Tak for det, og tak for den meget, meget brede opbakning til det her lovforslag. Mandatmæssigt er det jo historisk bred opbakning til lovforslaget, og jeg er som justitsminister selvfølgelig utrolig glad for, at vi ender dér.
Det her handler jo i virkeligheden om, at vi for at håndtere den krise, som vi er i, for at beskytte de svage i vores samfund og for at sikre, at vores sundhedsvæsen kan følge med, beder alle danskere om at foretage begrænsninger i deres liv, foretage valg, som de ellers ikke ville have foretaget, og gøre en række fravalg betinget af, at vi skal passe på hinanden.
Der vil være mange lektier af den her krise, tror jeg, men noget af det, som jeg synes er det smukke ved den her krise – hvis man kan snakke om det smukke – er i virkeligheden, at danskerne gør det, at danskerne viser så udpræget grad af solidaritet og sætter egne hensyn, egne behov og egne interesser til side af hensyn til fællesskabet, af hensyn til alle de andre og navnlig af hensyn til dem, som er svage, dem, som er udsatte. Altså, er det ikke det, der kendetegner det smukkeste i et samfund, nemlig evnen til at gøre det, og er det ikke fantastisk, at danskerne gør det i så stor grad, som de gør? Det synes jeg, det synes regeringen, det synes Socialdemokratiet.
Så er der nogle, der stiller sig udenfor; nogle få, der direkte modarbejder, nogle få, der udnytter den situation, som der er, nogle få, som siger: Det der behov for solidaritet, for sammenhold, for fællesskab kan vi udnytte til at tjene penge; det kan vi udnytte til at begå nye fantastiske former for kriminalitet, sådan at vi selv kan få en hurtig gevinst ud af det og dermed presse fællesskabet og solidariteten.
Det lovforslag, som vi står med i dag, handler i virkeligheden om at sige: Den går altså ikke; hvis vi når dertil, vil vi som samfund på alle måder markere vores afstandtagen fra det; vi vil fordoble straffene; vi vil gøre bødestraf til fængselsstraf; vi vil ovenikøbet firedoble nogle af straffene; for dem, som snyder med hjælpepakkerne, vil vi firedoble straffen. Det siger vi bredt i Folketinget. Vi vil ikke finde os i, at man på den måde underløber solidariteten, sammenholdet og fællesskabet. Det er altså ret godt. Det er udgangspunktet for den her lovgivning. Det er i virkeligheden det, som vi alle sammen markerede principiel tilslutning til, da vi havde førstebehandlingen for en uge siden.
Det, der så er sket, er, at der siden hen er kommet nogle ændringer ind – og det er alle mulige partier, der har ære af de forskellige elementer. Der er kommet det ind, at hvis der opstår optøjer foranlediget af det her, vil vi have bedre muligheder for at gribe ind over for det. Der er kommet noget ind om bestikkelse – jeg tror, det var SF, der kom med den del. Der er kommet noget ind om forbrydelser mod den offentlige orden. Der er kommet noget ind om mulighed for at blokere hjemmesider, og prøv at lægge mærke til, hvad der i øvrigt sker; der skal nok være nogle, der efterfølgende siger, at det da alligevel var utroligt, at de slap af sted med det. Det har vi ellers kun gjort på terrorområdet – næsten kun gjort på terrorområdet. Og nu siger vi: Hvis man udnytter den her situation, skal der altså være mulighed for at blokere hjemmesider, som gør det. Så man kan rolig sige, at Folketinget har fundet den store hammer frem og svunget den over for dem, som snyder og svindler.
Der er jo så også det element med udlændingestramningen, som er kommet med ind, og som desværre har fået lov til at fylde, synes jeg, uproportionalt meget i forhold til det store, som vi er fælles om, men sådan er det jo tit med udlændingediskussioner her i Folketingssalen.
Vi søgte faktisk at sikre, at det her lovforslag kunne deles i to, men vi kunne nemlig ikke bare lave det på sådan en almindelig måde, hvor vi opdeler det. Hvorfor kunne vi ikke det? Det var, fordi udlændingelementet jo ikke havde indgået i førstebehandlingen, og derfor ville der være nogle jurister, som ville sige: Ahr, ahr, hvis man skal vedtage en lov i Folketinget, skal den behandles tre gange, og udlændingelementet har ikke været med ved førstebehandlingen, hvilket det ikke var, fordi det jo kom ind som et ændringsforslag, som det er blevet påpeget nogle gange efterhånden. Derfor kunne man ikke bare skille det ud og sige, at så opdeler vi. Så derfor var den eneste mulighed for at sikre behandling af det nu et særskilt lovforslag, altså et nyt lovforslag, som skulle have været igennem tre behandlinger i dag – ikke to, men tre, fordi det jo ikke var førstebehandlet. Hvis det skulle det, skal der jo gives tilladelse til hastebehandling.
Jeg havde et ønske. Jeg havde et ønske om, at vi kunne gøre det sådan. For på den måde ville vi have endt der, hvor vi kunne have sagt: Der er et flertal for at stramme udlændingereglerne her. Der er nogle partier, som ikke vil være med, og lad os bare være ærlige og sige, at det parti, som i virkeligheden kom mest i klemme her, jo var Enhedslisten. Radikale ville under alle omstændigheder have stemt imod det her lovforslag. Men alle meldinger, og jeg har snakket meget med ikke mindst Enhedslistens ordfører, var: Vi vil være med; giv os nu plads; lad os nu være med. Og den eneste mulighed, jeg kunne se, var at lave tre behandlinger af udlændingedelen og så lade os stå tilbage med den anden store del, som vi så kunne vedtage i fællig. Udlændingedelen ville ligesom alt andet udlændingepolitik jo være med de sædvanlige diskussioner og synspunkter osv., men den store del, strafskærpelserne – det, som jeg lige snakkede om før – ville have fået sin egen plads, og den ville vi have kunnet vedtage alle partier, måske lige bortset fra Det Radikale Venstre, men i hvert fald praktisk talt alle partier.
Hagen ved det var, at den hastebehandling kræver tre fjerdedeles flertal i Folketinget. Det kunne jeg ikke skaffe. Guderne skal vide, og hvis ikke guderne, så har jeg alle jer her i salen som vidner på det, i hvert fald de fleste af jer, at jeg gjorde et ret stort stykke arbejde for at prøve at se, om det kunne lykkes. Det kunne ikke lykkes. Der var et mindretal, som udgjorde nok til at blokere den mulighed. Derfor er det endt der, hvor vi er nu, nemlig at det her er integreret i det. Når vi støtter det, støtter vi det, fordi vi synes, det er fornuftigt. Vi synes sådan set også, det er fornuftigt, at når vi i øvrigt siger, vi vil ramme alle, der udviser usolidarisk og asocial adfærd i den her sammenhæng, og hvis det kommer til kriminelle udlændinge og vi har mulighed for at smide dem ud af landet, når de har gjort det, så siger vi: Lad os gøre det i videst muligt omfang.
Jeg er glad for, at vi får vedtaget det her lovforslag. Jeg er glad for, at det bliver vedtaget så bredt, som det bliver vedtaget, fordi vi dermed sender et signal om et Danmark, der står sammen og reagerer rigtig hårdt over for dem, der helt konsekvent stiller sig uden for vores fællesskab.