Betænkning afgivet af Retsudvalget
den 19. maj 2020
1. Ændringsforslag
Der er stillet 8 ændringsforslag til
lovforslaget. Justitsministeren har stillet ændringsforslag
nr. 1-5 og 8, og Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget har
stillet ændringsforslag nr. 6 og 7.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (V, S, DF, KF, NB og JF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af justitsministeren
stillede ændringsforslag. Flertallet vil stemme imod
ændringsforslag nr. 6 og 7.
Et mindretal i
udvalget (RV, EL og Sikandar Siddique (UFG)) indstiller
lovforslaget til forkastelse ved 3.
behandling. Mindretallet vil stemme for de stillede
ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (SF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et tredje
mindretal i udvalget (IA og SIU)
vil stemme hverken for eller imod lovforslaget ved 3.
behandling.
Liberal Alliance, Alternativet og
Sambandsflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske bemærkninger i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
finder, at det er et rigtigt spændende lovforslag, og kan
støtte flere beføjelser i forhold til at udvide
rækkevidden af overvågning. Bekæmpelse af terror
og forhindring af terroristers virke er noget, DF vil gå
meget langt for. I forhold til registrering i POLCAM støtter
DF lovforslaget, der baserer sig på en forsøgsordning,
og som har vist sig at være en rigtig god og positiv ting, og
derfor skal man selvfølgelig udvide ordningen. Efter DF's
opfattelse bør det også udvides med
ansigtsgenkendelse. DF går derimod ikke ind for, at der skal
laves et offentligt register over, hvor kameraerne er anbragt, da
det efter DF's vurdering vil gøre terroristers arbejde
nemmere.
Socialistisk Folkeparti
Socialistisk Folkepartis medlemmer af
udvalget bemærker, at partiet kan støtte lovforslaget,
der efter politiske forhandlinger blandt et flertal af Folketingets
partier er endt med klare forbedringer i forhold til det fremsatte
lovforslag, som SF ikke kunne støtte.
Der er som bekendt flere forhold at tage
hensyn til, når vi diskuterer udvidet adgang til
tv-overvågning. Dels er der spørgsmålet om
potentialet for henholdsvis efterforskning og forebyggelse af
kriminalitet, dels er der borgernes frihedsrettigheder og retten
til privatliv, som er en grundsten i retsstaten.
I SF ved vi, at tv-overvågning
sjældent har en præventiv effekt. Til gengæld
anerkender SF fuldt ud, at det kan være et vigtigt redskab i
dag for politiet, når de skal efterforske og opklare
kriminalitet. En udvidelse af adgangen til at opsætte
kameraer skal dog altid ske på et velovervejet grundlag med
en helt klar afgrænsning og ikke mindst proportionalt med det
ønskede sigte.
SF er enig i, at der kan være behov
for, at nye brancher skal have lov til at foretage
tv-overvågning. F.eks. beskrives det i lovforslaget, at
engrosvirksomheder, i lighed med detailhandelen, bør have
lov til at foretage tv-overvågning, da begge har med
køb og salg af varer at gøre. Sådan er det ikke
i dag, og det kræver en ændring af gældende lov
at tilføje nye brancher. Det samme gælder for
kommuner, der kan opleve nye behov for at overvåge det
offentlige rum. Bl.a. har Kolding Kommune en pendlerplads ved
motorvejen, hvor bilerne gentagne gange udsættes for
hærværk. Efter gældende regler må kommunen
ikke overvåge pendlerpladser, selv om det giver god
mening.
I SF kunne vi ikke støtte, at
ministeren med det oprindelige lovforslag gav sig selv en
bemyndigelse til at bestemme hvem der i tilfælde af nye
brancher, kunne få disse nye muligheder for at sætte
tv-overvågning op - og i kommunernes tilfælde, hvilke
nye områder der kunne sættes nye kameraer op i. I SF
har vi forståelse for, at der kan være behov for at
udstede en sådan ny tilladelse relativt hurtigt, f.eks. hvis
der opstår et hærværksproblem i et bestemt
område eller indbrud i en bestemt, ny branche, som ikke er
omfattet i dag. Men for SF handler det om at kunne følge
udviklingen på området og have demokratisk kontrol med,
hvordan det udvikler sig. Der er efter SF's opfattelse ikke kun et
hensyn at tage til effektivitet, men også til
frihedsrettighederne. Derfor skal Folketinget have hånd i
hanke med udvidelserne af bestemmelserne. Det er lykkedes at
opnå med ministerens ændringsforslag nr. 2, som sikrer,
at et flertal i Retsudvalget kan give ministeren den mulighed for
ved bekendtgørelse at udvide bestemmelsens
anvendelsesområde, hvorefter udvidelsen skal godkendes af
Folketinget inden for 1 år. Dermed bevares den demokratiske
kontrol, og det er godt.
