Betænkning afgivet af Retsudvalget
den 19. maj 2020
1. Ændringsforslag
Socialistisk Folkepartis medlemmer af
udvalget har stillet 1 ændringforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (V, S, KF, NB og JF) indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret.
Et mindretal i
udvalget (RV, EL og Sikandar Siddique (UFG)) indstiller
lovforslaget til forkastelse ved 3.
behandling. Mindretallet vil stemme for det stillede
ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (DF og SF) indstiller lovforslaget til
vedtagelse med det stillede
ændringsforslag.
Et tredje
mindretal i udvalget (IA og SIU) vil stemme hverken for
eller imod lovforslaget ved 3. behandling.
Liberal Alliance, Alternativet og
Sambandsflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske bemærkninger i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
finder det afgørende, at politiet får alle de
redskaber, det måtte have brug for i kampen mod terror. Med
lovforslaget får politiet meget hurtigere adgang til enten at
finde terroristen efter et terrorangreb, så vedkommende ikke
kan begå nye terrorangreb, eller - i bedste fald - at
forebygge et terrorangreb. At samle det hele ét sted og
gøre en registrering obligatorisk giver politiet nogle helt
unikke muligheder for at få direkte adgang.
DF advarer imod, at politiet - som det blev
foreslået i et høringssvar - på sin hjemmeside
skal udarbejde et kort over, hvor alle kameraerne er opsat. Hvis
PET skal overvåge en eventuel terrorist, giver det ikke nogen
mening, at der på hjemmesiden reklameres med, hvor kameraerne
er opsat. Det bemærkes, at dette element heller ikke er en
del af lovforslaget, men da det optrådte i et
høringssvar, vil DF markere, at det efter partiets vurdering
vil være en rigtig dårlig idé.
Socialistisk Folkeparti
Socialistisk Folkepartis medlemmer udvalget
bemærker, at partiet kan støtte lovforslaget, som har
til formål at give politiet mulighed for at overtage
tv-overvågning i realtid, altså live. I forbindelse med
jagten på gerningsmanden bag bombesprængningen ved
Skattestyrelsen i København erfarede vi, at
overvågningskameraer var en stor hjælp i opsporingen af
gerningsmanden, og det er indlysende, at kan man få de
optagelser i realtid, kan det give politiet nogle nye og forbedrede
efterforskningsmuligheder. Og når det handler om terror, kan
dette forslag give politiet gode og effektive kort på
hånden, hvis der er behov for at indlede en menneskejagt
på en person, som enten formodes at have eller har til
hensigt at begå et terrorangreb.
Forslaget angår således alene
de allerværste forbrydelser, og som forslaget er udformet
skal strafferammen være helt op til 6 år, for at
politiet får lov til at overtage tv-overvågning. Til
gengæld forudsætter indgrebet, at der foreligger den
fornødne retskendelse, og der skal beskikkes en advokat
både for den formodede gerningsmand og for den, som ejer
udstyret, der overtages. Retten tager samtidig stilling til
varigheden af indgrebet, men højeste indgrebsperiode er i
udgangspunktet 48 timer med mulighed for forlængelse. Alt i
alt er der efter SF's opfattelse tale om en række
retssikkerhedsgarantier for indgrebet, og det er fornuftigt.
Til gengæld synes SF ikke, at hverken
udformningen af lovforslaget eller den efterfølgende
udvalgsbehandling har tydeliggjort, hvordan politiets indgreb rent
teknisk skal ske. SF hæfter sig ved et høringssvar fra
PROSA, som påpeger en sikkerhedsrisiko ved politiets indgreb,
idet den normale gammeldags indhentning af tv-overvågning
ikke sker via internettet, som indhentning af tv-overvågning
i realtid forudsætter. PROSA påpeger, at det netop
giver stor risiko for sikkerheden, og at der skal laves et
særligt program, som skal køre fra brugerens computer.
Svaret fra ministeren er, at politiet ikke skal indhente
overvågningen via nettet. Men det er fortsat uklart, hvordan
dette så skal ske. SF opfordrer derfor på det
kraftigste til, at der findes sikre løsninger på
dette, idet datasikkerhed er et væsentligt
spørgsmål i disse dage, hvor data kan kompromitteres,
hackes, lækkes eller misbruges.
På den baggrund er SF samlet set
positiv i forhold til forslaget, men SF stiller samtidig forslag om
en revisionsklausul, således at lovforslaget efterses senest
i folketingsåret 2022-23.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Ny paragraf
Af et mindretal
(SF), tiltrådt af et mindretal
(DF, RV, EL og Sikandar Siddique (UFG)):
1)
Efter § 2 indsættes som ny paragraf:
»01. Justitsministeren
fremsætter senest i folketingsåret 2022-23 forslag til
revision af retsplejelovens § 791 e, som affattet ved denne
lovs § 1, nr. 2.«
[Indsættelse af
revisionsklausul om evaluering af loven]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med ændringsforslaget foreslås
det, at der senest i folketingsåret 2022-23 foretages en
revision af lovens anvendelse.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 5. februar
2020 og var til 1. behandling den 25. februar 2020. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Retsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
justitsministeren sendte den 11. december 2019 dette udkast til
udvalget, jf. REU alm. del - bilag 134. Den 4. februar 2020 sendte
justitsministeren høringssvarene og et høringsnotat
til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 5 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
5 spørgsmål til justitsministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Flemming Møller Mortensen
(S) Jeppe Bruus (S) Julie Skovsby (S) Kasper Roug (S) Rasmus
Stoklund (S) Lars Aslan Rasmussen (S) Kristian Hegaard (RV) nfmd. Nils Sjøberg (RV) Karina
Lorentzen Dehnhardt (SF) Theresa Berg Andersen (SF) Rosa Lund (EL)
Søren Søndergaard (EL) Sikandar Siddique (UFG) Aaja
Chemnitz Larsen (IA) Aki-Matilda Høegh-Dam (SIU)
Sjúrður Skaale (JF) Preben Bang Henriksen (V) fmd. Jan E. Jørgensen (V) Britt
Bager (V) Inger Støjberg (V) Morten Dahlin (V) Michael
Aastrup Jensen (V) Karsten Lauritzen (V) Peter Skaarup (DF)
Pernille Bendixen (DF) Karina Adsbøl (DF) Naser Khader (KF)
Mai Mercado (KF) Pernille Vermund (NB)
Liberal Alliance, Alternativet og
Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 48 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 42 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Radikale Venstre (RV) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 4 | |