Fremsat den 5. februar 2020 af justitsministeren (Nick Hækkerup)
Forslag
til
Lov om ændring af straffeloven
(Forstærket indsats mod
eksplosivstoffer)
§ 1
I straffeloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 976 af 17. september 2019, som ændret ved lov nr. 1425 af
17. december 2019, nr. 1426 af 17. december 2019 og nr. 1563 af 27.
december 2019, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 114 a, 1. pkt., ændres
»nr. 1-7« til: »nr. 1-8«.
2. I
§ 114 a indsættes som nr. 8:
»8)
Overtrædelse af § 183, stk. 1 eller 2, når der er
tale om forvoldelse af sprængning rettet mod en offentlig
bygning eller institution.«
3. I
§ 192 a indsættes som stk. 4:
»Stk. 4.
Ved fastsættelsen af straffen for ulovlig besiddelse af andre
våben eller eksplosivstoffer efter stk. 1, nr. 2, skal det
indgå som en skærpende omstændighed, at
våbnet eller eksplosivstoffet besiddes på offentligt
tilgængeligt sted eller andet sted, hvor mennesker
færdes eller opholder sig. Besiddes der samtidig anordninger,
der kan bringe våbnet eller eksplosivstoffet til
sprængning, skal dette indgå som en yderligere
skærpende omstændighed ved
straffastsættelsen.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. juli 2020.
Bemærkninger til lovforslaget
| Indholdsfortegnelse | | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets hovedpunkter | | 2.1. | Sprængning rettet mod en offentlig
bygning eller institution | | | 2.1.1. | Gældende ret | | | 2.1.2. | Justitsministeriets overvejelser | | | 2.1.3. | Den foreslåede ordning | | 2.2. | Skærpelse af straffen for ulovlig
besiddelse af andre våben end skydevåben samt
eksplosivstoffer på offentligt tilgængeligt sted eller
andet sted, hvor mennesker færdes eller opholder sig | | | 2.2.1. | Gældende ret | | | 2.2.2. | Justitsministeriets overvejelser | | | 2.2.3. | Den foreslåede ordning | 3. | Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet mv. | 5. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 6. | Miljømæssige
konsekvenser | 7. | Forholdet til EU-retten | 8. | Hørte myndigheder og organisationer
mv. | 9. | Sammenfattende skema | |
|
1. Indledning
Regeringen har den 10. oktober 2019 offentliggjort et udspil om
tryghed og sikkerhed i det offentlige rum. Siden februar 2019 har
der været en række sprængninger i
hovedstadsområdet. To af disse har været rettet direkte
mod offentlige bygninger - Skattestyrelsen og en lokalpolitistation
på Nørrebro i København.
Regeringen ønsker at sætte hårdt ind over for
kriminelle grupper, der placerer bomber i det offentlige rum eller
skyder løs på offentlige gader. Det skal aldrig
accepteres, at bombesprængninger eller skyderier, der spreder
frygt og utryghed, bliver hverdag i Danmark.
Regeringen udarbejdede på den baggrund - i tæt
dialog med Rigspolitiet og Rigsadvokaten - Trygheds- og
Sikkerhedspakken, der indeholder 16 nye tiltag. Initiativerne
falder i tre dele og omhandler øget mulighed for
overvågning, styrkelse af politiets efterforskningsmuligheder
og en forstærket indsats mod sprængstoffer.
Formålet med dette lovforslag er at følge op
på de initiativer i Trygheds- og Sikkerhedspakken, der
omhandler en forstærket indsats mod sprængstoffer.
Lovforslaget indeholder forslag om at indsætte en ny
bestemmelse i straffelovens § 114 a, der omfatter
overtrædelse af straffelovens § 183, stk. 1 eller 2,
når der er tale om forvoldelse af sprængning rettet mod
en offentlig bygning eller institution. Den foreslåede
bestemmelse indebærer, at sådanne handlinger skal
betragtes som et angreb mod staten og som sådan omfattes af
kapitel 12 og 13.
Med den foreslåede bestemmelse indføjes en
sidestrafferamme med mulighed for strafforhøjelse, når
en sprængning, omfattet af straffelovens § 183, stk. 1
eller 2, er forvoldt mod en offentlig bygning eller institution.
Der er således ikke med den foreslåede bestemmelse
tilsigtet nogen nykriminalisering.
Det foreslås endvidere, at der indsættes en ny
bestemmelse i straffelovens § 192 a, hvor det slås fast,
at det ved fastsættelsen af straffen for ulovlig besiddelse
af våben eller eksplosivstoffer, der på grund af deres
særdeles farlige karakter er egnet til at forvolde betydelig
skade (straffelovens § 192 a, stk. 1, nr. 2), skal indgå
som en skærpende omstændighed, at våbnet eller
eksplosivstoffet besiddes på offentligt tilgængeligt
sted eller andet sted, hvor mennesker færdes eller opholder
sig. Den foreslåede bestemmelse omfatter ikke
skydevåben, der allerede er omfattet af en
strafskærpelsesregel, jf. den gældende § 192 a,
stk. 3. Det forudsættes, at strafniveauet med forslaget
forhøjes med omkring en tredjedel i forhold til den straf,
der i dag ville blive fastsat af domstolene.
Hvis der samtidig besiddes anordninger, der kan bringe
våbnet eller eksplosivstoffet til sprængning, skal
dette indgå som en yderligere skærpende
omstændighed ved straffastsættelsen.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Sprængning rettet mod en offentlig bygning eller
institution
2.1.1. Gældende ret
2.1.1.1. Straffelovens § 183
Efter straffelovens § 183, stk. 1, straffes den, der med
forsæt til skade på andres person eller formue
forvolder sprængning, spredning af skadevoldende luftarter,
oversvømmelse, skibbrud, jernbane- eller anden
transportulykke, med fængsel indtil 12 år.
Det følger af straffelovens § 183, stk. 2, at
straffen er fængsel indtil på livstid, når en af
de i stk. 1 nævnte handlinger foretages under de i § 180
angivne omstændigheder. Efter straffelovens § 180
straffes den, der sætter ild til egen eller fremmed ejendom
under sådanne omstændigheder, at den
pågældende indser, at andres liv derved udsættes
for overhængende fare, eller det sker med forsæt til at
volde omfattende ødelæggelse af fremmed ejendom eller
til at befordre oprør, plyndring eller anden sådan
forstyrrelse af samfundsordenen, med fængsel indtil på
livstid.
Er forbrydelsen begået uagtsomt, er straffen efter §
183, stk. 3, bøde eller fængsel indtil 2 år.
Der findes enkelte trykte domme om straffelovens § 183. I
den forbindelse kan nævnes Østre Landsrets dom af 10.
juni 1988, offentliggjort i Ugeskrift for Retsvæsen 1988, s.