SF sattte under 1. behandling af
lovforslaget spørgsmålstegn ved udvidelsen af, hvor
langt opsatte kameraer må filme. Lovforslaget gav oprindelig
lov til 200 m, hvilket i princippet ville kunne dække en
hovedgade totalt, hvis det var blevet gennemført. Problemet
er, at politiet på den måde »udliciterer«
opsætningen af kameraer til private, fordi det er belejligt
at kunne indhente overvågning fra at større
område, ligesom folk i almindelighed får svært
ved at undgå overvågning, hvis de har et ønske
herom. Det lykkedes med ministerens ændringsforslag nr. 1 og
5 at få nedsat denne mulighed til 30 m, hvilket er en markant
indskrænkning i forhold til de 200 m, der i det fremsatte
lovforslag var lagt op til.
Det kunne med det fremsatte lovforslag
blive meget svært at opretholde borgernes frihed til ikke at
være overvåget, specielt når vi har 1,5 millioner
kameraer i Danmark og der samtidig er et pres for at koble
ansigtsgenkendelse på. Samtidig virkede nødvendigheden
af udvidelsen ikke godtgjort og langt fra proportionel med
indgrebet i borgernes ret til privatliv.
SF er tilfreds med, at det også her
er lykkedes at rykke justitsministeren, således at den
filmede radius maksimalt bliver 30 m. Der er tale om en meget klar
forbedring, samtidig med at nødvendighedskravet for at filme
føres tilbage, så det ikke længere skal
være nødvendigt, hvis man skal sætte et kamera
op, men klart nødvendigt. Endelig bliver straffen for at
opsætte kameraer ulovligt og for manglende skiltning af
kameraer skærpet med ministerens ændringsforslag nr. 8.
Alt i alt er det meget klare forbedringer i forhold til det
fremsatte forslag.
Endelig bliver det nu obligatorisk at
tilmelde sit kamera til politiets POLCAM-register, hvilket er en
gammel mærkesag for SF. Det er nemlig sådan, at
Datatilsynet i mange år har haft opgaven med at kontrollere,
om kameraerne overholder lovens krav, og at kameraerne ikke filmer
noget, de ikke må. Det har reelt været en svær
opgave, når Datatilsynet ikke ved, hvor kameraerne er
placeret. Men nu får Datatilsynet med vedtagelse af dette
lovforslag snart det fornødne overblik, idet
justitsministeren i et svar til Retsudvalget har bekræftet,
at Datatilsynet har adgang til det nye register. Det er
positivt.
Til gengæld har SF fremsat to
ændringsforslag til denne del om registeret. For det er efter
SF's opfattelse også vigtigt at stille krav til kvaliteten af
tv-overvågningen, så optagelserne kan bruges til mere
end politiets umiddelbare efterforskning, f.eks. i
efterfølgende retssager, ligesom opsætningen
bør forestås af en autoriseret installatør,
så kameraet sættes lovligt op og ikke filmer mere, end
det må. Derfor stiller SF ændringsforslag nr. 6 og 7 om
at bruge en ISO 9001-certificeret installatør, ligesom
installatøren skal pålægges at indrapportere
opsætningen af et nyt kamera til POLCAM.
SF er desuden positiv over for, at der
fremover gælder en lidt længere slettefrist for
tv-overvågning, så længe det er en utvetydig
betingelse, at den angår et forhold, der allerede er anmeldt
til politiet. Det giver ikke mening, at såfremt man ikke kan
nå at aflevere et overvågningsbånd til politiet
for et allerede anmeldt forhold, skal man slette det, alene fordi
slettefristen udløber.
På baggrund af de mange forbedringer
af lovforslaget kan SF støtte lovforslaget, da det er
lykkedes at samle et flertal for at bevare den demokratiske kontrol
med kameraopsætning og nedsætte overvågningen i
det offentlige rum.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af justitsministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af IA og
SIU):
1) Nr. 5
affattes således:
»5. § 2, stk. 1, nr. 3, litra b, affattes
således:
»b)
arealer, som ligger i umiddelbar tilknytning til egne indgange og
facader, når tv-overvågningen er klart nødvendig
af hensyn til kriminalitetsbekæmpelse.««
[Indførelse af et
afstandskrav og skærpelse af nødvendighedskrav]
2) I
det under nr. 9 foreslåede § 2, stk. 6, ændres
»nærmere« til: »midlertidige«.
