Fremsat den 20. december 2019 af Jens Henrik Thulesen Dahl (DF),
Karina Adsbøl (DF), Liselott Blixt (DF),
Rene Christensen (DF),
Kristian Thulesen Dahl (DF),
Søren Espersen (DF),
Marie Krarup (DF) og Peter Skaarup (DF)
Forslag til folketingsbeslutning
om byrådsmedlemmers og
regionrådsmedlemmers vilkår i forbindelse med orlov og
sygeorlov
Folketinget pålægger regeringen af
fremsætte de nødvendige lovforslag og foretage de
nødvendige ændringer af administrative forskrifter med
henblik på at sikre, at byrådsmedlemmer og
regionsrådsmedlemmer fremover ikke vil have ret til vederlag
ved orlov på grund af ferie, varetagelse af andet arbejde
eller studier m.v., ligesom de skal fremvise
lægeerklæring i forbindelse med sygeorlov.
Bemærkninger til forslaget
Byrådsmedlemmer og
regionsrådsmedlemmer har i dag ret til vederlag i 3
måneder, hvis de tager orlov på grund af ferie, andet
arbejde, studier el.lign. Ved sygdom eller barsel kan medlemmerne
få 9 måneders orlov, ligesom de i tilfælde af
sygdom ikke skal godtgøre, hvorfor de sygemelder sig. Derfor
behøver byråds- og regionrådsmedlemmer heller
ikke at fremlægge dokumentation for sygdom i form af
eksempelvis en lægeerklæring.
I forbindelse med folketingsvalget den 5. juni
2019 var der flere lokalpolitikere, der havde taget orlov for at
føre valgkamp. Det fremgik af en artikel i Berlingske, at
flere medlemmer af Københavns Borgerrepræsentation
havde taget betalt orlov, mens de førte valgkamp. En af dem
var den dengang kommende leder af partiet Liberal Alliance, Alex
Vanopslagh. Ifølge avisens oplysninger var han væk fra
Borgerrepræsentationen i omkring 7 uger, hvor han opretholdt
sit vederlag (»Politikere førte valgkamp på
betalt orlov: Reglerne er alt for gavmilde«, Berlingske.dk,
den 23. august 2019).
Forslagsstillerne mener, det er urimeligt, at
byrådsmedlemmer og regionrådsmedlemmer kan opretholde
vederlag, når de ønsker at forfølge egne
interesser. I det nævnte eksempel oplyste Alex Vanopslagh, at
han ikke havde tid til at passe sit fuldtidsarbejde og arbejdet i
Borgerrepræsentationen, samtidig med at han skulle
føre valgkamp, hvilket jo er fuldt forståeligt. Det
fremgår endvidere af artiklen, at han i øvrigt havde
forhørt sig om, hvorvidt han kunne frasige sig vederlaget,
mens han holdt orlov, hvilket han ikke kunne.
Et andet eksempel er Svend Brandt fra
Enhedslisten, der er medlem af byrådet i Haderslev Kommune,
og som har taget orlov, fordi han de seneste år har brugt
meget tid på sit fuldtidsarbejde og arbejdet i byrådet.
Han meddelte i august 2019, at han ville bruge sin orlov på
at være mere sammen med sin familie og passe sit hus.
Også Svend Brandt oplyste, at det ikke havde været
muligt for ham at frasige sig vederlaget (»Orlovs-gak for
skattekroner: Fuld løn for at male huset«,
Ekstrabladet.dk, den 28. august 2019).
Endnu et eksempel er Camilla Fabricius fra
Socialdemokratiet, som har siddet i Aarhus Byråd. Hun blev
valgt ind i Folketinget ved det seneste folketingsvalg og valgte
derefter at søge orlov fra byrådsarbejdet. Da hun
søgte orlov i stedet for at træde ud af byrådet,
medførte det, at hun fik løn i 3 måneder,
samtidig med at hun får løn fra Folketinget. I dette
tilfælde får Camilla Fabricius således løn
for to politiske stillinger, selv om hun kun varetager arbejdet som
medlem af Folketinget (»Folketingspolitiker tog orlov fra
byrådet, men får stadig fuld løn«,
Nyheder.tv2.dk, den 28. august 2019).
Der findes mange andre eksempler på
lokalpolitikere, der opretholder vederlag, selv om de blot holder
fri. DR Nyheder har for nyligt afdækket lokale politikeres
brug af orlovsordningen. En aktindsigt hos landets kommuner viste,
at 194 byrådsmedlemmer i perioden mellem den 1. januar 2018
og den 1. september 2019 har benyttet sig af orlovsordningen. De
194 medlemmer fordelte sig på følgende typer orlov: 81
fik orlov på grund af sygdom, 34 fik orlov på grund af
barsel, 41 fik orlov på grund af travlhed på arbejdet,
13 fik orlov til at holde ferie, 11 fik orlov af personlige
årsager, mens 14 har angivet andre årsager (»194
politikere på orlov med løn: Jeg troede, det var en
fejl, da min lønseddel kom«, Dr.dk, den 27. oktober
2019).
Forslagsstillerne mener, at disse eksempler
endnu engang rejser spørgsmålet om, hvorvidt de
folkevalgte har for mange særordninger og goder, som
almindelige lønmodtagere ikke nyder godt af. I mange
tilfælde ønsker de folkevalgte ikke engang selv at
modtage vederlaget, når de holder fri fra arbejdet af
personlige årsager, hvilket netop var tilfældet i to af
de ovennævnte eksempler.
Ifølge chefforsker ved Danmarks Medie-
og Journalisthøjskole Roger Buch er det ikke muligt at
frasige sig vederlaget, og udbetalingen af disse vederlag er
lovmæssigt korrekt forvaltning (»Politikere
førte valgkamp på betalt orlov: Reglerne er alt for
gavmilde«, Berlingske.dk, den 23. august 2019).
Forslagsstillerne synes, at reglerne for orlov til politikere skal
ændres og forsimples, så de er på linje med de
regler, der gælder for alle andre på arbejdsmarkedet,
som selv må betale for en orlovsperiode. Indtil reglerne er
ændret, mener forslagsstillerne, at det vil være klogt
at undlade at bruge og misbruge reglerne, og at de enkelte
politikere i øvrigt selv arbejder for, at deres parti,
når det er ved magten, får ændret reglerne.
Indeværende forslag har til formål
at sikre, at medlemmer af byråd og regionsråd fremover
har samme vilkår som almindelige lønmodtagere,
når disse vælger at holde fri for at forfølge
egne personlige interesser. Herudover foreslår
forslagsstillerne, at medlemmer af byråd og regionsråd
fremover skal fremvise dokumentation ved sygdom ligesom andre
borgere, der sygemelder sig. Forslaget betyder således, at
byrådsmedlemmer og regionrådsmedlemmer ikke
længere vil kunne få udbetalt vederlag, når de
går på orlov for at holde ferie, varetage andet arbejde
eller studere m.v., ligesom de fremover vil skulle fremvise en
lægeerklæring, når de sygemelder sig.
Skriftlig fremsættelse
Jens Henrik Thulesen
Dahl (DF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
byrådsmedlemmers og regionrådsmedlemmers vilkår i
forbindelse med orlov og sygeorlov
(Beslutningsforslag nr. B 67)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.