Fremsat den 10. januar 2020 af Morten Messerschmidt (DF),
Karina Adsbøl (DF),
René Christensen (DF),
Kristian Thulesen Dahl (DF),
Søren Espersen (DF),
Dennis Flydtkjær (DF),
Marie Krarup (DF) og Peter Skaarup (DF)
Forslag til folketingsbeslutning
om oprettelse af et forfatningsråd
Folketinget pålægger regeringen i
indeværende folketingsår at fremsætte lovforslag
om oprettelse af et forfatningsråd, som muliggør, at
et grundlovsmæssigt spørgsmål kan
forelægges forfatningsrådet, hvis der er tilslutning
fra mindst ¼ af Folketingets medlemmer, således at
Folketingets behandling af grundlovsspørgsmål sikres
uafhængighed af regeringen og regeringens embedsapparat.
Bemærkninger til forslaget
Ikke sjældent opstår der i
folketingsarbejdet spørgsmål om forståelsen og
fortolkningen af grundlovens ord. Det kan være i relation til
udenrigspolitiske anliggender efter grundlovens § 19,
forholdet til EU efter grundlovens § 20,
spørgsmål om lovgivningens rækkevidde,
grundlovens frihedsrettigheder eller andre områder, hvor der
med rimelighed kan rejses tvivl om forståelsen af landets
forfatning. Der findes ingen uafhængig instans, Folketinget
kan henvende sig til for en uafhængig vurdering, medmindre
man ønsker at ty til private konsulent- og advokathuse. I
disse situationer har Folketinget alene mulighed for at forlade sig
på Justitsministeriets vurderinger. F.eks. opfordrede
folketingsmedlem Jens Rohde (RV) i oktober 2019 Folketingets
jurister til at undersøge nærmere, hvorvidt
regeringens lovforslag om at fratage fremmedkrigeres danske
statsborgerskab var i strid med grundloven, jf. »De Radikale
vil bremse hastelovforslag om fremmedkrigeres pas«, sn.dk,
den 21. oktober 2019, men i virkelighedens verden er Folketinget
helt afhængig af de vurderinger, der kommer fra
regeringen.
Denne afhængighed synes af flere
årsager ikke sund. Da det er Folketingets opgave af
kontrollere regeringen og dens embedsførelse, synes det
bekymrende, at Folketinget i vigtige, komplicerede sager ikke har
mulighed for juridiske analyser fra uafhængig side. Ydermere
bør det erindres, at det ikke hører til
sjældenhederne, at Justitsministeriets forståelse af
lovstof underkendes af domstolene. Mest kendt er tamilsagen, men en
stribe sager af mindre offentlig interesse vil også kunne
nævnes som eksempler på, at Justitsministeriets
vurderinger ikke har været korrekte. I en tid, hvor
lovstoffets kompleksitet forøges, og der således
stilles stadigt højere krav til Folketingets medlemmer, hvis
de skal kunne løfte kontrolforpligtelsen på forsvarlig
vis, er der efter forslagsstillernes opfattelse brug for nye og
forbedrede muligheder, som Folketinget kan benytte for at få
belyst (især) forfatningsretlige problemstillinger.
Derfor foreslås det, at der oprettes et
forfatningsråd til vurdering af grundlovsmæssige
spørgsmål - ligesom det kendes fra
Straffelovrådet og Retsplejerådet, der vurderer
spørgsmål indenfor henholdsvis strafferetten og
retsplejen.
Straffelovrådet blev nedsat i 1960 og
består i dag af 11 medlemmer inklusive formanden,
højesteretspræsident Thomas Rørdam.
Straffelovrådet har navnlig til opgave efter
Justitsministeriets anmodning at afgive indstilling om
strafferetlige lovgivningsspørgsmål og principielle
spørgsmål vedrørende fastsættelsen af
administrative bestemmelser af strafferetlig karakter og den
praktiske gennemførelse af kriminalpolitiske
foranstaltninger
(http://www.justitsministeriet.dk/ministeriet/raad/straffelovraadet).
Tilsvarende blev Retsplejerådet nedsat
den 19. december 1961 og består i dag af 14 medlemmer
inklusive formanden, højesteretsdommer Lars Hjortnæs.
Retsplejerådet afgiver efter Justitsministeriets anmodning
indstilling om ændringer i retsplejeloven med henblik
på en reform af denne lovgivning. Rådet virker
endvidere som rådgivende organ for Justitsministeriet med
hensyn til retsplejebestemmelser i særlovgivningen og i
internationale overenskomster samt vedrørende de
principielle spørgsmål om fastsættelsen af
administrative bestemmelser af retsplejemæssig betydning
(https://www.justitsministeriet.dk/ministeriet/raad/retsplejeraadet).
Sagkyndige nævn til bistand for
lovgivningsarbejdet er således en velkendt del af den danske
tradition. I forlængelse heraf tilsigter
nærværende beslutningsforslag at oprette et
forfatningsråd, der med sagkyndige medlemmers bistand
på begæring af Folketinget kan afgive en juridisk
vurdering, der er uafhængig af regeringens embedsmænd.
Dermed gives der bedre sikkerhed for lovkvaliteten og Folketingets
vished om at agere inden for grundlovens rammer. For at sikre, at
forfatningsrådet ikke udnyttes til politisk drilleri, men
alene til belysning af vigtige politiske spørgsmål,
foreslås det, at et grundlovsmæssigt
spørgsmål kan forelægges forfatningsrådet,
hvis der er tilslutning fra mindst ¼ af Folketingets
medlemmer.
I Sverige har man siden 1909 haft et
såkaldt lagråd, som foretager en juridisk kontrol af
regeringens lovforslag, før de fremsættes i Riksdagen.
Her består flertallet af medlemmerne af dommere fra
Högsta Domstolen og Regeringsrätten, den øverste
forvaltningsdomstol.
I Danmark foreslås det imidlertid, at
sammensætningen sker ud fra den tradition, der kendes fra
Straffelovrådet og Retsplejerådet, og at formanden for
forfatningsrådet udpeges efter indstilling fra
Højesterets præsident. Præsidenten kan selvsagt
indstille sig selv, mens de øvrige medlemmer udpeges ud fra
saglige kriterier af justitsministeren. For at sikre maksimal
uafhængighed udpeges medlemmerne for en syvårig periode
uden mulighed for genudpegning.
Skriftlig fremsættelse
Morten
Messerschmidt (DF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
oprettelse af et forfatningsråd.
(Beslutningsforslag nr. B 69)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.