Fremsat den 5. februar 2020 af social- og indenrigsministeren (Astrid Krag):
Forslag
til
Lov om ændring af lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område
(Ankestyrelsens sammensætning og
behandling af sager om uenighed mellem kommuner m.v.)
§ 1
I lov om retssikkerhed og administration
på det sociale område, jf. lovbekendtgørelse nr.
826 af 16. august 2019, som ændret bl.a. ved § 3 i lov
nr. 550 af 7. maj 2019 og senest ved § 13 i lov nr. 1559 af
27. december 2019, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 14, 1. pkt., indsættes
efter »modtager«: »helbredstillæg
eller«.
2. I
§ 43, stk. 1, 1. pkt., udgår
», lov om ret til orlov og dagpenge ved barsel«.
3. § 52,
stk. 1, nr. 2 og 3,
ophæves, og i stedet indsættes:
»2)
Fagbevægelsens Hovedorganisation,«
Nr. 4 og 5 bliver herefter nr. 3 og
4.
4. I
§ 52 a indsættes efter stk.
2 som nyt stykke:
»Stk. 3.
Ankestyrelsen træffer afgørelse uden medvirken af
beskikkede medlemmer i sager omfattet af § 61 om ue?nighed
mellem kommuner om deres forpligtelser, jf. dog § 52
c.«
Stk. 3 og 4 bliver herefter stk. 4 og
5.
5. I
§ 52 a, stk. 4, 1. pkt., der
bliver stk. 5, 1. pkt., ændres »stk. 3« til:
»stk. 4«.
6. I
§ 52 c, stk. 1, ændres
»§ 52 a, stk. 1 eller 3,« til: »§ 52 a,
stk. 1, 3 eller 4,«.
7. I
§ 52 c, stk. 2, ændres
»§ 52 a, stk. 1,« til: »§ 52 a, stk. 1
og 3,«.
8. I
§ 59 a, stk. 4, nr. 2, og stk. 5, ændres
»Landsorgani?sa?tio?nen i Danmark« til:
»Fagbevægelsens
Hovedorganisa?ti?on«.
9. I
§ 59 a, stk. 6, ændres
»§ 52 a, stk. 4,« til: »§ 52 a, stk.
5,«.
10. I
§ 59 b, stk. 3 og stk. 5, 1. pkt., ændres »1., 2.
og 3.« til: »1. og 2.«.
11. I
§ 59 b, stk. 4, nr. 2, stk. 5, 1.
og 2. pkt., og stk. 6, 1. pkt., ændres
»Landsorganisationen i Danmark« til:
»Fagbevægelsens Hovedorganisation«.
12. Overskriften til kapitel 10 affattes
således:
»Kapitel 10
Almindelige
klageregler m.v.«
13. Overskriften før § 60 affattes
således:
»Klageadgang og behandling af sager om
uenighed«.14. §
61 affattes således:
Ȥ 61. Hvis der
opstår uenighed mellem kommuner om deres forpligtelser, kan
sagen indbringes for Ankestyrelsen, der træffer
afgørelse i sagen.
Stk. 2. Social-
og indenrigsministeren kan fastsætte regler om, at
kommunalbestyrelsen skal benytte et særligt skema ved
indsendelsen af sager til Ankestyrelsen efter stk. 1.«
15. I
§ 81, 1. pkt., ændres
»Chefen« til: »Direktøren«.
16. § 81,
nr. 3 og 4, ophæves, og i
stedet indsættes:
»3)
Fagbevægelsens Hovedorganisation og«.
Nr. 5 bliver herefter nr. 4.
17. I
§ 84, stk. 2, ændres
»§ 82, stk. 2,« til: »§ 82, stk.
3,«.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. juli 2020.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Med lovforslaget foreslås ændringer og
præciseringer i reglerne i lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område om Ankestyrelsens
behandling af sager om uenighed mellem kommuner om deres
forpligtelser, sådan at der ikke i disse sager er tvivl om
Ankestyrelsens rolle som tvistløsningsorgan og om
sagsbehandlingens karakter. En landsretsdom har fastslået, at
Ankestyrelsen fungerer som tvistløsningsorgan i sager om
uenighed mellem kommuner på det sociale område.
Lovforslaget har til formål at fastsætte, at sager om
uenighed mellem kommuner om deres forpligtelser, som det hidtil har
været praksis, skal kunne behandles administrativt i
Ankestyrelsen, dvs. uden medvirken af beskikkede medlemmer, og at
tydeliggøre, at Ankestyrelsen som hidtil træffer
afgørelse i sådanne sager.
Som følge af, at Landsorganisationen i Danmark og
Funktionærernes og Tjenestemændenes
Fællesråd er fusioneret under navnet
Fagbevægelsens Hovedorganisation, foreslås
ændringer i lov om retssikkerhed og administration på
det sociale område med hensyn til de organisationer, der
indstiller medlemmer til Ankestyrelsen, Ankestyrelsens
Beskæftigelsesudvalg og Det Rådgivende
Praksisudvalg.
Lovforslaget indeholder derudover en række lovtekniske
ændringer.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Ankestyrelsens afgørelser i sager om uenighed
mellem kommuner
2.1.1. Gældende ret
Kapitel 3 i lov om retssikkerhed og administration på det
so?ciale område (herefter retssikkerhedsloven), jf.
lovbekendtgørelse nr. 826 af 16. august 2019, indeholder
regler om, hvilken kommune der skal yde og finansiere hjælp
efter den sociale lovgivning. Hovedreglen er, at en borgers
opholdskommune har pligt til at yde hjælp. Opholdskommunen er
den kommune, hvor borgeren har bopæl eller sædvanligvis
opholder sig. Som undtagelser hertil findes dog i
retssikkerhedslovens § 9 c regler om, at borgeres aktuelle
opholdskommune i nærmere angivne tilfælde har ret til
at få refunderet sine udgifter fra borgerens tidligere
opholdskommune (mellemkommunal refusion), ligesom der i
retssikkerhedslovens §§ 9 og 9 a er
undtagelsestilfælde, hvor en tidligere opholdskommune
forbliver såvel handlekommune (den kommune, der har pligt til
at træffe afgørelse om og levere hjælp) og
betalingskommune (den kommune, der finansierer hjælpen) efter
lov om social service, jf. lovbekendtgørelse nr. 798 af 7.
august 2019.
Der kan opstå uenighed mellem kommuner om, hvilken kommune
der efter disse regler har pligt til at handle og betale, herunder
om betingelserne for mellemkommunal refusion er opfyldt.
Det følger af retssikkerhedslovens § 50, stk. 1, at
Ankesty?relsen er klageinstans for administrative
afgørelser, i det omfang det fastsættes ved lov.
Derudover træffer Ankestyr?elsen afgørelse i sager, i
det omfang det fastsættes ved lov.
I retssikkerhedslovens § 60, stk. 1, er det fastsat, at
når det fremgår af lovgivningen, kan
kommunalbestyrelsens afgørelser indbringes for
Ankestyrelsen.
I retssikkerhedslovens § 61 er det fastsat, at hvis der
opstår uenighed mellem kommuner om deres forpligtelser, kan
sagen indbringes for Ankestyrelsen. Bestemmelsen har været
gældende siden retssikkerhedslovens ikrafttræden den 1.
juli 1998, idet afgørelsesinstansen dog er ændret fra
det relevante regionale sociale nævn til Ankestyrelsen i
forbindelse med reformen af klagesystemet ved lov nr. 493 af 21.
maj 2013 om ændring af lov om retssikkerhed og administration
på det sociale område, lov om ansvaret for og styringen
af den aktive beskæftigelsesindsats og forskellige andre
love, hvor de sociale nævn blev nedlagt.
§ 61 er placeret i retssikkerhedslovens kapitel 10 under
overskriften "Almindelige klageregler" og underoverskriften
"Klageadgang", men i en særskilt bestemmelse ved siden af den
almindelige regel om klageadgang.
Ankestyrelsen kan således efter retssikkerhedslovens
§ 61 træffe afgørelse, hvor der er uenighed
mellem kommuner om deres forpligtelser. Det drejer sig navnlig om
sager, hvor kommuner er uenige om spørgsmål om
opholdskommune, hvilken kommune, der har pligten til at yde
hjælp, og om mellemkommunal refusion.
I retssikkerhedslovens almindelige klageregler er det i §
66 fastsat, at inden en klage behandles, skal den myndighed, der
har truffet afgørelsen, vurdere, om der er grundlag for at
give klageren helt eller delvist medhold. Klagen skal derfor
indgives til den myndighed, som har truffet afgørelsen. Kan
myndigheden ikke give klageren medhold, sendes klagen med
begrundelse for afgørelsen videre til klageinstansen.
En klage over en afgørelse truffet af en
kommunalbestyrelse skal derfor indgives til denne kommune med
henblik på genvurdering. Retssikkerhedslovens § 66, stk.
2, bemyndiger social- og indenrigsministeren til at fastsætte
regler om, at kommunen skal benytte et særligt skema som led
i genvurderingen.
I retssikkerhedslovens § 74 findes endvidere en
bemyndigelse for social- og indenrigsministeren til efter
forhandling med beskæftigelsesministeren og sundheds- og
ældreministeren at fastsætte regler for behandling af
klagesager, herunder også regler om tidsfrister for
indsendelse og videresendelse af klager.
Social- og indenrigsministeren har med hjemmel i bemyndigelsen i
retssikkerhedslovens § 66, stk. 2, fastsat i § 13 i
bekendtgørelse nr. 1630 af 27. december 2019 om
retssikkerhed og administration på det sociale område
(herefter retssikkerhedsbekendtgørelsen), at
kommunalbestyrelsen ved indsendelse af genvurderingen af en
klagesag skal benytte et ankeskema, der er udarbejdet af
Ankestyrelsen. Formålet med skemaet er dels at
understøtte, at de relevante oplysninger og akter indsendes
samtidig, dels at effektivisere registreringen af klagen i
Ankestyrelsen og dermed at optimere sagsbehandlingen og
ressourceforbruget i Ankestyrelsen og i kommunerne.
Efter retssikkerhedslovens § 67 skal klage til
Ankestyrelsen ske inden 4 uger efter, at klageren har fået
meddelelse om afgørelsen.
Ankestyrelsens afgørelse efter retssikkerhedslovens
§ 68, stk. 2, kan gå ud på afvisning,
stadfæstelse, hjemvisning, ophævelse eller
ændring af den afgørelse, der er klaget over.
Ankestyrelsen har hidtil i sager om uenighed mellem kommuner
fungeret som klageinstans og har behandlet sådanne sager som
en efterprøvelse af en afgørelse, som én
kommune har truffet over for en anden kommune.
Ankestyrelsen har behandlet sagerne på samme måde
som klager indbragt efter retssikkerhedslovens § 60, dvs. hvor
en kommune har truffet en afgørelse med en borger som
modtager.
Praksis har således været, at kommune A skulle
fremsætte et krav over for kommune B, hvorefter kommune B
skulle træffe en afgørelse over for kommune A om,
hvorvidt kommune B kunne imødekomme kravet.
Afgørelsen skulle indeholde begrundelse og klagevejledning.