813, om en ikke tidligere straffet tiltalt, der bragte fem
tidsindstillede rørbomber til sprængning i
kælderen på et hospital, hvorved der forvoldtes skade
for ca. 69.000 kr. Tiltalte havde i kælderen på et
andet hospital anbragt fem tilsvarende bomber, som blev fundet af
politiet, før sprængning fandt sted. Endelig havde
tiltalte i et brev til politiet truet med tilsvarende
sprængninger bl.a. i varehuse, medmindre en gruppe, som
tiltalte angav at tilhøre, fik udbetalt 16 mio. kr. Tiltalte
blev for overtrædelse af § 183, stk. 2, jf. stk. 1, jf.
til dels § 21 (forsøg), og efter § 286, stk. 3,
jf. § 281, nr. 1, (afpresning af særlig grov
beskaffenhed) straffet med fængsel i 4 år.
Herudover kan nævnes Østre Landsrets dom af 5.
august 1998, offentliggjort i Ugeskrift for Retsvæsen 1998,
s. 1609, der angik en tiltalt, som senest i 1997 var straffet med
henholdsvis 20 dages hæfte og 60 dages fængsel for
berigelsesforbrydelser og våbenlovsovertrædelser.
Tiltalte blev straffet med fængsel i 2 år og 6
måneder for overtrædelse af bl.a. straffelovens §
183, stk. 1, § 192 a (ulovlig besiddelse af våben af
særdeles farlig karakter) og § 252, stk. 1
(forsætlig fareforvoldelse), samt § 266 (trusler) ved at
have besiddet en skarpladt håndgranat, afsikret den,
løbet rundt og truet med den i hånden samt ved at have
kastet den gennem en butiksrude med skader for ca. 250.000 kr. til
følge.
Der kan endvidere henvises til Vestre Landsrets dom af 2.
november 2004, offentliggjort i Tidsskrift for Kriminalret 2005, s.
74, om en tiltalt, der havde bragt en hjemmelavet bombe til
sprængning i en baggård til en byejendom, hvorved der
skete skade for ca. 140.000 kr. Tiltalte blev for
overtrædelse af bl.a. straffelovens § 183, stk. 1,
straffet med en betinget fængselsstraf i 3 måneder.
Vestre Landsret bemærkede i den forbindelse, at forholdet
måtte henføres til den nedre ende af bestemmelsens
anvendelsesområde.
2.1.1.2. Straffelovens § 114
Ved lov nr. 378 af 6. juni 2002 om ændring af
straffeloven, retsplejeloven, lov om konkurrence- og
forbrugerforhold på telemarkedet, våbenloven,
udleveringsloven samt lov om udlevering af lovovertrædere til
Finland, Island, Norge eller Sverige (Gennemførelse af
FN-konventionen til bekæmpelse af finansiering af terrorisme,
gennemførelse af FN's Sikkerhedsråds resolution nr.
1373 (2001) samt øvrige initiativer til bekæmpelse af
terrorisme m.v.) blev der bl.a. indsat en særlig
terrorismebestemmelse i straffelovens § 114, som indeholder en
definition af begrebet terrorisme.
Det fremgår bl.a. af § 114, at for terrorisme
straffes med fængsel indtil på livstid den, som med
forsæt til at skræmme en befolkning i alvorlig grad
eller uretmæssigt at tvinge danske eller udenlandske
offentlige myndigheder eller en international organisation til at
foretage eller undlade at foretage en handling eller at
destabilisere eller ødelægge et lands eller en
international organisations grundlæggende politiske,
forfatningsmæssige, økonomiske eller
samfundsmæssige strukturer ved overtrædelse af
straffelovens § 183, stk. 1 eller 2, forvolder
sprængning, når handlingen i kraft af sin karakter
eller den sammenhæng, hvori den begås, kan
tilføje et land eller en international organisation alvorlig
skade. Af bestemmelsen følger det endvidere, at den, der med
samme forsæt, truer med at forvolde en sprængning som
nævnt i § 183, stk. 1 og 2, straffes på samme
måde.
Bestemmelsen er bl.a. ændret ved lov nr. 501 af 12. juni
2009 om ændring af straffeloven, retsplejeloven,
våbenloven, lov om politiets virksomhed, lov om fuldbyrdelse
af straf m.v. og forvaltningsloven (Styrket indsats mod
bandekriminalitet m.v.), hvor bestemmelsens stk. 1, nr. 6, blev
ændret i forbindelse med nyaffattelsen af straffelovens
§ 192 a.
Bestemmelsen gennemfører navnlig EU's
rammeafgørelse om bekæmpelse af terrorisme, der i
artikel 1 forpligter medlemslandene til særskilt at
kriminalisere en række forsætlige handlinger som
terrorhandlinger. Bestemmelsen omfatter meget alvorlige
forbrydelser, der begås for at forstyrre samfundsordenen og
skræmme befolkningen.
For at en handling falder ind under straffelovens § 114,
stk. 1, skal der foreligge et særligt terrorismeforsæt,
som består i, at handlingen skal være foretaget med
forsæt til enten at skræmme befolkningen i alvorlig
grad eller uretmæssigt at tvinge offentlige myndigheder eller
en international organisation til at foretage eller undlade at
foretage en handling eller at destabilisere eller
ødelægge vedkommende lands eller internationale
organisationers grundlæggende politiske,
forfatningsmæssige, økonomiske eller
samfundsmæssige strukturer.
Herudover er det en betingelse for at straffe efter
bestemmelsen, at handlingen er egnet til at forvolde landet eller
den internationale organisation alvorlig skade. Herved
forstås ikke blot alvorlig skade i økonomisk forstand,
men enhver form for alvorlig skade, der tilføjes et land
eller en international organisation.
Det er derimod ikke en betingelse, at den pågældende
handling skal have haft et videregående politisk
formål, og bestemmelsen finder derfor anvendelse på
andre handlinger, hvis formål f.eks. er at skabe almindelig
uro, økonomisk kaos mv.
2.1.1.3. Straffelovens § 114 a
Ved lov nr. 542 af 8. juni 2006 om ændring af
straffeloven, retsplejeloven og forskellige andre love (Styrkelse
af indsatsen for at bekæmpe terrorisme m.v.) blev bl.a.
straffelovens § 114 a nyaffattet, således at
bestemmelsen omfatter alle handlinger, der efter Europarådets
konvention om forebyggelse af terrorisme skal anses som
terrorhandlinger, og som ikke allerede er omfattet af
terrorismebestemmelsen i straffelovens § 114.
Det følger af straffelovens § 114 a, at straffen for
overtrædelse af de handlinger, som er nævnt i
bestemmelsens nr. 1-7, kan overstige den højeste for
lovovertrædelsen foreskrevne straf med indtil det halve,
når handlingen er omfattet af vedkommende artikel i en af de
konventioner, der er opregnet i bestemmelsen. Hvis den
højeste straf, der er foreskrevet for den
pågældende handling, er mindre end 4 års
fængsel, kan straffen dog stige til fængsel indtil 6
år.
I straffelovens § 114 a, nr. 1-7, oplistes en række
konventioner, som indebærer pligt til at kriminalisere
handlinger af meget forskellig karakter. I forhold til
sprængning rettet mod en offentlig bygning eller institution
er det navnlig bestemmelsens nr. 6, som er relevant.
