Skriftlig fremsættelse (5. februar
2020)
Uddannelses- og forskningsministeren (Ane
Halsboe-Jørgensen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Lov om ændring af SU-loven, lov om
statens voksenuddannelsesstøtte, lov om befordringsrabat til
studerende ved videregående uddannelser og lov om
befordringsrabat til uddannelsessøgende i ungdomsuddannelser
m.v. (SU til adgangskurser på institutioner for
erhvervsrettet uddannelse, indfrielse af tidligere studielån
ved optagelse af nyt studielån, udlandsstipendium til
ikke-trindelte uddannelser på kandidatniveau, hjemmel til at
fastsætte regler om fælles dataansvar m.v.)
(Lovforslag nr. L 107)
Lovforslaget har bl.a. til formål at
følge op på aftalen om erhvervsuddannelserne fra
november 2018 Fra folkeskole til faglært
- Erhvervsuddannelser til fremtiden, der blev indgået
mellem den daværende regering (Venstre, Liberal Alliance og
Det Konservative Folkeparti), Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti,
Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti. Det følger
bl.a. af aftalen, at institutioner for erhvervsrettet uddannelse
skal have mulighed for at udbyde adgangskurser i fagene dansk,
dansk som andetsprog og matematik. Med dette lovforslag gives der
adgang til SU til de adgangskurser, der udbydes som
heltidsundervisning.
Med lovforslaget fastsættes der
endvidere regler om, at SU-låntagere til enhver tid alene har
ét SU-lån under ordinær opkrævning. Det
betyder, at SU-lån fra en tidligere uddannelsesperiode
automatisk indfries, når den uddannelsessøgende
optager et nyt SU-lån i en senere uddannelsesperiode. Ved
indfrielsen af det tidligere SU-lån optages der samtidig et
nyt SU-lån med den indfriede restgæld og det nye
SU-lån. Det foreslås endvidere, at tilbagebetalingen af
SU-lån sættes i bero under uddannelsesperioder. Det har
også hidtil været praksis i administrationen af
SU-lån, at lån, der stammer fra forskellige
uddannelsesperioder, behandles som ét samlet lån, og
at tilbagebetaling af SU-lån sættes i bero under
uddannelsesperioder, men denne praksis har ikke haft den
nødvendige hjemmel i loven.
Det foreslås endvidere, at der
fremover ikke bliver lagt et tillæg på 7 pct. til
tilbagebetalingskrav, medmindre kravet skyldes, at den
uddannelsessøgende har tjent for meget ved siden af sin SU.
Herudover foreslås det, at den uddannelsessøgende
fremover får de brugte klip ført tilbage til
klippekortet i forbindelse med tilbagebetalingskrav, så den
uddannelsessøgende kan anvende disse på et senere
tidspunkt, medmindre tilbagebetalingskravet skyldes, at den
uddannelsessøgende har tjent for meget ved siden af sin
SU.
Endelig indeholder lovforslaget
ændringer af primært præciserende og
administrativ karakter vedrørende udlandsstipendieordningen,
SU til supplerende overbygningsforløb på børne-
og undervisningsministerens område samt fælles
dataansvar.
Lovforslaget forventes samlet set ikke at
medføre væsentlige økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige.
Det foreslås, at lovforslaget
træder i kraft den 1. april 2020, dog således at
lovforslagets ændringer vedrørende SU til
adgangskurser på institutioner for erhvervsrettet uddannelse
træder i kraft den 1. juli 2020.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.