Fremsat den 28. januar 2020 af Sikandar Siddique (ALT),
Rasmus Nordquist (ALT) og Susanne Zimmer (ALT)
Forslag til folketingsbeslutning
om krav om økologisk drift og urørt
skov på folkekirkens arealer
Folketinget pålægger regeringen at
iværksætte de nødvendige tiltag for, at
folkekirkens ca. 11.000 ha jord omlægges til økologisk
landbrug, naturområder og urørt skov. Det
indebærer, at de ca. 8.000 ha jord, der i dag drives som
konventionelt landbrug, fremadrettet kun må drives som
økologisk landbrug eller omlægges til
naturområder, og at de ca. 3.000 ha jord, som i dag er udlagt
som skov, fremadrettet skal være urørt skov.
Bemærkninger til forslaget
En styrkelse af biodiversiteten, klimaet og
miljøet står meget højt på Alternativets
dagsorden. Vi lever midt i en biodiversitetskrise, en klimakrise og
med en trussel om forurening af vores grundvand. Derfor er det
vigtigt, at alle muligheder for at tilgodese biodiversitet, klima
og miljø bliver taget i betragtning.
Fokus er ofte rettet mod statens arealer,
specielt Naturstyrelsens arealer, når debatten falder
på omlægning til økologi og til urørt
skov, der kan give en gevinst for biodiversiteten, klimaet og
miljøet.
Det er dog ikke kun på Naturstyrelsens
arealer, at der findes et potentiale for at opnå en klima-,
natur- og miljøgevinst. Den danske folkekirke er Danmarks
tredjestørste jordbesidder, og Alternativet mener derfor, at
folkekirken har en stor mulighed for at bidrage til kampen for
bæredygtighed.
I 2017 ejede folkekirken ca. 8.000 ha jord,
der blev opdyrket som landbrugsjord. Heraf var godt 953 ha (11
pct.) drevet økologisk, mens 7.369 ha (89 pct.) var
konventionelt drevet landbrug (folketingsåret 2019-20,
Kirkeudvalget, alm. del, spørgsmål 4).
I en foreløbig opgørelse fra
AGRO for 2018 er folkekirkens samlede landbrugsareal opgjort til
8.275 ha, hvoraf 1.123 ha (14 pct.) drives økologisk, og
7.152 ha (86 pct.) drives konventionelt (folketingsåret
2019-20, Kirkeudvalget, alm. del, spørgsmål 4). Det er
en langt mindre andel af økologisk landbrug end på
både statsligt og kommunalt ejede landbrugsjord.
Derudover besidder folkekirken jorde, der i
dag drives hovedsagelig som skov. Dette areal udgør ca.
3.000 ha. (»Folkekirkens landbrugsjorder bør drives
økologisk - og det kræver statens indblanding«,
Information, den 27. november 2019).
Det er Alternativets vurdering, at der
på folkekirkens jorde ligger et stort potentiale i forhold
til at forbedre biodiversiteten, miljøet og klimaet.
Jorderne bør omlægges til økologi og
urørt skov. Arbejdet vanskeliggøres dog af, at det er
de enkelte sogne med 2.169 menighedsråd, der ejer jorden og
bestemmer, hvordan den skal dyrkes. Derfor bør regeringen
gribe ind. Alternativet anerkender imidlertid, at et indgreb fra
regeringen i forhold til omlægningen af folkekirkens jorde
naturligvis er en længerevarende proces, der må tage
højde for, at hovedparten af folkekirkens jorde er
bortforpagtede.
Hvis al folkekirkens landbrugsjord blev drevet
økologisk, ville det betyde, at de ca. 8.000 ha opdyrket
jord ville være uden kræftfremkaldende kemikalier, der
på sigt kan forurene det drikkevand, der kommer ud af vores
vandhaner, og vandmiljøet generelt. Hvis skove og
naturarealer fik lov til at vokse mere vildt, ville biodiversiteten
få bedre vilkår, dyrene i skoven ville få flere
levesteder. Skovene ville også binde CO2 og omdanne det til
kulstof.
Positive
tendenser
Heldigvis er der en positiv grøn
bevægelse i gang. Det går bare ikke hurtigt nok. Det
økologiske areal er steget fra 7 pct. til omkring 11 pct.,
og grønne folkekirker har set dagens lys.
I Elsted Kirke, som ligger ved Aarhus, har
menighedsrådet allerede for mere end 30 år siden
besluttet, at man udelukkende bortforpagter jorden til
økologiske landmænd. Her kan der vist tales om et
fremsyn, der er unikt.
Også Lejre Provsti har besluttet sig
for, at mere end halvdelen af provstiets 17 sognes jordbesiddelser
nu kun må drives økologisk. Det betyder, at 50 ha nu
skal drives økologisk (»Folkekirkens landbrugsjorder
bør drives økologisk - og det kræver statens
indblanding«, Information, den 27. november 2019).
Gældende
regler
I dag er det menighedsrådene, der
bestyrer folkekirkens og præsteembedernes faste ejendom efter
bestemmelser fastsat af kirkeministeren. Det fremgår af lov
om folkekirkens økonomi § 21, stk. 1. Ved et
præstegårdsbrug forstås en ejendom, der ejes af
præsteembedet, og som helt eller delvist består af
jorder, der kan udnyttes landbrugsmæssigt. Egner et
præsteembedes jorder sig til landbrugsmæssig drift som
selvstændigt brug, finder de i lov om landbrugsejendomme
indeholdte bestemmelser om landbrugsejendommes opretholdelse og
drift anvendelse. Det fremgår af lov om folkekirkens
økonomi § 22, stk. 1. Det betyder, at
menighedsrådene kan vælge at anvende sådanne
jorde til landbrug, skov og natur (folketingsåret 2019-20,
Kirkeudvalget, alm. del, spørgsmål 7).
Menighedsrådene har ikke adgang til selv
at drive landbrugsjorder, men skal sørge for, at de bliver
bortforpagtet. Kravet om bortforpagtning omfatter ikke skovarealer
og jorder, der henligger som naturarealer uden en
landbrugsmæssig udnyttelse.
Ifølge Landbrugsstyrelsen er der ikke
noget principielt i vejen for, at folkekirkens ejendomme anvendes
til natur eller skov, hvis blot anvendelsen som natur eller skov er
anmeldt til kommunen (gældende for ændringer i
arealanvendelsen efter driftslovens ikrafttrædelsesdato 1.
september 2004.) (folketingsåret 2019-20, Kirkeudvalget, alm.
del, spørgsmål 8).
Skriftlig fremsættelse
Sikandar Siddique
(ALT):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om krav
om økologisk drift og urørt skov på
folkekirkens arealer.
(Beslutningsforslag nr. B 79)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.