Kommune A kunne klage over afgørelsen til Ankestyrelsen, og
kommune B skulle genvurdere afgørelsen efter
retssikkerhedslovens § 66 og anvende et ankeskema ved
indsendelsen af genvurderinger til Ankestyrelsen. Klagefristen
på fire uger i retssikkerhedslovens § 67 blev
anvendt.
Ankestyrelsen har herefter på grundlag af klagen foretaget
en efterprøvelse af B kommunes afgørelse, og
resultatet af styrelsens afgørelse har været
stadfæstelse, hjemvisning, ophævelse eller
ændring af afgørelsen.
Om Ankestyrelsens afgørelser er det i
retssikkerhedslovens § 52 a, stk. 1, fastsat, at Ankestyrelsen
træffer afgørelse uden medvirken af beskikkede
medlemmer i sager om klage over kommunalbestyrelsens
afgørelser, når det er fastsat ved lov, at sagerne kan
påklages til Ankestyrelsen. I sager, der ikke er omfattet af
retssikkerhedslovens § 52 a, træffes afgørelse
som udgangspunkt på et møde med deltagelse af
beskikkede medlemmer efter regler fastsat i retssikkerhedslo?vens
§§ 52 b-56. Herunder gælder efter
retssikkerhedslovens § 52 c, at når Ankestyrelsen
skønner, at en sag omfattet af § 52 a, stk. 1, har
principiel eller generel betydning, træffes afgørelse
i sagen på et møde efter reglerne om udvidet votering,
jf. § 55, stk. 2, hvor der i mødet deltager to
beskikkede medlemmer og to ankechefer, hvoraf den ene er
formand.
Siden 1. juli 2013 har Ankestyrelsen behandlet sager om
mellemkommunal uenighed administrativt, dvs. uden medvirken af
beskikkede medlemmer, bortset fra de sager, der blev undergivet
principiel behandling.
Vestre Landsret har ved en dom af 16. december 2015 optrykt i
Ugeskrift for Retsvæsen 2016, side 1339 fastslået, at
Ankestyrelsen i sager om uenighed mellem kommuner om deres
forpligtelser ikke fungerer som en almindelig klageinstans, men som
et tvistløsningsorgan.
Af dommen fremgår det bl.a., at siden lov nr. 181 af 20.
maj 1933 om offentlig forsorg har kommunernes adgang til at
indbringe uenighed om deres forpligtelser i henhold til den sociale
lovgivning for højere administrativ instans været
reguleret i en særskilt bestemmelse ved siden af den
almindelige regel om klageadgang. I bestemmelserne er der stedse
anvendt formuleringen "uenighed mellem kommuner". Dette må
efter ordlyden forstås som en tvist mellem ligestillede
parter i modsætning til en forvaltningsafgørelse
truffet af en myndighed, der som led i almindelig rekurs kan
påklages til en overordnet myndighed. I den nuværende
§ 61 i retssikkerhedsloven står, at det er "sagen", der
kan indbringes. Dette støttes af, at kommunerne som
sideordnede forvaltningsmyndigheder ikke har adgang til at
træffe bindende forvaltningsafgørelser i forhold til
hinanden. Ordlyden og placeringen af bestemmelsen om behandlingen
af kommuners indbyrdes uenigheder om deres forpligtelser i henhold
til den sociale lovgivning må derfor føre til, at den
myndighed, der skal træffe afgørelse om uenigheden, i
disse situationer fungerer som et tvistløsningsorgan.
Forarbejderne til bestemmelserne om kommunernes adgang til at
indbringe uenigheder giver ikke heroverfor klare holdepunkter for
at nå til et andet resultat.
Dommen ændrer ikke ved, at Ankestyrelsen efter
retssikkerhedslovens § 61 kan træffe afgørelse i
sager om uenighed mellem kommuner om deres forpligtelser.
Dommen indebærer imidlertid, at Ankestyrelsen ikke skal
behandle sådanne sager på samme måde som klager
indbragt efter retssikkerhedslovens § 60, dvs. som om den ene
kommune har truffet en bindende afgørelse i forhold til den
anden. Klagefristen i retssikkerhedslovens § 67 og
genvurderingsreglen i retssikkerhedslovens § 66 kan
således ikke anvendes, ligesom Ankestyrelsens
afgørelse ikke kan gå ud på stadfæstelse,
hjemvisning, ophævelse eller ændring af den
afgørelse, der er klaget over, jf. retssikkerhedslovens
§ 68, stk. 2. Det skyldes, at indholdet af disse bestemmelser
er knyttet direkte til tidspunktet for eller indholdet af en
konkret afgørelse truffet af en kommunalbestyrelse, mens
Ankestyrelsens behandling af en sag om uenighed mellem kommuner
ifølge dommen ikke er en efterprøvelse af en
afgørelse.
Ankestyrelsen kan træffe afgørelse i tvisterne med
angivelse af et bestemt konkret resultat. Afgørelserne kan
f.eks. være:
- A Kommune blev
opholdskommune for en borger fra den dato, hvor han flyttede i egen
bolig i A Kommune. A Kommune skal herefter yde hjælp til
borgeren.
- A Kommune skal
fortsat yde hjælp til borgeren efter serviceloven.
- A Kommune blev
opholdskommune for borgeren, da han afsluttede sit
STU-forløb og flyttede ind hos sin mor i A Kommune.
- A Kommune blev
opholdskommune for borgeren forud for hans ophold på
forsorgshjem i B Kommune.
- A Kommune har
ikke ret til refusion fra B Kommune på grund af
passivitet.
- A Kommune har
ikke krav på refusion for udgifter til efterværn for en
borger.
- A Kommune skal
betale refusion for advokatudgifter til B Kommune.
Kommuner, der ikke er enige i Ankestyrelsens konkrete
afgørelse, kan som hidtil anlægge retssag mod hinanden
om kravet. Ankestyrelsen er ikke rette sagsøgte i disse
sager. Det følger dog af Højesterets dom af 15.
oktober 2002 optrykt i Ugeskrift for Retsvæsen 2003, side 71,
at det ikke er udelukket i visse tilfælde at anlægge
sag mod Ankestyrelsen, herunder i tilfælde, hvor en af
parterne gør gældende, at afgørelsen er ugyldig
som følge af sagsbehandlingsfejl eller lignende.
Ankestyrelsen har anmodet kommunerne om på frivillig basis
at indsende sager efter retssikkerhedslovens § 61 med
anvendelse af et skema til indbringelse af uenighed mellem
kommunerne med henblik på, at styrelsen som hidtil allerede
ved indbringelsen får de relevante oplysninger og dokumenter
til behandling af sagen. Skemaet er tilgængeligt for
kommunerne på Ankestyrelsens hjemmeside.
2.1.2 Social- og Indenrigsministeriets
overvejelser
Som følge af Vestre Landsrets dom af 16. december 2015
optrykt i Ugeskrift for Retsvæsen 2016, side 1339, vurderes
det hensigtsmæssigt, at reglerne om Ankestyrelsens funktion
som tvistløsningsorgan i sager om uenighed mellem kommuner
om deres forpligtelser præciseres.
For at undgå tvivl om karakteren af Ankestyrelsens
behandling af sager om uenighed mellem kommuner om deres
forpligtelser bør det fremgå udtrykkeligt af loven, at
Ankesty?relsen træffer afgørelse i sådanne
sager. Det vil dermed fremgå klart, at resultatet af
Ankestyrelsens behandling af sagen er bindende for parterne. Dette
svarer til, hvad der også hidtil har været
gældende ret, jf. f.eks. Højesterets dom af 28. juni
2019 optrykt i Ugeskrift for Retsvæsen 2019, side 3264.
Endvidere vurderes det hensigtsmæssigt, at reglen om brug
af et ankeskema ved indsendelse af klager til Ankestyrelsen
tilsvarende skal gælde ved indsendelse af sager om uenighed
mellem kommuner om deres forpligtelser. Formålet med
obligatorisk brug af et skema i disse sager er fortsat at
understøtte, at de relevante oplysninger indsendes til
Ankestyrelsen sammen med sagen, og at sagerne straks ved
indsendelsen kan indgå korrekt i Ankestyrelsens
sagsstyringssystem. Begge hensyn skal optimere sagsbehandlingen og
ressourceforbruget i Ankestyrelsen og i kommunerne.
Det vurderes, at bemyndigelsen i retssikkerhedslovens § 74
indeholder hjemmel for social- og indenrigsministeren til at
fastsætte nærmere regler ikke blot for behandlingen af
klager over afgørelser, men også for behandlingen af
sager om uenighed mellem kommuner om deres forpligtelser.
Set i lyset af, at der i retssikkerhedslovens § 66 findes
en særskilt hjemmel til at fastsætte regler om brug af
et ankeskema i forbindelse med genvurdering, findes det imidlertid
usikkert, om rækkevidden af den mere generelle bemyndigelse i
retssikkerhedslovens § 74 også omfatter hjemmel til at
fastsætte regler om obligatorisk brug af et skema i sager om
uenighed mellem kommuner om deres forpligtelser. Da bemyndigelsen i
retssikkerhedslovens § 66 ikke, som tidligere antaget,
omfatter sager om uenighed mellem kommuner, findes der derfor
grundlag for at foreslå, at en udtrykkelig hjemmel til at
kunne fastsætte regler om brug af et skema indsættes i
retssikkerhedslovens § 61 om sager om uenighed mellem
kommuner.
Endelig vurderes det hensigtsmæssigt, at Ankestyrelsen som
efter hidtidig praksis kan behandle sager om uenighed mellem
kommuner om deres forpligtelser administrativt, det vil sige uden
medvirken af beskikkede medlemmer.
2.1.3. Den
foreslåede ordning
På ovenstående baggrund foreslås en
ændring af overskriften til kapitel 10, en ændring af
overskriften før retssikkerhedslovens § 60 samt en
nyaffattelse af retssikkerhedslovens § 61 om sager om uenighed
mellem kommuner om deres forpligtelser. Hermed sigtes til at
tydeliggøre, at retssikkerhedslovens § 61 er en
særskilt bestemmelse om indbringelse af sager om uenighed
mellem kommuner, som gælder ved siden af de almindelige
regler om klageadgang.
Det foreslås desuden, at det vil komme til at fremgå
af retssikkerhedslovens § 61, at Ankestyrelsen træffer
afgørelse i sager om uenighed mellem kommuner om deres
forpligtelser, og at resultatet af Ankestyrelsens behandling af
sagen er bindende for parterne.
Endvidere foreslås det, at der indsættes en specifik
bemyndigelse for social- og indenrigsministeren til at
fastsætte regler om, at kommunerne skal benytte et
særligt skema ved indsendelse til Ankestyrelsen af sager om
uenighed mellem kommuner om deres forpligtelser. Med hjemmel heri
vil der i retssikkerhedsbekendtgørelsen blive fastsat regler
om, at kommunerne ved indsendelsen af sager om uenighed mellem
kommuner skal benytte et særligt skema, ligesom kommunerne
allerede har pligt til at benytte et ankeskema ved indsendelse af
genvurderinger i sager, hvor en borger har klaget over en kommunal
afgørelse.
