Betænkning afgivet af Retsudvalget
den 28. november 2019
1. Ændringsforslag
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget har
stillet 3 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, IA og JF) indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret.
Et mindretal i
udvalget (RV, SF, EL og ALT) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme imod de stillede ændringsforslag.
Et andet
mindretal (DF, KF og NB) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et tredje
mindretal (SIU) vil ved 2. behandling af lovforslaget
redegøre for sin stilling til lovforslaget og de stillede
ændringsforslag.
Liberal Alliance og Sambandsflokkurin havde
ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til titlen
Af et mindretal
(DF), tiltrådt af et mindretal
(KF og NB):
1) Titlen affattes således:
»Forslag
til
Lov om ændring af
straffeloven og lov om fuldbyrdelse af straf
(Begrænsning af brugen af betinget dom
med vilkår om samfundstjeneste i sager om vold
m.v.)«.
[Konsekvensændring som
følge af ændringsforslag nr. 2]
Ny paragraf
2)
Efter § 1 indsættes som ny paragraf:
Ȥ 01
I lov om fuldbyrdelse af straf, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1491 af 13. december 2017, som
ændret ved § 1 i lov nr. 713 af 8. juni 2018, § 2 i
lov nr. 1540 af 18. december 2018, § 1 i lov nr. 1541 af 18.
december 2018 og § 9 i lov nr. 174 af 27. februar 2019,
foretages følgende ændring:
1. I
§ 101 indsættes som stk. 5:
»Stk. 5.
Forinden endelig aftale om afvikling af samfundstjeneste
indgås med arbejdsstedet, skal Kriminalforsorgen orientere
arbejdsstedet om personfarlig kriminalitet, som den
pågældende er dømt for ved den betingede dom med
vilkår om samfundstjeneste.««
[Indførelse af pligt for
kriminalforsorgen til at orientere et arbejdssted om personfarlig
kriminalitet, som den pågældende er blevet dømt
for ved den betingede dom med vilkår om samfundstjeneste]
Til § 3
3)
Paragraffen affattes således:
Ȥ 3
Loven gælder ikke for Grønland og
Færøerne, men § 01 kan ved kongelig anordning
helt eller delvis sættes i kraft for Færøerne
med de ændringer, som de færøske forhold
tilsiger.«
[Konsekvensændring som
følge af ændringsforslag nr. 2]
Bemærkninger
Til nr. 1
Der er tale om en konsekvensændring
af lovforslagets titel som følge af, at der foreslås
indsat en ny § 2 i lovforslaget, hvor der foretages en
ændring af lov om fuldbyrdelse af straf.
Til nr. 2
DF mener, at et arbejdssted, der modtager
en dømt, som skal i samfundstjeneste, i alle tilfælde
skal vide, hvad vedkommende er straffet for. På den
måde kan arbejdsstedet være med til at arbejde aktivt
for, at den dømte behandles efter straffen. Er det f.eks. en
voldsdømt, der afsoner med vilkår om samfundstjeneste,
er det hensigtsmæssigt, at arbejdsstedet ved, at det er det,
de særlig skal holde øje med under samfundstjenesten.
Det kunne udløse et ekstra langt vilkår med opsyn af
Kriminalforsorgen, i fald det viser sig, at vedkommende ikke
formår at tøjle sit temperament. Som praksis er i dag,
kan arbejdsstedet alene få kriminalitetens art oplyst, hvis
den dømte giver samtykke hertil. Dette ønsker DF
ændret, således at arbejdsstedet i alle tilfælde
skal have kriminalitetens art oplyst, uanset om der foreligger
samtykke fra den dømte. DF har derfor fremsat
ændringsforslag herom.
Med ændringsforslaget fremgår
det, at Kriminalforsorgen skal orientere arbejdsstedet om
personfarlig kriminalitet, som den pågældende er
dømt for ved en betinget dom med vilkår om
samfundstjeneste.
Orienteringen skal således alene ske,
hvis pågældende er dømt for personfarlig
kriminalitet, herunder vold.
Orienteringen vedrører alene
information om kriminalitetens art i den dom, der danner grundlag
for den samfundstjeneste, der skal afvikles hos arbejdsstedet.
