etableringskort efter udlændingelovens § 9 a, stk.
2, nr. 9.
§
3
Efter udlændingelovens § 66 gælder
udlændingeloven ikke for Færøerne og
Grønland, men kan ved kongelig anordning helt eller delvis
sættes i kraft for disse landsdele med de afvigelser, som de
særlige færøske eller grønlandske forhold
tilsiger.
Den foreslåede bestemmelse betyder, at lovens § 1
ikke gælder for Færøerne og Grønland, men
ved kongelig anordning kan sættes helt eller delvist i kraft
for Færøerne og Grønland med de
ændringer, som de henholdsvis færøske og
grønlandske forhold tilsiger.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I udlændingeloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1022 af 2. oktober 2019, som senest
ændret ved § 14 i lov nr. 1559 af 27. december 2019,
foretages følgende ændringer: | § 9 a.
--- | | | Stk. 1.
--- | | | Stk. 2.
--- | | | 1)-8)
--- | | | 9) der har
afsluttet en dansk kandidat- eller ph.d.-uddannelse senest 6
måneder før ansøgningens indgivelse
(etableringskort), | | 1. I § 9 a, stk. 2, nr. 9, indsættes
før »kandidat- eller ph.d.-uddannelse«:
»bachelor-, professionsbachelor-,«, og »6
måneder« ændres til: »1
år«. | 10)-11)
--- | | | Stk. 3-4.
--- | | | Stk. 5.
Ansøgning om opholdstilladelse efter stk. 2, nr. 1-8, 10 og
11, og stk. 3 kan kun indgives her i landet, hvis udlændingen
har lovligt ophold i medfør af §§ 1-3 a eller 4 b
eller § 5, stk. 2, i medfør af EU-reglerne, jf. §
6, eller en opholdstilladelse efter §§ 7-9 f, 9 i-9 n, 9
p eller 9 q, og hvis ingen særlige grunde taler herimod. En
udlænding, som har fået tillagt en anden
ansøgning om opholdstilladelse opsættende virkning med
hensyn til udrejsefristen, kan også, medmindre særlige
grunde taler herimod, indgive ansøgning om opholdstilladelse
efter stk. 2, nr. 1-8, 10 og 11, og stk. 3. Hvis udlændingen
ikke har lovligt ophold, jf. 1. pkt., kan ansøgning om
opholdstilladelse efter stk. 2, nr. 1-8, 10 og 11, og stk. 3 ikke
indgives her i landet, medmindre opholdet skyldes
omstændigheder, der ikke kan lægges udlændingen
til last, eller hvis der foreligger undskyldelige
omstændigheder og afvisning af ansøgningen vil
få uforholdsmæssige konsekvenser for udlændingen
eller udlændingens herboende familie, eller hvis der
foreligger ganske særlige grunde, herunder hvis Danmarks
internationale forpligtelser kan tilsige det. Hvis
udlændingen har fået fastsat en udrejsefrist, kan
ansøgning om opholdstilladelse efter stk. 2, nr. 1-8, 10 og
11, og stk. 3, ikke indgives her i landet, medmindre Danmarks
internationale forpligtelser kan tilsige det. | | 2. I § 9 a, stk. 5, 1., 3. og 4. pkt., ændres »nr. 1-8, 10 og
11,« til: »nr. 1-11,«. | Stk. 6-24.
--- | | |
|