[Tidsmæssig begrænsning
af bemyndigelse]
3) I
den under nr. 10 foreslåede § 2 c affattes stk.
1 således:
»En kommunalbestyrelse kan efter
drøftelse med politidirektøren med henblik på
at fremme trygheden foretage tv-overvågning af gade, vej,
plads eller lignende område, som benyttes til almindelig
færdsel, og som ligger i umiddelbar tilknytning til en
restaurationsvirksomhed.«
[Indførelse af et
afstandskrav]
4) I
den under nr. 10 foreslåede § 2 c indsættes i stk. 3 efter »fastsætte«:
»midlertidige«, og »kommuners« ændres
til: »kommunalbestyrelsers«.
[Tidsmæssig begrænsning
af bemyndigelse og teknisk ændring]
5) I
den under nr. 10 foreslåede § 2 d affattes stk.
1 således:
»Offentlige myndigheder må foretage
tv-overvågning af arealer, som ligger i umiddelbar
tilknytning til egne bygningers indgange og facader, når
tv-overvågningen er klart nødvendig af hensyn til
kriminalitetsbekæmpelse.«
[Indførelse af et
afstandskrav og skærpelse af nødvendighedskrav]
Af et mindretal
(SF), tiltrådt af et mindretal
(RV, EL og Sikandar Siddique (UFG)):
6) I
den under nr. 10 foreslåede § 2 e indsættes efter stk. 2 som
nyt stykke:
»Stk. 3.
For tv-overvågningskameraer, der efter § 01, stk. 1, er
installeret af en certificeret installatør, skal
registrering i politiets register over
tv-overvågningskameraer (POLCAM), jf. stk. 1 og 2,
udføres af den pågældende
installatør.«
[Indførelse af en
installatørordning]
Ny paragraf
7)
Efter den under nr. 10 foreslåede § 2 e indsættes
som ny paragraf:
Ȥ 01. Private og
offentlige myndigheder, der efter den 1. juli 2020 opsætter
et eller flere tv-overvågningskameraer til at foretage
tv-overvågning af gade, vej, plads eller lignende
område, som benyttes til almindelig færdsel, skal
benytte en certificeret installatør til at udføre
installationen af det eller de pågældende kameraer.
Stk. 2. Private
og offentlige myndigheder, der foretager tv-overvågning af
gade, vej, plads eller lignende område, som benyttes til
almindelig færdsel, skal benytte en certificeret
installatør til ændringer, service og vedligehold af
det eller de pågældende
tv-overvågningskameraer«.
[Indførelse af en
installatørordning]
Af justitsministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af IA og
SIU):
8) I
den under nr. 14 foreslåede
ændring af § 5, stk. 1,
ændres »og § 2 e« til: »samt § 2
e«.
[Skærpelse og
præcisering af strafniveauet for overtrædelse af visse
bestemmelser i tv-overvågningsloven]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med ændringsforslaget foreslås
det, at den eksisterende bestemmelse i tv-overvågningslovens
§ 2, stk. 1, nr. 3, litra b, nyaffattes, således at den
omfatter arealer, som ligger i umiddelbar tilknytning til egne
indgange og facader, når tv-overvågningen er klart
nødvendig af hensyn til kriminalitetsbekæmpelse.
Efter den gældende bestemmelse i
tv-overvågningslovens § 2, stk. 1, nr. 3, litra b, er
der ikke i dag mulighed for at foretage tv-overvågning af et
område, der strækker sig længere end ca. 10-15 m
fra forretningsstedets egne indgange og facader.
Formålet med den foreslåede
ændring af bestemmelsen er at udvide muligheden for privates
tv-overvågning af området omkring egne indgange og
facader, som benyttes til almindelig færdsel. Efter
gældende ret må der kun ske overvågning af den
del af fortovsarealet, den åbne plads osv., der ligger inden
for en kort afstand (direkte tilknytning) fra forretningsstedets
indgange og facader. Med ændringsforslaget lægges der
op til, at der skal være mulighed for at foretage
tv-overvågning i umiddelbar tilknytning til
forretningsstedet, således at de private, der vil være
omfattet af bestemmelsen, kan foretage tv-overvågning af et
område, som strækker sig op til ca. 30 m fra
forretningsstedets egne indgange og facader.