Straffelovens § 114 a, nr. 6, omfatter sprængning
mv., når handlingen er omfattet af artikel 2 i den
internationale konvention af 15. december 1997 til bekæmpelse
af terrorbombninger. Konventionen omfatter efter artikel 2, stk. 1,
tilfælde, hvor en person uberettiget og forsætligt
leverer, anbringer, affyrer eller detonerer en eksplosiv eller
anden dødbringende anordning i eller på, ind i eller
mod et offentligt sted, en stats- eller regeringsfacilitet, et
offentligt transportsystem eller en infrastrukturfacilitet med
forsæt til at forårsage a) død eller alvorlig
personskade eller b) omfattende ødelæggelse af stedet,
faciliteten eller systemet, hvis skaden medfører eller
sandsynligvis vil medføre et større økonomisk
tab.
Ifølge konventionens artikel 2, stk. 2, omfattes tillige
forsøg på at begå en forbrydelse som
anført i stk. 1. Efter artikel 2, stk. 3, begår en
person ligeledes en forbrydelse, hvis den pågældende a)
medvirker til en forbrydelse som nævnt i stk. 1 eller 2, b)
organiserer eller pålægger andre at begå en
forbrydelse som anført i stk. 1 eller 2, eller c) på
anden måde medvirker til, at en gruppe personer, der handler
med et fælles formål, begår en eller flere
forbrydelser som anført i stk. 1 eller 2. Denne medvirken
skal være forsætlig og skal enten foretages i den
hensigt at fremme gruppens generelle kriminelle virksomhed eller
formål eller foretages med viden om, at gruppen har til
hensigt at begå den eller de pågældende
forbrydelser.
Efter konventionens artikel 1, stk. 1, betyder »eksplosiv
eller anden dødbringende anordning« 1) et eksplosivt
eller brandstiftende våben eller anordning, der er beregnet
til eller i stand til at forårsage død, alvorlig
personskade eller væsentlig materiel skade, eller 2) et
våben eller en anordning, der er beregnet til eller i stand
til at forårsage død, alvorlig personskade eller
væsentlig materiel skade ved frigivelse eller spredning af
eller påvirkning med giftige kemikalier, biologiske midler
eller toksiner eller lignende stoffer eller stråling eller
radioaktivt materiale. Efter artikel 1, stk. 5, skal
»offentlige steder« forstås som de dele af
bygninger, jord, gader, vandveje eller andre steder, der er
tilgængelige eller åbne for offentligheden, enten
permanent, periodisk eller fra tid til anden, og omfatter alle
steder til brug for handel, forretninger, kultur, uddannelse,
underholdning, fritid samt regeringsbygninger, historiske steder,
steder til dyrkelse af religion og andre lignende steder, der i den
forbindelse er tilgængelige eller åbne for
offentligheden, mens »offentligt transportsystem« skal
forstås som alle offentligt og privat ejede anlæg,
transportmidler og hjælpemidler, der anvendes i forbindelse
med eller med henblik på offentligt tilgængelige
tjenester til befordring af personer eller last, jf. artikel 1,
stk. 6.
Det bemærkes, at straffelovens § 114 a, nr. 6, ikke
ses at have været anvendt i praksis, og at det derfor er
uklart, hvad strafniveauet for overtrædelse af den
pågældende bestemmelse er. Det samme gør sig
gældende for § 114 a, nr. 1-5 og 7.
Det bemærkes endvidere, at straffelovens § 114 a er
subsidiær i forhold til straffelovens § 114. Begås
nogle af de opregnede handlinger i § 114 a under
omstændigheder, der indebærer, at handlingen er
omfattet af § 114, skal der således straffes efter
§ 114.
2.1.2. Justitsministeriets overvejelser
Der har siden februar 2019 været en række voldsomme
sprængninger med eksplosivstoffer i det offentlige rum i
hovedstadsområdet.
Sprængninger ved offentlige bygninger og institutioner
skaber stor utryghed i befolkningen og er et angreb mod vores
fællesskab. Sprængningerne har bragt almindelige
borgeres liv i fare og har i perioder skabt en trussel mod
borgernes tryghed og det normale samfundsliv.
På den baggrund er der efter regeringens opfattelse behov
for at sikre, at en sprængning rettet mod en offentlig
bygning eller institution i alle tilfælde skal betragtes som
et angreb på staten og som sådan omfattes af kapitel 12
og 13.
Straffelovens § 114 a, nr. 6, omfatter sprængning,
når handlingen er omfattet af artikel 2 i den internationale
konvention af 15. december 1997 til bekæmpelse af
terrorbombninger. Artikel 2 i konventionen omfatter tilfælde,
hvor en person uberettiget og forsætligt leverer, anbringer,
affyrer eller detonerer en eksplosiv eller anden
dødbringende anordning i eller på, ind i eller mod et
offentligt sted, en stats- eller regeringsfacilitet, et offentligt
transportsystem eller en infrastrukturfacilitet med forsæt
til at forårsage a) død eller alvorlig personskade
eller b) omfattende ødelæggelse af stedet, faciliteten
eller systemet, hvis skaden medfører eller sandsynligvis vil
medføre et større økonomisk tab.
Formuleringerne »død eller alvorlig
personskade« og »omfattende ødelæggelse af
stedet, faciliteten eller systemet« kan give anledning til
tvivl om, hvor stort et omfang skade?rne skal have, for at en
sprængning mod en offentlig bygning eller institution kan
anses for omfattet af konventionens anvendelsesområde - og
dermed omfattet af straffelovens § 114 a, nr. 6, om
terrorlignende handlinger.
Når der forvoldes sprængning rettet mod en offentlig
bygning eller institution med særlig betydning for samfundet,
er der tale om et angreb mod vores fællesskab, og
sådanne sprængninger skaber stor utryghed i
befolkningen.
Derfor skal det fremgå udtrykkeligt, at sprængning
rettet mod en offentlig bygning eller institution er omfattet af
straffelovens § 114 a om terrorlignende handlinger.
2.1.3. Den
foreslåede ordning
Det foreslås, at der i straffelovens § 114 a
indsættes en ny bestemmelse som nr. 8, hvorefter straffen for
overtrædelse af straffelovens § 183, stk. 1 eller 2,
når der er tale om forvoldelse af sprængning rettet mod
en offentlig bygning eller institution, kan overstige den
højeste for lovovertrædelsen foreskrevne straf med
indtil det halve. Med den foreslåede bestemmelse markeres
det, at sådanne handlinger skal anses for at være et
angreb mod staten. Bestemmelsen vil finde anvendelse, når
gerningsmanden har haft forsæt med hensyn til at forvolde en
sprængning rettet mod en offentlig bygning eller
institution.
Bestemmelsen skal omfatte sprængninger rettet mod enhver
offentlig bygning eller institution henset til disses særlige
betydning for samfundets funktion. Som eksempler kan nævnes
kongehusets ejendomme, Folketinget, ministerier og styrelser,
rådhuse, regionsbygninger, offentlige hospitaler samt politi-
og retsbygninger. Bestemmelsen vil f.eks. også kunne finde
anvendelse på udenlandske repræsentationers bygninger i
Danmark samt bygninger, der huser internationale
organisationer.
