Fremsat den 14. januar 2020 af Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) og Jacob Mark (SF)
Forslag til folketingsbeslutning
om anvendelse af disciplinærstraf
Folketinget pålægger regeringen
inden udgangen af indeværende folketingssamling at
fremsætte lovforslag, der dels genindfører muligheden
for at foretage skøn i sager om anvendelse af
disciplinærstraf, dels indfører krav om, at alle
beslutninger om strafcelleanbringelse ud over 7 dage automatisk
skal forelægges en dommer. Derudover pålægges
regeringen at foretage en evaluering af anvendelse af
disciplinærstraf i Danmark, der bl.a. adresserer omfanget af
brugen af disciplinærstraf, baggrunden for at anvende
disciplinærstraf, effekten af at anvende
disciplinærstraf sammenholdt med bivirkningerne, samt
hvorvidt disciplinærstraf med fordel kan afskaffes i
Danmark.
Bemærkninger til forslaget
I de seneste 4 år er der sket en markant
stigning i brugen af langvarig isolation som disciplinærstraf
i danske fængsler. Ifølge Institut for
Menneskerettigheders årlige beretning til Folketinget fra den
10. april 2019, Retsudvalget alm. del - bilag 262,
folketingsåret 2018-19, 1. samling, sad indsatte i danske
fængsler 674 gange i 2018 isolerede i strafceller i mere end
14 dage, hvor det i 2015 kun skete syv gange. Indsatte i
fængsler blev i alt idømt ubetinget strafcelle 4.752
gange i 2018. Antallet af strafcelleanbringelser begyndte for alvor
at stige, da daværende justitsminister Søren Pape
Poulsen (KF) skærpede disciplinærstraffene for at
forbedre sikkerheden i fængslerne.
Forslagsstillerne finder det bekymrende, at
brugen af isolation som straf (strafcelle) er steget markant i de
danske fængsler i de seneste år. Ifølge
Fængselsforbundet m.fl. viser al forskning nemlig, at
isolationsfængsling har negative sundhedsmæssige
konsekvenser på grund af den manglende sociale kontakt.
Isolation kan bl.a. medføre angst, depressioner og
øget risiko for selvmordsforsøg. Desværre viser
al forskning og erfaring, at udbredt brug af isolation heller ikke
virker positivt regulerende på fangernes adfærd og
derfor heller ikke vil gøre danske fængsler mere
sikre. Strafcelle og isolation er ikke blot farligt for de
indsattes mentale helbred. Brugen af strafcelle udgør
også et sikkerhedsmæssigt problem. Den omfattende brug
af strafcelle risikerer at ødelægge den form for
dialogbaseret sikkerhedsarbejde, som de ansatte i danske
fængsler er dygtige til, jf. kronikken bragt i Politiken den
11. november 2018, »Brugen af isolationsfængsling er
gået amok« af Kim Østerbye fra
Fængselsforbundet, Peter Scharff Smith, professor og
fængselsforsker, og Karin Verland, læge og
direktør for DIGNITY.
Ifølge Institut for Menneskerettigheder
har brugen af isolation i danske fængsler og arresthuse
løbende været udsat for international menneskeretlig
kritik, herunder særlig isolation af
varetægtsfængslede. Europarådets Komité
til Forebyggelse af Tortur (CPT) har kritiseret dette efter
samtlige besøg i Danmark, fordi isolation af
frihedsberøvede kan medføre alvorlige
skadevirkninger. Komiteen har anbefalet, at denne
fængslingsform enten afskaffes helt eller begrænses til
ekstraordinære situationer. FN's Torturkomité har
også efter et besøg i Danmark kritiseret brugen af
isolation. Ifølge De Europæiske Fængselsregler
(EFR) bør isolation kun benyttes som straf i helt
særlige tilfælde og for en bestemt tidsperiode, der
bør være så kort som mulig, jf. Institut for
Menneskerettigheders statusrapport 2015-16 om
frihedsberøvelse.
Skøn i sager om anvendelse af
disciplinærstraf
I 2016 blev straffuldbyrdelsesloven
ændret, således at skønnet i sager om anvendelse
af disciplinærstraf blev fjernet, og det blev obligatorisk at
ikende indsatte disciplinærstraf, hvis betingelserne herfor
var opfyldt.
Ifølge straffuldbyrdelseslovens §
67 finder reglerne om disciplinærstraf bl.a. anvendelse, hvis
en indsat udebliver, undviger eller forsøger at undvige,
tilsidesætter sin beskæftigelsespligt, nægter at
afgive udåndingsprøve eller urinprøve, indtager
alkohol eller euforiserende stoffer, overtræder rygeregler
eller overtræder straffelovgivningen, når dette
indebærer en selvstændig krænkelse af orden eller
sikkerhed i institutionen. Før lovændringen i 2016 var
Kriminalforsorgen overladt et skøn til at vurdere, om en
disciplinærstraf skulle ikendes, eller om der forelå
formildende omstændigheder. Det fremgik desuden af § 4 i
bekendtgørelse nr. 426 af 9. april 2015 om udståelse
af strafcelle, anvendelse af forhørscelle og behandlingen af
disciplinærsager
(disciplinærstrafbekendtgørelsen), at hvis
overtrædelsen havde givet anledning til andre
foranstaltninger efter straffuldbyrdelsesloven bortset fra
erstatning og konfiskation, kunne der ikendes
disciplinærstraf i det omfang, afgørende ordens- eller
sikkerhedshensyn krævede det.