Med udtrykket indgange forstås ind-
og udgangspartier, bagindgange el.lign., jf. lovforslagets §
1, nr. 3. Med udtrykket facader forstås ydervægge,
ydermure, butiksvinduer el.lign., jf. lovforslagets § 1, nr.
4.
Det bemærkes, at det vil være
muligt efter bestemmelsen at opsætte
tv-overvågningskameraer flere steder på et
forretningssteds facade. Ligeledes vil det efter
omstændighederne og afhængigt af afstanden være
lovligt at tv-overvåge fortovsarealer, der i forhold til det
pågældende forretningssteds egne indgange og facader
ligger på modsatte side af en vej eller gågade. Det vil
ligeledes afhængigt af afstanden være lovligt at
overvåge foran naboejendommen som f.eks. andre
forretningssteder.
Det vil ikke være lovligt at foretage
tv-overvågning ind i private hjem eller på andre
private områder, herunder ind i f.eks. kirker,
organisationers bygninger, andre butikker m.v. Det bemærkes i
tilknytning hertil, at den foreslåede bestemmelse alene giver
private mulighed for at foretage tv-overvågning af arealer,
som benyttes til almindelig færdsel. Det betyder bl.a., at
der ikke efter bestemmelsen kan foretages tv-overvågning af
et område, der ligger foran naboejendommen, som anvendes til
beboelse, af hensyn til naboernes privatliv, uanset at de
øvrige betingelser i tv-overvågningslovens § 2,
stk. 1, nr. 3, litra b, er opfyldt.
Der er med lovforslaget ikke lagt op til at
ændre skiltningskravet i tv-overvågningslovens §
3, stk. 1, og § 3 a, stk. 1. Skiltningskravet i
tv-overvågningsloven vil derfor fortsat skulle iagttages i
bl.a. de tilfælde, hvor der foretages tv-overvågning af
arealer, som er omfattet af tv-overvågningslovens § 2,
stk. 1, nr. 3, litra b. Der vil således blive stillet de
samme krav til opfyldelse af skiltningskravet som efter de
gældende regler i tv-overvågningsloven.
Skiltningskravet vil således i almindelighed være
opfyldt, når det ved indgangen eller facaden er angivet, at
der sker overvågning af området i umiddelbar
tilknytning hertil.
Med ændringsforslaget lægges
der desuden op til at opretholde, at tv-overvågning efter
bestemmelsen alene må foretages, når
tv-overvågningen er klart nødvendig af hensyn til
kriminalitetsbekæmpelse. Det indebærer, at den
erhvervsdrivende også i fremtiden vil skulle foretage en
konkret vurdering af, om et hensyn til at forebygge og opklare
kriminalitet gør det klart nødvendigt at foretage
tv-overvågning af de arealer, som ligger i umiddelbar
tilknytning til egne indgange og facader. Det vil således
fortsat være afgørende, om det af hensyn til
kriminalitetsbekæmpelse, der begrunder adgangen til at
tv-overvåge egne indgange og facader, jf. §
tv-overvågningslovens § 2, stk. 1, nr. 3, litra a,
gør det klart nødvendigt også at foretage
tv-overvågning af arealer, som ligger i umiddelbar
tilknytning til egne indgange og facader, jf. lovens § 2, stk.
1, nr. 3, litra b.
Endvidere vil justitsministeren udarbejde
en evaluering af lovforslagets regler om øget mulighed for
tv-overvågning senest 4 år efter lovens
ikrafttræden.
Til nr. 2
Efter den foreslåede bestemmelse i
lovforslagets § 1, nr. 6, kan forbuddet i
tv-overvågningslovens § 1, stk. 1, fraviges, når
der sker tv-overvågning, der er nødvendig af hensyn
til kriminalitetsbekæmpelse efter regler udstedt i
medfør af lovforslagets § 1, nr. 9.
Med ændringsforslagets lægges
der op til, at et udkast til bekendtgørelse, der
påtænkes udstedt i medfør af den
pågældende bestemmelse, forinden udstedelsen skal
sendes til Folketingets Retsudvalg. Formålet med en
sådan høring er, at Retsudvalget skal have mulighed
for at udtale sig om bekendtgørelsesudkastet inden
udstedelsen. Retsudvalget vil sædvanligvis få 4 uger
efter høringsfristens udløb til at gøre sin
stilling klar og udtale sig om bekendtgørelsesudkastet.