Endelig foreslås det fastsat i retssikkerhedslovens §
52 a, at Ankestyrelsen vil kunne træffe afgørelse uden
medvirken af beskikkede medlemmer i sager om uenighed mellem
kommuner om deres forpligtelser efter retssikkerhedslovens §
61, jf. dog retssikkerhedslovens § 52 c. På samme
måde som for klager fra borgere vil det efter forslaget
gælde, at sager om uenighed mellem kommuner skal behandles
på et møde med deltagelse af to beskikkede medlemmer
og to ankechefer, når Ankestyrelsen skønner, at sagen
har generel eller principiel betydning.
På baggrund af den foreslåede lovændring vil
der skulle foretages enkelte ændringer i
bekendtgørelse nr. 725 af 10. juli 2019 om forretningsorden
for Ankestyrelsen, hvorved bestemmelserne i forretningsordenen om
Ankestyrelsens behandling af sagerne vil blive ændret i
overensstemmelse med de i lovforslaget foreslåede
bestemmelser.
2.2. Indstilling af medlemmer til Ankestyrelsen,
Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg og Det Rådgivende
Praksisudvalg
2.2.1. Gældende ret
Det følger af retssikkerhedslovens § 51, at
Ankestyrelsens afgørelser træffes af direktøren
eller den, direktøren overlader sine beføjelser til,
eller med medvirken af beskikkede medlemmer. Når
Ankestyrelsen træffer afgørelse med medvirken af
beskikkede medlemmer, træffes afgørelsen af
direktøren, vicedirektøren eller
vicedirektørerne, et antal ankechefer eller andre ansatte og
medlemmer, der udpeges efter retssikkerhedslovens § 52.
Efter retssikkerhedslovens § 52 fastsætter social- og
indenrigsministeren antallet af beskikkede medlemmer og
stedfortrædere, der udpeges af social- og indenrigsministeren
efter indstilling fra Dansk Arbejdsgiverforening (DA),
Landsorganisationen i Danmark (LO), Funktionærernes og
Tjenestemændenes Fællesråd (FTF), KL (Kommunernes
Landsforening) og Danske Handicaporganisationer (DH).
Det følger af § 6, stk. 2, i bekendtgørelse
om forretningsorden for Ankestyrelsen, at social- og
indenrigsministeren udpeger 90 medlemmer efter indstilling fra
henholdsvis DA, LO, FTF, KL og DH, som hver indstiller 18
medlemmer.
Det følger af retssikkerhedslovens § 53, stk. 1, at
når Ankestyrelsen træffer afgørelse i de enkelte
sager på et møde, deltager to medlemmer og en
ankechef, der er formand. Afgørelserne træffes ved
almindeligt flertal.
Efter retssikkerhedslovens § 55, stk. 1, deltager to
medlemmer og to ankechefer, hvoraf den ene er formand, i
afgørelser med udvidet votering. Efter retssikkerhedslovens
§ 52 c, stk. 1, træffes afgørelse på et
møde efter reglerne om udvidet votering, jf. § 55, stk.
2, nr. 1, når Ankestyrelsen skønner, at en sag, der er
omfattet af § 52 a, stk. 1 eller 3, har principiel eller
generel betydning. Afgørelser med udvidet votering er
angivet i retssikkerhedslovens § 55, stk. 2 og omfatter bl.a.
sager, hvor Ankestyrelsen har besluttet, at sagen har principiel
eller generel betydning.
Ankestyrelsens udpegning af medlemmer til de enkelte
møder er ikke nærmere reguleret, men i praksis
søger Ankesty?relsen at undgå, at der til et
møde udpeges to medlemmer fra samme organisation.
Det følger af retssikkerhedslovens § 59 a, stk. 1,
at Ankestyr?elsen træffer afgørelse uden medvirken af
beskikkede medlemmer i sager om klage over kommunalbestyrelsens
afgørelser, når det er fastsat ved lov, at sagerne kan
påklages til Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg.
Skønner Ankestyrelsen, at en sag har principiel eller
generel betydning, træffer Ankestyrelsens
Beskæftigelsesudvalg dog afgørelse på et
møde, jf. retssikkerhedslovens § 59 a, stk. 2.
Ankestyrelsen kan ligeledes beslutte, at afgørelse skal
træffes på et møde i Ankestyrelsens
Beskæftigelsesudvalg eller ved skriftlig indstilling til
Beskæftigelsesudvalgets medlemmer, jf. retssikkerhedslovens
§ 59 a, stk. 3.
Det følger af retssikkerhedslovens § 59 a, stk. 4,
at ved behandlingen i Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg
deltager to ankechefer, hvoraf den ene er formand, jf. dog
retssikkerhedslovens § 59 d, stk. 5, og et medlem udpeget af
beskæftigelsesministeren efter indstilling fra hver af
organisationerne: KL, LO, DA og DH. Efter retssikkerhedslovens
§ 59 d, stk. 5, kan direktøren beslutte, at en
afgørelse skal træffes i et møde, hvor
direktøren eller en vicedirektør er formand, og hvor
der deltager tre ankechefer og de medlemmer og
repræsentanter, der er udpeget til at deltage efter § 59
a, stk. 4 og 5, eller § 59 b, stk. 4-7.
Ved behandlingen af klager over afgørelser om ret til
sygedagpenge eller ret til orlov og dagpenge ved barsel til
søfarende deltager i stedet for de to medlemmer, der er
udpeget efter indstilling fra LO og DA, to medlemmer udpeget af
beskæftigelsesministeren efter indstilling fra henholdsvis en
rederiorganisation og en organisation for søfarende, jf.
retssikkerhedslovens § 59 a, stk. 5.
Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg behandler endvidere
klager over afgørelser truffet af andre end
kommunalbesty?relsen, når det er fastsat ved lov, jf.
retssikkerhedslovens § 59 b, stk. 1.
Ved behandling i Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg af
klager over afgørelser truffet af andre end
kommunalbesty?relsen, deltager to ankechefer, hvoraf den ene er
formand, samt tre medlemmer efter indstilling fra hhv. KL, LO og
DA, jf. retssikkerhedslovens § 59 b, stk. 4.
Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg behandler endvidere
spørgsmål om arbejdsgiverens betaling af
dagpengegodtgørelse for 1. og 2. ledighedsdag efter lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v., jf. lovbekendtgørelse
nr. 1092 af 1. november 2019, samt klager over afgørelser
efter lov om ferie, jf. lovbekendtgørelse nr. 1025 af 4.
oktober 2019 og spørgsmål om arbejdsgiverens
overholdelse af oplysningspligten efter lov om arbejdsgiverens
pligt til at underrette lønmodtageren om vilkårene for
ansættelsesforholdet, jf. lovbekendtgørelse nr. 240 af
17. marts 2010. I denne type sager deltager et medlem fra hhv. LO
og DA, som udpeges af beskæftigelsesministeren efter
indstilling fra organisationerne, jf. retssikkerhedslovens §
59 b, stk. 5.
LO indstiller således et medlem til Ankestyrelsens
Beskæftigelsesudvalg ved behandlingen af de ovennævnte
typer af sager.
Beskæftigelsesministeren fastsætter efter
forhandling med social- og indenrigsministeren antallet af
beskikkede medlemmer og stedfortrædere, der udpeges til
Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg, jf. retssikkerhedslovens
§ 59 c, stk. 1.
Beskæftigelsesministeren udpeger i alt 52 medlemmer til
Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg. På nuværende
tidspunkt har Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH) allerede
overtaget LO's indstillingsret efter retssikkerhedslovens
§§ 59 a og 59 b. I dag indstiller DA, FH og KL
således 12 medlemmer hver og DH indstiller 10 medlemmer.
Desuden indstiller en søfarts- og en rederiorganisation hver
et medlem, der alene inddrages ved behandling af sager efter
retssikkerhedslovens § 59 a, stk. 5.
Børne- og Undervisningsministeriet har tidligere
indstillet beskikkede medlemmer til Ankestyrelsens
Beskæftigelsesudvalg med særlig sagkundskab om
spørgsmål vedrørende tilskud til kost og logi
og tilbagebetaling efter § 31 i lov om
arbejdsmarkedsuddannelser m.v. samt spørgsmål
vedrørende godtgørelse for tab af indtægt,
godtgørelse udbetalt til arbejdsgiveren, godtgørelse
under lovlig konflikt, befordringstilskud og tilbagebetaling efter
§ 19 i lov om godtgørelse og tilskud til befordring ved
deltagelse i erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse. Ved lov nr.
1701 af 27. december 2018 om ændring af lov om
arbejdsmarkedsuddannelser m.v., lov om forberedende
voksenundervisning og ordblindeundervisning for voksne, lov om
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, lov om godtgørelse og
tilskud til befordring ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og
efteruddannelse og forskellige andre love er klageadgangen over
afgørelser efter § 31 i lov om
arbejdsmarkedsuddannelser m.v. og efter § 19 i lov om
godtgørelse og tilskud til befordring ved deltagelse i
erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse, imidlertid blevet
ophævet. De hidtil gældende regler finder dog
anvendelse for uddannelsesforløb, der er påbegyndt
før den 1. januar 2019. Dette kan medføre, at der kan
komme sager til behandling i Ankestyrelsens
Beskæftigelsesudvalg, hvor det vil være relevant, at
der deltager beskikkede medlemmer med særlig sagkundskab
inden for de pågældende områder.
Afløbsperioden vil vare helt frem til slutningen af 2020, da
der er uddannelsesforløb, der er påbegyndt i 2018, som
først slutter ved udgangen af 2020. Efter 2020 har
Børne- og Un?dervisningsministeriet ikke længere
indstillingsret til Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg.
Medlemmerne i Ankestyrelsen og Ankestyrelsens
Beskæftigelsesudvalg udpeges for fire år ad gangen.
Udpegningen sker med virkning fra den 1. juni i året efter
det kommunale valgår. Finder udpegning sted i løbet af
en periode, gælder den til periodens udløb, jf.
retssikkerhedslovens § 52, stk. 2, og § 59 c, stk. 2.
Som medlemmer kan ikke udpeges personer, der tidligere i to
fulde perioder har været beskikket som medlem af
Ankestyrelsen eller Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg.
De nuværende medlemmer er udpeget med virkning fra den 1.
juni 2018, og deres funktionsperiode udløber den 31. maj
2022.
I retssikkerhedslovens § 80 er der fastsat regler om, at
Ankestyrelsen nedsætter et centralt rådgivende udvalg -
Det Rådgivende Praksisudvalg - til støtte for sin
indsats med at koordinere praksis. Udvalget har til opgave at
følge og rådgive Ankestyrelsen om den koordinering af
praksis, som Ankestyrelsen har pligt til at foretage. Udvalget skal
desuden rådgive Ankestyrelsen om kriterier for
udvælgelse af de klagesager, der kan udtages til behandling
med deltagelse af beskikkede medlemmer, jf. retssikkerhedslovens
§ 52 c, stk. 2, og § 59 a, stk. 3.
I retssikkerhedslovens § 81 er fastsat, at chefen for
Ankestyrelsen er formand for udvalget. De øvrige medlemmer
udpeges af Ankestyrelsen efter indstilling fra KL, DA, LO, FTF og
DH.
2.2.2. Social- og Indenrigsministeriets
overvejelser
Pr. 1. januar 2019 fusionerede LO og FTF. Den nye samlede
organisation har fået navnet Fagbevægelsens
Hovedorganisation (FH).
