Fremsat den 19. december 2019 af Sikandar Siddique (ALT) og Rasmus Nordqvist (ALT)
Forslag til folketingsbeslutning
om oprettelse af specialenheder i politiet
fokuseret på vold i nære relationer
Folketinget pålægger regeringen i
indeværende folketingsår at oprette en specialenhed i
hver af politiets 12 kredse, hvor medarbejdere hos politiet med
specialiseret viden arbejder tværfagligt med det fokus at
forebygge og efterforske vold i nære relationer.
Bemærkninger til forslaget
Vold i nære relationer er et alvorligt
problem. Særlig den kønsmæssige ubalance i
volden kræver handling. Antallet af kvinder, der
udsættes for vold i nære relationer er stort set
uændret gennem de seneste knap 15 år. Det
skønnes, at 38.000 kvinder og 19.000 mænd i 2017 blev
udsat for fysisk partnervold. Psykisk partnervold er omkring
dobbelt så udbredt. Kvinder udsættes oftere end
mænd for både fysisk og psykisk partnervold, stalking
og digitale krænkelser. Samtidig er volden mod kvinder typisk
grovere, mens undersøgelser vurderer, at andelen af
mænd udsat for fysisk partnervold har været stigende
siden 2015. (»Handlingsplan til bekæmpelse af psykisk
og fysisk vold i nære relationer, Udenrigsministeriet
2019-2022«, Udenrigsministeriet, marts 2019).
Forbrydelser inden for familien har
traditionelt været svære sager med lave
anmeldelsprocenter, svigtende myndighedsfokus og lave
domfældelsesprocenter. Det gælder eksempelvis sager om
stalking, trusler, psykisk, fysisk og seksualiseret
vold/voldtægt og tilholdssager. Sagerne er kendetegnet ved at
have en kønsmæssig ubalance, hvor ofrene primært
er kvinder og overgrebspersonerne oftest er mænd. Det er
samtidig sager, som ikke har haft et tilstrækkeligt fokus hos
myndighederne, til trods for de voldsomme personlige omkostninger
volden har for individet og for samfundet. (»Udsathed for
vold og andre former for kriminalitet - Offerundersøgelserne
2005-2016«, Anne-Julie Boesen Pedersen m.fl.,
Justitsministeriet, december 2017.)
Forslagsstillerne mener på linje med
justitsministeren, at man fra politisk hold har en forpligtelse til
at hjælpe ofrene ved at give politiet midlerne til at styrke
den forebyggende praksis, jf. bl.a. svar på Retsudvalget alm.
del - spørgsmål 180. Derfor forslår
forslagsstillerne, at der oprettelses en central specialenhed hos
politiet.
Forslagets nærmere indhold
Med forslaget foreslås det at oprette
særlige politienheder i politiets 12 kredse, som besidder en
specialiseret viden og arbejder tværfagligt med det fokus at
forebygge og efterforske vold i nære relationer, herunder
overvåger politikredsenes praksis og omfanget af volden i
nære relationer - både psykisk og fysisk vold.
Specialenheden skal medvirke til at sikre
politiet bedre efterforskningsmæssige skridt i de konkrete
sager og sikre den nødvendige hjælp til voldsofrene,
og at der sker retsforfølgelse af voldsudøverne.
Sideløbende skal enheden have fokus
på forebyggelse af vold, eksempelvis gennem risikoanalyser
på baggrund af hændelser.
Specialenheden skal desuden inddrage andre
landes praksis, hvor man har haft gode erfaringer. Til illustration
kan nævnes den norske praksis, hvor formodede
voldsudøvere opsøges i hjemmet, i fald en
nuværende eller tidligere partner flytter på
krisecenter. (»Et liv uten vold - Handlingsplan mot vold i
nære relasjoner«, 2014-2017, Justis- og
beredskapsdepartementet).
Endelig skal den foreslåede specialenhed
have en analytisk kompetence, der løbende kan monitorere
politikredsenes praksis på området og fungere som
viden- og sparringsorgan for det øvrige personale hos
politiet.
Oprettelse af specialenheden skal
således ses som et generelt kompetenceløft af
kredsenes elementære politiarbejde.
Behovet for en forbedret praksis hos politiet
kan eksempelvis ses på voldtægtsområdet. Det
Kriminalpræventive Råd anslår, at omkring 5.400
kvinder hvert år udsættes for tvangssamleje eller
forsøg på det. Af disse overfald modtog politiet i
2018 kun 1.079 anmeldelser for voldtægt eller
voldtægtsforsøg. Og kun 86 personer blev fundet
skyldige i voldtægt eller voldtægtsforsøg i
2017. Over halvdelen af dømte voldtægter og
forsøg herpå begås af en (eks)partner, en ven,
en bekendt eller et familiemedlem. (»Udsathed for vold og
andre former for kriminalitet Offerundersøgelserne
2005-2016«, Anne-Julie Boesen Pedersen m.fl.,
Justitsministeriet, december 2017.) Man må derfor antage, at
det altså er i de nære relationer, hvor man burde kunne
føle sig allermest tryg, at forbrydelserne oftest
begås. Desuden tyder det på, at der er et
mørketal for både anmeldelser, sager og
domfældelser bare på dette ene
partnervoldsområde.