Hvis et flertal i udvalget udtaler sig imod
udkastet, vil bekendtgørelsen efter lovforslagets § 1,
nr. 9, og den foreslåede § 2 c, stk. 3, i lovforslagets
§ 1, nr. 10, ikke kunne udstedes.
Med ændringsforslaget lægges
der derudover op til at indføre en ordning, hvorefter de
regler, som justitsministeren kan fastsætte, alene kan
fastsættes midlertidigt. Det indebærer, at en
bekendtgørelse, der udstedes med hjemmel i bestemmelsen i
lovforslagets § 1, nr. 9, således højst vil kunne
være gældende i 1 år regnet fra det tidspunkt,
hvor bekendtgørelsen træder i kraft. Den
pågældende bekendtgørelse vil således,
senest 1 år efter at bekendtgørelsen er trådt i
kraft, skulle ophæves. Det samme gør sig
gældende for en bekendtgørelse, der er udstedt med
hjemmel i bestemmelsen i § 2 c, stk. 3, jf. lovforslagets
§ 1, nr. 10. Der henvises i den forbindelse til
bemærkningerne nedenfor til nr. 4.
Formålet med
bemyndigelsesbestemmelsen er at sikre, at der hurtigt kan foretages
justeringer i den udtømmende opregning af, hvilke
virksomhedstyper m.v, der lovligt må foretage
tv-overvågning, hvis der er behov for det. Man kan
således forestille sig, at der på ét tidspunkt
vil kunne udstedes en bekendtgørelse om, at der kan
foretages tv-overvågning ved eksempelvis lagerhaller, og
på et senere tidspunkt en bekendtgørelse om, at der
kan foretages tv-overvågning af eksempelvis byggepladser.
Hvis de regler, der fremgår af en
bekendtgørelse, der er udstedt med hjemmel i
bemyndigelsesbestemmelsen i lovforslagets § 1, nr. 9,
ønskes opretholdt i mere end 1 år, skal det ske ved
lovændring. Det vil således eksempelvis ikke være
muligt at udstede den samme bekendtgørelse to gange efter
hinanden med den virkning, at reglerne i bekendtgørelsen
reelt vil være gældende i to år.
Til nr. 3
Med ændringsforslaget lægges
der op til at nyaffatte den foreslåede § 2 c, stk. 1, i
lovforslagets § 1, nr. 10. Det følger af den
foreslåede bestemmelse, at en kommunalbestyrelse efter
drøftelse med politidirektøren med henblik på
at fremme trygheden kan foretage tv-overvågning af vej, gade,
plads eller lignende område, som ligger i umiddelbar
tilknytning til en restaurationsvirksomhed.
Ændringsforslaget er en konsekvens af
indførelsen af et afstandskrav på op til ca. 30 m, jf.
bemærkningerne ovenfor til ændringsforslagets § 1,
nr. 1.
Ændringsforslaget lægger
således op til, at der opereres med det samme afstandskrav i
tv-overvågningslovens § 2 c, stk. 1, som i lovens §
2, stk. 1, nr. 3, litra b.
Således indebærer
ændringsforslaget, at en kommunalbestyrelse efter
drøftelse med politidirektøren med henblik på
at fremme trygheden kan foretage tv-overvågning af gade, vej,
plads eller lignende område, som benyttes til almindelig
færdsel i op til ca. 30 m fra den pågældende
restaurationsvirksomhed.
Adgangen for en kommunalbestyrelse til at
tv-overvåge efter den foreslåede bestemmelse vil
være en mulighed, og der er således ikke en pligt til
at benytte sig heraf. Det er forudsat, at det er den enkelte
kommune, der selv skal finansiere tv-overvågning i
medfør af bestemmelsen.
En kommunes adgang til at tv-overvåge
efter bestemmelsen skal ske med henblik på at fremme
trygheden. Det forudsættes således, at
tv-overvågningen skal ske med et generelt tryghedsskabende
sigte. En kommune vil efter den foreslåede bestemmelse
særligt kunne tv-overvåge områder, hvor der efter
kommunens opfattelse er et behov for tryghedsskabende tiltag i
nattelivet, f.eks. i gader eller på arealer, der plages af
voldelige overfald, uro, hærværk el.lign. Det er
således en betingelse, at tv-overvågning efter
kommunens nærmere vurdering vil fremme trygheden for borgere,
der færdes i det pågældende område.
