Betænkning afgivet af Uddannelses-
og Forskningsudvalget den 12. maj 2020
1. Ændringsforslag
Uddannelses- og forskningsministeren har
stillet 9 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Udvalget
indstiller lovforslaget til vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Præcisering fra Uddannelses-
og forskningsministeren
Uddannelses- og forskningsministeren har
anmodet om, at der medtages følgende præciseringer til
lovforslagets almindelige bemærkninger afsnit 2.4.2., og de
specielle bemærkninger til lovforslagets § 1, nr.
11:
»Det fremgår af lovforslagets
bemærkninger, afsnit 2.4.2., samt bemærkningerne til
lovforslagets § 1, nr. 11, at der ikke har været den
nødvendige hjemmel i SU-loven til den hidtidige praksis,
hvorefter tilbagebetalingen af su-lån under ordinær
opkrævning sættes i bero, når låntagerne
påbegynder en ny uddannelsesperiode, også selv om
låntageren ikke optager lån i den nye
uddannelsesperiode, og at den hidtidige praksis med
sammenlægning af lån og berostillelse under
uddannelsesperioder har medført, at dele af visse lån
og tilskrevne renter vil være forældede i henhold til
forældelseslovens bestemmelser. Endvidere fremgår det,
at Uddannelses- og Forskningsministeriet har iværksat en
nærmere afklaring heraf.
I forbindelse med Uddannelses- og
Forskningsministeriets nærmere afklaring af
spørgsmålet om forældelse i relation til den
hidtidige administration af tilbagebetalingen af su-lån har
ministeriet på ny gennemgået regelgrundlaget for
su-låneordningen og grundlaget herfor. Det bemærkes, at
reglerne med mindre sproglige justeringer er en
videreførelse af regler og praksis tilbage fra
1980'erne.
Det fremgår af
SU-bekendtgørelsens § 61, stk. 1 og 3, sammenholdt med
SU-lovens § 35, stk. 1 og 3, at tilbagebetalingen af
su-lån skal påbegyndes den 1. januar i
kalenderåret 1 år efter udløbet af det
støtteår, hvor uddannelsesperioden er ophørt.
Uddannelsesperioden er defineret som det tidsrum, hvor en
uddannelsessøgende er indskrevet på og gennemgår
en uddannelse, der giver ret til su, en erhvervsuddannelse eller en
elev-/lærlingeuddannelse, der ikke giver ret til su, eller et
ph.d.-studium, hvor den uddannelsessøgende ikke modtager
løn.
På baggrund af en fornyet vurdering
af bestemmelsernes ordlyd sammenholdt med grundlaget for
bestemmelserne, herunder de tidligere formuleringer af
bestemmelserne, er det Uddannelses- og Forskningsministeriets
opfattelse, at bestemmelserne i SU-loven og
SU-bekendtgørelsen vedrørende su-låneordningen
mest nærliggende må forstås i overensstemmelse
med praksis på den måde, at
»uddannelsesperioden«, efter hvilken tilbagebetalingen
af lån skal begynde, kan optræde flere gange i forhold
til det samme lån, hvis låntageren senere
påbegynder en ny uddannelsesperiode. En sådan
forståelse vil indebære, at tilbagebetalingen skal
påbegyndes efter uddannelsesperioden, også selv om
lånet stammer fra en tidligere uddannelsesperiode, og dermed
at låntager ikke skal betale tilbage på lånet
under den senere uddannelsesperiode.
Der pågår en endelig afklaring
af vurderingen og betydningen heraf i forhold til
spørgsmålet om en eventuel forældelse af visse
lån og tilskrevne renter på baggrund af den hidtidige
praksis. Det foreslås med lovforslagets § 5, stk. 3, at
bestemmelserne om sammenlægning af lån og berostillelse
først sættes i kraft, når denne afklaring
foreligger. Uanset afklaringen i forhold til grundlaget for den
hidtidige praksis vurderes det fortsat, at der er behov for en
specifik bestemmelse om berostillelse og afbrydelse af
forældelse med henblik på at have klare regler herom
fremadrettet.«
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af uddannelses- og
forskningsministeren, tiltrådt af udvalget:
1) I
den under nr. 9 foreslåede
affattelse af § 33, stk. 2, 1.
pkt., ændres »§ 33 a, stk. 2« til:
»§ 35, stk. 4«.