Som konsekvens af fusionen af LO og FTF skal bestemmelserne i
retssikkerhedsloven om disse organisationers indstillingsret af
medlemmer til Ankestyrelsen, Ankestyrelsens
Beskæftigelsesudvalget og Det Rådgivende Praksisudvalg
ændres.
Ud fra et grundprincip om almindelig succession lægges til
grund, at FH efter fusionen har overtaget retten til for perioden
1. juni 2018 til 31. maj 2022 at indstille medlemmer af
Ankestyrelsen og Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg efter de
gældende regler, og at de medlemmer, der for perioden er
udpeget efter indstilling fra LO og FTF, fortsætter deres
virke uændret.
Grundprincippet om almindelig succession indebærer, at de
pladser i råd, nævn og udvalg, som LO og FTF i dag
råder over, vil blive besat af repræsentanter for
FH.
I Ankestyrelsen skal de beskikkede medlemmer ikke varetage
bestemte gruppers interesse eller på anden måde
betragtes som repræsentanter for den indstillingsberettigede
organisation, men de skal alene give udtryk for befolkningens
almindelige opfattelse. De er derfor ikke fagspecialister, men
bruger deres generelle viden og faglige baggrund, når de er
med til at afgøre en sag.
På den baggrund vurderer Social- og Indenrigsministeriet,
at der med henvisning til grundprincippet om almindelig succession
ikke skal ske ændringer i sammensætningen, da der ikke
er noget, der taler imod, at FH indtræder i LO's og FTF's
sted med henblik på at varetage hensynet til at sikre generel
viden og faglig baggrund i Ankestyrelsens afgørelser.
Det gælder både i forhold til behandlingen af
konkrete sager på et møde, hvor der efter
Ankestyrelsens praksis udpeges to medlemmer, der ikke er udpeget
på baggrund af en indstilling fra samme organisation, og ved
udpegningen af alle medlemmer.
I forhold til sammensætningen af Ankestyrelsens
Beskæftigelsesudvalg er det hensigtsmæssigt, at der
bevares en ligelig repræsentation af lønmodtager- og
arbejdsgiverrepræsentanter ved deltagelse i behandlingen af
sager. I modsætning til Ankestyrelsen deltager medlemmerne
som repræsentanter for den indstillingsberettigede
organisation for at sikre, at sagen bliver godt belyst gennem
organisationernes grundige viden om arbejdsmarkedsforhold.
FH repræsenterer på samme måde som det
tidligere LO lønmodtagerinteresser. For at opretholde
balancen og en ligelig repræsentation mellem
lønmodtager- og arbejdsgiversiden i udvalget som sådan
og i forhold til de forskellige sagstyper, foreslås det, at
FH indtræder i LO's sted med samme indstillingsret som LO
efter retssikkerhedslovens §§ 59 a og 59 b.
Balancen vil blive opretholdt både ved behandlingen af de
konkrete sager, hvor det fremgår af retssikkerhedsloven,
hvilke organisationer der skal deltage ved behandlingen af bestemte
sager, og ved beskæftigelsesministerens udpegning af alle
medlemmerne til Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg.
I praksis er FH allerede indtrådt i LO's indstillingsret
efter retssikkerhedslovens §§ 59 a og 59 b.
I forhold til Det Rådgivende Praksisudvalg, som alene har
en rådgivende funktion, er det ikke på samme måde
påkrævet, at der sker fuldstændig almindelig
succession. Der ses således ikke noget til hinder for, at FH
overtager LO's og FTF's indstillingsret.
I praksis er FH allerede ud fra det nævnte
successionsprincip indtrådt i LO's og FTF's indstillingsret
til Det Rådgivende Praksisudvalg. I dag består Det
Rådgivende Praksisudvalg således af Ankestyrelsens
direktør som formand og af fire medlemmer, hvoraf ét
medlem, er udpeget efter indstilling fra FH.
2.2.3. Den
foreslåede ordning
Det foreslås, at retssikkerhedslovens § 52, stk. 1,
ændres, således at de indstillingsberettigede
organisationer til Ankesty?relsen bliver DA, FH, KL og DH.
Bekendtgørelse om forretningsorden for Ankestyrelsen vil
skulle ændres således, at social- og
indenrigsministeren udpeger medlemmerne efter indstilling fra
henholdsvis DA, FH, KL og DH.
Det er hensigten, at FH ud fra et grundprincip om almindelig
succession vil få adgang til at indstille det antal medlemmer
til Ankestyrelsen, der svarer til det antal medlemmer, som LO og
FTF tidligere indstillede tilsammen til Ankesty?relsen. Det vil
indebære, at FH vil få adgang til at indstille dobbelt
så mange medlemmer som de øvrige
indstillingsberettigede organisationer (DA, KL og DH). DA, KL og DH
vil således i forhold til den nuværende
medlemsfordeling hver skulle indstille 18 medlemmer, og FH vil
skulle indstille 36 medlemmer.
Bekendtgørelse om forretningsorden for Ankestyrelsen vil
blive ændret i overensstemmelse hermed.
Det foreslås, at retssikkerhedslovens § 59 a, stk. 4
og 5, samt § 59 b, stk. 4-6, ændres således, at FH
vil overtage LO's indstillingsret.
Antallet af beskikkede medlemmer af Ankestyrelsens
Beskæftigelsesudvalg vil som hidtil blive fastsat af
beskæftigelsesministeren efter forhandling med social- og
indenrigsministeren.
Det er hensigten, at FH ud fra et grundprincip om almindelig
succession vil få adgang til at indstille det antal medlemmer
til Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg, der svarer til det
antal medlemmer, som LO tidligere indstillede til Ankestyrelsens
Beskæftigelsesudvalg.
Endelig foreslås det, at FH overtager LO's og FTF's
indstillingsret til Det Rådgivende Praksisudvalg. Da Det
Rådgivende Praksisudvalg alene har en rådgivende
funktion, er princippet om almindelig succession ikke fulgt.
Det foreslås således, at retssikkerhedslovens §
81 ændres, således at de indstillingsberettigede efter
bestemmelsen bliver KL, DA, FH og DH.
Fusionen mellem LO og FTF giver ikke herudover anledning til
lovændringer vedrørende Ankesty?relsen,
Ankesty?r?elsens Beskæftigelsesudvalg eller Det
Rådgivende Praksisudvalg. Forslaget indebærer ikke
ændringer i Ankestyrelsens, Ankestyrelsens
Beskæftigelsesudvalgs eller Det Rådgivende
Praksisudvalgs opgaver og indebærer ikke behov for, at der
skal ske ændring af den aktuelle sammensætning.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Forslaget vurderes ikke at have økonomiske konsekvenser
for det offentlige.
Lovforslaget vurderes at medføre begrænsede
offentlige implementeringskonsekvenser i form af organisatoriske
omstillingskonsekvenser.
For Ankestyrelsen vil lovforslaget indebære, at sager om
ue?nighed mellem kommuner om deres forpligtelser som efter hidtidig
praksis som udgangspunkt behandles administrativt uden deltagelse
af beskikkede medlemmer, og at kommunerne skal indsende sagerne til
Ankestyrelsen ved brug af et skema.
For kommunerne indebærer forslaget om obligatorisk brug af
et skema ikke administrative konsekvenser, idet et ankeskema har
været brugt efter tidligere praksis, og et skema i dag
anvendes på frivillig basis, og idet formålet med
skemaet som anført i punkt 2.1.1 er at optimere
sagsbehandlingen i såvel kommunerne som Ankestyrelsen.
I 2017 modtog Ankestyrelsen 282 sager om mellemkommunal
uenighed. Lovforslaget vedrører således et
begrænset antal sager.
Forslaget vurderes at leve op til principperne for
digitaliseringsklar lovgivning. Det foreslåede skema
udarbejdet af Ankestyrelsen i sager om uenighed mellem kommuner om
deres forpligtelser er således et digitalt skema.
Skemaet vil medvirke til, at relevant materiale fortsat
indsendes uden behov for fornyet kommunikation mellem kommunen og
Ankestyrelsen, og vil samtidig medvirke til en effektiv,
automatiseret registrering i Ankestyrelsen.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ikke konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for
borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 13. november til
den 12. december 2019 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatrådet, Ankestyrelsen, Børne- og
Kulturchefforeningen, Børnerådet, Børnesagens
Fællesråd, Børns Vilkår, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Socialrådgiverforening, Danske
Handicaporganisationer, Danske Regioner, Danske
Ældreråd, Den Uvildige Konsulentordning på
Handicapområdet, Det Centrale Handicapråd,
Fagbevægelsens Hovedorganisation, FBU -
ForældreLandsforeningen, Frivilligrådet, Foreningen af
Kommunale Social-, Sundheds- og Arbejdsmarkedschefer i Danmark,
HK/Kommunal, Institut for Menneskerettigheder, KL, Landsforeningen
Bedre Psykiatri, Landsforeningen for Socialpædagoger,
Landsforeningen Sind, Red Barnet, Rådet for Socialt Udsatte,
Sand, Sjældne Diagnoser, Socialpædagogernes
Landsforbund, Udbetaling Danmark, ULF Udviklingshæmmedes
Landsforbund og Æl?dresagen.
| Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kom?muner og regioner | Ingen | Ingen | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Lovforslaget vurderes at medføre
begrænsede offentlige implementeringskonsekvenser i form af
organisatoriske omstillingskonsekvenser. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervsli?vet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervsli?vet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
|
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU retten | Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. |
|
Er i strid med de principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/Går videre end
minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | Ja | Nej X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
I retssikkerhedslovens § 14, 1. pkt., er det fastsat, at
kommunalbestyrelsen kan udlevere oplysninger til apotekerne om
navn, personnummer og den personlige tillægsprocent
vedrørende personer, der modtager personligt tillæg
til medicinudgifter.
Ved lov nr. 1087 af 13. december 2000 om ændring af lov om
social pension, lov om aktiv socialpolitik og forskellige andre
love blev reglerne om tillæg til dækning af dele af
pensionisters medicinudgifter ændret, således at
tillæg hertil ydes i form af et helbredstillæg efter
lov om social pension, jf. lovbekendtgørelse nr. 983 af 23.
september 2019, fremfor som hidtil at indgå som en del af et
personligt tillæg efter loven. Der kan dog fortsat ydes
tillæg til medicin efter reglerne om personligt tillæg,
hvis der er tale om medicin, som regionsrådet ikke yder
tilskud til.
Helbredstillæg ydes i dag efter § 14 a i lov om
social pension og nedsættes efter § 31 i lov om social
pension afhængigt af den personlige tillægsprocent, der
beregnes på grundlag af indtægten. Tilsvarende ydes
helbredstillæg efter § 18 i lov om højeste,
mellemste, forhøjet almindelig og almindelig
førtidspension m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 982 af
23. september 2019, og nedsættes afhængigt af den
personlige tillægsprocent efter § 29 i lov om
højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig
førtidspension m.v.
Der blev ikke ved indførelsen af reglerne om
helbredstillæg foretaget en ændring af § 14 i
retssikkerhedsloven.