Kriminalitetens art kan f.eks. være oplysning om, at den
pågældende er dømt for vold efter straffelovens
§ 244, stk. 1.
Oplysningen skal gives til arbejdsstedet,
inden endelig aftale om afvikling af samfundstjeneste
indgås.
Til nr. 3
Lov om fuldbyrdelse af straf kan ved
kongelig anordning helt eller delvis sættes i kraft for
Færøerne med de ændringer, som de
færøske forhold tilsiger.
Det foreslås derfor, at
territorialbestemmelsen i lovforslaget ændres som konsekvens
af, at der foreslås indsat en ny § 2 i lovforslaget.
4. Politiske bemærkninger
Radikale Venstre, Socialistisk
Folkeparti, Enhedslisten og Alternativet
Radikale Venstres, Socialistisk
Folkepartis, Enhedslistens og Alternativets medlemmer af udvalget
finder, at samfundstjeneste er et vigtigt redskab til
resocialisering i visse sagstyper. Det skyldes, at borgere,
såfremt disse har gode personlige forhold, kan betale tilbage
til samfundet for den forbrydelse, de har begået, med
arbejde, og at de således undgår at komme i
fængsel og dermed undgår en personlig, social
deroute.
I dag er retspraksis, at der ved
gentagelsestilfælde udmåles en fængselsstraf, og
Dommerforeningen angiver, at fængselsstraf derfor allerede i
dag er det helt klare udgangspunkt. Det støtter partierne,
fordi reglen stadig i helt særlige tilfælde tillader at
idømme samfundstjeneste.
Men ved indførelsen af
sætningen »altovervejende hovedregel« i
lovforslagets bemærkninger sker der en markant
skærpelse af lovgivningen på området. RV, SF, EL
og ALT finder det problematisk at indføre en nærmest
skematisk regel om, at gentagelse skal medføre en bestemt
sanktion. Det kendes fra færdselsloven, men ikke i sager,
hvor situationerne er så forskellige, som når det
handler om simpel vold.
Simpel vold dækker over et meget
bredt antal sager. I den grove ende kan der være tale om slag
og spark mod helt sagesløse ofre, mens det i den milde ende
kan være et skub, et greb i håret eller en lussing over
for ofre, som i nogle tilfælde kan være kommet med
grove, forudgående provokationer. Det betyder, at
lovforslaget får den virkning, at der uden undtagelse skal
gives ubetinget fængsel, hvis gerningsmanden tidligere er
straffet for vold, f.eks. også hvis der er gået 10
år mellem to episoder, og selv om den første episode
kun omfattede et skub for at få en provokerende forurettet
til at gå væk. Det kan efter RV, SF, EL og ALT's
opfattelse virke urimeligt, at en mindre alvorlig episode, som er
relativt gammel, skal få den virkning.
RV, SF, EL og ALT kan derfor ikke
støtte forslaget som helhed og skal beklage, at det af
lovtekniske grunde ikke er muligt at undtage simpel vold fra
virkningsområdet med et ændringsforslag til loven,
fordi der er tale om bemærkninger til lovforslaget. RV, SF,
EL og ALT må i stedet for indsætte bemærkningerne
i betænkningen med det indhold, som partierne havde
ønsket at opnå med et ændringsforslag. Efter
anmodning fra RV, SF, EL og ALT's medlemmer af udvalget optrykkes
derfor følgende tekst: »Det anføres i pkt. 1 og
pkt. 2.1.3 i de almindelige bemærkninger til lovforslaget og
i bemærkningerne til den foreslåede § 1, nr. 1, at
der alene indskærpes varsomhed i sager om mildere former for
overtrædelser af straffelovens § 244, stk. 1, herunder
et skub, greb i håret eller en lussing, således at
disse i særlige tilfælde kan være undtaget fra
lovforslagets helt klare udgangspunkt om, at sager, hvor tiltalte
tidligere er dømt for personfarlig kriminalitet, sager, hvor
volden er udøvet over for et særlig
værgeløst offer, og sager, hvor den forurettede er
påført ikke ubetydelige skader, vil skulle
afgøres med ubetinget fængselsstraf.«
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
stemmer for forslaget. DF bemærker dog, at partiet ikke
mener, at forslaget er fyldestgørende, men det er et skridt
i den rigtige retning, hvor kriminelle oplever en større
alvorlighed i forhold til deres kriminalitet.