[Konsekvensændring som
følge af ændringsforslag nr. 3]
2) I
den under nr. 11 foreslåede § 33 a udgår stk. 2 og 3.
[Konsekvensændring som
følge af ændringsforslag nr. 3]
3)
Efter nr. 11 indsættes som nye numre:
»01. I §
35, stk. 1, indsættes efter »dens«:
»påbegyndelse og«.
02. I
§ 35 indsættes som stk. 4 og 5:
»Stk. 4.
Tilbagebetalingen af studielån og slutlån under
ordinær opkrævning sættes i bero under
uddannelsesperioder, jf. dog § 33 a. Ved berostillelse
afbrydes forældelsen, og der løber en ny
forældelsesfrist fra det tidspunkt, hvor tilbagebetalingen
genoptages.
Stk. 5.
Uddannelses- og forskningsministeren kan fastsætte regler om
genoptagelse af tilbagebetalingen på lån under
ordinær opkrævning, som sættes i bero under
uddannelsesperioder, jf. stk. 4.««
[Lovteknisk ændring og
bemyndigelse til at fastsætte regler om genoptagelse af
tilbagebetalingen]
Til § 5
4) Stk.
1 affattes således:
»Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. juni 2020, jf. dog stk. 2 og
3.«
[Ændret
ikrafttrædelsesdato]
5)
Efter stk. 2 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 3.
Uddannelses- og forskningsministeren fastsætter tidspunktet
for ikrafttrædelsen af § 1, nr. 11 og 02.«
Stk. 3-8 bliver herefter stk. 4-9.
[Modifikation til
ikrafttrædelsesdato]
6) Stk.
4, der bliver stk. 5, affattes således:
»Stk. 5.
§ 33 a i SU-loven som affattet ved denne lovs § 1, nr.
11, har virkning for alle låntagere, der optager mindst
ét studielån eller slutlån fra
ikrafttrædelsestidspunktet for § 1, nr. 11, jf. stk. 3,
og derefter.«
[Konsekvensændring som
følge af ændringsforslag nr. 2]
7) Stk.
5, der bliver stk. 6, affattes således:
»Stk. 6.
§ 35, stk. 4, i SU-loven som affattet ved denne lovs § 1,
nr. 02, har virkning for alle låntagere, der optager
studielån eller slutlån fra
ikrafttrædelsestidspunktet for § 1, nr. 02, jf. stk. 3,
og derefter. Bestemmelsen har endvidere virkning for alle
låntagere, der har studielån eller slutlån under
ordinær opkrævning fra ikrafttrædelsestidspunktet
for § 1, nr. 02, jf. stk. 3, og derefter. Endelig har
bestemmelsen virkning for alle låntagere, der har
studielån eller slutlån under ordinær
opkrævning på ikrafttrædelsestidspunktet for
SU-lovens § 1, nr. 02, jf. stk. 3, som der ikke betales
tilbage på under en ny uddannelsesperiode på
ikrafttrædelsestidspunktet.«
[Konsekvensændring som
følge af ændret ikrafttrædelsesdato]
8) Stk.
6, der bliver stk. 7, affattes således:
»Stk. 7.
Uddannelses- og forskningsministeren kan fastsætte regler om
sammenlægning af restgæld fra studielån og
slutlån efter SU-loven til et samlet lån, hvor
låntager i perioden fra den 1. januar 1991 og indtil
ikrafttrædelsestidspunktet for § 1, nr. 11, jf. stk. 3,
har optaget lån under flere uddannelsesperioder, der er
påbegyndt inden ikrafttrædelsestidspunktet.«
[Sproglig og indholdsmæssig
præcisering samt konsekvensændring som følge af
ændret ikrafttrædelsesdato]
9) I
stk. 7, der bliver stk. 8, ændres
»april« til: »juni«.
