Fremsat den 8. oktober 2019 af Karina Adsbøl (DF),
Liselott Blixt (DF),
Jens Henrik Thulesen Dahl (DF),
Kristian Thulesen Dahl (DF),
Søren Espersen (DF) og Peter Skaarup (DF)
Forslag til folketingsbeslutning
om nedsættelse af en ekspertgruppe på
anbringelsesområdet
Folketinget pålægger regeringen
inden januar 2020 at nedsætte en hurtigt arbejdende
ekspertgruppe, som skal lave en kulegravning af
anbringelsesområdet. Kulegravningen skal identificere
udfordringer på området og komme med anbefalinger til,
hvordan retssikkerheden for henholdsvis børn, børns
biologiske forældre, barnets øvrige netværk og
plejeforældre kan sikres. Alle væsentlige og relevante
elementer i relation til at sikre børns, biologiske
forældres og plejeforældres retssikkerhed i
anbringelsessager skal indgå i ekspertgruppens
undersøgelse. Kvaliteten i sagsbehandlingen og
myndighedsudøvelsen, herunder sagsbehandlernes faglige
niveau, og iværksættelse af forebyggende
foranstaltninger, plejebørns samvær med biologiske
forældre, plejeforældres ansættelsesvilkår,
ændring i anbringelsessted, og om kommunernes økonomi
står i vejen for kvaliteten i sagsbehandlingen, er eksempler
på elementer, som bør indgå i
undersøgelsen.
Ekspertgruppen skal herudover undersøge
og komme med anbefalinger til, om kommunernes børn- og
ungeudvalg er den rette instans til at træffe
afgørelser om anbringelse af et barn, eller om
afgørelseskompetencen med fordel kan overdrages til f.eks.
det nye familieretlige system eller et andet organ.
Ekspertgruppen skal være bredt sammensat
af fagpersoner, organisationer, tidligere anbragte og andre med
særlig ekspertise inden for anbringelsesområdet.
Ekspertgruppens sammensætning,
kommissoriet for ekspertgruppen, datoen for ekspertgruppens
aflevering af rapporten og ekspertgruppens rapport og anbefalinger
skal forelægges de partier, som støtter dette
beslutningsforslag. Ekspertgruppens anbefalinger skal
efterfølgende til forhandling.
Bemærkninger til forslaget
Beslutningsforslaget er en redigeret
genfremsættelse af beslutningsforslag nr. B 105 (om
nedsættelse af en ekspertgruppe på
anbringelsesområdet), folketingsåret 2018-19, 1.
samling. Der henvises til www.folketingstidende.dk,
Folketingstidende 2018-19, 1. samling, tillæg A, B 105 som
fremsat, og tillæg F, møde 88 kl. 20:10.
Baggrund for forslaget
I september 2018 udgav den juridiske
tænketank Justitia rapporten »Tvangsanbringelser -
retssikkerhed i en kompliceret beslutningsproces«. Justitia
har i rapporten undersøgt processen, fra kommunen bliver
opmærksom på et barns mistrivsel, til beslutningen om
tvangsanbringelse er truffet, med særlig fokus på de
retsgarantier, som skal sikre familiernes retssikkerhed. I
rapporten identificeres en række retssikkerhedsmæssige
udfordringer ved den nuværende ordning, som bl.a. omfatter
følgende:
- Manglende eller
mangelfuld vejledning, når forældre skal beslutte, om
deres barn skal anbringes frivilligt for derved at undgå en
tvangsanbringelse.
- Afgørelse
om tvangsanbringelse træffes af børn- og ungeudvalg,
der ikke er uafhængig af den forvaltning, som har oplyst og
behandlet sagen.
- Akutte
afgørelser træffes af en lokalpolitiker uden faglig
viden om området.
- Børnene
inddrages ikke tilstrækkeligt i deres egen sag.
Rapporten fremsætter en række
anbefalinger til, hvordan tvangsanbringelsesprocessen kan forbedres
og retssikkerheden for børn og forældre kan styrkes,
og den primære løsning på de
retssikkerhedsmæssige udfordringer er ifølge Justitia
at henlægge afgørelsesprocessen til det nye
familieretlige system. Her kan familieretshuset oplyse sagen og yde
støtte til børnene, mens afgørelsen
træffes af familieretterne i de 24 retskredse.
På tilsvarende vis viste en intern
undersøgelse i 2017 af sagsbehandlingen på
anbringelsesområdet i Københavns Kommune, at der var
fejl i samtlige 77 undersøgte sager (»Intern kommunal
undersøgelse afslører fejl i samtlige
anbringelsessager«, dr.dk, den 28. maj 2017). I flere sager
manglede børnefaglige undersøgelser, handleplaner
blev ikke udarbejdet, og børnene blev ikke inddraget i
samtaler om deres anbringelse. Der er ellers tale om regler, som
skal følges, når kommunen modtager underretninger om
udsatte børn, og kommunen skal vurdere, hvorvidt der skal
iværksættes indsatser over for barnet.