Det foreslås, at retssikkerhedslovens § 14
ændres således, at "helbredstillæg"
indsættes i bestemmelsen.
Til nr. 2
I retssikkerhedslovens § 43, stk. 1, 1. pkt., er det
fastsat, at når en myndighed overlader opgaver efter lov om
aktiv so?cialpolitik, lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,
dagtilbudsloven, lov om sygedagpenge, lov om ret til orlov og
dagpenge ved barsel og lov om social service til andre end
offentlige myndigheder, er disse omfattet af reglerne i
forvaltningsloven og lov om offentlighed i forvaltningen bortset
fra bestemmelserne i §§ 11-12 og 15-17 i forhold til den
opgave, der udføres.
Bestemmelsen omfatter efter sin ordlyd bl.a. opgaver efter lov
om ret til orlov og dagpenge ved barsel.
Indtil 3. juli 2006 var reglerne om sygedagpenge og reglerne om
barselsdagpenge samlet i lov om dagpenge ved sygdom eller
fødsel, jf. lovbekendtgørelse nr. 1047 af 28. oktober
2004. Denne lov indeholdt bl.a. regler om opfølgning ved
sygefravær herunder graviditetsbetinget sygefravær. Det
fremgik af § 24 f, som blev indsat ved lov nr. 396 af 1. juni
2005 om ændring af lov om dagpenge ved sygdom eller
fødsel, lov om arbejdsskadesikring og lov om retssikkerhed
og administration på det sociale område, at kommunen
som led i at styrke opfølgningsindsatsen kunne overlade
opgaver til andre aktører. Retssikkerhedslovens § 43
omfattede på dette tidspunkt lov om dagpenge ved sygdom eller
fødsel.
Ved lov nr. 566 af 9. juni 2006 blev reglerne om orlov og
dagpenge ved barsel samlet i lov om ret til orlov og dagpenge ved
barsel (barselsloven), mens reglerne om sygedagpenge blev reguleret
i lov nr. 563 af 9. juni 2006 om sygedagpenge. Som konsekvens heraf
blev henvisningen i retssikkerhedslovens § 43 ændret fra
at omfatte den hidtidige lov om dagpenge ved sygdom eller
fødsel til at omfatte både lov om sygedagpenge og
barselsloven. Reglerne om opfølgning ved graviditetsbetinget
sygefravær indgik imidlertid ikke i den nye barselslov, og
loven indeholder hermed ikke adgang til at overlade opgaver til
andre end offentlige myndigheder. Henvisningen i
retssikkerhedslovens § 43 til barselsloven er derfor
overflødig.
Det foreslås på den baggrund, at henvisningen til
barselslo?ven udgår.
Til nr. 3
Det følger af retssikkerhedslovens § 51, at
Ankestyrelsens afgørelser træffes af direktøren
eller den, direktøren overlader sine beføjelser til,
eller med medvirken af beskikkede medlemmer. Når
Ankestyrelsen træffer afgørelse med medvirken af
beskikkede medlemmer, træffes afgørelsen af
direktøren, vicedirektøren eller
vicedirektørerne, et antal ankechefer eller andre ansatte og
medlemmer, der udpeges efter retssikkerhedslovens § 52.
Efter retssikkerhedslovens § 52, stk. 1, fastsætter
social- og indenrigsministeren antallet af beskikkede medlemmer og
stedfortrædere, der udpeges af social- og indenrigsministeren
efter indstilling fra DA, LO, FTF, KL og DH.
Det foreslås, at FH vil blive indstillingsberettiget til
Ankestyrelsen i stedet for LO og FTF.
Baggrunden for forslaget er, at LO og FTF med virkning fra 1.
januar 2019 er fusioneret under navnet Fagbevægelsens
Hovedorganisation.
Forslaget vil ikke indebære ændringer i
Ankestyrelsens opgaver og vil ikke medføre, at der skal ske
ændring af den aktuelle sammensætning af
Ankestyrelsen.
Der henvises til lovforslagets almindelige bemærkninger
punkt 2.2.
Til nr. 4
Det følger af retssikkerhedslovens § 52 a, stk. 1,
at Ankesty?relsen træffer afgørelse uden medvirken af
beskikkede medlemmer i sager om klager over kommunalbestyrelsens
afgørelser, når det er fastsat ved lov, at sagerne kan
påklages til Ankestyrelsen, jf. dog retssikkerhedslovens
§ 52 c. I sager, der ikke er omfattet af retssikkerhedslovens
§ 52 a, træffes afgørelse som udgangspunkt
på et møde med deltagelse af beskikkede medlemmer
efter regler fastsat i retssikkerhedslovens §§ 52
b-56.
Ankestyrelsen har i sager om uenighed mellem kommuner om deres
forpligtelser hidtil i praksis fungeret som klageinstans og har
behandlet sådanne sager som en efterprøvelse af en
afgørelse, som én kommune har truffet over for en
anden kommune.
Siden 1. juli 2013 har Ankestyrelsen behandlet sager om
mellemkommunal uenighed administrativt, bortset fra de sager, der
blev undergivet principiel behandling.
Vestre Landsret har ved en dom af 16. december 2015 optrykt i
Ugeskrift for Retsvæsen 2016, side 1339 fastslået, at
Ankestyrelsen i sager om uenighed mellem kommuner om deres
forpligtelser ikke fungerer som en almindelig klageinstans, men som
et tvistløsningsorgan.
Retssikkerhedslovens § 52 a angiver, hvornår
Ankestyrelsen kan træffe afgørelse uden medvirken af
beskikkede medlemmer. Efter § 52 a, stk. 1, træffer
Ankestyrelsen således bl.a. afgørelse uden medvirken
af beskikkede medlemmer i sager om klage over kommunalbestyrelsens
afgørelser, når det er fastsat ved lov, at sagerne kan
påklages til Ankestyrelsen.
I lyset af, at Ankestyrelsen i sager om uenighed mellem kommuner
om deres forpligtelser træffer afgørelse som
tvistløsningsorgan og ikke som rekursinstans, og da sagerne
fortsat skal kunne behandles administrativt, foreslås det, at
der indsættes et nyt stykke i retssikkerhedslovens § 52
a, hvorefter Ankestyrelsen træffer afgørelse uden
medvirken af beskikkede medlemmer i sager omfattet af
retssikkerhedslovens § 61 om uenighed mellem kommuner om deres
forpligtelser, jf. dog retssikkerhedslovens § 52 c. Efter
retssikkerhedslovens § 52 c, stk. 1, træffes
afgørelse på et møde efter reglerne om udvidet
votering, jf. retssikkerhedslovens § 55, stk. 2, nr. 1,
når Ankestyrelsen skønner, at en sag, der er omfattet
af § 52 a, stk. 1 eller 3, har principiel eller generel
betydning.
Der henvises i øvrigt til punkt 2.1 i de almindelige
bemærkninger.
Til nr. 5
Efter retssikkerhedslovens § 52 a, stk. 4, kan
Ankestyrelsen i sager omfattet af § 52 a, stk. 1, stk. 2, 1.
pkt., og stk. 3, i tilfælde, hvor der er tale om en
øjeblikkelig opstået trangssituation, eller hvor der i
øvrigt er særligt behov herfor, træffe en
foreløbig afgørelse. Ankestyrelsen skal snarest
muligt træffe en endelig afgørelse i sagen.
Det foreslås, at retssikkerhedslovens § 52 a, stk. 4,
der som følge af lovforslagets § 1, nr. 4, vil blive
stk. 5, ændres således, at henvisningen til "stk. 1,
stk. 2, 1. pkt., og stk. 3" ændres til: "stk. 1, stk. 2, 1.
pkt., og stk. 4". Forslaget er en konsekvens af, at der i
retssikkerhedslovens § 52 a foreslås indsat et nyt stk.
3. Der sker ingen indholdsmæssig ændring af
bestemmelsen i § 52 a, stk. 4, der bliver stk. 5. Der er
således ikke grundlag for at lade bestemmelsen gælde
sager omfattet af retssikkerhedslovens § 61 om uenighed mellem
kommuner, idet der i sådanne sager ikke vil være behov
for at træffe foreløbige afgørelser på
grund af en øjeblikkelig opstået trangssituation.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 4.
Til nr. 6
Efter retssikkerhedslovens § 52 c, stk. 1, træffes
afgørelse på et møde efter reglerne om udvidet
votering, jf. retssikkerhedslovens § 55, stk. 2, nr. 1,
når Ankestyrelsen skønner, at en sag, der er omfattet
af § 52 a, stk. 1 eller 3, har principiel eller generel
betydning. Ved udvidet votering efter § 55, stk. 2, nr. 1,
forstås, at der i mødet deltager to beskikkede
medlemmer og to ankechefer, hvoraf den ene er formand.
Det foreslås, at henvisningen til "§ 52 a, stk. 1
eller 3," ændres til "§ 52 a, stk. 1, 3 eller 4,". Det
foreslås således fastsat, at Ankestyrelsens
afgørelser i sager omfattet af retssikkerhedslovens §
61 om uenighed mellem kommuner om deres forpligtelser kan
træffes på et møde efter reglerne om udvidet
votering, når Ankestyrelsen skønner, at sagen har
principiel eller generel betydning. Siden 1. juli 2013 har
Ankestyrelsen behandlet sager om mellemkommunal uenighed
administrativt, bortset fra de sager, der blev undergivet
principiel behandling. Der er tale om en ændring som
følge af, at der i retssikkerhedslovens § 52 a
foreslås indsat et nyt stk. 3, hvorefter Ankestyrelsen vil
træffe afgørelse uden medvirken af beskikkede
medlemmer i sager omfattet af retssikkerhedslovens § 61 om
uenighed mellem kommuner om deres forpligtelser.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 4.
Til nr. 7
Efter retssikkerhedslovens § 52 c, stk. 2, kan
Ankestyrelsen i sager, som er omfattet af § 52 a, stk. 1,
beslutte, at afgørelse skal træffes på et
møde eller ved skriftlig indstilling til medlemmerne, jf.
retssikkerhedslovens § 53, stk. 1-3. Det er i § 53, stk.
1, fastsat, at når Ankestyrelsen træffer
afgørelse i de enkelte sager på et møde,
deltager to medlemmer og en ankechef, der er formand.
Afgørelserne træffes ved almindeligt flertal. I
retssikkerhedslovens § 53, stk. 2, er fastsat, at hvis
Ankestyrelsen skønner, at en sag er egnet til at blive
afgjort, uden at der afholdes et møde, sender styrelsen
indstilling til medlemmerne om, hvad afgørelsen bør
gå ud på. Hvis et medlem ikke ønsker at
afgøre sagen på dette grundlag, skal sagen behandles
på et møde. Af retssikkerhedslovens § 53, stk. 3,
følger, at formanden kan beslutte, at en afgørelse
ikke skal have virkning, hvis formanden skønner, at der er
tvivl om, at afgørelsen er lovlig. Sagen skal herefter
behandles i et møde med udvidet votering, jf.
retssikkerhedslovens § 55. I afgørelser med udvidet
votering deltager ifølge § 55, stk. 1, to medlemmer og
to ankechefer, hvoraf den ene er formand, i mødet.