Den foreslåede bestemmelse er subsidiær i forhold
til straffelovens § 114. Forvolder en person sprængning
- omfattet af straffelovens § 183, stk. 1 eller 2 - med
forsæt til f.eks. at tvinge en stat eller en international
organisation til at foretage eller undlade at foretage en handling,
vil forholdet således være omfattet af straffelovens
§ 114, nr. 7.
Den foreslåede bestemmelse er ligeledes subsidiær i
forhold til straffelovens § 114 a, nr. 6. Forvolder en person
sprængning - omfattet af straffelovens § 183, stk. 1
eller 2 - og er handlingen omfattet af artikel 2 i den
internationale konvention af 15. december 1997 til bekæmpelse
af terrorbombninger, vil forholdet være omfattet af
straffelovens § 114 a, nr. 6.
Den foreslåede bestemmelse i straffelovens § 114 a,
nr. 8, indebærer ikke en nykriminalisering. Bestemmelsen
indebærer, at overtrædelse af straffelovens § 183
omfattes af § 114 a (om terrorlignende handlinger), når
handlingen er rettet mod en offentlig bygning eller institution.
Hermed understreges det, at sådanne sprængninger skal
anses som angreb mod staten, ligesom det sikres, at strafferammen
kan forhøjes med indtil det halve. Det forudsættes
samtidig, at strafniveauet for overtrædelse af straffelovens
§ 183 forhøjes med indtil det halve, hvis forholdet er
omfattet af straffelovens § 114 a, nr. 8.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 1, nr. 2
(forslag til straffelovens § 114 a, nr. 8), og
bemærkningerne hertil.
2.2. Skærpelse af straffen for ulovlig besiddelse af
andre våben end skydevåben samt eksplosivstoffer
på offentligt tilgængeligt sted eller andet sted, hvor
mennesker færdes eller opholder sig
2.2.1. Gældende ret
2.2.1.1. Straffelovens § 192 a
Lovgivningen om våben og eksplosivstoffer indeholder en
lang række forbud og restriktioner vedrørende
våben og eksplosivstoffer. Det er bl.a. efter
våbenlovens § 1, stk. 1, jf. § 2, stk. 1, forbudt
uden tilladelse fra justitsministeren eller den, ministeren
bemyndiger dertil, at indføre, fremstille, erhverve,
besidde, bære eller anvende bl.a. skydevåben,
ammunition, håndgranater, bomber, miner og
eksplosivstoffer.
Overtrædelse af våbenlovgivningen straffes som
udgangspunkt med bøde, fængsel indtil 4 måneder
eller under skærpende omstændigheder fængsel
indtil 2 år, jf. våbenlovens § 10.
Særligt grove overtrædelser af lovgivningen om
våben og eksplosivstoffer straffes imidlertid efter
straffelovens § 192 a.
Det følger af straffelovens § 192 a, stk. 1, at den,
der overtræder lovgivningen om våben og
eksplosivstoffer eller artikel 4, stk. 1, i Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EU) nr. 258/2012 af 14. marts 2012 ved
under særligt skærpende omstændigheder at
indføre, udføre, transportere, erhverve, overdrage,
besidde, bære, anvende, tilvirke, udvikle eller med henblik
på udvikling forske i skydevåben (straffelovens §
192 a, stk. 1, nr. 1) eller andre våben eller
eksplosivstoffer, når våbnet eller eksplosivstofferne
på grund af deres særdeles farlige karakter er egnet
til at forvolde betydelig skade (straffelovens § 192 a, stk.
1, nr. 2), straffes med fængsel fra 2 år indtil 8
år.
Den, der i øvrigt overtræder lovgivningen om
våben og eksplosivstoffer under særligt skærpende
omstændigheder, straffes med fængsel indtil 6 år,
jf. straffelovens § 192 a, stk. 2.
Efter straffelovens § 192 a, stk. 3, skal det ved
fastsættelsen af straffen for ulovlig besiddelse af
skydevåben efter stk. 1, nr. 1, indgå som en
skærpende omstændighed, at skydevåbnet besiddes
på offentligt tilgængeligt sted. Besiddes der samtidig
ammunition, der kan affyres med skydevåbnet, skal dette
indgå som en yderligere skærpende omstændighed
ved straffastsættelsen.
2.2.1.2. Straf for overtrædelse af straffelovens §
192 a, stk. 1, nr. 1
Det er i forarbejderne til straffelovens § 192 a forudsat,
hvilke strafniveauer der skal tages udgangspunkt i ved
strafudmålingen i sager efter straffelovens § 192 a,
stk. 1, nr. 1, jf. bemærkningerne til forslag til lov om
ændring af straffeloven, retsplejeloven, våbenloven,
lov om politiets virksomhed, lov om fuldbyrdelse af straf m.v. og
forvaltningsloven, jf. Folketingstidende 2008-2009, tillæg A,
side 8071-8073, og tillæg B, side 1501-1504,
bemærkningerne til forslag til lov om ændring af
straffeloven, retsplejeloven, lov om våben og
eksplosivstoffer, lov om politiets virksomhed og lov om
fuldbyrdelse af straf m.v., jf. Folketingstidende 2013-14, A, L
112, som fremsat, side 17, samt bemærkningerne til forslag
til lov om ændring af straffeloven og våbenloven, jf.
Folketingstidende 2016-17, A, L 139, som fremsat, side 8-10.
For så vidt angår ulovlig besiddelse af
skydevåben, der ikke er af en sådan særdeles
farlig karakter, at de er egnede til at forvolde betydelig skade
(f.eks. enkeltskudsvåben, halvautomatiske våben og
repetervåben), tages der udgangspunkt i følgende
strafpositioner:
Straffen for besiddelse uden ammunition, der kan affyres med
skydevåbnet, på ikke offentligt tilgængeligt
sted, forudsættes i førstegangstilfælde som
udgangspunkt fastsat til ubetinget fængsel i mindst 2
år. Det forudsættes endvidere, at straffen i
gentagelsestilfælde som udgangspunkt fastsættes til
ubetinget fængsel mellem 2 år og 4 måneder og 2
år og 8 måneder.
Straffen for besiddelse med ammunition, der kan affyres med
skydevåbnet, på ikke offentligt tilgængeligt
sted, forudsættes i førstegangstilfælde som
udgangspunkt fastsat til ubetinget fængsel i 2 år og 3
måneder. I gentagelsestilfælde forudsættes
straffen som udgangspunkt fastsat til ubetinget fængsel
mellem 2 år og 8 måneder og 3 år.
Straffen for besiddelse uden ammunition, der kan affyres med
skydevåbnet, på offentligt tilgængeligt sted
forudsættes i førstegangstilfælde som
udgangspunkt fastsat til ubetinget fængsel i 2 år og 3
måneder. I gentagelsestilfælde forudsættes
straffen som udgangspunkt fastsat til ubetinget fængsel
mellem 2 år og 8 måneder og 3 år.
Straffen for besiddelse med ammunition, der kan affyres med
skydevåbnet, på offentligt tilgængeligt sted
forudsættes i førstegangstilfælde som
udgangspunkt fastsat til ubetinget fængsel i 2 år og 6
måneder. I gentagelsestilfælde forudsættes
straffen som udgangspunkt fastsat til ubetinget fængsel
mellem 3 år og 3 år og 6 måneder.
