Betænkning afgivet af Børne-
og Undervisningsudvalget den 11. juni 2020
1. Ændringsforslag
Socialistisk Folkeparti har stillet 2
ændringsforslag til beslutningsforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, DF, EL, KF, LA og Uffe Elbæk (UFG))
indstiller beslutningsforslaget til forkastelse.
Et mindretal i
udvalget (RV og SF) indstiller beslutningsforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag. Hvis ændringsforslagene ikke vedtages,
vil mindretallet stemme imod beslutningsforslaget.
Et andet
mindretal i udvalget (NB) indstiller beslutningsforslaget
til vedtagelse. Mindretallet vil ved 2.
behandling redegøre for sin stilling til
ændringsforslagene.
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget konstaterer,
at det aldrig må være alene af økonomiske
årsager, at en kommune træffer afgørelse om,
hvornår et barn skal overgå fra vuggestue eller
dagpleje til børnehave. Barnets tarv skal altid komme
først. Den tidligere VLAK-regering afsatte ekstra midler til
at styrke Pædagogisk Psykologisk Rådgivning (PPR) for
netop at sikre, at de faglige ressourcer er til stede, så
kommuner og dagtilbud kan identificere de børn, der kan have
et behov for at begynde senere i børnehave.
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
bemærker, at det vil koste temmelig mange penge, hvis mange
børn skal begynde senere i børnehave. Fra en
tidligere debat i Folketinget om at ændre reglerne, så
det bliver et krav, at alle børn skal være fyldt 3
år, før de kan starte i børnehave, blev det
oplyst, at forslaget forventedes at koste 325 mio. kr. om
året. DF er i tvivl om, hvorvidt dette er en realistisk
vurdering i forhold til dette beslutningsforslag og mener derfor,
at det er nødvendigt at lave et nyt estimat over, hvad
beslutningsforslaget vurderes at koste. Herudover finder DF, at det
vil være nyttigt at vide, hvor pengene i så fald skal
komme fra, idet dette ikke fremgår af beslutningsforslaget.
DF mener, at beslutningsforslaget med fordel kan erstattes af en
opfordring til daginstitutioner, forældre og kommuner om at
sikre et bedre og tættere samarbejde om, hvornår barnet
er klar til børnehave.
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer i udvalget finder
det særdeles kritisabelt, at et stort antal kommuner har
fastlagt en overgangsalder for børns skift fra vuggestue
eller dagpleje til børnehave, der ligger, før barnet
fylder 3 år. Det er efter EL's opfattelse udtryk for, at
økonomitænkning i nogle kommuner går forud for
hensynet til barnets behov. EL ønsker således, at der
fastlægges en minimumsalder på 3 år for skift fra
vuggestue eller dagpleje til børnehave, der som hovedregel
ikke kan fraviges.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til titlen
Af et mindretal
(SF), tiltrådt af et mindretal
(RV):
1)
Titlen affattes således:
»Forslag til folketingsbeslutning
om en
minimumsalder for overgang til børnehave«.
[Konsekvensændring som
følge af ændringsforslag nr. 2]
Til teksten
2)
Teksten affattes således:
»Folketinget pålægger
regeringen inden udgangen af 2020 at indføre en
minimumsalder på 3 år for børns overgang fra
vuggestue/dagpleje til børnehave, medmindre forældrene
specifikt ønsker, at deres barn skal begynde tidligere i
børnehave, og det vurderes at være pædagogisk
forsvarligt.«
[Krav om, at der indføres en
minimumsalder på 3 år for børns overgang fra
vuggestue/dagpleje til børnehave, medmindre at
forældrene ønsker, at barnet skal begynde tidligere,
og det er pædagogisk forsvarligt]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ændringsforslaget er en
konsekvensændring som følge af ændringsforslag
nr. 2, hvor det foreslås, at der indføres en
minimumsalder på 3 år for børns overgang fra
vuggestue/dagpleje til børnehave, medmindre forældrene
specifikt ønsker, at deres barn skal begynde tidligere i
børnehave, og det vurderes at være pædagogisk
forsvarligt.
Til nr. 2
Det følger af beslutningsforslaget,
at reglerne skal ændres, så det fremover skal
være det enkelte barns forældre, der bestemmer, om
barnet skal rykkes fra vuggestue til børnehave, inden barnet
fylder 3 år.
Med ændringsforslaget foreslås
det, at der indføres en minimumsalder på 3 år
for børns overgang fra vuggestue/dagpleje til
børnehave, medmindre forældrene specifikt
ønsker, at deres barn skal begynde tidligere i
børnehave, og det vurderes at være pædagogisk
forsvarligt.
Formålet med ændringsforslaget
er at sikre, at kommunerne ikke flytter de mindste børn i
børnehave, før børnene er fyldt 3 år,
så det sikres, at børnene fysisk og mentalt er klar
til at begynde i børnehave. Det skal altid være
barnets behov - og ikke kommunale budgetter - der skal være
styrende for, hvornår et barn rykker fra vuggestue til
børnehave. Forslaget skal samtidig sikre, at børnene
ikke oplever en forringet personalenormering, som kan forekomme,
når vuggestuebørn, der f.eks. stadig bruger ble,
rykkes tidligere i børnehave. Det øger det
pædagogiske personales opgaver, og hvis normeringen ikke
tager højde for det, vil det betyde mindre tid til det
enkelte barn. Endvidere skal forslaget sikre, at kommunerne har
overblik over og mulighed for at tilpasse kapaciteten og dermed
antallet af pladser i henholdsvis 0-2-årstilbud og
3-5-årstilbud i kraft af, at kommunerne ved, hvornår et
barn overgår til børnehave.
5. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 4.
februar 2020 og var til 1. behandling den 7. maj 2020.
Beslutningsforslaget blev efter 1. behandling henvist til
behandling i Børne- og Undervisningsudvalget.
Oversigt over beslutningsforslagets
sagsforløb og dokumenter
Beslutningsforslaget og dokumenterne i
forbindelse med udvalgsbehandlingen kan læses under
beslutningsforslaget på Folketingets hjemmeside
www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget
i 2 møder.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 1 bilag
på beslutningsforslaget.
Anders Kronborg (S) fmd. Tanja Larsson (S) Jens Joel (S)
Jesper Petersen (S) Julie Skovsby (S) Kasper Sand Kjær (S)
Orla Hav (S) Katrine Robsøe (RV) Anne Sophie Callesen (RV)
Marianne Jelved (RV) Jacob Mark (SF) Ina Strøjer-Schmidt
(SF) Astrid Carøe (SF) Jakob Sølvhøj (EL) Mai
Villadsen (EL) Uffe Elbæk (UFG) Anni Matthiesen (V) Peter
Juel-Jensen (V) Ellen Trane Nørby (V) Kristian Jensen (V)
Marlene Ambo-Rasmussen (V) Stén Knuth (V) nfmd. Jens Henrik Thulesen Dahl (DF)
Pernille Bendixen (DF) Marie Krarup (DF) Katarina Ammitzbøll
(KF) Mai Mercado (KF) Mette Thiesen (NB) Henrik Dahl (LA)
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 48 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 42 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Radikale Venstre (RV) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 4 | |