Tusind tak, både for bemærkningerne og for passionen i lokalet i forhold til udbudsloven. Jeg er nu ikke helt sikker på, at det er første gang, der har været passion omkring udbudsloven her. Jeg tror faktisk, at lige præcis udbudsloven er genstand for passionerede holdninger, og det er jeg sikker på at den også vil blive, når vi skal til at kigge grundigere på den i evalueringen, som jeg skal komme tilbage til lige om lidt.
Europa-Kommissionen har i januar 2019 sendt os en åbningsskrivelse om mangelfuld implementering af udbudsdirektivet. De har de ikke kun gjort til Danmark; der er i alt 15 lande, der har modtaget sådan en skrivelse. Udbudsdirektivet består af 138 præambelbetragtninger, 94 artikler og 15 bilag. På den måde er der altså tale om et omfattende og teknisk regelsæt.
Det hører jo med til den her historie, at den daværende regering har svaret Europa-Kommissionen, at det er vurderingen, at hovedparten af de forhold, som åbningsskrivelsen nævner, i realiteten er korrekt implementeret i dansk ret – det gælder for ca. 36 ud af de 49 forhold – men at der imidlertid er 13 forhold, som kræver en præcisering i udbudsloven for at sikre, at udbudsdirektivet gennemføres korrekt, og de er alle sammen medtaget i det her lovforslag og vedrører altså primært lovtekniske forhold.
Lovforslaget vurderes derfor ikke at medføre væsentlige ændringer af den danske udbudslov og har ikke nævneværdige konsekvenser for hverken erhvervslivet eller offentlige ordregivere. Derfor vil jeg også opfordre til, som det også er blevet nævnt tidligere, at vi, når det drejer sig om de sådan større runder af udbudsloven – indholdet af den, indretningen af den – afventer den igangsatte evaluering, som forventes at være færdig her i løbet af næste år. Det er en evaluering, der har til formål at afdække, om loven har haft den tilsigtede virkning, og om der er erfaringer, der giver anledning til, at der skal foretages nogle ændringer i loven. Når evalueringen foreligger, vil vi tage stilling til, om og i givet fald hvordan man kan gøre det bedre i vores udbudslov.
Så er der bare lige et par betragtninger i forhold til partierne. Venstres ordfører, Tommy Ahlers, siger det her med, at vi altså skal passe på, at vi ikke kommer med for korte mellemrum og laver ændringer, fordi der også er nogle omstillingsomkostninger ved det. Som jeg sagde, er vurderingen ved det her lovforslag, at der i forhold til erhvervsliv og administrative forhold ikke vurderes at være væsentlige ændringer, men ellers er jeg i det principielle enig i det her med, at man ikke skal komme med det for tit. Vi havde også diskussionen om markedsføringsloven lige for lidt siden, og jeg tror heller ikke, det vil gøre sig gældende her på udbudsområdet. Nu har vi ventet et stykke tid på evalueringen af udbudsloven, og mon ikke vi så får én samlet god runde om det, når vi kommer dertil? Jeg glæder mig i hvert fald til at drøfte det med partierne i Folketinget, når evalueringen ligger færdig.
Fra Dansk Folkeparti var der det samme med evalueringen, og Dansk Folkepartis ordfører siger også, at jeg ikke længere kan blive ved med at kalde mig ny minister, men jeg vil altså heller ikke begynde at kalde mig gammel minister. Det synes jeg trods alt også er for tidligt.
Det eneste, jeg måske så bare vil sige noget om som en afslutning, er i forhold til diskussionen om transaktionsomkostninger, for det var jo inde i billedet. Det er rigtigt nok, at der altid er transaktioner, og at der også er mange forskellige måder at opgøre omkostningerne på transaktionsmæssigt. Vi er jo bare nødt til at holde tungen lige i munden i det dilemma, der handler om – som der jo også fra flere ordføreres side bliver rejst ønske om – at kunne fremme SMV'ernes adgang til udbud. Jeg tror, Hans Kristian Skibby fra Dansk Folkeparti fremførte det her med, at der jo løbende har været diskussioner om f.eks. fødevareudbud. Hvis man f.eks. opdeler fødevareudbud, så flere kan byde, vil transaktionsomkostningerne stige, for så vil der blive flere udbud. Så man skal bare lige passe på: Når man slår ét problem ned ét sted, kan det altså poppe op et andet sted. Og jeg har ikke løsningen på det her i dag. Jeg anmelder det bare som et dilemma, vi skal forholde os til i den diskussion, vi skal have, når vi skal over til det mere indholdsmæssige af udbudsloven. Det er ikke det lovforslag, der ligger her, men det er noget, vi kommer til i det nye år.
Men tak for den brede tilslutning til lovforslaget.