Forskningen såvel som erfaringer fra
f.eks. Norge og Skotland viser, at politiet kan
iværksætte forebyggende tiltag uden at bryde med
retsprincippet om, at politiet ikke skal anholde en borger uden
tilstrækkeligt bevis for, at vedkommende har begået
noget ulovligt. Den pauvre retsstilling, der i dag særlig
rammer kvinder, kan vi som samfund ikke være bekendt.
Værktøjer
I Danmark har satspuljeprojektet
»Interventionscenter mod partnervold«, hvor
Østjyllands Politikreds ved udrykninger til partnervold
tilbød både offeret og udøveren ambulant
rådgivning varetaget af civilsamfundet, vist, at en relativt
simpel opsøgende praksis kan have stor effekt på at
stoppe voldsspiralen for både den udsatte, udøveren og
eventuelle børn. Præventive tiltag virker og
bør derfor være udgangspunktet for politiets
håndtering, uanset hvor i landet man befinder sig.
Eksempelvis sikrede projektet, at udøvere, der var mere
psykologisk og socialt belastede, end dem, der normalt frivilligt
søger hjælp, fik behandling. Antallet af politiets
underretninger blev ifølge Socialstyrelsens evaluering
fordoblet under projektet. (»Interventionscenter ved
partnervold - Beskrivende evaluering af et
forsøgsprojekt«, G. Stevenson, Socialstyrelsen,
2015).
Det danske politi begyndte i 2015 at anvende
det evidensbaserede risikovurderingsværktøj SARA:SV
(Spousal Assault Risk Assessment) for risikoen for partnerdrab.
Formålet med risikovurderingen er at forebygge, at en
voldsudøver fortsætter med fysisk eller psykisk
partnervold eller trusler herom.
En forskningsrapport fra 2016 viser
desværre, at risikovurderingen imidlertid kun tages i brug,
når der allerede har være fysisk vold til stede i
parforholdet, altså i gentagelsestilfældene.
(»Forebyggelse af drab og dødelig vold i nære
relationer«, af Nell Rasmussen m.fl., Rådgivende
Sociologer, juni 2016). Dette på trods af at international
forskning på området viser, at psykisk vold og
dødstrusler er afgørende risikofaktorer i forbindelse
med forebyggelsen af yderligere vold, en eskalering af volden og
risikoen for partnerdrab, (»When Men Murder Women«,
Dobash, R. E. og Dobash, R. P., 2015), hvilket også indikeres
i en dansk kontekst i ovenstående danske rapport om
forebyggelse af drab og dødelig vold i nære
relationer. Skal vi nedbringe antallet af partnerdrab i Danmark, er
det således afgørende, at politiets nuværende
risikovurderinger og praksis for deres anvendelse forbedres og
udvides.
Ifølge politilovens § 1 skal
politiet gennemføre »forebyggende, hjælpende og
håndhævende virksomhed«. I praksis er der
angiveligt ingen tradition for at vægte forebyggelsespligten
lige så højt som håndhævelsespligten.
(»Forebyggelse af drab og dødelig vold i nære
relationer«, Nell Rasmussen m.fl., Rådgivende
Sociologer, juni 2016). I Danmark dræbes der langt flere
kvinder af en partner som udslag af vold i nære relationer,
end der til sammen er døde i bandekrig og terrorangreb i
Danmark.
Forslagsstillerne mener, at det er på
høje tid, at der effektivt sættes ind for at
forhindre, forebygge og efterforske partnervold, og finder ikke, at
den nuværende indsats og de nuværende initiativer er
tilstrækkelige. Derfor fremsættes dette forslag om at
styrke politiets fokus og indsats mod vold i nære relationer,
til gavn både for ofrene, udøverne og øvrige,
der bliver berørt af volden, og for samfundet som
helhed.
Forslagsstillerne finder det mest
hensigtsmæssigt, at justitsministeren som ramme for
specialenheden og politikredsenes oprustning med både
forebyggelse såvel som håndhævelse af sager om
partnervold skal fastsætte mål og strategi for
nedbringelse af partnervold, og at Rigspolitiet skal forpligtes til
at monitorere udviklingen.
Forslagsstillerne ønsker at forhandle
den konkrete model for oprettelsen af specialenhederne med de
øvrige forligspartere i politiforliget, hvor det efter
forslagsstillernes opfattelse er oplagt at se på oprettelsen
af enheder for it-kriminalitet såvel som at lade sig
inspirere af politiets organisering på rocker- og
bandeområdet.
Finansiering
De særlige politienheder vurderes at
skulle bestå af ca. 10-20 medarbejdere afhængig af
konkrete behov i den pågældende kreds. Det anslås
på den baggrund, at oprettelse og drift af de særlige
politienheder vil beløbe sig til omkring til 100 mio. kr.
årligt.
Forslaget skal prioriteres inden for politiets
eksisterende rammer, hvor forslagsstillerne peger på, at der
kan ske en omprioritering fra opgaver i forbindelse med
grænsekontrol, hvor politiet i 2018 brugte 166 mio. kr.
Forslagsstillerne er dog åbene over for at diskutere
alternative finansieringskilder.
Skriftlig fremsættelse
Sikandar Siddique
(ALT):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
oprettelse af specialenheder i politiet fokuseret på vold i
nære relationer.
(Beslutningsforslag nr. B 63)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.