Det foreslås, at henvisningen i retssikkerhedslovens
§ 52 c, stk. 2, til "§ 52 a, stk. 1" ændres til
"§ 52 a, stk. 1 og 3". Det foreslås således
fastsat, at Ankestyrelsen kan beslutte, at afgørelser i
sager omfattet af retssikkerhedslovens § 61 om uenighed mellem
kommuner om deres forpligtelser skal træffes på et
møde eller ved skriftlig indstilling til medlemmerne. Siden
1. juli 2013 har Ankestyrelsen behandlet sager om mellemkommunal
uenighed administrativt, bortset fra de sager, der blev undergivet
principiel behandling. Der er tale om en ændring som
følge af, at der i retssikkerhedslovens § 52 a
foreslås indsat et nyt stk. 3, hvorefter Ankestyrelsens vil
træffe afgørelse uden medvirken af beskikkede
medlemmer i sager omfattet af retssikkerhedslovens § 61 om
uenighed mellem kommuner om deres forpligtelser.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 4.
Til nr. 8
Efter retssikkerhedslovens § 59 a, stk. 1, træffer
Ankestyrelsen afgørelse uden medvirken af beskikkede
medlemmer i sager om klage over kommunalbestyrelsens
afgørelser, når det er fastsat ved lov, at sagerne kan
påklages til Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg, jf.
dog stk. 2 og 3.
Efter retssikkerhedslovens § 59 a, stk. 2, træffer
Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg afgørelse på
et møde, når Ankestyrelsen skønner, at en sag,
som er omfattet af stk. 1, har principiel eller generel betydning.
Efter retssikkerhedslovens § 59 a, stk. 3, kan Ankestyrelsen i
sager, som er omfattet af stk. 1, beslutte, at afgørelse
skal træffes på et møde i Ankestyrelsens
Beskæftigelsesudvalg, jf. stk. 4, eller ved skriftlig
indstilling til medlemmerne, jf. retssikkerhedslovens § 59 d,
stk. 6.
Det følger af retssikkerhedslovens § 59 a, stk. 4,
at ved behandlingen i Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg
deltager to ankechefer, hvoraf den ene er formand, jf. dog §
59 d, stk. 5, og et medlem udpeget af
beskæftigelsesministeren efter indstilling fra KL, LO, DA og
DH.
Ved behandlingen af klager over afgørelser om ret til
sygedagpenge eller ret til orlov og dagpenge ved barsel til
søfarende deltager i stedet for de to medlemmer, der er
udpeget efter indstilling fra LO og DA, to medlemmer udpeget af
beskæftigelsesministeren efter indstilling fra henholdsvis en
rederiorganisation og en organisation for søfarende, jf.
retssikkerhedslovens § 59 a, stk. 5.
Det foreslås, at FH vil blive indstillingsberettiget til
Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg i stedet for LO.
Baggrunden for forslaget er, at LO og FTF med virkning fra 1.
januar 2019 er fusioneret under navnet Fagbevægelsens
Hovedorganisation.
Forslaget vil ikke indebære ændringer i
Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalgs opgaver og vil ikke
medføre, at der skal ske ændring af den aktuelle
sammensætning af Ankestyrelsens
Beskæftigelsesudvalg.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets almindelige
bemærkninger punkt 2.2.
Til nr. 9
Retssikkerhedslovens § 59 a regulerer Ankestyrelsens
Beskæftigelsesudvalgs behandling af sager. Efter
retssikkerhedslovens § 59 a, stk. 6, finder
retssikkerhedslovens § 50, stk. 4, § 51, stk. 3, §
52 a, stk. 4, §§ 57, 59, 60 og 66-70, § 72, stk. 1
og 7, og § 74 anvendelse på behandling af klager efter
§ 59 a, stk. 1-3. I § 59 a, stk. 6, er det fastsat, at
bl.a. retssikkerhedslovens § 52 a, stk. 4, om Ankestyrelsens
mulighed for at træffe en foreløbig afgørelse,
hvor der er tale om en øjeblikkelig opstået
trangssituation, eller hvor der i øvrigt er særligt
behov herfor, finder anvendelse på Ankestyrelsens
Beskæftigelsesudvalgs behandling af klager efter § 59 a,
stk. 1-3.
Det foreslås, at retssikkerhedslovens § 59 a, stk. 6,
ændres således, at henvisningen til "§ 52 a, stk.
4" ændres til "§ 52 a, stk. 5".
Der er tale om en ændring som følge af, at
retssikkerhedslovens § 52 a, stk. 4, som følge af
lovforslagets § 1, nr. 4, vil blive stk. 5.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 4.
Til nr. 10
Efter retssikkerhedslovens § 59 b, stk. 1, behandler
Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg klager over
afgørelser truffet af andre end kommunalbestyrelsen,
når det er fastsat ved lov.
I retssikkerhedslovens § 59 b, stk. 3, er det fastsat, at
Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg behandler
spørgsmål om arbejdsgivers betaling af
dagpengegodtgørelse for 1., 2. og 3. ledighedsdag efter lov
om arbejdsløshedsforsikring m.v.
I retssikkerhedslovens § 59 b, stk. 5, 1. pkt., er det
fastsat, at ved behandlingen af spørgsmål om
arbejdsgiverens betaling af dagpengegodtgørelse for 1., 2.
og 3. ledighedsdag efter lov om arbejdsløshedsforsikring
m.v. deltager to ankechefer, hvoraf den ene er formand, samt et
medlem fra henholdsvis LO og DA.
Ved lov nr. 624 af 8. juni 2016 om ændring af lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v., lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats og om forskellige andre love og om
ophævelse af lov om akutjob og jobpræmie til
arbejdsgivere og lov om uddannelsesordning for ledige, som har
opbrugt deres dagpengeret, blev reglerne om arbejdsgiverens
betaling af dagpengegodtgørelse for 1. , 2. og 3.
ledighedsdage (g-dage) ændret således, at antallet af
g-dage blev nedsat fra 3 dage til 2 dage efter
afskedigelsestidspunktet. Denne ændring trådte i kraft
den 1. juli 2017.
Der blev ikke i den sammenhæng foretaget de
fornødne ændringer i retssikkerhedslovens § 59 b,
stk. 3 og 5, som konsekvens heraf. Det foreslås derfor, at
retssikkerhedslovens § 59 b, stk. 3, og stk. 5, 1. pkt.,
ændres således, at Ankestyrelsens
Beskæftigelsesudvalg skal behandle spørgsmål om
arbejdsgiverens betaling af dagpengegodtgørelse for 1. og 2.
ledighedsdag efter lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.
Til nr. 11
Det følger af retssikkerhedslovens § 59 b, stk. 1,
at Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg behandler klager over
afgørelser truffet af andre end kommunalbestyrelsen,
når det er fastsat ved lov.
Det følger af retssikkerhedslovens § 59 b, stk. 4,
at ved behandlingen af klager efter retssikkerhedslovens § 59
b, stk. 1, jf. dog § 59 b, stk. 5, deltager to ankechefer,
hvoraf den ene er formand, jf. dog § 59 d, stk. 5, samt et
medlem udpeget af beskæftigelsesministeren efter indstilling
fra hver af følgende organisationer: KL, LO og DA.
Det følger af retssikkerhedslovens § 59 b, stk. 5,
at ved behandlingen af spørgsmål om arbejdsgiverens
betaling af dagpengegodtgørelse for 1., 2. og 3.
ledighedsdag efter lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.
deltager to ankechefer, hvoraf den ene er formand, samt et medlem
fra henholdsvis LO og DA. Ved behandlingen af klager over
afgørelser efter ferieloven og spørgsmål om
arbejdsgiverens overholdelse af oplysningspligten efter lov om
arbejdsgiverens pligt til at underrette lønmodtageren om
vilkårene for ansættelsesforholdet deltager to
ankechefer, hvoraf den ene er formand, samt et medlem fra
henholdsvis LO og DA, jf. dog § 59 b, stk. 6 og 7. Medlemmerne
udpeges af beskæftigelsesministeren efter indstilling fra
organisationerne. Der henvises i øvrigt til
bemærkninger til lovforslagets § 1, nr. 10.
Det følger af retssikkerhedslovens § 59 b, stk. 6,
at hvis en lønmodtager eller en arbejdsgiver, der er part i
en sag omfattet af § 59 b, stk. 5, 2. pkt., er tilknyttet en
organisation, som ikke er medlem af en hovedorganisation, deltager
foruden medlemmerne i § 59 b, stk. 5, en repræsentant
fra lønmodtager- eller arbejdsgiverorganisationen. Hvis der
er tale om offentlige arbejdsgivere, deltager et medlem fra KL
eller en repræsentant for Danske Regioner eller
Finansministeriet.
Det foreslås, at FH vil blive indstillingsberettiget til
Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg i stedet for LO.
Baggrunden for forslaget er, at LO og FTF med virkning fra 1.
januar 2019 er fusioneret under navnet Fagbevægelsens
Hovedorganisation.
Forslaget vil ikke indebære ændringer i
Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalgs opgaver og vil ikke
medføre, at der skal ske ændring af den aktuelle
sammensætning af Ankestyrelsens
Beskæftigelsesudvalg.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets almindelige
bemærkninger punkt 2.2.
Til nr. 12
Overskriften til kapitel 10 i
retssikkerhedsloven er "Almindelige klageregler".
Retssikkerhedslovens kapitel 10 indeholder en række regler
om behandling af klager over afgørelser truffet af
kommunerne, herunder jobcentrene, og Udbetaling Danmark. Kapitlet
indeholder bl.a. regler om genvurdering, klagefrister samt en
række regler for Ankestyrelsens behandling af sager.
Retssikkerhedslovens § 61 om uenighed mellem kommuner om
deres forpligtelser er placeret i retssikkerhedslovens kapitel 10
med overskriften "Almindelige klageregler" i en særskilt
bestemmelse ved siden af den almindelige regel om klageadgang.
Som følge af Vestre Landsrets dom af 16. december 2015
optrykt i Ugeskrift for Retsvæsen 2016, side 1339, som har
fastslået, at Ankestyrelsen i sager om uenighed mellem
kommuner om deres forpligtelser ikke fungerer som en almindelig
klageinstans, men som et tvistløsningsorgan, skal
Ankestyrelsen ikke behandle sådanne sager på samme
måde som klager indbragt efter retssikkerhedslovens §
60, dvs. som om den ene kommune har truffet en bindende
afgørelse i forhold til den anden.
Da retssikkerhedslovens § 61 således ikke regulerer
en almindelige klageadgang men en funktion som
tvistløsningsorgan, er overskriften til kapitel 10 ikke
fuldt ud dækkende for indholdet af kapitlet. Det
foreslås derfor, at overskriften til kapitel 10 ændres
til "Almindelige klageregler m.v.".
Til nr. 13
Overskriften før retssikkerhedslovens § 60 er
"Klageadgang". Overskriften knytter sig til retssikkerhedslovens
§§ 60-65, hvorefter der er en ny overskrift før
§ 66.