[Konsekvens af ændret
ikrafttrædelsesdato]
Bemærkninger
Til nr. 1 og 2
Ændringsforslagene er
konsekvensændringer som følge af ændringsforslag
nr. 3, idet de foreslåede bestemmelser om, at
tilbagebetalingen af studielån og slutlån under
ordinær opkrævning sættes i bero under
uddannelsesperioder, at forældelsen i den forbindelse
afbrydes, og at der gives bemyndigelse til at fastsætte
regler om låntagerens pligt til at give meddelelse om
påbegyndelse af en uddannelsesperiode, foreslås fastsat
i SU-lovens § 35, jf. bemærkningerne til
ændringsforslag nr. 3 nedenfor.
Til nr. 3
Efter SU-lovens § 35, stk. 1, som er
en bemyndigelsesbestemmelse, kan uddannelses- og
forskningsministeren fastsætte regler om uddannelsesperioden,
herunder om dens ophør, og om låntagerens pligt til at
give meddelelse herom.
I det foreslåede § 33 a, stk. 3,
jf. lovforslagets § 1, nr. 11, foreslås det, at
uddannelses- og forskningsministeren får bemyndigelse til
også at kunne fastsætte regler om påbegyndelsen
af uddannelsesperioden, herunder om låntagerens pligt til at
give meddelelse herom.
Med ændringsforslag nr. 3
foreslås det af lovtekniske årsager, at den
foreslåede bemyndigelse, jf. § 33 a, stk. 3, i stedet
fastsættes i SU-lovens § 35, stk. 1. Der er
således ikke tilsigtet en anden anvendelse af bemyndigelsen
end den i lovforslaget anførte.
Med ændringsforslag nr. 3
foreslås det af lovtekniske årsager endvidere, at der i
SU-lovens § 35 indsættes et nyt stk. 4, hvorefter
tilbagebetalingen af studielån og slutlån under
ordinær opkrævning sættes i bero under
uddannelsesperioder, jf. dog § 33 a. Ved berostillelse
afbrydes forældelsen, og der løber en ny
forældelsesfrist fra det tidspunkt, hvor tilbagebetalingen
genoptages.
Det foreslåede stk. 4 svarer til det
i lovforslaget foreslåede § 33 a, stk. 2, jf.
lovforslagets § 1, nr. 11, som med ændringsforslag nr. 1
foreslås at udgå.
Der er således ikke tiltænkt
nogen indholdsmæssig ændring af bestemmelsen, og
lovforslagets bemærkninger om gældende ret og
virkningen af den foreslåede ordning er således fortsat
gældende, idet der dog henvises til de præciserende
bemærkninger til lovforslagets bemærkninger, afsnit
2.4.2., og bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 11,
for så vidt angår den hidtidige administration af
su-låneordningen, som uddannelses- og forskningsministeren
har anmodet om bliver medtaget i Uddannelses- og
Forskningsudvalgets betænkning over lovforslaget.
Endelig foreslås det med
ændringsforslag nr. 3, at der i SU-lovens § 35
indsættes et stk. 5, hvorefter uddannelses- og
forskningsministeren kan fastsætte regler om genoptagelse af
tilbagebetalingen på lån under ordinær
opkrævning, som sættes i bero under
uddannelsesperioder, jf. det med ændringsforslaget
foreslåede stk. 4.
Bemyndigelsen forudsættes anvendt til
at fastsætte regler om, at låntageren er forpligtet til
at genoptage tilbagebetalingen på su-lån den 1. januar
i kalenderåret 1 år efter udløbet af det
støtteår, hvor den seneste uddannelsesperiode er
ophørt. Tilbagebetalingen af su-lån vil herefter
følge de generelle regler for tilbagebetaling i SU-loven og
SU-bekendtgørelsen.
Til nr. 4
Det fremgår af lovforslagets §
5, stk. 1, at loven træder i kraft den 1. april 2020, jf. dog
stk. 2.
Det foreslås, at
ikrafttrædelsestidspunktet i § 5, stk. 1, på
baggrund af udsættelsen af behandlingen af lovforslaget
ændres til den 1. juni 2020.