Det er dog som nævnt en betingelse
for at tv-overvåge efter bestemmelsen, at det alene sker i op
til ca. 30 m fra den pågældende
restaurationsvirksomhed. Derudover giver bestemmelsen alene adgang
til at foretage tv-overvågning af arealer, som benyttes til
almindelig færdsel. Denne arealafgrænsning skal
forestås i overensstemmelse med tv-overvågningslovens
§ 1, stk. 1.
Med »restaurationsvirksomhed«
sigtes der til det tilsvarende udtryk i tv-overvågningslovens
§ 2, stk. 1, nr. 3, hvorved forstås virksomheder, der er
omfattet af lovbekendtgørelse nr. 692 af 5. juli 2019 om
restaurationsvirksomhed og alkoholbevilling m.v.
(restaurationsloven) med senere ændringer.
Kommuners tv-overvågning i
medfør af den foreslåede bestemmelse vil ud over de
almindelige regler i databeskyttelseslovgivningen også
være omfattet af de særlige regler i
tv-overvågningslovens § 4 c om bl.a. videregivelse af
bl.a. billedoptagelser med personoplysninger, der optages i
forbindelse med tv-overvågning i kriminalitetsforebyggende
øjemed.
Til nr. 4
Efter den foreslåede bestemmelse i
§ 2 c, stk. 3, i lovforslagets § 1, nr. 10, kan der
fastsættes regler om kommuners adgang til at foretage
tv-overvågning af gade, vej, plads eller lignede
område, som benyttes til almindelig færdsel, og hvor
der i øvrigt - ud over det i § 2 c, stk. 1, angivne -
er et behov for at fremme trygheden.
Det er, som det ligeledes er anført
ovenfor under bemærkningerne til ændringsforslagets
§ 1, nr. 2, justitsministeren, der i
bekendtgørelsesform kan fastsætte de nærmere
regler om adgang til tv-overvågning efter
bemyndigelsesbestemmelserne i lovforslagets § 1, nr. 9 og
10.
Men ændringsforslaget lægges
der op til, at udnyttelsen af bemyndigelsesbestemmelsen i
tv-overvågningslovens § 2 c, stk. 3, jf. lovforslagets
§ 1, nr. 10, skal være underlagt de samme krav og
muligheder, som det er tilfældet for bestemmelsen i
tv-overvågningslovens § 2, stk. 6, jf. lovforslagets
§ 1, nr. 9.
Det indebærer, at en
bekendtgørelse ikke kan udstedes, hvis et flertal i
Retsudvalget udtaler sig imod dette. Det indebærer desuden,
at de regler, som udstedes efter bestemmelsen, højst kan
være gældende i 1 år regnet fra
bekendtgørelsens ikrafttrædelse. For en nærmere
beskrivelse af ordningen henvises til bemærkningerne ovenfor
til ændringsforslagets § 1, nr. 2.
Det foreslås desuden, at
»kommuners« ændres til
»kommunalbestyrelsers« i bestemmelsen. Der er tale om
teknisk ændring.
Til nr. 5
Med ændringsforslaget lægges
der op til at nyaffatte det foreslåede § 2 d, stk. 1, i
lovforslagets § 1, nr. 10. Det følger af den
foreslåede bestemmelse, at offentlige myndigheder må
foretage tv-overvågning af arealer, som ligger i umiddelbar
tilknytning til egne bygningers indgange og facader, når
tv-overvågning er klart nødvendig af hensyn til
kriminalitetsbekæmpelse.
Ændringsforslaget er en konsekvens af
indførelsen af et afstandskrav på op til ca. 30 m, jf.
bemærkningerne ovenfor til ændringsforslagets § 1,
nr. 1.
Ændringsforslaget lægger
således op til, at der opereres med det samme afstandskrav i
tv-overvågningslovens § 2 d, stk. 1, som i lovens §
2, stk. 1, nr. 3, litra b. Ændringsforslaget indebærer
derfor, at en offentlig myndighed må foretage
tv-overvågning af et område, som strækker sig op
til ca. 30 m fra egne bygningers indgange og facader, når
tv-overvågningen er klart nødvendig af hensyn til
kriminalitetsbekæmpelse.
Det bemærkes, at den foreslåede
bestemmelse alene giver offentlige myndigheder mulighed for at
foretage tv-overvågning af arealer, som benyttes til
almindelig færdsel. Denne arealafgrænsning skal
forestås i overensstemmelse med tv-overvågningslovens
§ 1, stk. 1.