For så vidt angår ulovlig besiddelse af
særdeles farlige skydevåben (f.eks. fuldautomatiske
skydevåben) tages der udgangspunkt i følgende
strafpositioner:
Straffen for besiddelse uden ammunition, der kan affyres med
skydevåbnet, på ikke offentligt tilgængeligt
sted, forudsættes i førstegangstilfælde som
udgangspunkt fastsat til ubetinget fængsel mellem 2 år
og 8 måneder og 3 år. Det forudsættes endvidere,
at der i gentagelsestilfælde sker en betydelig
skærpelse af straffen.
Straffen for besiddelse med ammunition, der kan affyres med
skydevåbnet, på ikke offentligt tilgængeligt
sted, forudsættes i førstegangstilfælde som
udgangspunkt fastsat til ubetinget fængsel mellem 3 år
og 3 år og 6 måneder. Det forudsættes endvidere,
at der i gentagelsestilfælde sker en betydelig
skærpelse af straffen.
Straffen for besiddelse uden ammunition, der kan affyres med
skydevåbnet, på offentligt tilgængeligt sted,
forudsættes i førstegangstilfælde som
udgangspunkt fastsat til ubetinget fængsel mellem 3 år
og 3 år og 6 måneder. Det forudsættes endvidere,
at der i gentagelsestilfælde sker en betydelig
skærpelse af straffen.
Straffen for besiddelse med ammunition, der kan affyres med
skydevåbnet, på offentligt tilgængeligt sted,
forudsættes i førstegangstilfælde som
udgangspunkt fastsat til ubetinget fængsel mellem 3 år
og 6 måneder og 4 år. Det forudsættes endvidere,
at der i gentagelsestilfælde sker en betydelig
skærpelse af straffen.
2.2.1.3. Straf for overtrædelse af straffelovens §
192 a, stk. 1, nr. 2
For så vidt angår ulovlig besiddelse af andre
våben end skydevåben (f.eks. panserværnsraketter,
morterer, håndgranater, bomber og miner) eller
eksplosivstoffer, som på grund af deres særdeles
farlige karakter er egnet til at forvolde betydelig skade, jf.
straffelovens § 192 a, stk. 1, nr. 2, er det forudsat i
forarbejderne til bestemmelsen, at straffen i
førstegangstilfælde som udgangspunkt fastsættes
til ubetinget fængsel mellem 2 år og 8 måneder og
3 år, uanset om det pågældende våben eller
eksplosivstof besiddes på offentligt eller ikke offentligt
tilgængeligt sted. Det forudsættes endvidere, at der i
gentagelsestilfælde sker en betydelig skærpelse af
straffen.
Det er således overladt til domstolene at vurdere fra sag
til sag, om det ved straffastsættelsen bør indgå
som en skærpende omstændighed, at besiddelsen sker
på offentligt tilgængeligt sted. Dette er begrundet
med, at det ud fra en generel betragtning ikke nødvendigvis
er farligere og dermed mere strafværdigt at besidde
sådanne våben eller eksplosivstoffer på
offentligt tilgængeligt sted end på f.eks.
bopælen. Eksempelvis kan en bombe efter
omstændighederne udgøre en større fare i en
bolig i et lejlighedskompleks end på et offentligt
tilgængeligt sted.
Der henvises til bemærkningerne til forslag til lov om
ændring af straffeloven, retsplejeloven, våbenloven,
lov om politiets virksomhed, lov om fuldbyrdelse af straf m.v. og
forvaltningsloven, jf. Folketingstidende 2008-2009, tillæg A,
side 8071-8073, bemærkningerne til forslag til lov om
ændring af straffeloven, retsplejeloven, lov om våben
og eksplosivstoffer, lov om politiets virksomhed og lov om
fuldbyrdelse af straf m.v., jf. Folketingstidende 2013-14, A, L
112, som fremsat, side 17, samt bemærkningerne til forslag
til lov om ændring af straffeloven og våbenloven, jf.
Folketingstidende 2016-17, A, L 139, som fremsat, side 8-10.
2.2.1.4. Straf for anvendelse af våben eller
eksplosivstoffer
Har våben eller eksplosivstoffer, der er omfattet af
straffelovens § 192 a, stk. 1, ikke blot været i
gerningsmandens besiddelse, men også været anvendt
enten på offentligt eller ikke offentligt tilgængeligt
sted, forudsættes det i forarbejderne, at straffen som
udgangspunkt fastsættes noget over de strafpositioner, der er
angivet ovenfor under pkt. 2.2.1.2 og 2.2.1.3.
Der vil også i andre tilfælde efter en konkret
vurdering være grundlag for, at straffen fastsættes i
et højere niveau. Det følger eksempelvis af
forarbejderne til bestemmelsen, at der i sager, hvor der foreligger
organiseret ulovlig indførsel af skydevåben,
organiseret ulovlig handel med våben eller ulovlige
våbenlagre, udmåles væsentligt strengere straffe
end de angivne udgangspunkter for strafudmålingen.
Der henvises til bemærkningerne til forslag til lov om
ændring af straffeloven, retsplejeloven, våbenloven,
lov om politiets virksomhed, lov om fuldbyrdelse af straf m.v. og
forvaltningsloven, jf. Folketingstidende 2008-2009, tillæg A,
side 8071-8073.
2.2.2. Justitsministeriets overvejelser
Der har siden februar 2019 været en række voldsomme
sprængninger med eksplosivstoffer i det offentlige rum i
hovedstadsområdet. Flere af sprængningerne har fundet
sted i tæt befolkede områder og bragt almindelige
borgeres liv i fare. Dette har i perioder skabt en trussel mod
borgernes tryghed og det normale samfundsliv.
På den baggrund er der efter regeringens opfattelse behov
for at skærpe straffen for ulovlig besiddelse af bl.a.
eksplosivstoffer på offentligt tilgængeligt sted.
Som det fremgår under pkt. 2.2.1.3, vurderes det i dag fra
sag til sag, om det ved straffastsættelsen bør
indgå som en skærpende omstændighed, at
besiddelsen af andre våben end skydevåben eller
eksplosivstoffer (straffelovens § 192 a, stk. 1, nr. 2) sker
på offentligt tilgængeligt sted. Dette gælder
bl.a. i forhold til besiddelse af panserværnsraketter,
morterer, håndgranater, bomber og miner.
Dette adskiller sig fra retsstillingen i forhold til
skydevåben (straffelovens § 192 a, stk. 1, nr. 1), hvor
det fremgår af straffelovens § 192 a, stk. 3, at det
skal indgå som en skærpende omstændighed ved
straffastsættelsen, at skydevåbnet besiddes på
offentligt tilgængeligt sted, og at det skal indgå som
en yderligere skærpende omstændighed, hvis der samtidig
besiddes ammunition, der kan affyres med skydevåbnet, jf.
pkt. 2.2.1.2.