Idet der med ændringsforslag nr. 5
foreslås indsat en modifikation til lovens ikrafttræden
i lovens § 5, stk. 3, indsættes der tillige en
henvisning hertil i lovforslagets § 5, stk. 1.
Til nr. 5
Det foreslås, at der indsættes
et nyt stk. 3 i lovforslagets § 5, hvorefter uddannelses- og
forskningsministeren fastsætter tidspunktet for
ikrafttræden af § 1, nr. 11, og § 1, nr. 02.
Med lovforslagets § 1, nr. 11,
fastsættes det, at restgæld under ordinær
opkrævning, der vedrører studielån og
slutlån, der er optaget den 1. januar 1991 eller senere, og
som låntager har optaget i en tidligere uddannelsesperiode,
indfries ved første udbetaling af studielån eller
slutlån under en ny uddannelsesperiode. Der optages et
studielån under den nye uddannelsesperiode med et samlet
beløb svarende til det nye lånebeløb med
tillæg af den indfriede gæld.
Med lovforslagets § 1, nr. 02,
fastsættes det, at tilbagebetalingen af studielån og
slutlån under ordinær opkrævning sættes i
bero under uddannelsesperioder, jf. dog § 33 a, at
forældelsen afbrydes ved berostillelsen, og der løber
en ny forældelsesfrist fra det tidspunkt, hvor
tilbagebetalingen genoptages. Endelig fastsættes det, at
uddannelses- og forskningsministeren kan fastsætte regler om
genoptagelse af tilbagebetalingen på lån under
ordinær opkrævning, som er sat i bero under en
uddannelsesperiode.
Bestemmelserne har tæt
sammenhæng med forståelsen af bestemmelserne i SU-loven
og SU-bekendtgørelsen om tilbagebetalingen på
su-lån sammenholdt med styrelsens hidtidige praksis og den
heraf følgende afklaring af, hvad denne forståelse har
af konsekvenser i relation til spørgsmålet om en
eventuel forældelse af visse lån og tilskrevne renter.
Der henvises i den forbindelse til de præciserende
bemærkninger til lovforslagets bemærkninger, afsnit
2.4.2., og bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 11,
som uddannelses- og forskningsministeren har anmodet om bliver
medtaget i Uddannelses- og Forskningsudvalgets betænkning
over lovforslaget. Det forudsættes, at uddannelses- og
forskningsministeren vil sætte bestemmelserne i kraft,
så snart der foreligger en endelig afklaring heraf.
Til nr. 6
Det fremgår af lovforslagets §
5, stk. 4, at SU-lovens § 33 a, stk. 1, som affattet ved
lovforslagets § 1, nr. 11, har virkning for alle
låntagere, der optager mindst ét studielån eller
slutlån den 1. april 2020 eller derefter.
Det foreslås at nyaffatte
lovforslagets § 5, stk. 4, der bliver stk. 5, hvorefter §
33 a som affattet ved lovforslagets § 1, nr. 11, har virkning
for alle låntagere, der optager mindst ét
studielån eller slutlån fra
ikrafttrædelsestidspunktet for § 1, nr. 11, jf. §
5, stk. 3, og derefter.
Nyaffattelsen er en konsekvens af
ændringsforslag nr. 2, hvorefter de i lovforslagets § 1,
nr. 11, foreslåede § 33 a, stk. 2 og 3, udgår.
Derved vil ikrafttrædelsesbestemmelsen i lovforslagets §
5, stk. 4, der bliver stk. 5, alene skulle henvise til § 33
a.
Nyaffattelsen er endvidere en konsekvens
af, at det med ændringsforslag nr. 5 foreslås, at
uddannelses- og forskningsministeren fastsætter tidspunktet
for ikrafttræden af § 1, nr. 11.
Bestemmelsen får dermed virkning for
de su-låntagere, der optager deres første
studielån eller slutlån fra det tidspunkt, hvor §
1, nr. 11, sættes i kraft.