Det bemærkes desuden, at det vil
være muligt efter bestemmelsen at opsætte
tv-overvågningskameraer flere steder på myndighedens
facade. Ligeledes vil det efter omstændighederne og
afhængigt af afstanden være lovligt at
tv-overvåge fortovsarealer, der i forhold til den
pågældende myndigheds egne indgange og facader ligger
på modsatte side af en vej eller gågade. Det vil
ligeledes afhængigt af afstanden være lovligt at
overvåge foran naboejendommen. Med forslaget vil der dog ikke
kunne foretages tv-overvågning af et område, der ligger
foran naboejendommen, som anvendes til beboelse, af hensyn til
naboernes privatliv, uanset at der er tale om et areal, som ligger
i umiddelbar tilknytning til egne indgange og facader.
Med ændringsforslaget lægges
der desuden op til, at det er en betingelse for at
tv-overvåge efter bestemmelsen, at tv-overvågningen er
klart nødvendig af hensyn til kriminalitetsbekæmpelse.
Skærpelsen af nødvendighedskravet skal ses som led i
den tilsvarende foreslåede ændring af
tv-overvågningslovens § 2, stk. 1, nr. 3, litra b, jf.
nærmere herom i bemærkningerne ovenfor til
ændringsforslagets § 1, nr. 1.
At tv-overvågningen skal være
klart nødvendig af hensyn til kriminalitetsbekæmpelse
indebærer således, at myndigheden skal foretage en
konkret vurdering af, om et hensyn til at forebygge og opklare
kriminalitet gør det klart nødvendigt at foretage
tv-overvågning af de arealer, som ligger i umiddelbar
tilknytning til egne indgange og facader.
Det bemærkes endelig, at adgangen for
offentlige myndighed til at tv-overvåge efter den
foreslåede bestemmelse er en mulighed for interesserede
myndigheder og dermed ikke en pligt. Det er forudsat, at det er de
enkelte myndigheder, der selv skal finansiere tv-overvågning
i medfør af den foreslåede bestemmelse.
Til nr. 6
Ændringsforslaget indebærer, at
registrering i politiets register for tv-overvågningskameraer
(POLCAM) af et tv-overvågningskamera, der er opsat efter den
1. juli 2020, skal udføres af den installatør, som
har installeret tv-overvågningskameraet i medfør af
lovens § 01.
Til nr. 7
Ændringsforslaget indebærer, at
private og offentlige myndigheder, der efter den 1. juli 2020
opsætter et eller flere tv-overvågningskameraer til at
foretage tv-overvågning af gade, vej, plads eller lignende
område, som benyttes til almindelig færdsel, skal
benytte en certificeret installatør til installation af det
eller de pågældende de tv-overvågningskameraer.
Ændringsforslaget indebærer ligeledes, at private og
offentlige myndigheder, der foretager tv-overvågning af gade,
vej, plads eller lignende område, som benyttes til almindelig
færdsel, skal benytte en certificeret installatør til
ændringer, service og vedligehold af det eller de
tv-overvågningskameraer, der anvendes til at foretage
tv-overvågningen.
Til nr. 8
Det følger af
tv-overvågningsloven § 5, stk. 1, at en
overtrædelse af § 1, § 3, stk. 1, og § 3 a,
stk. 1, straffes med bøde. Efter lovforslagets § 1, nr.
14, foreslås, at der i bestemmelsen indsættes en
henvisning til den i lovforslaget foreslåede nye bestemmelse
i tv-overvågningslovens § 2 e, stk. 1 og stk. 2,
hvorefter private og offentlige myndigheder, der foretager
tv-overvågning af gade, vej, plads eller lignende
område, som benyttes til almindelig færdsel, inden for
rimelig tid skal registrere tv-overvågning og
væsentlige ændringer i politiets register over
overvågningskameraer (POLCAM).
Det vil efter lovforslaget således
fremgå af tv-overvågningslovens § 5, stk. 1, at
overtrædelse af kravet om registrering af
tv-overvågning og væsentlige ændringer i
politiets register over tv-overvågningskameraer (POLCAM)
efter § 2 e, straffes med bøde. Forslaget vil betyde,
at der kan straffes med bøde, hvis tv-overvågning
eller væsentlige ændringer ikke registreres i POLCAM i
overensstemmelse med kravet i § 2 e.