Problemet med at overholde lovgivningen i
anbringelsessager er dog langt fra ny. I 2016 var det 10 år
siden, at anbringelsesreformen blev indført. Af
Statsrevisorernes beretning fra samme år om »indsatsen
over for anbragte børn« fremgår det, at
statsrevisorerne finder det kritisabelt, at Social- og
Indenrigsministeriet efter 10 års indsats ikke kan
dokumentere, at kommunernes sagsbehandling i forhold til
anbringelse af børn er blevet bedre, eller at indsatsen har
haft den tilsigtede effekt. Statsrevisorerne kritiserer også,
at kommunernes sagsbehandling i mange anbringelsessager ikke
overholder lovens krav om børnesamtaler, handleplaner og
børnefaglige undersøgelser.
I flere år har der således
været et stort negativt fokus på
anbringelsesområdet, bl.a. også som følge af
sager beskrevet i medierne.
I marts 2018 beskrev dr.dk en sag, hvor et
ungt par fik tvangsfjernet deres barn 3 uger efter barnets
fødsel, selv om hospitalet på Roskilde Kommunes
opfordring havde observeret parrets evne til at være
forældre og havde vurderet, at forældrene var
opmærksomme og omsorgsfulde over for deres datter, og at
sundhedspersonalet derfor ikke oplevede, at der var risiko for
barnet. Forældrene besluttede i samarbejde med en advokat at
anlægge en sag mod Roskilde Kommune for at få kommunens
afgørelse omstødt. Retten gav forældrene
medhold i, at Roskilde Kommune havde begået en fejl ved at
tvangsfjerne barnet, og 5 måneder efter pigens fødsel
fik forældrene deres datter hjem igen. Byretten lagde i
dommen vægt på, at Roskilde Kommune ikke havde fulgt
loven ved at forsøge at hjælpe parret som
forældre, før de besluttede at tvangsfjerne pigen.
Efter dommen i byretten blev den 5 måneder gamle pige
overdraget til sine biologiske forældre fra den ene dag til
den anden, fordi plejefamil?ien af følelsesmæssige
årsager ikke magtede at samarbejde om en gradvis overdragelse
af barnet til forældrene (»Kommunen tog fejl: Kevin og
Catrines datter blev tvangsfjernet på
neonatalafdelingen«, dr.dk, den 5. juni 2018).
I marts 2019 fik offentligheden kendskab til
en sag mellem blogger, forfatter og debattør Jaleh Tavakoli
og Socialtilsyn Øst. Socialtilsynet havde sendt et brev til
Jaleh Tavakoli og hendes mand, hvoraf det fremgik, at
socialtilsynet agtede at fjerne parrets generelle godkendelse til
at have plejebørn grundet Jaleh Tavakolis ytringer i den
offentlige debat. Parret har en plejedatter på 8 år,
som har boet hos dem altid, og som kalder plejeforældrene for
sin mor og far (»Politikere og eksperter kalder
Socialtilsynets foreløbige fjernelse af Jaleh Tavakols
plejebarn for »mærkværdig«, »dybt
uretfærdig« og »dybt
uproblematisk««), Berlingske.dk, den 14. marts 2019).
Dansk Folkeparti er helt uforstående over for, at
socialtilsynet kan overveje at fratage plejeforældre deres
godkendelse og dermed deres plejebørn alene på
grundlag af deres ytringer. I Danmark har vi ytringsfrihed, og
dette gælder også plejeforældre. Det
bemærkes, at sagen fortsat verserer ved socialtilsynet. Se
også Jalah Tavakolis eget blogindlæg »Dette
bliver mit sidste blogindlæg«, Jyllandsposten.dk, den
20. juli 2019.
I januar 2019 havde offentligheden også
fået kendskab til en sag fra Guldborgsund Kommune, hvor en
tvist mellem en drengs plejeforældre og kommunen
betød, at drengen - Andreas - skulle flytte fra sit hjem hos
plejeforældrene og i stedet bo på en institution imod
sin og forældremyndigheds?indehaverens vilje (»Kommune
tvang Andreas væk fra sin plejefamilie - nu får han lov
til at blive«, tv2east.dk, den 23. januar 2019). Uenigheden
mellem kommunen og plejefami?lien opstod angiveligt, da kommunen
fremsendte en ny ansættelseskontrakt, ifølge hvilken
plejefamilien skulle gå ned i løn. Det lykkedes
plejeforældrene og Guldborgsund Kommune at blive enige om
rammerne for en ny kontrakt, men Andreas blev på intet
tidspunkt inddraget i sagen, som loven ellers foreskriver. Sagen
fra Guldborgsund Kommune er blot en ud af mange sager, hvor
plejebørn pludselig fjernes fra deres anbringelsessted fra
den ene dag til den anden.
Det er for Dansk Folkeparti helt
uforståeligt, at kommunerne og socialtilsynet ikke
vægter barnets tarv og tilknytning til plejefamilien.
Derfor foreslår Dansk Folkeparti, at en
ekspertgruppe skal kulegrave hele anbringelsesområdet med det
formål at få sat en stopper for de mange
anbringelsessager, hvor lovgivningen enten ikke overholdes, eller
hvor der eventuelt skal ske justeringer i lovgivningen med henblik
på at styrke retssikkerheden for henholdsvis børn,
forældre, børns netværk i øvrigt og
plejeforældre og med henblik på at få en grundig
undersøgelse af, hvorvidt afgørelseskompetencen i
anbringelsessager bør overlades til det nye familieretlige
system eller et andet organ.
Skriftlig fremsættelse
Karina
Adsbøl (DF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
nedsættelse af en ekspertgruppe på
anbringelsesområdet.
(Beslutningsforslag nr. B 8)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.