Med lov nr. 641 af 8. juni 2016 om
ændring af lov om fuldbyrdelse af straf m.v. straffeloven og
retsplejeloven (Styrket indsats mod mobiltelefoner i fængsler
m.v.) blev skønsbeføjelsen i straffuldbyrdelseslovens
§ 67 fjernet, således at det blev obligatorisk at ikende
en disciplinærstraf, hvis betingelserne i
straffuldbyrdelsesloven var opfyldt. Desuden blev
disciplinærstrafbekendtgørelsens § 4
ændret, således at der nu skal ikendes
disciplinærstraf, uanset om en overtrædelse har givet
anledning til andre foranstaltninger efter
straffuldbyrdelsesloven.
Med dette beslutningsforslag foreslås
det først og fremmest, at Folketinget pålægger
regeringen at genindføre skønsbeføjelsen i
sager om anvendelse af disciplinærstraf inden udgangen af
indeværende folketingssamling.
Domstolsprøvelse af
strafcelleanbringelse
Det fremgår af bekendtgørelse nr.
105 af 30. januar 2019 om udståelse af strafcelle, anvendelse
af forhørscelle og behandlingen af disciplinærsager
(disciplinærstrafbekendtgørelsen), at
afgørelser om disciplinærstraf i form af strafcelle
eller om anbringelse i forhørscelle kan påklages til
Direktoratet for Kriminalforsorgen. Ifølge
straffuldbyrdelseslovens § 112, nr. 3, kan en person, som er
ikendt en disciplinærstraf i form af strafcelle i mere end 7
dage, inden 4 uger kræve, at afgørelsen indbringes for
domstolene. Denne adgang til at kræve en
disciplinærstraf for domstolene omfatter imidlertid kun
indsatte, som er idømt en fængselsstraf, og ikke
varetægtsarrestanter, der er indsat i
varetægtsfængsel, jf. vejledning nr. 9084 af 30. januar
2019 om behandlingen af sager om disciplinærstraf,
konfiskation og modregning af erstatningsbeløb
(disciplinærstrafvejledningen). Ifølge seniorforsker
ved Institut for Menneskerettigheder Peter Vedel Kessing er det
sjældent, at strafafsonere anmoder om domstolsprøvelse
af en afgørelse om strafcelle, og mellem 2010 og 2017 er der
kun otte domstolsafgørelser herom, jf. Juristen nr. 2, maj
2019, s. 56.
Med dette beslutningsforslag foreslås
det også, at Folketinget pålægger regeringen at
fremsætte lovforslag inden udgangen af indeværende
Folketingssamling, som medfører, at alle beslutninger om
strafcelleanbringelse ud over 7 dage automatisk skal indbringes for
en domstol. Dette vil både skulle omfatte indsatte, som
afsoner en idømt straf, og varetægtsarrestanter.
Evaluering
Med den markante stigning i brugen af
strafcelle finder forslagsstillerne det oplagt, at der bør
foretages en evaluering af, hvilke konsekvenser stigningen har.
Derfor foreslås det endvidere med dette beslutningsforslag,
at regeringen pålægges at foretage en evaluering af
anvendelsen af disciplinærstraf i Danmark inden udgangen af
indeværende folketingssamling. Evalueringen skal bl.a.
redegøre for omfanget af brugen af disciplinærstraf
på kriminalforsorgsområdet, baggrunden for at anvende
disciplinærstraf, effekten af at anvende
disciplinærstraf sammenholdt med bivirkningerne, samt
hvorvidt disciplinærstraf med fordel kan afskaffes i
Danmark.
Evelueringen skal ligeledes redegøre
for brugen af bæltefikseringen, jf. Europarådets
Komité til Forebyggelse af Tortur (CPT) kritik heraf, som
fremgår af »Report to the Danish Government on the
visit to Denmark carried out by the European Committee for the
Prevention of Torture and Inhuman or Degrading Treatment or
Punishment (CPT) from 3 to 12 April 2019«, offentliggjort den
7. januar 2020, herunder indhente erfaringer fra lande, der har
afskaffet brugen med henblik på at undersøge, om det
også skal være en mulighed i Danmark.
Skriftlig fremsættelse
Karina Lorentzen
Dehnhardt (SF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
anvendelse af disciplinærstraf
(Beslutningsforslag nr. B 71)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.