Med ændringsforslaget lægges
der op til, at »og« ændres til »samt«
i bestemmelsen. Der er alene tale om en sproglig ændring af
lovteksten, som har til formål at give mulighed for i
bemærkningerne at angive nærmere retningslinjer for
bestemmelsens strafniveau.
Rigsadvokaten har i den forbindelse oplyst,
at det nuværende strafniveau for en selvstændig
overtrædelse af forbuddet i tv-overvågningslovens
§ 1, stk. 1, i almindelighed er en bøde i niveauet
1.000-5.000 kr. Der foreligger efter det oplyste ikke
tilstrækkelig praksis til at belyse bødeniveaet for
selvstændige overtrædelser af skiltningskravet i
tv-overvågningslovens § 3, stk. 1, eller § 3 a,
stk. 1.
Det er Justitsministeriets opfattelse, at
straffen for overtrædelse af forbuddet i
tv-overvågningslovens § 1, stk. 1, bør
skærpes, og at der er behov for klarere retningslinjer for
strafniveauet for overtrædelser af skiltningskravet i
tv-overvågningslovens § 3, stk. 1, og § 3 a, stk.
1. Det er ligeledes Justitsministeriets opfattelse, at der
bør fastlægges klare retningslinjer for strafniveauet
for overtrædelser af pligten til at registrere i POLCAM i den
foreslåede § 2 e, jf. lovforslagets § 1, nr.
10.
Med dette ændringsforslag er det
på den baggrund forudsat, at der sker en fordobling af
bødeniveauet for overtrædelse af forbuddet i
tv-overvågningslovens § 1, stk. 1. Udgangspunktet for
strafudmålingen ved en overtrædelse af det generelle
forbud i tv-overvågningslovens § 1, stk. 1, vil herefter
i et førstegangstilfælde være en bøde i
niveauet 2.000-10.000 kr.
Endvidere er det med
ændringsforslaget forudsat, at der for en overtrædelse
af skiltningskravet i tv-overvågningslovens § 3, stk. 1,
og § 3 a, stk. 1, i førstegangstilfælde som
udgangspunkt fastsættes en bøde på 2.000 kr.
Endelig er det med ændringsforslaget
forudsat, at der for en overtrædelse af registreringspligten
i den foreslåede § 2 e i tv-overvågningsloven, jf.
lovforslagets § 1, nr. 10, i førstegangstilfælde
som udgangspunkt fastsættes en bøde på 2.000
kr.
Strafudmålingen vil fortsat bero
på domstolenes konkrete vurdering i det enkelte
tilfælde af samtlige omstændigheder i sagen, og det
angivne strafniveau vil derfor kunne fraviges i op- eller
nedadgående retning, hvis der i den konkrete sag foreligger
skærpende eller formildende omstændigheder, jf. herved
de almindelige regler om straffens fastsættelse i
straffelovens kapitel 10.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 5. februar
2020 og var til 1. behandling den 25. februar 2020. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Retsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
justitsministeren sendte den 11. december 2019 dette udkast til
udvalget, jf. REU alm. del - bilag 135. Den 5. februar 2020 sendte
justitsministeren høringssvarene og et høringsnotat
til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 6 bilag
på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
1 skriftlig henvendelse om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
12 spørgsmål til justitsministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Flemming Møller Mortensen
(S) Jeppe Bruus (S) Julie Skovsby (S) Kasper Roug (S) Rasmus
Stoklund (S) Lars Aslan Rasmussen (S) Kristian Hegaard (RV) nfmd. Nils Sjøberg (RV) Karina
Lorentzen Dehnhardt (SF) Theresa Berg Andersen (SF) Rosa Lund (EL)
Søren Søndergaard (EL) Sikandar Siddique (UFG) Aaja
Chemnitz Larsen (IA) Aki-Matilda Høegh-Dam (SIU)
Sjúrður Skaale (JF) Preben Bang Henriksen (V) fmd. Jan E. Jørgensen (V) Britt
Bager (V) Inger Støjberg (V) Morten Dahlin (V) Michael
Aastrup Jensen (V) Karsten Lauritzen (V) Peter Skaarup (DF)
Pernille Bendixen (DF) Karina Adsbøl (DF) Naser Khader (KF)
Mai Mercado (KF) Pernille Vermund (NB)
Liberal Alliance, Alternativet og
Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 48 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 42 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Radikale Venstre (RV) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 4 | |