Bestemmelsen får endvidere virkning
for de su-låntagere, der på det tidspunkt, hvor §
1, nr. 11, sættes i kraft, har et lån under
ordinær opkrævning. Med ordinær opkrævning
menes, at studielånet eller slutlånet ikke er opsagt
til skadesløs betaling, jf. SU-lovens § 36. Det vil
følgelig fremgå af lånebetingelserne fra det
tidspunkt, hvor bestemmelsen sættes i kraft, at når den
uddannelsessøgende optager et nyt studielån eller
slutlån, skal den uddannelsessøgende acceptere, at et
eventuelt optaget lån fra en tidligere uddannelsesperiode vil
blive indfriet i forbindelse med optagelsen af det nye lån,
og at der i forbindelse med udbetalingen af første
lånerate i den aktuelle uddannelsesperiode vil blive optaget
et nyt studielån med et tilsvarende beløb (den
indfriede gæld inkl. renter m.v.) og det nye lån. Den
uddannelsessøgende vil derved alene have ét lån
under ordinær opkrævning. Bestemmelsen har alene
virkning for lån, der er optaget siden den 1. januar
1991.
Til nr. 7
Det fremgår af lovforslagets §
5, stk. 5, 1. pkt., at SU-lovens § 33 a, stk. 2, som affattet
ved lovforslagets § 1, nr. 11, har virkning for alle
låntagere, der optager studielån eller slutlån
den 1. april 2020 eller derefter. Det fremgår endvidere af
lovforslagets § 5, stk. 5, 2. pkt., at SU-lovens § 33 a,
stk. 2, har virkning for alle låntagere, der har
studielån eller slutlån under ordinær
opkrævning den 1. april 2020 eller derefter. Endelig
fremgår af det § 5, stk. 5, 3. pkt., at SU-lovens §
33 a, stk. 2, har virkning for alle låntagere, der har
studielån eller slutlån under ordinær
opkrævning den 1. april 2020 og er sat i bero den 1. april
2020.
Med ændringsforslaget foreslås
det at nyaffatte lovforslagets § 5, stk. 5, der bliver stk. 6,
hvorefter § 35, stk. 4, som affattet ved lovforslagets §
1, nr. 02, har virkning for alle låntagere, der optager
studielån eller slutlån fra
ikrafttrædelsestidspunktet for § 1, nr. 02, jf. §
5, stk. 3, og derefter. Bestemmelsen har endvidere virkning for
alle låntagere, der har studielån eller slutlån
under ordinær opkrævning fra
ikrafttrædelsestidspunktet for § 1, nr. 02, jf. §
5, stk. 3, og derefter. Endelig har bestemmelsen virkning for alle
låntagere, der har studielån eller slutlån under
ordinær opkrævning på
ikrafttrædelsestidspunktet for § 1, nr. 02, jf. §
5, stk. 3, som der ikke betales tilbage på under en ny
uddannelsesperiode på ikrafttrædelsestidspunktet.
Ændringsforslaget er en konsekvens
af, at den foreslåede bestemmelse i SU-lovens § 33 a,
stk. 2, i stedet foreslås indsat i SU-lovens § 35, stk.
4, jf. ændringsforslag nr. 3.
Ændringsforslaget er endvidere en
konsekvens af, at det med ændringsforslag nr. 5
foreslås, at uddannelses- og forskningsministeren
fastsætter tidspunktet for ikrafttræden af § 1,
nr. 02.
Bestemmelsen får dermed virkning for
de su-låntagere, der optager deres første
studielån eller slutlån fra det tidspunkt, hvor §
1, nr. 02, sættes i kraft.
Bestemmelsen får endvidere virkning
for de su-låntagere, der har optaget studielån eller
slutlån, før § 1, nr. 02, sættes i kraft,
og hvor su-låntageren under en ny uddannelsesperiode, der
starter fra ikrafttrædelsestidspunktet for § 1, nr. 02,
og derefter, skal have sat tilbagebetalingen af sit su-lån
under ordinær opkrævning fra den tidligere
uddannelsesperiode i bero.
Endelig får bestemmelsen virkning for
de su-låntagere, der har optaget studielån eller
slutlån, før § 1, nr. 02, træder i kraft,
og hvor der efter gældende praksis ikke betales afdrag m.v.
på lånet i forbindelse med en ny uddannelsesperiode
på ikrafttrædelsestidspunktet for § 1, nr. 02.