Straffelovens § 192 a, stk. 3, bygger på antagelsen
om, at det ud fra en generel betragtning er farligere og dermed
mere strafværdigt at besidde mv. et skydevåben på
et offentligt tilgængeligt sted end på f.eks.
bopælen. Det samme gør sig ikke nødvendigvis
gældende i forhold til besiddelse af andre våben end
skydevåben eller eksplosivstoffer, der efter
omstændighederne udgør samme eller større fare
i en bolig i et lejlighedskompleks.
Efter Justitsministeriets opfattelse må det imidlertid ud
fra en generel betragtning anses for farligere og dermed mere
strafværdigt at besidde andre våben end
skydevåben eller eksplosivstoffer ulovligt på
offentligt tilgængeligt steder, eller andre steder, hvor
mennesker færdes eller opholder sig, end steder, hvor ingen
eller alene meget få mennesker færdes eller opholder
sig. Det gælder navnlig i tilfælde, hvor der samtidig
besiddes anordninger, der kan bringe våbnet eller
eksplosivstoffet til sprængning, da dette i sig selv skaber
risiko for, at våbnet eller eksplosivstoffet vil gøre
skade på andres liv eller helbred.
Det er derfor Justitsministeriets opfattelse, at der bør
indføres en øget graduering i opadgående
retning af strafudmålingen i sager om ulovlig besiddelse af
andre våben end skydevåben og eksplosivstoffer efter
§ 192 a, stk. 1, nr. 2, således at der udmåles en
skærpet straf, når våbnet eller eksplosivstoffet
besiddes på offentligt tilgængeligt sted, eller andet
sted, hvor mennesker færdes eller opholder sig, og at
straffen skærpes yderligere, når der samtidig besiddes
anordninger, der kan bringe våbnet eller eksplosivstoffet til
sprængning.
2.2.3. Den
foreslåede ordning
Det foreslås, at der i straffelovens § 192 a
indsættes et nyt stykke som stk. 4, hvoraf det fremgår,
at det ved fastsættelsen af straffen for ulovlig besiddelse
af våben og eksplosivstoffer efter bestemmelsens stk. 1, nr.
2, skal indgå som en skærpende omstændighed, at
våbnet eller eksplosivstoffet besiddes på offentligt
tilgængeligt sted eller andet sted, hvor mennesker
færdes eller opholder sig. Hvis der samtidig besiddes
anordninger, der kan bringe våbnet eller eksplosivstoffet til
sprængning, skal dette indgå som en yderligere
skærpende omstændighed ved
straffastsættelsen.
Offentligt tilgængelige steder er steder, hvortil der er
almindelig adgang, herunder veje, parker, offentlige
transportmidler, restauranter, butikker, butikscentre,
forlystelsessteder og offentlige kontorer.
Herudover omfatter bestemmelsen også besiddelse på
andre steder, hvor mennesker færdes eller opholder sig, dvs.
steder, hvortil der ikke er almindelig adgang, men hvor det er
almindeligt kendt, at mennesker færdes eller opholder sig.
Det kan eksempelvis være i tæt befolkede byrum, f.eks.
beboelsesejendomme eller boliger i et lejlighedskompleks.
Bestemmelsen vil endvidere kunne finde anvendelse på
besiddelse i områder, hvor ingen eller alene meget få
mennesker normalt færdes eller opholder sig (f.eks.
landejendomme, private markområder eller lignende), men hvor
der på tidspunktet for besiddelsen bliver afholdt
arrangementer sås?om koncerter, festivaller eller
lignende.
Det er efter den foreslåede bestemmelse en yderligere
strafskærpende omstændighed, hvis der samtidig besiddes
anordninger, der kan bringe våbnet eller eksplosivstoffet til
sprængning. Dette omfatter bl.a. tilfælde, hvor
våbnet eller eksplosivstoffet er forsynet med anordninger,
der kan bringe det til sprængning, eller hvor den, der er i
besiddelse af våbnet eller eksplosivstoffet, samtidig er i
besiddelse af sådanne anordninger på sin person, i en
medbragt taske, i det køretøj, hvor den
pågældende antræffes, eller på anden
lignende lettilgængelig måde.
Den foreslåede bestemmelse vil også kunne finde
anvendelse i situationer, hvor flere personer må anses for i
forening, herunder med det fornødne forsæt, at
være i besiddelse af våben og eksplosivstoffer samt
anordninger, der kan bringe våbnet eller eksplosivstoffet til
sprængning.
Det forudsættes, at strafniveauet med forslaget
forhøjes med omkring en tredjedel i forhold til den straf,
der i dag ville blive fastsat af domstolene, således, at
ulovlig besiddelse af andre våben og eksplosivstoffer
(straffelovens § 192 a, stk. 1, nr. 2) på offentligt
tilgængeligt sted eller andet sted, hvor mennesker
færdes eller opholder sig, fremover som udgangspunkt straffes
med ubetinget fængsel mellem 3 år og 6 måneder og
4 år i førstegangstilfælde. Det
forudsættes, at der i gentagelsestilfælde sker en
betydelig skærpelse af straffen.
Det forudsættes i øvrigt, at der sker en yderligere
skærpelse af straffen, hvis der samtidig besiddes
anordninger, der kan bringe våbnet eller eksplosivstoffet til
sprængning.
Fastsættelsen af straffen vil fortsat bero på
domstolenes konkrete vurdering i det enkelte tilfælde af
samtlige omstændigheder i sagen, og det angivne strafniveau
vil kunne fraviges i op- og nedadgående retning, hvis der i
den konkrete sag foreligger skærpende eller formildende
omstændigheder, jf. herved de almindelige regler om straffens
fastsættelse i straffelovens kapitel 10.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 1, nr. 3,
og bemærkningerne hertil.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Det er den umiddelbare vurdering, at forslaget om at
henføre sprængning mv. ved offentlige bygninger som et
angreb mod staten vil kunne indebære en forøgelse med
50 pct. af strafniveauet i visse sager om sprængning rettet
mod offentlig bygning eller institution. På den baggrund er
det den umiddelbare vurdering, at forslaget vil kunne
indebære merudgifter for kriminalforsorgen som følge
af en øget strafmasse.
Det er vurderingen, at forslaget tidligst vil have
udgiftsvirkning fra 2. halvår 2021, og at skærpelsen
herefter vil indebære merudgifter for kriminalforsorgen
på mellem 0,2 og 0,6 mio. kr. årligt fra 2021 og
frem.
Det er endvidere den umiddelbare vurdering, at forslaget om at
skærpe strafniveauet for besiddelse af andre våben end
skydevåben eller eksplosivstoffer på offentligt
tilgængeligt sted, eller andet sted, hvor mennesker
færdes eller opholder sig, med en tredjedel, indebærer
merudgifter for kriminalforsorgen som følge af en
øget strafmasse.
Det er vurderingen, at forslaget tidligst vil have
udgiftsvirkning fra 2024, idet strafniveauet for sådanne
overtrædelser allerede i dag er fængsel mellem 2
år og 8 måneder til 3 år. Det er vurderingen, at
skærpelsen indebærer merudgifter for kriminalforsorgen
på mellem 1,6 og 2,3 mio. kr. årligt fra 2024 og
frem.
Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske
konsekvenser for politiet og domstolene.
Endvidere vurderes lovforslaget ikke at have
implementeringskonsekvenser for stat, regioner og kommuner af
betydning.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet mv.
Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for
borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 11. december
2019 til den 8. januar 2020 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer mv.:
Østre Landsret, Vestre Landsret, samtlige byretter,
Domstolsstyrelsen, Rigsadvokaten, Rigspolitiet, Den Danske
Dommerforening, Dommerfuldmægtigforeningen, Foreningen af
Offentlige Anklagere, Politiforbundet, Advokatrådet, Danske
Advokater, Landsforeningen af Forsvarsadvokater, Amnesty
International, Danske Regioner, Det Kriminalpræventive
Råd, Institut for Menneskerettigheder, Justitia, KL,
Landsforeningen KRIM, Retspolitisk Forening, Datatilsynet, DIGST,
Københavns Universitet (Juridisk Fakultet), Aalborg
Universitet (Juridisk Institut), Aarhus Universitet (Juridisk
Institut), Copenhagen Business School (Juridisk Institut), Syddansk
Universitet (Juridisk Institut).
9. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Det skønnes, at forslaget om at
henføre sprængning mv. ved offentlige bygninger som et
angreb mod staten vil indebære merudgifter for
kriminalforsorgen på mellem 0,4 og 0,6 mio. kr. årligt
fra 2. halvår af 2021 og frem. Det skønnes endvidere, at forslaget
om at skærpe strafniveauet for besiddelse af andre
våben end skydevåben eller eksplosivstoffer på
offentligt tilgængeligt sted, eller andet sted, hvor
mennesker færdes eller opholder sig, vil indebære
merudgifter for kriminalforsorgen på mellem 1,6 og 2,3 mio.
kr. årligt fra 2024 og frem. | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering / Går videre
end minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
I straffelovens § 114 a, 1. pkt., henvises der til §
114 a, nr. 1-7, ved opregningen af de handlinger, der er omfattet
af bestemmelsen.
Det foreslås at ændre straffelovens § 114 a, 1.
pkt., således at bestemmelsen også henviser til
nr. 8. Det skal ses i sammenhæng med, at man i lovforslagets
§ 1, nr. 2, indsætter en ny bestemmelse som nr. 8 i
straffelovens § 114 a.
Til nr. 2
Det følger af straffelovens § 114 a, at straffen kan
overstige den højeste for lovovertrædelsen foreskrevne
straf med indtil det halve, når handlingen er omfattet af
vedkommende artikel i en af de konventioner, der er oplistet i
bestemmelsens nr. 1-7. Hvis den højeste straf, der er
foreskrevet for den pågældende handling er mindre end 4
års fængsel, kan straffen dog stige til fængsel
indtil 6 år.
I forhold til sprængning rettet mod en offentlig bygning
eller institution er det navnlig § 114 a, nr. 6, som er
relevant. Straffelovens § 114 a, nr. 6, omfatter
sprængning mv., når handlingen er omfattet af artikel 2
i den internationale konvention af 15. december 1997 til
bekæmpelse af terrorbombninger. Fortolkningen af artikel 2 i
den internationale konvention af 15. december 1997 til
bekæmpelse af terrorbombninger kan dog give anledning til en
vis tvivl, og der foreligger usikkerhed om, hvornår en
sprængning mod en offentlig bygning eller institution kan
anses at være omfattet af artiklens anvendelsesområde -
og dermed straffelovens § 114 a, nr. 6.
Det foreslås, at der i straffelovens § 114 a indsættes en ny
bestemmelse som nr. 8, hvorefter
overtrædelse af § 183, stk. 1 eller 2, omfattes af
§ 114 a, når der er tale om forvoldelse af
sprængning rettet mod en offentlig bygning eller institution.
Det betyder, at straffen for overtrædelse af straffelovens
§ 183, stk. 1 eller 2, når der er tale om forvoldelse af
sprængning rettet mod en offentlig bygning eller institution,
kan overstige den højeste for lovovertrædelsen
foreskrevne straf med indtil det halve. Med den foreslåede
bestemmelse markeres det, at sådanne handlinger anses for at
være et angreb mod staten, og som sådan omfattes af
straffelovens kapitel 12 og 13.
Formuleringen »offentlig bygning eller institution«
omfatter alle offentlige bygninger og institutioner, henset til
disses særlige betydning for samfundets funktion. Som
eksempler kan nævnes kongehusets ejendomme, Folketinget,
ministerier, styrelser, rådhuse, regionsbygninger, offentlige
hospitaler samt politi- og retsbygninger. Bestemmelsen vil f.eks.
også kunne finde anvendelse på udenlandske
repræsentationers bygninger i Danmark samt bygninger, der
huser internationale organisationer.
Efter den foreslåede bestemmelse kan overtrædelse af
straffelovens § 183, stk. 1 eller 2, når der er tale om
forvoldelse af sprængning rettet mod offentlig bygning eller
institution, overstige den højeste for
lovovertrædelsen foreskrevne straf med indtil det halve.
Bestemmelsen vil finde anvendelse, når gerningsmanden har
haft forsæt til at forvolde en sprængning rettet mod en
offentlig bygning eller institution.
Den foreslåede bestemmelse er subsidiær i forhold
til straffelovens § 114 om terrorisme. Foretages de i §
183 nævnte handlinger med forsæt til at tvinge en stat
eller en international organisation til at foretage eller undlade
at foretage en handling, vil forholdet således være
omfattet af straffelovens § 114, nr. 7.
Den foreslåede bestemmelse er ligeledes subsidiær i
forhold til straffelovens § 114 a, nr. 6. Forvolder en person
sprængning omfattet af straffelovens § 183, stk. 1 eller
2, og er handlingen omfattet af artikel 2 i den internationale
konvention af 15. december 1997 til bekæmpelse af
terrorbombninger, vil forholdet således være omfattet
af straffelovens § 114 a, nr. 6.
Med den foreslåede bestemmelse tilsigtes ingen
nykriminalisering. Formålet med den foreslåede
bestemmelse er således at indføje en sidestrafferamme
med mulighed for strafforhøjelse ved overtrædelse af
straffelovens § 183, når handlingen er rettet mod
offentlige bygninger og institutioner.
Muligheden for strafforhøjelse efter den foreslåede
bestemmelse får ingen selvstændig betydning, hvis
overtrædelsen kan henføres til en bestemmelse med
fængsel på livstid som strafmaksimum. Det vil f.eks.
være tilfældet, hvis overtrædelse af
straffelovens § 183 foretages under de i straffelovens §
180 angivne omstændigheder.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 3
Det følger af straffelovens § 192 a, stk. 1, at den,
der overtræder lovgivningen om våben og
eksplosivstoffer eller artikel 4, stk. 1, i Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EU) nr. 258/2012 af 14. marts 2012 ved
under særligt skærpende omstændigheder at
indføre, udføre, transportere, erhverve, overdrage,
besidde, bære, anvende, tilvirke, udvikle eller med henblik
på udvikling forske i skydevåben eller andre
våben eller eksplosivstoffer, når våbnet eller
eksplosivstofferne på grund af deres særdeles farlige
karakter er egnet til at forvolde betydelig skade straffes med
fængsel fra 2 år indtil 8 år.