Som følge af Vestre Landsrets dom af 16. december 2015
optrykt i Ugeskrift for Retsvæsen 2016, side 1339, som har
fastslået, at Ankestyrelsen i sager om uenighed mellem
kommuner om deres forpligtelser ikke fungerer som en almindelig
klageinstans, men som et tvistløsningsorgan, skal
Ankestyrelsen ikke behandle sådanne sager på samme
måde som klager indbragt efter retssikkerhedslovens §
60, dvs. som om den ene kommune har truffet en bindende
afgørelse i forhold til den anden.
For at tydeliggøre at retssikkerhedslovens § 61 ikke
er en bestemmelse, som regulerer en klageadgang men en funktion som
tvistløsningsorgan i sager om uenighed mellem kommuner om
deres forpligtelser, foreslås det, at overskriften før
§ 60 ændres til "Klageadgang og behandling af sager om
uenighed".
Til nr. 14
Efter retssikkerhedslovens § 61 kan sager om uenighed
mellem kommuner om deres forpligtelser indbringes for
Ankestyrelsen. Det følger heraf, at Ankestyrelsen kan
træffe afgørelse om den forpligtelse, der er uenighed
om. Det drejer sig navnlig om sager, hvor kommuner er uenige om
spørgsmål om opholdskommune, hvilken kommune, der har
pligten til at yde hjælp, og om mellemkommunal refusion.
Ankestyrelsen har hidtil i sager om uenighed mellem kommuner
fungeret som klageinstans og har behandlet sådanne sager som
en efterprøvelse af en afgørelse, som én
kommune har truffet over for en anden kommune.
Ankestyrelsen har behandlet sagerne på samme måde
som klager indbragt efter retssikkerhedslovens § 60, dvs. hvor
en kommune har truffet en afgørelse med en borger som
modtager.
Praksis har således været, at kommune A skulle
fremsætte et krav over for kommune B, hvorefter kommune B
skulle træffe en afgørelse over for kommune A om,
hvorvidt kommune B kunne imødekomme kravet.
Afgørelsen skulle indeholde begrundelse og klagevejledning.
Kommune A kunne klage over afgørelsen til Ankestyrelsen, og
kommune B skulle genvurdere afgørelsen efter
retssikkerhedslovens § 66 og anvende et ankeskema ved
indsendelsen af genvurderinger til Ankestyrelsen. Klagefristen
på fire uger i retssikkerhedslovens § 67 blev
anvendt.
Ankestyrelsen har herefter på grundlag af klagen foretaget
en efterprøvelse af B kommunes afgørelse, og
resultatet af styrelsens afgørelse har været
stadfæstelse, hjemvisning, ophævelse eller
ændring af afgørelsen.
Vestre Landsret har ved en dom af 16. december 2015 optrykt i
Ugeskrift for Retsvæsen 2016, side 1339 fastslået, at
Ankestyrelsen i sager om uenighed mellem kommuner om deres
forpligtelser ikke, som det hidtil har været praksis,
fungerer som en almindelig klageinstans, men som et
tvistløsningsorgan.
Dommen indebærer, at Ankestyrelsen ikke kan behandle
sådanne sager på samme måde som klager indbragt
efter retssikkerhedslovens § 60, dvs. som om den ene kommune
har truffet en bindende afgørelse i forhold til den anden,
som der hidtil været praksis for.
Klagefristen i retssikkerhedslovens § 67 og
genvurderingsreglen i retssikkerhedslovens § 66 kan
således ikke anvendes, ligesom Ankestyrelsens
afgørelse ikke kan gå ud på stadfæstelse,
hjemvisning, ophævelse eller ændring af den
afgørelse, der er klaget over, jf. retssikkerhedslovens
§ 68, stk. 2. Det skyldes, at indholdet af disse bestemmelser
er knyttet direkte til tidspunktet for eller indholdet af en
konkret afgørelse truffet af en kommunalbestyrelse, mens
Ankestyrelsens behandling af en sag om uenighed mellem kommuner om
deres forpligtelser ikke er en efterprøvelse af en
afgørelse, men vil være en afgørelse truffet i
første instans.
Dommen ændrer ikke ved, at Ankestyrelsen efter
retssikkerhedslovens § 61 kan træffe afgørelse i
sager om uenighed mellem kommuner om deres forpligtelser.
Kommunerne skal dog ikke træffe afgørelser over for
hinanden. Hvis kommuner er uenige om deres forpligtelser, kan de
indbringe sagen for Ankestyrelsen. Ankestyrelsen vil træffe
afgørelse i tvisterne med angivelse af et bestemt konkret
resultat.
Det foreslås, at det vil fremgå udtrykkeligt af
retssikkerhedslovens § 61, at Ankestyrelsen træffer
afgørelse i sagen.
Hermed vil det blive tydeliggjort, at resultatet af
Ankestyrelsens behandling af sagen er bindende for de kommuner, der
er parter i sagen. Kommuner, der ikke er enige i Ankestyrelsens
konkrete afgørelse, kan som hidtil anlægge retssag mod
hinanden om kravet.
I retssikkerhedslovens § 66, stk. 2, er der en bemyndigelse
til social- og indenrigsministeren til at fastsætte regler om
obligatorisk brug af et bestemt ankeskema, når en myndighed
skal genvurdere en afgørelse på grund af en klage og
indsende sagen til Ankestyrelsen.
I § 13 i retssikkerhedsbekendtgørelsen er det med
hjemmel i bemyndigelsen fastsat, at kommunalbestyrelsen ved
indsendelse af en klagesag til Ankestyrelsen skal benytte et
ankeskema, der er udarbejdet af Ankestyrelsen.
Bemyndigelsen i retssikkerhedslovens § 66 gælder i
dag ikke, som det tidligere har været antaget, for sager om
uenighed mellem kommuner om deres forpligtelser, der indbringes for
Ankestyrelsen efter retssikkerhedslovens § 61.
Det foreslås, at der indføres en tilsvarende
bemyndigelse for sager om uenighed mellem kommuner om deres
forpligtelser i retssikkerhedslovens § 61 i et nyt stk. 2.
Det er hensigten, at det på baggrund af bemyndigelsen
fastsættes i retssikkerhedsbekendtgørelsen, at
kommunerne også ved indsendelse af sager om uenighed skal
benytte et særligt skema. Et sådant skema til frivillig
brug ved indsendelse i sager om mellemkommunal uenighed findes
allerede på Ankestyrelsens hjemmeside.
Et obligatorisk krav om brug af skemaet vil medvirke til at
sikre et generelt kvalificeret oplysningsgrundlag fra sagens
modtagelse i Ankestyrelsen samt mulighed for at afvise behandling
af sager, der indkommer uden brug af skema eller ved mangelfuld
udfyldning af skema.
Til nr. 15
Efter retssikkerhedslovens § 80 nedsætter
Ankestyrelsen et centralt rådgivende udvalg - Det
Rådgivende Praksisudvalg - til støtte for sin indsats
med at koordinere praksis.
I retssikkerhedslovens § 81 om Det Rådgivende
Praksisudvalg i Ankestyrelsen er det fastsat, at "Chefen" for
Ankestyrelsen er formand for udvalget.
Betegnelsen for chefen for Ankestyrelsen er efter
retssikkerhedslovens § 51 "direktøren". Denne
betegnelse blev indført ved lov nr. 1543 af 13. december
2016 om ændring af lov om social service, lov om
retssikkerhed og administration på det sociale område
og lov om voksenansvar for anbragte børn og unge, uden at
retssikkerhedslovens § 81 blev ændret i overensstemmelse
hermed.
Det foreslås at ændre formuleringen af
retssikkerhedslovens § 81, så der også her
anvendes betegnelsen "direktøren" om chefen for
Ankestyrelsen.
Til nr. 16
I retssikkerhedslovens § 80 er det fastsat, at
Ankestyrelsen nedsætter et centralt rådgivende udvalg -
Det Rådgivende Praksisudvalg - til støtte for sin
indsats med at koordinere praksis. Udvalget har til opgave at
følge og rådgive Ankestyrelsen om den koordinering af
praksis, som Ankestyrelsen har pligt til at foretage. Udvalget skal
desuden rådgive Ankestyrelsen om kriterier for
udvælgelse af de klagesager, der kan udtages til behandling
med deltagelse af beskikkede medlemmer, jf. retssikkerhedslovens
§ 52 c, stk. 2, og § 59 a, stk. 3.
I retssikkerhedsloven § 81 er det fastsat, at chefen for
Ankestyrelsen er formand for udvalget. De øvrige medlemmer
udpeges af Ankestyrelsen efter indstilling fra KL, DA, LO, FTF og
DH.
Det foreslås, at FH vil blive indstillingsberettiget til
Det Rådgivende Praksisudvalg i stedet for LO og FTF.
Baggrunden for forslaget er, at LO og FTF med virkning fra 1.
januar 2019 er fusioneret under navnet Fagbevægelsens
Hovedorganisation.
Forslaget vil ikke indebærer ændringer i Det
Rådgivende Praksisudvalgs opgaver og vil ikke medføre,
at der skal ske ændring af den aktuelle sammensætning
af det Rådgivende Praksisudvalg.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets almindelige
bemærkninger punkt 2.2.
Til nr. 17
Efter retssikkerhedslovens § 82 har kommunalbestyrelserne
og regionsrådene pligt til at tilvejebringe og indsende
statistik på henholdsvis social- og indenrigsministerens
lovområder og sundheds- og ældreministerens
område inden for lov om social service.
Retssikkerhedslovens § 84 indeholder bemyndigelser til
henholdsvis social- og indenrigsministeren og sundheds- og
ældreministeren til at fastsætte nærmere regler
om omfanget af oplysninger og om, hvordan de skal indsendes.
Indtil 1. januar 2018 var reglerne om kommunalbestyrelsernes og
regionsrådenes pligt til at indsende oplysninger på den
daværende børne- og socialministers område
fastsat i retssikkerhedslovens § 82, stk. 1, og på den
daværende ældreministers område fastsat i lovens
§ 82, stk. 2. I bemyndigelsen i lovens § 84, stk. 2, er
der henvist til retssikkerhedslovens § 82, stk. 2.
Ved lov nr. af 660 af 8. juni 2017 om ændring af lov om
so?cial service, lov om socialtilsyn og lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område blev der fra 1.
januar 2018 foretaget ændringer i retssikkerhedslovens
§§ 82 og 84. Herunder blev der i § 82 indsat et nyt
stk. 2 vedrørende den daværende børne- og
socialministers område. Det hidtidige stk. 2 om den
daværende ældreministers område blev dermed stk.
3.
I § 84, stk. 2, blev der samtidig foretaget en
ændring af henvisningen til § 82. Hensigten var, som
anført i bemærkningerne til lovforslaget, jf.
Folketingstidende 2016-17, A, L 150, som fremsat, side 55, at
tydeliggøre, at bemyndigelsen skulle omfatte de oplysninger
på ældreministerens område, der herefter var
omfattet af lovens § 82, stk. 3. I lovteksten er imidlertid
fejlagtigt indsat en henvisning til § 82, stk. 2.
Det foreslås derfor, at denne forkerte henvisning
ændres, så der i retssikkerhedslovens § 84, stk.
2, henvises til § 82, stk. 3.
Til §
2
Det foreslås, at loven skal træde i kraft den 1.
juli 2020.