Disse låntagere vil efter bestemmelsens ikrafttræden
blive orienteret om berostillelsen af tilbagebetalingen på
su-lånet, og konsekvenserne heraf i forhold til beregning af
forældelsesfrist på afdrag, renter og gebyrer.
Låntagerne vil samtidig blive orienteret om muligheden for
på frivillig basis at betale afdrag på su-lånet,
indtil tilbagebetalingspligten indtræder på ny.
Hvis afdrag m.v. på lånet, der
stammer fra en tidligere uddannelsesperiode, og hvorpå der
ikke forfalder afdrag m.v. til betaling under den nye
uddannelsesperiode, måtte være forældede, vil de
forældede afdrag, herunder i forhold til renter og gebyrer,
ikke blive opkrævet, når tilbagebetalingen på det
samlede lån genoptages efter endt uddannelsesperiode, idet
forældede fordringer ikke kan opkræves.
Bestemmelsen har ikke virkning for
su-låntagere med studielån eller slutlån, som er
misligholdt og under inddrivelse hos
restanceinddrivelsesmyndigheden (RIM).
Til nr. 8
Det fremgår af lovforslagets §
5, stk. 6, at uddannelses- og forskningsministeren kan
fastsætte regler om indfrielse af tidligere optagne
studielån og slutlån, hvor låntager i perioden
fra den 1. januar 1991 til og med den 31. marts 2020 har optaget
lån under flere uddannelsesperioder, og om optagelse af nyt
samlet studielån.
Det foreslås at nyaffatte det
fremsatte lovforslags § 5, stk. 6, der bliver stk. 7,
hvorefter uddannelses- og forskningsministeren kan fastsætte
regler om sammenlægning af restgæld fra tidligere
optagne studielån og slutlån efter SU-loven til et
samlet lån, hvor låntager i perioden fra den 1. januar
1991 og indtil ikrafttrædelsestidspunktet for § 1, nr.
11, jf. § 5, stk. 3, har optaget lån under flere
uddannelsesperioder.
Det foreslåede er et udtryk for en
præcisering i forhold til den foreslåede bemyndigelse
og i forhold til det ændrede ikrafttrædelsestidspunkt
for § 1, nr. 11.
Det fremgår således af den
foreslåede bestemmelse i lovforslaget, at uddannelses- og
forskningsministeren kan fastsætte regler om indfrielse af
tidligere optagne studielån og slutlån, men der vil i
den nævnte situation ikke være tale om en egentlig
indfrielse af lånene. Bemyndigelsen skal derfor rettelig
formuleres således, at uddannelses- og forskningsministeren -
for lån optaget i den angivne periode - kan fastsætte
regler om sammenlægning af restgæld fra tidligere
optagne studielån og slutlån efter SU-loven til et
samlet lån.
Hensigten er at gøre det muligt at
sikre, at låntagere fremover alene har et lån under
ordinær opkrævning. Dette er nødvendigt for at
sikre, at eventuelle misligholdte krav kan sendes til inddrivelse
hos restanceinddrivelsesmyndigheden (RIM).
Ved sammenlægning af restgæld
fra flere lån forstås, at styrelsen som fordringshaver
vil anmode Udbetaling Danmark, som varetager administrationen af
tilbagebetaling af studielån og slutlån, om at
sammenlægge restgælden på de hidtidige
hovedstole, renter og gebyrer, således at alle hidtidige
låneelementer får et nyt stiftelsestidspunkt svarende
til den dag, hvor sammenlægningen foretages.
Sammenlægningen til et samlet lån vil blive opgjort
selvstændigt på de enkelte elementer af
restgælden, dvs. på henholdsvis hovedstole, renter og
gebyrer. I de tilfælde, hvor låntager har
påbegyndt flere uddannelsesperioder inden
ikrafttrædelsestidspunktet for § 1, nr. 11, men alene
fået udbetalt lån til en uddannelsesperiode, sker
sammenlægning af flere studielån eller slutlån
først på tidspunktet for den førstkommende
udbetaling i seneste uddannelsesperiode. Alle låneelementer
får herefter et nyt stiftelsestidspunkt på datoen for
sammenlægning af gælden.
