Fremsat den 19. november 2019 af Karina Adsbøl (DF),
Kristian Thulesen Dahl (DF),
Søren Espersen (DF),
Dennis Flydtkjær (DF) og Peter Skaarup (DF)
Forslag til folketingsbeslutning
om strafskærpelse for hadforbrydelser
motiveret af offerets handicap
Folketinget pålægger regeringen inden udgangen af
indeværende folketingsår at fremsætte lovforslag
om ændring af straffelovens § 81, nr. 6, så det
udtrykkeligt fremgår, at det er en strafskærpende
omstændighed, hvis den kriminelle gerning har baggrund i
offerets handicap.
Folketinget pålægger samtidig regeringen at tage
initiativ til, at der indføres et afkrydsningsfelt på
politiets anmeldelsesskabelon, som skal afkrydses, hvis der er tale
om anmeldelse af en hadforbrydelse.
Bemærkninger til forslaget
Ifølge straffeloven er det en
strafskærpende omstændighed, hvis kriminelle
handlinger, f.eks. trusler, vold eller hærværk, er
motiveret af offerets etniske oprindelse, tro eller seksuelle
orientering. Hadforbrydelser, der er motiveret af en persons
handicap, er ikke omfattet af disse bestemmelser i
straffeloven.
Formålet med dette beslutningsforslag er
derfor, at det klart og tydeligt kommer til at fremgå af
straffelovens bestemmelser, at det er en strafskærpende
omstændighed, hvis en kriminel handling er motiveret af
offerets handicap.
Helt konkret foreslås derfor en
ændring af straffeloven, som tilføjer
»handicap« til § 81, nr. 6, om
strafskærpelse.
Derudover ønsker forslagsstillerne med
dette beslutningsforslag, at fokus på hadforbrydelser
øges, og at hadforbrydelser i højere grad registreres
og anmeldes, da der formodentlig er et stort mørketal
på området. Derfor foreslås det, at der
indføres et afkrydsningsfelt på politiets
anmeldelsesskabelon, som skal afkrydses, hvis der er tale om
anmeldelse af en hadforbrydelse.
Hadforbrydelser
Hadforbrydelser kan strafferetsligt
afgrænses til en strafbar handling, hvor der ligger et
såkaldt hadmotiv til grund for den strafbare handling
(»Hadforbrydelser i 2018 - Rigspolitiets årsrapport
vedrørende hadforbrydelser«, Rigspolitiet, Nationalt
Forebyggelsescenter (NFC), oktober 2019).
Hadforbrydelser udspringer af had eller
fjendtlighed mod bestemte grupper. Gerningsmænd til
hadforbrydelser opfatter ofrene på en forenklet og negativ
måde, som de mener kendetegner hele gruppen. Ofte skyldes en
hadforbrydelse offerets race eller etniske oprindelse, religion
eller seksuelle orientering. Gerningsmænd til hadforbrydelser
anerkender ikke den udsatte gruppes grundlæggende rettigheder
og værdi som mennesker (»Fakta om
hadforbrydelser«, Det Kriminalpræventive
Råd).
Hadforbrydelser kan i særlig grad have
både fysiske og psykiske konsekvenser for det enkelte offer.
Men hadforbrydelser kan også have en skadelig effekt for hele
grupper, da hadforbrydelser sender signal om gruppens
sårbarhed, mindreværd og manglende ret til
anerkendelse, og kan skabe utryghed og usikkerhed blandt alle, som
tilhører den udsatte gruppe.
Gældende
lovgivning
Justitsministeren skriver i april 2019 i et
svar til Folketingets Ligestillingsudvalg om de gældende
regler, at det efter straffelovens § 81, nr. 6, skal
indgå som en skærpende omstændighed ved straffens
fastsættelse, at gerningen har baggrund i andres etniske
oprindelse, tro, seksuelle orientering eller lignende (LIU alm. del
- svar på spørgsmål 28, folketingsåret
2018-19, 1. samling).
Bestemmelsens anvendelsesområde skal
forstås i overensstemmelse med straffelovens § 266 b,
stk. 1, hvorefter den, der offentligt eller med forsæt til
udbredelse i en videre kreds fremsætter udtalelser eller
anden meddelelse, ved hvilken en gruppe af personer trues,
forhånes, nedværdiges på grund af sin race,
hudfarve, nationale eller etniske oprindelse, tro eller seksuelle
orientering, straffes med bøde eller fængsel i indtil
2 år (Ibid).
Justitsministeren bekræfter i sit svar
til Ligestillingsudvalget, at bestemmelsen i straffelovens §
81, nr. 6, ikke omfatter gerninger, der har baggrund i en persons
handicap. Eller med andre ord - kriminelle handlinger motiveret af
offerets handicap er ikke hadforbrydelser i strafferetslig
forstand.