Da retssikkerhedsloven ikke gælder for
Færøerne og Grønland, jf. retssikkerhedslovens
§ 90, stk. 1, vil de foreslåede ændringer af
retssikkerhedsloven heller ikke gælde for
Færøerne og Grønland og kan ikke sættes i
kraft for disse dele af riget.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om retssikkerhed og administration
på det sociale område, jf. lovbekendtgørelse nr.
826 af 16. august 2019, som bl.a. ændret ved § 3 i lov
nr. 550 af 7. maj 2019 og senest ved § 13 i lov nr. 1559 af
27. december 2019 foretages følgende ændringer: | | | | § 14.
Kommunalbestyrelsen kan udlevere oplysninger til apotekerne om
navn, personnummer og den personlige tillægsprocent
vedrørende personer, der modtager personligt tillæg
til medicinudgifter. Oplysningerne kan også gives i
elektronisk form og udleveres uden samtykke fra den enkelte. | | 1. I § 14, 1. pkt., indsættes efter
»modtager«:? ?»helbredstillæg
eller«. | | | | § 43.
Når en myndighed overlader opgaver efter lov om aktiv
socialpolitik, lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,
dagtilbudsloven, lov om sygedagpenge, lov om ret til orlov og
dagpenge ved barsel og lov om social service til andre end
offentlige myndigheder, er disse omfattet af reglerne i
forvaltningsloven og lov om offentlighed i forvaltningen bortset
fra bestemmelserne i §§ 11-12 og 15-17 i forhold til den
opgave, der udføres. Dette gælder også for
privatinstitutioner, jf. § 19, stk. 5, og § 51, stk. 4, i
dagtilbudsloven og for friplejeboliger. | | 2. I § 43, stk. 1,1. pkt., udgår
», lov om ret til orlov og dagpenge ved barsel«. | Stk. 2.
--- | | | | | | § 52. Social-
og indenrigsministeren fastsætter antallet af beskikkede
medlemmer og stedfortrædere, der udpeges af social- og
indenrigsministeren efter indstilling fra | | | 1) Dansk Arbejdsgiverforening, | | 3. § 52, stk. 1, nr. 2 og 3, ophæves, og i stedet
indsættes: | 2) Landsorganisationen i Danmark, | | »2) Fagbevægelsens
Hovedorganisation,« | 3) Funktionærernes og
Tjenestemændenes Fællesråd, | | Nr. 4 og 5 bliver herefter nr. 3 og 4. | 4) KL (Kommunernes Landsforening)
og | | | 5) Danske Handicaporganisationer. | | | Stk. 2 og 3.
--- | | | | | | § 52
a. --- | | | Stk. 2.
--- | | 4. I § 52 a indsættes efter stk. 2 som
nyt stykke: | | | »Stk. 3.
Ankestyrelsen træffer afgørelse uden medvirken af
beskikkede medlemmer i sager omfattet af § 61 om uenighed
mellem kommuner om deres forpligtelser, jf. dog § 52
c.« | | | Stk. 3 og 4 bliver herefter stk. 4 og
5. | | | | Stk. 4. I sager
omfattet af stk. 1, stk. 2, 1. pkt., og stk. 3 kan Ankestyrelsen i
tilfælde, hvor der er tale om en øjeblikkelig
opstået trangssituation, eller hvor der i øvrigt er
særligt behov herfor, træffe en foreløbig
afgørelse. Ankestyrelsen skal snarest muligt træffe en
endelig afgørelse i sagen. | | 5. I § 52 a, stk. 4, 1. pkt., der bliver stk.
5, 1. pkt., ændres »stk. 3« til: »stk.
4«. | | | | § 52 c.
Når Ankestyrelsen skønner, at en sag, der er omfattet
af § 52 a, stk. 1 eller 3, har principiel eller generel
betydning, træffes afgørelse i sagen på et
møde efter reglerne om udvidet votering, jf. § 55, stk.
2, nr. 1. | | 6. I § 52 c, stk. 1, ændres
»§ 52 a, stk. 1 eller 3,« til: »§ 52 a,
stk. 1, 3 eller 4,«. | Stk. 2.
Ankestyrelsen kan i sager, som er omfattet af § 52 a, stk. 1,
beslutte, at afgørelse skal træffes på et
møde eller ved skriftlig indstilling til medlemmerne, jf.
§ 53, stk. 1-3. | | 7. I § 52 c, stk. 2, ændres
»§ 52 a, stk. 1,« til: »§ 52 a, stk. 1
og 3,«. | | | | § 59
a. --- | | | Stk. 2 og 3.
--- | | | Stk. 4. Ved
behandlingen i Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg deltager 2
ankechefer, hvoraf den ene er formand, jf. dog § 59 d, stk. 5,
og 1 medlem udpeget af beskæftigelsesministeren efter
indstilling fra hver af følgende organisationer, jf. dog
stk. 5: | | 8. I § 59 a, stk. 4, nr. 2, og stk. 5, ændres
»Landsorganisationen i Danmark« til:
»Fagbevægelsens Hovedorganisation«. | 1) KL (Kommunernes Landsforening). | | | 2) Landsorganisationen i Danmark. | | | 3) Dansk Arbejdsgiverforening. | | | 4) Danske Handicaporganisationer. | | | Stk. 5. Ved
behandlingen af klager over afgørelser om ret til
sygedagpenge eller ret til orlov og dagpenge ved barsel til
søfarende deltager i stedet for de 2 medlemmer, der er
udpeget efter indstilling fra Landsorganisationen i Danmark og
Dansk Arbejdsgiverforening, 2 medlemmer udpeget af
beskæftigelsesministeren efter indstilling fra henholdsvis en
rederiorganisation og en organisation for søfarende. | | | Stk. 6. §
50, stk. 4, § 51, stk. 3, § 52 a, stk. 4, §§
57, 59, 60 og 66-70, § 72, stk. 1 og 7, og § 74 finder
anvendelse på behandling af klager efter stk. 1-3. | | 9. I § 59 a, stk. 6, ændres
»§ 52 a, stk. 4,« til: »§ 52 a, stk.
5,«. | | | | § 59
b. --- | | | Stk.
2. --- | | | Stk. 3.
Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg behandler endvidere
spørgsmål om en arbejdsgivers betaling af
dagpengegodtgørelse for 1., 2. og 3. ledighedsdag efter lov
om arbejdsløshedsforsikring m.v. samt
spørgsmål, der er indbragt for udvalget om en
arbejdsgivers overholdelse af oplysningspligten efter lov om
arbejdsgiverens pligt til at underrette lønmodtageren om
vilkårene for ansættelsesforholdet. | | 10. I § 59 b, stk. 3 og stk. 5, 1. pkt., ændres »1., 2.
og 3.« til: »1. og 2.«. | Stk. 4. Ved
behandlingen af klager efter stk. 1, jf. dog stk. 5, deltager to
ankechefer, hvoraf den ene er formand, jf. dog § 59 d, stk. 5,
samt et medlem udpeget af beskæftigelsesministeren efter
indstilling fra hver af følgende organisationer: | | 11. I § 59 b, stk. 4, nr. 2, stk. 5, 1. og
2. pkt., og i stk.
6, 1. pkt., ændres »Landsorganisationen i
Danmark« til: »Fagbevægelsens
Hovedorganisation«. | 1) KL (Kommunernes Landsforening). | | | 2) Landsorganisationen i Danmark. | | | 3) Dansk Arbejdsgiverforening. | | | Stk. 5. Ved
behandlingen af spørgsmål om arbejdsgiverens betaling
af dagpengegodtgørelse for 1., 2. og 3. ledighedsdag efter
lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. deltager to ankechefer,
hvoraf den ene er formand, samt et medlem fra henholdsvis
Landsorganisationen i Danmark og Dansk Arbejdsgiverforening. Ved
behandlingen af klager over afgørelser efter ferieloven og
spørgsmål om arbejdsgiverens overholdelse af
oplysningspligten efter lov om arbejdsgiverens pligt til at
underrette lønmodtageren om vilkårene for
ansættelsesforholdet deltager to ankechefer, hvoraf den ene
er formand, samt et medlem fra henholdsvis Landsorganisationen i
Danmark og Dansk Arbejdsgiverforening, jf. dog stk. 6 og 7.
Medlemmerne udpeges af beskæftigelsesministeren efter
indstilling fra organisationerne. | | | Stk. 6. Hvis en
lønmodtager eller en arbejdsgiver, der er part i en sag
omfattet af stk. 5, 2. pkt., er medlem af en organisation, som ikke
er tilknyttet Landsorganisationen i Danmark eller Dansk
Arbejdsgiverforening, deltager foruden medlemmerne i stk. 5 en
repræsentant fra hovedorganisationen for den
pågældende lønmodtager- eller
arbejdsgiverorganisation. Hvis der er tale om offentlige
arbejdsgivere, deltager et medlem fra KL eller en
repræsentant for Danske Regioner eller
Finansministeriet. | | | Stk. 7-9.
--- | | | | | | | | 12. Overskriften til kapitel 10 affattes
således: | | | | Kapitel 10 | | »Kapitel 10 | Almindelige
klageregler | | Almindelige
klageregler m.v.«. | | | | | | 13. Overskriften før § 60 affattes
således: | | | | Klageadgang | | »Klageadgang
og behandling af sager om uenighed«. | | | | §
60. --- | | | | | 14. § 61 affattes således: | | | | § 61. Hvis
der opstår uenighed mellem kommuner om deres forpligtelser,
kan sagen indbringes for Ankestyrelsen. | | Ȥ 61.
Hvis der opstår uenighed mellem kommuner om deres
forpligtelser, kan sagen indbringes for Ankestyrelsen, der
træffer afgørelse i sagen. | | | Stk. 2. Social-
og indenrigsministeren kan fastsætte regler om, at
kommunalbestyrelsen skal benytte et særligt skema ved
indsendelsen af sager til Ankestyrelsen efter stk. 1.« | | | | § 81. Chefen
for Ankestyrelsen er formand for udvalget. De øvrige
medlemmer udpeges af Ankestyrelsen efter indstilling fra | | 15. I § 81, 1. pkt., ændres
»Chefen« til: »Direktøren«. | 1) KL (Kommunernes Landsforening), | | | 2) Dansk Arbejdsgiverforening, | | 16. § 81, nr. 3 og 4, ophæves, og i stedet
indsættes: | 3) Landsorganisationen i Danmark, | | »3) Fagbevægelsens
Hovedorganisation og«. | 4) Funktionærernes og
Tjenestemændenes Fællesråd og | | Nr. 5 bliver herefter nr. 4. | 5) Danske Handicaporganisationer. | | | | | | §
84. --- | | | Stk. 2.
Ældreministeren kan fastsætte regler om omfanget af
oplysninger for hjælpen efter §§ 79, 79 a, 83-84,
86, 88, 90-94 a, 119-122, 151-151 c, § 161, stk. 2 og 3, og
§§ 192 og 192 a i lov om social service, jf. § 82,
stk. 2, og § 83, stk. 2 og 4, og om, hvordan oplysningerne
skal ajourføres og indsendes, herunder om leveranceform,
leveranceformat og leverancefrist, og hvem der er
datamodtager. | | 17. I § 84, stk. 2, ændres »§
82, stk. 2,« til: »§ 82, stk. 3,«. | | | |
|