Fremsat den 6. februar 2020 af Karina Lorentzen Dehnhardt (SF),
Jacob Mark (SF) og Signe Munk (SF)
Forslag til folketingsbeslutning
om udvidet kommunal adgang til individuel
varmeforsyning
Folketinget pålægger regeringen at
indføre de juridiske rammer, som muliggør, at
kommunerne under nærmere definerede forudsætninger kan
etablere varmeforsyningsselskaber, der tilbyder individuel
varmeforsyning, og kan give de eksisterende kommunalt ejede
kollektive varmeforsyningsselskaber samme juridiske adgang.
Bemærkninger til forslaget
Der har været etableret en række
forskellige incitamentsordninger for at fremme udskiftningen af
oliefyr eksempelvis: tilskudsordninger, forsøgsordninger med
installation og drift af varmepumper på abonnement samt
gratis vejledning. Ligeledes har håndværkerfradrag og
reduceret elafgift kunnet understøtte omlægningen fra
oliefyr til varmepumper. Men der er desværre ikke meget, der
tyder på, at det har været nok til at løse
problemet.
Udfordringen har efter alt at dømme
været, at mange boliger med gamle udtjente oliefyr ikke har
en tilstrækkelig høj værdi, hvilket betyder, at
en varmepumpe bliver en stor investering set i forhold til boligens
værdi, hvilket besværliggør låntagning.
Som boligejer i et landdistrikt er det en stor engangsudgift at
betale helt op til 140.000 kr. for at få installeret en
varmepumpe alt afhængigt af pumpetypen - særlig hvis
man også skal isolere eller udskifte rør. Det er,
på trods af at investeringen i en varmepumpe har tjent sig
selv ind efter en relativ kort årrække. Besparelsen
ligger i gennemsnit på mellem 50 og 65 pct. på den
årlige varmeregning, afhængigt af hvor gammelt
oliefyret er og hvor godt isoleret huset er.
Investeringsbarrieren for den enkelte husejer
kan overvindes ved at lade kommunerne tilbyde at løse
varmeforsyningsopgaven til områderne uden for almindelig
kollektiv forsyning og yde varmeforsyning bestående af
individuelle varmekilder, eksempelvis varmepumper. Dette
ønsker man bl.a. i Lemvig Kommune.
Forskellige forsøgsordninger har
været etableret med henblik på at lade private
aktører tilbyde varmeservice ved udskiftning af oliefyr med
varmepumper på abonnementsbetaling. Det kan være en
udmærket løsning nogle steder. Imidlertid har ikke
alle områder kunnet tiltrække private aktører
til at tilbyde denne løsning.
Den kommunale hjemmel til at drive
varmeforsyning omfatter alene kollektive
varmeforsyningsanlæg. Kollektiv varmeforsyning defineres i
varmeforsyningsloven som ledningsforbundne fjernvarmeanlæg
til levering af energi til bygningers opvarmning og forsyning med
varmt vand. Kommunerne har således ikke (med enkelte, meget
begrænsede undtagelser) adgang til at etablere og drive
individuel varmeforsyning - heller ikke som aktieselskaber - som
skal lave individuel varmeforsyning med eksempelvis varmepumper,
jf. Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget, alm. del - svar på
spm. 167.
For at sikre, at den grønne omstilling
også finder sted i landdistrikterne, pålægger
beslutningsforslaget regeringen at etablere de juridiske rammer,
som muliggør, at kommunerne kan etablere
varmeforsyningsselskaber, der tilbyder individuel varmeforsyning,
og kan give de eksisterende kommunalt ejede kollektive
varmeforsyningsselskaber samme juridiske adgang. Der skal
fastsættes regler for betaling m.v., idet ordningen
bør udformes, så der ikke bliver tale om en udgift for
kommunen eller varmeforsyningsselskabet set over tid.
Forslagsstillerne forestiller sig, at der indkaldes til
forhandlinger om de nærmere regler mellem Folketingets
partier.
Omlægning af oliefyr til små
vedvarende energi-anlæg kan medvirke til at gøre en
bolig mere attraktiv og dermed øge værdien. Det er der
i høj grad brug for i mange af disse landdistrikter, hvor
der opleves problemer med fraflytning og faldende
ejendomsværdier. Set fra et kommunalt synspunkt er der
også et stærkt ønske om at vende udviklingen i
landdistriktsområder, således at boligernes
værdier øges og beboelse i områderne bliver mere
attraktivt. I det lys har nogle kommuner udvist interesse for at
facilitere varmeforsyningen også med individuelle
varmekilder. Den interessere bør staten bakke op om af mange
grunde, herunder fordi der er tale om et samfundsøkonomisk
billigt tiltag. Hvis det ikke lykkes at få omlagt
varmeforsyningen i landdistrikterne, vil der være brug for at
gennemføre så mange desto flere andre tiltag, der vil
være betydelig dyrere for samfundet.
Baggrund
Alle de daværende partier i Folketinget
blev som som en del af energiaftalen i 2018 enige om, at Danmark
skal arbejde mod nettonuludledning af drivhusgasser i
overensstemmelse med Parisaftalen og for et mål om
nettonuludledning i EU og Danmark senest i 2050. Samtidig har
partierne bag aftalen om en klimalov (Socialdemokratiet, Venstre,
Dansk Folkeparti, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti,
Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti og Alternativet) sat et
mål om 70 pct. reduktion af drivhusgasudledningerne i 2030 i
forhold til 1990 og et langsigtet mål om klimaneutralitet i
senest 2050 og med 1,5-gradersmålsætningen for
øje.
Omkring en fjerdedel af det danske
energiforbrug går til opvarmning i husholdninger.
Omlægning af varmeforsyningen er en forudsætning for at
nå reduktionsmålet og sikre en omlægning til
vedvarende energikilder. I den kollektive forsyning er der taget
mange tiltag i denne retning, og mange fjernvarmeselskaber benytter
i høj grad biomasse som brændsel. Den kollektive
forsyning er også karakteriseret ved, at beslutningen om at
omlægge til CO2-neutrale
kilder kan træffes på centralt hold og med betydning
for mange borgere på en gang. Omvendt er omstillingen til
små vedvarende energikilder i områder uden for
kollektiv forsyning kendetegnet ved at være en indsats, der
kræver et langt sejt træk for at nå
målsætningen.
Det vurderes, at der i Danmark er ca. 80.000
boliger, som opvarmes med oliefyr, jf. Klima-, Energi- og
Forsyningsudvalget, alm. del - svar på spm. 166. Der blev i
2018 leveret fyringsolie til lige under 70.000 private boliger. Det
er et fald på næsten 10.000 i forhold til 2017. Siden
2014 er næsten 20.000 oliefyr blevet sløjfet og
erstattet med anden opvarmning, jf. Drivkraft Danmarks
Energistatistik 2019.
Skriftlig fremsættelse
Karina Lorentzen
Dehnhardt (SF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
udvidet kommunal adgang til individuel varmeforsyning.
(Beslutningsforslag nr. B 92)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.