Derudover mener DF, at de tiltag som
forslaget indeholder, sikrer en større mulighed for, at
retsbevidstheden og retssikkerheden for borgerne i samfundet bliver
højnet.
Helt grundlæggende er Dansk
Folkeparti ikke enig i kritikken af brugen af fængselsstraf
og mener dermed ikke, at en fængselsstraf i sig selv
øger risikoen for recidiv. Det handler i meget højere
grad om, hvordan man bliver behandlet i fængslet. Når
samfundstjeneste og fængselsstraf sammenlignes i forhold til
recidiv, tager man ikke tilstrækkelig højde for, at
der er forskel på, om man bliver idømt den ene eller
den anden straf. På den måde sammenligner man efter
DF's opfattelse to faktorer, der reelt ikke kan sammenlignes.
Fængselsstraf skal derfor efter DF's mening bruges i
større grad, end tilfældet er i dag.
DF ønsker ikke blot at
begrænse brugen af samfundstjeneste, som lovforslaget
indebærer. DF ønsker helt at afskaffe muligheden for
at blive idømt samfundstjeneste, når man bliver
dømt for personfarlig kriminalitet. Samfundstjeneste i
forbindelse med kriminalitet, hvor et offer er direkte involveret,
krænker i høj grad offerets retsfølelse.
Personfarlig kriminalitet skal derfor efter DF's opfattelse altid
udløse fængselsstraf.
I forlængelse af brugen af
samfundstjeneste ønsker DF et forlænget
tilsynsforløb, da man må formode, at selve
arbejdsstedet ikke kan tilbyde den samme form for behandling, som
Kriminalforsorgens ansatte bør kunne. Den dømte, der
skal afsone med samfundstjeneste, skal således idømmes
et ekstra langt tilsyn af Kriminalforsorgen efter afsoning.
3. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 2. oktober
2019 og var til 1. behandling den 1. november 2019. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Retsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høringssvar
Lovforslaget er med enkelte justeringer en
genfremsættelse af lovforslag nr. L 175, folketingsåret
2018-19, 1. samling. I forbindelse med genfremsættelsen har
lovforslaget ikke været sendt i fornyet høring. Den 2.
oktober 2019 genfremsendte justitsministeren høringssvarene
og et høringsnotat over lovforslag nr. L 175,
folketingsåret 2018-19, 1. samling, til udvalget, jf. bilag
1.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 7 bilag
på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
2 skriftlige henvendelser om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
1 deputation, der mundtligt har redegjort for deres holdning til
lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
16 spørgsmål til justitsministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Flemming Møller Mortensen
(S) Jeppe Bruus (S) Julie Skovsby (S) Kasper Roug (S) Rasmus
Stoklund (S) Lars Aslan Rasmussen (S) Kristian Hegaard (RV) nfmd. Nils Sjøberg (RV) Karina
Lorentzen Dehnhardt (SF) Lisbeth Bech Poulsen (SF) Rosa Lund (EL)
Søren Søndergaard (EL) Sikandar Siddique (ALT) Aaja
Chemnitz Larsen (IA) Aki-Matilda Høegh-Dam (SIU)
Sjúrður Skaale (JF) Preben Bang Henriksen (V) fmd. Jan E. Jørgensen (V) Britt
Bager (V) Inger Støjberg (V) Marcus Knuth (V) Michael
Aastrup Jensen (V) Karsten Lauritzen (V) Peter Skaarup (DF) Dennis
Flydtkjær (DF) Karina Adsbøl (DF) Naser Khader (KF)
Mai Mercado (KF) Pernille Vermund (NB)
Liberal Alliance og Sambandsflokkurin
havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 48 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 43 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Radikale Venstre (RV) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 12 | |
Alternativet (ALT) | 5 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 | |