Den, der i øvrigt overtræder lovgivningen om
våben og eksplosivstoffer under særligt skærpende
omstændigheder, straffes med fængsel indtil 6 år,
jf. straffelovens § 192 a, stk. 2.
Efter straffelovens § 192 a, stk. 3, skal det ved
fastsættelsen af straffen for ulovlig besiddelse af
skydevåben efter stk. 1, nr. 1, indgå som en
skærpende omstændighed, at skydevåbnet besiddes
på offentligt tilgængeligt sted. Besiddes der samtidig
ammunition, der kan affyres med skydevåbnet, skal dette
indgå som en yderligere skærpende omstændighed
ved straffastsættelsen.
Det foreslås, at der i straffelovens § 192 a
indsættes et nyt stykke som stk.
4, hvor det slås fast, at det ved fastsættelsen
af straffen for ulovlig besiddelse af våben og
eksplosivstoffer efter bestemmelsens stk. 1, nr. 2, skal
indgå som en skærpende omstændighed, at
våbnet eller eksplosivstoffet besiddes på offentligt
tilgængeligt sted eller andet sted, hvor mennesker
færdes eller opholder sig. Hvis der samtidig besiddes
anordninger, der kan bringe våbnet eller eksplosivstoffet til
sprængning, skal dette indgå som en yderligere
skærpende omstændighed ved
straffastsættelsen.
I overensstemmelse med gældende ret skal »offentligt
tilgængeligt sted« forstås som steder, hvortil
der er almindelig adgang, herunder veje, parker, offentlige
transportmidler, restauranter, butikker, butikscentre,
forlystelsessteder og offentlige kontorer. Besiddelse af
eksplosivstof i en bil, som befinder sig på offentligt
tilgængeligt sted, er også omfattet af begrebet.
Formuleringen »eller andet sted, hvor mennesker færdes
eller opholder sig« skal forstås som steder, hvortil
der ikke er almindelig adgang, men hvor det er almindeligt kendt,
at mennesker færdes eller opholder sig. Det kan eksempelvis
være i tæt befolkede byrum, f.eks. beboelsesejendomme
eller boliger i et lejlighedskompleks.
Bestemmelsen vil endvidere kunne finde anvendelse på
besiddelse i områder, hvor ingen eller alene meget få
mennesker normalt færdes eller opholder sig (f.eks.
landejendomme, private markområder eller lignende), men hvor
der på tidspunktet for besiddelsen bliver afholdt
arrangementer sås?om koncerter, festivaller eller
lignende.
Formuleringen om, at der »samtidig besiddes anordninger,
der kan bringe våbnet eller eksplosivstoffet til
sprængning« omfatter både tilfælde, hvor
våbnet eller eksplosivstoffet er forsynet med anordninger,
der kan bringe våbnet eller eksplosivstoffet til
sprængning, samt tilfælde, hvor den, der er i
besiddelse af våbnet eller eksplosivstoffet, samtidig er i
besiddelse af anordninger, der kan bringe våbnet eller
eksplosivstoffet til sprængning, på sin person, i en
medbragt taske, i det køretøj, hvor den
pågældende antræffes, eller på anden
lignende lettilgængelig måde. Den foreslåede
bestemmelse vil også kunne finde anvendelse i situationer,
hvor flere personer må anses for i forening, herunder med det
fornødne forsæt, at være i besiddelse af
våben og eksplosivstoffer samt anordninger, der kan bringe
våbnet eller eksplosivstoffet til sprængning.
I forbindelse med strafudmålingen i sådanne sager
vil også andre omstændigheder som hidtil kunne
påvirke straffen i skærpende retning, herunder
når der er tale om gentagelsestilfælde.
Det forudsættes, at strafniveauet med forslaget
forhøjes med omkring en tredjedel i forhold til den straf,
der i dag ville blive fastsat af domstolene, således, at
ulovlig besiddelse af andre våben eller eksplosivstoffer
på offentligt tilgængeligt sted eller andet sted, hvor
mennesker færdes eller opholder sig, fremover som
udgangspunkt straffes med ubetinget fængsel mellem 3 år
og 6 måneder og 4 år i
førstegangstilfælde. Det forudsættes, at der i
gentagelsestilfælde sker en betydelig skærpelse af
straffen.
Det forudsættes i øvrigt, at der sker en yderligere
skærpelse af straffen, hvis der samtidig besiddes
anordninger, der kan bringe våbnet eller eksplosivstoffet til
sprængning
Strafudmålingen vil fortsat bero på domstolenes
konkrete vurdering i det enkelte tilfælde af samtlige
omstændigheder i sagen, jf. herved de almindelige regler om
straffens fastsættelse i straffelovens kapitel 10. Det
angivne strafniveau vil derfor kunne fraviges i op- eller
nedadgående retning, hvis der i den konkrete sag foreligger
skærpende eller formildende omstændigheder.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til §
2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juli
2020.
Loven finder anvendelse på lovovertrædelser, der er
begået efter lovens ikrafttræden, jf. straffelovens
§ 3.
Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland. Det skyldes, at Færøerne pr. 1. marts
2010 har overtaget lovgivningskompetencen på det
strafferetlige område. For Grønland gælder en
særlig kriminallov. Der er derfor ikke foreslået
hjemmel til at sætte lovforslaget i kraft for
Færøerne og Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 I straffeloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 976 af 17. september 2019, som
ændret ved lov nr. 1425 af 17. december 2019, nr. 1426 af 17.
december 2019 og nr. 1563 af 27. december 2019, foretages
følgende ændringer: | | | | § 114 a.
Begås en af de i nr. 1-7 nævnte handlinger, uden at
forholdet omfattes af § 114, kan straffen overstige den
højeste for lovovertrædelsen foreskrevne straf med
indtil det halve. Hvis den højeste straf, der er foreskrevet
for den pågældende handling, er mindre end 4 års
fængsel, kan straffen dog stige til fængsel indtil 6
år. | | 1. I § 114 a, ændres »nr.
1-7« til: »nr. 1-8«. | Nr. 1-7. --- | | | | | 2. I § 114 a indsættes som nr. 8: »8) Overtrædelse af §
183, stk. 1 eller 2, når der er tale om forvoldelse af
sprængning rettet mod en offentlig bygning eller
institution.« | § 192
a. --- | | | Stk. 2-3. --- | | | | | 3. I § 192 a indsættes som stk. 4: »Stk. 4.
Ved fastsættelsen af straffen for ulovlig besiddelse af andre
våben eller eksplosivstoffer efter stk. 1, nr. 2, skal det
indgå som en skærpende omstændighed, at
våbnet eller eksplosivstoffet besiddes på offentligt
tilgængeligt sted eller andet sted, hvor mennesker
færdes eller opholder sig. Besiddes der samtidig anordninger,
der kan bringe våbnet eller eksplosivstoffet til
sprængning, skal dette indgå som en yderligere
skærpende omstændighed ved
straffastsættelsen.« |
|