Lånet vil herefter blive krævet
tilbagebetalt efter samme lånebetingelser og -vilkår,
som gjaldt for de tidligere optagne lån, herunder i forhold
til forrentning, fradrag, tilbagebetalingsperiode og
forældelse.
Su-låntageren, som i praksis
også hidtil har oplevet alene at have et lån under
ordinær opkrævning, vil dermed ikke opleve nogen
forskel i forhold til, hvordan lånene hidtil er blevet
opkrævet, herunder heller ikke i forhold til afdragenes
størrelse og forfaldstidspunkt. I tilfælde af
betalingsmisligholdelse for lån under ordinær
opkrævning vil der dog blive indledt et nyt
opkrævningsforløb efter sammenlægningen.
Det fremgår af bemærkningerne
til § 5, stk. 6, i det fremsatte lovforslag, at
låntageren opnår en fradragsmæssig gevinst i det
kalenderår, hvor de tidligere lån indfries og
lægges over i et nyt lån. I og med at der er tale om en
teknisk sammenlægning af tidligere optagne studielån og
slutlån til et nyt samlet lån og ikke en indfrielse af
lånene, vil låntagerne ikke - som anført i
bemærkningerne til lovforslaget - opnå en
fradragsmæssig gevinst i det kalenderår, hvor de
tidligere optagne studielån og slutlån bliver lagt
sammen.
Endvidere præciseres
»ministeren« i bestemmelsen, således at det
fremgår tydeligt, at det er uddannelses- og
forskningsministeren, der kan fastsætte reglerne.
Lovforslagets øvrige
bemærkninger til bestemmelsen er fortsat gældende,
herunder i forhold til de regler, der forventes fastsat om den
administrative håndtering af sammenlægningen af
restgæld fra lån optaget under flere
uddannelsesperioder.
Til nr. 9
Det fremgår af det fremsatte
lovforslags § 5, stk. 7, at lovforslagets § 1, nr. 1, 13,
14 og 19, finder anvendelse for ansøgninger om
udlandsstipendium indgivet den 1. april 2020 og derefter. For
ansøgninger indgivet før den 1. april 2020 finder de
hidtil gældende regler anvendelse. § 1, nr. 1, 13, 14 og
19, finder endvidere alene anvendelse for ikketrindelte hele
videregående uddannelser i udlandet, der efter afsluttet
bachelorniveau er på kandidatniveau, som den
uddannelsessøgende påbegynder den 1. april 2020 eller
senere.
Som konsekvens af den foreslåede
udskydelse af ikrafttrædelsesdatoen, jf.
ændringsforslag nr. 4, foreslås det endvidere at
ændre datoen - den 1. april 2020 - i lovforslagets § 5,
stk. 7, der bliver stk. 8, til den 1. juni 2020.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 5. februar
2020 og var til 1. behandling den 18. februar 2020. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Uddannelses- og
Forskningsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring. Den 5.
februar 2020 sendte uddannelses- og forskningsministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 8 bilag
på lovforslaget.
Bjørn Brandenborg (S) fmd. Jens Joel (S) Julie Skovsby (S)
Kasper Roug (S) Kasper Sand Kjær (S) Rasmus Horn Langhoff (S)
Rasmus Stoklund (S) Mette Gjerskov (S) Troels Ravn (S) Stinus
Lindgreen (RV) Katrine Robsøe (RV) Jacob Mark (SF) Astrid
Carøe (SF) Mai Villadsen (EL) Rosa Lund (EL) Uffe
Elbæk (UFG) Marie Bjerre (V) Anne Honoré
Østergaard (V) nfmd.
Carsten Kissmeyer (V) Mads Fuglede (V) Tommy Ahlers (V) Ulla
Tørnæs (V) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Marie Krarup
(DF) Pernille Bendixen (DF) Katarina Ammitzbøll (KF)
Birgitte Bergman (KF) Peter Seier Christensen (NB) Henrik Dahl
(LA)
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 48 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 42 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Radikale Venstre (RV) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 4 | |