Forslagsstillerne ønsker derfor, at den
gældende lovgivning ændres, således at
»handicap« tilføjes til straffelovens § 81,
nr. 6, så det bliver en strafskærpende
omstændighed, hvis en kriminel gerning er motiveret af en
persons handicap.
Forslaget er på linje med anbefalingen
fra Institut for Menneskerettigheder, som den bl.a. kom til udtryk
i forbindelse med Retsudvalget og Ligestillingsudvalgets
temamøde om hadforbrydelser den 27. marts 2019 (Institut for
Menneskerettigheders oplæg, REU alm. del - bilag 238,
folketingsåret 2018-19, 1. samling og LIU alm. del - bilag
67, folketingsåret 2018-19, 1. samling).
Omfang og registrering af
hadforbrydelser
Ifølge Rigspolitiet blev der i 2018
registreret 449 sager, som kan karakteriseres som hadforbrydelser.
Hadforbrydelserne fandt især sted inden for
kriminalitetstyperne vold, hærværk, hadefulde ytringer
og trusler. Racistisk motiverede hadforbrydelser var med 260 sager
den mest udbredte motivkategori i 2018 (»Hadforbrydelser i
2018 - Rigspolitiets årsrapport vedrørende
hadforbrydelser«, Rigspolitiet, Nationalt Forebyggelsescenter
(NFC), oktober 2019).
I Justitsministeriets Forskningskontors
Offerundersøgelse spørges et udsnit af danskere
på 16-74 år, om de har været udsat for vold
motiveret af racisme eller seksuel orientering. I perioden
2008-2016 mener 7 pct., at volden mod dem helt sikkert var
motiveret af racisme, svarende til ca. 4100 personer hvert
år. 3 pct. mener, at volden mod dem helt sikkert var
motiveret af homo- eller transfobi (»Hadforbrydelser i
Danmark«, Danmarks Statistik).
Ovenstående tyder på, at der er et
stort mørketal på området. Den store forskel
på politiets registreringer og befolkningens egen opfattelse
tyder på, at der er et betydeligt omfang af hadforbrydelser,
som enten ikke bliver registreret, eller som ikke bliver anmeldt
som hadforbrydelser.
Når det gælder hadforbrydelser mod
personer med handicap, er der ingen registreringer af omfanget,
hverken i Rigspolitiets årsrapporter eller i
offerundersøgelserne fra Justitsministeriets
Forskningskontor.
Institut for Menneskerettigheder
præsenterede i deres oplæg på Retsudvalget og
Ligestillingsudvalgets temamøde om hadforbrydelser et
estimat af omfanget af hadforbrydelser i Danmark begået mod
personer med handicap. Heraf fremgår, at 15 pct. af personer
med større handicap svarer, at de måske eller helt
sikkert har været udsat for chikane eller hadforbrydelse med
handicap som motiv. Og personer med handicap rapporterer i langt
højere grad at være blevet udsat for fysisk, psykisk
eller seksuel vold inden for det sidste år (26 pct.)
sammenlignet med personer uden handicap (16 pct.) (Institut for
Menneskerettigheders oplæg, REU alm. del - bilag 238,
folketingsåret 2018-19, 1. samling og LIU alm. del - bilag
67, folketingsåret 2018-19, 1. samling).
Forslagsstillerne mener på denne
baggrund, at det statistiske grundlag bør forbedres og der
bør tilvejebringes mere viden om problemets omfang. Det
første skridt i denne retning er, at hadforbrydelser
motiveret af personers handicap medtages både i Rigspolitiets
årsrapport vedrørende hadforbrydelser og i
offerundersøgelserne fra Justitsministeriets
Forskningskontor.
Afkrydsningsfelt på
politiets anmeldelsesskema
Den manglende statistik på området
giver mangel på viden om problemets omfang. Fokus på
hadforbrydelser bør øges, og der skal sættes
ind, for at hadforbrydelser i højere grad anmeldes og
registreres.
Under Retsudvalget og Ligestillingsudvalgets
temamøde om hadforbrydelser den 27. marts 2019 blev det
foreslået og drøftet, at politiets anmeldelsesskema
burde indeholde et afkrydsningsfelt, hvor politiet kan sætte
et kryds, hvis der er tale om anmeldelse af en hadforbrydelse.
På denne baggrund foreslås det, at
regeringen tager initiativ til, at der indføres dette
afkrydsningsfelt på politiets anmeldelsesskabelon, som skal
afkrydses, hvis der er tale om anmeldelse af en hadforbrydelse.
Skriftlig fremsættelse
Karina Adsbøl (DF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
strafskærpelse for hadforbrydelser motiveret af offerets
handicap.
(Beslutningsforslag nr. 64)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.